Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Reintje schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:20:
Vorig jaar ook een contract afgesloten bij Innova met bonus.

Wat mij opviel was dat mijn bonus, toen ik hem afsloot, hoger was dan de dag erna en de dag daarna en de dag daarna. Werd steeds lager bij dezelfde verbruikscijfers.

Ben heel benieuwd wat ze gaan rekenen uiteindelijk.
Innova was vorig jaar elk moment van de dag anders, zwaar irritant om op te vertrouwen.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online
DjoeC schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Eigenlijk dus een knettergekke regeling want dan is de bonus niets meer of minder dan x cent per kWh/m3 die ze ook gewoon in de prijs hadden kunnen verrekenen.....
Zo werkt dat altijd met promoties. Ook bij Samsung die tot 500 euro cashback geeft bij aanschaf van een tv of smartphone. Een bonus is gewoon aantrekkelijker dan een lager tarief voor velen.

Mijn ouders blijven ook maar zeggen: dus ik krijg wel die 400 euro? Want dan kunnen we dat lekker gebruiken in de vakantie. Broekzak vestzak.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online
JMS-2 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Ja precies dat inderdaad.

Jij en @Novax hebben me het laatste zetje gegeven, en inderdaad maar afgesloten.

We zijn ook verpest met de tlv van de laatste jaren, maar waarom twijfel ik over nog geen 30 euro voor een heel jaar 8)7. Al ga ik de nul euro per maand nota's en ook nog geld gestort krijgen aan het eind van elk jaar wel missen...
Precies. Ik snap ook niet dat ik soms baal als het over zo’n bedrag gaat. Maar het is het spelletje en dat wil ik winnen. Althans een goed gevoel over hebben.

Liep je contract dit of volgend jaar af dat je VEH snel afsluit?

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:49
The Third Man schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:26:
[...]
Hoe kunnen ze vooraf controleren wat jij in de toekomst gaat doen :?
Nee dat klopt maar ze kunnen wel vooraf zien wat je verbruik de laatste jaren was. Dit gebruiken ze ook voor het vaststellen van je voorschotbedrag.
En nogmaals, waarom zou het achteraf juridisch zeer discutabel zijn? Er is geen wet of andere regel die eist wat je met bonussen, kortingen e.d. doet. Ze zijn immers een commerciele stimulans, geen gestandaardiseerde tarieven e.d. en zoals bij elk commercieel voordeel weet je als consument (en dat mag van jou zelfs verwacht worden, dat is wel een juridisch feit) dat er dan voorwaarden aan verbonden zijn. En dan is het zowat de meest voor de hand liggende voorwaarde dat de korting/bonus onderhevig is aan de data die je bij aanmelding opgaf. Qua adres, qua verbruik, of je stroom teruglevert of niet enzovoort. Lijkt me juridisch juist moeilijk om maar een speld tussen te krijgen.
Zoek maar eens op:
1) Onredelijk bezwarend beding (en de zogenaamde grijze lijst)
2) Wet oneerlijke handelspraktijken (misleiding)
3) Gebrek aan Transparantie (de Europese transparantie-eis)
4) Nietigheid wegens onbepaalbaarheid van de prestatie

Allemaal wettelijke eisen waar een contract met een consument aan moet voldoen of wat juist niet in zo'n contract mag staan.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:49
Novax schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Het is bij die uitspraak niet duidelijk om welke website/vergelijker het gaat. Innova zegt daarover het volgende:

[...]

Bij een site als energievergelijk.nl die met affiliate links werkt kan bovenstaande voorkomen, bij de grote vergelijkers niet en wordt de getoonde bonus van begin tot aanvraag meegenomen.
Ja precies, en dus vroeg ik mij af hoe ze dan omgaan met mensen die hun verwachte verbruik flink opschroeven om zo een hogere korting te krijgen.

Het gaat er natuurlijk om wat er in het aanbod van de leverancier zelf staat en niet zozeer wat op de vergelijkingssite staat. Een leverancier kan op dat laatste natuurlijk maar beperkt worden aangesproken.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:40

The Third Man

The Third Jellyfish

marktweakt schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:03:
Zoek maar eens op:

Allemaal wettelijke eisen waar een contract met een consument aan moet voldoen of wat juist niet in zo'n contract mag staan.
Juist, maar de voorwaarden horen daar gewoon bij een contract. Zelfs bij de sportschool krijg je een a4tje aan algemene voorwaarden erbij. Die Geschillencommissie-uitspraak ging over een situatie waarbij de maatschappij het niet in de voorwaarden had staan, dat is niet de gebruikelijke situatie.

• THE_BASE
  • Niet online
marktweakt schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Nee dat klopt maar ze kunnen wel vooraf zien wat je verbruik de laatste jaren was. Dit gebruiken ze ook voor het vaststellen van je voorschotbedrag.

[...]

Zoek maar eens op:

En als ik een nieuwe bewoner ben? Of is het dan nog steeds onlogisch zoveel meer gebruik op te geven?

• THE_BASE
  • Niet online
Ik zie bij het aanbod van VEH: ‘Door grote interesse is het aanbod voor 3-jarige contracten nu uitverkocht. We doen ons best om meer contracten beschikbaar te maken. Het is nog onzeker of dat gaat lukken.’

Hebben ze er niet gewoon een stop op gezet? Ik weet dat ze altijd communiceren met op=op, maar vind het wel toevallig.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 21:44
THE_BASE schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:15:
[...]

En als ik een nieuwe bewoner ben? Of is het dan nog steeds onlogisch zoveel meer gebruik op te geven?
Kom op, doe eens allemaal niet zo raar. Bonus krijg je bij iedereen achteraf. Als je tussentijds stopt krijg je hem ook niet. En als jij 18000 m3 gasverbruik opgeeft Om 15000 bonus te krijgen, en je gebruikt maar 300 m3, dan is het logisch dat je geen 15k bonus krijgt. We zijn geen kleuters toch?

• THE_BASE
  • Niet online
MrDirect schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:19:
[...]

Kom op, doe eens allemaal niet zo raar. Bonus krijg je bij iedereen achteraf. Als je tussentijds stopt krijg je hem ook niet. En als jij 18000 m3 gasverbruik opgeeft Om 15000 bonus te krijgen, en je gebruikt maar 300 m3, dan is het logisch dat je geen 15k bonus krijgt. We zijn geen kleuters toch?
Doe eens even niet zo ongezellig, dat soort verbruik wordt hier niet bedoelt. Het gaat over het invullen van 2000 m3 in plaats van 900 m3. Consumentenverbruik dus.

