WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Het voordeel van salderen is bij nieuwe vaste contracten voor een deels teniet gedaan door de terugleverkosten. En als je echt pas over 6 maanden een nieuwe contract nodig hebt (en je jaarafrekening is ook dan pas) zijn er nog maar 2 wintermaanden om te salderen. Dan heb je betreft saldering weinig voordeel aan een vast contract.Daros schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:50:
[...]
Ja dat is zeker iets wat ik volgend jaar wil gaan nemen.
Voor nu alleen de keuze ga ik naar dynamisch of ga ik voor vast.
Ik denk gezien mijn verbruik voornamelijk snachts zit en de opwek overdag ik beter uitben met een vast contract zolang je nog deels kan salderen.
Heb 4 jaar aan statistieken al opgebouwdBravertal schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:56:
[...]
Ga nu alvast monitoren via p1 meter hoeveel dagelijks verbruik er is zodat je volgende jaar weet welke grootte batterij je nodig hebt.
Zelf heb ik nog een goed contract tot half juni volgend jaar bij GC dus ik doe het andersom. Eerst een batterij (september/oktober) en daarna uitzoeken wat mijn volgende contract gaat worden.
Contract is tot 27 september.Novax schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:51:
[...]
Het voordeel van salderen is bij nieuwe vaste contracten voor een deels teniet gedaan door de terugleverkosten. En als je echt pas over 6 maanden een nieuwe contract nodig hebt (en je jaarafrekening is ook dan pas) zijn er nog maar 2 wintermaanden om te salderen. Dan heb je betreft saldering weinig voordeel aan een vast contract.
Ik laad ‘s nachts, ben overdag weg en wek het dan op.
Zit er over na te denken de anker 7kw met uitbreiding naar 14kw te nemen.
En dan denk ik dat dynamisch de beste keuze is in mijn situatie?
[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 29-04-2026 15:50 ]
Ik heb zonnepanelen, wat uiteraard niet allemaal gebruikt wordt helaas.
Vorig jaar:
- verbruik 2800 kWh
- teruglevering: 2900 kWh
- gas: 960 m3
Heb geen elektrische auto en een normaal gezin met 3 kids en een vrouw 😉. Overdag aan het werk, dus een standaard energiegebruik op de gebruikelijke momenten.
Ik ben me aan het voorbereiden op het afschaffen van het salderen. Maar waar doe ik goed aan? Heb niet veel kennis van deze markt helaas. Vandaar dat ik eigenlijk altijd een vast contract voor een jaar afsluit bij de één van de goedkopere aanbieders (meestal wel een bekende leverancier).
- thuisbatterij investeren?
- dynamisch contract afsluiten? Volgens mij voor mij niet handig gezien mijn energiegebruik op de bekende momenten?
- overgaan naar zonneplan (die hebben geen teruglever kosten toch?)? Zodat ik nog wat aan mijn overschot heb (ipv dat het geld kost). Of werkt zonneplan volgend jaar niet meer zo?
- gewoon willekeurig nu een vast contract afsluiten? Ondanks de hogere prijzen..
- lekker blijven zitten en afwachten met mijn huidige variabele maandelijks opzegbare ‘contract’?
Ik heb thuis een Homey Pro draaien. Mijn (nog niet doordachte plan) was om deze de zonnepanelen volgend jaar uit te zetten wanneer ik de energie niet gebruik, zodat ik geen teruglever kosten krijg. Of gaan die kosten er ook af als het salderen stopt?
Of is dit weer een hele rare gedachte? Ik weet namelijk niet hoe snel die panelen stroom leveren als ik bijv wel de stroom even gebruik als ik bijv de stofzuiger aanzet 🤪
De terugleverkosten zullen bij menig energieleverancier blijven na 31/12/2026 deels verdienmodel deels om hun kosten te drukken.Goofyduck384 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:56:
Mijn contract bij Oxxio is al even afgelopen (dikke maand nu) en ik twijfel of het verstandig is om nu (met alle chaos in de wereld) een nieuw contract ergens af te sluiten, of gewoon even lekker afwachten.
Ik heb zonnepanelen, wat uiteraard niet allemaal gebruikt wordt helaas.
Vorig jaar:
- verbruik 2800 kWh
- teruglevering: 2900 kWh
- gas: 960 m3
Heb geen elektrische auto en een normaal gezin met 3 kids en een vrouw 😉. Overdag aan het werk, dus een standaard energiegebruik op de gebruikelijke momenten.
Ik ben me aan het voorbereiden op het afschaffen van het salderen. Maar waar doe ik goed aan? Heb niet veel kennis van deze markt helaas. Vandaar dat ik eigenlijk altijd een vast contract voor een jaar afsluit bij de één van de goedkopere aanbieders (meestal wel een bekende leverancier).
- thuisbatterij investeren?
- dynamisch contract afsluiten? Volgens mij voor mij niet handig gezien mijn energiegebruik op de bekende momenten?
