Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Pieter.txt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:52:
Bedankt voor de tip. Die ziet er inderdaad interessanter uit dan VEH of Greenchoice. Nu nog even de knoop doorhakken of ik nu al op dit aanbod inga of nog even wacht. Huidige contract loopt pas begin november af. Iemand nog een glazen bol te leen? O-)
Vattenfall kan je niet zover van tevoren aflsuiten
Als ik verder kijk in de prijsopbouw, dan is er een splitsing tussen voor en na 1-1-2027. Die splitsing ligt vast, maar er is dus wel een verschil gemaakt.
Dit heeft specifiek te maken met Vattenfall die contracten alleen in laat gaan op de eerste van een maand, een contract kan daarom korter dan een jaar duren.

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 12:09
Novax schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Vattenfall kan je niet zover van tevoren aflsuiten
Waar kan ik dat vinden? Dat staat niet bij de veelgestelde vragen. Waarschijnlijk ergens in de voorwaarden? Ik lees daar zelf namelijk dat dat wel later in kan gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEWH1GDHWlH1gEnD2hcxnoyznIU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0viZmdCNlgmxc8GaZNVEjYAZ.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Pieter.txt op 25-06-2026 11:06 ]

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

• Novax
  • Niet online
Pieter.txt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Waar kan ik dat vinden? Dat staat niet bij de veelgestelde vragen. Waarschijnlijk ergens in de voorwaarden? Ik lees daar zelf namelijk dat dat wel later in kan gaan.

[Afbeelding]
Op de Vattenfall site is het niet helemaal duidelijk maar bijvoorbeeld via gaslicht.com kan je voor Vattenfall maar 60 dagen van tevoren een contract aanvragen. (Bij andere leveranciers is dit 90 dagen of meer).

• Pieter.txt
Novax schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Op de Vattenfall site is het niet helemaal duidelijk maar bijvoorbeeld via gaslicht.com kan je voor Vattenfall maar 60 dagen van tevoren een contract aanvragen. (Bij andere leveranciers is dit 90 dagen of meer).
Als ik probeer aan te vragen, kan ik inderdaad maximaal eind augustus invullen als begindatum. Dat klopt dan niet helemaal met wat in de voorwaarden lijkt te staan. Ik kan natuurlijk even informeren en anders gewoon nog even wachten.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:14
Engie heeft toch een switch termijn van 180 dagen?
Als ik via CB wil afsluiten voor begin november..dan krijg ik

Deze datum ligt buiten de overnametermijn van de nieuwe leverancier. Dit betekent dat je het risico loopt op een overstapboete van je oude leverancier.

• Pieter.txt
Pieter.txt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Als ik probeer aan te vragen, kan ik inderdaad maximaal eind augustus invullen als begindatum. Dat klopt dan niet helemaal met wat in de voorwaarden lijkt te staan. Ik kan natuurlijk even informeren en anders gewoon nog even wachten.
Bij het aanvragen van contracten met een vaste duur, kun je bij vattenfall inderdaad maximaal 60 dagen van tevoren aanvragen. Variabele contract is dat 90 dagen. Ik ben dus iets te vroeg.

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:12
Truus01 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:09:
[...]

Wat zou je met HA willen automatiseren, dat je denkt dat dynamisch beter uitkomt? Heb je wel een accu of EV?

Je kan zelf je maandbedrag aanpassen. Uiteindelijk wordt alles op de jaarrekening vereffend.

Bij mijn weten is de gasprijs juist licht dalende (of in ieder geval redelijk stabiel). Zie oa de prijs op de markt, of de prijs van de leveranciers.

Heb je afgesloten en zit je nog binnen de 14 dagen, kun je de boel nog even in de gaten houden en alsnog annuleren, mocht je iets goedkopers tegenkomen.
Mijn vraag was. Is het verstandig nu vast te leggen voor 1 jaar of is het beter nog wat af te wachten. Mijn huidige contract loopt tot 2 Novenber. Ik heb zonnepanelen. Ik heb verwarming op gas en geen warmtepomp, geen airco, geen waterboiler op stroom (wel een zonneboiler). En ik heb ook geen EV.
De prijs van gas is gedaald nav de vredesbesprekingen. De prijs vh gas in het contract wat ik heb geaccepteerd is 1,37 euro. Als alles goed gaat zou de gasprijs nog kunnen dalen, maar verder in het jaar kan hij ook stijgen wanneer we verder richting het eind van het jaar lopen. Wanneer ik op: Gasprijs vandaag per m3 | Goedkoopste prijs in 2026  kijk dan blijkt dat de gasprijs richting het eind vh jaar juist daalde,
Het kan al eerder foutlopen, wanneer de onderhandelingen  met Iran spaaklopen. Enfin het lijkt net de beurs.
In het nieuwe contract krijg ik blijkbaar 0,02 cent terug bij teruglevering (per 2027?) maar voor vele leveranciers is dit nog niet duidelijk

