Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:32
Wij hebben recentelijk een stuk grotere woning aangeschaft ivm uitbreiding van mijn praktijk aan huis en eindelijk voldoende ruimte voor ons hele gezin.
Het gaat om een eind jaren 70 woning met energie label C.

De vorige eigenaar was pas sinds kort met verduurzaming begonnen en heeft 20 panelen van zonneplan op het dak gelegd. Verder kom ik in huis van alles tegen van oude TL buizen en spaarlampen en convectorputten .

Nu komt mijn eerste vraag (en zal hier wel vaker langs moeten komen in de nabije toekomst): wat is een normaal verbruik voor een grote Jacuzzi (7 persoons).
De vorige eigenaar wist me alleen het merk en type te melden maar heeft geen beschrijving etc voor me. Ik heb dus geen idee hoe de jacuzzi werkt en de fabrikant stuurt me slechts naar wat filmpjes van een bedieningspaneel wat vaag ergens op die van ons lijkt.

Als ik in de energy app kijk van homewizzard (gisteren pas aangesloten dus weinig historie nog voor dit pand) zie ik een verbruik van 5,7Kwh van middernacht tot 7:30, daarin zitten 3 grote stroom pieken waarvoor er maar 1 verantwoordelijk kan zijn, de jacuzzi.
Jacuzzi is netjes afgedekt en draait op 37graden.
Merk is SunSpa en het type is de Roma, met een Balboa bediening.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik heb wel eens gelezen dat die dingen makkelijk 10 kWh per dag verbruiken, en jouw model is monsterachtig groot, dus wellicht het dubbele, zeker in de winter.

Toen ik dat verbruik zag wist ik dat ik zoiets nooit zou willen.

En om op je vraag te antwoorden, ja, elke jacuzzi verbruikt te veel stroom,

[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 20-10-2023 08:22 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:21:
Ik heb wel eens gelezen dat die dingen makkelijk 10 kWh per dag verbruiken, en jouw model is monsterachtig groot, dus wellicht het dubbele, zeker in de winter.

Toen ik dat verbruik zag wist ik dat ik zoiets nooit zou willen.

En om op je vraag te antwoorden, ja, elke jacuzzi verbruikt te veel stroom,
Hij zal zeker het nodige verbruiken, dat zal een sauna ook doen (is binnenkort klaar), maar dat betekent niet dat een en ander niet geoptimaliseerd zou kunnen worden. Is een stukje luxe waarvoor je best wat mag betalen ook natuurlijk. Alleen liefst niet meer dan nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:25:
[...]

Hij zal zeker het nodige verbruiken, dat zal een sauna ook doen (is binnenkort klaar), maar dat betekent niet dat een en ander niet geoptimaliseerd zou kunnen worden. Is een stukje luxe waarvoor je best wat mag betalen ook natuurlijk. Alleen liefst niet meer dan nodig.
Een sauna verbruikt enkel wanneer je die aan zet.
Een jacuzzi moet je continu warm houden.

De enige manier om dat verbruik naar beneden te krijgen is:
- uit zetten
- extra isoleren.

Typisch is dat je die dingen vooral gebruikt als ze nieuw zijn. Nadien gebeurt het regelmaig dat ze niet meer dan 1 keer per maand open gaan.
Sauna heeft dan wat stof vergaard, de jacuzzi zal elke maand zowat 400 kWh verbruikt hebben, wat meer is dan wat een gemiddelde woning verbruikt, of een electrische auto verbruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:58
Als ik een beetje google zie ik dat voor een gemiddelde Jacuzzi ~2600 Kwh per jaar wordt aangehouden, als je dat deelt door 365 kom je op 7,1 Kwh per dag.

In acht genomen dat je een hele grote jacuzzi hebt, en er ook nog wat andere verbruikers zijn geweest over de nacht denk ik dat het best wel kan kloppen hoor.

Of dit "normaal" is in deze dure energie tijden laat ik even in het midden. Besef wel dat alleen de jacuzzi dus al een gemiddeld gezin aan energie verbruikt.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als ik het goed heb zijn de "moderne/nieuwe" jacuzzi's tegenwoordig beter geïsoleerd. Ook gaat een topcover je helpen tegen warmteverlies. Kan me goed voorstellen dat de buitentemperatuur ook een enorme invloed heeft. Luxe mag wat kosten, en die luxe heeft voor iedereen een ander prijskaartje. Beetje googlefu laat zien dat je huidige verbruik nog wel binnen de bandbreedte van verbruik past. Misschien kan je in de zomermaanden het verbruik nog terugbrengen door gebruik te maken van zonnewarmte via een zwart buizensysteem en pomp, zijn diverse DIY dingen daarover te vinden.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:22
artharpe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:33:
Als ik het goed heb zijn de "moderne/nieuwe" jacuzzi's tegenwoordig beter geïsoleerd. Ook gaat een topcover je helpen tegen warmteverlies. Kan me goed voorstellen dat de buitentemperatuur ook een enorme invloed heeft. Luxe mag wat kosten, en die luxe heeft voor iedereen een ander prijskaartje. Beetje googlefu laat zien dat je huidige verbruik nog wel binnen de bandbreedte van verbruik past. Misschien kan je in de zomermaanden het verbruik nog terugbrengen door gebruik te maken van zonnewarmte via een zwart buizensysteem en pomp, zijn diverse DIY dingen daarover te vinden.
Een heel gezin aan extra verbruik, alleen voor die luxe jacuzzi, kost geen geld maar kost ons het klimaat...
Kappen met die dingen dus :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:06
Het ding verwarmen met een warmtepomp ipv cop1 zou ook al een groot verschil kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:31
@-TheNose-
Als je straks een sauna hebt, lekker je Jacuzzi gebruiken als "Cold Plunge" :P
Nee, even serieus, zo'n ding verbruikt gewoon veel stroom. Als je je daar nu al zorgen over maakt, lekker weg doen of alleen in de zomer gebruiken.
Bedenk ook dat ze enorm veel onderhoud nodig hebben en bij slecht onderhoud een bron van bacteriën zijn.

Wil je toch een Jacuzzi, ga dan investeren in zo'n mooie houten die je ook met een houtvuur warm moet stoken. Dat is pas luxe en veel duurzamer.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:19

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nou ben ik ver van een electricien maar wat specs laten wel grote verbruikers in dat ding zien zeg

https://www.sunspabenelux.nl/p/sunspa-roma/

heater......... 3kW
Pomp1........ 2,5pk = 1,8kW
Pomp2.........2,5pk = 1,8kW
pomp3.........2,5pk = 1,8kW

Maar goed dat er LEDverlichting in zit en wordt de energiezuinige circulatiepomp van 250 Watt gehighlight in de folder :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• -TheNose-
mathelicious schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Een heel gezin aan extra verbruik, alleen voor die luxe jacuzzi, kost geen geld maar kost ons het klimaat...
Dat is ook wel weer overdreven zeg, terug naar een boek lezen bij kaarslicht dan maar? Hoeveel van die energie ik zelf op jaarbasis opwek (en straks niet meer aan het net kwijt kan) vergeet je voor het gemak ook even.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:57

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@-TheNose- De opmerking om jullie spa met een warmtepomp te gaan opwarmen ipv via de oude elektrische heaters is misschien wel de investering waard?

https://www.hottubspa.nl/warmtepomp-voor-jacuzzi

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon op 20-10-2023 08:53 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
chrisborst schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:44:
@-TheNose-
Als je straks een sauna hebt, lekker je Jacuzzi gebruiken als "Cold Plunge" :P
Nee, even serieus, zo'n ding verbruikt gewoon veel stroom. Als je je daar nu al zorgen over maakt, lekker weg doen of alleen in de zomer gebruiken.
Bedenk ook dat ze enorm veel onderhoud nodig hebben en bij slecht onderhoud een bron van bacteriën zijn.

