WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:14
greatgonzo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:23:
Met de verhoogde vaste lasten van het energiek modelcontract gaat dit er uit. Nu komt er, waarschijnlijk na de zomer, bij ons een hybride warmtepomp. Mijn eerste idee is om voor een kort variabel contract te gaan en over 3 maanden weer te kijken. Probleem is wel, met 23 zonnepanelen die nu de zomermaanden ingaan wil ik natuurlijk niet dat ik teveel teruglever, aangezien ik hiervoor minder terug krijg.

Ik zit even in dubio wat de beste strategie is. Gevoelsmatig zeg ik: voor nu variabel, en als de teller weer op 0 staat kijken naar een nieuw contract, bijvoorbeeld in oktober. Wat zou dan nu het handigste zijn: een voorschot bepalen op mijn verbruik in de periode juli-oktober, of wel gewoon van het jaarverbruik uitgaan?
Offtopic maar de beste strategie is Full Electric te gaan zodat je geen last meer hebt nu en in de toekomst van die absurde gasprijzen. Of je voor stroom nu €0,20 of €0,30 betaalt voel je veel minder met een gemiddelde Cop van 4. https://warmtepompofgas.nl/ Ik zit zonder meerekenen van Zonnepanelen nu na een winter voor stoken op 140m2 en SWW op €50,- per maand. Kan je met je panelen ook in 2027 in ieder geval warm water maken met je panelen.

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 23:18

ViezeVis

Sample Text

Is energiek nog altijd qua gas de beste keuze? Ik heb nu een modelcontract gas afgesloten om deze maand te overbruggen tot 1 juli maar zo te zien zijn de tarieven van Energiek nu € 1,34390 per m3. Op andere vergelijkingssites kom ik bij Engie op € 1,42318 of UnitedConsumers € 1,44091.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
ViezeVis schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:06:
Is energiek nog altijd qua gas de beste keuze? Ik heb nu een modelcontract gas afgesloten om deze maand te overbruggen tot 1 juli maar zo te zien zijn de tarieven van Energiek nu € 1,34390 per m3. Op andere vergelijkingssites kom ik bij Engie op € 1,42318 of UnitedConsumers € 1,44091.
Op zich een prima stabiel tarief tot 1 oktober als je denkt dat uiteindelijk de gastarieven weer gaan dalen. Energiek zelf gaat met het vaste 1 jarige contract nog lager naar € 1,3197 en bij de andere leveranciers moet je ook rekening houden met een bonus.

• Hyperdunk_15
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 14:43
Ik ben aan het rondshoppen voor een nieuw energiecontract en nu komt Vattenfall daar voor mij het gunstigste uit met een 1 jarig contract.

In de voorwaarden zie ik het volgende staan: "De vaste terugleverkosten staan vast tot 1 januari 2027. Vanaf 1 januari 2027 stappen we over op variabele terugleverkosten. We brengen vanaf dat moment een bedrag in rekening per kWh die je teruglevert. Je variabele terugleverkosten staan vast van 1 januari 2027 tot het einde van de vasteprijsperiode. Kijk voor meer informatie over terugleverkosten."

Wat wordt hier bedoeld met variabele terugleverkosten? Op de website van Vattenfall kom ik er niet echt uit. Is dit iets om rekening mee te houden, in de zin van dat ze deze kosten opeens veel hoger kunnen maken? Ik zie dit bij andere leveranciers waarbij ik een modelcontract heb opgemaakt niet terugkomen.

• Novax
  • Niet online
Hyperdunk_15 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:30:
Ik ben aan het rondshoppen voor een nieuw energiecontract en nu komt Vattenfall daar voor mij het gunstigste uit met een 1 jarig contract.

In de voorwaarden zie ik het volgende staan: "De vaste terugleverkosten staan vast tot 1 januari 2027. Vanaf 1 januari 2027 stappen we over op variabele terugleverkosten. We brengen vanaf dat moment een bedrag in rekening per kWh die je teruglevert. Je variabele terugleverkosten staan vast van 1 januari 2027 tot het einde van de vasteprijsperiode. Kijk voor meer informatie over terugleverkosten."

