En naar beneden een hoop stroom weer terugverdienenB R M schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:15:
[Afbeelding]
Vandaag de Scenic naar 2800 meter gereden. Wat een genot om zo te rijden in de bergen. Ik ben gewend dit met een zware camper te doen. Dat is hard werken. Dit is een heerlijk makkie. Pure ontspanning.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
[ Voor 12% gewijzigd door kakaa op 05-05-2025 15:44 ]
Ik heb eerder een Renault gehad met een GarantiePlus verzekering. Bij iedere claim was het voor de dealer opnieuw duwen en trekken om een claim geaccepteerd te krijgen.
[ Voor 37% gewijzigd door kakaa op 05-05-2025 19:15 ]
Kan je misschien iets specifieker zijn?kakaa schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:11:
Ik heb eerder een Renault gehad met een GarantiePlus verzekering. Bij iedere claim was het voor de dealer opnieuw duwen en trekken om een claim geaccepteerd te krijgen.
Bijvoorbeeld, had dit invloed op jou?
Was het uiteindelijk de investering waard?
Etc..
Rij nu in een Skoda Kodiaq, huurauto van de leasemij, das wel wennen... dan rijd de Scenic een stuk beter.
Daarnaast kreeg ik een melding in het dashboard voor het eerste periodieke onderhoud, dus die ga ik inplannen. Zal gelijk vragen of ze de OPD optie kunnen activeren.
Yep, Kelec werkt bij mij (iOS)MaSw85 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:54:
Werkt bij jullie de Kelec app nog? Ik krijg een foutmelding dat de beta van Kelec verlopen is. Wellicht moet ik zelf iets doen met TestFlight ofzo, maar denk ik check het hier even.
Daarnaast kreeg ik een melding in het dashboard voor het eerste periodieke onderhoud, dus die ga ik inplannen. Zal gelijk vragen of ze de OPD optie kunnen activeren.
had ik gisteren ook,MaSw85 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:54:
Werkt bij jullie de Kelec app nog? Ik krijg een foutmelding dat de beta van Kelec verlopen is. Wellicht moet ik zelf iets doen met TestFlight ofzo, maar denk ik check het hier even.
Even de app opnieuw downloaden via appstore, vervolgens werkt alles weer
Ik heb zelf de klep van de diepe bak opengezet, en daarna de dubbele laadbodem erin gezet. Dan kan je onder de dubbele bodem een hele boodschappentas kwijt rechtopA2b schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:28:
Ik heb enkel ervaring met dubbele laadbodem, ben er blij mee. Er past nog voldoende in de kofferbak en in de vakanties kun je een hoop kwijt in de vakken die de dubbele laadbodem oplevert. Enig nadeel is dat het extra diepe vak niet zonder meer toegankelijk is. Maar goed, dat gebruik ik toch maar paar keer per jaar.
Het past allemaal in dat vak samen met de 2 laadkabels maar het is nu wel een zootje. Heeft iemand ervaring met een op maar gemaakt bakje met verdeelvakjes? Ik ben van plan om iets van 3mm triplex te maken en te bekleden met vilt. Alle tips/ervaringen/ideëen zijn welkom!
Ik zou de panelen van deurstijlen en deuren zelf willen afnemen en bekijken hoe die met 'anti-rammel-tape' proberen rammelvrij te krijgen. Iemand ervaring hiermee?
Hier net zo, ik heb de klep dubbelgevouwen, die ligt aan de achterkant. Lekker veel ruimte. Het is wel belangrijk om de dubbele bodem eruit te halen als je iets zwaars gaat vervoeren, want het is maar piepschuim.djrednas schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:06:
[...]
Ik heb zelf de klep van de diepe bak opengezet, en daarna de dubbele laadbodem erin gezet. Dan kan je onder de dubbele bodem een hele boodschappentas kwijt rechtop
Hier bijna de 30k en niets aan rammels nog. Mijn ervaring is dus duidelijk anders. Misschien komt het nog🤪TaxiGilbert schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:32:
Ondertussen heeft de mijne 25K km en ondertussen toch wel een paar vervelende rammels in het interieur. Het is een bloedmooie auto die Scenic, maar kwaliteit interieur valt me toch tegen. Dit is mijn 4e Renault en toch de 'slechtste' naar 'prijs-kwaliteit'.