En nee, ik ben geen kleuter.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
marktweakt schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:11:
[...]

Ja precies, en dus vroeg ik mij af hoe ze dan omgaan met mensen die hun verwachte verbruik flink opschroeven om zo een hogere korting te krijgen.

Het gaat er natuurlijk om wat er in het aanbod van de leverancier zelf staat en niet zozeer wat op de vergelijkingssite staat. Een leverancier kan op dat laatste natuurlijk maar beperkt worden aangesproken.
Opmerkelijk, in de zaak van je link blijkt het overigens wel over gaslicht.com te gaan, zie https://radar-forum.avrot...gie-t205314.html#p3017652
PeepPeepPeep schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:45:
Okee, maar wat mij hierbij in opviel is dat de persoon een schermafbeelding had als bewijs. Dat vind ik verdacht, wie maakt van schermen die je invul bij bestellingen printsceens? Ik in ieder geval niet. Lijkt mij dus dat dit al bewust gedaan is omdat het vermoeden bestond dat het toch fout zou gaan. En dus alvast bewijs heeft verzameld als voorbereiding.
Als ik het goed begrijp op dat forum van Radar heeft hij een screenshot gemaakt van een webarchive :+ :
"Ik ging er niet van uit. Er was een bonusregeling, alleen wist ik het bedrag niet meer. Die heb ik teruggevonden door een oude website van gaslicht te bekijken."

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Okee, maar wat mij hierbij in opviel is dat de persoon een schermafbeelding had als bewijs. Dat vind ik verdacht, wie maakt van schermen die je invul bij bestellingen printsceens? Ik in ieder geval niet. Lijkt mij dus dat dit al bewust gedaan is omdat het vermoeden bestond dat het toch fout zou gaan. En dus alvast bewijs heeft verzameld als voorbereiding.
"wie maakt van schermen die je invul bij bestellingen printsceens?"
Dat doe ik met regelmaat, ik merk zeker ook bij energiecontracten dat het helemaal niet zo evident is dat je als consument ook netjes alle informatie doorkrijgt. En er dan weer achteraan mag mailen of bellen.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 10:35

RUFFNECK

Poentje

THE_BASE schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:06:
[...]

Ik zie het staan inderdaad, mijn inziens een prima deal als je voor dynamisch gaat. Zou alleen zelf niet zo snel bij Powerpeers willen zitten, maar dat is een persoonlijk gevoel na een grondig onderzoekje.
Mag ik vragen wat voor onderzoekje, dus wat de reden voor jou is geweest om niet daar te willen zitten? Ben oprecht benieuwd, omdat Powerpeers aan het overwegen ben

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
RUFFNECK schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:02:
[...]

Mag ik vragen wat voor onderzoekje, dus wat de reden voor jou is geweest om niet daar te willen zitten? Ben oprecht benieuwd, omdat Powerpeers aan het overwegen ben
Powerpeers is 100% Vattenfall. Persoonlijk heb ik er in het verleden geen enkele problemen mee gehad.

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 11:21
THE_BASE schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Precies. Ik snap ook niet dat ik soms baal als het over zo’n bedrag gaat. Maar het is het spelletje en dat wil ik winnen. Althans een goed gevoel over hebben.

Liep je contract dit of volgend jaar af dat je VEH snel afsluit?
Ja haha erg he ik heb dit ook, maar besef me ook dat het zich tegen me kan keren deze keer.

Mijn contract loopt tot 1 januari 2027.

• THE_BASE
  • Niet online
RUFFNECK schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:02:
[...]

Mag je zeker vragen: het kwam er op neer dat het voor mij niet voldoet omdat ik meer wensen heb dan alleen leveren van energie. Vandaar dat ik nu zelf Frank Energie met € 140 cashback heb aangevraagd.

Daarnaast kwam ik hier en daar gezeur tegen met jaarnota’s (maar dat is overal wel).

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:07
[...]

Is eigenlijk juist heel verstandig gezien de betrouwbaarheid van energieleveranciers. In dit specifieke geval stelde de leverancier dat er geen sprake was van een bonus terwijl de tussenpartij die wel toonde. En jij verdenkt de klant 8)7

Als voorbeeld aanmelding afgelopen jaar bij Innova. Ik geef 950m3 op in de aanvraag, en krijg later netjes een contractbevestiging met daarin: Opgegeven jaarverbruik gas 1.230 m3... Dat was toen volgens de netbeheerder het jaarverbruik, staat in die maandelijkse overzichten.

Die geannuleerd en nieuwe aanvraag gedaan omdat de bonus verder opliep, en om te voorkomen dat Innova achteraf stelt dat de bonus gebaseerd is op die 1230 m3 heb ik dus een screenshot gemaakt waarop die 950m3 te zien is in combinatie met het bonusbedrag van €410,-, juist omdat Innova dat aanpassingsbeding in de voorwaarden heeft staan.

Zo weet ik zeker dat ze met die 950 moeten rekenen, en doen ze dat niet kan ik het bewijzen.

Ik wens ze succes als ze gaan korten.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Bij Engie staat er niks specifieks over vermeld. Daar heb ik mijn verbruik 1000m3 "te hoog" ingeschat. Stroom ook 1000kWh ongeveer. Niks buitensporigs, maar levert wel ruim honderd euro op. En ja, als die horrorwinter er toch komt heb ik al dat extra gas en stroom misschien wel nodig. Het is en blijft natuurlijk een schatting :+

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:51

ViezeVis

Sample Text

Zijn er op dit moment betere alternatieven dan het Energiek modelcontract voor alleen gas? Die gaan vanaf 1 oktober naar € 1.5980 per m2. Ik heb nu niet de indruk dat 1jr vastzetten heel gunstig is op dit moment.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Novax
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:08:
Zijn er op dit moment betere alternatieven dan het Energiek modelcontract voor alleen gas? Die gaan vanaf 1 oktober naar € 1.5980 per m2. Ik heb nu niet de indruk dat 1jr vastzetten heel gunstig is op dit moment.
Een optie is omzetten naar het Energiek normale variabele contract met € 1,4528 /m3 en € 5,99 per maand. Maar in tegenstelling tot het modelcontract kan dit tarief per maand wijzigen. Dat moeten ze wel weer 30 dagen van tevoren aankondigen.

