Truus01 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:09:
[...]
Wat zou je met HA willen automatiseren, dat je denkt dat dynamisch beter uitkomt? Heb je wel een accu of EV?
Je kan zelf je maandbedrag aanpassen. Uiteindelijk wordt alles op de jaarrekening vereffend.
Bij mijn weten is de gasprijs juist licht dalende (of in ieder geval redelijk stabiel). Zie oa
de prijs op de markt, of
de prijs van de leveranciers.
Heb je afgesloten en zit je nog binnen de 14 dagen, kun je de boel nog even in de gaten houden en alsnog annuleren, mocht je iets goedkopers tegenkomen.
Mijn vraag was. Is het verstandig nu vast te leggen voor 1 jaar of is het beter nog wat af te wachten. Mijn huidige contract loopt tot 2 Novenber. Ik heb zonnepanelen. Ik heb verwarming op gas en geen warmtepomp, geen airco, geen waterboiler op stroom (wel een zonneboiler). En ik heb ook geen EV.
De prijs van gas is gedaald nav de vredesbesprekingen. De prijs vh gas in het contract wat ik heb geaccepteerd is 1,37 euro. Als alles goed gaat zou de gasprijs nog kunnen dalen, maar verder in het jaar kan hij ook stijgen wanneer we verder richting het eind van het jaar lopen. Wanneer ik op:
Gasprijs vandaag per m3 | Goedkoopste prijs in 2026 kijk dan blijkt dat de gasprijs richting het eind vh jaar juist daalde,
Het kan al eerder foutlopen, wanneer de onderhandelingen met Iran spaaklopen. Enfin het lijkt net de beurs.
In het nieuwe contract krijg ik blijkbaar 0,02 cent terug bij teruglevering (per 2027?) maar voor vele leveranciers is dit nog niet duidelijk
@
Truus01 wat betreft je vraag over automatisering. Je zou met HA je omvormer kunnen uitzetten (dat is niet zo eenvoudig...tenzij je een echte tweakers bent) wanneer de gasprijs negatief wordt en je zou boodschappen kunnen geven via je google home devices dat er overcapaciteit is. Oftewel je kunt HA gebruiken om meer bewust op gunstige tijden energie te gebruiken.
Je zou kunnen regelen dat je via Google -devices vragen kunt stellen aan HA(Home Assistant), waarbij HA aangeeft wat de huidige overcapaciteit is.
Je zou HA stroomverbruikers kunnen laten aanzetten (of uitzetten). (dan is het wel handig wanneer je stroomverbruikers hebt....zoals warmtepomp, zonneboilers, EV ....die heb ik niet) .
Ik denk maar even hardop. Maar voorlopig wil ik het simpel houden. Ga ik voor een vast contract. Ik zit nu nog in mijn 2 weken bedenktijd vh VEH-contract. Dus ik kan eventueel nog even wachten....enfin...dit is mijn twijfel-verhaal