Ik zou de panelen van deurstijlen en deuren zelf willen afnemen en bekijken hoe die met 'anti-rammel-tape' proberen rammelvrij te krijgen. Iemand ervaring hiermee?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Je rijdt gewoon niet hard genoegJapie.G schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:17:
[...]
Hier bijna de 30k en niets aan rammels nog. Mijn ervaring is dus duidelijk anders. Misschien komt het nog🤪
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Ben inderdaad wel een vrij rustige rijder moet ik toegeven. Altijd acc, 106 snelweg, 84 op provinciaalweg 🤪
Zo ja, welke? en Is dat aan te raden?
Ik had bij de aanvraag (lease) geen trekhaak genomen, omdat ik anders boven mijn budget uitkwam.
Inmiddels zijn de prijzen lager geworden, maar ik kan niks meer laten wijzigen.
Ja, bij trekhaakcentrum een afneembare trekhaak. Werkt prima. Kostte +/- €1050,-ralphbaas schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:16:
Heeft iemand achteraf een trekhaak gemonteerd?
Ik had bij de aanvraag (lease) geen trekhaak genomen, omdat ik anders boven mijn budget uitkwam.
Ja, zelf gedaan met een trekhaak van olifant trekhakenralphbaas schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:16:
Heeft iemand achteraf een trekhaak gemonteerd?
het antwoord op jou vraag is : ja ja ja ja
Niet buitenom Renault, maar in de webshop van Renault is deze gewoon te verkrijgen.h4zn schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:22:
De dubbele laadbodem was geen optie in mijn geval, heeft iemand een tip om die buiten Renault om te verkrijgen?
https://shop-renault.com/acc/dealer/6748/nl-nl
Ik kan er helaas niet direct naar linken, maar je moet even zelf filteren op het juiste model en dan verder naar beneden scrollen.
:strip_exif()/f/image/0x3fGwLLRYSqPvmRI6zBznHr.png?f=user_large)
Erg netjes geholpen in Amersfoort, desondanks dat hij nog een keertje terug moet vanwege het tikkende geluid bij gas geven en los laten. Iets met de aandrijving en helaas waren nog niet alle onderdelen binnen.
[ Voor 89% gewijzigd door Japie.G op 09-05-2025 17:59 ]
Ja A+B vanwege km stand. Geen clue überhaupt wat het verschil is. Iets meer "checks" waarschijnlijkJapie.G schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:57:
A+B beurt na een jaar?? Fijn te horen dat je een goede dealer te pakken hebt. Ben voor de 4e keer voor ‘herprogrammeren’ terug geweest ivm niet binnenkomende updates. Mocht jiet meekijken in de garage. Herprogrammeren doet niets. Begin er nu wel een beetje zat van te worden. Geef t bij de aanstaande onderhoudsbeurt nog een kans. Anders wordt t afscheid nemen van deze dealer want ik begin te twijfelen aan de kundigheid.
Daarna was het best een gedoe om dat slot weg te krijgen zodat ik de kabel er goed in kon stoppen. De knop bij de lader deed niets en het vergrendelen of ontgrendelen van de auto ook niet. Uiteindelijk in een wilde poging de kabel uit de laadpaal getrokken en de laadpas nogmaals langs de laadpaal gehaald. Daarna reageerde de auto wel op de ontgrendelingsknop bij de stekker. Vervolgens de laadsessie gewoon weer kunnen starten.
Iemand een vergelijkbare ervaring?
Disselbak op m’n aanhanger. Alleen de trekhaak heb ik in de kofferbak.Dendrowen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:09:
Over de kofferbak gesproken. Ik heb nu een afneembare trekhaak en daarmee komen weer behoorlijk wat accessoires. Disselslot, spanbanden, trekhaak, sleuteltjes, etc...
Het past allemaal in dat vak samen met de 2 laadkabels maar het is nu wel een zootje. Heeft iemand ervaring met een op maar gemaakt bakje met verdeelvakjes? Ik ben van plan om iets van 3mm triplex te maken en te bekleden met vilt. Alle tips/ervaringen/ideëen zijn welkom!
