Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-03 21:38
Beste Tweakers,

Ik sta voor een keuze qua energiecontract en loop vast in het vergelijken van de tarieven. Ik heb momenteel nog een vast contract uit 2022 lopen bij EnergyZero (afgesloten in de tijd van ZonderGas). Bij mijn huidige contract betaal ik geen vaste terugleverkosten.

Ik heb nu een aanbod van Greenchoice (via Univé 'Energie van de Boer') voor 2 jaar vast. Omdat mijn huidige contract nog uit 2022 stamt, staan daar nog oude belastingregels op (zoals de ODE, die inmiddels is afgeschaft/samengevoegd). Hierdoor vind ik het erg lastig om mijn huidige all-in tarief te berekenen en eerlijk te vergelijken met het nieuwe all-in aanbod van Greenchoice.

Mijn verbruiksprofiel (obv P1 data afgelopen 12 maanden):
  • Setup: Warmtepomp + 2 Elektrische auto's + 13 Zonnepanelen
  • Import totaal: ~18.530 kWh (Waarvan ~12.790 kWh op Normaal en ~5.740 kWh op Dal)
  • Export totaal: ~1.730 kWh (Waarvan ~413 kWh op Normaal en ~1.318 kWh op Dal)
Mijn huidige contract (EnergyZero - 5 jaar Vast uit 2022): Mijn contract toont de volgende opbouw (uit 2022):
  • Normaaltarief levering: € 0,17491
  • Daltarief levering: € 0,13475
  • Inkoopkosten per kWh: € 0,00847
  • Energiebelasting (2022): € 0,04452
  • ODE (2022): € 0,03691
  • Terugleverkosten: € 0,- Mijn kale inkoopprijs (Levering + inkoopkosten) ligt in dit contract dus op ~€ 0,183(Normaal) en ~€ 0,143 (Dal). De belastingen (EB + ODE) veranderen natuurlijk jaarlijks, waardoor ik mijn exacte all-in prijs voor dit jaar niet 1-op-1 paraat heb.
Nieuw aanbod Greenchoice (2 jaar vast):
  • Vaste leveringskosten: € 79,99 / jaar
  • Terugleverkosten (huidig berekend): € 109,37 / jaar (Wordt vanaf 2027: € 0,0396 per ingevoede kWh)
  • Cashback: eenmalig € 45,00
All-in Tarieven (1 - 10.000 kWh):
  • Normaal: € 0,20063 / kWh * Dal: € 0,21273 / kWh (Vreemd genoeg is Dal hier duurder)
All-in Tarieven (> 10.000 kWh - door lagere energiebelasting in schijf 2):
  • Normaal: € 0,17050 / kWh
  • Dal: € 0,18260 / kWh
Mijn dilemma's & vragen aan jullie: Met bijna 18.500 kWh import weegt de inkoopprijs bij mij vele malen zwaarder dan het voordeel van "geen terugleverkosten".
  1. Appels met peren vergelijken: Mijn kale inkoopprijs (excl. belastingen) uit 2022 ligt op ruim 18 en 14 cent. Als ik de huidige belastingen uit het Greenchoice aanbod filter, lijkt hun kale inkoopprijs rond de 9 à 10 cent te liggen. Klopt het dat Greenchoice hierdoor voor mijn gigantische verbruik duizenden euro's per jaar goedkoper gaat zijn, ondanks dat ik daar wél terugleverkosten ga betalen?
  2. Daltarief duurder dan Normaal: Hebben jullie ervaring met dit soort contracten waarbij het daltarief duurder is dan het normaaltarief (zie Greenchoice hierboven)? Ik laad de auto's en laat de warmtepomp nu vooral 's nachts draaien, dus dat voelt heel tegenstrijdig.
  3. Vast vs Dynamisch: Zouden jullie bij mijn verbruik (hoge import in de winter door WP, maar wel 2 EV's die ik kan sturen) deze scherpe kale tarieven direct 2 jaar vastklikken, of is een dynamisch contract in de huidige markt toch een betere gok?
Ik hoor heel graag hoe jullie deze 2022-tarieven afwegen tegen het huidige aanbod!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:45
Novax schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Houdt bij 2 en 3 jarige gascontracten wel rekening met de bijmengverplichting groen gas (BMV) en ETS-2 die ze bij je gastarief op gaan tellen. Je moet goed de voorwaarden lezen hierover. Iedere leverancier krijgt hiermee te maken maar bij Innova kan het gastarief hierdoor wijzigen zonder dat je kan opzeggen (bij anderen kan dit wel). En volgens hun tabel kan het maximum wat ze rekenen behoorlijk oplopen. +€0,32 in 2028 en +€0,56 in 2029 (incl. BTW).
Klopt wat je aangeeft, ik ga per 10 maart over naar een 3 jarig gascontract bij Innova.

Op zich ook wel logisch, want anders zouden ze het tarief nu al een heel stuk hoger moeten maken. Alle andere aanbieders moeten hier ook in mee maar daar heb je dan wellicht de mogelijkheid om kosteloos tussentijds op te zeggen. Wanneer je dan kosteloos op kan zeggen, is het nog maar de vraag wat de tarieven dan op dat moment zijn. Vooraf altijd lastig in te schatten, ik weet in ieder geval nu al waar ik straks maximaal aan toe ben (zolang BV Nederland niet failliet gaat uiteraard....). :+

Overigens zie ik wel dat de loyaliteitsbonus fors is verlaagd. Ik heb nog € 290 in mijn deal staan, en je ontvangt nu nog maar € 195 bij een 3 jarig contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic5OXiVx6N5yXD3_5SdTK215aJU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OMCjrKfY55OKa01HtAJMKi7v.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door A3-D op 02-03-2026 17:12 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
A3-D schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:12:
Op zich ook wel logisch, want anders zouden ze het tarief nu al een heel stuk hoger moeten maken. Alle andere aanbieders moeten hier ook in mee maar daar heb je dan wellicht de mogelijkheid om kosteloos tussentijds op te zeggen. Wanneer je dan kosteloos op kan zeggen, is het nog maar de vraag wat de tarieven dan op dat moment zijn. Vooraf altijd lastig in te schatten, ik weet in ieder geval nu al waar ik straks maximaal aan toe ben (zolang BV Nederland niet failliet gaat uiteraard....). :+
Maar anderen prijzen dat nu dus al wel in, Innova lijkt dat niet te doen, vandaar dat het tarief zo laag is. Voorbeeld uit de voorwaarden van Budget Energie:
a. bij vaste Overeenkomsten waarvan de vaste looptijd eindigt na 1 januari 2028, mogen wij het gastarief eenmalig wijzigen in verband met een aankomende wettelijke verplichting voor een zogeheten ‘ETS-2’-systeem. Vanaf 1 januari 2028 zijn wij wettelijk verplicht om emissierechten in te kopen voor uw gasverbruik. De prijs van deze emissierechten kan op voorhand niet nauwkeurig worden ingeschat. Wij schatten de toekomstige prijs van een emissierecht op dit moment in op € 60, en prijzen dat in bij vaste Overeenkomsten waarvan de vaste looptijd eindigt na 1 januari 2028. Als na 1 januari 2028 blijkt dat de prijs van een emissierecht binnen de vaste looptijd van uw Overeenkomst hoger of lager is dan € 60, dan behouden wij ons het recht voor om uw gastarief eenmalig te wijzigen. Een eventuele verhoging is gemaximeerd op € 0,08 per m3 gas.
Nu is hier niet helemaal duidelijk of die € 0,08 inclusief BTW is maar het is bijna de helft lager dan Innova en is alleen van toepassing als het emissierecht wijzigt in tegenstelling tot Innova. Bij Budget staat er verder niets in over BMV.

