Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RVE_NL Zolang je op gas blijft koken niet. Als SWW de enige reden van je vastrecht is, dan is een boiler al vrij snel zinvol.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Proton_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:18:
@RVE_NL Zolang je op gas blijft koken niet. Als SWW de enige reden van je vastrecht is, dan is een boiler al vrij snel zinvol.
Niet helemaal, je vastrecht gaat naar beneden als je beneden 500m3 per jaar verbruikt. Dat moet je meenemen in je berekening.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:50

paQ

RVE_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:15:
Ik ben persoonlijk voor een Quatt Hybride WP gegaan. Mijn CV was pas 3 jr oud en de Quatt investering was in mijn situatie slechts €1.699 (na aftrek subsidie). Mijn COP over de periode oktober t/m nu is 5.6, ik betwijfel echt of een duurdere FE beter zou presteren.
Daar zit (zat) ook zowat het enige echte "goeie deal!" in.
Die 1700 is inmiddels 2800 (voor de absolute basis installatie)

Een FE zal het niet zomaar beter doen dan je Quatt hoor, op de momenten dat gas bijstoken niet nodig is.
Er zijn er echter wel die een aanmerkelijk hoger COP halen, maar dan zit je ook wel echt in een hoge(re) prijsklasse.

Als je nu in het Quatt topic kijkt zie je de verschillen ook ontstaan. De een haalt COP 6.8, de ander met moeite 3.3 en een berg gas. En zelf meer wijzigen dan de energieprijzen aanpassen of aan je thermostaat draaien is er niet bij.
Prijs je gelukkig met je huidig COP en weet dat je hem snel terugverdiend hebt. ;)
Dat is met 1700 euro ook niet echt een uitdaging natuurlijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
paQ schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:11:
[...]

dan moet je ook niet rekenen dat een FE 10 x zoveel kost als een Hybride, want dat is gewoon onzinnig. ;)

Ik heb het Adlar voorbeeld erbij gezet. Die FE prijs is minder dan 2 x de prijs van een Quatt.
Het gaat niet om het prijsverschil tussen installaties. Wel het feit dat als je als installateur 1000 offertes uitbrengt voor FE er misschien 100 opdrachten uit voort komen. Doe je 1000 offertes voor hybride voor de helft van de prijs dan is de kans groot dat je 900 opdrachten hebt. Als die 900 opdrachten 80% van het gasverbruik besparen i.p.v. 100 stuks a 100% is dat toch gewoon milieuwinst? Mensen beslissen toch echt met de portemonnee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

ds23man schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:26:
[...]

Het gaat niet om het prijsverschil tussen installaties. Wel het feit dat als je als installateur 1000 offertes uitbrengt voor FE er misschien 100 opdrachten uit voort komen. Doe je 1000 offertes voor hybride voor de helft van de prijs dan is de kans groot dat je 900 opdrachten hebt. Als die 900 opdrachten 80% van het gasverbruik besparen i.p.v. 100 stuks a 100% is dat toch gewoon milieuwinst? Mensen beslissen toch echt met de portemonnee.
Dat is gevolg van hetgeen hiervoor besproken.
Maar zo kun je alles platredeneren. Het wordt een verjaardagsdiscussie op deze manier.
"Nou, ik heb gehoord dat je het met een warmtepomp helemaal niet warm krijgt... ik blijf lekker bij gas hoor ha ha ha...."
:/

Quatt:
"je wilt eerst hybride gaan zodat je weet balbalablabalbalablabal"
"FE ready dus later kun je gewoon van het gas af!"
"we hebben AI oOo "
liefst 2 installaties per dag per setje installateurs er doorheen douwen
alleen de eenvoudige installaties zonder morren, tijd is geld en afwijking zorgt voor gezeik

Als je heel je businesscase zo inricht, ja dan verkoop je 1000 Hybrides vs 100 FE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 17:18
Proton_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:18:
Dit is puur badkamer; kraan/douche/bad. Ik kook al elektrisch, warm water in keuken middels Quooker.