Wil je toch een Jacuzzi, ga dan investeren in zo'n mooie houten die je ook met een houtvuur warm moet stoken. Dat is pas luxe en veel duurzamer.
Die zijn zeker mooi, maar daar stap je wel minder snel "even in". Het is trouwens niet dat ik me zorgen maak om het verbruik, maar ik kan nergens vinden of dit normaal is of hoe te optimaliseren zoals ik met de rest van het huis doe.
En wie weet hebben jullie gelijk en is het in het begin leuk (om de dag zitten we er wel in nu, of de kinderen) en als de sauna het weer doet we er steeds minder in zullen gaan en hij tzt weg zal gaan.
Het gaat me vooral om het nu in kaart brengen van de grootverbruikers in dit huis van 480m2 en de boel daarvoor optimaliseren. (Laat bijvoorbeeld de volledige kelder verlichting van 30 Tl armaturen vervangen door LED).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

Dat is ook wel weer overdreven zeg, terug naar een boek lezen bij kaarslicht dan maar? Hoeveel van die energie ik zelf op jaarbasis opwek (en straks niet meer aan het net kwijt kan) vergeet je voor het gemak ook even.
zou ik het liever in een goed geïsoleerd buffervat persen dan in een in vergelijking slecht geïsoleerde jacuzzi maar goed dat is een ander verhaal

verder is een jacuzzi heerlijk (idem voor een sauna) maar ja dat kost wel de nodige aan kWhtjes.
je zou kunnen kijken of er nog verbeteringen mogelijk zijn tbv de isolatie van het ding... en eventueel kijken of de pompen te vervangen zijn voor zuinigere modellen,, al zit je dan waarschijnlijk snel met de flow vs vermogens in de knoei..

wel zou er een warmtepomp aan gehangen kunnen worden, welke efficienter verwarmt dan de 3KW heater..
al zou ik de heater wel laten zitten, en deze gebruiken voor het geval de WP het niet meer aan kan

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 17:38
*knip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 20-10-2023 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:52

Barrycade

Through the...

[...]

Ik neem snachts alleen wat kolen of gasopgewekte stroom die ik overdag het net in pomp vanuit mijn zonnepanelen. Dus no harm done...

Regel dan even dat je alleen opwarmt als je overschot hebt en het liefst met een warmtepomp. Andere scenarios zijn gewoon slecht nieuws voor de generaties na je.

Een circulatiepomp van 250 watt alleen al, dan ben ik benieuwd wat je sluipverbruik gaat worden. Ik probeer al aan mijn 100W totaal te sleutelen om die naar beneden te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mathelicious
  • Laatst online: 13:22
[...]

Die 5,7 kWh waar je het over hebt is niet door je eigen panelen opgewekt ;)

Ik vind je voorbeeld over lezen bij kaarslicht wel leuk, dat klinkt namelijk even bizar als 2 kuub water op 37 graden houden puur voor de luxe... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het verbruik lijkt mij niet buitensporig hoog, zal nog wel hoger worden als het buiten kouder wordt. Het idee van een warmtepomp is het onderzoeken waard, al raad ik je aan om jezelf eerst te verdiepen in het bijhouden van de hygiene van het bad en de maatregelen die daarvoor nodig zijn.

Ik begrijp niet goed wat de posts over klimaat bijdragen aan dit topic, het is een vrij land en als je het kan betalen zou ik er lekker van genieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -TheNose-
Masvic schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:57:
[...]

Zeg nou niet hoe groot je huis is anders komen er nog meer klimaatdrammers op dit topic af
Tsja wij zijn met zijn 9-en met ons gezin met een praktijk aan huis met 2 behandelkamers. Er is geen ruimte onbenut in deze woning kan ik je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:39
Masvic schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:57:
[...]

Zeg nou niet hoe groot je huis is anders komen er nog meer klimaatdrammers op dit topic af
Te laat, er is er al eentje gesignaleerd...

@-TheNose- Als je het echt zeker wil weten... zet dat ding gewoon een nacht uit, dan zie je direct het verschil.

Maar om het verbruik wat terug te dringen, geen dekzeil erover maar een geïsoleerde kap... als het niet gebruik wordt de temperatuur wat lager afstellen. En eentje die ik ook veel lees is dat je moet zorgen dat het ding niet in de wind staat omdat de boel dan sneller afkoelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Ik ben heel erg pro verduurzaming… maar kan ook relativeren:

De jacuzzi staat neem ik aan in de geïsoleerde schil.
De warmte, ongeacht de isolatie komt ten goede aan de woning.

In de winter dus geen verlies. In de zomer duurzaam te doen via zonnestroom en verwarming tijdens actieve opwek.

Wat wel echt ongewenst is is COP1 verwarming. De watertemperatuur hoeft niet bijzonder hoog te zijn. Hierin zijn warmtepompen zeer effectief.

Dus bouw het ding om zodat deze met warmtepomp verwarmd wordt en geniet lekker van deze luxe.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Wij hebben tijdens de corona crisis een kapotte jacuzzi gekocht en een nieuwe aansturing gemaakt, hiermee hebben we geexperimenteerd. Het is voor ons voordeliger om 's nachts niet te verwarmen maar dat juist te doen gedurende de dag.

Daarnaast hebben wij de bodem met 12cm PIR platen geisoleerd en de zijkanten extra geisoleerd. Dit heeft veel impact op het verbruik gehad. Ook hebben wij een goed geisoleerde deksel erop, als je dat niet hebt is het water naar de zee dragen qua verbruik.

Ons verbruik voor de jacuzzi alleen komt uit op zo'n 3500 kWh vorig jaar. Een slordige 9 a 10 kWh per dag, wij zitten nog op een laag energie tarief en dit kost ons op dag basis zo'n 2 euro.

In de zomer maak ik gebruik van een simpel dompelpompje en een zelfgemaakte heaterbak met 100 meter zwarte irrigatieslang. Deze krijgt op zonnige dagen de temperatuur boven de 40 graden indien gewenst. Maar in de zomer zetten we de temperatuur vaak rond de 24 a 25 graden, heerlijk om af te koelen bij echt warm weer.

@-TheNose- waar staat de Jacuzzi? Het scheelt namelijk ook enorm of deze op de wind staat of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door hackint0sh op 20-10-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:38
Ronald schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:08:
Bedoel je dat die verloren warmte doormiddel van een warmtepomp uit de buitenlucht wordt gehaald t.b.v. verwarming van de woning?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:31
-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:56:
[...]
Laat bijvoorbeeld de volledige kelder verlichting van 30 Tl armaturen vervangen door LED.
Ik denk dat hier de besparing gaat tegenvallen. TL is in de basis erg zuinig. Veel bedrijven laten het vervangen omdat je minder vaak een buis hoeft te verwisselen (handjes zijn duur) en omdat je LED beter kan dimmen.
Veel fabrikanten houden het aantal Watt per LED-buis gelijk, je krijgt alleen veel meer licht (lumen) voor hetzelfde aantal Watt.
Zou dus eerder kijken of je van de 30 armaturen naar 15 kan gaan.
Spreek uit eigen ervaring. In onze VVE hebben we alles voor LED vervangen wat TL was. Stroomverbruik is gelijk gebleven maar de lichtopbrengst is veel hoger dus meer comfort. En de technische commissie hoeft minder vaak ze te vervangen ;)

Maar zoals hierboven al gezegd, isoleren en het optimaliseren van pomp zal de meeste winst geven om je verbruik te beperken.