• Max2000
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:32
Weet niet of ik er slim aan doe, maar net toch maar naar Essent overgestapt voor een jaarcontract.
Woon nog geen jaar in dit huis, dus weet t nog niet helemaal zeker.
Maar mijn jaarverbruik is ongv 2300KW en 1000M2 gas.

Zit nu met een Greenchoice contract van Feb 2025 die loopt tot 2 mei met de volgende tarieven.
Stroom Stroom normaal Stroom dal Gas
€ 0,26308 € 0,25703 € 0,26913 € 1,37756

Bij essent afgesloten voor
22 cent per KwH en 1,19 per kuub gas.

Krijg net bevestiging dat ze per 19 maart gaan leveren.
Moet anderhalve maand opzegboete betalen, maar volgens de berekening bij Greenchoice is dat maar een paar euro.

Spullekes te koop: https://tweakers.net/aanbod/user/826015/

• Novax
  • Niet online
Max2000 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:25:
Weet niet of ik er slim aan doe, maar net toch maar naar Essent overgestapt voor een jaarcontract.
Woon nog geen jaar in dit huis, dus weet t nog niet helemaal zeker.
Maar mijn jaarverbruik is ongv 2300KW en 1000M2 gas.

Zit nu met een Greenchoice contract van Feb 2025 die loopt tot 2 mei met de volgende tarieven.
Stroom Stroom normaal Stroom dal Gas
€ 0,26308 € 0,25703 € 0,26913 € 1,37756

Bij essent afgesloten voor
22 cent per KwH en 1,19 per kuub gas.

Krijg net bevestiging dat ze per 19 maart gaan leveren.
Moet anderhalve maand opzegboete betalen, maar volgens de berekening bij Greenchoice is dat maar een paar euro.
Wel opletten met een eventuele loyaliteitsbonus van Greenchoice.

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:57
A3-D schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:12:
[...]

Klopt wat je aangeeft, ik ga per 10 maart over naar een 3 jarig gascontract bij Innova.

Overigens zie ik wel dat de loyaliteitsbonus fors is verlaagd. Ik heb nog € 290 in mijn deal staan, en je ontvangt nu nog maar € 195 bij een 3 jarig contract.

[Afbeelding]
Ik ben ook aan het kijken, per 1 mei moet ik wat anders. Voor stroom wordt het zonneplan maar gas elders want dynamisch contractje gas lijkt me nu niet zo slim..

Waar had jij vergeleken? Bij overstappen.nl zie ik een veel lagere korting bij Inova:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3A4xWlGtlGeGjOa-JqlwLdiHNTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOEpJe8ZhquhmT7hDzNqFtlA.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: Snap het al, is €65 korting per jaar 😎. Lijkt me geen slechte keuze met een tarief van €1.18/m3

[ Voor 4% gewijzigd door thunder68 op 02-03-2026 21:23 ]

• Novax
  • Niet online
thunder68 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Ik ben ook aan het kijken, per 1 mei moet ik wat anders. Voor stroom wordt het zonneplan maar gas elders want dynamisch contractje gas lijkt me nu niet zo slim..

Waar had jij vergeleken? Bij overstappen.nl zie ik een veel lagere korting bij Inova:

[Afbeelding]

EDIT: Snap het al, is €65 korting per jaar 😎. Lijkt me geen slechte keuze met een tarief van €1.18/m3
Is inderdaad per jaar maar Innova heeft die korting vanmiddag ook verlaagd van €98.34 naar €65.00 (afhankelijk van je verbruik)

Wat betreft het lage tarief, let ook hierop Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

• thunder68
Novax schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Houdt bij 2 en 3 jarige gascontracten wel rekening met de bijmengverplichting groen gas (BMV) en ETS-2 die ze bij je gastarief op gaan tellen. Je moet goed de voorwaarden lezen hierover. Iedere leverancier krijgt hiermee te maken maar bij Innova kan het gastarief hierdoor wijzigen zonder dat je kan opzeggen (bij anderen kan dit wel). En volgens hun tabel kan het maximum wat ze rekenen behoorlijk oplopen. +€0,32 in 2028 en +€0,56 in 2029 (incl. BTW).
Goede tip! Zag bij andere aanbieders ook al dat wijzigingen in tarieven die door de overheid opgelegd worden geen reden zijn om kosteloos op te zeggen. Mochten er aanbieders zijn waar dat wel mag dan ben ik benieuwd wie dat zijn.

• Novax
  • Niet online
thunder68 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:09:
[...]

Goede tip! Zag bij andere aanbieders ook al dat wijzigingen in tarieven die door de overheid opgelegd worden geen reden zijn om kosteloos op te zeggen. Mochten er aanbieders zijn waar dat wel mag dan ben ik benieuwd wie dat zijn.
Vandaag toevallig de voorwaarden van Budget en Delta gelezen en daar kan je kosteloos opzeggen vanwege de ETS-2 (niet vanwege andere wijzigingen door wet- of regelgeving). Maar die kunnen dat bij nieuw af te sluiten producten natuurlijk ook weer veranderen zodra er meer bekend is. Het is de komende jaren gewoon goed opletten met de productvoorwaarden.

• Novax
  • Niet online
Het probleem met de productvoorwaarden van Innova is dat de maximum tarieven die ze kunnen rekenen nogal hoog zijn én dat je niet kosteloos kan opzeggen. Nu is het tarief heel laag en kan de verhoging ook meevallen maar het is wel een risico.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-03 12:14
Zit nu dynamisch voor m'n gas bij Tibber maar ben toch sterk aan het overwegen om naar vast te gaan gezien de ontwikkelingen.
Voor mijn gasverbruik (~1250m3) is Innova 3jr vast netto (€143, €1,18) goedkoper per maand dan 1jr (€144, €1,21) vast :?
Op overstappen krijgt UnitedConsumers echter een hogere beoordeling, neig toch hiernaar voor 1jr vast (€146, €1,25) (3jr vast €157, €1,29)

• thunder68
Novax schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:21:
[...]