Vaste kosten gas per jaar (bierviltje):
€144 per jaar vastrecht (Enexis <500m3)
€86 leveringskosten gas energiemaatschappij
- €100 vermindering welkomstkorting bij energiemaatschappij
———
€130

Met een te verwachten besparing van €130 p.j. aan vaste kosten is geen enkele warmtepompboiler financieel interessant. Geen idee of welke simpele elektrische boiler geschikt zou zijn, maar als die €1.000 kost de terugverdientijd al 8 jaar.

Deze situatie zal zeker niet voor iedereen zo gelden, ik wil met name benadrukken dat het echt belangrijk is vooraf je eigen situatie door te rekenen. Een algemeen advies kan financieel behoorlijk nadelig uitpakken.

[ Voor 4% gewijzigd door RVE_NL op 13-11-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RVE_NL vergeet ook het ketel onderhoud niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

en gasverbruik voor je defrosts en aanvullen van de wp

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 13-11-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 17:18
MikeyMan schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:47:
Hoeft dat bij een elektrische boiler / warmtepomp boiler niet dan?

(Indien niet bij een elektrische boiler, dan is deze suggestie goud waard. Ik betaal €8 p.m. aan onderhoud, lijkt kleingeld maar dan word de terugverdientijd aanzienlijk korter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
MikeyMan schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:47:
Een CV ketel die minder dan 500m3 per jaar verstookt heeft echt niet 1 a 2 jaarlijks onderhoud nodig. En bij de meeste boilers moet er af en toe een anode vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ds23man schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:54:
[...]

Een CV ketel die minder dan 500m3 per jaar verstookt heeft echt niet 1 a 2 jaarlijks onderhoud nodig. En bij de meeste boilers moet er af en toe een anode vervangen worden.
Dan gaan we wel een beetje de randen op zoeken. Als ik zie hoeveel woningbranden hier in de buurt ontstaan door cv ketels zou ik daar zeker niet gerust op zijn.

Onderdelen vervangen is weer iets anders. Daarin stel ik beide oplossingen gelijk. Maargoed, dat dan alleen maar in het voordeel van full electric, omdat je het met hybride beide hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
MikeyMan schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:56:
[...]

Dan gaan we wel een beetje de randen op zoeken. Als ik zie hoeveel woningbranden hier in de buurt ontstaan door cv ketels zou ik daar zeker niet gerust op zijn.

Onderdelen vervangen is weer iets anders. Daarin stel ik beide oplossingen gelijk. Maargoed, dat dan alleen maar in het voordeel van full electric, omdat je het met hybride beide hebt.
Het onderhoud van een CV ketel bestaat uit het verwijderen van de vervuiling in je WW door verbrandingsresten. Des te minder je verstookt, des te minder de vervuiling. De levensduur van je branderpakkingen en je ontsteekpunten is ook afhankelijk van de draaiuren. Een ketel die nauwelijks belast wordt heeft gewoon minder onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 16:18

backupdevice

Boeh!

Allemaal leuk, maar laat er maar eerst voor gezorgd worden dat de full electrics door goede installateurs geadviseerd, gedimensioneerd en geinstalleerd worden.

Als ik zie hoe er hier huisgehouden is , en precies hetzelfde een paar deuren verderop... dan moet eerst dat in orde gemaakt worden. Meeste mensen hier hebben wel een idee. Maar hier is geen norm.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

RVE_NL schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:50:
[...]

Hoeft dat bij een elektrische boiler / warmtepomp boiler niet dan?

(Indien niet bij een elektrische boiler, dan is deze suggestie goud waard. Ik betaal €8 p.m. aan onderhoud, lijkt kleingeld maar dan word de terugverdientijd aanzienlijk korter).
Een WPB van 1800 heb je voor ca het subsidiebedrag geïnstalleerd.
Wat zal het zijn... COP 3.2 ofzo? Kun je een beetje een berekening voor jezelf er op los laten.

moet je alleen nog iets hebben waardoor je Quatt start bij CV water onder de 18 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ds23man schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:03:
[...]