Andere optie is Frank Energie variabel (via gaslicht.com) met € 1,4578 /m3 en € 7,00 per maand, en op jaarbasis een bonus van €50, pro rata is dat €4.17 per maand.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Novax schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:24:
[...]

Een optie is omzetten naar het Energiek normale variabele contract met € 1,4528 /m3 en € 5,99 per maand. Maar in tegenstelling tot het modelcontract kan dit tarief per maand wijzigen. Dat moeten ze wel weer 30 dagen van tevoren aankondigen.

Andere optie is Frank Energie variabel (via gaslicht.com) met € 1,4578 /m3 en € 7,00 per maand, en op jaarbasis een bonus van €50, pro rata is dat €4.17 per maand.
Hoe kom je aan die maandelijkse tarieven van €5,99 en €4,17? De vaste leveringstarieven met en/of zonder korting(en)?

• Novax
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:26:
[...]

Hoe kom je aan die maandelijkse tarieven van €5,99 en €4,17? De vaste leveringstarieven met en/of zonder korting(en)?
Die €5,99 zijn inderdaad de vaste leveringskosten van Energiek per maand.

Die €4,17 is de bonus van Frank Energie per maand (€50 / 12) voor als je niet een jaar klant blijft. Bonus is alleen bij een verbruik van 500m3 of hoger op jaarbasis.

• Novax
  • Niet online
Overigens heeft Energiek ook een bonus maar daarvan weet je niet hoe hoog die is: https://www.energiek.nl/zit-jij-nog-goed/anti-graai

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Novax schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Die €5,99 zijn inderdaad de vaste leveringskosten van Energiek per maand.

Die €4,17 is de bonus van Frank Energie per maand (€50 / 12) voor als je niet een jaar klant blijft. Bonus is alleen bij een verbruik van 500m3 of hoger op jaarbasis.
Pff, het is eigenlijk allemaal ook echt shit :| . M.i. zou ik dan inderdaad kunnen 'overstappen' naar het Energiek variabele contract. Zouden me de maandelijkse tarieven niet meer bevallen, kan ik altijd weer terugswitchen naar het modelcontract, al kunnen ze die per 1 januari weer veranderen. Onderaan de streep levert het in ieder geval niet veel op.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:19

ManiacsHouse

Scheisse!

Heb contract via United Consumer alleen gas. Loopt af per 1 oktober 2026. Nu nog iets van €1,24 m³. Verlengaanbieding €1,65 per kuub _O- ;w
Nu zie ik op Independer een aanbieding van Energiek
1 Jaar Gas
Gas
Tarief: € 1,47700 per m³
Vaste leveringskosten: € 5,99 per maand
Zonder gezeik met bonussen etc. Gewoon een jaar vast zonder gedoe. Volgens mij is dit dan voor mij een no-brainer op dit moment.
Is dit te mooi om waar te zijn vergeleken met toch minimaal €1,60 per m³ bij anderen?

[ Voor 35% gewijzigd door ManiacsHouse op 31-08-2026 23:30 ]

• Novax
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:09:
Heb contract via United Consumer alleen gas. Loopt af per 1 oktober 2026. Nu nog iets van €1,24 m³. Verlengaanbieding €1,65 per kuub _O- ;w

[...]

Zonder gezeik met bonussen etc. Gewoon een jaar vast zonder gedoe. Volgens mij is dit dan voor mij een no-brainer op dit moment.
Is dit te mooi om waar te zijn vergeleken met toch minimaal €1,60 per m³ bij anderen?
Dit klopt, kan je ook bij energiek.nl zelf afsluiten. De bonus wordt hier soort van in het tarief verwerkt.

Zie ook Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

Of het een no-brainer is hangt af van je verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 31-08-2026 23:41 ]

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik vind het maar een lastig verhaal dit keer...

Ik was enthousiast over de prijzen van de 3 jaar Budget Thuis aanbieding van VEH, maar dan wel voor maar 1 jaar. 1 jaar vond ik echt te hoog...

Maar, nu de contracten op zijn toch een beetje aan het twijfelen over hoe en\of wat(t).

Verbruik is 6000 normaal, 9000 dal en 400m3 aan gas (warmtepomp, airco, elektrische vloerverwarming badkamer, elektrische auto).

Gas heb ik nu bij Engie afgesloten (€ 207,50 bonus, € 1,57841 per m3 (26-8 afgesloten)).
Stroom heb ik nu bij Delta afgesloten (€ 0,2539 per kwh (31-8 afgesloten)).

Ik heb diverse dingen naast elkaar gezet, maar het blijft lastig. Als ik bv het gebruik van de airco optimaliseer en de vloerverwarming beter inregel dan is er nog wel wat te winnen aan verbruik.

Ik heb 14 dagen (per product), dus ik kan altijd nog even aankijken of ik de keuze nog moet veranderen.

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-09 23:48
fredkroket schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:49:
Ik vind het maar een lastig verhaal dit keer...

Ik was enthousiast over de prijzen van de 3 jaar Budget Thuis aanbieding van VEH, maar dan wel voor maar 1 jaar. 1 jaar vond ik echt te hoog...

Maar, nu de contracten op zijn toch een beetje aan het twijfelen over hoe en\of wat(t).

Verbruik is 6000 normaal, 9000 dal en 400m3 aan gas (warmtepomp, airco, elektrische vloerverwarming badkamer, elektrische auto).

Gas heb ik nu bij Engie afgesloten (€ 207,50 bonus, € 1,57841 per m3 (26-8 afgesloten)).
Stroom heb ik nu bij Delta afgesloten (€ 0,2539 per kwh (31-8 afgesloten)).

Ik heb diverse dingen naast elkaar gezet, maar het blijft lastig. Als ik bv het gebruik van de airco optimaliseer en de vloerverwarming beter inregel dan is er nog wel wat te winnen aan verbruik.

Ik heb 14 dagen (per product), dus ik kan altijd nog even aankijken of ik de keuze nog moet veranderen.
Ik ben geen fan van dynamische contracten maar met een EV heb je wel de mogelijkheid om de gemiddelde prijs per kWh flink te drukken als je op de juiste momenten kunt laden.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ivs001 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:56:
[...]