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 20-10-2023 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -TheNose-
hackint0sh schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:14:
Wij hebben tijdens de corona crisis een kapotte jacuzzi gekocht en een nieuwe aansturing gemaakt, hiermee hebben we geexperimenteerd. Het is voor ons voordeliger om 's nachts niet te verwarmen maar dat juist te doen gedurende de dag.

Daarnaast hebben wij de bodem met 12cm PIR platen geisoleerd en de zijkanten extra geisoleerd. Dit heeft veel impact op het verbruik gehad.

Ons verbruik voor de jacuzzi alleen komt uit op zo'n 3500 kWh vorig jaar. Een slordige 9 a 10 kWh per dag, wij zitten nog op een laag energie tarief en dit kost ons op dag basis zo'n 2 euro.

In de zomer maak ik gebruik van een simpel dompelpompje en een zelfgemaakte heaterbak met 100 meter zwarte irrigatieslang. Deze krijgt op zonnige dagen de temperatuur boven de 40 graden indien gewenst. Maar in de zomer zetten we de temperatuur vaak rond de 24 a 25 graden, heerlijk om af te koelen bij echt warm weer.
Deze kuipen zijn al 3 dubbel geïsoleerd idd en er zit uiteraard een dikke isolerende kap op (als de kinderen hem goed dicht doen). Alleen overdag verwarmen heb ik ook aan gedacht idd, maar als het s nachts dan erg koud wordt zijn de temperatuur verschillen misschien te groot en kost het weer extra om hem weer op temperatuur te krijgen.

Bedankt voor de reacties tot nu toe allemaal, ook van de klimaatactivisten. Ik ben helemaal niet anti verduurzamen in tegendeel, maar wat luxe na jaren van schaarste prive mag ook wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -TheNose-
chrisborst schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat hier de besparing gaat tegenvallen. TL is in de basis erg zuinig. Veel bedrijven laten het vervangen omdat je minder vaak een buis hoeft te verwisselen (handjes zijn duur) en omdat je LED beter kan dimmen.
Veel fabrikanten houden het aantal Watt per LED-buis gelijk, je krijgt alleen veel meer licht (lumen) voor hetzelfde aantal Watt.
Zou dus eerder kijken of je van de 30 armaturen naar 15 kan gaan.
Spreek uit eigen ervaring. In onze VVE hebben we alles voor LED vervangen wat TL was. Stroomverbruik is gelijk gebleven maar de lichtopbrengst is veel hoger dus meer comfort. En de technische commissie hoeft minder vaak ze te vervangen ;)

Maar zoals hierboven al gezegd, isoleren en het optimaliseren van pomp zal de meeste winst geven om je verbruik te beperken.
Nee worden echt vervangen door zuinigere varianten, ruimtes als een trainingsruimte of een speel en knutselruimte voor de kinderen hoeft niet als bijna daglicht verlicht te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:57

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@-TheNose- Kwam deze tegen: https://flowwellness.nl/w...pompen/balboa-warmtepomp/ ... die zou gelijk op je Balboa Control aangesloten kunnen worden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Laatst online: 28-06 22:54
Heb zelf ook een jacuzzi (5 zitter) en een constante temperatuurinstelling levert mij toch vaak het laagste verbruik op. Nu hoeft ie alleen te verwarmen als de temperatuur daalt en anders moet deze uren achter elkaar een complete kuip opwarmen als je die gaat gebruiken. Bij warmt de kuip 2 graden per uur op, dus bij een groot verschil kost dit wel een aardige bak vermogen.

Wat ik nog wel eens doe in een periode als ik zeker weet dat ik er meer dan een maand niet in ga en het water ook verwisseld moet gaan worden is de temperatuur verlagen naar 10 graden zodat de boel niet kan bevriezen. Wissel dan nog steeds filters en probeer ph nog stabiel te houden, anders krijg je weer problemen mogelijk met biofilm in je water. Maar dan bespaar je wel een hoop verwarmingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:33
je wilt weten hoe te optimaliseren, dan kom je hier op:

zorg voor tussenmeters voor de belangrijkste punten. Nou is die jacuzzi echt een stroommonster dus die heeft zeker meters nodig. Als je het niet meet dan wordt optimaliseren niks.

verder wat meer info over waar dat ding staat en hoe die nu is uitgevoerd zou handig zijn. Binnen?buiten? hoeveel isolatie zit er in? heb je een isolerende cover er op als die niet in gebruik is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ronald schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:08:
Ik ben heel erg pro verduurzaming… maar kan ook relativeren:

In de winter dus geen verlies. In de zomer duurzaam te doen via zonnestroom en verwarming tijdens actieve opwek.

Wat wel echt ongewenst is is COP1 verwarming. De watertemperatuur hoeft niet bijzonder hoog te zijn. Hierin zijn warmtepompen zeer effectief.

Dus bouw het ding om zodat deze met warmtepomp verwarmd wordt en geniet lekker van deze luxe.
Meeste jacuzzi's staan gewoon buiten hoor.
De warmte die daar in gaat is 100% verlies.

Als je dat binnen zet, dan krijg je gewoon een vochtig huis omdat een bak water van 37° gewoon continu veel verdampt.

@-TheNose-
Jezelf wijs maken dat de stroom van je eigen PV komt is pas een illusie. De meeste stroom zal je nodig hebben om die bak warm te houden in de winter, en dan leveren je panelen echt weinig.

[ Voor 10% gewijzigd door Tommie12 op 20-10-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Deze kuipen zijn al 3 dubbel geïsoleerd idd en er zit uiteraard een dikke isolerende kap op (als de kinderen hem goed dicht doen). Alleen overdag verwarmen heb ik ook aan gedacht idd, maar als het s nachts dan erg koud wordt zijn de temperatuur verschillen misschien te groot en kost het weer extra om hem weer op temperatuur te krijgen.

Bedankt voor de reacties tot nu toe allemaal, ook van de klimaatactivisten. Ik ben helemaal niet anti verduurzamen in tegendeel, maar wat luxe na jaren van schaarste prive mag ook wel een keer.
Mijn ervaring is dat het makkelijker is om de boel op te warmen als het warmer is (overdag) dan de boel op temperatuur te houden in de nacht. Wij verloren (maar dat is even uit mijn hoofd, de jacuzzi staat uit vanwege een verbouwing) per nacht zo'n 6 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@-TheNose-
Zie ook topic Jacuzzi verwarmen met warmtepomp, velen zijn je voorgegaan :)
Eigenlijk bizar dat ze standaard zonder verkocht worden, zo duur zijn warmtepompen niet vergeleken met de rest van een bubbelbad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:28:
[...]

Meeste jacuzzi's staan gewoon buiten hoor.
De warmte die daar in gaat is 100% verlies.

Als je dat binnen zet, dan krijg je gewoon een vochtig huis omdat een bak water van 37° gewoon continu veel verdampt.

@-TheNose-
Jezelf wijs maken dat de stroom van je eigen PV komt is pas een illusie. De meeste stroom zal je nodig hebben om die bak warm te houden in de winter, en dan leveren je panelen echt weinig.
Nee slechts een deel daarvan komt van mijn eigen opwek en idd in de duurste tijd wek ik het minste op. Ik maak mezelf wijs hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:34
Heb toevallig deze laatst eens geinstalleerd bij iemand die ook meer wou weten van verbruik van Jacuzzi. Weet niet of je Jacuzzi een eigen stop heeft maar welliht is dit een idee voor je om inzicht erin te krijgen:

https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:53

joker1977

Tweakert

Verlies aan warmte is proportioneel met het temperatuursverschil tussen het water en de omgeving. Je hebt dus minder verlies aan warmte naarmate die delta-T kleiner is.