Vandaag toevallig de voorwaarden van Budget en Delta gelezen en daar kan je kosteloos opzeggen vanwege de ETS-2 (niet vanwege andere wijzigingen door wet- of regelgeving). Maar die kunnen dat bij nieuw af te sluiten producten natuurlijk ook weer veranderen zodra er meer bekend is. Het is de komende jaren gewoon goed opletten met de productvoorwaarden.
Tja, al heeft opzegging vanwege ets-2 tarieven weinig zin denk, bij een andere provider waar je naar overstapt op dat moment krijg je ze toch evengoed voor je kiezen?

• Novax
  • Niet online
thunder68 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:39:
Tja, al heeft opzegging vanwege ets-2 tarieven weinig zin denk, bij een andere provider waar je naar overstapt op dat moment krijg je ze toch evengoed voor je kiezen?
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de energiebelasting kunnen de ETS-2 tarieven wel variëren per leverancier. De gastarieven zelf kunnen dan ook weer lager zijn en dan is het wel mooi om kosteloos over te kunnen stappen. Maar je moet ook weer rekening houden met bonusen die je wel of niet krijgt. Het is een afweging, zoals alles met energiecontracten en de toekomst. Er komen alleen steeds meer aspecten bij en dat maakt het niet eenvoudiger.

• Max2000
Novax schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:06:
[...]

Wel opletten met een eventuele loyaliteitsbonus van Greenchoice.
Moet ik even nakijken inderdaad. Weet niet of dat er destijds bij zat.
Anders moet ik het nieuwe contract per 2 mei in laten gaan.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Mijn contract loopt volgende maand af en wilde eigenlijk de nieuwe veiling van VEH afwachten, maar gezien de huidige ontwikkelingen toch maar gekozen voor het gunstigste 1 jaar contract.
De Consumentenbond kondigde ook al aan dat de collectieve inkoop voorlopig niet doorgaat.

Voorheen had ik 3 jaar vast maar dat was aan het begin erg voordelig maar richting het einde van die periode duurder dan wat je nieuw kon afsluiten. Zeker met die onduidelijke tarieven die nog kunnen veranderen lijkt 3 jaar Innova nu niet de beste optie.

• A3-D
Innova heeft inmiddels de tarieven ook verhoogd en zit nu voor een 3 jarig contract op € 1,26 per m3.

De loyaliteitsbonus zie ik ook niet meer staan en de gevolgen van het conflict in het Midden Oosten zijn nu bij de diverse energie aanbieders duidelijk zichtbaar. Dit keer zat ik net goed met het oversluiten van mijn 3 jarig contract van Oxxio naar Innova, en zie wel wat de toekomst brengt qua ontwikkelingen. Voorlopig betaal ik nu € 1,18 per m3 met een loyaliteitsbonus van € 290 die na het eerste jaar in zijn geheel wordt uitgekeerd.

Bij Oxxio betaalde ik € 1,37 per m3 (3 jarig contract) die normaliter op 26 juni 2026 zou aflopen. De opzegvergoeding die Oxxio mij in rekening brengt is € 9,21 _/-\o_

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:29
Novax schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:39:
Voor zolang het duurt heeft Delta bij de vergelijkers nog een los gas contract met een tarief van € 1,17885, een bonus van €50, en vaste kosten van € 8,75 per maand. Delta heeft als voordeel dat je die 6 maanden van tevoren kan afsluiten.

Energiek heeft bij independer.nl nog een los gas contract met een tarief van € 1,17 en lage vaste kosten van € € 5,99 per maand.
Ik zit bij Greenchoice voor € 1,32 met nog 2 jaar te gaan. Is het waard om het op te zeggen? Hoe lang is dat contract bij Delta?

• Novax
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:44:
[...]

Ik zit bij Greenchoice voor € 1,32 met nog 2 jaar te gaan. Is het waard om het op te zeggen? Hoe lang is dat contract bij Delta?
1 Jaar, ik heb het bericht aangepast. Als het goed is kan je bij Greenchoice een berekening krijgen wat het kost als je opzegt. Het tarief van de Greenchoice bij de vergelijkers voor 2 jaar is nu € 1,35541 dus het zou kunnen dat je geen opzegboete betaalt. Let ook op een eventuele loyaliteitsbonus.

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:46

marapuru

db.

Pas geleden kreeg ik van Essent nog mail over een daling van de energieprijzen. Zouden ze dat kunnen herroepen met wat er nu gaande is in Iran?

Ik zit op een variabel contract. Vorig jaar liep mijn contract af maar ben nog niet overgestapt… nog even zitten blijven? Of de sprong wagen?
Vanaf 1 april 2026 veranderen de tarieven voor stroom en gas. Dit geldt alleen voor klanten met een standaard variabel contract. Heb je een vast contract? Dan blijven je leveringstarieven hetzelfde tot je contract afloopt.

Dit verandert er voor klanten met een standaard variabel contract:
De tarieven voor stroom en gas worden lager
Het gastarief per kubieke meter (m³) en het stroomtarief per kilowattuur (kWh) worden lager.

Oude prijs stroom: € 0,28108 per kWh
Nieuwe prijs stroom: € 0,23808 per kWh

Oude prijs gas: € 1,29502 per m³
Nieuwe prijs gas: € 1,22537 per m³
De terugleververgoeding blijft hetzelfde. Dit is € 0,15 per kWh.
De prijzen zijn inclusief energiebelasting (zone 1) en inclusief btw, en voor stroom gebaseerd op enkeltarief.
https://www.essent.nl/kla...es-over-de-energieprijzen

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:29
Novax schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:53:
[...]

1 Jaar, ik heb het bericht aangepast. Als het goed is kan je bij Greenchoice een berekening krijgen wat het kost als je opzegt. Het tarief van de Greenchoice bij de vergelijkers voor 2 jaar is nu € 1,35541 dus het zou kunnen dat je geen opzegboete betaalt. Let ook op een eventuele loyaliteitsbonus.
Precies, geen opzegvergoeding! Wow, was een paar weken terug nog meer dan € 200!

• Novax
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:04:
[...]

Precies, geen opzegvergoeding! Wow, was een paar weken terug nog meer dan € 200!
Dat zou je dus kunnen overwegen over te stappen naar dat contract van Delta voor een jaar, je hebt ook nog 14 dagen bedenktijd.