Het onderhoud van een CV ketel bestaat uit het verwijderen van de vervuiling in je WW door verbrandingsresten. Des te minder je verstookt, des te minder de vervuiling. De levensduur van je branderpakkingen en je ontsteekpunten is ook afhankelijk van de draaiuren. Een ketel die nauwelijks belast wordt heeft gewoon minder onderhoud nodig.
In theorie heb je daar vast gelijk in. Maar hoe bepaal je dan wat genoeg is? Elke drie jaar? Elke vier jaar? Ga je het aandurven zonder onderhoudscontract, waarmee je momenteel ook nog eens het risico loopt uberhaupt geen monteur te kunnen vinden.

Ik heb geen ketel meer hangen, maar zou daar zeker weten elk jaar nog een beurt op laten doen.

Overigens zit ik nog even terug te bladeren. Goedkoopste offerte die ik heb gehad voor hybride was destijds bijna 11000 euro. Zonder cv ketel erbij.
Ben nu voor 9500 klaar.

Kom van 1500-1600 m3 per jaar. En ga nu landen rond de 4000kWh. Daarbij wel de opmerking dat we nu wekelijks het bad vol laten lopen ivm een kleintje, wat we voorheen eigenlijk nooit deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
MikeyMan schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:19:
[...]

In theorie heb je daar vast gelijk in. Maar hoe bepaal je dan wat genoeg is? Elke drie jaar? Elke vier jaar? Ga je het aandurven zonder onderhoudscontract, waarmee je momenteel ook nog eens het risico loopt uberhaupt geen monteur te kunnen vinden.

Ik heb geen ketel meer hangen, maar zou daar zeker weten elk jaar nog een beurt op laten doen.

Overigens zit ik nog even terug te bladeren. Goedkoopste offerte die ik heb gehad voor hybride was destijds bijna 11000 euro. Zonder cv ketel erbij.
Ben nu voor 9500 klaar.

Kom van 1500-1600 m3 per jaar. En ga nu landen rond de 4000kWh. Daarbij wel de opmerking dat we nu wekelijks het bad vol laten lopen ivm een kleintje, wat we voorheen eigenlijk nooit deden.
En ketel die nauwelijks belast wordt mag je het onderhoudstermijn van de fabrikant verdubbelen. Overigens had Nefit met de Trendline in de onderhoudsinstructie staan dat je eerst het drukverschil in de aan en afvoer van je rookgas moest vergelijken met de 0 waarde bij installatie om te bepalen of er onderhoud nodig was. Dat hebben ze maar geschrapt omdat geen enkele installateur die 0 waarde bepaalde omdat ze de installatiehandleiding niet lezen.....

Waarom hebben we de Gasketelwet ook al weer? |:( |:( |:( |:( |:( |:( 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

backupdevice schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:03:
Allemaal leuk, maar laat er maar eerst voor gezorgd worden dat de full electrics door goede installateurs geadviseerd, gedimensioneerd en geinstalleerd worden.

Als ik zie hoe er hier huisgehouden is , en precies hetzelfde een paar deuren verderop... dan moet eerst dat in orde gemaakt worden. Meeste mensen hier hebben wel een idee. Maar hier is geen norm.
Wederom, dat geldt ook voor hybrides. Zoals die ingeregeld worden blijft er van besparing weinig over.
ds23man schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:26:
Wat je als feit brengt is in feite moving the goalposts :) Een hybride offerte is meer dan de helft van een FE offerte. Mocht je anders beweren, dan graag onderbouwing. De materiaalkosten weten we wel, het gaat om de ontzorgde offerte van de verwarmingsboer uit de buurt. Die loopt al snel richting €7k ex subsidie:
Red devil in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Samsam in "Ervaringen met Quatt?"