Op de Renault app kost a+B euro 238, waarom moet jij dan 300 betalen?TopOne01 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:50:
Mijn Scenic heeft vandaag zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Bijna een jaar, 28.000km. A + B beurt met aircoreiniging, kosten ongeveer €300,-. Note to self: vaker in de winter de airco handmatig aanzetten, had nu een vieze lucht als de airco aansloeg. Update voor OPD is nog niet beschikbaar, nog onbekend wanneer die komt. Gevraagd naar de SoH. Heb zelf op het computerscherm mee kunnen kijken en die gaf 99%! aan.
Erg netjes geholpen in Amersfoort, desondanks dat hij nog een keertje terug moet vanwege het tikkende geluid bij gas geven en los laten. Iets met de aandrijving en helaas waren nog niet alle onderdelen binnen.
Vink airco reinigen aan en dan kom je op 280 ofzo? Ze hadden gezegd ongeveer 300,-. Heb de factuur nog niet gehad. Zal het exacte bedrag later vermelden.Fredericm schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:51:
[...]
Op de Renault app kost a+B euro 238, waarom moet jij dan 300 betalen?
De prijzen in de app en de Renault website zijn richtprijzen maar dealers mogen gewoon zelf de uiteindelijke prijs bepalen.Fredericm schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:51:
[...]
Op de Renault app kost a+B euro 238, waarom moet jij dan 300 betalen?
Iemand dit al meegemaakt, en zelf opgelost?
In de megane een keer, oogelost door full reset via bootloader. (Plus en Min volumeknop op pookje vasthouden en dan ook de aanuitknop reset doen, dan kom in android bootloader waar je full reset kunt kiezen)djrednas schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:18:
Sinds gisteren hangt de auto vast op "android wordt gestart". Het vasthouden van de uit knop lost dit helaas niet op.
Iemand dit al meegemaakt, en zelf opgelost?
He bah! Dat wil ik nu net voorkomen, dan begin je weer vanaf 0 😂 maar ja, gok dat de garage hetzelfde doetJapie.G schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:45:
[...]
In de megane een keer, oogelost door full reset via bootloader. (Plus en Min volumeknop op pookje vasthouden en dan ook de aanuitknop reset doen, dan kom in android bootloader waar je full reset kunt kiezen)
Edit: net de reset gedaan, en wat wil nu... Ineens krijg ik wel updates binnen. Direct een voertuig update beschikbaar. De eerste sinds het ontvangen van de auto in november...
[ Voor 17% gewijzigd door djrednas op 11-05-2025 12:16 ]
De verschillen kan ik wel vinden en ik weet uit ervaring dat het kleinere accupakket voldoende is voor ons. Het enige wat mij niet duidelijk wordt is of er verschil in stoelen zit tussen deze versie? Behalve het elektronisch verstelbare natuurlijk.
ik ben voornemens om een Scenic etech te gaan leasen
dit zal dan naar alle waarschijnlijkheid de longrange worden
ik twijfel alleen of ik nu het extra advances driving sssist & Augmented vision pack moet bestellen.
ik lees dat de lane depature niet echt optimaal is van de scenic dus daarvoor zou ik hem dan al niet nemen kan nog steeds goed zelf sturen
enige wat ik wel graag wil is de acc maar deze zit standaard op de techno uitvoering dacht ik
wie kan mij overtuigen om wel/niet dit pakket erbij te nemen is het deze 1500,- echt waard?
Hoi H143,H143 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:44:
Goedemorgen,
ik twijfel alleen of ik nu het extra advances driving sssist & Augmented vision pack moet bestellen.
ik lees dat de lane depature niet echt optimaal is van de scenic dus daarvoor zou ik hem dan al niet nemen kan nog steeds goed zelf sturen![]()
enige wat ik wel graag wil is de acc maar deze zit standaard op de techno uitvoering dacht ik
wie kan mij overtuigen om wel/niet dit pakket erbij te nemen is het deze 1500,- echt waard?
ik zou het pakket wel nemen, vooral lease dan is het per maand niet veel geld.
Lane departure is misschien soms iets TE, maar werkt toch goed. Vooral de driving assist werkt goed, ik kom van de Volvo XC40 P8 (ook vol elec.) en die was vaak wispelturiger dan de Renault. Vindt deze zeker fijner.
Ook de 360 camera is fijn bij het inpakeren in smalle parkeerplekken. Plus de achteruitrijcamera is van beter kwaliteit.
