*knip* offtopic
[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 20-10-2023 09:46 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 20-10-2023 09:46 ]
Ik neem snachts alleen wat kolen of gasopgewekte stroom die ik overdag het net in pomp vanuit mijn zonnepanelen. Dus no harm done...-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:49:
[...]
Dat is ook wel weer overdreven zeg, terug naar een boek lezen bij kaarslicht dan maar? Hoeveel van die energie ik zelf op jaarbasis opwek (en straks niet meer aan het net kwijt kan) vergeet je voor het gemak ook even.
Die 5,7 kWh waar je het over hebt is niet door je eigen panelen opgewekt-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:49:
[...]
Dat is ook wel weer overdreven zeg, terug naar een boek lezen bij kaarslicht dan maar? Hoeveel van die energie ik zelf op jaarbasis opwek (en straks niet meer aan het net kwijt kan) vergeet je voor het gemak ook even.
Tsja wij zijn met zijn 9-en met ons gezin met een praktijk aan huis met 2 behandelkamers. Er is geen ruimte onbenut in deze woning kan ik je vertellen.Masvic schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:57:
[...]
Zeg nou niet hoe groot je huis is anders komen er nog meer klimaatdrammers op dit topic af
Te laat, er is er al eentje gesignaleerd...Masvic schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:57:
[...]
Zeg nou niet hoe groot je huis is anders komen er nog meer klimaatdrammers op dit topic af
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
[ Voor 10% gewijzigd door hackint0sh op 20-10-2023 09:22 ]
Bedoel je dat die verloren warmte doormiddel van een warmtepomp uit de buitenlucht wordt gehaald t.b.v. verwarming van de woning?Ronald schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:08:
De jacuzzi staat neem ik aan in de geïsoleerde schil.
De warmte, ongeacht de isolatie komt ten goede aan de woning.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik denk dat hier de besparing gaat tegenvallen. TL is in de basis erg zuinig. Veel bedrijven laten het vervangen omdat je minder vaak een buis hoeft te verwisselen (handjes zijn duur) en omdat je LED beter kan dimmen.-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:56:
[...]
Laat bijvoorbeeld de volledige kelder verlichting van 30 Tl armaturen vervangen door LED.
[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 20-10-2023 09:21 ]
Deze kuipen zijn al 3 dubbel geïsoleerd idd en er zit uiteraard een dikke isolerende kap op (als de kinderen hem goed dicht doen). Alleen overdag verwarmen heb ik ook aan gedacht idd, maar als het s nachts dan erg koud wordt zijn de temperatuur verschillen misschien te groot en kost het weer extra om hem weer op temperatuur te krijgen.hackint0sh schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:14:
Wij hebben tijdens de corona crisis een kapotte jacuzzi gekocht en een nieuwe aansturing gemaakt, hiermee hebben we geexperimenteerd. Het is voor ons voordeliger om 's nachts niet te verwarmen maar dat juist te doen gedurende de dag.
Daarnaast hebben wij de bodem met 12cm PIR platen geisoleerd en de zijkanten extra geisoleerd. Dit heeft veel impact op het verbruik gehad.
Ons verbruik voor de jacuzzi alleen komt uit op zo'n 3500 kWh vorig jaar. Een slordige 9 a 10 kWh per dag, wij zitten nog op een laag energie tarief en dit kost ons op dag basis zo'n 2 euro.
In de zomer maak ik gebruik van een simpel dompelpompje en een zelfgemaakte heaterbak met 100 meter zwarte irrigatieslang. Deze krijgt op zonnige dagen de temperatuur boven de 40 graden indien gewenst. Maar in de zomer zetten we de temperatuur vaak rond de 24 a 25 graden, heerlijk om af te koelen bij echt warm weer.
Nee worden echt vervangen door zuinigere varianten, ruimtes als een trainingsruimte of een speel en knutselruimte voor de kinderen hoeft niet als bijna daglicht verlicht te worden.chrisborst schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:19:
[...]
Ik denk dat hier de besparing gaat tegenvallen. TL is in de basis erg zuinig. Veel bedrijven laten het vervangen omdat je minder vaak een buis hoeft te verwisselen (handjes zijn duur) en omdat je LED beter kan dimmen.