@Truus01 wat betreft je vraag over automatisering.  Je zou met HA  je omvormer kunnen uitzetten (dat is niet zo eenvoudig...tenzij je een echte tweakers bent) wanneer de gasprijs negatief  wordt en je zou boodschappen kunnen geven via je google home devices dat er overcapaciteit is. Oftewel je kunt HA gebruiken om meer bewust op gunstige tijden energie te gebruiken.
Je zou  kunnen  regelen dat je via  Google -devices vragen kunt stellen aan HA(Home Assistant), waarbij  HA aangeeft wat de huidige overcapaciteit is.
Je zou HA stroomverbruikers kunnen laten  aanzetten (of uitzetten). (dan is het wel handig wanneer je stroomverbruikers hebt....zoals warmtepomp, zonneboilers, EV ....die heb ik niet) . 

Ik denk maar even hardop. Maar voorlopig wil ik het simpel houden. Ga ik voor een vast contract. Ik zit nu nog in mijn 2 weken bedenktijd vh VEH-contract. Dus ik kan eventueel nog even wachten....enfin...dit is mijn twijfel-verhaal :-( ;)

• Novax
  • Niet online
demonk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Mijn vraag was. Is het verstandig nu vast te leggen voor 1 jaar of is het beter nog wat af te wachten. Mijn huidige contract loopt tot 2 Novenber. Ik heb zonnepanelen. Ik heb verwarming op gas en geen warmtepomp, geen airco, geen waterboiler op stroom (wel een zonneboiler). En ik heb ook geen EV.
De prijs van gas is gedaald nav de vredesbesprekingen. De prijs vh gas in het contract wat ik heb geaccepteerd is 1,37 euro. Als alles goed gaat zou de gasprijs nog kunnen dalen, maar verder in het jaar kan hij ook stijgen wanneer we verder richting het eind van het jaar lopen. Wanneer ik op: Gasprijs vandaag per m3 | Goedkoopste prijs in 2026  kijk dan blijkt dat de gasprijs richting het eind vh jaar juist daalde,
Het kan al eerder foutlopen, wanneer de onderhandelingen  met Iran spaaklopen. Enfin het lijkt net de beurs.
In het nieuwe contract krijg ik blijkbaar 0,02 cent terug bij teruglevering (per 2027?) maar voor vele leveranciers is dit nog niet duidelijk

@Truus01 wat betreft je vraag over automatisering.  Je zou met HA  je omvormer kunnen uitzetten (dat is niet zo eenvoudig...tenzij je een echte tweakers bent) wanneer de gasprijs negatief  wordt en je zou boodschappen kunnen geven via je google home devices dat er overcapaciteit is. Oftewel je kunt HA gebruiken om meer bewust op gunstige tijden energie te gebruiken.
Je zou  kunnen  regelen dat je via  Google -devices vragen kunt stellen aan HA(Home Assistant), waarbij  HA aangeeft wat de huidige overcapaciteit is.
Je zou HA stroomverbruikers kunnen laten  aanzetten (of uitzetten). (dan is het wel handig wanneer je stroomverbruikers hebt....zoals warmtepomp, zonneboilers, EV ....die heb ik niet) . 

Ik denk maar even hardop. Maar voorlopig wil ik het simpel houden. Ga ik voor een vast contract. Ik zit nu nog in mijn 2 weken bedenktijd vh VEH-contract. Dus ik kan eventueel nog even wachten....enfin...dit is mijn twijfel-verhaal :-( ;)
Gastarieven zijn al weer gedaald maar het gaat helaas niet alleen om het gastarief, je moet ook de overstapbonus, en tegenwoordig ook de vaste kosten mee rekenen om tot de totaalkosten te komen. Dat kan, afhankelijk van je verbruik, een hoop schelen.

Als je nu een goedkoper contract ziet dan VEH kan je die gewoon aanvragen (al doen niet alle leveranciers zover van tevoren), VEH annuleren als de aanvraag geaccepteerd is en dan heb je weer 14 dagen bedenktijd. Dit kan je herhalen zolang binnen die 14 dagen de contracten voordeliger worden.

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 20:07
derhenno schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Voor de zekerheid ook maar aangevraagd en zojuist het contract van Engie mogen ontvangen: de leveringskosten per jaar bedragen inderdaad maar 19,51 per product. Een scherpe aanbieding dus!
Weet je toevallig ook wat je als einddatum moet invullen? Is dat 1 dag eerder dat je wil overstappen, of exact de dag dat je wil overstappen?

Wilde voorheen op 1-1 overstappen, dus had dat ingevuld, maar dan werd de ingangsdatum op 2-1 gezet, en dan had ik eigenlijk dus 31-12 moeten invullen.

Ben benieuwd hoe Engie hier mee omgaat bij dit aanbod.

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:32
Hugo__Boss schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Weet je toevallig ook wat je als einddatum moet invullen? Is dat 1 dag eerder dat je wil overstappen, of exact de dag dat je wil overstappen?

Wilde voorheen op 1-1 overstappen, dus had dat ingevuld, maar dan werd de ingangsdatum op 2-1 gezet, en dan had ik eigenlijk dus 31-12 moeten invullen.

Ben benieuwd hoe Engie hier mee omgaat bij dit aanbod.
Einddatum van het huidige contract is 31-07. In het contract met Engie staat nu als ingangsdatum 31-07.

• Hugo__Boss
derhenno schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Einddatum van het huidige contract is 31-07. In het contract met Engie staat nu als ingangsdatum 31-07. Maakt niet zoveel uit, komt goed.
Dank, dus je hebt 31-07 ingevuld bij het bestellen en dat wordt dus ook de ingangsdatum. Goed om te weten, ik stap namelijk altijd exact op 1 januari over en dan heb je niet dat je 1 dag nog variabel tarief krijgt.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:39
Ik heb hier bij mij vorige overstap enorme ruzie over gehad met Greenchoice. Ik had een lopend contract van 1 jaar, ingegaan op 1 januari. Einddatum stond op 31 december. Greenchoice wilde perse het nieuwe contract laten ingaan op 31 december. Ik vond 1 januari vroeg genoeg. Anders zou het huidige contract 1 jaar min 1 dag zijn. Kostte 4 of 5 verzoeken bij de klantenservice voordat ze het hadden aangepast. Wissel ging daarna zonder problemen. Geen dag variable contract gehad ofzo.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Hugo__Boss
RichieB schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:01:
Ik heb hier bij mij vorige overstap enorme ruzie over gehad met Greenchoice. Ik had een lopend contract van 1 jaar, ingegaan op 1 januari. Einddatum stond op 31 december. Greenchoice wilde perse het nieuwe contract laten ingaan op 31 december. Ik vond 1 januari vroeg genoeg. Anders zou het huidige contract 1 jaar min 1 dag zijn. Kostte 4 of 5 verzoeken bij de klantenservice voordat ze het hadden aangepast. Wissel ging daarna zonder problemen. Geen dag variable contract gehad ofzo.
Dat heb ik ook een keer gehad, en juist dat wil ik voorkomen. Alleen het verschilt dus blijkbaar per leverancier hoe ze daarmee omgaan. Wie weet doen ze niet moeilijk over 1 dag, maar ik wil toch het risico vermijden dat je gezeur krijgt met je welkomstkorting dat je die misschien niet krijgt doordat je te vroeg bent overgestapt.

Budget Thuis deed geloof ik einddatum + 1 dag en Vattenfall ook, en Greenchoice inderdaad weer niet. Na contact met de klantenservice passen ze het meestal wel aan, maar het is wel zo handig om het in 1x goed te laten gaan, vandaar prettig om te weten dat Engie de ingevulde datum ook als ingangsdatum doet.

• RichieB
@Hugo__Boss Volgens mij is de standaardwerkwijze bij een overstap einddatum_huidige_contract = ingangsdatum_nieuwe_contract. In de praktijk betekent dit dat je huidige contract 1 dag korter is dan zou moeten. Maar daar doen ze niet moeilijk over. Wil je dat het nieuwe contract ingaat 1 dag na je huidige contract (wat veel logischer is) dan moet je daar veel moeite voor doen, maar dat gaat uiteindelijk ook goed.

