Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:41
Truus01 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:56:
Kan het overigens nu weer gaan om mensen te helpen die willen overstappen en op zoek zijn naar advies.
Dit is verder niet echt het juiste topics om dit soort discussies in te voeren.
Dat is het wel, aangezien je er nu al een drie jaar contract kunt afsluiten tegen de nieuwe tarieven.
Maar het blijkt toch een fout op website te zijn dus het maakt verder niet uit

1 PVoutput . Dongen NB

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 16:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik kreeg onlangs een verleng aanbod van Budget Energie. Ik schrok van de slechte tarieven, vergeleken met de concurrenten.
Tarieven 1 jaar vast Jouw tarieven
Gas € 1,21196 / m³
Stroom (normaal) € 0,25389 / kWh
Stroom (dal) € 0,25389 / kWh

Vaste leveringskosten Gas
€ 8,99 p/m
Stroom€ 8,99 p/m
Vaste leveringskosten berekenen wij per gehele kalendermaand. We berekenen vaste leveringskosten per gehele kalendermaand, ook als je maar een gedeelte van de maand klant bent. Dit geldt bij de start, maar ook bij het einde van de looptijd van je contract: als deze niet per de 1e van de maand eindigt, betaal je de gehele maand.
TerugleverkostenSchaal 4 ( 1500 - 2000 kWh ) € 17,50 p/m
Zojuist een voorberekening gedaan via Noord Energie, maar dan wel met een dynamisch contract. De tarieven zijn dan (op dit moment) echt ontzettend laag. Redelijk in lijn met het Tweakers energie vergelijk model:
Variabele kosten
Tarieven (Indicatief) Tarief € 0,09396
Opslag € 0,01936
Verbruik x tarief Enkel 3300 x 0.11332
€ 373,94
Totaal per maand € 31,16

Tarieven teruglevering
(Indicatief) Tarief € 0,09396
Afslag € 0,01936
Teruglevering x tarief Enkel 1800 x € 0,07460 € -134,27
Totaal per maand € -11,19

Overheidsheffingen (0 - 2900 kWh)
Energiebelasting € 0,12286
(Verbruik - teruglevering) x heffingstarieven 1500 x € 0,12286 € 184,30
Totaal per maand € 15,36

Vaste kosten
Vaste leveringskosten € 107,88
Netbeheerkosten Enexis (Aansluitwaarde: Standaard capaciteit : 3x25A) € 475,92
Vermindering energiebelasting € -635,19
Totaal € -51,39
Totaal per maand € -4,28

Aardgas € 71,43
Variabele kosten
Tarieven (Indicatief) Tarief € 0,37811
Opslag € 0,07260
Verbruik x tarief 500 x € 0,45071 € 225,36
Totaal per maand € 18,78

Overheidsheffingen (0 - 1000 m3)
Energiebelasting € 0,69957
Verbruik x heffingstarieven 500 x € 0,69957 € 349,79
Totaal per maand € 29,15
Vaste kosten
Vaste leveringskosten € 107,88
Netbeheerkosten Enexis (Aansluitwaarde: Standaard capaciteit : G6) € 174,10
Totaal € 281,98
Totaal per maand € 23,50
Ik ben best verbaasd over het ontzettend grote verschil tussen de tarieven van beide leveranciers. Ik snap dat ik bij Noordenergie voor dynamisch kies (Budget Energie heeft deze optie niet).
Maar ik zou denken dat de tarieven in de zomer nog gunstiger zijn?

PS. Ik heb nog wel een gas aansluiting maar het verbruik is zeer laag voor het type woning.
Ik zou er zelfs voor kunnen kiezen om elektrisch te verwarmen met de AC maar ik heb gewoon een sterke persoonlijke voorkeur voor mijn CV vloerverwarming (en het programma heeft ook een zelf ingestelde jolly-mode met slecht een paar uur 'stoken' per dag in mijn A+ QV60-II geïsoleerde woning).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Da_maniaC schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:08:
Ik kreeg onlangs een verleng aanbod van Budget Energie. Ik schrok van de slechte tarieven, vergeleken met de concurrenten.

[...]

Zojuist een voorberekening gedaan via Noord Energie, maar dan wel met een dynamisch contract. De tarieven zijn dan (op dit moment) echt ontzettend laag. Redelijk in lijn met het Tweakers energie vergelijk model:

[...]

Ik ben best verbaasd over het ontzettend grote verschil tussen de tarieven van beide leveranciers. Ik snap dat ik bij Noordenergie voor dynamisch kies (Budget Energie heeft deze optie niet).
Maar ik zou denken dat de tarieven in de zomer nog gunstiger zijn?