• Novax
  • Niet online
marapuru schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:57:
Pas geleden kreeg ik van Essent nog mail over een daling van de energieprijzen. Zouden ze dat kunnen herroepen met wat er nu gaande is in Iran?
Lijkt me niet maar hangt een beetje af van welke voorwaarden je nog hebt, daar staat het in. Is wel veel gedoe over ook naar aanleiding van de vorige crisis.

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:57
Novax schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:39:
Voor zolang het duurt heeft Delta bij de vergelijkers nog een los 1 jarig gas contract met een tarief van € 1,17885, een bonus van €50, en vaste kosten van € 8,75 per maand. Delta heeft als voordeel dat je die 6 maanden van tevoren kan afsluiten.

Energiek heeft bij independer.nl nog een los gas 1 jarig contract met een tarief van € 1,17 en lage vaste kosten van € € 5,99 per maand.
Maar moet je eigenlijk wel boven de 500m3 verbruiken, anders is de cashback van 125 euro bij Greenchoice ondanks een hoger tarief voordeliger.

Zit dan nog wel te twijfelen om toch maar Delta aan te vragen, we hebben nu twee maanden een defecte warmtepomp gehad, en daardoor dus veel meer gas verbruikt dan normaliter het geval was (anders 350m3 op jaarbasis, dat is er nu al doorheen in twee maand). Bij dergelijke tegenslagen is het wel fijn een lager gas tarief te hebben als soort van verzekering van 25 euro.

Contract loopt af eind augustus, dus mogelijkheid om Delta al aan te vragen is er.

[ Voor 25% gewijzigd door RudyL op 03-03-2026 15:25 ]

LOETKE

• Novax
  • Niet online
RudyL schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:21:
[...]

Maar moet je eigenlijk wel boven de 500m3 verbruiken, anders is de cashback van 125 euro bij Greenchoice ondanks een hoger tarief voordeliger.

Zit dan nog wel te twijfelen om toch maar Delta aan te vragen, we hebben nu twee maanden een defecte warmtepomp gehad, en daardoor dus veel meer gas verbruikt dan normaliter het geval was (anders 350m3 op jaarbasis, dat is er nu al doorheen in twee maand). Bij dergelijke tegenslagen is het wel fijn een lager gas tarief te hebben als soort van verzekering van 25 euro.

Contract loopt af eind augustus, dus mogelijkheid om Delta al aan te vragen is er.
Twijfelen hoeft (nog) niet, je kan gewoon aanvragen en dan heb je nog 14 dagen bedenktijd. In die tijd even de situatie aankijken. Kans lijkt me groot dat deze aanbieding binnenkort verdwijnt.

• Novax
  • Niet online
RudyL schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:21:
Bij lager dan 500m3 is de cashback inderdaad belangrijker als je verbruik stabiel laag is, er zit vaak wel één tussen die ongeacht verbruik een hoge cashback heeft. Greenchoice zelf had zondag nog een cashback van €175 en een tarief van €1.25 en dat scheelde behoorlijk in het jaarbedrag, maar helaas niet aan te vragen binnen de termijn waarbij bij mijn huidige contract afloopt, scheelde 2 dagen :|

• RudyL
Novax schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:44:
[...]

Bij lager dan 500m3 is de cashback inderdaad belangrijker als je verbruik stabiel laag is, er zit vaak wel één tussen die ongeacht verbruik een hoge cashback heeft. Greenchoice zelf had zondag nog een cashback van €175 en een tarief van €1.25 en dat scheelde behoorlijk in het jaarbedrag, maar helaas niet aan te vragen binnen de termijn waarbij bij mijn huidige contract afloopt, scheelde 2 dagen :|
Ja, met mijn einddatum van 29-8 heb ik nu ook niet heel veel opties om te verlengen. Delta kan nu net en het dus maar aangevraagd, dan kan ik nog 14 dagen bedenken of in de komende maanden de gasprijs weer gaat zakken en er dan een partij is die en deze lage prijs aanbied in combinatie met lagere maandlasten en hogere cashback.

LOETKE

• Novax
  • Niet online
RudyL schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Ja, met mijn einddatum van 29-8 heb ik nu ook niet heel veel opties om te verlengen. Delta kan nu net en het dus maar aangevraagd, dan kan ik nog 14 dagen bedenken of in de komende maanden de gasprijs weer gaat zakken en er dan een partij is die en deze lage prijs aanbied in combinatie met lagere maandlasten en hogere cashback.
Ander voordeel van een laag tarief in dit geval is dat je makkelijker boetevrij kan opzeggen. Als in de maanden na de 14 dagen bedenktijd het referentie product van Delta voor 1 jaar gas hoger is dan € 1,17885 en er komt een andere aanbieding langs met een veel betere cashback kan je als het goed is boetevrij opzeggen. https://www.deltaenergie.nl/service/opzegvergoeding/
Als de met jou afgesproken vaste prijs lager is dan de prijs van het referentieproduct dan betaal je geen opzegvergoeding.

• RudyL
Novax schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:11:
[...]

Ander voordeel van een laag tarief in dit geval is dat je makkelijker boetevrij kan opzeggen. Als in de maanden na de 14 dagen bedenktijd het referentie product van Delta voor 1 jaar gas hoger is dan € 1,17885 en er komt een andere aanbieding langs met een veel betere cashback kan je als het goed is boetevrij opzeggen. https://www.deltaenergie.nl/service/opzegvergoeding/

[...]
Ah dat is ook zeker handige informatie, thanks!

LOETKE

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:56

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wel lastig, zit nu bij Greenchoice met gas variabel €1,30 de maanden dat we weinig gas verbruiken (enkel CV / douchen) komen er weer aan dus weinig gas verstoken.

Weet niet of ik mij dan nu wil vastleggen op een duurder vast contract voor een jaar. Zou liever denk ik wachten en kijken wat het in juli kost en dan vastzetten eventueel

• Novax
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:16:
Wel lastig, zit nu bij Greenchoice met gas variabel €1,30 de maanden dat we weinig gas verbruiken (enkel CV / douchen) komen er weer aan dus weinig gas verstoken.

Weet niet of ik mij dan nu wil vastleggen op een duurder vast contract voor een jaar. Zou liever denk ik wachten en kijken wat het in juli kost en dan vastzetten eventueel
Edit: Ah sorry, je hebt variabel, dan maakt dan niets uit natuurlijk 8)7

Waarschijnlijk kan je nu wel boetevrij opzeggen bij GC en juist een goedkoper contract nemen, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" en Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

[ Voor 5% gewijzigd door Novax op 03-03-2026 18:23 ]

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Novax schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:21:
[...]