Ik ben geen fan van dynamische contracten maar met een EV heb je wel de mogelijkheid om de gemiddelde prijs per kWh flink te drukken als je op de juiste momenten kunt laden.
Ik weet dat er dan zeket wat te winnen kan zijn, echter zie ik het zo;

- de goedkope uren zijn vaak overdag --> echter is de auto dan niet thuis. Als ik thuiswerk neemt de vrouw de auto mee. De benzine auto is duurder, dus die laten we zo veel als mogelijk staan.
- in de winter is de stroom veelal duur en dan gebruik je juist meer stroom (warmtepomp, auto minder efficient, vloerverwarming badkamer).

Ik heb op jeroen.nl een analyse ingeladen van mijn verbruik en daar komt ook naar voren dat met het afgelopen gebruik een vast contract sowieso beter was. Uiteraard kan ik dan een beetje gaan sturen met verbruik, maar bepaald comfort in huis moet daar sowieso niet onder lijden.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

[...]

We weten niet of volgend jaar de gasprijs daalt. Dan zit je met 1,4928 misschien juist wel hoog. Een nobrainer zou ik het niet willen noemen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fredkroket schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 00:06:
[...]

- de goedkope uren zijn vaak overdag --> echter is de auto dan niet thuis. Als ik thuiswerk neemt de vrouw de auto mee. De benzine auto is duurder, dus die laten we zo veel als mogelijk staan.
- in de winter is de stroom veelal duur en dan gebruik je juist meer stroom (warmtepomp, auto minder efficient, vloerverwarming badkamer).

Ik heb op jeroen.nl een analyse ingeladen van mijn verbruik en daar komt ook naar voren dat met het afgelopen gebruik een vast contract sowieso beter was. Uiteraard kan ik dan een beetje gaan sturen met verbruik, maar bepaald comfort in huis moet daar sowieso niet onder lijden.
Mijn vader heeft dynamisch, maar hij is gepensioneerd. Laadt zijn auto op met gratis uren en in de winter gaat hij naar Spanje.

Ik heb zelf ook maar weer vast genomen (sinds Corona was dit dynamisch omdat alles dynamisch was). Het weekend dat Trump Iran binnen viel ben ik van contract veranderd, had net een nieuwe maar die was dynamisch (in Belgie hoef je geen jaar te wachten, je krijgt dan alleen je beloofde bonussen of premies niet).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:19

ManiacsHouse

Scheisse!

ViezeVis schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:18:
[...]

We weten niet of volgend jaar de gasprijs daalt. Dan zit je met 1,4928 misschien juist wel hoog. Een nobrainer zou ik het niet willen noemen.
Voor een jaar is het. En moe(s)t voor 1 september beslissen. 1 oktober eindigt mijn contract. Mocht er de komende 2 weken nog iets interessants komen kan ik altijd nog annuleren. Echter verwacht ik met Trump die weer de kolder in zijn kop heeft voorlopig geen geweldige prijzen.

• THE_BASE
  • Niet online

[...]

Dat is zo’n 15 cent voordeliger dan bijvoorbeeld Engie. Met een verbruik van meer 1000 m3 scheelt je dit € 150,00, want die bonus zit er in. Ligt dus aan je verbruik of het voordelig is, ik denk dat het wel mee valt qua goede deal.

• THE_BASE
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:30:
[...]

Mijn vader heeft dynamisch, maar hij is gepensioneerd. Laadt zijn auto op met gratis uren en in de winter gaat hij naar Spanje.

Ik heb zelf ook maar weer vast genomen (sinds Corona was dit dynamisch omdat alles dynamisch was). Het weekend dat Trump Iran binnen viel ben ik van contract veranderd, had net een nieuwe maar die was dynamisch (in Belgie hoef je geen jaar te wachten, je krijgt dan alleen je beloofde bonussen of premies niet).
Ik ga juist van vast in januari naar dynamisch. Ik kan wat meer sturen met een EV die 4 dagen voor de duet staat, maar ga vooral nu niets vastleggen in deze dure tijden. Ook niet voor een jaar.

• Novax
  • Niet online
Novax schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:24:
Het is 1 september dus nieuwe tarieven voor variabele contracten. Frank Energie variabel is naar €1,511 gegaan. Bonus nog wel €50.

Energiek variabel nog steeds op € 1,4528 maar het is nog vroeg.

Engie 1 jaar vast met een tarief van €1.624 nog wel voordeliger bij verbruik lager dan ~1000m3 door hoge bonus vanaf €200.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:14
ViezeVis schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:18:
[...]

ManiacsHouse schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:51:
[...]

Voor een jaar is het. En moe(s)t voor 1 september beslissen. 1 oktober eindigt mijn contract. Mocht er de komende 2 weken nog iets interessants komen kan ik altijd nog annuleren. Echter verwacht ik met Trump die weer de kolder in zijn kop heeft voorlopig geen geweldige prijzen.
Als het volgend jaar weer lager wordt, ben je wel al de winter voorbij, waar het meeste verbruik zit.
Voor de winter verwacht ik eigenlijk niet dat de gasprijs nog (flink) zal dalen.
En volgend jaar kun je dan weer een nieuw contract afsluiten voor de volgende winter.

Maar of dit contract zonder bonus met laag tarief beter is dan een contract met hoge bonus en hoger tarief, hangt af van je verbruik.

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-09 23:48
fredkroket schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 00:06:
[...]

Goede afweging en ik zit er net zo in. Sturen met een warmtepomp vind ik ook een onzinnig iets. Ik heb nu geen EV en ben ook voor vast gegaan, maar als ik wel een EV had dan was ik misschien wel weer voor dynamisch gegaan. Ook omdat ik de verwachting heb dat de stroomprijzen wel weer gaan dalen en je dan met dynamisch als eerste profiteert.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:20:
[...]

[...]

Als het volgend jaar weer lager wordt, ben je wel al de winter voorbij, waar het meeste verbruik zit.
Voor de winter verwacht ik eigenlijk niet dat de gasprijs nog (flink) zal dalen.
En volgend jaar kun je dan weer een nieuw contract afsluiten voor de volgende winter.

Maar of dit contract zonder bonus met laag tarief beter is dan een contract met hoge bonus en hoger tarief, hangt af van je verbruik.
Precies dit.