Wat wordt hier bedoeld met variabele terugleverkosten? Op de website van Vattenfall kom ik er niet echt uit. Is dit iets om rekening mee te houden, in de zin van dat ze deze kosten opeens veel hoger kunnen maken? Ik zie dit bij andere leveranciers waarbij ik een modelcontract heb opgemaakt niet terugkomen.
Het variabele in "variabele terugleverkosten" gaat niet over het tarief maar over de hoeveelheid stroom die je teruglevert, dat is variabel. Het tarief van de terugleverkosten staat vast.

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 13:31
japie06 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 02:44:
Mijn gascontract loopt af begin juli. Stroom heb ik bij een andere leverancier afgesloten. Ik ga denk ik naar een dynamisch gascontract zodat ik nog even de kat uit de boom kan kijken.
Zelfde schuitje hier, maar ook geen zin om de prijzen in de gaten te houden. De afgelopen jaren steeds een jaar vast gezet met een welkomstbonus. Maar nu vastzetten met €1,42 m3 + welkomstbonus voelt niet echt als een goeie deal. Kom je weer bij de glazen bol... wanneer zal het weer zakken naar het niveau van begin dit jaar? Notificatie wanneer het zakt zou wel handig zijn.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
royduin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:19:
[...]

Zelfde schuitje hier, maar ook geen zin om de prijzen in de gaten te houden. De afgelopen jaren steeds een jaar vast gezet met een welkomstbonus. Maar nu vastzetten met €1,42 m3 + welkomstbonus voelt niet echt als een goeie deal. Kom je weer bij de glazen bol... wanneer zal het weer zakken naar het niveau van begin dit jaar? Notificatie wanneer het zakt zou wel handig zijn.
Het beste is de komende tijd elke 3 of 4 weken de vaste contracten gaan vergelijken denk ik.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:00
royduin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:19:
[...]

Ik heb net bij Vandebron één jaar vast afgesloten voor 1,42 per m3 maar met 180 euro bonus op 500 m3 jaarverbruik kom ik op 1,06 per m3 uit. En bij hen ook stroom afgesloten met ook 180 euro bonus. Normaliter is door salderen enz mijn stroomrekening 0 euro maar het eerste halfjaar van 2027 zal wel iets meer gaan kosten.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• Novax
  • Niet online
henkzelf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:32:
[...]

Ik heb net bij Vandebron één jaar vast afgesloten voor 1,42 per m3 maar met 180 euro bonus op 500 m3 jaarverbruik kom ik op 1,06 per m3 uit. En bij hen ook stroom afgesloten met ook 180 euro bonus. Normaliter is door salderen enz mijn stroomrekening 0 euro maar het eerste halfjaar van 2027 zal wel iets meer gaan kosten.
Wanneer heb je dit afgesloten? Gastarief is inmiddels € 1,4018 bij Vandebron.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ok, hier een wat lastigere.

- Zonnepanelen opbrengst 4600kW
- import van net 2000kW
- export naar net 3100kW
- self consumed 1500kW
- gas 400m3
- Ferraris meter

Wat zou hier de beste keuze zijn voor een nieuw 1-jarig vast contract?
Powerpeers heeft bijv. nog een van de hoogste terugleververgoedingen van 15 cent.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:00
Novax schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:08:
[...]

Wanneer heb je dit afgesloten? Gastarief is inmiddels € 1,4018 bij Vandebron.
Tsja, 10 mei want moest 1 juni over. Dat tientje overleef ik wel :) en wat is de bonus nu dan?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• Novax
  • Niet online
henkzelf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:52:
Tsja, 10 mei want moest 1 juni over. Dat tientje overleef ik wel :) en wat is de bonus nu dan?
Bonus hangt vaak af van je verbruik, maar is zo rond de €400 voor gas en stroom bij elkaar.

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:10
Normaliter vind ik het hartstikke leuk om alle prijzen te vergelijken en een keuze te maken. Maar ik vind het momenteel bijna niet te doen. Terugleverkosten, terugleververgoeding, niet meer salderen, dal en normaal stroom ...