Edit: Ah sorry, je hebt variabel, dan maakt dan niets uit natuurlijk 8)7

Waarschijnlijk kan je nu wel boetevrij opzeggen bij GC en juist een goedkoper contract nemen, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" en Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Tnkx! Had inderdaad je gequoteerd (autocorrectie; mooi woord :D ) bericht ook gezien. Toch maar even aanmelden bij Delta!

Ik heb bij GC nog een 3 jaar contract zonder terugleveringsboete lopen. Loopt af augustus 2027. Even kijken wat dat kost om op te zeggen en nieuw contract te nemen eventueel. Geen EV hier op de oprit dus alles wat ik overschot heb aan PV kost mij geld.

• Novax
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:36:
[...]
Ik heb bij GC nog een 3 jaar contract zonder terugleveringsboete lopen. Loopt af augustus 2027. Even kijken wat dat kost om op te zeggen en nieuw contract te nemen eventueel. Geen EV hier op de oprit dus alles wat ik overschot heb aan PV kost mij geld.
Vergelijkbare situatie hier en dat 3 jarige contract van GC heb ik zelf ook voor elektriciteit maar dat laat ik nog even zo tot in ieder geval 1 januari 2027 als salderen er af gaat. Even kijken wat dan de opties zijn. Bij elk nieuw contract zit je nu inderdaad met terugleverkosten.

• Novax
  • Niet online
Maar je kan gas en stroom gewoon bij een andere leverancier hebben dus dat is geen probleem. Als je alleen gas aanvraagt bij een ander dan wordt stroom niet opgezegd. <- Edit: Of dit helemaal vlekkeloos verloopt hangt af van de leverancier en het contract.

[ Voor 14% gewijzigd door Novax op 04-03-2026 20:23 ]

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Novax schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Maar je kan gas en stroom gewoon bij een andere leverancier hebben dus dat is geen probleem. Als je alleen gas aanvraagt bij een ander dan wordt stroom niet opgezegd.
I know ;) heb Delta 1 jaar al aangevraagd :)

• A3-D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohGO3tZxXWtEyzj_O8_Rn06UBr8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ne5ER666HhedWVXqYnjwRWUt.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:30

• marapuru
  • Laatst online: 21:46

marapuru

db.

Shadow_Agent schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:16:

Ik zit / zat in hetzelfde schuitje. Heb net een contract voor 2 jaar afgesloten bij GC. Niet de goedkoopste, maar ontloopt elkaar niet veel en die partij ‘voelt goed’.

Heb nog 14 dagen om het aan te kijken. Dus als de oorlog nog een snelle twist krijgt kan ik er nog onderuit.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:16
Novax schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:36:
Energiek heeft op independer.nl nog een 1 jaar vast gas aanbieding met een gastarief van € 1,14061 per m³. Echter geen bonus dus anderen kunnen (flink) goedkoper zijn afhankelijk van je verbruik.

Energiek keert nog wel een winstbonus uit maar dat gaat dan om relatief kleine bedragen.
Heb vandaag, om van de onrust af te zijn, maar een contract bij Energiek voor 1.17 euro gastarief vast voor 1 jaar gedaan (met ingang over 2 maanden om mijn bonus huidige leverancier te waarborgen).
Nee geen bonus bij Energiek, maarja wat dat betreft ben ik 1 dag te laat, zag gister nog een aanbod van ik weet niet wie (wat jammer dat je dat nu niet terug kan zoeken op gaslicht.com) met aantrekkelijk bonus. Maar van bonus vind ik sowieso dat je hoger maandbedrag betaalt, plus je hebt soort van boete als je eerder dan 1 jaar weggaat (je loopt dan die hele bonus mis).
Maar eigenlijk praat ik recht wat krom is met mijn Energiek.nl... ik had gister moeten toeslaan. :*)

• Novax
  • Niet online
Sjah schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Heb vandaag, om van de onrust af te zijn, maar een contract bij Energiek voor 1.17 euro gastarief vast voor 1 jaar gedaan (met ingang over 2 maanden om mijn bonus huidige leverancier te waarborgen).
Nee geen bonus bij Energiek, maarja wat dat betreft ben ik 1 dag te laat, zag gister nog een aanbod van ik weet niet wie (wat jammer dat je dat nu niet terug kan zoeken op gaslicht.com) met aantrekkelijk bonus. Maar van bonus vind ik sowieso dat je hoger maandbedrag betaalt, plus je hebt soort van boete als je eerder dan 1 jaar weggaat (je loopt dan die hele bonus mis).
Maar eigenlijk praat ik recht wat krom is met mijn Energiek.nl... ik had gister moeten toeslaan. :*)
Dat was waarschijnlijk Greenchoice, die had een bonus van € 175. Of United Consumers, maar daar hangt de hoogte van de bonus af van je verbruik.

• Sjah
Novax schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:43:
[...]

Dat was waarschijnlijk Greenchoice, die had een bonus van € 175. Of United Consumers, maar daar hangt de hoogte van de bonus af van je verbruik.
Nope, wat ik zeker weet dat het een bonus was van 300.

• Max2000
Sjah schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:48:
[...]

Nope, wat ik zeker weet dat het een bonus was van 300.
Dat was Essent.
Iets duurdere maandbedragen, 1,19 voor een kuub. en 22 cent per kwh.
Alleen 300 korting na een jaar.

Nu is die bonus bij Essent lager en hun tarieven veel hoger geworden waardoor die niet meer bovenaan bij Gaslicht stond.

[ Voor 17% gewijzigd door Max2000 op 03-03-2026 22:38 ]

• Novax
  • Niet online
Max2000 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:37:
[...]

Dat was Essent.
Iets duurdere maandbedragen, 1,19 voor een kuub. en 22 cent per kwh.
Alleen 300 korting na een jaar.

Nu is die bonus bij Essent lager en hun tarieven veel hoger geworden waardoor die niet meer bovenaan bij Gaslicht stond.
Ah, dat is voor stroom en gas, dan is de bonus vaak hoger dan bij alleen gas.

• Sjah
Novax schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:43:
[...]

Ah, dat is voor stroom en gas, dan is de bonus vaak hoger dan bij alleen gas.
Sorry dat ik je op verkeerde been zette, ik wist uberhaupt niet dat het mogelijk is apart gascontract bij andere leverancier te doen naast stroomcontract.

@Max2000 En over Essent, die staan nu niet meer op gaslicht, heb even op hun eigen site gekeken, hun bonus is nu nog maar 25, lachertje van de week. Oftewel, die hebben als een gek geschakeld op de oorlog, nu een dag later.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 03-03-2026 23:02 ]

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-03 18:13
Poehhhh net op tijd ( hoop ik dan 😁)

Gascontract loopt 2-5-2026 af bij UC.

Ik hou het al 2 weken in de gaten en toen ik Trump’s hoofd zag de knoop doorgehakt.