Veel fabrikanten houden het aantal Watt per LED-buis gelijk, je krijgt alleen veel meer licht (lumen) voor hetzelfde aantal Watt.
Zou dus eerder kijken of je van de 30 armaturen naar 15 kan gaan.
Spreek uit eigen ervaring. In onze VVE hebben we alles voor LED vervangen wat TL was. Stroomverbruik is gelijk gebleven maar de lichtopbrengst is veel hoger dus meer comfort. En de technische commissie hoeft minder vaak ze te vervangen
Maar zoals hierboven al gezegd, isoleren en het optimaliseren van pomp zal de meeste winst geven om je verbruik te beperken.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Meeste jacuzzi's staan gewoon buiten hoor.Ronald schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:08:
Ik ben heel erg pro verduurzaming… maar kan ook relativeren:
De jacuzzi staat neem ik aan in de geïsoleerde schil.
De warmte, ongeacht de isolatie komt ten goede aan de woning.
In de winter dus geen verlies. In de zomer duurzaam te doen via zonnestroom en verwarming tijdens actieve opwek.
Wat wel echt ongewenst is is COP1 verwarming. De watertemperatuur hoeft niet bijzonder hoog te zijn. Hierin zijn warmtepompen zeer effectief.
Dus bouw het ding om zodat deze met warmtepomp verwarmd wordt en geniet lekker van deze luxe.
[ Voor 10% gewijzigd door Tommie12 op 20-10-2023 09:30 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Mijn ervaring is dat het makkelijker is om de boel op te warmen als het warmer is (overdag) dan de boel op temperatuur te houden in de nacht. Wij verloren (maar dat is even uit mijn hoofd, de jacuzzi staat uit vanwege een verbouwing) per nacht zo'n 6 graden.-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Deze kuipen zijn al 3 dubbel geïsoleerd idd en er zit uiteraard een dikke isolerende kap op (als de kinderen hem goed dicht doen). Alleen overdag verwarmen heb ik ook aan gedacht idd, maar als het s nachts dan erg koud wordt zijn de temperatuur verschillen misschien te groot en kost het weer extra om hem weer op temperatuur te krijgen.
Bedankt voor de reacties tot nu toe allemaal, ook van de klimaatactivisten. Ik ben helemaal niet anti verduurzamen in tegendeel, maar wat luxe na jaren van schaarste prive mag ook wel een keer.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee slechts een deel daarvan komt van mijn eigen opwek en idd in de duurste tijd wek ik het minste op. Ik maak mezelf wijs hoor.Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:28:
[...]
Meeste jacuzzi's staan gewoon buiten hoor.
De warmte die daar in gaat is 100% verlies.
Als je dat binnen zet, dan krijg je gewoon een vochtig huis omdat een bak water van 37° gewoon continu veel verdampt.
@-TheNose-
Jezelf wijs maken dat de stroom van je eigen PV komt is pas een illusie. De meeste stroom zal je nodig hebben om die bak warm te houden in de winter, en dan leveren je panelen echt weinig.
Kan je zeggen met welke redenering je deze conclusie trekt?-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:21:
maar als het s nachts dan erg koud wordt zijn de temperatuur verschillen misschien te groot en kost het weer extra om hem weer op temperatuur te krijgen.
Jouw redenering klopt voor 100%.Opifex schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:04:
[...]
Kan je zeggen met welke redenering je deze conclusie trekt?
Het is iets wat ik mensen vaak hoor zeggen. Zelfs mijn eigen vader is van de redenering "Iets warm houden kost minder energie dan laten afkoelen en terug opwarmen". Toegegeven, fysica is nooit m'n sterkste vak geweest, maar ik kan me op geen enkele manier inbeelden dat dit klopt?
Hogere temperatuur = hogere warmteflux door de isolatie = meer verlies = meer totale kost om bij te verwarmen.
Er zal een beetje chloor in gaan zoals bij een zwembad?Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:12:
[...]
Energetisch is het gewoon het beste om die zo veel mogelijk uit te zetten.