Een 8 kW warmtepomp met warmtepompboiler is goedkoper dan dat, om er het dubbele van te maken moet er wel heul veel arbeid bij. Aangenomen dat je de adviesprijs betaalt, ik hoop dat een professional een korting bedingt;)
ds23man schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:27:
[...]
En ketel die nauwelijks belast wordt mag je het onderhoudstermijn van de fabrikant verdubbelen. Overigens had Nefit met de Trendline in de onderhoudsinstructie staan dat je eerst het drukverschil in de aan en afvoer van je rookgas moest vergelijken met de 0 waarde bij installatie om te bepalen of er onderhoud nodig was. Dat hebben ze maar geschrapt omdat geen enkele installateur die 0 waarde bepaalde omdat ze de installatiehandleiding niet lezen.....

Waarom hebben we de Gasketelwet ook al weer? |:(
En in deze context moet je ook de zin en onzin van hybrides bedenken: professionals die niet weten waarom ze dingen doen. Hierdoor zijn hybrides onnodig duurder dan verwacht (technisch prachtig natuurlijk) en geven onnodig minder besparing dan verwacht (want de stooklijn wordt op 1970 gezet, als het niet al vast 55 graden is).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:30
Proton_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:23:
@Tomexergie Ah, is dat het misverstand :)
Er is geen standaard voor vermogens in typenummers/folders, iedereen doet maar wat. Het vermogen op het EU-energielabel is gelukkig wel gestandaardiseerd (daar is de subsidie op gebaseerd), voor onze klimaatzone dacht ik bij A-7.

Zoals je in het screenshot ziet loopt het max vermogen op van 8 kW bij -7 tot 12 kW bij +7, maar het minimaal vermogen (relevant voor pendelen) blijft in dit voorbeeld rond de 3 kW.
Volgens mij worden vermogens opgegeven volgens een standaard bij 7/35 EN 14211
Alle NL warmte pomp leveranciers doen dat , dus niet iedereen doet maar wat.

Ook de COP's worden bij 7/35 opgegeven : COP geleverde warmte/toegevoerde elektrische energie
Bij alle COP's die afwijken wordt de Ta en Tb vermeld.

Alleen Valliant wijkt af met COP= (warmte+elekr)/elektr en is daardoor een punt hoger.

Als Valliant zo warmtepompen aanprijst, dan zijn ze volgens mij in ovetreding want je kunt van de doorsnee koper niet verwachten dat ze op de hoogte zijn van afwijkende definitie

Hetzelfde geld ook voor vermogensbehoud bij lage buitentemperaturen. De leverancier moet erbij vermelden dat de elekrische verwarmings elementen de warmtepomp aanvullen met COP=1. Anders is het ook misleiding.
Als er warmtepompen zijn die onafhankelijk van de buitentemperatuur vol vermogen blijven leveren, dan is dat een nieuwe thermodynamische uitvinding waar je de nobelprijs mee kunt winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tomexergie schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:23:
[...]
Volgens mij worden vermogens opgegeven volgens een standaard bij 7/35 EN 14211
Alle NL warmte pomp leveranciers doen dat , dus niet iedereen doet maar wat.
Ja en nee. Dat zijn wel gangbare getallen om in de folder te zetten, maar niet verplicht. Ze doen het leuk in de folder omdat ze lekker hoog zijn (meer = beter!) maar zijn niet relevant voor dimensioneren.
Kijk bijvoorbeeld bij de vermogens zoals ze in de ISDE subsidielijst staan: de "6.5 kW" Itho Amber 65 is daar maar 4 kW (ik dacht bij -10). Op het energielabel, ook gestandaardiseerd, is hij 5 kW (ik dacht bij -7).
Bij zwembadwarmtepompen zie je ook wel vaak A15W25.
Ook de COP's worden bij 7/35 opgegeven : COP geleverde warmte/toegevoerde elektrische energie
Bij alle COP's die afwijken wordt de Ta en Tb vermeld.
De nuttige COP om te bekijken is de sCOP uit het energielabel, die is belasting- en buitentemperatuur-afhankelijk volgens een gestandaardiseerd klimaatprofiel (Straatsburg voor onze regio, klopt aardig).
Een enkel datapunt is nutteloos, zeker als het onder vollast op 7 graden is. Dat is geen relevant werkpunt.
Alleen Valliant wijkt af met COP= (warmte+elekr)/elektr en is daardoor een punt hoger.
Zoals ik al eerder heb gepoogd uit te leggen heeft Vaillant helemaal geen andere definitie en zijn de COP waarden op het scherm en in de documentatie prima direct vergelijkbaar met anderen zonder + of - 1 te doen. Zie ook Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Alleen bij het berekenen van sCOP/mCOP/dCOP uit de opbrengstdata in kWh op het scherm moet je daar rekening mee houden, maar dat blijft natuurkundig correct.
Als er warmtepompen zijn die onafhankelijk van de buitentemperatuur vol vermogen blijven leveren, dan is dat een nieuwe thermodynamische uitvinding waar je de nobelprijs mee kunt winnen.
Mitsubishi Zubadan serie, Panasonic T-cap etc doen dat, vrij gangbaar intussen. Vooral door vapour injection en een oversized compressor tov verdamper.