Het helpt dus niet mee dat we sinds vorige week een 'slimme meter' hebben. En we dus niet inzichtelijk hebben hoeveel we meteen verbruiken. Enige wat een vast gegeven is, dat is gas (1650 m3).

Claude een schatting laten maken:

- Directe zelfconsumptie: 30–40% van de opwek → ~1.280–1.700 kWh
- Werkelijke - teruglevering aan net: 60–70% van de opwek → ~2.570–2.990 kWh
  1. Zonneopwek: 4.270 kWh
  2. Directe zelfconsumptie: ~1.500 kWh (aanname midden)
  3. Werkelijke teruglevering: ~2.770 kWh
  4. Bruto afname van net: 4.500 − 1.500 = ~3.000 kWh
  5. Gas: 1.650 m³
En op basis van bovenstaande al even zitten kijken bij diverse vergelijkers.

Innova 3 jaar vast gas, dynamisch energie: Gas: € 1,32830 per m3 . Zonneplan toont geen dynamische prijs voor gas. Energiek is met het vast 1 jaar modelcontract voordelig (gas: €1,31970 per m3). Of toch voor Energiedirect met hun cashback.

Het is lastig.

• kitjekat
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 20:03
Ik zit met dezelfde vraag als de vorige reageerder. Vast contract loopt 6 juli af. Stroomgebruik 3600, 4500 lever ik terug, 1500 gas. Ik kijk nu naar zonneplan, dat lijkt een goed aanbod te zijn. Iemand ervaring met zonneplan?

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:09
Het idee van een dynamisch tarief is toch dat je goedkoper uit bent omdat je geen extra premie betaald voor stroom/gas. Dus als je daarnaast niet bang bent voor relatief hoge stroom- en gasprijzen en op goedkope momenten bijvoorbeeld je EV kunt opladen, je in 99% van de gevallen goedkoper uit bent?

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:23
Just smile schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:52:
Normaliter vind ik het hartstikke leuk om alle prijzen te vergelijken en een keuze te maken. Maar ik vind het momenteel bijna niet te doen. Terugleverkosten, terugleververgoeding, niet meer salderen, dal en normaal stroom ...

Het helpt dus niet mee dat we sinds vorige week een 'slimme meter' hebben. En we dus niet inzichtelijk hebben hoeveel we meteen verbruiken. Enige wat een vast gegeven is, dat is gas (1650 m3).

Claude een schatting laten maken:

- Directe zelfconsumptie: 30–40% van de opwek → ~1.280–1.700 kWh
- Werkelijke - teruglevering aan net: 60–70% van de opwek → ~2.570–2.990 kWh
  1. Zonneopwek: 4.270 kWh
  2. Directe zelfconsumptie: ~1.500 kWh (aanname midden)
  3. Werkelijke teruglevering: ~2.770 kWh
  4. Bruto afname van net: 4.500 − 1.500 = ~3.000 kWh
  5. Gas: 1.650 m³
En op basis van bovenstaande al even zitten kijken bij diverse vergelijkers.

Innova 3 jaar vast gas, dynamisch energie: Gas: € 1,32830 per m3 . Zonneplan toont geen dynamische prijs voor gas. Energiek is met het vast 1 jaar modelcontract voordelig (gas: €1,31970 per m3). Of toch voor Energiedirect met hun cashback.

Het is lastig.
Kijk eens op de site van https://public.tableau.com/app/profile/autoriteit.consument.en.markt/viz/MonitorConsumentenmarktEnergie/Overdemonitor
krijg je een overzicht van alle maatschappijen met bijkomende kosten

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:50
Als ik de grafiek van ACM (met Claude) bekijk zou de gasprijs van 1 jr vast nu ongeveer op 1.22 €/m3 liggen
Bij Energiek is deze momenteel ~ 1.32 €/m3. Mijn glazen bol verteld me niet hoe de geopolitiek uit gaat werken en dat ik dus met 1000m3 p/j ongeveer €100 meer aan gas kwijt ben, wat me dus meevalt.

• royduin
japie06 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:58:
[...]