- overgaan naar zonneplan (die hebben geen teruglever kosten toch?)? Zodat ik nog wat aan mijn overschot heb (ipv dat het geld kost). Of werkt zonneplan volgend jaar niet meer zo?
- gewoon willekeurig nu een vast contract afsluiten? Ondanks de hogere prijzen..
- lekker blijven zitten en afwachten met mijn huidige variabele maandelijks opzegbare ‘contract’?
Ik heb thuis een Homey Pro draaien. Mijn (nog niet doordachte plan) was om deze de zonnepanelen volgend jaar uit te zetten wanneer ik de energie niet gebruik, zodat ik geen teruglever kosten krijg. Of gaan die kosten er ook af als het salderen stopt?
Of is dit weer een hele rare gedachte? Ik weet namelijk niet hoe snel die panelen stroom leveren als ik bijv wel de stroom even gebruik als ik bijv de stofzuiger aanzet 🤪
Je kunt kijken of je omvormer ook 'zero export' ondersteund dan lever je nooit terug (of heel weinig). Alternatief is omvormer vervangen voor eentje die dat kan.
In modelcontracten mogen geen terugleverkosten verwerkt zijn, zie ook dit topic: Modelcontracten, tot 1 juli 2026
Ik heb zelf een variant van dit contract: https://www.energiek.nl/modelcontract en dan de 'Energiek Modelcontract Vast 1 jaar' wel met iets andere tarieven.
De modelcontracten worden niet opgenomen in de vergelijkingssites. Maar kunnen wel heel interessant zijn, zeker bij veel PV-opwek en weinig direct eigen gebruik.
Dit maakt dat je nog kunt salderen t/m 31/12/2026 en dan nog de maanden in '27 (en in '26) geen kosten hebt aan je PV-installatie. Mijn keuze was omdat dit a) goedkoper was dan elk ander beschikbaar vast contract en b) ik de kat uit de boom kan kijken na 31/12/2026 qua contractaanpassingen her en der zonder salderen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Dat is vooralsnog bij de meeste vaste contracten niet nodig, de netto terugleververgoeding is super laag maar niet negatief.True schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:04:
[...]
De terugleverkosten zullen bij menig energieleverancier blijven na 31/12/2026 deels verdienmodel deels om hun kosten te drukken.
Je kunt kijken of je omvormer ook 'zero export' ondersteund dan lever je nooit terug (of heel weinig). Alternatief is omvormer vervangen voor eentje die dat kan.
De nieuwe Modelcontracten 2026 hebben nu wel terugleverkosten. Ook die van Energiek, het variabele modelcontract heeft op dit moment zelfs een negatieve netto terugleververgoeding van -€0.0005.In modelcontracten mogen geen terugleverkosten verwerkt zijn, zie ook dit topic: Modelcontracten, tot 1 juli 2026
Ik heb zelf een variant van dit contract: https://www.energiek.nl/modelcontract en dan de 'Energiek Modelcontract Vast 1 jaar' wel met iets andere tarieven.
De modelcontracten worden niet opgenomen in de vergelijkingssites. Maar kunnen wel heel interessant zijn, zeker bij veel PV-opwek en weinig direct eigen gebruik.
Dit maakt dat je nog kunt salderen t/m 31/12/2026 en dan nog de maanden in '27 (en in '26) geen kosten hebt aan je PV-installatie. Mijn keuze was omdat dit a) goedkoper was dan elk ander beschikbaar vast contract en b) ik de kat uit de boom kan kijken na 31/12/2026 qua contractaanpassingen her en der zonder salderen.
Ik was in de veronderstelling dat terugleveringskosten überhaupt niet mochten in modelcontract, was dat nooit zo of is dat aangepast?Novax schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:49:
[...]
Dat is vooralsnog bij de meeste vaste contracten niet nodig, de netto terugleververgoeding is super laag maar niet negatief.
[...]
De nieuwe Modelcontracten 2026 hebben nu wel terugleverkosten. Ook die van Energiek, het variabele modelcontract heeft op dit moment zelfs een negatieve netto terugleververgoeding van -€0.0005.
Dat is aangepast, de ACM heeft nieuwe modelcontracten voor 2026 vastgesteld waarin terugleverkosten per kWh mogelijk zijn, zie https://www.acm.nl/nl/pub...0in%20het%20modelcontractTrue schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:58:
[...]
Ik was in de veronderstelling dat terugleveringskosten überhaupt niet mochten in modelcontract, was dat nooit zo of is dat aangepast?
Heb het gevonden voor €1,25 all-inclusive per m3, maar ik twijfel enorm om deze stap te nemen. In juli loopt mijn contract af dus veel tijd om te wachten heb ik niet.
Is dat het Innova contract? Dat heeft een addertje onder het gras wat betreft het gastarief dat flink kan stijgen de komende jaren vanwege Europese regels, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"Beun schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:14:
Is het slim om het contract voor gas nu vast te leggen voor drie jaar?
Heb het gevonden voor €1,25 all-inclusive per m3, maar ik twijfel enorm om deze stap te nemen. In juli loopt mijn contract af dus veel tijd om te wachten heb ik niet.