Hoe verbind je dit met de zin en onzin van hybride?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:30
Proton_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:58:
[...]

Ja en nee. Dat zijn wel gangbare getallen om in de folder te zetten, maar niet verplicht. Ze doen het leuk in de folder omdat ze lekker hoog zijn (meer = beter!) maar zijn niet relevant voor dimensioneren.
Kijk bijvoorbeeld bij de vermogens zoals ze in de ISDE subsidielijst staan: de "6.5 kW" Itho Amber 65 is daar maar 4 kW (ik dacht bij -10). Op het [
Volgens staat er op het label het vermogen dat de warmtepomp kan leveren bij een bepaalde klimaatzone en bij een Ta van 35C. De 7 slaat op vermogen ?
Een laboratorium meting bij Tb=7C en Ta = 35C (TNO bij Elga) is goed te doen, maar een SCOP meten is complex en duur. In folders wordt daar maar een slag in geslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Tomexergie als je wil kunnen we beter over DM verder gaan, het gaat hier offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Waar gaat dit eigenlijk over? Er bestaan geen hybride warmtepompen. Wel hybride opstellingen. Voor de prestatie van de warmtepomp maakt het geen zak uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:23
bioscrasher schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:19:
[...]

@Ronald daarom blijft de cv op een open verdeler nog even hangen als backup en voor sww.
Je mist het punt.

Als je backup nodig hebt heb je nog een investering te doen... Of in heel duur warmtenet, of in het kopen van een nieuwe warmtepomp omdat je Elga / Daikin-Intergas hybride het niet alleen kan.

Hybride steun ik alleen als de bijbehorende warmtepomp - het duurste component - behouden kan blijven na extra isolatie en / of aanpassingen afgiftesysteem. Anders jaag je mensen op >€5000 extra kosten (+ installatie) en dat zou een verkoper er bij moeten zeggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ds23man Het gaat over warmtepomp-opstellingen waarbij de warmtepomp by design niet de volledige warmtevraag kan voldoen.
Als de warmtepomp zo gedimensioneerd is dat de andere warmtebron in principe redundant is, is het technisch wel hybride maar valt (wat mij betreft) buiten deze discussie. Zeker in poolklimaten is redundante verwarming bijvoorbeeld gewoon een goed idee :)

Voor de prestatie maakt het een heleboel uit, want die hangt af van de belasting: deellast geeft hoger rendement. Door het temperatuurprofiel met een piek rond een graad of 5 (3°C volgens het Straatsburg-profiel) maakt een te kleine warmtepomp meer uren in vollast en kachelt de COP zo 20% naar beneden. Bij A2W35 zie je bij de VWL75/6 onder vollast een COP van 3.3 en in 50% deellast 4.1, nog afgezien van defrosts die ook belastingafhankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:38:
@ds23man Het gaat over warmtepomp-opstellingen waarbij de warmtepomp by design niet de volledige warmtevraag kan voldoen.
Als de warmtepomp zo gedimensioneerd is dat de andere warmtebron in principe redundant is, is het technisch wel hybride maar valt (wat mij betreft) buiten deze discussie. Zeker in poolklimaten is redundante verwarming bijvoorbeeld gewoon een goed idee :)