In 4 dagen tijd,

4 dagen terug GC 1,17 175 CB
eergisteren GC 1,25 175 CB
gisteren GC 1,35 125 CB
Nu GC 1,45 125 CB

Met een verbruik onder de 500M3 scheelt het niet heel veel, maar contract binnen met 1,25 en 175 CB. Ook via Shopbuddies aangevraagd 27,50

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:08
Als ik nú verleng ben ik m’n 200 euro cashback kwijt + ga ik meer betalen.

Dus ik wacht nog tot september , dan is m’n contract afgelopen. En hopelijk de prijzen weer wat gedaald.

Maar ik vermoed dat ze de hoge prijzen nog wel even blijven gebruiken voor de winstmaximalisatie.

Ik zag dat de tarieven van groen opgewekte europese stroom ook begonnen te stijgen ivm het aanstaande gastekort 🤡

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:30
Bestseller schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 06:15:
Ik zag dat de tarieven van groen opgewekte europese stroom ook begonnen te stijgen ivm het aanstaande gastekort 🤡
De energieprijs wordt nu eenmaal bepaalt door de prijs van de marginale productie.. niet door de kostprijs van de baseload. Niets vreemds aan een product dat kostbaar is op te slaan.

• Novax
  • Niet online
Sjah schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:59:
Sorry dat ik je op verkeerde been zette, ik wist uberhaupt niet dat het mogelijk is apart gascontract bij andere leverancier te doen naast stroomcontract.
Geen probleem, niet alle leveranciers hebben aparte gas contracten en vanwege die hogere bonus bij stroom-gas combi is het niet altijd voordeliger.

Het is nu overigens met de nieuwe Energiewet zelfs mogelijk om een apart contract te hebben voor de teruglevering van stroom, ook bij een andere leverancier dan de afname. In België kan dat al langer, even afwachten hoe dat in Nederland in de praktijk gaat uitpakken. Kan interessant worden als saldering er af gaat.

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-03 13:37
Ik moet binnenkort (10 April) mijn energiecontract verlengen of overzetten naar een aandere aanbieder.
Het zijn natuurlijk bijzondere tijden vanwege de situatie rond-om Iran.

Nu heb ik de diverse prijsvergelijkers ingevuld (ik weet mijn verbruik redelijk precies), en daar komt Energiek elke keer als beste uit naar voren.

Mijn verbruik:
  • Stroom 4000 kwh
  • Teruglevering 3500 kwh
  • gas 1200 m3
  • Analoge draaischijfmeter.
Mijn gemiddelde stroom verbruik de afgelopen 4 jaar is rond de 500 kwh (4000-3500) op jaarbasis.
Geen elektrische auto (komt er ook niet) en we koken nog op gas, en warm water via CV (gas).

Mijn huidige 4-jarige contract van Inova zal bij verlengen van een maandbedrag van 174 naar 213 gaan (1 jarig vast). Bij aanbieder Engergiek (via gaslicht.com) wordt het maandbedrag eur 173,-
Andere aanbieders zitten rond de 200,- per maand

Omdat ik nog een Analoge/draaischijfmeter heb, vallen dynamische contracten af (ik heb geen idee wanneer de meter vervangen gaat worden). Dus ik denk vanwege de nieuwe wet in 2027 dat ik dan het beste een 1-jarig contract nu kan afsluiten.

Zitten er bij aanbieder Energiek nog addertjes onder het gras?
Of zijn er in mijn geval nog andere aanbieders die interessant zijn?

Mijn PVOutput

• Novax
  • Niet online
Chris12 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:17:
Ik moet binnenkort (10 April) mijn energiecontract verlengen of overzetten naar een aandere aanbieder.
Het zijn natuurlijk bijzondere tijden vanwege de situatie rond-om Iran.

Nu heb ik de diverse prijsvergelijkers ingevuld (ik weet mijn verbruik redelijk precies), en daar komt Energiek elke keer als beste uit naar voren.

Mijn verbruik:
  • Stroom 4000 kwh
  • Teruglevering 3500 kwh
  • gas 1200 m3
  • Analoge draaischijfmeter.
Mijn gemiddelde stroom verbruik de afgelopen 4 jaar is rond de 500 kwh (4000-3500) op jaarbasis.
Geen elektrische auto (komt er ook niet) en we koken nog op gas, en warm water via CV (gas).

Mijn huidige 4-jarige contract van Inova zal bij verlengen van een maandbedrag van 174 naar 213 gaan (1 jarig vast). Bij aanbieder Engergiek (via gaslicht.com) wordt het maandbedrag eur 173,-
Andere aanbieders zitten rond de 200,- per maand

Omdat ik nog een Analoge/draaischijfmeter heb, vallen dynamische contracten af (ik heb geen idee wanneer de meter vervangen gaat worden). Dus ik denk vanwege de nieuwe wet in 2027 dat ik dan het beste een 1-jarig contract nu kan afsluiten.

Zitten er bij aanbieder Energiek nog addertjes onder het gras?
Of zijn er in mijn geval nog andere aanbieders die interessant zijn?
Er zijn op dit moment vrijwel geen aanbieders meer met een lage gas prijs, dus zou het sowieso aanvragen voor dat het weg is, je hebt nog 14 dagen bedenktijd.

Energiek is er nog niet zo lang en een kleine speler (wel onderdeel van Luminus Groep uit Belgie). Dat zou een risico kunnen zijn.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:15

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik ben gisteren na vele jaren Nuon>Vattenfall toch maar overgestapt naar Energiek. Ik kende de club nog niet, maar ze kwamen erg voordelig uit. Ik heb alleen stroom in huis en wek ongeveer evenveel op als dat ik verbruik. Nu 1 jaar vast gekozen, volgens de rekenmodule gaat het me nog geen €9 per maand kosten. Bij Vattenfall was hetzelfde verbruik ook maar €30 p/m, maar het kan dus blijkbaar nog goedkoper.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Chris12
Novax schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:27:
[...]

Er zijn op dit moment vrijwel geen aanbieders meer met een lage gas prijs, dus zou het sowieso aanvragen voor dat het weg is, je hebt nog 14 dagen bedenktijd.

Energiek is er nog niet zo lang en een kleine speler (wel onderdeel van Luminus Groep uit Belgie). Dat zou een risico kunnen zijn.
Helaas te laat, contract is er niet meer :-(

Mijn PVOutput

• Novax
  • Niet online
Chris12 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:10:
Je zou nog kunnen overwegen om bij energiek.nl een modelcontract aan te vragen, of bij een ander. Even kijken naar de tarieven. Gas tarief € 1,21685 toen ik net keek. Als het goed is blijft dat tarief zo tot 1 juli omdat ze 1 april niet meer kunnen veranderen.