• Novax
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:56:
@Hugo__Boss Volgens mij is de standaardwerkwijze bij een overstap einddatum_huidige_contract = ingangsdatum_nieuwe_contract. In de praktijk betekent dit dat je huidige contract 1 dag korter is dan zou moeten. Maar daar doen ze niet moeilijk over. Wil je dat het nieuwe contract ingaat 1 dag na je huidige contract (wat veel logischer is) dan moet je daar veel moeite voor doen, maar dat gaat uiteindelijk ook goed.
Dat is zeker niet de standaardwerkwijze. De einddatum is de laatste dag dat je nog energie krijgt en als het goed is dit 1 dag voor de begindag van je huidige contract (bij een jaarcontract), bijvoorbeeld begindatum 27 juni 2026 -> einddatum 26 juni 2027. Je moet dan goed kijken of je een ingangsdatum van het nieuwe contract in moet vullen of een einddatum van je huidige contract. Bij bijvoorbeeld gaslicht.com moet je de einddatum invullen en het nieuwe contract wat je krijgt gaat dan de dag daarna in en heb je dezelfde begindag als je vorige contract. Helaas worden deze twee methodes nog wel eens door elkaar gehaald.

• RichieB
@Novax Dat door elkaar halen is inderdaad het probleem. Mijn laatste overstap was ook via gaslicht.com. Einddatum huidige contract ingevuld: 31-12. Greenchoice contract zegt: ingangsdatum 31-12. Kostte veel te veel moeite en discussie om dat aan te laten passen naar 01-01.

• Novax
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:38:
@Novax Dat door elkaar halen is inderdaad het probleem. Mijn laatste overstap was ook via gaslicht.com. Einddatum huidige contract ingevuld: 31-12. Greenchoice contract zegt: ingangsdatum 31-12. Kostte veel te veel moeite en discussie om dat aan te laten passen naar 01-01.
Ah, ja, dan schiet het niet op nee |:( . Mijn overstapdatums via gaslicht zijn altijd wel goed gegaan maar daar zat Greenchoice nooit bij.

• Josw33
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-06 21:07
Goedemorgen,

Gister gebeld met Greenchoice voor een verlengaanbod, ze hebben me twee aanbiedingen gedaan, 1 jaar vast en 2 jaar vast.

M'n thuissituatie:
  • Verbruik normaal: ca. 2000 kWh
  • Verbruik dal: ca. 1700 kWh
  • Teruglevering normaal: ca. 4000 kWh
  • Teruglevering dal: ca. 1700 kWh
  • Gas: ca. 900 m3
Doel is om eigen verbruik te gaan verhogen door Hybride warmtepomp, zonnestroomboiler of warmtepompboiler en deel van m'n zonnepanelen te verplaatsen in Oostelijke richting. Mogelijk nog een batterij maar daar moet ik nog wat uitzoekwerk voor doen of dat interessant is voor mijn situatie.

Aanbod Greenchoice 1 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40ajdCt6zHp3h0wafyhH5pVvqW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/83SqozPA5aDrp0s4qXCRz0MY.png?f=fotoalbum_large
Aanbod Greenchoice 2 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVAw9QJKk4Iq4BxXTLuV8PWSocg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xY8H3INXf36h5B7H1zAwg1v7.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij beide wel redelijke aanbiedingen na wat vergelijken. Ik twijfel over de volgende tekst uit het aanbod: "De overeengekomen tarieven staan vast voor de looptijd van het contract. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van overheidsheffingen, belastingen of systeembeheerkosten." Zou dit kunnen betekenen dat GC de tarieven kan verhogen door de aankomende (ETS-2) en de bijmengverplichting voor groen gas?

Graag jullie advies o.b.v. bovenstaande aanbiedingen en mijn situatie, is het 1-jarige of 2-jarige aanbod de betere optie of beter helemaal verder kijken naar wat anders? Ik heb nog t/m morgen om een van beide te accepteren. Alvast bedankt voor jullie hulp!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Josw33 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:54:
Goedemorgen,

Gister gebeld met Greenchoice voor een verlengaanbod, ze hebben me twee aanbiedingen gedaan, 1 jaar vast en 2 jaar vast.

M'n thuissituatie:
  • Verbruik normaal: ca. 2000 kWh
  • Verbruik dal: ca. 1700 kWh
  • Teruglevering normaal: ca. 4000 kWh
  • Teruglevering dal: ca. 1700 kWh
  • Gas: ca. 900 m3
Doel is om eigen verbruik te gaan verhogen door Hybride warmtepomp, zonnestroomboiler of warmtepompboiler en deel van m'n zonnepanelen te verplaatsen in Oostelijke richting. Mogelijk nog een batterij maar daar moet ik nog wat uitzoekwerk voor doen of dat interessant is voor mijn situatie.