Sodeknetters, bedankt voor dit bericht! Het was al te mooi om waar te zijn.Novax schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:06:
[...]
Is dat het Innova contract? Dat heeft een addertje onder het gras wat betreft het gastarief dat flink kan stijgen de komende jaren vanwege Europese regels, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
Situatie
- Vast contract GreenChoice zonder terugleverkosten, loopt af op 29-7-2026
- Gasloze woning, lucht-water warmtepomp, PV-installatie (21x360Wp panelen: 12 NO, 5 ZO, 4 ZW)
- Beperkte mogelijkheid tot additioneel sturen electricitieitsverbruik door inrichting installatie (projectbouw) en onregelmatig werk
Verbruik/teruglevering
:strip_exif()/f/image/eA5BbJCYepFFAszjIuasOpUo.png?f=user_large)
Zoekvraag
- Nieuw contract per 29-7-2026, idealiter maximialisering salderingsregeling tot 1-1-2027
- Te verwachten meest gunstige contractsvorm per 1-1-2027
Bij de nieuwe modelcontracten zitten ook terugleverkosten. Bij zowel Energiek als Mega zijn bij het nieuwe variabele Modelcontract de terugleverkosten per kWh zelfs hoger dan de terugleververgoeding per kWh, al maakt dat met saldering nog niet veel uit omdat je de terugleververgoeding alleen krijgt bij overschot.Soyuz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:35:
Momenteel lijkt mij voor de resterende maanden in 2026 een modelcontract via Energiek of Mega het meest voordelig.
En de tarieven kunnen per 1 juli en 1 oktober weer veranderen.
Wel is het zo dat je 50 procent van de kale inkoopkosten van je kWh als vergoeding voor je terug geleverde zon kWh vergoed moet krijgen, dit loopt in elk geval tot eind 2029 zover ik weet.
Er zijn zelfs energie leveraniers die het nog bonter maken, en je terug leverkosten nog hoger zijn dan je uberhaupt terug zou krijgen. Je legt er in dit geval nog eens geld op toe
Volgens mij krijg je inderdaad 0,0025 per kWh.Goofyduck384 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:07:
Waarom staan er nog steeds terugleververgoedingen in dit overzicht (per 01-01-2027). Dit komt toch te vervallen, omdat de saldering stopt?
[Afbeelding]
Want volgens dit overzicht krijg ik dan nog steeds netto 0,0025 per kWh, na 01-01-2027.
Of haal ik nu twee dingen door elkaar?
Het is niet veel natuurlijk.
Aan de andere kant is je zonnestroom ook niks waard, dus zo gek vind ik het niet.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ja, dan krijg je 's-middags 0,0025 per kWh voor de teruggeleverde kWh en dan mag je 's-avonds en 's-nachts €0,249 betalen.Goofyduck384 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:16:
Oké, maar als ik dus mijn voorbeeld pak, klopt het dat ik netto dus nog wel meer krijg dan ik betaal per kWh?
Maar er zijn dus leveranciers die nog steeds met die staffels werken waarbij je dus negatief uit komt.
Vraag is dus ook of dynamisch zonder teruglever kosten niet beter is. Dat vergt wat rekenwerk. Maar zeker als je ook nog een welkomstbonus krijgt kan het aardig voordeliger uitpakken. Even rekenen dus.
[ Voor 11% gewijzigd door rvk op 03-05-2026 22:28 ]
Per jaar
€ 1199,24
Per maand (met korting)
€ 99,94
Per maand (zonder korting)
€ 116,19
Zijn er nog andere opties? Vind de tarieven helaas vrij hoog, maar ik ben bang dat het niet anders is. €1,46841 per m³ / €8,33 leveringskosten.
De gastarieven zijn de laatste dagen weer gestegen vanwege het uitblijven van een oplossing voor het Iran conflict. Het is nu dus geen goed moment om een vast contract af te sluiten. Wat je zou kunnen doen is het variabele model gascontract van Energiek nemen (niet het gewone variabele contract), gastarief is daar tot 1 juli € 1,14, zie https://www.energiek.nl/modelcontract . En dan hopen dat in de komende maanden de tarieven van de vaste contracten weer wat gaan dalen. Een mogelijk risico is alleen dat na 1 juli de tarieven nog verder zijn gestegen.ViezeVis schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:09:
Ik heb op dit moment nog een GC-contract voor stroom (tot mei 2027) maar mijn gascontract loopt wel al af. Op basis van 700 m3 kom ik het goedkoopst uit bij UnitedConsumers voor €99,94 p.m. Volgens Independer:
Per jaar
€ 1199,24
Per maand (met korting)
€ 99,94
Per maand (zonder korting)
€ 116,19
Zijn er nog andere opties? Vind de tarieven helaas vrij hoog, maar ik ben bang dat het niet anders is. €1,46841 per m³ / €8,33 leveringskosten.
Nu heb ik eind deze maand 2 jaar vast contract Greenchoice op zitten, niks op aan te merken eigenlijk. Website is overzichtelijk en nota's zijn ook duidelijk.