Blind spot, extra "meekijkers" links en rechts, nooit verkeerd.
Maar goed, het blijft een persoonlijke questie of je het geld waard vindt ja of nee
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Voorheen was in ieder geval het argument rondom de betere camera. Maar geloof met de nieuwe update dat dit argument weg is, al heb ik nog geen voorbeelden gezien. Verder tja.. het is aan jou of je de veiligheidszaken wilt hebben ja of nee, bijv. ook de achteruitkijkspiegel met scherm en zo.H143 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:44:
Goedemorgen,
ik lees dat de lane depature niet echt optimaal is van de scenic dus daarvoor zou ik hem dan al niet nemen kan nog steeds goed zelf sturen![]()
Dat zijn juist de kersen op de taart waar je voor €1500 de komende 5 jaar veel plezier en gemak van zal hebben.H143 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:44:
Goedemorgen,
Ik heb er niet voor gekozen, lees zoveel negatieve verhalen over die systeem. Was mij het niet waard.H143 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:44:
Goedemorgen,
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Eind vd dag een capture alpine meegekregen.
Monteur heeft Wzh goed uitgevoerd maar krijgt fout hulpsystemen welke hij er niet uitkrijgt.
Morgen weer verder🤷
To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra
Zjanzjak schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:46:
Geen een.
Als er weer eens een update is van de app, komt dit bericht er soms ook wel eens bij, dat je via je mobiele telefoon dit kan doen. En dit nu al dik 2 jaar. Tot op heden 0 resultaat. We gaan het zien bij de Renault 4.
ja ik zag/zie inderdaad nergens ook maar een hint in de app en of auto om de keyless te configurerenZjanzjak schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:10:
Om je uit de eventuele droom te helpen, hier mijn antwoord op iemands vraag uit het Megane topic die luidde: Weet iemand welke Renaults compatible zijn met bovenstaande functionaliteit?.
[...]
Wil niemand overhalen om iets te nemen, maar hou er rekening mee dat in de forums vaak alleen de negatieve zaken belicht worden, dus lees je meer de mindere punten als de plus punten.HeroS schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:43:
[...]
Ik heb er niet voor gekozen, lees zoveel negatieve verhalen over die systeem. Was mij het niet waard.
Daarnaast zijn geen van die systemen feilloos, ik rij al jaren met verschillende merken die de systemen hebben, ze hebben allemaal hun nukken. Maar over het algemeen voegen ze echt waarde toe.
En, zoals elk merk zal zeggen, het is een hulpsysteem, geen vervanging !! Probeer het vooral op die manier te zien en gebruiken
De app blijft toch een probleem. Sinds vorige week is er hier een Master e-tech bijgekomen. Deze staat nu bij in de app, als er een wagen aan het laden is, kan je het dashbord van de andere wagen wel bekijken maar niet deze van de wagen die aan het laden is. Blijft constant een foutmelding bij het ladende voertuig. Hopelijk raakt dit ooit opgelost. In de kelec app geen probleem.
[ Voor 75% gewijzigd door Lucantiek op 13-05-2025 10:11 ]
Denk dat ik deze week nog wel moet doorkarren in de Kodiaq, 1 voordeel geen last van ghost breaking
Vorige week nog de Renault Helpdesk aan de telefoon gehad en er komt voorlopig GEEN oplossing voor de app met Android toestellen. Ze hebben mij gevraagd om niet meer te bellen en gewoon af te wachten...Lucantiek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:00:
Gisteren de open r link 3.2.0 ontvangen en met succes geinstalleerd.
De app blijft toch een probleem. Sinds vorige week is er hier een Master e-tech bijgekomen. Deze staat nu bij in de app, als er een wagen aan het laden is, kan je het dashbord van de andere wagen wel bekijken maar niet deze van de wagen die aan het laden is. Blijft constant een foutmelding bij het ladende voertuig. Hopelijk raakt dit ooit opgelost. In de kelec app geen probleem.

Alle nieuwe modellen hebben dit geluid nu en zoals het er nu naar uit ziet iedereen met 3.2.0 nu ook.TaxiGilbert schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:25:
Na de Open R Link 3.2.0 update eergisteren, kreeg ik bij trajectcontrole 'ploing' en een symbool naast verkeersbord. Maar vandaag op net dezelfde route niet meer? Heb nochtans niets aan de instellingen veranderd?
