Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:11
Mijn vraag

Ik heb een mechanische ventilatie box hangen op zolder. Dit is een BUVA. Nou staat deze praktisch altijd in de laagste stand omdat zodra deze harder gaat draaien ook een heel hard gezoem/gejoel bij komt. Dit is al sindsdat ik in dit huis woon. De box is ondertussen ook al 13 jaar oud. Ik verwacht dus dat de lagers versleten zijn. Nu ben ik beetje aan het rondkijken om deze te (laten) vervangen. Nu lijkt het mij vrij eenvoudig maar misschien zie ik iets over het hoofd. Het lijkt mij gewoon een kwestie van slangen/buizen afkoppelen, box vervangen, slangen/buizen terug aansluiten. Zie ik iets over het hoofd of niet? Buiten het koppelen van de nieuwe afstandbediening.

De kanalen moeten ook schoongemaakt worden maar hier zal ik iemand voor in dienst nemen. Het merk dat ik op ogen heb, lijkt ook geïnstalleerd worden door grote bedrijven als Feenstra.

Relevante software en hardware die ik gebruik
BUVA MV-box

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://123ventilatie.nl/...lles-in-een-euro-stekker/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je beschrijving lijkt juist. De ene situatie is makkelijker dan de andere, maar zoals die van ons hangt is dat heel makkelijk zelf te vervangen. Je kunt ook kijken of je alleen de ventilator zelf kunt vervangen en de rest gewoon laat voor wat het is. Dan hoef je niets te schroeven etc en hoef je ook geen afstandsbediening meer te koppelen.

Dat moet vast ook kunnen.

Of misschien is dit een optie?
https://wtwventilatietech...motorplaat-buva-boxstream

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 25-10-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:24
Eveneens de mogelijkheid om te switchen naar een energiezuiniger exemplaar...? De wat oudere modellen trokken volgens mij rustig 50W continu.

Edit: never mind, je linkt al naar een zuinig exemplaar 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Gramser op 25-10-2023 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:48
Hier ook zelf gedaan precies zoals je omschrijft en de kanalen laten reinigen door een bedrijf.

Stelt niks voor dat vervangen van een MV box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:12

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dit is ook het moment om balans (WTW) ventilatie te overwegen. Niet altijd eenvoudig om te retrofitten in een bestaande woning, maar het komt de luchtkwaliteit en comfort wel ten goede. De koude tocht uit de roosters boven de ramen ben je dan kwijt. Bij sommige huizen kun je de retourlucht eenvoudig het trappenhuis inblazen en hoef je niet eens aan de slag met extra buizen. Wel is de aanschaf wat duurder natuurlijk...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:44

Aardedraadje

Met kabelschoen

Arn0uDz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:36:
Hier ook zelf gedaan precies zoals je omschrijft en de kanalen laten reinigen door een bedrijf.

Stelt niks voor dat vervangen van een MV box.
Inderdaad eens met het reinigen van de kanalen. Kost je wat geld (was €195 bij ons), maar dan kun je weer een aantal jaartjes vooruit en het geheel werkt beter, stiller en zuiniger.

Hier onlangs ook een 25 jaar oude box vervangen voor een zuiniger en vraaggestuurd (CO2/vocht) systeem. De oude box zag er als volgt uit bij vervanging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03fEWiETMpvp8pf_xDUG04Kp1fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duBeIoFQzktt3c5GcYLse0q5.jpg?f=fotoalbum_large

Deze had ik een jaar hiervoor nog schoon gemaakt. Ofwel er zat een hoop troep in de kanalen. Bij de reiniging van de kanalen gaf de onderhoudsmonteur aan dat de staande leiding bijna compleet verstopt zat.

Nu was dit een extreem geval, vorige eigenaren hebben in de iets meer dan 20 jaar dat ze het huis hadden, de box en/of kanalen nog nooit gereinigd.