Het is dus altijd zuiniger om de verwarming uit te zetten dan 'het ding op temperatuur te houden' qua stookkosten. De vraag is wel of je de jacuzzi snel genoeg op temperatuur kan krijgen: Als dat ding eerst weer 3 uur moet stoken voordat ie comfortabel is, is de lust om erin te gaan natuurlijk wel weg.

Verder moet ik een beetje lachen om het duurzaamheid-verhaal met TL en LED. Sure, alle kleine beetjes helpen, maar het verbruik van een jacuzzi is zo allemachtig idioot hoog tov. verlichting dat het eigenlijk helemaal geen zoden meer aan de dijk zet.

Verder wek je natuurlijk je eigen electriciteit op, maar dat zal bij lange na niet genoeg zijn om in je eigen energie-behoefte te voorzien en is onder de streep natuurlijk ook geen geldige reden om dan de-facto dagelijks 15-20 kWh in een jacuzzi te rammen.

Eigenlijk snap ik niet waarom je over verduurzaming spreekt in dit topic als je vraag enkel is of dit verbruik een beetje in lijn der verwachtingen ligt. Het antwoord daarop is ja, dit is wel wat je kunt verwachten.

Als je vervolgens over verduurzaming wilt spreken is ook prima, maar dan ga je meestal kijken naar waar je de meeste winst kan boeken. Dat zal in een energielabel C huis niet het vervangen van TL zijn, maar eerder te zoeken zijn in isolatie, ander glas, warmtepomp, etc etc. Omdat de jacuzzi geen onaanzienlijk deel uitmaakt van je dagelijkse energie-consumptie zou ik zeker kijken of je die met een warmtepomp kan verwarmen.

Ik denk dat deze jacuzzi warmhouden in de winter je al gauw EUR 200-500 / maand gaat kosten, ervanuitgaande dat ie buiten staat, je energiecontract en hoe koud de winter wordt. Neem dat ook even mee voordat je 'luttele centen per maand' aan het terugverdienen bent met spaarlampen in het toilet (bij wijze van spreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-06 14:01
maar als het s nachts dan erg koud wordt zijn de temperatuur verschillen misschien te groot en kost het weer extra om hem weer op temperatuur te krijgen.
Kan je zeggen met welke redenering je deze conclusie trekt?

Het is iets wat ik mensen vaak hoor zeggen. Zelfs mijn eigen vader is van de redenering "Iets warm houden kost minder energie dan laten afkoelen en terug opwarmen". Toegegeven, fysica is nooit m'n sterkste vak geweest, maar ik kan me op geen enkele manier inbeelden dat dit klopt?
Hogere temperatuur = hogere warmteflux door de isolatie = meer verlies = meer totale kost om bij te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Vrienden hebben uiteindelijk gekozen om een uitbouw aan het huis te maken zodat de jacuzzi binnen staat (8 persoons), en bij gebruik kunnen ze dan 2 wanden bijna helemaal wegschuiven voor het buiten gevoel. En de uitbouw is wat groter zodat ze er ook een klein barretje en 2 luie ligplekken bijhebben. Wordt zo goed als dagelijks gebruikt bij hen en elk weekend met vrienden erin en dan is het wel de investering waard. Gebruik je hem echter af en toe dan zou ik hem op Marktplaats zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Opifex schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

Het is iets wat ik mensen vaak hoor zeggen. Zelfs mijn eigen vader is van de redenering "Iets warm houden kost minder energie dan laten afkoelen en terug opwarmen". Toegegeven, fysica is nooit m'n sterkste vak geweest, maar ik kan me op geen enkele manier inbeelden dat dit klopt?
Hogere temperatuur = hogere warmteflux door de isolatie = meer verlies = meer totale kost om bij te verwarmen.
Jouw redenering klopt voor 100%.

De enige reden waarom mensen hun jacuzzi warm houden is omdat ze anders te lang moeten wachten tussen 'ik wil in de jacuzzi', en 'de jacuzzi is lekker warm'.

Energetisch is het gewoon het beste om die zo veel mogelijk uit te zetten.
En vergeet de kosten voor het weghouden van schimmels, legionella etc niet. Zo'n bak water op 37 graden, daar groeit wel iets in hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het verbruik te hoog is, kun je dan niet beter een kleinere jacuzzi plaatsen? Ik zou echt nooit met zeven personen in een jacuzi gaan zitten in mijn huis (als ik een jacuzzi had). Misschien met 1 of met 2 (ik en mijn vrouw) maar dan stopt het wel.
Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:12:
[...]
Energetisch is het gewoon het beste om die zo veel mogelijk uit te zetten.
En vergeet de kosten voor het weghouden van schimmels, legionella etc niet. Zo'n bak water op 37 graden, daar groeit wel iets in hoor.
Er zal een beetje chloor in gaan zoals bij een zwembad?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
[...]

Van belang is om te weten hoe vaak je iets weer op warmen, de verwarming thuis wil je elke dag weer op temperatuur hebben, dan is het beter om je huis op temperatuur te houden i.p.v. elke ochtend je hele huis weer opnieuw te verwarmen. (iets lager kan wel in de nacht)

Maar stel je gebruikt die Jacuzzi eens in de2 weken, dan is het onzin om hem zolang warm te houden, dan kun je beter opnieuw helemaal opstoken. En dan kun je ook overwegen om i.p.v. de elektrische heater een pelletbrander/houtbrander te gebruiken omdat die veel meer vermogen kunnen genereren dan een 3kW electrische verwarming. (en het is gezelliger :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Jouw redenering klopt voor 100%.
Ik denk wel dat dit sterk afhankelijk is van de verwarmingsmethode. Voor electrisch zal het niet uitmaken, waar bij een warmtepomp of cv-ketel wordt het rendement veel beter bij lagere temperaturen. Iets op temperatuur houden kan met een laag vermorgen, terwijl volledig opwarmen vaak met maximaal vermogen moet. Het kan dan best zo zijn dat continue op temperatuur houden veel voordeliger is. It all depends....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:15
[...]

Zullen we een keer stoppen met dit soort onzinnige reacties? Volkomen flauwekul.

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
[...]

De bepalende factor hierin is uiteraard hoeveel tijd er tussen het gebruik zit... als je maar eens in de 2 weken in die jacuzzi stapt, dan zal het tussendoor uitschakelen zonder twijfel zin hebben. Maar als je er dagelijks in ligt te sudderen dan zal vrijwel zeker het op temperatuur houden voordeliger zijn.

Zelfde met de verwarming in huis, als je een week weg bent zet je de verwarming helemaal uit, maar als je iedere dag thuis bent is het beter om de boel gewoon op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Groningerkoek schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

Van belang is om te weten hoe vaak je iets weer op warmen, de verwarming thuis wil je elke dag weer op temperatuur hebben, dan is het beter om je huis op temperatuur te houden i.p.v. elke ochtend je hele huis weer opnieuw te verwarmen. (iets lager kan wel in de nacht)
Ik mis een "waarom".

Er zijn redenen te noemen (vochtopbouw, binnenkomende tocht, comfort, ...), maar die hebben allemaal niets te maken met het rendement.