En vergeet de kosten voor het weghouden van schimmels, legionella etc niet. Zo'n bak water op 37 graden, daar groeit wel iets in hoor.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Van belang is om te weten hoe vaak je iets weer op warmen, de verwarming thuis wil je elke dag weer op temperatuur hebben, dan is het beter om je huis op temperatuur te houden i.p.v. elke ochtend je hele huis weer opnieuw te verwarmen. (iets lager kan wel in de nacht)Opifex schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:04:
[...]
Het is iets wat ik mensen vaak hoor zeggen. Zelfs mijn eigen vader is van de redenering "Iets warm houden kost minder energie dan laten afkoelen en terug opwarmen". Toegegeven, fysica is nooit m'n sterkste vak geweest, maar ik kan me op geen enkele manier inbeelden dat dit klopt?
Hogere temperatuur = hogere warmteflux door de isolatie = meer verlies = meer totale kost om bij te verwarmen.
Ik denk wel dat dit sterk afhankelijk is van de verwarmingsmethode. Voor electrisch zal het niet uitmaken, waar bij een warmtepomp of cv-ketel wordt het rendement veel beter bij lagere temperaturen. Iets op temperatuur houden kan met een laag vermorgen, terwijl volledig opwarmen vaak met maximaal vermogen moet. Het kan dan best zo zijn dat continue op temperatuur houden veel voordeliger is. It all depends....
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Zullen we een keer stoppen met dit soort onzinnige reacties? Volkomen flauwekul.mathelicious schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:40:
[...]
Een heel gezin aan extra verbruik, alleen voor die luxe jacuzzi, kost geen geld maar kost ons het klimaat...
Kappen met die dingen dus
We see things as we are, not as they are
De bepalende factor hierin is uiteraard hoeveel tijd er tussen het gebruik zit... als je maar eens in de 2 weken in die jacuzzi stapt, dan zal het tussendoor uitschakelen zonder twijfel zin hebben. Maar als je er dagelijks in ligt te sudderen dan zal vrijwel zeker het op temperatuur houden voordeliger zijn.Opifex schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:04:
[...]
Ik mis een "waarom".Groningerkoek schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:21:
[...]
Van belang is om te weten hoe vaak je iets weer op warmen, de verwarming thuis wil je elke dag weer op temperatuur hebben, dan is het beter om je huis op temperatuur te houden i.p.v. elke ochtend je hele huis weer opnieuw te verwarmen. (iets lager kan wel in de nacht)
Toegegeven, van warmtepompen heb ik niet veel kaas gegeten, maar wordt het rendement van een warmtepomp niet vooral bepaald door de temperatuur van het water dat hij moet opwarmen?Question Mark schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:28:
Ik denk wel dat dit sterk afhankelijk is van de verwarmingsmethode. Voor electrisch zal het niet uitmaken, waar bij een warmtepomp of cv-ketel wordt het rendement veel beter bij lagere temperaturen. Iets op temperatuur houden kan met een laag vermorgen, terwijl volledig opwarmen vaak met maximaal vermogen moet. Het kan dan best zo zijn dat continue op temperatuur houden veel voordeliger is. It all depends....
Onderbouwing?MicGlou schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:40:
[...]
De bepalende factor hierin is uiteraard hoeveel tijd er tussen het gebruik zit... als je maar eens in de 2 weken in die jacuzzi stapt, dan zal het tussendoor uitschakelen zonder twijfel zin hebben. Maar als je er dagelijks in ligt te sudderen dan zal vrijwel zeker het op temperatuur houden voordeliger zijn.
Zelfde met de verwarming in huis, als je een week weg bent zet je de verwarming helemaal uit, maar als je iedere dag thuis bent is het beter om de boel gewoon op temperatuur te houden.
Omdat er dan veel minder temperatuurschommelingen zijn en de boel dus minder hard hoeft te stoken voor dergelijke korte periodes. Verschilt uiteraard per huis, een goed geïsoleerd huis zal veel minder snel warmte verliezen. Hierover is genoeg te vinden, voor een ieder die een beetje met de stookkosten bezig is weet dit.
En hoe concludeer je dat temperatuurschommelingen leiden tot meer verlies?MicGlou schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:00:
[...]
Omdat er dan veel minder temperatuurschommelingen zijn en de boel dus minder hard hoeft te stoken voor dergelijke korte periodes.