Gisteren voor mijn moeder maar Energiek gas afgesloten (nu alweer fractie duurder). Het stookseizoen begint in oktober en ik verwacht ook niet dat gas deze winter nog echt flink omlaag gaat. Na mei boeit niet meer vanwege laag gebruik. Ken Energiek alleen niet, maar zit blijkbaar wel een grote Belgische partij achter. Vind geen bonus maar alleen lagere tarieven dan wel zo handig, hoef je alleen je maandbedrag goed in te stellen en geen ander verlies mocht het toch een EnergieFlex worden.

Daarnaast stroom los gekoppeld voor weer wel een hoge bonus. Compenseert daar weer een beetje. En twee contracten is ook tweemaal cashback. Binnenkort ook airco's, scheelt weer gas en meer eigen gebruik stroom.

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-09 22:43
Vorige week eneco 1 jaar afgesloten, maar zie vandaag in de vergelijker opeens super goede tarieven van EnergieDirect. Veel lagere welkomstbonus waardoor hij wel iets duurder wordt dan Eneco, maar als ik qua verbruik hoger uitkom dan is het stuk minde risico.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Badname2 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:31:
Vorige week eneco 1 jaar afgesloten, maar zie vandaag in de vergelijker opeens super goede tarieven van EnergieDirect. Veel lagere welkomstbonus waardoor hij wel iets duurder wordt dan Eneco, maar als ik qua verbruik hoger uitkom dan is het stuk minde risico.
Met hoeveel verbruik reken jij?
Waarop is dit verbruik gebaseerd?
Waarom zou je een hoger verbruik hebben? (aanname, strenge winter, veel gas?)?

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:59

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Drie jaar vast is weer beschikbaar bij VEH, zojuist maar afgesloten. 700 euro per jaar.

Dit is mij situatie:

Jaarverbruik: Normaal: 1875, Dal: 2055

Teruglevering: Normaal 2782, Dal: 1153

Vanavond eens in verdiepen of het de juiste keuze is, annuleren kan altijd nog.

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:05

FlashBang

Hoi.

Klopt het dat Budget Thuis 1 jaar via VEH alleen maar per 1 januari 2027 of later kan ingaan? De jaar dropdown heeft geen 2026 staan, ondanks dat ik gewoon contractvrij ben (Energiek modelcontract). Gezien Energiek per 1 oktober stevig omhoog gaat wil ik eigenlijk eerder over.

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:24
FlashBang schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:39:
Klopt het dat Budget Thuis 1 jaar via VEH alleen maar per 1 januari 2027 of later kan ingaan? De jaar dropdown heeft geen 2026 staan, ondanks dat ik gewoon contractvrij ben (Energiek modelcontract). Gezien Energiek per 1 oktober stevig omhoog gaat wil ik eigenlijk eerder over.
Enkel nog vaste contracten beschikbaar vanaf 2027
Er is nog een beperkt aantal vaste contracten beschikbaar. Maar let op: 1 januari 2027 is de vroegst mogelijke startdatum.

Systeembeheerkosten, overheidsheffingen en vermindering energiebelasting zijn van 2026. De hoogte hiervan kan in 2027 veranderen.

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-09 15:46
Fijn het VEH aanbod weer terug te zien. Brengt mij toch nog op een paar overwegingen.
Situatie: 2700kWh/jaar elektra, 800 m3/jaar gas. Zonnepanelen 2600-3000kWh/jaar teruglevering.
Contract loopt tot 6 november 2026. Huidige tarieven 1,13 m3/gas, 27ct/kWh piek 23ct/kWh dal.

Inmiddels heb ik drie airco binnenunits hangen aan mijn buitenunit. Kunnen ook verwarmen. Voor een maand als september/oktober en februari/maart/april m.i. toch interessante overweging om zo minder gas te verbruiken. Dit jaar sowieso nog in verband met saldering (bij mij effectief dus tot 6 november?).

Mijn 'glazen bol' ziet komende jaren alleen maar onzekerheid en ik verwacht geen verbeteringen voor in ieder geval de elektriciteit. Ik neig naar extra zekerheid.

In overweging:
  • VEH Budget Thuis 1 jaar gas + elektra
  • VEH Budget Thuis 3 jaar elektra + VEH Budget Thuis 1 jaar gas
  • VEH Budget Thuis 3 jaar elektra + Energiek 1 jaar gas
  • Variabel/Modelcontract bij een aanbieder en in maart hopen op een beter aanbod
Brengt daarmee sowieso de vraag naar voren: mensen met ervaring om via de VEH actie gas en elektra los af te sluiten met verschillende looptijden?

[ Voor 4% gewijzigd door Boom op 01-09-2026 18:42 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Boom schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:41:
Fijn het VEH aanbod weer terug te zien. Brengt mij toch nog op een paar overwegingen.
Situatie: 2700kWh/jaar elektra, 800 m3/jaar gas. Zonnepanelen 2600-3000kWh/jaar teruglevering.
Contract loopt tot 6 november 2026. Huidige tarieven 1,13 m3/gas, 27ct/kWh piek 23ct/kWh dal.

Inmiddels heb ik drie airco binnenunits hangen aan mijn buitenunit. Kunnen ook verwarmen. Voor een maand als september/oktober en februari/maart/april m.i. toch interessante overweging om zo minder gas te verbruiken. Dit jaar sowieso nog in verband met saldering (bij mij effectief dus tot 6 november?).

Mijn 'glazen bol' ziet komende jaren alleen maar onzekerheid en ik verwacht geen verbeteringen voor in ieder geval de elektriciteit. Ik neig naar extra zekerheid.

In overweging:
  • VEH Budget Thuis 1 jaar gas + elektra
  • VEH Budget Thuis 3 jaar elektra + VEH Budget Thuis 1 jaar gas
  • VEH Budget Thuis 3 jaar elektra + Energiek 1 jaar gas
  • Variabel/Modelcontract bij een aanbieder en in maart hopen op een beter aanbod
Brengt daarmee sowieso de vraag naar voren: mensen met ervaring om via de VEH actie gas en elektra los af te sluiten met verschillende looptijden?
Ik heb het een keer meegemaakt, we hadden gas van een ander en wilden stroom van Budget Energie. Gas ook overgenomen, omdat ze volgens hen altijd gas en stroom combineren. Was een drama om terug te draaien. Wees gewaarschuwd.