Merk ook op dat het hier over een veel eenvoudiger iets gaat: een geïsoleerde bak water. Een huis daarentegen is een veel groter en ingewikkelder voorwerp dat bestaat uit vele verschillende stoffen en materialen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
Question Mark schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:28:

Ik denk wel dat dit sterk afhankelijk is van de verwarmingsmethode. Voor electrisch zal het niet uitmaken, waar bij een warmtepomp of cv-ketel wordt het rendement veel beter bij lagere temperaturen. Iets op temperatuur houden kan met een laag vermorgen, terwijl volledig opwarmen vaak met maximaal vermogen moet. Het kan dan best zo zijn dat continue op temperatuur houden veel voordeliger is. It all depends....
Toegegeven, van warmtepompen heb ik niet veel kaas gegeten, maar wordt het rendement van een warmtepomp niet vooral bepaald door de temperatuur van het water dat hij moet opwarmen?
In dat opzicht zou het voor een warmtepomp dan nog eens extra voordelig zijn om het koude water opnieuw op te warmen, ipv. het warme water inefficiënt te blijven heetstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
MicGlou schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

De bepalende factor hierin is uiteraard hoeveel tijd er tussen het gebruik zit... als je maar eens in de 2 weken in die jacuzzi stapt, dan zal het tussendoor uitschakelen zonder twijfel zin hebben. Maar als je er dagelijks in ligt te sudderen dan zal vrijwel zeker het op temperatuur houden voordeliger zijn.

Zelfde met de verwarming in huis, als je een week weg bent zet je de verwarming helemaal uit, maar als je iedere dag thuis bent is het beter om de boel gewoon op temperatuur te houden.
Onderbouwing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Omdat er dan veel minder temperatuurschommelingen zijn en de boel dus minder hard hoeft te stoken voor dergelijke korte periodes. Verschilt uiteraard per huis, een goed geïsoleerd huis zal veel minder snel warmte verliezen. Hierover is genoeg te vinden, voor een ieder die een beetje met de stookkosten bezig is weet dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
MicGlou schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Omdat er dan veel minder temperatuurschommelingen zijn en de boel dus minder hard hoeft te stoken voor dergelijke korte periodes.
En hoe concludeer je dat temperatuurschommelingen leiden tot meer verlies?
Verschilt uiteraard per huis, een goed geïsoleerd huis zal veel minder snel warmte verliezen.
Het gaat hier over een Jacuzzi. Niet over een huis.
Zoals ik hierboven al zei: een huis is een veel complexer geheel waar de vergelijking moeilijker op te klaren is. Ondanks dat het verhaal in principe hetzelfde blijft.
Hierover is genoeg te vinden, voor een ieder die een beetje met de stookkosten bezig is weet dit.
Maar je wil het zelf niet delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Question Mark schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

It all depends, maar voor een jacuzzi is het simpel.
COP=1, en de isolatie is zeer zwak. Hoe langer die uit staat, hoe minder energie.

Maar zelfs met gas of een WP zal het nooit "veel voordeliger zijn".
Het kan enkel als het object super goed geisoleerd is, en de verwarmings COP heel sterk afhangt van de snelheid en temperatuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
TutanRamon schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:32:
[...]

Zullen we een keer stoppen met dit soort onzinnige reacties? Volkomen flauwekul.
En waarom zou dat flauwekul zijn?

Het verbruik van een compleet huis of EV die 20k per jaar doet opsoeperen aan een bak warm water die amper gebruikt wordt.
Dat is gewoon flauwekul. Als ik in de politiek zat werden ze verboden of ging er een taks op van 2000€ per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Laatst online: 12:54
Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

En waarom zou dat flauwekul zijn?

Het verbruik van een compleet huis of EV die 20k per jaar doet opsoeperen aan een bak warm water die amper gebruikt wordt.
Dat is gewoon flauwekul. Als ik in de politiek zat werden ze verboden of ging er een taks op van 2000€ per jaar.
Gelukkig zit jij niet in de politiek. Leven en laten leven. Hij wekt zelf al aardig wat stroom op met zijn zonnepanelen. Ik heb dit liever dan een Timmermans die zich voor doet als de leider naar een groene toekomst en vervolgens op zijn eigen huis geen enkel paneeltje heeft liggen. Do as i say, don't do as i do..

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 20-10-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@BootVluchteling
Maar ergens stoort het de TS toch als die op een halve nacht al 5 kWh ziet verdwijnen.
Het excuus van ... ja maar ik heb panelen.. houdt geen steek, zet dan die bak alleen aan als er PV stroom is, maar in de winter zal het gewoon niet lukken om daar iets mee te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 15:22

M14

[...]

Gelukkig mag iedereen dat zelf weten.

Ben je ook van bewust van het verbruik van je pc, laptop, tv, smartphone? En het verbruik van de hele netwerkinfrastructuur zodat jij kunt netflixen en kunt kijken op tweakers? Of het verbruik van al het ijzer wat netflix en tweakers nodig heeft om de services actief te houden?

Ik vind dergelijke reacties enorm hypocriet en betuttelend.
[...]

Het vermogen wat het door de dag kost is uiteindelijk de hoeveelheid energie die verloren gaat. Gebaseerd op het gemiddelde vermogen wat je er per dag in stopt moet je volgens mij kunnen uitrekenen hoe goed of slecht het is geïsoleerd en in hoeverre er nog wat te winnen valt.

Een andere optie is een keer een warmtecamera huren en bekijken waar de meeste warmte naar buiten komt. Dan kun je daar gericht isoleren en daarmee het warmte / vermogen verlies beperken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Laatst online: 12:54
Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:22:
@BootVluchteling
Maar ergens stoort het de TS toch als die op een halve nacht al 5 kWh ziet verdwijnen.
Het excuus van ... ja maar ik heb panelen.. houdt geen steek, zet dan die bak alleen aan als er PV stroom is, maar in de winter zal het gewoon niet lukken om daar iets mee te doen.
TS vraagt ons advies om te kijken hoe hij dit kan beperken. Dat moet jou toch alleen maar positief stemmen? Jij stoort je gelijk aan het feit dat hij een jacuzzi heeft die veel stroom vreet. Hij wil dat beperken. Win-win, toch? Of gun je hem zijn pleziertje niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 14:15
Hier thuis hebben we een kleine 2-3 persoons jacuzzi (665 liter). 2 jaar geleden bij het plaatsen gelijk een homewizard stekker er tussen gezet en gaan testen hoe het gebruik van de jacuzzi het beste aan sloot op minimaal verbruik.

Wij zijn zelf van 1x per week gebruik maken van de jacuzzi (vrijdag of zaterdag avond). Bij temperatuur boven de 15 graden, staat de jacuzzi standaard aan. Bij temperaturen eronder, schakelen we de jacuzzi terug naar 23 graden en wordt hij ‘s ochtends aangezet om er ‘s avonds gebruik van te maken. In de zomer staat de temperatuur op 34 graden, in de winter op 37,5.

Dit allemaal testen heeft wel wat tijd gekost in het 1e jaar, maar wij wilde graag inzicht in optimaal verbruik en besef wat het kost. Neem ook mee dat je minder chloor gebruikt bij een lagere temperatuur.

Maar aangezien iedere jacuzzi op een andere plaats staat (die van ons staat uit de wind, nordic isolatie en overkapt), de grootte van belang is en je eigen gebruik. Zou ik zelf gewoon een meter er tussen zetten en verschillende varianten proberen voor een tijd. Dan is het aan jezelf om te beslissen, welk gebruik en verbruik je prettig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
JPM85 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:27:
Hier thuis hebben we een kleine 2-3 persoons jacuzzi (665 liter). 2 jaar geleden bij het plaatsen gelijk een homewizard stekker er tussen gezet en gaan testen hoe het gebruik van de jacuzzi het beste aan sloot op minimaal verbruik.