Voor de prestatie maakt het een heleboel uit, want die hangt af van de belasting: deellast geeft hoger rendement. Door het temperatuurprofiel met een piek rond een graad of 5 (3°C volgens het Straatsburg-profiel) maakt een te kleine warmtepomp meer uren in vollast en kachelt de COP zo 20% naar beneden. Bij A2W35 zie je bij de VWL75/6 onder vollast een COP van 3.3 en in 50% deellast 4.1, nog afgezien van defrosts die ook belastingafhankelijk zijn.
Leuk verhaal, maar ik zie een hybride opstelling toch iets als zoveel mogelijk WP voor de verwarming en SWW de ketel. Als een WP 80% kan afdekken is het prima toch? Denk niet dat ik ooit met mijn 55 jaar nog een Elfstedentocht ga meemaken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

ds23man schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:32:
En daarmee zijn we weer het cirkeltje rond. Hybride kan in veel situaties tegen minimale kosten ( en inzet van arbeidskrachten, schijnt een tekort aan te zijn) een substantiële besparing van het gasverbruik opleveren.

Vandaar mijn opmerking: liever 1000 hybride installaties dan 100 FE.
En dan investeer je in zo'n hybride oplossing en dan komt de gemeente jouw straat aanwijzen om verplicht van het gas af te gaan.. ik investeer voorlopig helemaal niks meer totdat er zekerheid is en een lange termijnvisie / plan van de overheid en gemeenten. Geen zin om nu 6k stuk te slaan op een hybride warmtepomp en dan volgend jaar ineens een brief van de gemeente in de bus te zien liggen dat onze wijk van het gas af moet.
Dat vind ik met die hele energietransitie 1 groot probleem, je weet als consument gewoon niet meer waar je aan toe bent. Of het nu gaat om de salderingsregeling, elektrisch rijden, energielabel of de aanschaf van een warmtepomp, constant veranderen de spelregels en dus ook de zin en onzin van investeren.
Als de MRB voor elektrisch rijden straks bv torenhoog gaat worden staat er in no time weer een kleine benzineauto voor de deur ipv een EV en als stroom straks nog veel duurder gaat worden (zoals nu de bedoeling lijkt te zijn) verandert de berekening voor een full eletric warmtepomp nogal, moeten we volgend jaar van het gas af dan kan ik die 20k voor een warmtepomp niet meer in isolatie steken etc.

maak.een.lange.termijn.plan.overheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik heb sinds 2 maanden een hybride WP, maar struggle nog hoe ik dit ding moet gebruiken. Wij ventileren heel vaak, dus alle ramen staan boven open. Is het dan slim op de WP continue op 20 graden te draaien met de radiatoren open? hoe doen jullie dit?

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 14-11-2023 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:50
Farabi schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:02:
ik heb sinds 2 maanden een hybride WP, maar struggle nog hoe ik dit ding moet gebruiken. Wij ventileren heel vaak, dus alle ramen staan boven open. Is het dan slim op de WP continue op 20 graden te draaien met de radiatoren open? hoe doen jullie dit?
Beneden radiator open, boven alleen open als raam dicht en kamer in gebruik.
Wel boven de radiator vergroot van t10 naar t22

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:04:
[...]

Beneden radiator open, boven alleen open als raam dicht en kamer in gebruik.
Wel boven de radiator vergroot van t10 naar t22
beneden altijd open laten staan neem ik aan? vaak gaan de deuren beneden ook open bij ons om te ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Farabi schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:11:
[...]

beneden altijd open laten staan neem ik aan? vaak gaan de deuren beneden ook open bij ons om te ventileren.
Misschien wat minder uien eten? :+ :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:50
[...]

ja.
Je kan er ook mee experimenteren: Als het buiten nog niet al te koud is kan je best tijdelijk even niet stoken (dus thermostaat even laag). Als het kouder is dan krijgt de WP vaak moeilijk de kamer weer warm, dus kan je beter continu doorstoken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Je snapt hopelijk wel dat alle deuren open en zuinig stoken met een warmtepomp niet echt lekker combineren...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:49:
[...]