Nu is mijn situatie vorig jaar wel veranderd aangezien wij een Quatt Duo Hybrid installatie hebben laten plaatsen. Werkt prima, verbruikt uiteraard wel een bak meer stroom wat te verwachten was. Gas verbruik is daarentegen flink teruggelopen van 933m3 naar 288m3. Greenchoice geeft overigens meer aan in het voorstel, maar na zelf het vebruik gecheckt te hebben kom ik hier op uit. Waarschijnlijk door het overstappen naar een warmtepomp komt men iets hoger uit.
Nu lijkt mij dit aanbod niet heel voordelig (EUR 147 P.M) t.o.v. lopende independer acties:
Aanbod:

Vanaf 2027....

Gas:

Aanbod bij bijvoorbeeld CoolBlue Energie:

Energiedirect:

Ergens hoop je natuurlijk nog dat die achterlijke salderingsregel vervalt, maar dat is uitgestelde teleurstelling
Nog meer mensen met een soortgelijke situatie?
Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL
Het verlengaanbod van energieleveranciers voor bestaande klanten is vrijwel nooit voordeliger dan overstappen.ScreamGT schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:34:
Ah fijn! Ik mag mij weer gaan oriënteren naar een stroom/gas leverancier, mijn favoriete bezigheid![]()
Nu heb ik eind deze maand 2 jaar vast contract Greenchoice op zitten, niks op aan te merken eigenlijk. Website is overzichtelijk en nota's zijn ook duidelijk.
Nu is mijn situatie vorig jaar wel veranderd aangezien wij een Quatt Duo Hybrid installatie hebben laten plaatsen. Werkt prima, verbruikt uiteraard wel een bak meer stroom wat te verwachten was. Gas verbruik is daarentegen flink teruggelopen van 933m3 naar 288m3. Greenchoice geeft overigens meer aan in het voorstel, maar na zelf het vebruik gecheckt te hebben kom ik hier op uit. Waarschijnlijk door het overstappen naar een warmtepomp komt men iets hoger uit.
Nu lijkt mij dit aanbod niet heel voordelig (EUR 147 P.M) t.o.v. lopende independer acties:
Aanbod:
[Afbeelding]
Vanaf 2027....
[Afbeelding]
Gas:
[Afbeelding]
Aanbod bij bijvoorbeeld CoolBlue Energie:
[Afbeelding]
Energiedirect:
[Afbeelding]
Ergens hoop je natuurlijk nog dat die achterlijke salderingsregel vervalt, maar dat is uitgestelde teleurstelling![]()
Nog meer mensen met een soortgelijke situatie?
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Zie ook mijn bovenstaande vraag, heeft het zin om met GC contact op te nemen voor een beter aanbod? Of is dit bij voorbaat kansloos om te doen?Novax schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:44:
[...]
Het verlengaanbod van energieleveranciers voor bestaande klanten is vrijwel nooit voordeliger dan overstappen.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Die kans lijkt me klein zeker bij zo'n laag gasverbruik. Ik weet niet wat het beleid is van Greenchoice over wat een nieuwe klant is om in aanmerking te komen voor de bonus (sommigen hanteren 1 jaar) maar je zou een tijdje variabel of dynamisch bij een andere leverancier kunnen nemen (zie ook Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"). En dan weer switchen naar vast met hoge bonus.ecn1985 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:10:
[...]
Zie ook mijn bovenstaande vraag, heeft het zin om met GC contact op te nemen voor een beter aanbod? Of is dit bij voorbaat kansloos om te doen?
Daar heb ik geen seconde aan gedacht, dat is een goeie. Zal eens kijken naar het Energiek aanbod. Bedankt voor de tip.Novax schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:25:
[...]
Die kans lijkt me klein zeker bij zo'n laag gasverbruik. Ik weet niet wat het beleid is van Greenchoice over wat een nieuwe klant is om in aanmerking te komen voor de bonus (sommigen hanteren 1 jaar) maar je zou een tijdje variabel of dynamisch bij een andere leverancier kunnen nemen (zie ook Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"). En dan weer switchen naar vast met hoge bonus.
Het bekende verhaal: Essent wilde echt niks doen voor bestaande klanten. En die 400.000 spaarpunten voor alweer "goedkoop" naar de Efteling hoeven voor mij ook niet.
Bij Energiedirect Energiebesteding.nl kon ik voor leuke tarieven instappen; startbonussen doen ze daar niet aan. Intussen kreeg ik afgelopen maand op mijn "snuffel" email adres (waarmee ik wel eens net doe of ik nieuwe klant wil worden) wel scherpe aanbiedingen van ze. Qua tarief dan want startbonussen doen ze nog steeds niet aan.
Maar de verlengaanbiedingen die nu pas komen (3 weken voor afloop) waren minder leuk. En dat voor een club die vooral via ouderen bonden klanten werft.