Het gaat hier over een Jacuzzi. Niet over een huis.Verschilt uiteraard per huis, een goed geïsoleerd huis zal veel minder snel warmte verliezen.
Maar je wil het zelf niet delen?Hierover is genoeg te vinden, voor een ieder die een beetje met de stookkosten bezig is weet dit.
It all depends, maar voor een jacuzzi is het simpel.Question Mark schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:28:
[...]
En waarom zou dat flauwekul zijn?TutanRamon schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:32:
[...]
Zullen we een keer stoppen met dit soort onzinnige reacties? Volkomen flauwekul.
Gelukkig zit jij niet in de politiek. Leven en laten leven. Hij wekt zelf al aardig wat stroom op met zijn zonnepanelen. Ik heb dit liever dan een Timmermans die zich voor doet als de leider naar een groene toekomst en vervolgens op zijn eigen huis geen enkel paneeltje heeft liggen. Do as i say, don't do as i do..Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:14:
[...]
En waarom zou dat flauwekul zijn?
Het verbruik van een compleet huis of EV die 20k per jaar doet opsoeperen aan een bak warm water die amper gebruikt wordt.
Dat is gewoon flauwekul. Als ik in de politiek zat werden ze verboden of ging er een taks op van 2000€ per jaar.
[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 20-10-2023 16:57 ]
Gelukkig mag iedereen dat zelf weten.mathelicious schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:40:
[...]
Een heel gezin aan extra verbruik, alleen voor die luxe jacuzzi, kost geen geld maar kost ons het klimaat...
Kappen met die dingen dus
Het vermogen wat het door de dag kost is uiteindelijk de hoeveelheid energie die verloren gaat. Gebaseerd op het gemiddelde vermogen wat je er per dag in stopt moet je volgens mij kunnen uitrekenen hoe goed of slecht het is geïsoleerd en in hoeverre er nog wat te winnen valt.-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Deze kuipen zijn al 3 dubbel geïsoleerd idd en er zit uiteraard een dikke isolerende kap op (als de kinderen hem goed dicht doen). Alleen overdag verwarmen heb ik ook aan gedacht idd, maar als het s nachts dan erg koud wordt zijn de temperatuur verschillen misschien te groot en kost het weer extra om hem weer op temperatuur te krijgen.
Bedankt voor de reacties tot nu toe allemaal, ook van de klimaatactivisten. Ik ben helemaal niet anti verduurzamen in tegendeel, maar wat luxe na jaren van schaarste prive mag ook wel een keer.
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
TS vraagt ons advies om te kijken hoe hij dit kan beperken. Dat moet jou toch alleen maar positief stemmen? Jij stoort je gelijk aan het feit dat hij een jacuzzi heeft die veel stroom vreet. Hij wil dat beperken. Win-win, toch? Of gun je hem zijn pleziertje niet?Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:22:
@BootVluchteling
Maar ergens stoort het de TS toch als die op een halve nacht al 5 kWh ziet verdwijnen.
Het excuus van ... ja maar ik heb panelen.. houdt geen steek, zet dan die bak alleen aan als er PV stroom is, maar in de winter zal het gewoon niet lukken om daar iets mee te doen.
En hoe hoog is het stroomverbruik dan?JPM85 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:27:
Hier thuis hebben we een kleine 2-3 persoons jacuzzi (665 liter). 2 jaar geleden bij het plaatsen gelijk een homewizard stekker er tussen gezet en gaan testen hoe het gebruik van de jacuzzi het beste aan sloot op minimaal verbruik.
Wij zijn zelf van 1x per week gebruik maken van de jacuzzi (vrijdag of zaterdag avond). Bij temperatuur boven de 15 graden, staat de jacuzzi standaard aan. Bij temperaturen eronder, schakelen we de jacuzzi terug naar 23 graden en wordt hij ‘s ochtends aangezet om er ‘s avonds gebruik van te maken. In de zomer staat de temperatuur op 34 graden, in de winter op 37,5.
Dit allemaal testen heeft wel wat tijd gekost in het 1e jaar, maar wij wilde graag inzicht in optimaal verbruik en besef wat het kost. Neem ook mee dat je minder chloor gebruikt bij een lagere temperatuur.