Je snapt hopelijk wel dat alle deuren open en zuinig stoken met een warmtepomp niet echt lekker combineren...?
ja, dat snap ik. met gas kon ik het huis direct warm krijgen na het ventileren. maar met een WP duurt het een uur of 2 voordat het een beetje op temperatuur raakt.

Nu is het stukje warmteverlies met ventileren minder boeiend omdat ik goedkoper stook op elektriciteit. ik probeer een sweetspot te vinden waarmee ik het huis zsm warm krijg met dit ding na dat ik alle ramen en deuren heb dichtgedaan.

Ik was vandaar benieuwd naar jullie ervaringen. ik moet het een beetje opnieuw uitvinden allemaal :P

[ Voor 9% gewijzigd door Farabi op 14-11-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Farabi schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:54:
[...]

ja, dat snap ik. met gas kon ik het huis direct warm krijgen na het ventileren. maar met een WP duurt het een uur of 2 voordat het een beetje op temperatuur raakt.

Nu is het stukje warmteverlies met ventileren minder boeiend omdat ik goedkoper stook op elektriciteit. ik probeer een sweetspot te vinden waarmee ik het huis zsm warm krijg met dit ding. was vandaar benieuwd naar jullie ervaringen. ik moet het een beetje opnieuw uitvinden allemaal :P
ZSM en warmtepomp gaan niet samen.
Althans niet zonder een enorm stroomverbruik op de koop toe.

De sweetspot zit hem in het niet teveel af laten koelen in huis. En bijvoorbeeld met WTW ventileren.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 14-11-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:55:
[...]

ZSM en warmtepomp gaan niet samen ;)
mwa, ben ik niet mee eens. als ik dat ding niet te laag zet, zit het tempo niet verkeerd soms. maar ik snap natuurlijk dat het bij ieder huis anders ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Farabi schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:56:
[...]

mwa, ben ik niet mee eens. als ik dat ding niet te laag zet, zit het tempo niet verkeerd soms. maar ik snap natuurlijk dat het bij ieder huis anders ligt.
Zou eerst eens gaan nadenken waarom je steeds op deze manier moet ventileren. Je ventilatiesysteem is niet op orde of je doet dingen in je huis die daar niet thuis horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ds23man schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:10:
[...]

Zou eerst eens gaan nadenken waarom je steeds op deze manier moet ventileren. Je ventilatiesysteem is niet op orde of je doet dingen in je huis die daar niet thuis horen.
allemaal recent vernieuwd. maar ventileer liever met de buitenlucht. oude gewoonte :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:38
Farabi schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:19:
[...]

allemaal recent vernieuwd. maar ventileer liever met de buitenlucht. oude gewoonte :9
Als je een recent vernieuwd ventilatiesysteem hebt, mag ik dan aannemen dat het mechanische ventilatie met energie-recuperatie is?

Want als dat zo is dan kan iedereen hier wel ideeen aandragen of op je vraag reageren, maar dan is het probleem toch user error. De oplossing blijft dan je ventilatiesysteem (dat ook buitenlucht gebruikt) te gebruiken zoals het ontworpen is.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdconcept
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-04 17:56
(Vlaming- typisch vlaamse woning vraag).
Hebben woning begin jaren 90 (alleenstaand, ruim, dak en muren matig geisoleerd, ramen niet hr).
Radiatoren (jaren 90- basis) moeten in koude periodes > 65 graden gaan.
Koudste dagen van het jaar stoken we ook hout (als er wind is)-130 euro hout afgelopen winter.
Ons verbruik is 8000 kwh gas (verwarming -19 à19.5 graden en warm water).
Gasketel aan einde levenduur (bijna 20 jaar oud).
Ik denk aan mijn ketel te vervangen (btw op gasketel verhoogt binnenkort). Kan een hybride ketel een optie zijn (2000 euro subsidie?).
Mijn buikgevoel zegt: hybride is noch vis noch vlees, gasketel snel vervangen.
Pagina: 1 2 Laatste