Groningerkoek schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:21:
[...]
Van belang is om te weten hoe vaak je iets weer op warmen, de verwarming thuis wil je elke dag weer op temperatuur hebben, dan is het beter om je huis op temperatuur te houden i.p.v. elke ochtend je hele huis weer opnieuw te verwarmen. (iets lager kan wel in de nacht)
Dat is te sterk afhankelijk van situatie tot situatie om dat als gegeven feit te zien
Teveel variabelen. (type huis, type en efficiëntie van verwarming, buitentemperatuur, mechanische ventilatie, passief of actief, wind(!), mate van isolering, koudebruggen, locatie van je thermostaat -hangt die dichtbij een warmte -of koudebron?-...)
Ik heb dit overigens getest, mijn Homewizard heeft wel al voldoende historiek, en in mijn geval gaat dit dus niet op, ik dacht overigens aanvankelijk hetzeflde als jij... totdat ik het ook effectief kon testen.
...
in mijn geval is het weldegelijk voordeliger om 's nachts verwarming àf te (laten) schakelen; mijn huis verliest nl. niet veel warmte 's nachts door goeie isolatie. Moderne HR-ketels moduleren overigens hun debiet op basis van gevraagde temp. en de tijd dat ie daarvoor heeft, ook dat is een variabel.
Door volledig af te schakelen verwarmt hij dus ook gedurende de nacht geen 'kleine beetjes' bij, ja, de temperatuur zakt 'snachts een béétje, maar niet genoeg om te rechtvaardigen om verwarming aan te laten staan en wanneer die 's ochtends vanzelf aanschakelt, gaat ie niet "stoken stoken stoken" maar moduleert ie om zo efficiënt -en traag, dus zuinig- mogelijk op temperatuur te brengen. op dat moment moet ie 1 à 2 graden 'bijverwarmen' en daarvoor heeft ie tijd zat.
De winst door 's nachts af te schakelen is dan ook gering -wegens weinig temperatuurverlies gedurende de nacht- maar winst is winst.
Over de Jaccuzi: ik schrik er eigenlijk niet van... thermodynamics... water op temperatuur houden is arbeidsintensief en verbruikt dus veel energie. check maar 's hoeveel een waterkokertje verbruikt. (toegegeven: gelukkig hoeft een jaccuzi niet te stoken tot 100°C

) Maar hoe groter het op te warmen (of op temp te houden) volume.... hoe meer energie...
Waar ik dan ook niet van schrik is dat TS z'n huis meer dan 4x meer verbruikt tijdens de nacht dan dat van mij. (gemeten via dezelfde app en P1 meter)
Eerlijk gezegd: ik weet niet hoe groot TS z'n huis is en hoe goed geïsoleerd etc..., maar gezien de ouderdom van het huis én de 7-persoons jaccuzi... had ik verwacht dat het nóg meer zou verbruiken.
[
Voor 21% gewijzigd door
PinusRigida op 20-10-2023 16:04
]