Wij zijn zelf van 1x per week gebruik maken van de jacuzzi (vrijdag of zaterdag avond). Bij temperatuur boven de 15 graden, staat de jacuzzi standaard aan. Bij temperaturen eronder, schakelen we de jacuzzi terug naar 23 graden en wordt hij ‘s ochtends aangezet om er ‘s avonds gebruik van te maken. In de zomer staat de temperatuur op 34 graden, in de winter op 37,5.

Dit allemaal testen heeft wel wat tijd gekost in het 1e jaar, maar wij wilde graag inzicht in optimaal verbruik en besef wat het kost. Neem ook mee dat je minder chloor gebruikt bij een lagere temperatuur.

Maar aangezien iedere jacuzzi op een andere plaats staat (die van ons staat uit de wind, nordic isolatie en overkapt), de grootte van belang is en je eigen gebruik. Zou ik zelf gewoon een meter er tussen zetten en verschillende varianten proberen voor een tijd. Dan is het aan jezelf om te beslissen, welk gebruik en verbruik je prettig vind.
En hoe hoog is het stroomverbruik dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 14:15
Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

En hoe hoog is het stroomverbruik dan?
Omgeveer 30-35% lager dan continue aan laten staan op 37 graden in ons geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duGMFG81P1tZ_j8BQY0TvZFEhzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Om6XUu5DzJ3ln9QXGRN5knm8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Modbreak:We gaan elkaar verder niet de maat nemen over de wenselijkheid van bubbelbaden

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 21-10-2023 10:54 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik heb totaal geen verstand van jacuzzi's dus misschien zeg ik wel iets heel stoms, excuses alvast :) .

Kun je zo'n ding niet op dezelfde manier gebruiken als een badkuip ? Dus na gebruik leeg laten lopen, en vullen op het moment dat je hem wil gebruiken ? Of duurt dat veel te lang ? (Geen idee hoeveel water erin gaat ?)

Of zou je eventueel zoiets niet kunnen automatiseren ? Dat je hem een x aantal uur voordat je hem wil gebruiken laat vullen ? Nadeel is dan natuurlijk wel dat je hem niet a la minute kunt gebruiken.
Op die manier zou hij helemaal geen energie vragen op momenten dat je hem niet gebruikt.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
Spasm schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:54:
Ik heb totaal geen verstand van jacuzzi's dus misschien zeg ik wel iets heel stoms, excuses alvast :) .

Kun je zo'n ding niet op dezelfde manier gebruiken als een badkuip ? Dus na gebruik leeg laten lopen, en vullen op het moment dat je hem wil gebruiken ? Of duurt dat veel te lang ? (Geen idee hoeveel water erin gaat ?)

Of zou je eventueel zoiets niet kunnen automatiseren ? Dat je hem een x aantal uur voordat je hem wil gebruiken laat vullen ? Nadeel is dan natuurlijk wel dat je hem niet a la minute kunt gebruiken.
Op die manier zou hij helemaal geen energie vragen op momenten dat je hem niet gebruikt.
Maar wel een hoop water verspillen.
Het water volledig laten afkoelen en nadien terug opwarmen, gaat maximaal evenveel kosten als nieuw kraantjeswater opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Nu online
KweNi schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Het water volledig laten afkoelen en nadien terug opwarmen, gaat maximaal evenveel kosten als nieuw kraantjeswater opwarmen.
Oke, maar als je hem gelijk vult met warm water ? Is dat niet voordeliger dan koud water opwarmen ?

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KweNi
Spasm schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

Oke, maar als je hem gelijk vult met warm water ? Is dat niet voordeliger dan koud water opwarmen ?
En hoe wordt dat water opgewarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

KweNi schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Met een doorstromer?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Nu online
KweNi schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Vanuit de cv ketel. Natuurlijk kost dit ook gas, maar ik zou verwachten (?) dat dit minder zou kosten als 24/7 het water warm te houden. Afhankelijk van hoe vaak het ding gebruik wordt natuurlijk.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:24
KweNi schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Ligt er aan wat je met het water doet. Je kan het, mits je ruimte hebt, in een (regen)ton afvoeren of iets dergelijks om later de planten mee water te geven of de auto te wassen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DonJunior schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Ligt er aan wat je met het water doet. Je kan het, mits je ruimte hebt, in een (regen)ton afvoeren of iets dergelijks om later de planten mee water te geven of de auto te wassen.
Je hebt al een opslag, de jacuzzi (die zal groter zijn dan een regenton). Je kan het ook rechtstreeks daaruit pompen :+

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:15
*knip* offtopic

[ Voor 106% gewijzigd door Proton_ op 20-10-2023 14:50 ]

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:28
Wij hebben eens een huis gehuurd in de dolomieten waar de jacuzzi met een druk op de knop werd gevuld. Boilervat stond ergens in de kelder en werd verwarmd met een warmtepomp. Als je eruit ging werd het water weer teruggepompt en verwarmd. Werkte best goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:35

PinusRigida

I put the p in pool.

Groningerkoek schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

Dat is te sterk afhankelijk van situatie tot situatie om dat als gegeven feit te zien

Teveel variabelen. (type huis, type en efficiëntie van verwarming, buitentemperatuur, mechanische ventilatie, passief of actief, wind(!), mate van isolering, koudebruggen, locatie van je thermostaat -hangt die dichtbij een warmte -of koudebron?-...)

Ik heb dit overigens getest, mijn Homewizard heeft wel al voldoende historiek, en in mijn geval gaat dit dus niet op, ik dacht overigens aanvankelijk hetzeflde als jij... totdat ik het ook effectief kon testen.

...in mijn geval is het weldegelijk voordeliger om 's nachts verwarming àf te (laten) schakelen; mijn huis verliest nl. niet veel warmte 's nachts door goeie isolatie. Moderne HR-ketels moduleren overigens hun debiet op basis van gevraagde temp. en de tijd dat ie daarvoor heeft, ook dat is een variabel.

Door volledig af te schakelen verwarmt hij dus ook gedurende de nacht geen 'kleine beetjes' bij, ja, de temperatuur zakt 'snachts een béétje, maar niet genoeg om te rechtvaardigen om verwarming aan te laten staan en wanneer die 's ochtends vanzelf aanschakelt, gaat ie niet "stoken stoken stoken" maar moduleert ie om zo efficiënt -en traag, dus zuinig- mogelijk op temperatuur te brengen. op dat moment moet ie 1 à 2 graden 'bijverwarmen' en daarvoor heeft ie tijd zat.

De winst door 's nachts af te schakelen is dan ook gering -wegens weinig temperatuurverlies gedurende de nacht- maar winst is winst.