PS. Ik heb nog wel een gas aansluiting maar het verbruik is zeer laag voor het type woning.
Ik zou er zelfs voor kunnen kiezen om elektrisch te verwarmen met de AC maar ik heb gewoon een sterke persoonlijke voorkeur voor mijn CV vloerverwarming (en het programma heeft ook een zelf ingestelde jolly-mode met slecht een paar uur 'stoken' per dag in mijn A+ QV60-II geïsoleerde woning).
De tarieven voor vaste klanten bij verlengen zijn vrijwel altijd slecht. Zij hopen dat je dat zonder verder te kijken accepteert. Als je overstapt naar een andere leverancier voor een vast contract zijn de tarieven beter en krijg je vaak ook nog een hoge bonus, zeker als je via een vergelijker overstapt. Na het einde van het contract begint het spel weer opnieuw.

De vergelijking van vast met dynamisch is niet echt te doen maar Budget Energie heeft overigens wel dynamische contracten via de website, dat zou je dan moeten vergelijken.

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:03

Masuchievo

Cpt. Average

Hallo!

Een leuke situatie. Sinds begin oktober hebben we een warmtepomp en binnenkort ook geen gasfornuis meer.

1 EV (39kWh) en 1 PHEV (8kWh). +-300kWh per maand
Zonnepanelen (terugleveren 3500kWh op jaarbasis)
Verbruik voor warmtepomp 5000 kWh op jaarbasis
Gas 1700kuub

Huidig contract:
Oxxio Europese Windstroom 3 jaar - 11-07-2023 start
Elec:0.34 normaal 0.30 dal
Gas:1.34/kub
Volledig salderen nog inbegrepen.
Kosten opzeggen +-150 incl.

Gezien we van het gas af gaan en we meer elektriciteit gaan gebruiken leek het me misschien toch handig om over te stappen op een dynamisch contract.

Als ik een snelle berekening doe lijkt het gunstig
0.31 vast contract (gem)
0.27 dynamsich (zeer ongunstig gerekend want auto's kunnen gunstiger)
Verwachtte afname tm einde contract +-6000kWh (gas naar kWh: 1kuub*8.22*4COP)
1860 euro vs 1620 euro.

Vastrecht nog niet meegenomen.

Maak ik hier ergens een denkfout?

[ Voor 0% gewijzigd door Masuchievo op 03-11-2025 16:59 . Reden: correctie van 0.31 cent naar 0.31 euro ]

Te weinig geld voor alle gadgets.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:47
Masuchievo schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:01:
0.31 cent vast contract (gem)
[...]

Maak ik hier ergens een denkfout?
Ja, je zit er (denk ik) een factor 100 naast. 0.31 CENT is echt heel weinig.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:48

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Novax schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Dat zijn toch meer stappen. Als je via gaslicht gewoon kan overstappen op de normale manier maar met de hogere korting dan is dat een stuk makkelijker.
Zoveel stappen waren het niet.. even inloggen en contract opzeggen, was in minder dan een minuut tijd gedaan.
Vervolgens nieuw contract afgesloten bij andere leverancier met ingangsdatum dag na laatste leverdatum vorige leverancier.
Heeft me 120 euro extra korting opgeleverd.

• Novax
  • Niet online
ocn schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:56:
[...]

Zoveel stappen waren het niet.. even inloggen en contract opzeggen, was in minder dan een minuut tijd gedaan.
Vervolgens nieuw contract afgesloten bij andere leverancier met ingangsdatum dag na laatste leverdatum vorige leverancier.
Heeft me 120 euro extra korting opgeleverd.
Toch meer stappen ;) Maar nieuwe contract gewoon via gaslicht.com en verhuizen gekozen ?

Zou wel fijn zijn als dit helemaal niet nodig was en de leveranciers ophouden met dat gerommel met kortingen.

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-11 14:32
Huidige leverancier is Essent had bet maand bedrag op 60 euro staan en normaal kreeg ik wat terug of net iets bijbetalen, maar door de terugleverboete moet ik nu deze maand 680 bijbetalen.

Ons verbruik is:

Daltarief
Jaarverbruik
4616 kWh
Teruglevering
1345 kWh
Normaaltarief
Jaarverbruik
2231 kWh
Teruglevering
3173 kWh

1 EV, Airco woonkamer verwarmen, volgend jaar warmtepomp en pellet kachel erbij en boven op 2 kamers komen 2 aircos en heel huis tripple glas en dak en vloer isolatie, huis is vrijstaande woning uit 1979 met 160m2 woonoppervlakte. Heb 20 zonnepanelen op zuid/oost. Nog geen thuisbatterij.