• TexMex
  • Niet online
Boom schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:41:

Gas bij Budget Thuis via VEH en elektra elders ging hier in ieder geval probleemloos.

• Just smile
Blij dat de VEH aanbieding er weer is. Een aantal maanden geleden die van Innova gas gebruikt en nu 3 jaar stroom. Dynamisch een kans gegeven in augustus, maar een gemiddelde afnameprijs van € 0,31644 terwijl we ons best doen om overdag zo min mogelijk te verbruiken zorgt ervoor dat ik die 0,24903 (0,13818 excl. btw) voor 3 jaar accepteer.

Afgelopen weken bezig met een vergelijkingstool te maken, die kwam nu goed van pas :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDMo_Y7zZgQ0ba-cKvHy40uMY54=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8d6BiQsSyAVe7aCS1xwACV3w.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRltms6f_Ywghy8FzHiZ1Weeebo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cIY1BNbbXe0mxZ2rRmHNBJNC.png?f=fotoalbum_tile

• Truus01
Just smile schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:53:
Blij dat de VEH aanbieding er weer is. Een aantal maanden geleden die van Innova gas gebruikt en nu 3 jaar stroom. Dynamisch een kans gegeven in augustus, maar een gemiddelde afnameprijs van € 0,31644 terwijl we ons best doen om overdag zo min mogelijk te verbruiken zorgt ervoor dat ik die 0,24903 (0,13818 excl. btw) voor 3 jaar accepteer.

Afgelopen weken bezig met een vergelijkingstool te maken, die kwam nu goed van pas :).
[Afbeelding][Afbeelding]
Nu denk ik dat € 0,31644 niet representatief zal zijn voor de prijs voor de komende 3 jaar, maar die € 0,24903 is wel echt een stuk lager, ja. En de lage vaste leveringskosten, die doen ook veel goed.
Maarre, "terwijl we ons best doen om overdag zo min mogelijk te verbruiken", ik hoop dat dat een fotuje is, want dat is juist niet zo slim. Je moet overdag, tijdens de zonuren, juist zo veel mogelijk verbruiken en 's avonds zo min mogelijk...
Maar dan nog ben ik van mening dat dynamisch alleen uitkan als je ook echt substantieel verbruik kunt verplaatsen. Dus niet de wasmachine overdag laden, maar je EV of accu. En dan die accu 's avonds kunnen gebruiken.

• Truus01
Overigens wel apart dat het niet meer over de rest van 2026 af te sluiten is, maar wel vanaf 2027.
Hardop redenerend denk ik dan 'daar zit iets achter'. Ze kunnen dat dus niet meer inkopen voor die prijs voor 2026, maar denken dat het voor 2027 en later wel in te kopen is. Dus lijkt mij dat zij denken dat de prijzen toch weer gaan dalen.
Maar ja, zij hebben die glazen bol ook niet.

• Just smile
Truus01 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:19:
[...]

Nu denk ik dat € 0,31644 niet representatief zal zijn voor de prijs voor de komende 3 jaar, maar die € 0,24903 is wel echt een stuk lager, ja. En de lage vaste leveringskosten, die doen ook veel goed.
Maarre, "terwijl we ons best doen om overdag zo min mogelijk te verbruiken", ik hoop dat dat een fotuje is, want dat is juist niet zo slim. Je moet overdag, tijdens de zonuren, juist zo veel mogelijk verbruiken en 's avonds zo min mogelijk...
Maar dan nog ben ik van mening dat dynamisch alleen uitkan als je ook echt substantieel verbruik kunt verplaatsen. Dus niet de wasmachine overdag laden, maar je EV of accu. En dan die accu 's avonds kunnen gebruiken.
Dat was inderdaad een foutje, scherp. We proberen overdag de wasmachine, droger, vaatwasser etc. aan te zetten. Geen EV, geen thuisbatterij (komt er voorlopig ook niet).

Zoals ChatGPT het samenvat:
Mijn conclusie wordt daardoor: ik vind deze VEH/Budget-deal echt sterk. Voor mij zou de belangrijkste reden zijn dat je pas spijt krijgt van vastzetten als dynamische prijzen gedurende een behoorlijk deel van 2027–2029 meer dan ongeveer een derde lager uitvallen dan het prijsniveau waarop jouw simulatie is gebaseerd.
En zelfs dan moet het verschil eerst groot genoeg zijn om betekenisvol te worden. Bij bijvoorbeeld −40% praat je op basis van deze eenvoudige extrapolatie maar over ongeveer €48 per jaar voordeel voor Zonneplan.
Ik zou in jouw situatie waarschijnlijk voor Budget 3 jaar vast kiezen. Het neerwaartse risico van die keuze lijkt relatief klein, terwijl je het risico van forse prijsstijgingen volledig wegneemt.

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-09 18:29
Truus01 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:19:
[...]Ze kunnen dat dus niet meer inkopen voor die prijs voor 2026, maar denken dat het voor 2027 en later wel in te kopen is. Dus lijkt mij dat zij denken dat de prijzen toch weer gaan dalen.
Dit lijkt iedereen te denken.. redelijk wat aanbieders die bij 3 jaar vast lagere prijzen rekenen per m3 gas dan bij 1 jaar vast.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:40

The Third Man

The Third Jellyfish

Truus01 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:21:
Overigens wel apart dat het niet meer over de rest van 2026 af te sluiten is, maar wel vanaf 2027.
Hardop redenerend denk ik dan 'daar zit iets achter'. Ze kunnen dat dus niet meer inkopen voor die prijs voor 2026, maar denken dat het voor 2027 en later wel in te kopen is. Dus lijkt mij dat zij denken dat de prijzen toch weer gaan dalen.
Waarom zouden ze moeten denken / glazen bollen wat de prijs gaat doen? Ze kopen toch gewoon futures in? En de futures staan aanmerkelijk lager naar mate je voor de langere termijn inkoopt.

• Lord_Dain
  • Laatst online: 03-09 21:10
Hier gisteren 2 jaar afgesloten bij Univé via Greenchoice.
Voor mij zonder zonnepanelen de goedkoopste kwh prijs (rond de 25ct gemiddeld) zonder allerlei eenmalige bonusconstructies waar ik niet op zit te wachten. Nog even getwijfeld om voor een paar euro verschil 1 jaar af te sluiten maar nu hebben we hier even 2 jaar geen omkijken naar. Scheelt me volgend jaar weer tijd (=geld) en kopzorgen.
edit: Vergeleken met de VEH Budget Energie kwam ik door de lagere kwh prijs voor ons verbruik lager uit, anders was dat een goede optie geweest omdat ze daar amper vast tarief rekenen.