Ze regelen ook meteen je ventielen in.

edit: in de OP overheen gelezen dat TS het al van plan is. Dus helemaal prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:20

Vliegvlug

Flight Simple

@ThaAresX Ik zie dat de box die je linkt een euro stekker heeft. Heeft jouw huidige MV box dat ook en niet toevallig een Perilex aansluiting?
Als dat laatste het geval is moet je het stopcontact ook nog (laten) aanpassen.

Perilex aansluiting werd gebruikt voor het aansturen van de box middels een fysiek aansluiting naar een 3 standen schakelaar, meestal geplaatst in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Bedankt voor alle reacties.

Inderdaad was ik al van plan de kanalen te laten reinigen. Ik verwacht dat deze goed vervuild zullen zijn omdat ik denk dat dit ook niet meer gebeurd is sinds de bouw van de woning 13 jaar geleden (ook gezien de staat van de rest van het huis na de vorige bewoner). Ik had gisteren even snel gekeken en bij Feenstra is het reinigen inderdaad rond de 200 euro zoals anderen ook aangaven. Ik ga nog even navraag doen in mijn omgeving of iemand dat doet, ken genoeg mensen in de bouw viavia, die gun ik het dan meer dan een groot bedrijf.

Moet ik verder nog kijken naar vermogen van de mv box? Ik weet niet wat het vermogen is van de huidige.

Beetje off topic/wellicht andere forumcategorie, maar heeft iemand een mv box al eens aan home assistant gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Laatst online: 14:48
Ik gebruik deze in mijn CVE-S ECO i.c.m. HA

Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Niet online
Dit is een klus die prima zelf is uit te voeren. Heb hem hier toevallig zelf net afgerond.

Kanalen reinigen kun je doen met bijvoorbeeld zoiets aan een boormachine:
https://www.hbm-machines....GLIowUusma4xoCuYkQAvD_BwE

Heb hier een Itho Daalderop CVE-S opgehangen om de originele Itho uit 1989 te vervangen. Maar als ik iets meer ruimte had gehad, had ik een Orcon opgehangen. Deze zijn nog net iets stiller en zuiniger.

Met onderstaande pakket zit je altijd goed. Heb zelf m'n perilex stopcontact meteen omgebouwd naar eurostekker, maar dat hoeft niet per se.
https://www.cvtotaal.nl/o...htsensor-en-zender-4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
storm-biker schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:21:
Dit is een klus die prima zelf is uit te voeren. Heb hem hier toevallig zelf net afgerond.

Kanalen reinigen kun je doen met bijvoorbeeld zoiets aan een boormachine:
https://www.hbm-machines....GLIowUusma4xoCuYkQAvD_BwE

Heb hier een Itho Daalderop CVE-S opgehangen om de originele Itho uit 1989 te vervangen. Maar als ik iets meer ruimte had gehad, had ik een Orcon opgehangen. Deze zijn nog net iets stiller en zuiniger.

Met onderstaande pakket zit je altijd goed. Heb zelf m'n perilex stopcontact meteen omgebouwd naar eurostekker, maar dat hoeft niet per se.
https://www.cvtotaal.nl/o...htsensor-en-zender-4.html
Wel grappig dat ik lees dat het niet zelf te doen is... Maar hoe gaat de borstel om met bochten in het kanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
N.a.v. benodigde vermogen toch een andere MV-box op het oog. Het sterkere broertje van degene die in TS genoemd was: https://123ventilatie.nl/...eco-hr-alles-in-een-euro/.

Thuis moet ik nog bekijken hoe de bediening momenteel zit. Er zit beneden een BUVA Vital Air System controller, maar ik weet niet hoe deze aangesloten is met de unit. In de badkamer zit een draadloze afstandbediening. Is deze eenvoudig te koppelen aan de nieuwe unit of is dat afhankelijk van bepaalde factoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Van het weekend gekeken hoe de controlunit beneden is aangesloten, deze lijkt bedraad te zijn aangesloten. In ieder geval ingebouwd. Is dat nog een probleem voor het vervangen van de box of niet?
Pagina: 1