Vooralsnog nergens in te stellen dat je dat geluid niet meer te horen krijg.
Dattie het de ene keer wel en de andere keer niet doet op dezelfde route lijkt mij dan weer meer een Google Maps dingetje dan dat dat met de auto en/of met de eventuele update te maken heeft.
Ik heb ook (eindelijk) de 3.2.0 update. En had vandaag hetzelfde dat op een bekend flitspunt (vaste flitspaal) dit keer geen geluid.TaxiGilbert schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:25:
Na de Open R Link 3.2.0 update eergisteren, kreeg ik bij trajectcontrole 'ploing' en een symbool naast verkeersbord. Maar vandaag op net dezelfde route niet meer? Heb nochtans niets aan de instellingen veranderd?
Daarnaast merk ik ook dat de automation op de iPhone voor hotspot ook niet meer goed werkt. Ik krijg zelden nog een netwerkverbinding met mijn hotspot.
Dat is dus precies wat ik ook had. Pas na een geforceerde factory reset kreeg ik updates binnen. Kan je altijd nog proberenDendrowen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:25:
Ik heb nog geen update en er is er ook geen beschikbaar. Is dit normaal? Ik heb een Iconic geleverd in oktober 2024.
Jottem!djrednas schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:27:
[...]
Dat is dus precies wat ik ook had. Pas na een geforceerde factory reset kreeg ik updates binnen. Kan je altijd nog proberenWel alles opnieuw instellen
Ach, gewoon doen alsof je een nieuwe auto hebt.
Updates worden niet allemaal in 1 keer 'gepushed' naar de auto's. Gaat in batches. Gewoon geduld hebben en opeens is het jouw beurtDendrowen schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:28:
[...]
Jottem!
Ach, gewoon doen alsof je een nieuwe auto hebt.
Maar ik wil het! 😉TaxiGilbert schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:42:
[...]
Updates worden niet allemaal in 1 keer 'gepushed' naar de auto's. Gaat in batches. Gewoon geduld hebben en opeens is het jouw beurt
Had vandaag zelfs 2 updates Rlink 3.2.0 en een of andere Technical platform. Helaas nog steeds geen OPD..
Weet iemand trouwens hoe je een user profiel verwijderd? Heb door het menu geworsteld maar kan het nergens vinden.
[ Voor 17% gewijzigd door Chaoss op 14-05-2025 20:45 ]
Ook toevallig het systeem op fabrieksinstellingen gehad?Chaoss schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:36:
Vandaag na dik 2 weken de auto weer opgehaald, het snelladen zou nu moeten werken...denk dat ik het vanaf nu maar 1x in de maand ga testen ook al heb ik het op dat moment niet nodig.
Had vandaag zelfs 2 updates Rlink 3.2.0 en een of andere Technical platform. Helaas nog steeds geen OPD..
Niet dat ik weet, onze user profielen stonden er nog in.TopOne01 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:44:
[...]
Ook toevallig het systeem op fabrieksinstellingen gehad?
had/heb ik ook : zowel mijn iphone als boordcomputer herstart, daana heb ik het niet meer ervarenMrEd79 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:30:
[...]
Ik heb ook (eindelijk) de 3.2.0 update. En had vandaag hetzelfde dat op een bekend flitspunt (vaste flitspaal) dit keer geen geluid.
Daarnaast merk ik ook dat de automation op de iPhone voor hotspot ook niet meer goed werkt. Ik krijg zelden nog een netwerkverbinding met mijn hotspot.
Ja had hetzelfde! Inderdaad netjes. Schijnt ook dat de SoH juist in het eerste jaar het meeste afneemt.TaxiGilbert schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:05:
1 jaar / 30000km / 99% SOH
Wie zegt nog dat electrisch niet kan tot 300000 km
[Afbeelding]
Netjes! Hoe en door wie is deze test uitgevoerd?TaxiGilbert schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:05:
1 jaar / 30000km / 99% SOH
Wie zegt nog dat electrisch niet kan tot 300000 km
[Afbeelding]
Software van de Renault dealer.A2b schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:45:
[...]
Netjes! Hoe en door wie is deze test uitgevoerd?
Dit komt van de dealer, maar niet via connectie met laptop in werkplaats. Deze gegevens zijn voor iedere auto beschikbaar via OTA (Over The Air), dus in principe kun je dit ten allen tijde opvragen...
Gisteren heb ik bericht gekregen van de leasemaatschappij dat de bestelling is geplaatst. Verwachte levertijd laaste week 2025.
Nog niet besteld, maar ik kreeg te horen 3 maanden levertijd.Cyberslak schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:43:
Wat is jullie ervaring met levertijden van het 2025 model?
Gisteren heb ik bericht gekregen van de leasemaatschappij dat de bestelling is geplaatst. Verwachte levertijd laaste week 2025.
Cyberslak schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:43:
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Als dat zo is ga ik mijn bestelling proberen te annuleren.Cyberslak schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:43:
/f/image/FWfqXj7iOD0oVThda5b7rK3C.png?f=fotoalbum_large)
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Mijn voorkeur ging uit naar de Techno uitvoering, maar vandaag tijdens proefrijden vond ik het plateau bij mijn rechterknie erg irritant. Nu kwam ik in dit topic tegen dat de evolution een kleiner scherm heeft waardoor dit plateau hoger zit. Dat klinkt ideaal!
Om weer een beetje bij te komen wil ik dan pack navigation & comfort en parkeersensoren optie nemen.
Vraag: Belangrijk verschil tussen Evolution en Techno is blijkbaar: “Pack remote Services: 5 jaar kostenloze connectiviteit via de gratis My Renault app”.
Wat mis ik als ik dit niet heb? Klopt het dat ik de auto dan niet meer benaderen om te zien hoe ver die is opgeladen? (dat zou ik het meeste missen; deze week was het laden van mijn huidige EV door een storing van de laadpunt gestopt)
Wat ik in de techno versie nog zou kunnen proberen is verder naar achteren gaan zitten in de hoop dat m'n knie dan onder het plateau blijft (die tip kwam ik in topic tegen).
Ingebouwde Google Maps bijvoorbeeld, maar ja, Android Auto/Apple Carplay to the rescue!WackoH schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:54:
Wat mis ik als ik dit niet heb?
Dat klopt o.a., maar misschien wel te benaderen via de Kelec-app?WackoH schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:54:
Klopt het dat ik de auto dan niet meer benaderen om te zien hoe ver die is opgeladen?
Er zal waarschijnlijk wel een betaalbare verlenging komen na die 5 jaar, doen ze bij Fiat bijvoorbeeld ook, betaal je maandelijks/jaarlijks een klein bedrag om nog steeds toegang te hebben tot.
Maar ik wil vanwege verwarmde stoelen en stuur 'pack comfort & navigation' nemen. Daar zit het Google-gebeuren dan bij in:
• openR Link multimedia en navigatiesysteem met 9’’ scherm met Google integratie en stembediening
• audiosysteem auditorium met 6 speakers
• Google Maps, Google Assistant, Google Play
• draadloze lader voor smartphone
• Preconditioneren voor snelladen mogelijk
• elektrisch verwarmbare voorstoelen, stuurwiel
• bestuurdersstoel met elektrisch verstelbare lendensteun
Maar dus ook 'OpenR Link'. Dat heeft toch met de connected services te maken?
Op de website van Renault staat nl.:
"openR link biedt nieuwe rijbelevingen. Verbind je smartphone, luister naar je favoriete muziek, krijg toegang tot hulp bij connected services."
De bottleneck zal wel bij de auto liggen (die moet met een server communiceren), niet bij een bepaalde app. Ik zal de dealer ook vragen wat er connected mogelijk is. Wellicht kan het wel tegen een maandelijks of jaarlijks bedrag, of extra abonnement voor eSim?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Oh?WackoH schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:00:
Op zich zit ik helemaal niet te wachten op Google Maps (de Google integratie was in eerste instantie een reden om de auto af te laten vallen...).
Ik vind het echt een zegen, tis bijna een soort ABRP (a better routeplanner). en Google an sich vind ik prettig.
Dus voor mij, en velen met mij, een echte bonus, maar goed, ik ben ik, en jij bent jij.