Dus ben ik in de prijsvergelijkers gedoken en daar scoorde VandeBron het best met een zelfde bruto maandbedrag als ik had van 111 euro maar 380 euro bonus na één jaar. Uit te betalen aan het eind van het jaar. 1,42 euro per m3 gas en 25 ct per kWh. De resterende 7 maanden in 2026 16 ct per kWh invoeding minus 15 ct boete per kWh is netto 1ct. In 2027 netto 0,0025 ct per kWh die ik terug lever.
Dus: ik ga met grote tegenzin mee in het circus van de lok-premies. De zogenaamde vrije markt is goed ziek en verrot.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB
EnergieDirect heeft via de vergelijkers gewoon een (loyaliteits)bonus voor nieuwe klanten.henkzelf schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:39:
Vandaag naar Vandebron overgestapt met een 1-jaar vast contract na één jaar vast Energiedirect. En dat na 30 jaar Essent. (Ja ik weet het, VandeBron is een dochter van Essent).
Het bekende verhaal: Essent wilde echt niks doen voor bestaande klanten. En die 400.000 spaarpunten voor alweer "goedkoop" naar de Efteling hoeven voor mij ook niet.
Bij Energiedirect kon ik voor leuke tarieven instappen; startbonussen doen ze daar niet aan. Intussen kreeg ik afgelopen maand op mijn "snuffel" email adres (waarmee ik wel eens net doe of ik nieuwe klant wil worden) wel scherpe aanbiedingen van ze. Qua tarief dan want startbonussen doen ze nog steeds niet aan.
Maar de verlengaanbiedingen die nu pas komen (3 weken voor afloop) waren minder leuk. En dat voor een club die vooral via ouderen bonden klanten werft.
Dus ben ik in de prijsvergelijkers gedoken en daar scoorde VandeBron het best met een zelfde bruto maandbedrag als ik had van 111 euro maar 380 euro bonus na één jaar. Uit te betalen aan het eind van het jaar. 1,42 euro per m3 gas en 25 ct per kWh. De resterende 7 maanden in 2026 16 ct per kWh invoeding minus 15 ct boete per kWh is netto 1ct. In 2027 netto 0,0025 ct per kWh die ik terug lever.
Dus: ik ga met grote tegenzin mee in het circus van de lok-premies. De zogenaamde vrije markt is goed ziek en verrot.
De tarieven voor vaste contracten zijn op dit moment erg hoog. Als je nog in je 14 dagen bedenktijd zit is het aan te raden om in de gaten houden of er nog voordeligere aanbiedingen komen.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel gas je verstookt thuis, maar 1,42 per kuub is aan de hoge kanthenkzelf schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:39:
Vandaag naar Vandebron overgestapt met een 1-jaar vast contract na één jaar vast Energiedirect. En dat na 30 jaar Essent. (Ja ik weet het, VandeBron is een dochter van Essent).
Bij Energiedirect kon ik voor leuke tarieven instappen; startbonussen doen ze daar niet aan. Intussen kreeg ik afgelopen maand op mijn "snuffel" email adres (waarmee ik wel eens net doe of ik nieuwe klant wil worden) wel scherpe aanbiedingen van ze. Qua tarief dan want startbonussen doen ze nog steeds niet aan.
Nieuw aanbod Vattenfall:
Stroom € 0,268269 kWh
Gas € 1,454493 m3
Iets goedkoper als wat ik nu heb, dat scheelt. Zit er aan te denken om te wachten en later dit jaar een contact af te sluiten. Hopelijk is Trump dan klaar in het midden Oosten. Lees dat je vast contract standaard wordt omgezet naar een dynamisch contract. Jullie tips?
Whatever.
Het enige waar ik mee zit is dat mijn contract start per 20 juli en de prijs bij Energiek vaststaat tot 1 juli. Wat is dan wijsheid afsluiten en de gok nemen dat het niet al te veel omhoog gaat? Prijs staat vast voor 3 maanden (zomermaanden) dan is het maar de vraag of het dan stijgt aangezien de vraag in deze periode laag is? Van de andere kant kan ik er natuurlijk weer vanaf op het moment dat ik dat zou willen.Novax schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:25:
[...]
Die kans lijkt me klein zeker bij zo'n laag gasverbruik. Ik weet niet wat het beleid is van Greenchoice over wat een nieuwe klant is om in aanmerking te komen voor de bonus (sommigen hanteren 1 jaar) maar je zou een tijdje variabel of dynamisch bij een andere leverancier kunnen nemen (zie ook Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"). En dan weer switchen naar vast met hoge bonus.
Per wanneer worden de prijzen van de 'nieuwe' periode bekend? Ik heb nog tijd om te wachten.
Andere vraag, stel ik wil na een maand weer terug naar GC heb ik dan recht op 'nieuwe kanten' bonus of moet je voor een bepaalde periode klant af zijn geweest?
[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 06-05-2026 11:33 ]
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 06-05-2026 11:26 ]
zie: Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" deze kreeg ik gedeeld als tip!Harmen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:18:
Mijn vast contract (3jr) bij Vattenfall loopt volgende maand af. Lekkere timing om een nieuw contract af te sluiten.Wij stoken momenteel nog op gas, +/- 1000 kuub per jaar, plannen voor een hybride warmtepomp zijn er.