Over de Jaccuzi: ik schrik er eigenlijk niet van... thermodynamics... water op temperatuur houden is arbeidsintensief en verbruikt dus veel energie. check maar 's hoeveel een waterkokertje verbruikt. (toegegeven: gelukkig hoeft een jaccuzi niet te stoken tot 100°C :D ) Maar hoe groter het op te warmen (of op temp te houden) volume.... hoe meer energie...
Waar ik dan ook niet van schrik is dat TS z'n huis meer dan 4x meer verbruikt tijdens de nacht dan dat van mij. (gemeten via dezelfde app en P1 meter)

Eerlijk gezegd: ik weet niet hoe groot TS z'n huis is en hoe goed geïsoleerd etc..., maar gezien de ouderdom van het huis én de 7-persoons jaccuzi... had ik verwacht dat het nóg meer zou verbruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door PinusRigida op 20-10-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
maxoss schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:45:
Wij hebben eens een huis gehuurd in de dolomieten waar de jacuzzi met een druk op de knop werd gevuld. Boilervat stond ergens in de kelder en werd verwarmd met een warmtepomp. Als je eruit ging werd het water weer teruggepompt en verwarmd. Werkte best goed
ah soort van "buffer kelder" gebruiken ze bij menig zwembad ook.. thans hier wel. snachts loopt t buitenbad / wildwaterbaantje deels leeg, en daardoor is het verbruik ietsie lager omdat het in de bufferkelder minder snel afkoelt dan buiten..

en de pompinstallatie hoeft ook niet te draaien dan

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
*knip* nog verder offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 20-10-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Een soort snelkookpan voor je huidschilfers ;)

Je zou natuurlijk ook kunnen kijken naar een warmtepomp of zonneboiler voor je jacuzzi. Ik zou het dan alleen wel willen filteren of om de week ofzo vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:02

Punkrocker

Mostly harmless

Jakkes wat goor...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

goh... hangt ervan af tot welke temperatuur dat boilervat het gebruikte water verwarmt... vanaf een bepaalde temperatuur is er thermodesinfectie ....maar doet zo'n systeem dit hoegenaamd? ik kan me niet voorstellen dat als je net tijdens of net na de desinfectie-cyclus je jacuzzi in wil gaan, dat ie dat laat vollopen met water van 95°C, wàkker zal je er wel van worden. :D

...maar idd... het idee is niet zo aantrekkelijk van zodra je er even bij stil staat. :N

[ Voor 25% gewijzigd door PinusRigida op 20-10-2023 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:21
Onze jacuzzi staat buiten en die gebruiken we enkel tussen april en begin oktober.

In de winter gebruikt ie simpelweg te veel stroom om hem aan te laten staan voor de 2 a 3x in de week dat we er in gingen. Vorige week leeg gemaakt en in het voorjaar gaat ie weer vol.

Overigens hebben we hem sinds dit jaar ook omgebouwd naar een warmtepomp en dat maakt echt een gigantisch verschil, maar hou er wel rekening mee dat je pompen nog steeds altijd draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:28
PinusRigida schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:02:
[...]

goh... hangt ervan af tot welke temperatuur dat boilervat het gebruikte water verwarmt... vanaf een bepaalde temperatuur is er thermodesinfectie ....maar doet zo'n systeem dit hoegenaamd? ik kan me niet voorstellen dat als je net tijdens of net na de desinfectie-cyclus je jacuzzi in wil gaan, dat ie dat laat vollopen met water van 95°C, wàkker zal je er wel van worden. :D

...maar idd... het idee is niet zo aantrekkelijk van zodra je er even bij stil staat. :N
Ik neem aan dat er wel iets gefilterd word en dat je het water kan verversen. Niet anders bij een normale jacuzzi toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:52

Barrycade

Through the...

Toch net zo goor als het in die tobbe te laten staan? Ja er gaat volgens mij en toe een blokje chloor in. Maar voor de rest staat er een bak huidschilfers en andere zaken die vanuit huidplooien in het water komen 24/7 lekker te pruttelen op ideale groei temperatuur.

Maar daar ging het hier niet over, hierboven plaatst iemand dat zijn jacuzzi tot heden dus bijna 1600kwh heeft gebruikt en dat lijkt me een kleine met 650 liter.
Dus denk dat TS met zijn 7 zitter het dan niet zo gek doet. (Voor een jacuzzi dan) maar alles gebaseerd op 1 avondje meten.

Denk dat na vandaag en een paar dagen verder het interessanter is met lekker fris oostenwindje en 7 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverSoft
Barrycade schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Toch net zo goor als het in die tobbe te laten staan? Ja er gaat volgens mij en toe een blokje chloor in. Maar voor de rest staat er een bak huidschilfers en andere zaken die vanuit huidplooien in het water komen 24/7 lekker te pruttelen op ideale groei temperatuur.
De meeste jacuzzi's hebben gewoon meervoudige filters en UV desinfectie hoor... Of dacht je dat het echt alleen maar bij chloor bleef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

maxoss schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:32:
[...]

Ik neem aan dat er wel iets gefilterd word en dat je het water kan verversen. Niet anders bij een normale jacuzzi toch?
Ik wou het er idd. nog bij typen, het moet op z'n minst gefilterd worden en het watervolume moet periodiek (deels) te verversen zijn. misschien is het niet eens een gesloten systeem en zit de boiler op het waternet aangesloten... zou het kunnen gaan opzoeken maar heb even geen zin. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wat is het verschil met het water in de jacuzzi laten en daar verwarmen? (behalve minder warmteverlies)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
OverSoft schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:40:
[...]

De meeste jacuzzi's hebben gewoon meervoudige filters en UV desinfectie hoor... Of dacht je dat het echt alleen maar bij chloor bleef?
En daarom moet je ze dus vrijwel de hele tijd laten draaien, en een pomp en lamp nemen al snel 100W.
100x24x365= 876 kWh...
En dan is er nog niks verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:02

Punkrocker

Mostly harmless

Marzman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:46:
[...]

Wat is het verschil met het water in de jacuzzi laten en daar verwarmen? (behalve minder warmteverlies)
Eh...
Eigenlijk niets.

Zo'n tobbe is niets voor mij.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
Tommie12 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

En daarom moet je ze dus vrijwel de hele tijd laten draaien, en een pomp en lamp nemen al snel 100W.
100x24x365= 876 kWh...
En dan is er nog niks verwarmd.
Ja? Daar heb ik toch verder niets over gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Punkrocker schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:48:
[...]

Eh...
Eigenlijk niets.

Zo'n tobbe is niets voor mij.
Voor mij ook niet :)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Marzman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:46:
[...]

Het verschil: afzettingen (biofilm) op binnenwanden van boiler en leidingen. In tegenstelling tot de binnenwanden van een jaccuzi kan je deze niet manueel schoonmaken. (maar ook daar heb je leidingkjes voor je waterjets dusja)

...maar alles valt of staat met temperatuurcycli, van zodra zo'n ding periodiek alles eens tot voorbij 60°C opwarmt minimaliseer je i.i.g. al legionellabesmetting.

En, meteen open kaart spelen, ik heb geen jacuzzi, wellicht zijn er ook toevoegingen die je periodiek bij je water kan gieten om de boel te ontsmetten.(?)

Persoonlijk lijkt het me allemaal wel gedoe: het leuke eraan is -voor mij- het gedoe niet waard... een warm bad geeft toch al voor 85% het gevoel van een jaccuzi? en de bubbels... nja, die maak ik zelf wel. :D

[ Voor 26% gewijzigd door PinusRigida op 20-10-2023 22:17 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• -TheNose-
Even een reactie vanuit de vele vele files van vandaag, Pfff. Ik wil even rechtzetten dat ik niet probeer te verduurzamen en daar vervolgens een jacuzzi bij te plaatsen. Dit huis hebben we gekocht met deze jacuzzi in de tuin. Nooit een jacuzzi gehad en daarom maken we graag gebruik van deze luxe.

Ondertussen probeer ik in dit nieuwe huis het energieverbruik te inventariseren en daar hoort de jacuzzi ook bij natuurlijk, ik wilde weten of dit normaal is omdat ik niet 100% weet hoe dit ding werkt, zie OP.

Vervolgens kan ik na de inventarisatie gaan verbeteren of strepen in het gebruik. Misschien betekent dat op termijn de jacuzzi weg, of vaker uit of whatever. Dat besluit ga ik voorlopig nog niet nemen.