Ook hier 14 dagen bedenktijd.

• Sjah
Chris12 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:10:
[...]

Dat is balen, bedoel bij 1200m gas voel je het verschil tussen 1.17euro per kuub of 1.43 wel degelijk.
Heb zelf nog geen 13 uur terug nog net kunnen instappen bij Energiek, denk dat ze geschrokken zijn van de toestroom gister en vannacht.

• Chris12
Novax schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:32:
[...]

Je zou nog kunnen overwegen om bij energiek.nl een modelcontract aan te vragen, of bij een ander. Even kijken naar de tarieven. Gas tarief € 1,21685 toen ik net keek. Als het goed is blijft dat tarief zo tot 1 juli omdat ze 1 april niet meer kunnen veranderen.

Ook hier 14 dagen bedenktijd.
Ik heb bij Energiek volgens mij enkel nog de mogelijkheid om een Modelcontract Variabel (1,21685 per m3) te kiezen, en niet Modelcontract Vast (1,17002 per m3).
Of kan dat al niet meer ivm de wijziggingen per 1/1/2027 ? Of kijk ik niet goed?

Op hun site: Bij Energiek wijzigen de tarieven van het modelcontract met variabele tarieven maximaal één keer per kwartaal. Binnen dat kwartaal blijft je tarief gelijk.

Mijn PVOutput

• Novax
  • Niet online
Chris12 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:57:
[...]

Ik heb bij Energiek volgens mij enkel nog de mogelijkheid om een Modelcontract Variabel (1,21685 per m3) te kiezen, en niet Modelcontract Vast (1,17002 per m3).
Of kan dat al niet meer ivm de wijziggingen per 1/1/2027 ? Of kijk ik niet goed?

Op hun site: Bij Energiek wijzigen de tarieven van het modelcontract met variabele tarieven maximaal één keer per kwartaal. Binnen dat kwartaal blijft je tarief gelijk.
Ik denk dat ze die ook weg hebben gehaald (volgens de wet moeten ze ook een 1 jaar vast model contract aanbieden vanaf 2026 maar andere leveranciers hebben helemaal nog geen nieuwe modelcontracten volgens de regels van 2026)

Het variable modelcontract is dus zoals het er nu uitziet je enige "voordelige" optie op dit moment. Ik zou dat gewoon aanvragen voor 10 april en dan de komende 14 dagen even kijken of er wat beters is. Je kan ook weer zo af van dat variabele contract dus dat is geen probleem.

• Chris12
Novax schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:04:
[...]

Ik denk dat ze die ook weg hebben gehaald (volgens de wet moeten ze ook een 1 jaar vast model contract aanbieden vanaf 2026 maar andere leveranciers hebben helemaal nog geen nieuwe modelcontracten volgens de regels van 2026)

Het variable modelcontract is dus zoals het er nu uitziet je enige "voordelige" optie op dit moment. Ik zou dat gewoon aanvragen voor 10 april en dan de komende 14 dagen even kijken of er wat beters is. Je kan ook weer zo af van dat variabele contract dus dat is geen probleem.
Ok, ik heb de aanvraag zojuist gedaan. En deze is 30min later bevestigd!

[ Voor 3% gewijzigd door Chris12 op 04-03-2026 11:11 ]

Mijn PVOutput

• errox
  • Laatst online: 05-03 09:12
Heeft er iemand hier al een voorwaardenaanpassing ontvangen vanuit Oxxio (of andere energieleverancier)? Diverse berichten paar weken terug over boetevrij overstappen via o.a.: Radar en EigenHuis.

Ik herken het bericht niet vanuit Oxxio, maar zou wel heel graag van mijn contract af willen. Iemand ervaringen hiermee?

edit: Oxxio belde sneller terug dan verwacht, voorwaarden zijn nog niet aangepast. Was even bang dat ik iets over het hoofd had gezien. Dan is nu vooral de vraag of en wanneer ze de aanpassing zullen doen.

[ Voor 15% gewijzigd door errox op 04-03-2026 16:56 ]

• Novax
  • Niet online
errox schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:52:
Heeft er iemand hier al een voorwaardenaanpassing ontvangen vanuit Oxxio (of andere energieleverancier)? Diverse berichten paar weken terug over boetevrij overstappen via o.a.: Radar en EigenHuis.

Ik herken het bericht niet vanuit Oxxio, maar zou wel heel graag van mijn contract af willen. Iemand ervaringen hiermee?

edit: Oxxio belde sneller terug dan verwacht, voorwaarden zijn nog niet aangepast. Was even bang dat ik iets over het hoofd had gezien. Dan is nu vooral de vraag of en wanneer ze de aanpassing zullen doen.
Ik weet niet wat je huidige tarieven zijn maar wat betreft gas kan je nu waarschijnlijk wel boetevrij opzeggen met de nieuwe hoge tarieven, maar ik denk niet dat je dat wilt.

• Novax
  • Niet online
errox schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:52:
Klanten van energie leveranciers behorend tot de E.ON groep (Essent, Vandebron, en EnergieDirect) hebben al bericht gehad en moeten voor 12 maart beslissen. (Boetevrij opzeggen, nieuwe voorwaarden accepteren, of oude voorwaarden behouden). Verschillende mensen hebben hierover bericht in De energierekening - kroegtopic

Budget Energie schijnt het ook al gedaan te hebben maar daar is minder informatie over

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:20
Novax schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Maar je kan gas en stroom gewoon bij een andere leverancier hebben dus dat is geen probleem. Als je alleen gas aanvraagt bij een ander dan wordt stroom niet opgezegd.
Let wel even op. Ze kunnen dan ineens wel je jaarrekening op een ander moment gaan opmaken. Dat hebben ze bij mij gedaan. Ben nog steeds bezig om dat te corrigeren.

• Novax
  • Niet online
Magreet1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:39:
Let wel even op. Ze kunnen dan ineens wel je jaarrekening op een ander moment gaan opmaken. Dat hebben ze bij mij gedaan. Ben nog steeds bezig om dat te corrigeren.
En dat was bij een vast combi contract met een opzegging midden in de looptijd?

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:20
Novax schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:49:
[...]

En dat was bij een vast combi contract met een opzegging midden in de looptijd?
Nee ik had een 3 jarig contract stroom, en een 1 jarig contract gas bij GreenChoice. Tegelijk afgesproken. Toen verhuisden we, namen beide contracten mee. Na een half jaar liep het contract van gas af. Toen kreeg ik een complete afrekening, van zowel gas als stroom. Dit viel super nadelig uit voor m’n saldering van dat jaar. GC heeft toen aangegeven dat ze dat niet met terugwerkende kracht konden verrekenen, maar wel dat ze dat over een half jaar konden verrekenen. Een jaar na de verhuizing. Die periode is nu voorbij. Tot nu toe is steeds toegezegd dat het gebeurt alleen moet het nog in een overleg van de financiële besproken worden… Ik hoop dat het goed komt..