Maar aangezien iedere jacuzzi op een andere plaats staat (die van ons staat uit de wind, nordic isolatie en overkapt), de grootte van belang is en je eigen gebruik. Zou ik zelf gewoon een meter er tussen zetten en verschillende varianten proberen voor een tijd. Dan is het aan jezelf om te beslissen, welk gebruik en verbruik je prettig vind.
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 21-10-2023 10:54 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar wel een hoop water verspillen.Spasm schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:54:
Ik heb totaal geen verstand van jacuzzi's dus misschien zeg ik wel iets heel stoms, excuses alvast.
Kun je zo'n ding niet op dezelfde manier gebruiken als een badkuip ? Dus na gebruik leeg laten lopen, en vullen op het moment dat je hem wil gebruiken ? Of duurt dat veel te lang ? (Geen idee hoeveel water erin gaat ?)
Of zou je eventueel zoiets niet kunnen automatiseren ? Dat je hem een x aantal uur voordat je hem wil gebruiken laat vullen ? Nadeel is dan natuurlijk wel dat je hem niet a la minute kunt gebruiken.
Op die manier zou hij helemaal geen energie vragen op momenten dat je hem niet gebruikt.
Oke, maar als je hem gelijk vult met warm water ? Is dat niet voordeliger dan koud water opwarmen ?KweNi schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:01:
[...]
Maar wel een hoop water verspillen.
Het water volledig laten afkoelen en nadien terug opwarmen, gaat maximaal evenveel kosten als nieuw kraantjeswater opwarmen.
En hoe wordt dat water opgewarmd?Spasm schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
Oke, maar als je hem gelijk vult met warm water ? Is dat niet voordeliger dan koud water opwarmen ?
Met een doorstromer?
/▌
Vanuit de cv ketel. Natuurlijk kost dit ook gas, maar ik zou verwachten (?) dat dit minder zou kosten als 24/7 het water warm te houden. Afhankelijk van hoe vaak het ding gebruik wordt natuurlijk.
Ligt er aan wat je met het water doet. Je kan het, mits je ruimte hebt, in een (regen)ton afvoeren of iets dergelijks om later de planten mee water te geven of de auto te wassen.KweNi schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:01:
[...]
Maar wel een hoop water verspillen.
Het water volledig laten afkoelen en nadien terug opwarmen, gaat maximaal evenveel kosten als nieuw kraantjeswater opwarmen.
*sowieso
Je hebt al een opslag, de jacuzzi (die zal groter zijn dan een regenton). Je kan het ook rechtstreeks daaruit pompenDonJunior schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:22:
[...]
Ligt er aan wat je met het water doet. Je kan het, mits je ruimte hebt, in een (regen)ton afvoeren of iets dergelijks om later de planten mee water te geven of de auto te wassen.
/▌
[ Voor 106% gewijzigd door Proton_ op 20-10-2023 14:50 ]
We see things as we are, not as they are
Dat is te sterk afhankelijk van situatie tot situatie om dat als gegeven feit te zienGroningerkoek schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:21:
[...]
Van belang is om te weten hoe vaak je iets weer op warmen, de verwarming thuis wil je elke dag weer op temperatuur hebben, dan is het beter om je huis op temperatuur te houden i.p.v. elke ochtend je hele huis weer opnieuw te verwarmen. (iets lager kan wel in de nacht)
[ Voor 21% gewijzigd door PinusRigida op 20-10-2023 16:04 ]
ah soort van "buffer kelder" gebruiken ze bij menig zwembad ook.. thans hier wel. snachts loopt t buitenbad / wildwaterbaantje deels leeg, en daardoor is het verbruik ietsie lager omdat het in de bufferkelder minder snel afkoelt dan buiten..maxoss schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:45:
Wij hebben eens een huis gehuurd in de dolomieten waar de jacuzzi met een druk op de knop werd gevuld. Boilervat stond ergens in de kelder en werd verwarmd met een warmtepomp. Als je eruit ging werd het water weer teruggepompt en verwarmd. Werkte best goed
404 Signature not found
[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 20-10-2023 14:51 ]
Een soort snelkookpan voor je huidschilfersmaxoss schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:45:
Wij hebben eens een huis gehuurd in de dolomieten waar de jacuzzi met een druk op de knop werd gevuld. Boilervat stond ergens in de kelder en werd verwarmd met een warmtepomp. Als je eruit ging werd het water weer teruggepompt en verwarmd. Werkte best goed
Jakkes wat goor...maxoss schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:45:
"What do you get if you multiply six by nine..."