Jammer dat de discussie vrij snel ging over wat een slecht persoon ik ben dat ik een jacuzzi heb staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -TheNose-
PinusRigida schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Het verschil: afzettingen (biofilm) op binnenwanden van boiler en leidingen. In tegenstelling tot de binnenwanden van een jaccuzi kan je deze niet manueel schoonmaken. (maar ook daar heb je leidingkjes voor je waterjets dusja)

...maar alles valt of staat met temperatuurcycli, van zodra zo'n ding periodiek alles eens tot voorbij 60°C opwarmt minimaliseer je i.i.g. al Salmonellabesmetting.

En, meteen open kaart spelen, ik heb geen jacuzzi, wellicht zijn er ook toevoegingen die je periodiek bij je water kan gieten om de boel te ontsmetten.(?)

Persoonlijk lijkt het me allemaal wel gedoe: het leuke eraan is -voor mij- het gedoe niet waard... een warm bad geeft toch al voor 85% het gevoel van een jaccuzi? en de bubbels... nja, die maak ik zelf wel. :D
Zelf de jets nabootsen geeft wel een hoop troep denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

eea offtopic gearchiveerd. Het bestaansrecht van jacuzzi's graag elders bediscussieren, zowel voor als tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PinusRigida schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

...maar alles valt of staat met temperatuurcycli, van zodra zo'n ding periodiek alles eens tot voorbij 60°C opwarmt minimaliseer je i.i.g. al Salmonellabesmetting.
Als er kippen los in de tuin lopen die af en toe een bad nemen maak je daar misschien een kleine kans op :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:34

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Fervent Jacuzzi gebruiker hier.
Heb je wellicht foto's en info over de hardware erin?
Balboa is 1 van de meest gebruikte merken voor moederbord/display , dat scheelt alweer.

Een jacuzzi bestaat meestal uit d volgende verbruikers:

- circulatiepomp
- ozon generator (verbruik is verwaarloosbaar).
- 1 of meedere jet pompen
- verwarming (meestal een elektrisch element)

Grootste sluipverbruiker is de circulatiepomp, zeker als deze 24/7 draait. De heater verbuikt ook het nodige, maar het is vaak op de langere termijn goedkoper om op temperatuur te houden dan af laten koelen en weeer op te warmen.
Daarnaast zit je vaak op een opwarming van 1 graad per uur, dus dan zou je je onspannende hottub sessie ineens zwaar moeten gaan plannen.

Grootste verbruik komt van de luchtpompen, die trekken aardig wat kilowatts. Voordeel is wel dat it alleen tijdens het badderen is.

Mocht je de kennis en ruimte hebben zou je ee WP kunnen overwegen, maar deze zul je dan apart moeten aansturen naast de gewone bediening van je tub.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Koffie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:07:
Fervent Jacuzzi gebruiker hier.
Heb je wellicht foto's en info over de hardware erin?
Balboa is 1 van de meest gebruikte merken voor moederbord/display , dat scheelt alweer.

Een jacuzzi bestaat meestal uit d volgende verbruikers:

- circulatiepomp
- ozon generator (verbruik is verwaarloosbaar).
- 1 of meedere jet pompen
- verwarming (meestal een elektrisch element)

Grootste sluipverbruiker is de circulatiepomp, zeker als deze 24/7 draait. De heater verbuikt ook het nodige, maar het is vaak op de langere termijn goedkoper om op temperatuur te houden dan af laten koelen en weeer op te warmen.
Daarnaast zit je vaak op een opwarming van 1 graad per uur, dus dan zou je je onspannende hottub sessie ineens zwaar moeten gaan plannen.

Grootste verbruik komt van de luchtpompen, die trekken aardig wat kilowatts. Voordeel is wel dat it alleen tijdens het badderen is.

Mocht je de kennis en ruimte hebben zou je ee WP kunnen overwegen, maar deze zul je dan apart moeten aansturen naast de gewone bediening van je tub.
https://www.spaenco.nl/product/sunspa-roma/
Heb je hier wat aan? Nu een foto maken is wat lastig, ding zit vol met tieners ivm een kinderfeestje. 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

https://www.spaenco.nl/product/sunspa-roma/
Heb je hier wat aan? Nu een foto maken is wat lastig, ding zit vol met tieners ivm een kinderfeestje. 🤣
Ziet er behoorlijk modern uit toch. Lijkt mij prima.

Gezien de grote van je gezin, en de termen tieners en feestje.. Ik zou me even goed gaan inlezen op waterbehandeling en zorgen dat je chloorshock in huis hebt.

Probeer te voorkomen om met badkleding erin te gaan (ik ga full commando) maar met tieners lastig. Probeer dan iig een apart setje badkleding te hebben wat zonder wasmiddel gewassen word.

En nu ga ik bier drinken en Netflix kijken in m'n tub 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Koffie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:07:

Kun je onderscheiden of het verbruik dan daadwerkelijk van de luchtpompen komt, of doordat hij bij aan het stoken is omdat de luchtpompen draaien??

Ik stel me altijd voor dat het water gigantisch afkoelt door er zoveel lucht doorheen te pompen, maar geen idee of dat ook echt zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ASW1 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:00:
[...]

Kun je onderscheiden of het verbruik dan daadwerkelijk van de luchtpompen komt, of doordat hij bij aan het stoken is omdat de luchtpompen draaien??

Ik stel me altijd voor dat het water gigantisch afkoelt door er zoveel lucht doorheen te pompen, maar geen idee of dat ook echt zo is.
Twee weken geleden heb ik 'm 's nachts uitgezet en de volgende middag was hij 3 graden afgekoeld.

Kijk eens naar je pomp en cycle programma op je display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En deel eens screenshots van je app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:28:
[...]

Als er kippen los in de tuin lopen die af en toe een bad nemen maak je daar misschien een kleine kans op :+
lol

gecorrigeerd. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Zelf de jets nabootsen geeft wel een hoop troep denk ik.
hangt af van je zelfcontrole en reflexen... :+ maar dit rolt verder off-topic dus ik zwijg. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Koffie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

Twee weken geleden heb ik 'm 's nachts uitgezet en de volgende middag was hij 3 graden afgekoeld.

Kijk eens naar je pomp en cycle programma op je display?
Welke app? Mijn jacuzzi heeft dat niet. En die programma's etc heb ik geen idee van. Probeer daar met SunSpa uit te komen (ivm geen beschrijving online te vinden en de vorige eigenaar had geen beschrijving meer), maar dat zou wel 1 van de dingen zijn waar ik de boel zuiniger kan krijgen denk ik, heb het gevoel dat hij nu bij geen gebruik nog behoorlijk "aan" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

-TheNose- schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:01:
[...]

Welke app? Mijn jacuzzi heeft dat niet. En die programma's etc heb ik geen idee van. Probeer daar met SunSpa uit te komen (ivm geen beschrijving online te vinden en de vorige eigenaar had geen beschrijving meer), maar dat zou wel 1 van de dingen zijn waar ik de boel zuiniger kan krijgen denk ik, heb het gevoel dat hij nu bij geen gebruik nog behoorlijk "aan" staat.
Met app doelde ik op de app voor je energie verbruik :+

Ik zal van het weekend eens kijken of ik die handleiding door kan nemen, zal vast niet moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Koffie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Met app doelde ik op de app voor je energie verbruik :+

Ik zal van het weekend eens kijken of ik die handleiding door kan nemen, zal vast niet moeilijk zijn.
Dit is van vannacht nadat de tieners er 2 uurtjes uit waren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lbc0sdr-Fv9KP1gfbrqeddOsZNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/36Z0z1pVNcT5g0Ye1ur5yxht.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 Laatste