Ik kreeg bij gaslicht Coolblue als aanbieding met 79 euro per maand en deze tarieven:

Prijsdetails
Tarief
Stroom /kWh
Terugleververgoeding
Terugleverkosten
Vaste leveringskosten
Gas /m3
Vaste leveringskosten
Normaal:
€ 0,2639
Dal:
€ 0,2376
Normaal:
€ 0,0350
Dal:
€ 0,0350
€ 378,00 /jaar
3001-4990 kWh
€ 19,99 /maand
€ 1,1769
€ 8,49 /maand

Gas gaat er toch volgend jaar uit na de verbouwing, maar zou dit een goede deal zijn of verder kijken?

• Novax
  • Niet online
Cyclonic schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:18:
Huidige leverancier is Essent had bet maand bedrag op 60 euro staan en normaal kreeg ik wat terug of net iets bijbetalen, maar door de terugleverboete moet ik nu deze maand 680 bijbetalen.

Ons verbruik is:

Daltarief
Jaarverbruik
4616 kWh
Teruglevering
1345 kWh
Normaaltarief
Jaarverbruik
2231 kWh
Teruglevering
3173 kWh

1 EV, Airco woonkamer verwarmen, volgend jaar warmtepomp en pellet kachel erbij en boven op 2 kamers komen 2 aircos en heel huis tripple glas en dak en vloer isolatie, huis is vrijstaande woning uit 1979 met 160m2 woonoppervlakte. Heb 20 zonnepanelen op zuid/oost. Nog geen thuisbatterij.

Ik kreeg bij gaslicht Coolblue als aanbieding met 79 euro per maand en deze tarieven:

Prijsdetails
Tarief
Stroom /kWh
Terugleververgoeding
Terugleverkosten
Vaste leveringskosten
Gas /m3
Vaste leveringskosten
Normaal:
€ 0,2639
Dal:
€ 0,2376
Normaal:
€ 0,0350
Dal:
€ 0,0350
€ 378,00 /jaar
3001-4990 kWh
€ 19,99 /maand
€ 1,1769
€ 8,49 /maand

Gas gaat er toch volgend jaar uit na de verbouwing, maar zou dit een goede deal zijn of verder kijken?
Als je volgend jaar van het gas afgaat zou ik daar ook rekening mee houden met de keuze van je energieleverancier, zie Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels . En wellicht optie om stroom en gas apart te doen en gas dan variabel of dynamisch.

• ocn
  • Laatst online: 22:48

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Novax schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:12:
[...]

Toch meer stappen ;) Maar nieuwe contract gewoon via gaslicht.com en verhuizen gekozen ?

Zou wel fijn zijn als dit helemaal niet nodig was en de leveranciers ophouden met dat gerommel met kortingen.
Ik snap je focus op stappen niet. Het is letterlijk minder dan een minuut werk, en je hoeft geen gebruik te maken van glitches in het systeem zoals die andere methode. Je geeft gewoon aan dat je op dit moment geen contract hebt, wat feitelijk klopt op de ingangsdatum, mits je je oude contract hebt opgezegd. Dus je hebt achteraf ook geen risico dat ze je korting wijzigen omdat je toch gebruik hebt gemaakt van hun 'overstapservice' (wat feitelijk hetzelfde is als die ene minuut rondklikken om je contract op te zeggen).

• Novax
  • Niet online
ocn schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:50:
[...]

Ik snap je focus op stappen niet. Het is letterlijk minder dan een minuut werk, en je hoeft geen gebruik te maken van glitches in het systeem zoals die andere methode. Je geeft gewoon aan dat je op dit moment geen contract hebt, wat feitelijk klopt op de ingangsdatum, mits je je oude contract hebt opgezegd. Dus je hebt achteraf ook geen risico dat ze je korting wijzigen omdat je toch gebruik hebt gemaakt van hun 'overstapservice' (wat feitelijk hetzelfde is als die ene minuut rondklikken om je contract op te zeggen).
Was ook met een knipoog. Het is overigens wel zo dat je niet bij alle leveranciers makkelijk online kunt opzeggen.

Maar voor andere mensen die hier gebruik willen maken van de hogere kortingen is het dus als volgt:

1. Zeg het contract bij je huidige leverancier op, houdt daarmee rekening met de opzegtermijn en de correcte einddatum. (de laatste dag dat je nog geleverd krijgt)
2. Ga naar gaslicht.com en kies bij "Huidige leverancier" voor "Ik heb nog geen contract" voor hogere kortingen. Voor de Ingangsdatum doe je dan 1 dag na de einddatum. (normaal gesproken vul je bij een overstap via gaslicht.com de einddatum zelf in)

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:50
Ons contract loopt begin februari af, dus ben alvast eens gaan kijken.
Zo te zien krijg ik óf een hoop terug, of de tarieven zijn beter dan een jaar geleden...
Omdat ik uiteraard nog geen afrekening heb, heb ik de vorige er even bijgepakt:
Stroom teruglevering - daltarief 661 kWh
Stroom - daltarief 1726 kWh
Stroom normaaltarief 1415 kWh
Stroom teruglevering - normaaltarief 1376 kWh
Gas 930 m3
Bij de diverse aanbieders liggen dan de tarieven volgens gaslicht.com niet heel ver uit elkaar, dat scheelt 5 euro tussen de nummer 1 en 6.