Het beste is de komende tijd elke 3 of 4 weken de vaste contracten gaan vergelijken denk ik.
Toch maar overstag gegaan; 1 jaar vast bij Engie voor €1,42m3 met €225 welkomstbonus + €25 cashback. Beter dan op €1,64 variabel blijven hangen omdat mijn contract net een paar dagen afgelopen is. Elke maand ermee bezig moeten zijn kost ook weer tijd.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:07

ManiacsHouse

Scheisse!

royduin schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:54:
[...]

Toch maar overstag gegaan; 1 jaar vast bij Engie voor €1,42m3 met €225 welkomstbonus + €25 cashback. Beter dan op €1,64 variabel blijven hangen omdat mijn contract net een paar dagen afgelopen is. Elke maand ermee bezig moeten zijn kost ook weer tijd.
Ik ben ook aan het kijken naar alleen gas voorlopig (electra loopt nog tot in 2027 via GC) Maar hoe kom je aan die €225 welkomstbonus?

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 04-06-2026 14:21 ]

• Novax
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:13:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar alleen gas voorlopig (electra loopt nog tot in 2027 via GC) Maar hoe kom je aan die €225 welkomstbonus?
De hoogte van de bonus hangt af van je verbruik, vanaf 500m3 is die boven de €200

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:07

ManiacsHouse

Scheisse!

Novax schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:30:
[...]

De hoogte van de bonus hangt af van je verbruik, vanaf 500m3 is die boven de €200
Ik krijg een loyaliteitsbonus te zien van €50 (tjonge jonge wat een geste :+ ) en verder niks bij verbruik van 700m3. Direct via de website van Engie.

• Novax
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Ik krijg een loyaliteitsbonus te zien van €50 (tjonge jonge wat een geste :+ ) en verder niks bij verbruik van 700m3. Direct via de website van Engie.
Even bij bijvoorbeeld gaslicht.com proberen (0 invullen voor stroom)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 21:22
Uiterlijk maandag 8 juni ontvang je van ons jouw persoonlijk aanbod voor een scherp energiecontract.

Aan de veiling van de Collectieve Inkoop Energie deden maar liefst 35.000 huishoudens mee. Dankzij dit grote aantal is er een scherp aanbod tot stand gekomen. De winnende leveranciers zijn Budget Thuis (1 jaar), Innova Energie (3 jaar) en Vandebron, met een dynamisch contract.

• Novax
  • Niet online
lothar schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:35:
Uiterlijk maandag 8 juni ontvang je van ons jouw persoonlijk aanbod voor een scherp energiecontract.

Aan de veiling van de Collectieve Inkoop Energie deden maar liefst 35.000 huishoudens mee. Dankzij dit grote aantal is er een scherp aanbod tot stand gekomen. De winnende leveranciers zijn Budget Thuis (1 jaar), Innova Energie (3 jaar) en Vandebron, met een dynamisch contract.
Ben benieuwd of het 3 jarige contract van Innova de tussentijdse verhoging van het gastarief dan nog heeft. Daar heeft nota bene VEH kritiek op geleverd.

• royduin
ManiacsHouse schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:13:
[...]

Gaslicht.com inderdaad, verbruik van 1200 kuub.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Novax schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:05:
[...]

Ben benieuwd of het 3 jarige contract van Innova de tussentijdse verhoging van het gastarief dan nog heeft. Daar heeft nota bene VEH kritiek op geleverd.
Er zijn wel wat meer punten waar ik het (als verder tevreden VEH lid) niet mee eens ben. Ik vond de laatste Collectieve Inkoop Energie waar ik aan mee deed van december 2025 dan ook misleidend om meerdere redenen en enkele fouten. Hier heb ik VEH ook over gecontacteerd waarna zij enkele verbeteringen hebben doorgevoerd in hun calculator/tool dit geeft een eerlijker beeld, maar iedereen die daarvoor al een keuze gemaakt had heeft dit niet meegekregen.