goh... hangt ervan af tot welke temperatuur dat boilervat het gebruikte water verwarmt... vanaf een bepaalde temperatuur is er thermodesinfectie ....maar doet zo'n systeem dit hoegenaamd? ik kan me niet voorstellen dat als je net tijdens of net na de desinfectie-cyclus je jacuzzi in wil gaan, dat ie dat laat vollopen met water van 95°C, wàkker zal je er wel van worden.
[ Voor 25% gewijzigd door PinusRigida op 20-10-2023 15:13 ]
Ik neem aan dat er wel iets gefilterd word en dat je het water kan verversen. Niet anders bij een normale jacuzzi toch?PinusRigida schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:02:
[...]
goh... hangt ervan af tot welke temperatuur dat boilervat het gebruikte water verwarmt... vanaf een bepaalde temperatuur is er thermodesinfectie ....maar doet zo'n systeem dit hoegenaamd? ik kan me niet voorstellen dat als je net tijdens of net na de desinfectie-cyclus je jacuzzi in wil gaan, dat ie dat laat vollopen met water van 95°C, wàkker zal je er wel van worden.![]()
...maar idd... het idee is niet zo aantrekkelijk van zodra je er even bij stil staat.
Toch net zo goor als het in die tobbe te laten staan? Ja er gaat volgens mij en toe een blokje chloor in. Maar voor de rest staat er een bak huidschilfers en andere zaken die vanuit huidplooien in het water komen 24/7 lekker te pruttelen op ideale groei temperatuur.
De meeste jacuzzi's hebben gewoon meervoudige filters en UV desinfectie hoor... Of dacht je dat het echt alleen maar bij chloor bleef?Barrycade schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:33:
[...]
Toch net zo goor als het in die tobbe te laten staan? Ja er gaat volgens mij en toe een blokje chloor in. Maar voor de rest staat er een bak huidschilfers en andere zaken die vanuit huidplooien in het water komen 24/7 lekker te pruttelen op ideale groei temperatuur.
Ik wou het er idd. nog bij typen, het moet op z'n minst gefilterd worden en het watervolume moet periodiek (deels) te verversen zijn. misschien is het niet eens een gesloten systeem en zit de boiler op het waternet aangesloten... zou het kunnen gaan opzoeken maar heb even geen zin.maxoss schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:32:
[...]
Ik neem aan dat er wel iets gefilterd word en dat je het water kan verversen. Niet anders bij een normale jacuzzi toch?
Wat is het verschil met het water in de jacuzzi laten en daar verwarmen? (behalve minder warmteverlies)
/▌
En daarom moet je ze dus vrijwel de hele tijd laten draaien, en een pomp en lamp nemen al snel 100W.OverSoft schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:40:
[...]
De meeste jacuzzi's hebben gewoon meervoudige filters en UV desinfectie hoor... Of dacht je dat het echt alleen maar bij chloor bleef?
Eh...Marzman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:46:
[...]
Wat is het verschil met het water in de jacuzzi laten en daar verwarmen? (behalve minder warmteverlies)
"What do you get if you multiply six by nine..."
Ja? Daar heb ik toch verder niets over gezegd?Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:47:
[...]
En daarom moet je ze dus vrijwel de hele tijd laten draaien, en een pomp en lamp nemen al snel 100W.
100x24x365= 876 kWh...
En dan is er nog niks verwarmd.
Voor mij ook nietPunkrocker schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:48:
[...]
Eh...
Eigenlijk niets.
Zo'n tobbe is niets voor mij.
/▌
Het verschil: afzettingen (biofilm) op binnenwanden van boiler en leidingen. In tegenstelling tot de binnenwanden van een jaccuzi kan je deze niet manueel schoonmaken. (maar ook daar heb je leidingkjes voor je waterjets dusja)Marzman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:46:
[...]