Nieuw aanbod Vattenfall:
Stroom € 0,268269 kWh
Gas € 1,454493 m3
Iets goedkoper als wat ik nu heb, dat scheelt. Zit er aan te denken om te wachten en later dit jaar een contact af te sluiten. Hopelijk is Trump dan klaar in het midden Oosten. Lees dat je vast contract standaard wordt omgezet naar een dynamisch contract. Jullie tips?
Makkelijker gezegd dan gedaan. ik woon in een jaren 60 tussenwoning (radiatoren). Dan is een FE minder haalbaar helaas.MotorBeast schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:25:
@Harmen Ik zou op dit moment gewoon een dynamisch contract nemen, in ieder geval voor gas. NB: geen hybride doen maar FE. Weg dat gas.
Whatever.
Jawel hoor. Mono gaat tot 60/70 graden. Ik heb hier ook alleen radiatoren. Geen probleem. Zie andere topics. NB: je laatst kuubs gaan goud geld kosten anders.Harmen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:27:
[...]
Makkelijker gezegd dan gedaan. ik woon in een jaren 60 tussenwoning (radiatoren). Dan is een FE minder haalbaar helaas.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 06-05-2026 11:29 ]
Huurwoning dus niet aan de orde.MotorBeast schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:54:
@henkzelf Offtopic maar als ik die gasprijzen zie zou ik toch eens gaan rekenen. https://warmtepompofgas.nl/ Hier al 2 jaar een WP en boiler en in 2027 een accu erbij voor de panelen en no worries. Gas wordt nooit meer goedkoop.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB
Foutje, ik heb/had Energiebesteding.nl. @mrVroom 550 m3 ongeveer. Tussenwoning huur. Met 6 panelen met 1600 kWh opbrengst en 1 Homewizard accu. Waardoor na bijna één vol jaar gebruik de zelfvoorzieningsgraad van amper 30% is geklommen naar 70%.Novax schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:44:
[...]
EnergieDirect heeft via de vergelijkers gewoon een (loyaliteits)bonus voor nieuwe klanten.
De tarieven voor vaste contracten zijn op dit moment erg hoog. Als je nog in je 14 dagen bedenktijd zit is het aan te raden om in de gaten houden of er nog voordeligere aanbiedingen komen.
Ah, dat verandert de zaak wel. Energiek moet aan bestaande klanten 30 dagen voor 1 juli bekend maken wat de nieuwe tarieven zijn dus dat zal zo rond eind mei zijn. Ik zelf zou dan nog even wachten met het afsluiten van een gas contract.ecn1985 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:25:
Het enige waar ik mee zit is dat mijn contract start per 20 juli en de prijs bij Energiek vaststaat tot 1 juli. Wat is dan wijsheid afsluiten en de gok nemen dat het niet al te veel omhoog gaat? Prijs staat vast voor 3 maanden (zomermaanden) dan is het maar de vraag of het dan stijgt aangezien de vraag in deze periode laag is? Van de andere kant kan ik er natuurlijk weer vanaf op het moment dat ik dat zou willen.
Per wanneer worden de prijzen van de 'nieuwe' periode bekend? Ik heb nog tijd om te wachten.
Of de gasprijs stijgt heeft op dit moment niet zoveel te maken met de vraag in de zomermaanden maar meer met de huidige situatie in de wereld. Als dat niet verbetert is het vrij aannemelijk dat het tarief bij Energiek van €1.14 gaat stijgen.
Dat staat dan meestal in de actievoorwaarden, voor Greenchoice zie ik daar niets over in staan. (Ik neem aan dat dat voor alle aanbiedingen van Greenchoice geldt maar ze hebben nogal veel verschillende soorten aanbiedingen met of zonder korting.)Andere vraag, stel ik wil na een maand weer terug naar GC heb ik dan recht op 'nieuwe kanten' bonus of moet je voor een bepaalde periode klant af zijn geweest?
Dan wacht ik de komende tijd nog wel even af. Hopelijk blijft de prijs stabiel. Scheelt dat ik een laag gasverbruik heb maar dan wil je nog steeds niet meer betalen als nodig. Zover bedankt voor de info. Tegen de tijd dat er meer bekend is kom ik nog even langs voor advies.Novax schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:57:
[...]
Ah, dat verandert de zaak wel. Energiek moet aan bestaande klanten 30 dagen voor 1 juli bekend maken wat de nieuwe tarieven zijn dus dat zal zo rond eind mei zijn. Ik zelf zou dan nog even wachten met het afsluiten van een gas contract.
Of de gasprijs stijgt heeft op dit moment niet zoveel te maken met de vraag in de zomermaanden maar meer met de huidige situatie in de wereld. Als dat niet verbetert is het vrij aannemelijk dat het tarief bij Energiek van €1.14 gaat stijgen.
[...]