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 02-09-2026 10:00 ]

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:40
Ook ik zit met een aflopend 3 jarig Greenchoice contract, echter pas per 11 mei 2027. Wél krijg ik van Greenchoice nu al verlengingsmails met een Zon&Wind Voordeeluren contract, maar ik zie er maar weinig voordelen in al mijn onkunde. Per 1 januari vervalt sowieso de salderingsregeling, ookal loopt mijn contract door tot 11 mei, dus wat kan ik nu het beste doen?

Ik constateer dat bij verlenging / uittreden salderingsregeling ik behoorlijk meer ga betalen, van 45eu pm naar 120eu pm.

En dan, ga ik naar een dynamisch contract icm thuisbatterij, Frank handel software, elektrische auto en 20 zonnepanelen of blijf ik juist op een vast contract en moet ik die thuisbatterij helemaal niet aanschaffen? Een schatting bij Frank toont mij een maandbedrag van -30eu pm.

Heel graag jullie advies voor de korte en lange termijn 🙏🏻

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-09 15:46
Bedankt voor alle eerdere reacties. Het is de variant 'VEH Budget Thuis 3 jaar elektra + Energiek 1 jaar gas' geworden. Nu de komende 14 dagen maar eens kijken of er nog wat beters voorbij komt maar ik acht die kans inmiddels zeer klein.
Voor gas 'blij' om direct in november over te kunnen stappen zodat ik niet overgeleverd wordt aan een variabel tarief van UnitedConsumers. Voor elektriciteit maak ik nog dankbaar gebruik van saldering tot 31/12 bij UC waarmee een eventueel hoger tarief voor november/december geen pijn gaat doen omdat ik over het jaar genomen meer opwek dan gebruik.

• Truus01
r0bb schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:48:
Ook ik zit met een aflopend 3 jarig Greenchoice contract, echter pas per 11 mei 2027. Wél krijg ik van Greenchoice nu al verlengingsmails met een Zon&Wind Voordeeluren contract, maar ik zie er maar weinig voordelen in al mijn onkunde. Per 1 januari vervalt sowieso de salderingsregeling, ookal loopt mijn contract door tot 11 mei, dus wat kan ik nu het beste doen?

Ik constateer dat bij verlenging / uittreden salderingsregeling ik behoorlijk meer ga betalen, van 45eu pm naar 120eu pm.

En dan, ga ik naar een dynamisch contract icm thuisbatterij, Frank handel software, elektrische auto en 20 zonnepanelen of blijf ik juist op een vast contract en moet ik die thuisbatterij helemaal niet aanschaffen? Een schatting bij Frank toont mij een maandbedrag van -30eu pm.

Heel graag jullie advies voor de korte en lange termijn 🙏🏻
Wat is je situatie nu? Heb je al zonnepanelen? Is die EV een reële optie?
Wat is je verbruik, wat is je teruglevering.

Zeer waarschijnlijk is voor nu het advies om te blijven zitten. Zie ook Einde van het Greenchoice contract zonder terugleverkosten
Dan heb je dus nog even en weten we hoe de regels (en de wereld) echt uitpakken in 2027 en kunnen we dan weer op zoek naar iets nieuws.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:40
Truus01 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:27:
[...]

Wat is je situatie nu? Heb je al zonnepanelen? Is die EV een reële optie?
Wat is je verbruik, wat is je teruglevering.

Zeer waarschijnlijk is voor nu het advies om te blijven zitten. Zie ook Einde van het Greenchoice contract zonder terugleverkosten
Dan heb je dus nog even en weten we hoe de regels (en de wereld) echt uitpakken in 2027 en kunnen we dan weer op zoek naar iets nieuws.
Dank voor de link naar het Greenchoice topic, vanavond even doorspitten.

Mn huidige situatie is 20 zonnepanelen oost/west en een EV auto. Thuisbatterij in overweging.

Verbruik 6000, Teruglevering 4000.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:10
dutchnltweaker schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Ja zie het ook, snap de logica niet echt. Bij vattenval afgesloten dit weekend en daar is het sinds maandag van 1,50 naar 1,54 gegaan. Dan zou je toch denken dat het ook goedkoper wordt?
Blij dat ik de keus klein maandje geleden hebt gemaakt om niet te wachten. Ga vanaf vandaag bij vattenfal 1,49 per kuub betalen en 26 cent per kwh. Betaalde tot vandaag 1,22 per kuub en 24 cent per kwh. Weet niet of het de beste keuze was, maar de prijzen zijn nu wel een stuk hoger voor 1 jaar. Hoe kan het dat elektra ook zo mee gestegen is?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:06

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

dutchnltweaker schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:10:
[...]

Blij dat ik de keus klein maandje geleden hebt gemaakt om niet te wachten. Ga vanaf vandaag bij vattenfal 1,49 per kuub betalen en 26 cent per kwh. Betaalde tot vandaag 1,22 per kuub en 24 cent per kwh. Weet niet of het de beste keuze was, maar de prijzen zijn nu wel een stuk hoger voor 1 jaar. Hoe kan het dat elektra ook zo mee gestegen is?
En vaste kosten per maand?

• J-East
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:07
Mijn vaste contract (1 jaar bij Energie Direct) is nu 2 weken afgelopen (per 18-08-2026). Door de onrust in het Midden-Oosten nog geen nieuw contract afgesloten (achteraf beter wel kunnen doen). Ik sta nu dus op een variabel contract bi Energie Direct.

Wat is wijsheid? De gasprijzen fluctueren (of nou ja, stijgen eigenlijk alleen maar) bij iedere kogel die wordt afgevuurd. Helaas heb ik geen glazen bol, maar natuurlijk hoop je dat de gasprijzen weer wat gaan zakken. Maar ik ben bang dat dat ijdele hoop is, met ook een winter in aankomst.

Ik heb het aanbod van VEH ook op zak, maar deze gaat pas per 01-01-2027 in. Dat zou betekenen dat ik nog tot die tijd op mijn variabele contract zou blijven. De tarieven van het VEH-aanbod zijn wel heel scherp, beter vind je eigenlijk niet momenteel. Maarja, die 4 maanden...