[ Voor 26% gewijzigd door PinusRigida op 20-10-2023 22:17 ]
Zelf de jets nabootsen geeft wel een hoop troep denk ik.PinusRigida schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:11:
[...]
Het verschil: afzettingen (biofilm) op binnenwanden van boiler en leidingen. In tegenstelling tot de binnenwanden van een jaccuzi kan je deze niet manueel schoonmaken. (maar ook daar heb je leidingkjes voor je waterjets dusja)
...maar alles valt of staat met temperatuurcycli, van zodra zo'n ding periodiek alles eens tot voorbij 60°C opwarmt minimaliseer je i.i.g. al Salmonellabesmetting.
En, meteen open kaart spelen, ik heb geen jacuzzi, wellicht zijn er ook toevoegingen die je periodiek bij je water kan gieten om de boel te ontsmetten.(?)
Persoonlijk lijkt het me allemaal wel gedoe: het leuke eraan is -voor mij- het gedoe niet waard... een warm bad geeft toch al voor 85% het gevoel van een jaccuzi? en de bubbels... nja, die maak ik zelf wel.
Als er kippen los in de tuin lopen die af en toe een bad nemen maak je daar misschien een kleine kans opPinusRigida schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:11:
[...]
...maar alles valt of staat met temperatuurcycli, van zodra zo'n ding periodiek alles eens tot voorbij 60°C opwarmt minimaliseer je i.i.g. al Salmonellabesmetting.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Tijd voor een nieuwe sig..
https://www.spaenco.nl/product/sunspa-roma/Koffie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:07:
Fervent Jacuzzi gebruiker hier.
Heb je wellicht foto's en info over de hardware erin?
Balboa is 1 van de meest gebruikte merken voor moederbord/display , dat scheelt alweer.
Een jacuzzi bestaat meestal uit d volgende verbruikers:
- circulatiepomp
- ozon generator (verbruik is verwaarloosbaar).
- 1 of meedere jet pompen
- verwarming (meestal een elektrisch element)
Grootste sluipverbruiker is de circulatiepomp, zeker als deze 24/7 draait. De heater verbuikt ook het nodige, maar het is vaak op de langere termijn goedkoper om op temperatuur te houden dan af laten koelen en weeer op te warmen.
Daarnaast zit je vaak op een opwarming van 1 graad per uur, dus dan zou je je onspannende hottub sessie ineens zwaar moeten gaan plannen.
Grootste verbruik komt van de luchtpompen, die trekken aardig wat kilowatts. Voordeel is wel dat it alleen tijdens het badderen is.
Mocht je de kennis en ruimte hebben zou je ee WP kunnen overwegen, maar deze zul je dan apart moeten aansturen naast de gewone bediening van je tub.
Ziet er behoorlijk modern uit toch. Lijkt mij prima.-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:23:
[...]
https://www.spaenco.nl/product/sunspa-roma/
Heb je hier wat aan? Nu een foto maken is wat lastig, ding zit vol met tieners ivm een kinderfeestje. 🤣
Kun je onderscheiden of het verbruik dan daadwerkelijk van de luchtpompen komt, of doordat hij bij aan het stoken is omdat de luchtpompen draaien??Koffie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:07:
Grootste verbruik komt van de luchtpompen, die trekken aardig wat kilowatts. Voordeel is wel dat it alleen tijdens het badderen is.
Twee weken geleden heb ik 'm 's nachts uitgezet en de volgende middag was hij 3 graden afgekoeld.ASW1 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:00:
[...]
Kun je onderscheiden of het verbruik dan daadwerkelijk van de luchtpompen komt, of doordat hij bij aan het stoken is omdat de luchtpompen draaien??
Ik stel me altijd voor dat het water gigantisch afkoelt door er zoveel lucht doorheen te pompen, maar geen idee of dat ook echt zo is.
lolSpeedy-Andre schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:28:
[...]
Als er kippen los in de tuin lopen die af en toe een bad nemen maak je daar misschien een kleine kans op
hangt af van je zelfcontrole en reflexen...-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:36:
[...]