Dat staat dan meestal in de actievoorwaarden, voor Greenchoice zie ik daar niets over in staan. (Ik neem aan dat dat voor alle aanbiedingen van Greenchoice geldt maar ze hebben nogal veel verschillende soorten aanbiedingen met of zonder korting.)
Geen gas, alleen stroom. Zonnepanelen en WP.
verbruik ca. 5200kWh
teruglevering ca. 7200kWH
5 jaar nu in nieuwbouwwoning en totnutoe dus alleen maar eind van het jaar geld terug gehad. Blij mee maar begrijp ook dat dit geen houdbare zaak is. Ik wil best voor stroom betalen maar voor betalen het terugleveren heb ik meer moeite mee.
Ik zit te twijfelen over een thuisaccu alleen zit die in de zomer om 10:00 alweer vol. Ben aan het overwegen om privé dan ook maar een EV te gaan rijden echter staat die ook niet de gehele dag bij huis.
Keuzes, keuzes, keuzes. Nu helemaal nu ik een nieuw contract moet gaan kiezen. Wat is in deze wijsheid? Toch weer vast? Variabel, of dynamisch? Ik kan het helaas niet meer overzien.
Wellicht dat er hier goed advies is?
Overweeg dynamisch van NextEnergy. Daar krijg je 50% zonnebonus van de marktprijs tot 6.000 kWh. En je hoeft geen terugleverkosten te betalen. Dat verzacht de pijn misschien wat van je zonnepanelen.plattie83 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:10:
Mijn vaste contract bij GC loopt per 1 juli af. Kom uit het gunstige achterdeur 2 jarige vast contract. Daarvoor veelal modelcontracten gehad. Huidige aanbod van GC is niet om blij van te worden.
verbruik ca. 5200kWh
5 jaar nu in nieuwbouwwoning en totnutoe dus alleen maar eind van het jaar geld terug gehad. Blij mee maar begrijp ook dat dit geen houdbare zaak is. Ik wil best voor stroom betalen maar voor betalen het terugleveren heb ik meer moeite mee.
Ik zit te twijfelen over een thuisaccu alleen zit die in de zomer om 10:00 alweer vol. Ben aan het overwegen om privé dan ook maar een EV te gaan rijden echter staat die ook niet de gehele dag bij huis.
Keuzes, keuzes, keuzes. Nu helemaal nu ik een nieuw contract moet gaan kiezen. Wat is in deze wijsheid? Toch weer vast? Variabel, of dynamisch? Ik kan het helaas niet meer overzien.
Wanneer salderen komt te vervallen kan je eventueel bij Zonnedimmer een dongel aanschaffen. Dat ga ik althans doen. Daarmee wordt je omvormer uitgezet, maar de dongel stuurt vervolgens op eigen verbruik, doordat je vanaf 2027 geen energiebelasting meer terugkrijgt op de dynamische prijs. Dan gaan we namelijk situaties krijgen dat je voor terugleveren anders een negatieve prijs hebt, terwijl de stroomprijs dan wel positief is.
En als de prijs negatief is? Betaal je dan geen terugleverkosten?Mooper schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:20:
[...]
Overweeg dynamisch van NextEnergy. Daar krijg je 50% zonnebonus van de marktprijs tot 6.000 kWh. En je hoeft geen terugleverkosten te betalen. Dat verzacht de pijn misschien wat van je zonnepanelen.
Hoi!
Dan laat ik dus de zonnepanelen uitzetten door Zonnedimmer. Je kan dat ook bij bepaalde energieleveranciers (o.a. NextEnergy) maar die zijn vaak beperkt tot enkele merken. Ik heb twee verschillende merken omvormers die allebei door Zonnedimmer uitgezet kunnen worden.EWK schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:13:
[...]
En als de prijs negatief is? Betaal je dan geen terugleverkosten?
Dus dat ik nu een dynamisch contract afsluit, overdag bij een negatieve stroomprijs stroom inkoop (en dus geld toe krijg) en daar mijn batterij mee vul en dit dan weer teruggeef/verkoop aan het net bij een hoge stroomprijs?
Of gaat dat terug geven ook weg als het salderen stopt? Of is dat een ander principe?
Als ik mij niet vergis krijg je hetzelfde principe als zonnepanelen bij een dynamisch contract: dat je de energiebelasting niet terugkrijgt, en dus alleen de marktprijs terugkrijgt.Goofyduck384 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:37:
Werkt het principe van handelen in energie dmv een thuisbatterij ook nog steeds als het salderen stopt per 1 jan 2027?
Dus dat ik nu een dynamisch contract afsluit, overdag bij een negatieve stroomprijs stroom inkoop (en dus geld toe krijg) en daar mijn batterij mee vul en dit dan weer teruggeef/verkoop aan het net bij een hoge stroomprijs?
Of gaat dat terug geven ook weg als het salderen stopt? Of is dat een ander principe?
plattie83 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:10:
Mijn vaste contract bij GC loopt per 1 juli af. Kom uit het gunstige achterdeur 2 jarige vast contract. Daarvoor veelal modelcontracten gehad. Huidige aanbod van GC is niet om blij van te worden.
verbruik ca. 5200kWh
Hoeveel kost jou het vervangen van de omvormer voor een model die zero-export ondersteund?