Ik kan ook nu via een prijsvergelijker de goedkoopste van dit moment afsluiten, maar dat scheelt op jaarbasis zo'n €200,- in vergelijking met het VEH-aanbod. Of gooi ik die €200,- praktisch al weg doordat ik nu op een variabel contract zit?

:?

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
J-East schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:08:
Mijn vaste contract (1 jaar bij Energie Direct) is nu 2 weken afgelopen (per 18-08-2026). Door de onrust in het Midden-Oosten nog geen nieuw contract afgesloten (achteraf beter wel kunnen doen). Ik sta nu dus op een variabel contract bi Energie Direct.

Wat is wijsheid? De gasprijzen fluctueren (of nou ja, stijgen eigenlijk alleen maar) bij iedere kogel die wordt afgevuurd. Helaas heb ik geen glazen bol, maar natuurlijk hoop je dat de gasprijzen weer wat gaan zakken. Maar ik ben bang dat dat ijdele hoop is, met ook een winter in aankomst.

Ik heb het aanbod van VEH ook op zak, maar deze gaat pas per 01-01-2027 in. Dat zou betekenen dat ik nog tot die tijd op mijn variabele contract zou blijven. De tarieven van het VEH-aanbod zijn wel heel scherp, beter vind je eigenlijk niet momenteel. Maarja, die 4 maanden...

Ik kan ook nu via een prijsvergelijker de goedkoopste van dit moment afsluiten, maar dat scheelt op jaarbasis zo'n €200,- in vergelijking met het VEH-aanbod. Of gooi ik die €200,- praktisch al weg doordat ik nu op een variabel contract zit?

Waarom pas per 1 januari? Als je nu op variabel zit moet dat toch eerder kunnen. Wellicht datum niet goed ingesteld bij VEH?

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-09 16:24
dutchnltweaker schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:10:
[...]

Hoe kan het dat elektra ook zo mee gestegen is?
Omdat alles teruggerekend wordt naar een KWH ook de M3 gas...
De gas prijs bepaald dus de KWH prijs en niet (of in veel mindere mate) de (semi-gratis-komt-nog-veel-meer-van) wind en zonne energie.
De hogere KwH prijs die wij als consument betalen = "koren op de molen" van de energie boeren met wind en zonne parken

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:38
dutchgio schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:11:
[...]

Waarom pas per 1 januari? Als je nu op variabel zit moet dat toch eerder kunnen. Wellicht datum niet goed ingesteld bij VEH?
Omdat het VEH aanbod enkel nog is af te sluiten vanaf startdatum in 2027.

• Truus01
J-East schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:08:

Ik ben bang dat het niet gaat, omdat die contracten specifiek per 1-1-2027 zijn, maar je zou eens kunnen bellen en vragen of het echt niet eerder kan.

Verder zijn meestal de dure wintermaanden vanaf januari. Als je je verbruik terug kunt zoeken, zou je eens kunnen kijken wat je de komende maanden met je variabel contract kwijt. Ik denk dat je alsnog winst hebt.

En eventueel in de tussentijd blijven kijken voor het goedkoopste variabele contract, zodat je de 'schade' tot 1-1-2027 zoveel mogelijk kunt beperken.

• dutchnltweaker
Zelfde of paar cent goedkoper, behalve voor gas blijkbaar 2 tientjes hoger netbeheerkosten op jaarbasis even op verkeken. Is dat heel erg?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:06

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

dutchnltweaker schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:08:
[...]

Zelfde of paar cent goedkoper, behalve voor gas blijkbaar 2 tientjes hoger netbeheerkosten op jaarbasis even op verkeken. Is dat heel erg?
Nee, je bent gewoon 2 tientjes duurder per jaar uit. ;)

• dutchnltweaker
PeepPeepPeep schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:27:
[...]

Nee, je bent gewoon 2 tientjes duurder per jaar uit. ;)
Alleen met de cashback die ik terug krijg ben ik weer goedkoper. Ach volgend jaar kijk ik wat eerder dan een maand van te voren :)

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-09 22:43
True schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:33:
[...]

Met hoeveel verbruik reken jij?
Waarop is dit verbruik gebaseerd?
Waarom zou je een hoger verbruik hebben? (aanname, strenge winter, veel gas?)?
6000kwh, wat vooral van onze 2 EVs komt. Door werk kan soms EV gebruik enorm veranderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Badname2 op 02-09-2026 22:43 ]

• Joch
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-09 21:41
Wat is wijsheid. Per 9-10 loopt ons vaste energiecontract af. Dus ik wilde een nieuw contract afsluiten maar zie dat tarieven tussen 1 jaar of langer nauwelijks verschillen en dat de prijs toch wel gestegen is. We verbruiken 1500 kwh stroom en 670 m3 gas per jaar.

Wat is verstandig om af te sluiten?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Joch schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:02:
Wat is wijsheid. Per 9-10 loopt ons vaste energiecontract af. Dus ik wilde een nieuw contract afsluiten maar zie dat tarieven tussen 1 jaar of langer nauwelijks verschillen en dat de prijs toch wel gestegen is. We verbruiken 1500 kwh stroom en 670 m3 gas per jaar.

Dat kan ik je over 3 jaar vertellen. Maar voor nu: "Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.".

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:13

fxs81

Julianadorp

Hier gisteren de knoop doorgehakt en per 1 november gaan we naar een dynamisch contract voor stroom en gas bij Powerpeers. Altijd vast gehad en meestal ieder jaar overgestapt ivm welkomstbonussen. Nu trouwens ook weer, 330 euro welkomstbonus. I.c.m 2 plugin batterijen, slim dynamisch laden van homewizard en home assistant die mijn zonnepaneelomvormer terug kan schroeven op de dagen dat terugleveren geld gaat kosten zou dit voor mij de beste optie zijn. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken, vooral in de komende donkere maanden, ik verwarm vrijwel enkel electrisch (beneden airco en boven met convector kachels als het echt koud is) en gebruik de cv alleen in extreme gevallen. Qua verbruik haal ik de 300 kuub per jaar niet eens dus daar zal het verschil niet in zitten.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Truus01
Joch schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:02:

Wat komt er voor jou bij de vergelijkers uit?
Pagina: 1 ... 44 45 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.