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:35
Zit tot 1-7 bij GC voor €1,24 per m3 gas. Verbruik +/- 1250m3

Zou nu over kunnen stappen naar 1 jaar vast bij Energie Direct voor €1,25 per m3. Ook Essent zou een optie zijn voor €1,29. Rest van de aanbieders schommelen allemaal rond de €1,40.

Hier op GoT ook gelezen over Energiek.nl maar die site geeft bij mij telkens een time-out

Wat zouden jullie doen? Vast zetten nu het nog kan of gokken dat het in juli weer gestabiliseerd is? (Ik weet dat jullie ook geen glazen bol hebben ;) )

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Dan zou ik verlengen voor die 1,25, dan houd je bijna hetzelfde. Je hebt dan nog 14 dagen om het te annuleren mocht er toch nog een betere optie komen, maar daar lijkt het niet op.

De VEH veling gaat voorlopig ook niet door.

• Novax
  • Niet online
Magreet1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:15:
[...]

Nee ik had een 3 jarig contract stroom, en een 1 jarig contract gas bij GreenChoice. Tegelijk afgesproken. Toen verhuisden we, namen beide contracten mee. Na een half jaar liep het contract van gas af. Toen kreeg ik een complete afrekening, van zowel gas als stroom. Dit viel super nadelig uit voor m’n saldering van dat jaar. GC heeft toen aangegeven dat ze dat niet met terugwerkende kracht konden verrekenen, maar wel dat ze dat over een half jaar konden verrekenen. Een jaar na de verhuizing. Die periode is nu voorbij. Tot nu toe is steeds toegezegd dat het gebeurt alleen moet het nog in een overleg van de financiële besproken worden… Ik hoop dat het goed komt..
Wel een specifieke situatie met verhuizing en twee verschillende looptijden maar ik heb het aangepast. Ik heb iets vergelijkbaars bij GC gehad toen ik een meterwissel kreeg, dan krijg je ook een afrekening en na een vraag daarover hoe dat zat met saldering ook toegezegd dat er dan coulance komt. Vertrouwde het toch niet helemaal en daarom de afspraak voor de meterwissel verplaats naar begin januari zodat de saldering precies op de helft is (mijn 3 jarige stroom contract had 1 juli als startdatum). Daardoor had ik er sowieso geen nadeel van, verder niets meer van GC gehoord maar mijn jaarrekening loopt nu wel ineens van januari tot januari :?

• errox
  • Laatst online: 05-03 09:12
Novax schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Ik weet niet wat je huidige tarieven zijn maar wat betreft gas kan je nu waarschijnlijk wel boetevrij opzeggen met de nieuwe hoge tarieven, maar ik denk niet dat je dat wilt.
Hier full electric en afgesloten op het meest onhandige moment in 2023 (mja.. 2 EV's en volledig electrisch huis.. moest wat). Dus scheelt ook nu met de huidige tarieven nog 10-11 eurocent/kWh (ten opzichte van 15-16 28 februari 8)7 )

Contract loopt nog tot november, maar zou ook dan paar honderd euro kunnen schelen (al zal de markt ook wel stabiliseren op korte termijn, maar vast is vast).

• Sjah
Iets relaxtere prijs nu van gas, en wat zie je, je ziet de welkomstkorting razend snel terugkeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjah op 05-03-2026 12:28 ]

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 01:10
Raadt iemand aan over te stappen naar Eneco? Dit hoor ik toch minder vaak

• AM85
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:01
Vast contract is terug bij Energiek.nl zag ik net, 1,27 voor gas lijkt niet slecht?

• thunder68
AM85 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:01:
Vast contract is terug bij Energiek.nl zag ik net, 1,27 voor gas lijkt niet slecht?
Oh echt, ga zo direct kijken! Dacht via overstappen.nl een 3jr contract te pakken te hebben 1.17/m3 en €65 bonus per jaar) Ook netjes door hen bevestigd maar niet door Innova, vond het al lang duren… Kreeg net mail van overstappen.nl dat innova het helaas toch niet meer kon aanbieden. Beetje balen dus nu snel 1 jr contract bij GC.. Tarief van €1,40 en €125 korting. Door m’n lage verbruik wel ietsiepietsie duurder maar we gaan er maar voor.

Zal ff energiek.nl nog checken, bedankt voor de tip!

Edit: net gekeken, modelcontract met mooi laag tarief van €1.27 maar door de korting die ik bij GC krijg pakt dat toch €50,- pj voordeliger uit.

[ Voor 9% gewijzigd door thunder68 op 05-03-2026 21:26 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Situatie:
Gasloze woning, contract tot november 2026. Huidig tarief is 36ct per kWh, meeste wordt gesaldeerd en de rest vergoedt door werkgever via de laadpaal.

In 2027 zal het verbruik 8500-9000kWh per jaar zijn (waarvan ongeveer 2500kWh door werkgever wordt vergoed).

Coolblue heeft een interessant tarief van 22/23ct voor 3 jaar en kan een jaar van tevoren ingaan, dus mij lijkt nu vastzetten een goede zet ?

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 05-03-2026 23:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sjah
Sport_Life schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:34:
Situatie:
Gasloze woning, contract tot november 2026. Huidig tarief is 36ct per kWh, meeste wordt gesaldeerd en de rest vergoedt door werkgever via de laadpaal.

In 2027 zal het verbruik 8500-9000kWh per jaar zijn (waarvan ongeveer 2500kWh door werkgever wordt vergoed).

Coolblue heeft een interessant tarief van 22/23ct voor 3 jaar en kan een jaar van tevoren ingaan, dus mij lijkt nu vastzetten een goede zet ?
Terugleverkosten zijn 40 euro per jaar.
tJa das vragen loopt de oorlog uit de klauwen of wordt dit een snelle overwinning voor USA/ Israel... Zelf denk ik dat dat laatste het geval is, en dat je dus kan wachten want ik denk dat de prijzen nog wel omlaag gaan. Maar jij neemt zelf de beslissing en kan mij niet verantwoordelijk houden als het toch explodeert.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sjah schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:10:
[...]

tJa das vragen loopt de oorlog uit de klauwen of wordt dit een snelle overwinning voor USA/ Israel... Zelf denk ik dat dat laatste het geval is, en dat je dus kan wachten want ik denk dat de prijzen nog wel omlaag gaan. Maar jij neemt zelf de beslissing en kan mij niet verantwoordelijk houden als het toch explodeert.
23ct is toch een prima tarief of zie ik dit verkeerd?
Ik heb nu 36ct ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.