Waar zou ik dan specifiek nog op kunnen letten?

Life is what happens while you're busy making other plans

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:34
frumper schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:42:
Zo te zien krijg ik óf een hoop terug, of de tarieven zijn beter dan een jaar geleden...
Omdat ik uiteraard nog geen afrekening heb, heb ik de vorige er even bijgepakt:
Stroom teruglevering - daltarief 661 kWh
Stroom - daltarief 1726 kWh
Stroom normaaltarief 1415 kWh
Stroom teruglevering - normaaltarief 1376 kWh
Gas 930 m3
Bij de diverse aanbieders liggen dan de tarieven volgens gaslicht.com niet heel ver uit elkaar, dat scheelt 5 euro tussen de nummer 1 en 6.

Waar zou ik dan specifiek nog op kunnen letten?
Of gas en stroom apart misschien gunstiger is. Of enkeltarief misschien ook nog voordeliger is.
En of de prijs van de leveranciers komt door een laag tarief of een hoge korting, dan is met een laag tarief een betere keuze, voor als je meer verbruikt. (Maar dus een hogere korting als je echt verwacht minder te gaan gebruiken.)

• Novax
  • Niet online
frumper schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:42:
Je kan de tarieven van je huidige contract toch inzien, dan weet je of de tarieven nu beter zijn.

• neeszz
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-11 15:56
Opwekker met overcapaciteit hier. Kan as we speak overstappen. Lage gasverbruiker á 320 m³.
Dus als het goed is, kan ik het beste naar modelcontracten of een vastcontract.
- is dit een goede aanname?

Afname 1.909 kWh
Teruglever 2.319 kWh

Kenmerkend voor Modelcontracten zijn de hoge vaste leveringskosten. Als ik kijk naar Modelcontract van Van de Bron, zie ik geen hoge vaste leveringskosten maar juist een hoge leveringsprijs per kWh.

Leveringsprijs á € 0,53902 per kWh. Zijn het vrij dure kWh, echter.....
- De som van je afgenomen stroom saldeer je dan toch volledig weg? Dus netto betaal ik 0 euro voor de afgenomen stroom en ontvang ik daar bovenop nog € 0,00484 per teruggeleverde kWh (11 euro 8)7) Is dit een juiste aanname?
- Per wanneer wordt het gesaldeerd?
x per half jaar, namelijk per aanpassing op 1 januari 2026?
x per jaar, op het moment van het afsluiten van het modelcontract?
x ander moment, namelijk: ....

• Novax
  • Niet online
neeszz schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:22:
Opwekker met overcapaciteit hier. Kan as we speak overstappen. Lage gasverbruiker á 320 m³.
Dus als het goed is, kan ik het beste naar modelcontracten of een vastcontract.
- is dit een goede aanname?

Afname 1.909 kWh
Teruglever 2.319 kWh

Kenmerkend voor Modelcontracten zijn de hoge vaste leveringskosten. Als ik kijk naar Modelcontract van Van de Bron, zie ik geen hoge vaste leveringskosten maar juist een hoge leveringsprijs per kWh.

Leveringsprijs á € 0,53902 per kWh. Zijn het vrij dure kWh, echter.....
- De som van je afgenomen stroom saldeer je dan toch volledig weg? Dus netto betaal ik 0 euro voor de afgenomen stroom en ontvang ik daar bovenop nog € 0,00484 per teruggeleverde kWh (11 euro 8)7) Is dit een juiste aanname?
- Per wanneer wordt het gesaldeerd?
x per half jaar, namelijk per aanpassing op 1 januari 2026?
x per jaar, op het moment van het afsluiten van het modelcontract?
x ander moment, namelijk: ....
Modelcontracten krijgen zo als het er nu uitziet per 1 januari 2026 ook terugleverkosten dus hoogst waarschijnlijk dat zo'n contract dan niet meer voordeliger is met overschot.

Gas kan je los afsluiten, die moest je sowieso niet als modelcontract nemen.

• neeszz
Novax schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:37:
[...]

Modelcontracten krijgen zo als het er nu uitziet per 1 januari 2026 ook terugleverkosten dus hoogst waarschijnlijk dat zo'n contract dan niet meer voordeliger is met overschot.

Gas kan je los afsluiten, die moest je sowieso niet als modelcontract nemen.
Aha, oké. Hoef ik dus niet meer een Modelcontract te kijken.

Dan wordt 't enkel een vast contract voor stroom, i.v.m. saldeervoordeel, correct?
En gas dynamisch of kijken naar laagste vastrecht? Of ook vast zetten.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:30
Ik zou juist gas vastzetten en stroom dynamisch.

• Novax
  • Niet online
neeszz schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:46:
Dan wordt 't enkel een vast contract voor stroom, i.v.m. saldeervoordeel, correct?
Wanneer heb je je laatste jaarrekening gehad en wat zijn je huidige tarieven en terugleverkosten voor stroom. salderen bij je huidige leverancier is weer vanaf de laatste datum van die jaarrekening.
En gas dynamisch of kijken naar laagste vastrecht? Of ook vast zetten.
Gas is dynamisch nu erg voordelig en heeft als voordeel dat je geen opzegtermijn hebt. wat je zou kunnen doen is nu dynamisch afsluiten via bijvoorbeeld gaslicht.com (krijg je ook nog korting na rato). En ook al een vast contract met hoge bonus afsluiten die later ingaat (1 december bijvoorbeeld), die kan je dan annuleren net voor de 14 bedenktijd dagen om zijn mochten de tarieven nog verder dalen of ongeveer hetzelfde blijven.

• neeszz
Geen modelcontract meer. Ik kan overstappen vanaf begin augustus. Nu variabel (en dat kost geld) wil dus z.s.m. afsluiten en salderen wat er openstaat.
Vanaf afsluiten nieuw contract nog ~14 maanden salderen.

Laat ik het anders verwoorden en wat minder op de stoel zitten van de expert:
Wat is het goedkoopste om te doen met het volgende verbruik?

Afname: 1.909 kWh
Teruglevering: 2.319 kWh
Gas: 320 m3

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bij mij wordt het einde jaar ook weer tijd om over te stappen. De jaarlijkse prijsvergelijking weer eens opgestart...

Altijd al zitten stoeien met het invullen van de daadwerkelijke verbruikscijfers. En zit nu eens te kijken naar wat IDIN daadwerkelijk voor me invult.

Dan kom ik op dit:
BronPeriodeVerbruik NormaalVerbruik DalTeruglevering NormaalTeruglevering DalNetto verbruik
IDIN(vermoedelijk 2024)4.8053.8401.0953.0464.504 kWh
Engie18-01-2024 → 17-01-20252.1203.2932.1208472.363 kWh
Budget Energie2025 tussenstand2.2343.1382.0708192.483 kWh
Oxxio20232.6403.5963.0491.1921.995 kWh
Nog los van de effecten; waarom wijkt IDIN zo af van de eindafrekeningen?

Uiteindelijk zou dit toch dezelfde data moeten zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 06-11-2025 11:11 ]

• Novax
  • Niet online
neeszz schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:51:
Geen modelcontract meer. Ik kan overstappen vanaf begin augustus. Nu variabel (en dat kost geld) wil dus z.s.m. afsluiten en salderen wat er openstaat.
Vanaf afsluiten nieuw contract nog ~14 maanden salderen.

Laat ik het anders verwoorden en wat minder op de stoel zitten van de expert:
Wat is het goedkoopste om te doen met het volgende verbruik?

Afname: 1.909 kWh
Teruglevering: 2.319 kWh
Gas: 320 m3
Bij een overstap kan het nog wel zijn dat je nog zit met een 30 dagen opzegtermijn.

Omdat het modelcontract wegvalt is het eigenlijk gewoon je cijfers invullen bij een vergelijker (gaslicht.com, overstappen.nl, etc.) daar komt dan Budget Energie, Eneco, of Vattenfall uit. Of je moet nog even wachten waar Eigen Huis mee komt met de collectieve inkoop, zie R0181 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Wat je nog kan overwegen is je vaste contract pas 1 januari in laten gaan, dan kan je nog een jaar volledig salderen. En dan nu nog twee maanden op je huidige variabele contract met saldering van augustus tot en met december.
Of overstappen naar dynamisch tot 1 januari, die hebben nu hele hoge jaarkortingen (naar rato bij kortere periode) en de tarieven zijn nu laag (kan natuurlijk veranderen de komende weken). Dan breek je voor stroom wel je huidige saldering maar je zou dan ook alleen voor gas kunnen overstappen.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:24
Kan iemand mij uitleggen wat nu precies de voordelen zijn van een dynamisch contract bij bezit van een elektrische auto + zonnepanelen?

Ik ben vorige week overgestapt naar Frank Energie, maar de tarieven zakken zelden onder de 23ct. Misschien snap ik het niet, maar wat maakt dit dan voordeliger dan wanneer ik bijv. met VEH collectieve inkoop en gunstige tarieven?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:41
goldmemberf1 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:11:
Kan iemand mij uitleggen wat nu precies de voordelen zijn van een dynamisch contract bij bezit van een elektrische auto + zonnepanelen?

Ik ben vorige week overgestapt naar Frank Energie, maar de tarieven zakken zelden onder de 23ct. Misschien snap ik het niet, maar wat maakt dit dan voordeliger dan wanneer ik bijv. met VEH collectieve inkoop en gunstige tarieven?
Laatste anderhalve week, en waarschijnlijk ook nog komende week, zijn er vlakke en redelijk hoge prijzen vanwege geen wind en weinig zon.
Dus dit geeft momenteel geen realistisch beeld

1 PVoutput . Dongen NB

• Pakhaas
goldmemberf1 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:11:

En geen terugleverboete.

Maar zou je niet beter naar Tibber of Zonneplan gaan? Die zijn beter wat ik hier heb begrepen.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:24
Pakhaas schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:46:
[...]

En geen terugleverboete.

Maar zou je niet beter naar Tibber of Zonneplan gaan? Die zijn beter wat ik hier heb begrepen.
Hmm. Beter waarom? Via Independer en 150 jaar korting kwam Frank er als goedkoopste uit. Ik heb ook slim terugleveren aangezet:

Slim terugleveren van Frank Energie is een dienst die je zonnepanelen automatisch uitschakelt bij negatieve stroomprijzen om terugleverkosten te voorkomen. Tegelijkertijd ontvang je een terugleverbonus van 15% op de marktwaarde van de stroom die je wel teruglevert (overdag).

• Truus01
Ik denk dat het nog even afwachten is voor je (of toch nog naast vast gaan), maar je kunt denk ik er pas echt iets zinnigs over zeggen na een jaar.
Maar ja, na dat jaar is wel salderen er bijna af en heeft teruggaan naar vast waarschijnlijk veel minder zin.

Verder is de discussie misschien ook meer iets voor in het dynamisch topic, vooral de vraag welke leverancier mogelijk het gunstigste zou zijn.

Als je je EV wel op de meest gunstigste momenten kunt laden, dus momenteel de korte paar uurtjes zon en dan afwachten wanneer er weer wind is of zo, dan wordt dynamische misschien nog wel interessant voor je.
Anders misschien inderdaad toch nog een jaartje vast, ook gewoon lekker makkelijk met salderen, en daarna misschien wel dynamisch.

• Pakhaas
Het verschil tussen Tibber, Zonneplan en Frank weet ik niet precies, maar in het dynamisch topic kan je die info wel vinden.

Hoe meer je kunt sturen met stroom (bijv een EV) hoe meer aantrekkelijk dynamisch is. Wij zijn zelf sinds 1 november naar dynamisch en de EV is nu met mij mee naar het buitenland (vrouw wel thuis) en toch komen we maar op gemiddeld 16ct. Dat komt ook doordat de opwek die we niet gebruiken ook voor een goede prijs wordt verkocht. En dan kunnen we straks als ik weer thuis ben nog beter sturen met de EV, want die hoeven we niet elke dag te laden. Juist weekends is de stroom vaak goedkoop.

Ik weet niet hoeveel je opwekt, maar met de terugleverboetes zijn vaste contracten al snel niet meer aantrekkelijk.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Pakhaas schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:29:
Het verschil tussen Tibber, Zonneplan en Frank weet ik niet precies, maar in het dynamisch topic kan je die info wel vinden.

Hoe meer je kunt sturen met stroom (bijv een EV) hoe meer aantrekkelijk dynamisch is. Wij zijn zelf sinds 1 november naar dynamisch en de EV is nu met mij mee naar het buitenland (vrouw wel thuis) en toch komen we maar op gemiddeld 16ct. Dat komt ook doordat de opwek die we niet gebruiken ook voor een goede prijs wordt verkocht. En dan kunnen we straks als ik weer thuis ben nog beter sturen met de EV, want die hoeven we niet elke dag te laden. Juist weekends is de stroom vaak goedkoop.

Ik weet niet hoeveel je opwekt, maar met de terugleverboetes zijn vaste contracten al snel niet meer aantrekkelijk.
Volgens mij is hoeveel iemand opwekt niet zo relevant.
Zorg dat het zelfverbruik omhoog gaat. Ik ben van 35% eigen verbruik naar 80% gegaan (door wp en ev+phev).
Dan is een vast contract met lage prijzen en wat terugleverkosten helemaal niet erg en in mijn geval veel gunstiger.

En wij kijken nog niet eens wanneer we moeten wassen of wanneer de vaatwasser het beste kan draaien.

Hoi!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:06
Hebben mensen ervaring met coolblue energie?
Ik deed net een vergelijking op gaslicht en daarbij kwam coolblue als voordeligste naar voren voor een jaar vast met bonus.

Echter ben ik een ex welkom klant en ben ik een beetje sceptisch richting niet “bekende” energieleveranciers

Coolblue is natuurlijk een bekend bedrijf maar kan ik daar gerust lid worden of ?….

• TimB89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:44
Op 1 januari verloopt het contract met Vattenfall. Ook hier dus weer tijd om rond te kijken.

Gegevens van ons huishouden:

31 zonnepanelen, met overcapaciteit
Verwacht in te moeten kopen van leverancier (met nieuwe contract): 6000 kWh
Teruglevering naar net: 8000 kWh
Gasverbruik: 0 (elektrisch verwarmd, elektrische boiler 150 liter, vandaar het wat hogere energieverbruik).

Als ik bovenstaande gegevens invul op gaslicht.com, dan kom ik op de goedkoopste:

* Budget Energie: 49,- euro per maand

Als ik bovenstaande gegevens op independer.nl invul, dan kom ik op de goedkoopste:

* Energiedirect: 51,- euro per maand. Budget Energie wat bij GasLicht.com het goedkoopste was, is op Independer meer dan 80 euro per maand, met dezelfde ingevulde verbruik gegevens. Beetje bijzonder dus.

Ligt dus allemaal dicht bij elkaar, een thuisbatterij wil ik, maar op dit moment met salderen nog niet echt een noodzaak behalve dat een thuisaccu de terugleverkosten kan drukken door te laden met zon. Maar die bedragen zijn zo minimaal dat het (in mijn ogen) op dit moment niet interessant is. Zie ik nog zaken over het hoofd?

• Novax
  • Niet online
TimB89 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:40:
Op 1 januari verloopt het contract met Vattenfall. Ook hier dus weer tijd om rond te kijken.

Gasverbruik: 0 (elektrisch verwarmd, elektrische boiler 150 liter, vandaar het wat hogere energieverbruik).

Als ik bovenstaande gegevens invul op gaslicht.com, dan kom ik op de goedkoopste:

Als ik bovenstaande gegevens op independer.nl invul, dan kom ik op de goedkoopste:

* Energiedirect: 51,- euro per maand. Budget Energie wat bij GasLicht.com het goedkoopste was, is op Independer meer dan 80 euro per maand, met dezelfde ingevulde verbruik gegevens. Beetje bijzonder dus.

Ligt dus allemaal dicht bij elkaar, een thuisbatterij wil ik, maar op dit moment met salderen nog niet echt een noodzaak behalve dat een thuisaccu de terugleverkosten kan drukken door te laden met zon. Maar die bedragen zijn zo minimaal dat het (in mijn ogen) op dit moment niet interessant is. Zie ik nog zaken over het hoofd?
Maar heb je nog wel een gas aansluiting? Zo ja, dan zou ik voor de zekerheid voor gas 1m3 invullen bij gaslicht.com (en andere vergelijkers) anders heb je kans dat ze de kosten voor een gas contract niet meerekenen.

Ook lijkt het er op dat de Budget aanbieding bij Independer geen korting heeft. Dat ligt dus aan bovenstaande, zonder gas wel korting (€180), met gas geen korting.

Je moet met het maandbedrag ook nog rekening houden dat de energiebelastingen per 1 januari 2026 anders zijn, dat nemen de vergelijkers nog niet mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Novax op 09-11-2025 11:27 ]

• Novax
  • Niet online
Als je geen gas gebruikt maar je aansluiting nog wel wilt houden zou je voor gas een apart dynamisch contract kunnen nemen via bijvoorbeeld gaslicht.com. Die hebben lage vaste kosten en op dit moment hoge loyaliteitsbonussen waarbij het verbruik niets uitmaakt (wel goed actievoorwaarden lezen). NextEnergy bijvoorbeeld € 172,50 en Frank Energie € 155. Of gewoon vast Greenchoice met een korting van € 175.

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:23

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Hoi,
Bij besparen op de teruglever-kosten, aanschaf accu was 1300 euro, na 8 jaar terugverdiend met salderen.
Maar je eigen stroom gebruiken in plaats van 0 vergoeding voelt geweldig en motiveert.

Een boiler kun je meestal eenvoudig zelf isoleren, kost een paar tientjes, levert veel op.
Hier 150 liter, van 1900 kWh naar 1250 kWh, tevens met homewizard alleen laden als de zon schijnt met een powersocket. (let op overbelasting, ik gebruik een relais)

Budget energie? let op, ik kon lid worden van die club, pas op 8 januari zou mijn contract ingaan, de eerste week is dan variabel.... controleer dit eerst. (verhaal was dat ze de eerste week niet werken? onzin!)

Ik heb sinds dit jaar een thuisaccu. 5Kw.
Oude situatie:
Opbrengst panelen 8000 kWh, ik gebruikte zelf 3200 kWh, dus 40% de rest salderen. (dus 4800 inkopen na afloop salderen)

Met een thuisaccu:
Alleen zon energie wat over is gebruikt, opbrengst 8000, zelf gebruik met alleen accu, 4400 = 55% dus na salderen inclusief verlies accu 3900 inkopen. (300 kWh verleis door rendement accu)

Door de accu ga je ook anders leven, koken in de middag, wassen als de zon schijnt, phev laden als de zon schijnt etc.
Praktijk gebruik:
opbrengst 8000, zelf gebruik 5700 kWh, ruim 70%, bij kopen na salderen ongeveer 2600 kWh.

Geen gas, verwarm nu met lucht, lucht warmtepomp en enkele dagen briketten bijstook per jaar

[ Voor 3% gewijzigd door Wilmaas op 09-11-2025 12:07 ]

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:33
Mijn contract loopt af per 1-1-2026. Op op dit moment zit ik via Delta Energie.
Sinds maart heb ik een elektrische lease auto. Dat doet veel op de meter maar deze kosten worden vergoed door mijn werkgever. Daarnaast warmtepomp en zonnepanelen. Volledig gasvrij. Mijn situatie YTD:

Verbruik normaal 4016kWh
Verbruik dal 3517kWh
Terugleveren normaal 3067kWh
Terugleveren dal 1310kWh

De verschillende vergelijkers geven nagenoeg dezelfde tarieven en kortingen (pricewise, gaslicht.com e.d.). Ik heb me aangemeld bij de collectieve inkoopenergie van de CB. Volgens mij eind november een voorstel.
Volgens mij zit mijn grootste winst in het meer benutten van de zonneenergie en de auto meer gebruiken als middel om te salderen. Of zie ik iets over het hoofd?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:54

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ik heb gisteren besliten om over te stappen van OM nieuwe energie naar greenchoice.
Nu krijg ik echter het greenchoice contract binnen, maar daar staat bij vermeld dat ik naast variabele leveringskosten (per Kwh) ook een leveringstarief (per Kwh) betaal. (zie hieronder) Als ik dat bij elkaar op tel dan zijn het wel hele hoge kosten per Kwh. Heel anders dan in de prijsvergelijking werd aangegeven. Is iemand hier mee bekend? Of moet ik deze kosten helemaal niet bij elkaar op tellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbJ8f1gWTfgkFWVrg6sYyij3Q-c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C1V89GWk5WwVHz9AFqXlRCOS.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Zewatanejo op 13-11-2025 17:45 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Truus01
Zewatanejo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:43:
Ik heb gisteren besliten om over te stappen van OM nieuwe energie naar greenchoice.
Nu krijg ik echter het greenchoice contract binnen, maar daar staat bij vermeld dat ik naast variabele leveringskosten (per Kwh) ook een leveringstarief (per Kwh) betaal. (zie hieronder) Als ik dat bij elkaar op tel dan zijn het wel hele hoge kosten per Kwh. Heel anders dan in de prijsvergelijking werd aangegeven. Is iemand hier mee bekend? Of moet ik deze kosten helemaal niet bij elkaar op tellen?

[Afbeelding]
Even (via Google) op de site van GC kijken:
https://www.greenchoice.n...iekosten/#variabelekosten
Dus het is leveringstarief + energiebelasting = leverkosten.
Waarschijnlijk apart benoemd, omdat de energiebelasting over 2026 vast anders zal zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 13-11-2025 21:59 ]

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:54

Zewatanejo

Fine Thanks!

Truus01 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:57:
[...]

Even (via Google) op de site van GC kijken:
https://www.greenchoice.n...iekosten/#variabelekosten
Dus het is leveringstarief + energiebelasting = leverkosten.
Waarschijnlijk apart benoemd, omdat de energiebelasting over 2026 vast anders zal zijn.
Ja dat las ik ook, maar dan snap ik het nog niet (helemaal). Wat is nu de prijs die ik moet vergelijken met mn huidige contract, zodat ik kan beoordelen of ik duurder of goedkoper uit ben? Wat is nou de all-in Kwh prijs?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• wouter3
  • Niet online
Zewatanejo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:34:
[...]
Ja dat las ik ook, maar dan snap ik het nog niet (helemaal). Wat is nu de prijs die ik moet vergelijken met mn huidige contract, zodat ik kan beoordelen of ik duurder of goedkoper uit ben? Wat is nou de all-in Kwh prijs?
Het is precies zoals Truus01 hierboven zegt.
Je all-in Kwh prijs voor bijvoorbeeld de dalperiode is: 0,12436 (levering) + 0,12286 (belasting) = 0,24723 (variabele leveringskosten)

Dat tarief kan je vergelijken met je huidige contract.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.