Aanbod Greenchoice 1 jaar:
[Afbeelding]
Aanbod Greenchoice 2 jaar:
[Afbeelding]
Volgens mij beide wel redelijke aanbiedingen na wat vergelijken. Ik twijfel over de volgende tekst uit het aanbod: "De overeengekomen tarieven staan vast voor de looptijd van het contract. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van overheidsheffingen, belastingen of systeembeheerkosten." Zou dit kunnen betekenen dat GC de tarieven kan verhogen door de aankomende (ETS-2) en de bijmengverplichting voor groen gas?

Graag jullie advies o.b.v. bovenstaande aanbiedingen en mijn situatie, is het 1-jarige of 2-jarige aanbod de betere optie of beter helemaal verder kijken naar wat anders? Ik heb nog t/m morgen om een van beide te accepteren. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Nee want dat mag niet:

https://radar.avrotros.nl...hogen-acm-grijpt-in-62694

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-06 16:01
@Josw33

Je hebt vrijwel hetzelfde verbruik als ik heb. Ik heb deze week bij Vattenfall afgesloten via de link die hier een week geleden gedeeld is in dit topic.

Stroom is dan 0,2437, gas 1,32 maar een bonus van € 430.

Dat zou in jouw geval nog wel eens goedkoper kunnen zijn.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:45
Daar zit wel een nuance in. Opslagen omdat de regering de BTW verhoogt, de belastingregels aanpast en dat soort oorzaken mogen wel tot een verhoging leiden, omdat die niet tot een bedrijfsrisico behoren en voor de hele markt gelden. Andere oorzaken - waaronder "marktomstandigheden" zijn een ander verhaal en mogen inderdaad NIET.

"Systeembeheerskosten" lijkt me overigens WEL een discutabel iets. Dat gaat over efficiëntie van de leverancier in mijn optiek.

Wat wel een bijzonder iets is ... De bijmengverplichting is nog geen wet. Blijkbaar ziet de ACM twee keuzes. Bij een 3-jaarscontract reken je het vanaf morgen mee, of helemaal niet. En dat is toch wel bijzonder in mijn optiek. Als de wet aangenomen zou zijn en het is een gegeven, dan weet je dat en kan je er iets mee als leverancier. Een BTW verhoging, of extra transportbelasting die nog onbekend is op dit moment onttrekt zich ook aan deze regel. Raar verhaal eigenlijk. Als leverancier zou ik geen langdurige contracten meer aanbieden totdat er duidelijkheid is over deze wet.

[ Voor 30% gewijzigd door Houtenklaas op 28-06-2026 14:54 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:11
demonk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Diezelfde vraag kan je ook stellen bij hypotheekrente of de beurs. Het antwoord is heel simpel. Als je rust wil en tevreden bent met het aanbod leg je vast. Indien je wil speculeren op een daling ga je variabel of dynamisch of in jouw geval eerst je contract uitdienen. Er is niemand die je een antwoord kan geven op wat de gasprijs gaat doen.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
De meeste kosten zitten bij ons in het gas (2800m3).. dus we kijken naar Energiek :https://www.keuze.nl/energie/gasprijs (1,28m3).

We gebruiken in de zomermaanden natuurlijk weinig gas, dus het lijkt mij mogelijk (slimmer) om het contract met budget energie (loopt af volgende maand) te laten doorlopen? Dan krijgen we variabele bedragen en hebben we nog wat tijd om voor de koude maanden te verlengen? Wat zouden jullie doen?

[ Voor 44% gewijzigd door Workaholic op 28-06-2026 20:26 ]

Mijn V&A

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
@Wouter! Check je voorwaarden van je 3 jarig contract van Essent (mocht je die niet hebben, vraag die even op)
Staat namelijk niets over tussentijdse aanpassingen (behalve overheidsaanpassingen), dan pleegt Essent namelijk contractbreuk en kan jij bezwaar opmaken.

Kan voor de komende 6 maanden (eventueel) de moeite waard zijn, maar dan moet je geen weken wachten

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Novax
  • Niet online
Houtenklaas schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:15:
"Systeembeheerskosten" lijkt me overigens WEL een discutabel iets. Dat gaat over efficiëntie van de leverancier in mijn optiek.
Systeembeheerskosten zijn de vroegere netbeheerkosten, oftewel de kosten van de netbeheerder die elk jaar per 1 januari kunnen veranderen. Er is een verandering in terminologie geweest in de Energiewet. De nieuwe term voor netbeheerder is distributiesysteembeheerder :+
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.