Even met AI wat mails naar VEH samengevat (let op de bedragen zijn relevant voor mijn ingevoerde verbruik destijds en wat verschillende testverbruiken):
  • De term "vaste terugleverkosten per jaar" is misleidend bij het Coolblue 3-jaarscontract, omdat de kosten bij Coolblue per teruggeleverde kWh worden berekend.
  • De terugleverkosten zijn dus variabel/dynamisch, niet vast: bij minder teruglevering dalen de kosten, bij meer teruglevering stijgen ze.
  • De berekening van € 598 terugleverkosten lijkt te komen uit:
  • 0,115 x (3.500 + 1.700 kWh) = € 598.
  • Er is onduidelijkheid over welke terugleverkosten gelden:
  • -> tot 2027: € 0,115 per kWh
  • -> vanaf 2027: € 0,064977 per kWh
  • -> vanaf 2027 terugleververgoeding: € 0,070 per kWh
  • Het persoonlijke aanbod toont vooral een berekening voor de periode tot 2027, terwijl het contract 3 jaar loopt.
  • Daardoor ontbreekt een totaalbeeld voor de volledige contractduur, vooral voor de circa 23 maanden na 1 januari 2027.
  • Gevraagd of VEH ook een berekening kan tonen voor de situatie na 01-01-2027, omdat het contract langer onder die nieuwe regels loopt dan onder de huidige salderingsregels.
  • Aangekaart dat het aanbod mogelijk niet volledig, niet transparant en niet accuraat is als leden hun keuze baseren op alleen de getoonde jaarberekening.
  • Gewezen op het risico dat leden in 2027 bij VEH terugkomen omdat de berekening niet het volledige contractbeeld gaf.
  • Bij de netbeheerkosten voor gas staat in de toelichting dat gerekend wordt met 500-4000 m3 t/m G6, maar in het persoonlijke aanbod wordt feitelijk gerekend met de lagere <500 m3-staffel.
  • Het bedrag in het aanbod, € 177,15, komt overeen met de <500 m3-staffel, niet met de 500-4000 m3-staffel van circa € 242,04.
  • De rekentool lijkt onder water de gasstaffel te kiezen op basis van het ingevoerde gasverbruik:
  • -> bij 499 m3 blijft het lage tarief staan
  • -> bij 501 m3 springt het bedrag naar de hogere staffel
  • Dat is inhoudelijk verdedigbaar, maar de toelichting klopt dan niet: VEH zegt met een standaardaanname te rekenen, terwijl de berekening afhankelijk is van de invoer.
  • Dit kan gebruikers op het verkeerde been zetten, bijvoorbeeld doordat zij denken dat ze nog € 65 per jaar moeten corrigeren terwijl dat bedrag al in de berekening verwerkt zit.
  • Gevraagd om betere duiding van de lagere gas-netbeheerkosten bij een standaardjaarverbruik onder 500 m3.
  • Aangekaart dat dit relevant is voor huishoudens met bijvoorbeeld een hybride warmtepomp, waarbij het gasverbruik recent sterk is gedaald maar de netbeheerder het standaardjaarverbruik mogelijk nog niet heeft herberekend.
  • Gewezen op een mogelijk vertekenend voordeel in de vergelijking met een huidig contract: het aanbod kan circa € 5 tot € 6 per maand gunstiger lijken door de lagere netbeheerkosten.
  • VEH gevraagd om de toelichting, invoer en berekening eenduidig te maken, zodat aanbod en uitleg met elkaar overeenkomen.
  • Aangegeven dat eerdere antwoorden van VEH niet volledig of niet correct ingingen op de kernpunten.
Als ze het beste met hun leden voor hebben maken ze dit deze keer wél duidelijk :+

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:35

JML

Mijn gascontract bij Innova loopt op 13 juli af en mijn stroomcontract bij Greenchoice op 31-8. Ik wilde dus eigenlijk ook voor Engie 1 jaar vast gaan voor gas en later ergens anders stroom afsluiten. Nu zie ik echter via gaslicht dat eneco 475 euro welkomst korting geeft bij afsluiten van beide en is dat uiteindelijk goedkoper. Als ik beide op 31-8 in laat gaan dan ga ik voor die anderhalve maand denk ik maar dynamisch gas nemen of heeft iemand een beter idee? En bij welek dynamische aanbieder zouden jullie dan gas afnemen?

