@
10mil.btc & @
Pinsa Dat heeft ook met een aantal factoren te maken:
- Heb je een gezin met kinderen of niet
- Hoe lang blijft iets je interesse wekken.
- In welke hoek liggen die interesses
- Etc.
Natuurlijk weet iedereen wel wat hij met een paar maanden of jaren vrij zijn voor leuke dingen zou gaan doen. Maar kan en doe je dat dan nu in de praktijk ook of ben je dus wél aan het werk en je inkomsten aan het maximaliseren door meer te werken dan je eigenlijk wil? Misschien kan je inderdaad 3 jaar fulltime achter elkaar skiën en ga je daarvoor de hele wereld over reizen, maar ook 15-20 jaar lang? Of inderdaad kortstondig? Want dan kan je daarvoor maar beter nu een sabbatical nemen dan pas op je 72e pas gaan als je niet meer goed op de latten kunt staan.
Natuurlijk kan je de vrije tijd invullen. Als ik nu met pensioen was, dan zou ik bijv. gaan rondreizen, of ik zou in Toscane bijvoorbeeld druiven en olijven op mijn eigen landgoed gaan verbouwen om daarna het proces van verwerken te leren en dergelijke, of honden trainen om truffels mee te gaan zoeken

. Natuurlijk ga je je dan op bepaalde dingen richten en dus vul je je tijd zeker wel.
Maar bij mij werkt het zo: Ik krijg interesse in iets, bijt mij er helemaal in vast en maak het mijzelf eigen. Na 6-18 maanden weet ik er alles van, komt het punt dat ik anderen ermee ga helpen en dan is mijn nieuwsgierigheid weg en is het tijd voor het volgende onderwerp om mij helemaal in stuk te bijten. Sommige mensen kunnen 20-30 jaar bij hetzelfde onderwerp blijven, voor mij voelt het dan op een gegeven moment als herhaling en raak ik mijn interesse kwijt.
Daarom is een extra dag vrij zeker leuk, maar wel anders, omdat 32 uur ipv 40 uur eigenlijk "een extra weekend dag" is, dat is anders dan volledig met pensioen zijn. Natuurlijk zou ik op die ene dag nu ook al ergens een opleiding voor kunnen gaan volgen (bijv. truffels zoeken

), maar dat is toch anders dan iets op-/neerzetten als je er je dagelijkse ding van kunt gaan maken.
Ik zou nu het liefst direct stoppen met werken, ik heb dat niet nodig voor structuur, maar ik heb ook een gezin te onderhouden met 2 pubers die veel geld kosten. En je dag vult zich vanzelf met bepaalde vaste dingetjes die je doet. Maar ik betrap mijzelf erop dat ik, net als nu, toch weer die tabbladen van Tweakers langsklik, weer een extra ronde op X doe, YouTube nog weer even open, etc. en dat is interessant, maar voelt op een gegeven moment ook als meer van hetzelfde.
Volgens mij is de achterliggende vraag: Kan je je op je vrije dagen nu al als pensionado gedragen, of moet je daarvoor daadwerkelijk met pensioen zijn en dat heeft met je interesses te maken en wat je daarvoor nodig hebt (besneeuwde pistes bezoek je ook niet even op je vrije dag).
[
Voor 4% gewijzigd door
Taro op 04-02-2024 10:21
]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV