Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:59
Madeliefxxx schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:55:
Mijn bericht stond helaas verkeerd. Ik weet niet zo goed waar dit thuis hoort. Hopelijk staat het hier wel goed? Anders hoor ik het graag.

Ik zit in dubio. Tijdens de grote energiecrisis sloot ik net zoals zovelen hier een duur (maar nog enigszins behapbaar) vast contract af bij GC. Toen de prijzen weer wat gezakt waren heeft GC uit coulance toen bij iedereen met dat dure contract dit contract omgezet naar een nieuw goedkoper contract. Ik heb toen voor rust en zekerheid gekozen en koos voor 3 jaar vast. Ook nooit spijt van gehad. Dat contract loopt 31 mei af. Ik heb een verlengingsaanbod gekregen wat al flink goedkoper is dan mijn huidige contract. Punt is alleen dat ik de vergelijkingspagina's dit keer niet kan raadplegen omdat ik pas sinds oktober airco heb en daar nu ook mee verwarm. Ik heb ook geen slimme meter dus ik heb werkelijk geen idee wat mijn nieuwe verbruik op jaarbasis gaat zijn. Omdat het aanbod van GC al goedkoper was dan wat ik had vond ik nog even blijven zitten tot ik het verbruik op een rijtje heb het prettigste. Ik kon kiezen tussen 1 of 2 jaar vast. Ik heb voor 1 jaar vast gekozen vanwege alle veranderingen die eraan gaan komen (ik heb zonnepanelen op een huurwoning) en er nog zoveel onduidelijk is. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik het ook echt allemaal niet meer kan volgen met al dat gedoe rondom die teruglevering. Ik kreeg dus 4 verschillende tarieven: 1 jaar en 2 jaar en tot 1-1-2027 en na 1-1-2027. Hoe zeer ik mijn best ook doe, ik kom er echt niet meer uit. Maar goed, ik ben in ieder geval al een stuk goedkoper uit dus maar 1 jaar vast gezet tot ik weet hoe mijn werkelijke nieuwe verbruik gaat zijn en weer kan vergelijken. Maar nu twijfel ik toch of ik het niet voor 2 jaar moet vast zetten. Het is in ieder geval goed betaalbaar nu en ik ben er zeker van dat ik geen kou hoef te lijden. Maar ik twijfel omdat er zoveel veranderingen aan gaan komen wat betreft salderen en teruglevering wat ik allemaal niet meer kan volgen. Wat is wijsheid? Toch voor 2 jaar rust en zekerheid kiezen of toch maar even 1 jaar met het risico dat de prijzen wellicht weer de pan gaan uitrijzen? Ik kan als chronisch zieke echt niet in de kou gaan zitten. Verschrikkelijk hoe ingewikkeld alles is geworden. Ik ben echt niet dom maar het groeit me nu echt boven mijn pet allemaal.😔 Iemand advies voor me wat betreft 1 of 2 jaar vast rekening houdend met alle veranderingen? (Dynamisch of variabel is niks voor mij gezien de onzekerheid en laag inkomen.)
Wat zijn de tarieven en wat is je oude verbruik? Wat is de oppervlakte vd ruimte die je gaat verwarmen met een airco en verwarmen straks puur middels airco, dus geen gas? Geen zonnepanelen toch?

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-02 12:41
STIMPPYYY schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Wat zijn de tarieven en wat is je oude verbruik? Wat is de oppervlakte vd ruimte die je gaat verwarmen met een airco en verwarmen straks puur middels airco, dus geen gas? Geen zonnepanelen toch?
Bedankt voor uw reactie. Ik heb wel zonnepanelen op de sociale huurwoning. Deze leveren ongeveer en minimaal 2500 per jaar op. Ik heb alleen nog de tarieven van het 1-jarig contract. De tarieven van het 2-jarig contract zijn nu helaas niet meer in te zien omdat ik heb bevestigd voor 1 jaar (maar ik kan nog terug).

Mijn verbruik volgens de laatste jaarafrekening 1 oktober was:
Gas 728 m3
Stroom -1413 kwh

Ik heb nog geen slimme meter dus de meter draait gewoon terug. Teruglevering wordt dus niet apart berekend nog en ik had nog geen terugleverkosten.

In november en december heb ik iets meer dan de helft gas verbruikt t.o.v. vorig jaar. Ik heb maar een kleine seniorenwoning. Overdag verwarm ik de woonkamer(24m2) en keuken(8 m2) met de airco. 's Nachts staat de verwarming aan op 18 graden, ook op de slaapkamer(16m2).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq-7No8okIw2KFWjqewo_lQDLWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTX8uoEXu4ZBfimyP95YBAGh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvtsKCD0_k9aJsIatCEOF8HVb_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgBjKyfw1vMABfWKlH4t5kYf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Madeliefxxx op 30-01-2026 18:04 ]

• Madeliefxxx
STIMPPYYY schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Dit was mijn huidige contract. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tGjvJ2pSKaep3s--yZYm02rhx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcBYxn69b1pbMeYKfY2Cp3NR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glEbe_d7kwQ0F-aVodT7YT-nNoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NFir56VO1hSLaaxwdjtu4FM.jpg?f=fotoalbum_large

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Madeliefxxx schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:53:
[...]

Bedankt voor uw reactie. Ik heb wel zonnepanelen op de sociale huurwoning. Deze leveren ongeveer en minimaal 2500 per jaar op. Ik heb alleen nog de tarieven van het 1-jarig contract. De tarieven van het 2-jarig contract zijn nu helaas niet meer in te zien omdat ik heb bevestigd voor 1 jaar (maar ik kan nog terug).

Mijn verbruik volgens de laatste jaarafrekening 1 oktober was:
Gas 728 m3
Stroom -1413 kwh

Ik heb nog geen slimme meter dus de meter draait gewoon terug. Teruglevering wordt dus niet apart berekend nog en ik had nog geen terugleverkosten.

In november en december heb ik iets meer dan de helft gas verbruikt t.o.v. vorig jaar. Ik heb maar een kleine seniorenwoning. Overdag verwarm ik de woonkamer(24m2) en keuken(8 m2) met de airco. 's Nachts staat de verwarming aan op 18 graden, ook op de slaapkamer(16m2).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou dan toch overwegen om dit weekend nog even bij bijvoorbeeld gaslicht.com te kijken. Greenchoice heeft waarschijnlijk wel een maand bedrag voor het nieuwe contract gegeven gebaseerd op bepaalde verbruikscijfers, die verbruikscijfers zou je in kunnen vullen bij gaslicht.com. En anders iets van 10kWh voor verbruik, 1 kWh voor teruglevering en 728 m3 voor gas.

Als je voor een jaar gaat heeft Essent via gaslicht.com nu een goede aanbieding met een stroom tarief van € 0,2212 en gas € 1,1465 plus nog een bonus van €310. En Essent kan je nu ook al afsluiten voor 31 mei (anderen kunnen slechts 3 maanden vooruit)

Voor 2 jaar is er via gaslicht.com een aanbieding van Energie Direct met een stroom tarief van € 0,2188 en gas € 1,1830 plus nog een bonus van €350. Ook Energie Direct kan je nu al afsluiten voor 31 mei.

Het mogelijk dat je dit jaar al te maken krijgt met een meter wissel dus daar moet je rekening mee houden. Dan krijg je namelijk wel terugleverkosten. En als je per 1 januari 2027 die slimme meter al hebt kan je ook niet meer salderen en zullen de kosten hoger worden. Dan is het belangrijk dat het stroomtarief zo laag mogelijk is.

Om het verbruik voor volgend jaar wat beter in te schatten met airco zou je nu al elke week even de standen van de meter kunnen opschrijven.

• Madeliefxxx
Novax schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Ik zou dan toch overwegen om dit weekend nog even bij bijvoorbeeld gaslicht.com te kijken. Greenchoice heeft waarschijnlijk wel een maand bedrag voor het nieuwe contract gegeven gebaseerd op bepaalde verbruikscijfers, die verbruikscijfers zou je in kunnen vullen bij gaslicht.com. En anders iets van 10kWh voor verbruik, 1 kWh voor teruglevering en 728 m3 voor gas.

Als je voor een jaar gaat heeft Essent via gaslicht.com nu een goede aanbieding met een stroom tarief van € 0,2212 en gas € 1,1465 plus nog een bonus van €310. En Essent kan je nu ook al afsluiten voor 31 mei (anderen kunnen slechts 3 maanden vooruit)

Voor 2 jaar is er via gaslicht.com een aanbieding van Energie Direct met een stroom tarief van € 0,2188 en gas € 1,1830 plus nog een bonus van €350. Ook Energie Direct kan je nu al afsluiten voor 31 mei.

Het mogelijk dat je dit jaar al te maken krijgt met een meter wissel dus daar moet je rekening mee houden. Dan krijg je namelijk wel terugleverkosten. En als je per 1 januari 2027 die slimme meter al hebt kan je ook niet meer salderen en zullen de kosten hoger worden. Dan is het belangrijk dat het stroomtarief zo laag mogelijk is.

Om het verbruik voor volgend jaar wat beter in te schatten met airco zou je nu al elke week even de standen van de meter kunnen opschrijven.
Bedankt voor het meedenken! Ik vergelijk en sluit normaal ook altijd een contract af via gaslicht. Maar mijn probleem is dus nu dat ik niet wist wat ik moet invullen vanwege de airco. Het stroomverbruik van afgelopen jaar kan ik niet opgeven omdat ik dus geen negatief getal kan invullen. Ik hou mijn verbruik per maand zelf bij maar zit nu pas op 3 maanden. Ik kan echt niet inschatten wat het dan de overige maanden gaat worden. Vandaar dat ik besloot dan nog maar een jaartje bij GC te blijven. Ik ga er op vooruit en ik heb geen financiële zorgen dan dus dat vind ik prima. Ik twijfel alleen of ik met dit aanbod niet toch voor 2 jaar moet gaan. Die meterwissel zit er idd aan te komen en ik ga er vanuit dat die 1-1-2027 geplaatst is. Indien later (wat ik natuurlijk wel ga proberen) is dat mooi meegenomen.

Edit: Indien ik bij gaslicht die 10 Kwh en 1 Kwh invul kom ik ook bij Greenchoice uit. Alleen Eneco is iets goedkoper maar dan gaat de voorkeur toch naar GC uit. Wat betreft die cashback is mijn ervaring/beleving dat je die eigenlijk gewoon zelf betaalt omdat ze dat bedrag delen door 12 en de uitkomst daarvan gewoon wordt opgeteld bij het voorschot maandbedrag wat in eerste instantie wordt aangegeven. Maandbedrag zou nu bv 72 euro zijn. Uiteindelijk wordt je voorschotbedrag dan dus verhoogd met 29 euro (350:12).

[ Voor 10% gewijzigd door Madeliefxxx op 30-01-2026 20:27 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:26
Je voorschot wordt verrekend met daadwerkelijk verbruik, heb je teveel betaald dan krijg je geld terug. Los daarvan krijg je je welkomstbonus/korting na 1 jaar, meestal.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:53
Alles in place voor een variabel tarief denk ik zelf: elektrische auto / thuisaccu's / (teveel) zonnepanelen.

Echter: het Greenchoice contract verloopt 5 maart (nog zonder terugleverboete). In januari de jaarrekening gehad. Niet slim om dan meteen te switchen lijkt me? De terugleverboete wordt € 0,14, maar ik betaal(de) ongeveer € 0,28. Dankzij salderen kan ik dan beter nog een maandje of 2 a 3 wachten met overstappen, zodat ik het verbruik van januari / februari weg kan strepen. Ik vraag me alleen nog af hoe het salderen werkt. Stel ik heb in januari / februari 1000 Kwh verbruik: 280 euro.
Mag ik dan enkel die 1000 Kwh salderen: oftwel 140 van de 280 euro. Of mag ik die 280 euro salderen (2000 Kwh dankzij terugleverboete). Of zit ik er uberhaupt naast hoe dit werkt? :)

Edit: wellicht ook relevant: de terugleververgoeding wordt € 0,15

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 30-01-2026 21:52 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:04
savale schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:49:
Alles in place voor een variabel tarief denk ik zelf: elektrische auto / thuisaccu's / (teveel) zonnepanelen.

Echter: het Greenchoice contract verloopt 5 maart (nog zonder terugleverboete). In januari de jaarrekening gehad. Niet slim om dan meteen te switchen lijkt me? De terugleverboete wordt € 0,14, maar ik betaal(de) ongeveer € 0,28. Dankzij salderen kan ik dan beter nog een maandje of 2 a 3 wachten met overstappen, zodat ik het verbruik van januari / februari weg kan strepen. Ik vraag me alleen nog af hoe het salderen werkt. Stel ik heb in januari / februari 1000 Kwh verbruik: 280 euro.
Mag ik dan enkel die 1000 Kwh salderen: oftwel 140 van de 280 euro. Of mag ik die 280 euro salderen (2000 Kwh dankzij terugleverboete). Of zit ik er uberhaupt naast hoe dit werkt? :)

Edit: wellicht ook relevant: de terugleververgoeding wordt € 0,15
Hoe komt het dat je jaarafrekening niet parallel loopt aan je contractjaar?

• Novax
  • Niet online
Madeliefxxx schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:16:
Vandaar dat ik besloot dan nog maar een jaartje bij GC te blijven. Ik ga er op vooruit en ik heb geen financiële zorgen dan dus dat vind ik prima. Ik twijfel alleen of ik met dit aanbod niet toch voor 2 jaar moet gaan. Die meterwissel zit er idd aan te komen en ik ga er vanuit dat die 1-1-2027 geplaatst is. Indien later (wat ik natuurlijk wel ga proberen) is dat mooi meegenomen.
Houdt er rekening mee dat met de slimme meter je er net als iedereen per 1 januari 2027 weer op achteruit gaat omdat je dan niet meer kan salderen. Met een opwek van 2500 is dat best veel en je krijgt met de huidige contracten dan niets meer voor de stroom die je teruglevert en niet direct zelf gebruikt. Het zou kunnen dat over een jaar de teruglevertarieven beter zijn want slechter kan het niet en dan zou 1 jaar nu beter zijn. Maar het kan ook zijn dat er volgend jaar weer een crisis is en dat de levertarieven hoger zijn en dan is 2 jaar beter want de tarieven zijn nu redelijk laag. Lastig te voorspellen.

Ik zie dat je een contract hebt bij Greenchoice via Univé. Dit is de link daarvoor https://www.greenchoice.nl/zonnestroom-via-unive/
Als je daar je gegevens invult zie je als het goed is ook de tarieven voor 2 jaar. De stroomtarieven van dat 2 jarige contract zijn lager dan de tarieven die je nu hebt voor je nieuwe 1 jarige contract, gas wat hoger. (ik zie ook een cashback van €180 maar het kan zijn dat dat alleen voor nieuwe klanten is.)

Greenchoice heeft overigens ontzettend veel verschillende contracten en tarieven, het is altijd een beetje puzzelen om de voordeligste te vinden.
Wat betreft die cashback is mijn ervaring/beleving dat je die eigenlijk gewoon zelf betaalt omdat ze dat bedrag delen door 12 en de uitkomst daarvan gewoon wordt opgeteld bij het voorschot maandbedrag wat in eerste instantie wordt aangegeven. Maandbedrag zou nu bv 72 euro zijn. Uiteindelijk wordt je voorschotbedrag dan dus verhoogd met 29 euro (350:12).
Dat zouden ze kunnen doen maar het voorschot maakt niet zoveel uit, uiteindelijk betaal je bij de eindafrekening de vaste maandkosten plus je verbruik, en dan wordt daar de korting af gehaald. En bij Greenchoice heb je waarschijnlijk geen korting, bij overstappen wel. De nieuwe leverancier hoopt natuurlijk weer dat je na een jaar blijft plakken.

Dat is een beetje het spelletje, ik had liever die korting ook niet gehad en dat ze dat gewoon in de tarieven verwerkten, dan zou het vergelijken ook een stuk makkelijker zijn. Maar bij vergelijkbare tarieven is het wel degelijk € 300 goedkoper dan blijven dus daar profiteer ik dan ook maar van.

• savale
ASW1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:42:
[...]

Hoe komt het dat je jaarafrekening niet parallel loopt aan je contractjaar?
Goede vraag, maar is toch echt zo. :) ik denk omdat ik al bij greenchoice zat (variabel) en toen pas het vaste contract afsloot.

• Novax
  • Niet online
savale schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:07:
[...]

Goede vraag, maar is toch echt zo. :) ik denk omdat ik al bij greenchoice zat (variabel) en toen pas het vaste contract afsloot.
Geen meterwissel gehad?

• savale
Nope...

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50
Novax schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:39:
[...]

[...]

Dit is opvallend, dit betekent volgens mij dat je tot het einde contract nog kan salderen (afgezien van de energiebelasting en btw). Moet je dan voor de zekerheid nog wel bevestiging van krijgen en de vraag is of dat met je lage opbrengst meer oplevert dan nu overstappen en een hoge bonus krijgen.
In de oude leveringsvoorwaarden versie 2023 die ik heb (3-jaars contract, lopend tot 1 feb 2028) staat onder het kopje salderen al het voorbehoud dat Vandebron dan kan en zal gaan aanpassen als de wetgeving wijzigt. Wel staat daar dan ook expliciet dat je dan mag opzeggen als dat gebeurt.

Ik heb wat vragen gesteld aan Vandebron, met name over welk tarief uit het contract nu gaat gelden voor terugleveren na salderen als ik de oude voorwaarden blijf toepassen. Ik was (ben) van mening dat dat het tarief volgens "teruglevergoeding" moest worden, aangezien de andere teruglevertarieven alleen voor "salderen" gelden. Die terugleververgoeding is in mijn contract namelijk meer dan 14 cent, wat slechts een heel klein beetje minder is dan het afneemtarief, dus feitelijk zou het dan bijna salderen blijven. Echter overal in de voorwaarden (ook de oude) staat dat de terugleververgoeding geldt voor de electriciteit die je meer teruglevert dan je afname.

In elk geval; nieuwe voorwaarden accepteren is sowieso dom; daar staat al in dat de terugleververgoeding veel lager wordt (ze garanderen niet meer dan het wettelijke minimum van 50% van levertarief), en er staat niet meer dat dat dan een reden voor opzeggen is.

Ik eis minimaal dat ik sowieso kosteloos mag opzeggen per 1-1-2027; en dat niet nu al hoef te besluiten. Eigenlijk vind ik dat ik recht heb op de hoge terugleververgoeding. Maar kleine lettertjes lijken daarin helaas niet 100% aan mijn kant.

• Madeliefxxx
savale schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:07:
[...]

Ik heb dit ook. In oktober 3 jaar geleden tijdens de crisis heb ik een duur contract afgesloten. Deze heeft GC uit coulance op 31 mei zonder boete omgezet naar een goedkoper contract. De jaarafrekening loopt echter gewoon van oktober tot oktober door.

• savale
Madeliefxxx schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:15:
[...]

Ik heb dit ook. In oktober 3 jaar geleden tijdens de crisis heb ik een duur contract afgesloten. Deze heeft GC uit coulance op 31 mei zonder boete omgezet naar een goedkoper contract. De jaarafrekening loopt echter gewoon van oktober tot oktober door.
Tja hier komt het denk ik omdat ik eerst een vast contract had. Toen even niet, en nu weer wel. De timing is nu wel even erg ongelukkig...

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-02 21:54

tismij

???

Mijn huidige contract bij Oxxio loopt tot 1-4 (geen grapje), krijg 350,- terug dus kwam redelijk uit afgelopen jaar qua kosten maar de terugleverkosten vind ik wel vrij hoog.
Importeer 3100kwh, exporteer 3300kwh en verbruik maar 450m3 gas

Overweeg dus dynamisch te gaan (wil ook ws dit jaar een keer een thuisaccu voor meer NOM).
Werk vooral thuis dus kan makkelijk overdag de was/droger draaien etc. dynamisch klinkt dan goed.

Waar ik tegenaan loop is dat ik bij sommige vergelijkers wel Zonneplan zie en geen Frank Energie, bij andere weer Frank Energie en geen zonneplan.
Lijkt er op dat 1 van deze 2 de beste optie is voor mij maar hoe kan ik nu het beste goed vergelijken tussen deze 2?
Wil niet mijn omvormer laten aansturen door een leverancier dus daar moet ik ook nog naar gaan kijken hoe ik dat zelf ga doen igv negatieve prijzen.

Vind de prijzen nog steeds vrij verwarrend, weet wel dat ik in 2027 vrij over kan stappen dus vooral van belang nu eerst dat 2026 zo goedkoop mogelijk gaat.
Hoe kan ik nu het beste een goede leverancier met dynamisch contract vinden (er zijn er meer dat weet ik, als die er beter uitkomen dan ook goed).

[ Voor 6% gewijzigd door tismij op 31-01-2026 17:54 ]

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• Novax
  • Niet online
tismij schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:52:
Mijn huidige contract bij Oxxio loopt tot 1-4 (geen grapje), krijg 350,- terug dus kwam redelijk uit afgelopen jaar qua kosten maar de terugleverkosten vind ik wel vrij hoog.

Overweeg dus dynamisch te gaan (wil ook ws dit jaar een keer een thuisaccu voor meer NOM).
Werk vooral thuis dus kan makkelijk overdag de was/droger draaien etc. dynamisch klinkt dan goed.

Waar ik tegenaan loop is dat ik bij sommige vergelijkers wel Zonneplan zie en geen Frank Energie, bij andere weer Frank Energie en geen zonneplan.
Lijkt er op dat 1 van deze 2 de beste optie is voor mij maar hoe kan ik nu het beste goed vergelijken tussen deze 2?
Wil niet mijn omvormer laten aansturen door een leverancier dus daar moet ik ook nog naar gaan kijken hoe ik dat zelf ga doen igv negatieve prijzen.

Vind de prijzen nog steeds vrij verwarrend, weet wel dat ik in 2027 vrij over kan stappen dus vooral van belang nu eerst dat 2026 zo goedkoop mogelijk gaat.
Hoe kan ik nu het beste een goede leverancier met dynamisch contract vinden (er zijn er meer dat weet ik, als die er beter uitkomen dan ook goed).
Hier kan je de twee wellicht beter vergelijken https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/vergelijken . Klik op "Toon Prijsopbouw" voor meer details.

• Novax
  • Niet online
tismij schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:52:
Optie is ook nog om stroom dynamisch te doen en gas vast (bij een andere leverancier).

• tismij

tismij

???

Novax schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:21:
[...]

Optie is ook nog om stroom dynamisch te doen en gas vast (bij een andere leverancier).
Ja heb ik ook naar gekeken, vrijwel alle kosten zijn bij mij Gas (iig dit jaar nog).
Voordeel van dynamisch vond ik dat ik altijd per direct over kan naar een ander als het alsnog tegenvalt.
Ms dan idd verstandig een mooi jaarcontract voor gas te vinden en stroom los te doen.
Valt wel op iig dat Frank Energie er zo te zien goedkoper uitkomt door casdhback en dat Zonneplan daar niet aan doet.
Zonneplan lijkt iets minder onduidelijk in prijzen en voorwaarden dus denk dan dat ik daar dan voor ga, nu nog kijken of ik compleet doe of gas ergens anders doe.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:30
tismij schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Ja heb ik ook naar gekeken, vrijwel alle kosten zijn bij mij Gas (iig dit jaar nog).
Voordeel van dynamisch vond ik dat ik altijd per direct over kan naar een ander als het alsnog tegenvalt.
Ms dan idd verstandig een mooi jaarcontract voor gas te vinden en stroom los te doen.
Valt wel op iig dat Frank Energie er zo te zien goedkoper uitkomt door casdhback en dat Zonneplan daar niet aan doet.
Zonneplan lijkt iets minder onduidelijk in prijzen en voorwaarden dus denk dan dat ik daar dan voor ga, nu nog kijken of ik compleet doe of gas ergens anders doe.
Zonne plan geeft ongeveer 4 cent meer terug voor je PV dan frank. Dus dat scheelt voor jou ruim 120 euro per jaar. Beter dan beetje cash back denk ik...

1 PVoutput . Dongen NB

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:59
Heb recent voor zonneplan gekozen. Las niet altijd even positieve berichten over Frank. Niet veel onderzoek naar gedaan, maar dat was de algemene tendens hier op het forum (onduilijke prijsopbouw, facturen e.d.). Dit itt zonneplan waar veelal positieve ervarigen mee zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door STIMPPYYY op 02-02-2026 11:06 ]

• tismij

tismij

???

STIMPPYYY schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:06:
Heb recent voor zonneplan gekozen. Las niet altijd even positieve berichten over Frank. Niet veel onderzoek naar gedaan, maar dat was de algemene tendens hier op het forum (onduilijke prijsopbouw, facturen e.d.). Dit itt zonneplan waar veelal positieve ervarigen mee zijn.
Ja idee had ik ook, voor nu stroom dynamisch bij zonneplan gedaan en 1 jaar vast Gas bij Greenchoice.
Beste van 2 werelden voor mij denk ik.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:12
tismij schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Ja idee had ik ook, voor nu stroom dynamisch bij zonneplan gedaan en 1 jaar vast Gas bij Greenchoice.
Beste van 2 werelden voor mij denk ik.
Kijk ook even bij ANWB voor een dynamische energiecontact.
Monitor Consumentenmarkt Energie geeft een snel overzicht als je bij dynamische contracten kijkt https://public.tableau.co...arktEnergie/Overdemonitor

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 14:02
STIMPPYYY schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:06: Las niet altijd even positieve berichten over Frank. Niet veel onderzoek naar gedaan, maar dat was de algemene tendens hier op het forum (onduilijke prijsopbouw, facturen e.d.).
Ik zit bij Frank, ik heb hier geen klachten over gelezen maar als dat wel het geval is dan begrijp ik dat niet. De prijs bij Frank is volledig transparant net als bij andere dynamische aanbieders (kan ook niet anders), je kunt het exact narekenen. Facturen zijn ook gewoon tot in ieder detail gespecificeerd. Facturen bevatten steeds een voorschot (op detailniveau) voor de komende maand en een afrekening (werkelijk minus voorschot) voor de vorige maand, eveneens op detailniveau.

Je kunt niet het werkelijk verbruik narekenen, ze hebben geen specificatie van verbruik per uur/dag en de prijzen erbij maar weet niet of er andere aanbieders zijn die dat wel hebben.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• BartH-41
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 04-02 11:15
Dag,

Hier weer een potentiële overstapper.
Zitten bij Vandebron met een variabel contract en kunnen maandelijks overstappen.
Nieuwbouw sinds 2021, geen gas, warmtepomp

Afgelopen jaar Verbruik
Normaal 1635
Dal 2986
Afgelopen jaar teruglevering
Normaal 2553
Dal 1003
Zonnepanelen totaal opgewekt 5000kwh

We denken er over om naar een 1 jaar vast contract over te stappen en volgen diverse vergelijking sites kom ik bij United consumers uit.
Waar van de bron best duur in is zijn de vaste terug leverkosten.

We zijn bereid om meer de wasmachine/droger/vaatwasser overdag te gaan draaien met een timer of als we thuis zijn (droger enkel als we echt zelf thuis zijn... toch een gevoel dat ik dan graag thuis ben)
Geen laadpaal en/of electrische auto, ook geen thuis accu.
Gezin van 4

Gezien de welkoms bonussen, lijkt het mij wijs om nu over te stappen en volgend jaar dan te kijken wat het dan doet met ieders prijzen en de niet salderings regeling..

Iemand nog een aandachtspunt of tip ? Alvast bedankt.

• Novax
  • Niet online
BartH-41 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:13:
Dag,

Hier weer een potentiële overstapper.
Zitten bij Vandebron met een variabel contract en kunnen maandelijks overstappen.
Nieuwbouw sinds 2021, geen gas, warmtepomp

Afgelopen jaar Verbruik
Normaal 1635
Dal 2986
Afgelopen jaar teruglevering
Normaal 2553
Dal 1003
Zonnepanelen totaal opgewekt 5000kwh

We denken er over om naar een 1 jaar vast contract over te stappen en volgen diverse vergelijking sites kom ik bij United consumers uit.
Waar van de bron best duur in is zijn de vaste terug leverkosten.

We zijn bereid om meer de wasmachine/droger/vaatwasser overdag te gaan draaien met een timer of als we thuis zijn (droger enkel als we echt zelf thuis zijn... toch een gevoel dat ik dan graag thuis ben)
Geen laadpaal en/of electrische auto, ook geen thuis accu.
Gezin van 4

Gezien de welkoms bonussen, lijkt het mij wijs om nu over te stappen en volgend jaar dan te kijken wat het dan doet met ieders prijzen en de niet salderings regeling..

Iemand nog een aandachtspunt of tip ? Alvast bedankt.
Wat is je korting bij United Consumers?

• BartH-41
112,50 welkoms korting bij UC

• Novax
  • Niet online
Als je naar United Consumers overstapt via de link https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden?cid=awin3 is de korting als het goed is hoger met € 175

• BartH-41
Novax schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:52:
[...]

Als je naar United Consumers overstapt via de link https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden?cid=awin3 is de korting als het goed is hoger met € 175
Mocht je ook zo'n mooie link hebben voor budget energie dan sta ik daar ook voor open.
Vrouwlief heeft graag een iets groenere partij, budget energie voldoet en heeft een welkomskorting van 70,-

• Novax
  • Niet online
BartH-41 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:40:
[...]

Mocht je ook zo'n mooie link hebben voor budget energie dan sta ik daar ook voor open.
Vrouwlief heeft graag een iets groenere partij, budget energie voldoet en heeft een welkomskorting van 70,-
Ik zie bij United Consumers zowel bij de vergelijkers als op de eigen website ook staan "100% Nederlandse groene stroom"

• BartH-41
Novax schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:53:
[...]

Ik zie bij United Consumers zowel bij de vergelijkers als op de eigen website ook staan "100% Nederlandse groene stroom"
Dat klopt, maar het gaat niet enkel om de energie die geleverd wordt.
Ook hun ze omgaan met hun investeringen.
De echt groene lijst vind je bij greenpeace.

• Novax
  • Niet online
BartH-41 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:09:
[...]

Dat klopt, maar het gaat niet enkel om de energie die geleverd wordt.
Ook hun ze omgaan met hun investeringen.
De echt groene lijst vind je bij greenpeace.
Ik vraag me af of dat nog representatief is want het is volgens een onderzoek uit 2022. Er kan in 4 jaar tijd veel veranderen. United Consumers heeft pas sinds 2024 het 100% Groen keurmerk: https://www.unitedconsume...e-stroom-checker-keurmerk.
Ten tijde van dat onderzoek hadden ze dat nog niet, ze zijn er wat dat betreft dus op vooruit gegaan.

• BartH-41
Klopt ben er eens wat verder ingedoken maar moeilijk te checken wat ze beide doen qua investeringen.
Ik was ook iets te snel met de lijst van greenpeace.
Ga het straks nog eens heroverwegen.
En deel hier wel de keuze.
Thx !

• BartH-41
Novax schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:52:
[...]

Het is toch United Consumers geworden ! ;)

Dank voor de link

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:25
Internet Janny schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:42:
[...]

Ik heb contact opgenomen om duidelijkheid te krijgen.
Ook n.a.v. dit topic:
Blijven salderen volgens contract, ondanks afschaf
Heb je hier nog een update over?

Ik heb nog een contract lopen bij vandebron tot januari 2028.
Hoog/laag tarief van gemiddeld 0,17 cent.
Afname ongeveer 10.000kW
Opbrengst 9000kW, waarvan 6000 terug geleverd.

De teruglever vergoeding is hoog maar omdat het onbekend is wat er gaat gebeuren in 2027 vind ik dat je eigenlijk niet geinformeerd genoeg bent om de voorwaarden aan te passen/accepteren.

Samen met CoPilot kan ik niet echt vinden wat nou een betere keuze is...

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:05
Emootje schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:06:
Ik ben me ook aan het bezinnen. Ook Essent wijzigt de algemene voorwaarden en dus ben ik vrij om mijn nog bijna twee jaar doorlopende contract op te zeggen.
In november 2024 overgestapt van Engie naar Essent via de aanbieding van VEH. De 19 cent per kWh is echt lekker, de gasprijs van 1,30 wat minder. Maar waar ik echt van baal is die terugleverboete van 80 cent per dag, omgerekend 200 euro per jaar. Dat is serieus geld en ondanks dat ik mijn best doe om overdag te wassen en zo is dit een behoorlijke afknapper gebleken.
Nu is dus mijn kans om er onderuit te komen maar ik moet nog even zien waar ik dan voor ga.
Elektrische auto (overdag op het werk helaas) en zonnepanelen.
Ik heb in 2024, destijds nog net voor 1 juni, een contract voor alleen stroom afgesloten bij Essent, via hun actie/stand in de MediaMarkt. Op dat moment was dat zo'n beetje de laatste kans om onder de terugleverkosten/-boete uit te komen. Ik heb het toen maar meteen voor 3 jaar afgesloten, met het idee "t.z.t. zien we wel wat gaat gebeuren met de salderingsregeling".

Nou, ruim een week geleden ontving ik van Essent inderdaad ook nieuwe voorwaarden voorgeschoteld. Als ik voor 11 maart niet reageer accepteer ik automatisch de nieuwe voorwaarden. Als ik het zo zie zijn er 3 opties:
  • Accepteren
  • Weigeren maar contract wel uitdienen met de oude voorwaarden
  • Weigeren en direct opzeggen (kosteloos)
Wat is nou wijsheid 8)7

Ik ben mijn oude voorwaarden al even aan het doorspitten. Ik kan alleen de versie van destijds niet terugvinden. Die werd doorgelinkt vanuit de bevestigingsmail, maar daarmee kom ik nu bij de versie van 1 januari 2026 uit ...

Ik heb een slimme meter, zonnepanelen, wel een EV (lease) maar geen laadpaal aan huis, en geen thuisbatterij.
Laadpaal aan huis is eventueel een keer een overweging. Een (hybride) warmtepomp en/of airco's op den duur eventueel ook. Maar vooralsnog niet aanwezig.
Verbruik +/- 4500kWh, Opwek +/- 4000kWh.

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter! op 09-02-2026 12:08 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:30
Wouter! schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Ik heb in 2024, destijds nog net voor 1 juni, een contract voor alleen stroom afgesloten bij Essent, via hun actie/stand in de MediaMarkt. Op dat moment was dat zo'n beetje de laatste kans om onder de terugleverkosten/-boete uit te komen. Ik heb het toen maar meteen voor 3 jaar afgesloten, met het idee "t.z.t. zien we wel wat gaat gebeuren met de salderingsregeling".

Nou, ruim een week geleden ontving ik van Essent inderdaad ook nieuwe voorwaarden voorgeschoteld. Als ik voor 11 maart niet reageer accepteer ik automatisch de nieuwe voorwaarden. Als ik het zo zie zijn er 3 opties:
  • Accepteren
Wat is nou wijsheid 8)7

Ik ben mijn oude voorwaarden al even aan het doorspitten. Ik kan alleen de versie van destijds niet terugvinden. Die werd doorgelinkt vanuit de bevestigingsmail, maar daarmee kom ik nu bij de versie van 1 januari 2026 uit ...

Ik heb een slimme meter, zonnepanelen, wel een EV (lease) maar geen laadpaal aan huis, en geen thuisbatterij.
Laadpaal aan huis is eventueel een keer een overweging. Een (hybride) warmtepomp en/of airco's op den duur eventueel ook. Maar vooralsnog niet aanwezig.
Verbruik +/- 4500kWh, Opwek +/- 4000kWh.
Ik denk niet dat optie 2 mogelijk is, dan kunnen ze net zo goed geen mail sturen.
Hun volgen gewoon de nieuwe wet, dus accepteren of opzeggen. En dan sluit je ergens een nieuw contract af en krijg je vervolgens nog de nieuwe voorwaarden.

1 PVoutput . Dongen NB

• Novax
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:11:
[...]

Ik denk niet dat optie 2 mogelijk is, dan kunnen ze net zo goed geen mail sturen.
Hun volgen gewoon de nieuwe wet, dus accepteren of opzeggen. En dan sluit je ergens een nieuw contract af en krijg je vervolgens nog de nieuwe voorwaarden.
Optie 2 is voor nu wel degelijk mogelijk maar tijdelijk. (Wellicht tot eind dit jaar als saldering er af gaat.)

• Novax
  • Niet online
Wouter! schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:59:
[...]

• Accepteren
Wat is nou wijsheid 8)7

Oude Algemene Voorwaarden zijn deze https://www.essent.nl/-/m...orwaarden_essent_2017.pdf

Maar let op dat Essent ook je productvoorwaarden kan wijzigen, die zijn belangrijker.

Zie ook Novax in "De energierekening - kroegtopic"

• Wouter!
reneeke1970 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:11:
[...]