• Novax
  • Niet online
JML schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:37:
Mijn gascontract bij Innova loopt op 13 juli af en mijn stroomcontract bij Greenchoice op 31-8. Ik wilde dus eigenlijk ook voor Engie 1 jaar vast gaan voor gas en later ergens anders stroom afsluiten. Nu zie ik echter via gaslicht dat eneco 475 euro welkomst korting geeft bij afsluiten van beide en is dat uiteindelijk goedkoper. Als ik beide op 31-8 in laat gaan dan ga ik voor die anderhalve maand denk ik maar dynamisch gas nemen of heeft iemand een beter idee? En bij welek dynamische aanbieder zouden jullie dan gas afnemen?
Afhankelijk van hoeveel gas je verbruikt kan je via gaslicht Frank of Next dynamisch nemen met een bonus die dan pro rata een maand telt (dus door 12 delen).

Maar variabel of model zou ook een optie zijn (Energiek bijvoorbeeld), de gastarieven daarvan zijn op dit moment lager dan het dynamisch tarief.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Binnenkort loopt mijn 3 jarige contract zonder terugleverkosten af. Had er graag nog een paar jaar bovenop geplakt maar dat mag helaas niet.

Nu ik rond aan het kijken ben zie ik door de bomen het bos niet meer met alle verschillende tarieven waar je nu rekening mee moet houden. En dan heb ik enkel een contract voor stroom nodig.

Voor mij lijkt Coolblue Energie op dit moment een goede keuze te zijn. Met een voorzichtige schatting van onderstaande kom ik bij hun op ongeveer €45,- per maand uit. Werkelijk verbuik is een schatting gezien de aankomende winter mijn eerste volledig winter zonder gas wordt. Voorheen schommelde mijn jaarlijkse gasverbruik tussen de 500 en 600m³. Ipv gas reken ik nu zo'n 1500kWh en heb ik mijn teruglevering verlaagd met 1000kWh.

Normaal: 2750kWh
Dal: 1750kWh
Teruglevering: 3750

Een dynamisch contract zie ik nog niet zitten en betaal dan liever iets extra voor een stukje zekerheid.

• Novax
  • Niet online
Caayn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:50:
Binnenkort loopt mijn 3 jarige contract zonder terugleverkosten af. Had er graag nog een paar jaar bovenop geplakt maar dat mag helaas niet.

Nu ik rond aan het kijken ben zie ik door de bomen het bos niet meer met alle verschillende tarieven waar je nu rekening mee moet houden. En dan heb ik enkel een contract voor stroom nodig.

Voor mij lijkt Coolblue Energie op dit moment een goede keuze te zijn. Met een voorzichtige schatting van onderstaande kom ik bij hun op ongeveer €45,- per maand uit. Werkelijk verbuik is een schatting gezien de aankomende winter mijn eerste volledig winter zonder gas wordt. Voorheen schommelde mijn jaarlijkse gasverbruik tussen de 500 en 600m³. Ipv gas reken ik nu zo'n 1500kWh en heb ik mijn teruglevering verlaagd met 1000kWh.

Normaal: 2750kWh
Dal: 1750kWh
Teruglevering: 3750

Een dynamisch contract zie ik nog niet zitten en betaal dan liever iets extra voor een stukje zekerheid.
Is die schatting van €45 per maand ook op basis van de afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027?

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik krijg zelf voor de komende periode (september 2025 tot september 2026) een welkomstbonus van € 370,- bij Budget Energie. Vorig jaar kreeg ik via United Consumers € 350,-, hoewel ik toen via Pricewise ook voor Vattenfall had kunnen kiezen met een welkomstbonus van € 440,-.

Ik stap tot nu toe elk jaar over via Pricewise vanwege die bonussen. Dit keer heb ik uiteindelijk voor Budget Energie gekozen, onder andere vanwege de gratis stroom in het weekend! En dat terwijl ons verbruik al enorm laag is: voor stroom en gas betalen we in totaal slechts € 41,02 per maand voor een tweepersoonshuishouden. Ik ben heel benieuwd wat ik dit jaar weer kan verwachten aan welkomstbonus via Pricewise.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Novax
  • Niet online
Van der Berg schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:55:
Ik krijg zelf voor de komende periode (september 2025 tot september 2026) een welkomstbonus van € 370,- bij Budget Energie. Vorig jaar kreeg ik via United Consumers € 350,-, hoewel ik toen via Pricewise ook voor Vattenfall had kunnen kiezen met een welkomstbonus van € 440,-.

