Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Even een heel erg versimpeld rekensommetje.-TheNose- schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:20:
Aangezien het een moderne goed geïsoleerde is denk ik dat die verwarmrondes meer uit elkaar kunnen. Maar ik wacht even op meneer @Koffiekoffie of dat klopt en hoe dat te doen.
De versimpelde afmetingen van de kuip zijn ca 2m bij 2,5m en 0,8m diep.
Boven en onderkant hebben elk een oppervlakte van 5m², samen 10m²
De wanden hebben een totale strekkende lengte van 9m en zijn 0,8m hoog = 7(,2)m².
Totaal warmteverlies oppervlak 17m²
De geïsoleerde deksel heeft een dikte van 10-13cm. Gaan we voor de rest ook uit van z
10cm pir, heb je een R waade vab 4,5.
1/R = warmteverlies per graad per m2 in watt.
Water = 37 graden
Nachttemperatuur = 12 graden.
dT = 25.
(1/4,5)*25*17 = 95W warmteverlies continue door de goede isolatie heen.
Per 24 uur dus al bijna 2,5kWh. Maar dat is zonder de warmtelekken bij de deksel. Kieren zijn nooit volledig afgedicht. Daar gaat minstens zo veel warmte verloren als door de isolatie heen.
En dan nog de pompen, uv-filter etc. Ja 7-10kWh per dag is "normaal" als de deksel gesloten blijft. Dat betekent dat het verwarmingselement in totaal minimaal 2 uur per etmaal aan staat. Bijvoorbeeld elke 3 uur een kwartier.
En dan zie je dus in één nacht 3 pieken waarin een kwartier lang 3kW verbruikt wordt.
Bij buitentemperatuur rond het vriespunt krijg je waarschijnlijk zelfs elke 2 uur zo'n piek.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Die pieken lijken me redelijk normaal. als jij je water op 37.5 zet, zal hij dat aanhouden. Meestal is een halve graad onder setpoint de trigger om te verwarmen.-TheNose- schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:46:
[...]
Dit is van vannacht nadat de tieners er 2 uurtjes uit waren
[Afbeelding]
Je kunt overwegen doordeweeks je water iets te verlagen in temp - indien je zeker weet dat je er niet in zal gaan die dagen, en dan richting het weekend iets opschroeven.
Een WP kan, maar dat sluit je niet zomaar even plug & play aan (niet op je leidingen, niet door je kuip en niet op je moederbord).
Tijd voor een nieuwe sig..
Oh die zegt niets over de bediening.
Is dit je display? https://www.sunspabenelux.nl/jacuzzi-instructievideos/
[ Voor 36% gewijzigd door Koffie op 21-10-2023 12:23 ]
revolution-nl in "Jacuzzi verwarmen met warmtepomp"
Of je dat acceptabel vindt is een tweede natuurlijk.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als ik een wp eraan zou koppelen wil ik dat toch wel ietsjes netter willen
Ik sta ook op het punt een jacuzzi aan te schaffen. Nu je 2 jaar verder bent, wat is het ervaring met het verbruik?-TheNose- schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:18:
Wij hebben recentelijk een stuk grotere woning aangeschaft ivm uitbreiding van mijn praktijk aan huis en eindelijk voldoende ruimte voor ons hele gezin.
Het gaat om een eind jaren 70 woning met energie label C.
De vorige eigenaar was pas sinds kort met verduurzaming begonnen en heeft 20 panelen van zonneplan op het dak gelegd. Verder kom ik in huis van alles tegen van oude TL buizen en spaarlampen en convectorputten .
Nu komt mijn eerste vraag (en zal hier wel vaker langs moeten komen in de nabije toekomst): wat is een normaal verbruik voor een grote Jacuzzi (7 persoons).
De vorige eigenaar wist me alleen het merk en type te melden maar heeft geen beschrijving etc voor me. Ik heb dus geen idee hoe de jacuzzi werkt en de fabrikant stuurt me slechts naar wat filmpjes van een bedieningspaneel wat vaag ergens op die van ons lijkt.
Als ik in de energy app kijk van homewizzard (gisteren pas aangesloten dus weinig historie nog voor dit pand) zie ik een verbruik van 5,7Kwh van middernacht tot 7:30, daarin zitten 3 grote stroom pieken waarvoor er maar 1 verantwoordelijk kan zijn, de jacuzzi.
Jacuzzi is netjes afgedekt en draait op 37graden.
Merk is SunSpa en het type is de Roma, met een Balboa bediening.
Ik twijfel namelijk tussen een sunspa Tenerife en een Welis lugano. Vraag mij af of een Welis het extra geld waard is enkel voor betere isolatie.....
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dus dat ding heeft het geen 2 jaar uit gehouden?-TheNose- schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:56:
Onze jacuzzi is overleden, dus mijn verbruik is heel laag nu
Sony A7 iv en wat recycled glas
De jacuzzi kwam bij het huis wat hij kocht, zal dus ouder zijn dan 2 jaarTommie12 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:22:
[...]
Dus dat ding heeft het geen 2 jaar uit gehouden?
Dik opgelicht dus en jacuzzi was niet meer te redden.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.