Ja, ik snap dat de ze wet volgen. Maar bij zo'n bericht gaan bij mij direct de alarmbellen af. Waarom willen ze nieuwe voorwaarden laten accepteren? Waarom zou ik de oude voorwaarden niet nog even behouden? En waarom nu overstappen want er is niet veel mis dit contract door het ontbreken van terugleverkosten.
Novax schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:18:
[...]

Oude Algemene Voorwaarden zijn deze https://www.essent.nl/-/m...orwaarden_essent_2017.pdf

Maar let op dat Essent ook je productvoorwaarden kan wijzigen, die zijn belangrijker.

Zie ook Novax in "De energierekening - kroegtopic"
Ah ja, helder. Ik had de oude en nieuwe voorwaarden al even door ChatGPT gehaald om te laten vergelijken. Ik neem alles dat daar uitkomt zeker niet direct voor waarheid aan, maar volgens ChatGPT zijn de nieuwe voorwaarden vooral veel duidelijker en transparanter. Er zou vooral op papier veel veranderen maar niet in de praktijk.

Die productvoorwaarden zijn wel interessant, inderdaad. Ik heb nu dus nog deze, en zou na eventueel accepteren deze krijgen.

Alles in mij zegt dat ik vooral nog even mijn oude voorwaarden moet behouden zo lang het kan :)
Ik probeer dat alleen nog even goed te verantwoorden.

edit: De oude en nieuwe productvoorwaarden ook even door ChatGPT laten vergelijken. Waar ga je mee akkoord in de nieuwe:
  • Terugleverkosten (kan ook al voor 1 januari 2027 o.b.v. schalen, en na die tijd per kWh)
  • Salderingsregeling en datum specifiek benoemd
  • Als je hier mee akkoord gaat accepteer je een nieuwe kostenstructuur (die ze daarna niet meer zomaar mogen verhogen maar hiermee al wel bestaat)
Nou, dat lijkt me een no-brainer. En in aanloop naar het afschaffen van de salderingsregeling kijken we wel weer veder wat er gaat gebeuren. Dit ga ik echt nooit zo accepteren. Dus ik maak bezwaar en wil mijn huidige voorwaarden behouden. Ik zou niet weten waarom ik nu al naar een ander zou moeten/willen overstappen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wouter! op 09-02-2026 12:51 ]

• Novax
  • Niet online
Wouter! schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:34:
Die productvoorwaarden zijn wel interessant, inderdaad. Ik heb nu dus nog deze, en zou na eventueel accepteren deze krijgen.
In de oude staat dus niks over salderen en in de nieuwe staat heel duidelijk dat het wettelijk is en per 1 januari 2027 wordt afgeschaft :+ . Als je dus accepteert weet je zeker dat je niet meer kan salderen. Als je niet accepteert is er wellicht nog een mogelijkheid dat je kan blijven salderen tot einde contract (ex EB) al zou ik daar niet van uitgaan, maar mooi meegenomen als het wel kan.

[ Voor 17% gewijzigd door Novax op 09-02-2026 12:43 ]

• Wouter!
Novax schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:39:
[...]

In de oude staat dus niks over salderen en in de nieuwe staat heel duidelijk dat het wettelijk is en per 1 januari 2027 wordt afgeschaft :+ . Als je dus accepteert weet je zeker dat je niet meer kan salderen. Als je niet accepteert is er wellicht nog een mogelijkheid dat je kan blijven salderen tot einde contract (ex EB) al zou ik daar niet van uitgaan, maar mooi meegenomen als het wel kan.
Ja, juist. Die conclusie heb ik ook al getrokken. Had al wat toegevoegd aan m'n vorige post.
Dus bezwaar maken en huidige voorwaarden behouden! Tegen die tijd zien we wel verder :).

Bedankt voor het nog even specifiek wijzen op de productvoorwaarden. Essent maakt in hun mail de algemene voorwaarden heel belangrijk en de productvoorwaarden staan als laatste bullitpoint genoemd.

• Novax
  • Niet online
Wouter! schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:47:
Bedankt voor het nog even specifiek wijzen op de productvoorwaarden. Essent maakt in hun mail de algemene voorwaarden heel belangrijk en de productvoorwaarden staan als laatste bullitpoint genoemd.
Ja, nogal geniepig, je zou dan denken dat ze daar dan een reden voor hebben om dat zo onopvallend te doen. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 09-02-2026 13:01 ]

• Wouter!
Novax schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:00:
[...]

Ja, nogal geniepig, je zou dan denken dat ze daar dan een reden voor hebben om dat zo onopvallend te doen. >:)
Exact. Dat is ook precies waarom meteen de alarmbellen al gingen rinkelen, ik het mailtje even had geparkeerd en een momentje had geagendeerd om het even uit te zoeken ;).

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

Michieas schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:40:
[...]

Heb je hier nog een update over?

Ik heb nog een contract lopen bij vandebron tot januari 2028.
Hoog/laag tarief van gemiddeld 0,17 cent.
Afname ongeveer 10.000kW
Opbrengst 9000kW, waarvan 6000 terug geleverd.

De teruglever vergoeding is hoog maar omdat het onbekend is wat er gaat gebeuren in 2027 vind ik dat je eigenlijk niet geinformeerd genoeg bent om de voorwaarden aan te passen/accepteren.

Samen met CoPilot kan ik niet echt vinden wat nou een betere keuze is...
Nee nooit meer antwoord gehad.

Zero compensation

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.