Ik stap tot nu toe elk jaar over via Pricewise vanwege die bonussen. Dit keer heb ik uiteindelijk voor Budget Energie gekozen, onder andere vanwege de gratis stroom in het weekend! En dat terwijl ons verbruik al enorm laag is: voor stroom en gas betalen we in totaal slechts € 41,02 per maand voor een tweepersoonshuishouden. Ik ben heel benieuwd wat ik dit jaar weer kan verwachten aan welkomstbonus via Pricewise.
Zelfde als hierboven, als je zonnepanelen hebt zal die € 41,02 per maand waarschijnlijk hoger worden met de afschaffing van saldering per 1 januari 2027.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Novax schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:02:
[...]

Zelfde als hierboven, als je zonnepanelen hebt zal die € 41,02 per maand waarschijnlijk hoger worden met de afschaffing van saldering per 1 januari 2027.
Wij hebben hier geen zonnepanelen, geen warmtepomp en ook geen stadsverwarming en boiler. In plaats daarvan hebben we een moderne cv-combiketel die op de eco-stand staat en pas aanslaat zodra we warm water aanzetten. Stoken doen we hier het hele jaar door niet. Het betreft een appartement van 65 m² met oktober 2010 als bouwjaar.

[ Voor 34% gewijzigd door Van der Berg op 05-06-2026 16:36 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Novax schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Is die schatting van €45 per maand ook op basis van de afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027?
Mmhh, scherp bedankt voor de opmerking. Ik zit nog eens goed te kijken en Coolblue lijkt inderdaad maar 750kWh (jaarverbruik minus teruglevering) in rekening te brengen alsof de saldering in 2027 daar blijft lopen. Maar in de kleine letters geven ze wel aan dat de saldering stopt per 1 januari en tonen ze wel twee tarieven voor en na de jaarwisseling. Valse reclame van Coolblue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ABv68twCLDqoOQQNX72izw7bNE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iPhxajcCws8DAVfpMzvPQLlL.png?f=fotoalbum_large

Stop ik dezelfde verbruiksdata in een vergelijkingssite is Coolblue ineens €70,- voor dezelfde tarieven maar wordt het wel netjes (door de verlijkeringssite) duidelijk opgesplits in een deel met salderen (2026) en een deel zonder salderen (2027).

[ Voor 11% gewijzigd door Caayn op 05-06-2026 16:13 ]

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:47
30 september loopt mijn contract af. Dus zit in dubio: wachten of verlengen. Nu zijn de prijzen misschien lager dan vlak voor de winter? Maar er kan nog zoveel gebeuren.

• Eldigo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Het allemaal een gok en je kan bijna nooit de perfecte beslissing maken.

Mijn contract verloopt op 30 juni. Had gegokt dat de Iran oorlog niet heel lang zou duren. Verkeerde inschatting dus..

Ik heb nu uitgerekend dat als ik de welkomstbonus verdeel over de gas- en stroomprijs, ik onder de streep maar rond de 4 euro per maand duurder uit ben dan nu. Het komt allemaal op hetzelfde neer bij de top 3 aangeboden contracten op Gaslicht.com.

[ Voor 0% gewijzigd door Eldigo op 06-06-2026 11:28 . Reden: Spelling ]

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:32

Vos

AFCA

Bestseller schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:14:
30 september loopt mijn contract af. Dus zit in dubio: wachten of verlengen. Nu zijn de prijzen misschien lager dan vlak voor de winter? Maar er kan nog zoveel gebeuren.
Hier eind augustus, ga dit weekend denk ik verlengen. Blijft toch koffiedik kijken, ga liever voor iets meer zekerheid.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:21
Bestseller schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:14:
Je kan nu/binnenkort een contract aangaan en het binnen 14 dagen annuleren als je iets beters tegenkomt of denkt dat het toch beter zal worden...
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.