Ik zou het niet weten. Eerlijk gezegd ken ik het fenomeen zero-export ook niet.True schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:21:
[...]offtopic:Ik zou in dit geval kijken naar een model contract of variabel contract. Ik neem aan dat je je opwek en verbruik ook per maand weet en tot 31/12/26 de berekening qua salderen wel kunt maken?
Hoeveel kost jou het vervangen van de omvormer voor een model die zero-export ondersteund?
Die weet ik zeker en voor 2026 kan ik het wel inzichtelijk maken. Ik zit meer met welke keuze voor 2027 het slimst is.Ik zou in dit geval kijken naar een model contract of variabel contract. Ik neem aan dat je je opwek en verbruik ook per maand weet en tot 31/12/26 de berekening qua salderen wel kunt maken?
Midden juli loopt mijn vaste contract af bij Oxxio en ik heb een verlengingsaanbod gehad.
Verbruik: 3500 kW stroom, zonnepanelen renderen ook 3500 kW per jaar en 900-1000 m3 aan gas per jaar. Ik heb een EV en daar gaat maandelijks tussen de 100-200 kW in.
Oud: stroom 0.3 kWu, gas 1.36 m3
Aanbod: stroom 0.228 kWu, gas 1.357
1 jarig aanbod. Verder geen batterij of warmtepomp. Het opladen van de EV kan ik sturen. Ik heb zelf het idee dat ik iets mis, vanwege de lage stroomprijs.
Wat je mist is de (netto) terugleververgoeding. Want vanaf 1 januari 2027 kan je niet meer salderen en is dat tarief dus ook belangrijk. (zal waarschijnlijk erg laag zijn)bestbeforeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:06:
Ik twijfel heel erg om over te stappen naar een dynamisch contract.
Midden juli loopt mijn vaste contract af bij Oxxio en ik heb een verlengingsaanbod gehad.
Verbruik: 3500 kW stroom, zonnepanelen renderen ook 3500 kW per jaar en 900-1000 m3 aan gas per jaar. Ik heb een EV en daar gaat maandelijks tussen de 100-200 kW in.
Oud: stroom 0.3 kWu, gas 1.36 m3
Aanbod: stroom 0.228 kWu, gas 1.357
1 jarig aanbod. Verder geen batterij of warmtepomp. Het opladen van de EV kan ik sturen. Ik heb zelf het idee dat ik iets mis, vanwege de lage stroomprijs.
Ander ding wat je mist is een eventuele bonus bij overstap (ook naar dynamisch).
[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 12-05-2026 09:13 ]
Terugleververgoeding: 0.15156Novax schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:12:
[...]
Wat je mist is de (netto) terugleververgoeding. Want vanaf 1 januari 2027 kan je niet meer salderen en is dat tarief dus ook belangrijk. (zal waarschijnlijk erg laag zijn)
Ander ding wat je mist is een eventuele bonus bij overstap (ook naar dynamisch).
Terugleverkosten: 0.14156
Netto: 0.01.
Dat lijken mij de teruglevertarieven die nog gelden tot 1 januari 2027, vanaf die datum zullen het bij OXXIO waarschijnlijk deze zijn:bestbeforeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:18:
[...]
Terugleververgoeding: 0.15156
Terugleververgoeding: € 0,0599
Terugleverkosten: € 0,0518
Dat is netto nog iets minder: €0.0081
Betaal je je terugleverkosten ook over de stroom die je teruglevert en saldeert over je verbruik elders in 2026?bestbeforeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:18:
[...]
Terugleververgoeding: 0.15156
Want dan wordt het dus 3500 * 65% (aangenomen dat je nog 65% van je opwek in het nieuwe contract hebt) = €322 aan kosten. Om ook 3500 * 65% aan verbruik te kunnen salderen.
En dan heb je je pas je berekening voor het deel van je jaarcontract wat in '27 gaat vallen.
Klopt inderdaad. Over 2027 wordt niks verteld. Dat is ook echt helemaal niks.Novax schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:44:
[...]
Dat lijken mij de teruglevertarieven die nog gelden tot 1 januari 2027, vanaf die datum zullen het bij OXXIO waarschijnlijk deze zijn:
Terugleververgoeding: € 0,0599
Terugleverkosten: € 0,0518
Dat is netto nog iets minder: €0.0081
Goed punt, dank je.True schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:52:
[...]
Betaal je je terugleverkosten ook over de stroom die je teruglevert en saldeert over je verbruik elders in 2026?
Want dan wordt het dus 3500 * 65% (aangenomen dat je nog 65% van je opwek in het nieuwe contract hebt) = €322 aan kosten. Om ook 3500 * 65% aan verbruik te kunnen salderen.
En dan heb je je pas je berekening voor het deel van je jaarcontract wat in '27 gaat vallen.
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.
:strip_exif()/f/image/2rBrP65Mb4dKFw11s8Nzw6cz.jpg?f=fotoalbum_large)