Grappig eigenlijk.WackoH schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:00:
Op zich zit ik helemaal niet te wachten op Google Maps (de Google integratie was in eerste instantie een reden om de auto af te laten vallen...).
Maar ik wil vanwege verwarmde stoelen en stuur 'pack comfort & navigation' nemen. Daar zit het Google-gebeuren dan bij in:
• openR Link multimedia en navigatiesysteem met 9’’ scherm met Google integratie en stembediening
• audiosysteem auditorium met 6 speakers
• Google Maps, Google Assistant, Google Play
• draadloze lader voor smartphone
• Preconditioneren voor snelladen mogelijk
• elektrisch verwarmbare voorstoelen, stuurwiel
• bestuurdersstoel met elektrisch verstelbare lendensteun
Maar dus ook 'OpenR Link'. Dat heeft toch met de connected services te maken?
Op de website van Renault staat nl.:
"openR link biedt nieuwe rijbelevingen. Verbind je smartphone, luister naar je favoriete muziek, krijg toegang tot hulp bij connected services."
De bottleneck zal wel bij de auto liggen (die moet met een server communiceren), niet bij een bepaalde app. Ik zal de dealer ook vragen wat er connected mogelijk is. Wellicht kan het wel tegen een maandelijks of jaarlijks bedrag, of extra abonnement voor eSim?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb juist deze wagen gekozen, omdat hij ook Google integratie heeft. Had mijn vorige Volvo ook.
Ik gebruik niet de app store etc, maar de navigatie met Google, is toch wel behoorljk goed te noemen. Natuurlijk zijn er andere die weer betere punten op sommige zaken hebben, maar overal, niet verkeerd.
Vooral de "voice-controls" zijn perfect, bij Google heb ik nooit problemen, herkent bijna alles. Ook fijn dat je zaken in de auto zo aan/uit kan zetten etc.
Maar zoals mijn voorganger ook al zei, ieder zijn eigen ding. Maar hoor toch graag waarom je het vooral niet wil
Een van de zaken die je hebt als je gebruik maakt van de ingebouwde Google Maps is dat je ook de snelladers toe kunt voegen, waarbij de auto zorgt voor het voorverwarmen van de accu waardoor het laden sneller gaat. Volgens mij is er geen andere manier om dit voor elkaar te krijgen.WackoH schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:00:
Dit lukt niet als je de Android Auto (of Carplay) gebruikt, die kan niet direct met de auto communiceren.
Mijn vraag platgeslagen:
- Kan ik bij een Scenic met Evolution met "pack navigation & comfort" de laadstatus van de rij-accu via een app zien?
Reden:
- Soms gaat een laadsessie (zowel AC als DC) fout. Het is superirritant wanneer blijkt dat de auto niet is geladen, terwijl je daar wel op rekent (gebeurde afgelopen maandag nog).
- Met de huidige hoge kleeftarieven (bv. 3 Euro per uur (!) bij Allego) wil ik de auto weghalen als die vol is. Of bij visitie vertrekken als de auto vol is. Bij (dubbele) laadpunten hangt de laadsnelheid regelmatig af van of er 1 of 2 auto's staan te laten. Op tijd werkt dan niet.
PS: De dealer weet het ook niet (denkt van wel omdat het in de Megane wel zo is...) want ze hebben deze uitvoering sinds de update van de prijslijst in april ook nog niet gezien. Navragen bij de importeur schijnt wel twee weken te kunnen duren.

- In Frankrijk is de Evolution uitvoering niet leverbaar.
- Wel in Duitsland. Daar is een optie "Navigations-Paket" (800 Euro). Bij "OpenR link Infotainmentsystem mit 9-Zoll-Touchscreen und Google Integration" staat een voetnoot '3':
"3 Im Preis inbegriffen sind die Bereitstellung von Connected Services für einen Zeitraum von 5 Jahren gemäß AGB für die Vernetzten Services: Navigations-Paket (Google Maps und Google Assistant),
Paket Vernetztes Fahren (intelligenter adaptiver Tempopilot), alle für das Modell verfügbaren Remote Control Services sowie automatische Updates und das Infotainment-Paket (Datenvolumen für
die heruntergeladenen Anwendungen) für den besagten Zeitraum. [...]."
Dus op basis hiervan lijkt het wel te kunnen.