Zelf de jets nabootsen geeft wel een hoop troep denk ik.
Welke app? Mijn jacuzzi heeft dat niet. En die programma's etc heb ik geen idee van. Probeer daar met SunSpa uit te komen (ivm geen beschrijving online te vinden en de vorige eigenaar had geen beschrijving meer), maar dat zou wel 1 van de dingen zijn waar ik de boel zuiniger kan krijgen denk ik, heb het gevoel dat hij nu bij geen gebruik nog behoorlijk "aan" staat.Koffie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:38:
[...]
Twee weken geleden heb ik 'm 's nachts uitgezet en de volgende middag was hij 3 graden afgekoeld.
Kijk eens naar je pomp en cycle programma op je display?
Met app doelde ik op de app voor je energie verbruik-TheNose- schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:01:
[...]
Welke app? Mijn jacuzzi heeft dat niet. En die programma's etc heb ik geen idee van. Probeer daar met SunSpa uit te komen (ivm geen beschrijving online te vinden en de vorige eigenaar had geen beschrijving meer), maar dat zou wel 1 van de dingen zijn waar ik de boel zuiniger kan krijgen denk ik, heb het gevoel dat hij nu bij geen gebruik nog behoorlijk "aan" staat.
Dit is van vannacht nadat de tieners er 2 uurtjes uit warenKoffie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:50:
[...]
Met app doelde ik op de app voor je energie verbruik
Ik zal van het weekend eens kijken of ik die handleiding door kan nemen, zal vast niet moeilijk zijn.
Even een heel erg versimpeld rekensommetje.-TheNose- schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:20:
Aangezien het een moderne goed geïsoleerde is denk ik dat die verwarmrondes meer uit elkaar kunnen. Maar ik wacht even op meneer @Koffiekoffie of dat klopt en hoe dat te doen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Die pieken lijken me redelijk normaal. als jij je water op 37.5 zet, zal hij dat aanhouden. Meestal is een halve graad onder setpoint de trigger om te verwarmen.-TheNose- schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:46:
[...]
Dit is van vannacht nadat de tieners er 2 uurtjes uit waren
[Afbeelding]
[ Voor 36% gewijzigd door Koffie op 21-10-2023 12:23 ]
Ik sta ook op het punt een jacuzzi aan te schaffen. Nu je 2 jaar verder bent, wat is het ervaring met het verbruik?-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:18:
Wij hebben recentelijk een stuk grotere woning aangeschaft ivm uitbreiding van mijn praktijk aan huis en eindelijk voldoende ruimte voor ons hele gezin.
Het gaat om een eind jaren 70 woning met energie label C.
De vorige eigenaar was pas sinds kort met verduurzaming begonnen en heeft 20 panelen van zonneplan op het dak gelegd. Verder kom ik in huis van alles tegen van oude TL buizen en spaarlampen en convectorputten .
Nu komt mijn eerste vraag (en zal hier wel vaker langs moeten komen in de nabije toekomst): wat is een normaal verbruik voor een grote Jacuzzi (7 persoons).
De vorige eigenaar wist me alleen het merk en type te melden maar heeft geen beschrijving etc voor me. Ik heb dus geen idee hoe de jacuzzi werkt en de fabrikant stuurt me slechts naar wat filmpjes van een bedieningspaneel wat vaag ergens op die van ons lijkt.
Als ik in de energy app kijk van homewizzard (gisteren pas aangesloten dus weinig historie nog voor dit pand) zie ik een verbruik van 5,7Kwh van middernacht tot 7:30, daarin zitten 3 grote stroom pieken waarvoor er maar 1 verantwoordelijk kan zijn, de jacuzzi.
Jacuzzi is netjes afgedekt en draait op 37graden.
Merk is SunSpa en het type is de Roma, met een Balboa bediening.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dus dat ding heeft het geen 2 jaar uit gehouden?-TheNose- schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:56:
Onze jacuzzi is overleden, dus mijn verbruik is heel laag nu
De jacuzzi kwam bij het huis wat hij kocht, zal dus ouder zijn dan 2 jaarTommie12 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:22:
[...]
Dus dat ding heeft het geen 2 jaar uit gehouden?
/▌
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq