TimB89 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:40:
Op 1 januari verloopt het contract met Vattenfall. Ook hier dus weer tijd om rond te kijken.
Gegevens van ons huishouden:
31 zonnepanelen, met overcapaciteit
Verwacht in te moeten kopen van leverancier (met nieuwe contract): 6000 kWh
Teruglevering naar net: 8000 kWh
Gasverbruik: 0 (elektrisch verwarmd, elektrische boiler 150 liter, vandaar het wat hogere energieverbruik).
Als ik bovenstaande gegevens invul op gaslicht.com, dan kom ik op de goedkoopste:
* Budget Energie: 49,- euro per maand
Als ik bovenstaande gegevens op independer.nl invul, dan kom ik op de goedkoopste:
* Energiedirect: 51,- euro per maand. Budget Energie wat bij GasLicht.com het goedkoopste was, is op Independer meer dan 80 euro per maand, met dezelfde ingevulde verbruik gegevens. Beetje bijzonder dus.
Ligt dus allemaal dicht bij elkaar, een thuisbatterij wil ik, maar op dit moment met salderen nog niet echt een noodzaak behalve dat een thuisaccu de terugleverkosten kan drukken door te laden met zon. Maar die bedragen zijn zo minimaal dat het (in mijn ogen) op dit moment niet interessant is. Zie ik nog zaken over het hoofd?
Hoi,
Bij besparen op de teruglever-kosten, aanschaf accu was 1300 euro, na 8 jaar terugverdiend met salderen.
Maar je eigen stroom gebruiken in plaats van 0 vergoeding voelt geweldig en motiveert.
Een boiler kun je meestal eenvoudig zelf isoleren, kost een paar tientjes, levert veel op.
Hier 150 liter, van 1900 kWh naar 1250 kWh, tevens met homewizard alleen laden als de zon schijnt met een powersocket. (let op overbelasting, ik gebruik een relais)
Budget energie? let op, ik kon lid worden van die club, pas op 8 januari zou mijn contract ingaan, de eerste week is dan variabel.... controleer dit eerst. (verhaal was dat ze de eerste week niet werken? onzin!)
Ik heb sinds dit jaar een thuisaccu. 5Kw.
Oude situatie:
Opbrengst panelen 8000 kWh, ik gebruikte zelf 3200 kWh, dus 40% de rest salderen. (dus 4800 inkopen na afloop salderen)
Met een thuisaccu:
Alleen zon energie wat over is gebruikt, opbrengst 8000, zelf gebruik met alleen accu, 4400 = 55% dus na salderen inclusief verlies accu 3900 inkopen. (300 kWh verleis door rendement accu)
Door de accu ga je ook anders leven, koken in de middag, wassen als de zon schijnt, phev laden als de zon schijnt etc.
Praktijk gebruik:
opbrengst 8000, zelf gebruik 5700 kWh, ruim 70%, bij kopen na salderen ongeveer 2600 kWh.
Geen gas, verwarm nu met lucht, lucht warmtepomp en enkele dagen briketten bijstook per jaar
[
Voor 3% gewijzigd door
Wilmaas op 09-11-2025 12:07
]
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117