Offtopic maar de beste strategie is Full Electric te gaan zodat je geen last meer hebt nu en in de toekomst van die absurde gasprijzen. Of je voor stroom nu €0,20 of €0,30 betaalt voel je veel minder met een gemiddelde Cop van 4. https://warmtepompofgas.nl/ Ik zit zonder meerekenen van Zonnepanelen nu na een winter voor stoken op 140m2 en SWW op €50,- per maand. Kan je met je panelen ook in 2027 in ieder geval warm water maken met je panelen.greatgonzo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:23:
Met de verhoogde vaste lasten van het energiek modelcontract gaat dit er uit. Nu komt er, waarschijnlijk na de zomer, bij ons een hybride warmtepomp. Mijn eerste idee is om voor een kort variabel contract te gaan en over 3 maanden weer te kijken. Probleem is wel, met 23 zonnepanelen die nu de zomermaanden ingaan wil ik natuurlijk niet dat ik teveel teruglever, aangezien ik hiervoor minder terug krijg.
Ik zit even in dubio wat de beste strategie is. Gevoelsmatig zeg ik: voor nu variabel, en als de teller weer op 0 staat kijken naar een nieuw contract, bijvoorbeeld in oktober. Wat zou dan nu het handigste zijn: een voorschot bepalen op mijn verbruik in de periode juli-oktober, of wel gewoon van het jaarverbruik uitgaan?
Is energiek nog altijd qua gas de beste keuze? Ik heb nu een modelcontract gas afgesloten om deze maand te overbruggen tot 1 juli maar zo te zien zijn de tarieven van Energiek nu € 1,34390 per m3. Op andere vergelijkingssites kom ik bij Engie op € 1,42318 of UnitedConsumers € 1,44091.
Op zich een prima stabiel tarief tot 1 oktober als je denkt dat uiteindelijk de gastarieven weer gaan dalen. Energiek zelf gaat met het vaste 1 jarige contract nog lager naar € 1,3197 en bij de andere leveranciers moet je ook rekening houden met een bonus.ViezeVis schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:06:
Is energiek nog altijd qua gas de beste keuze? Ik heb nu een modelcontract gas afgesloten om deze maand te overbruggen tot 1 juli maar zo te zien zijn de tarieven van Energiek nu € 1,34390 per m3. Op andere vergelijkingssites kom ik bij Engie op € 1,42318 of UnitedConsumers € 1,44091.
Ik ben aan het rondshoppen voor een nieuw energiecontract en nu komt Vattenfall daar voor mij het gunstigste uit met een 1 jarig contract.
In de voorwaarden zie ik het volgende staan: "De vaste terugleverkosten staan vast tot 1 januari 2027. Vanaf 1 januari 2027 stappen we over op variabele terugleverkosten. We brengen vanaf dat moment een bedrag in rekening per kWh die je teruglevert. Je variabele terugleverkosten staan vast van 1 januari 2027 tot het einde van de vasteprijsperiode. Kijk voor meer informatie over terugleverkosten."
Wat wordt hier bedoeld met variabele terugleverkosten? Op de website van Vattenfall kom ik er niet echt uit. Is dit iets om rekening mee te houden, in de zin van dat ze deze kosten opeens veel hoger kunnen maken? Ik zie dit bij andere leveranciers waarbij ik een modelcontract heb opgemaakt niet terugkomen.
In de voorwaarden zie ik het volgende staan: "De vaste terugleverkosten staan vast tot 1 januari 2027. Vanaf 1 januari 2027 stappen we over op variabele terugleverkosten. We brengen vanaf dat moment een bedrag in rekening per kWh die je teruglevert. Je variabele terugleverkosten staan vast van 1 januari 2027 tot het einde van de vasteprijsperiode. Kijk voor meer informatie over terugleverkosten."
Wat wordt hier bedoeld met variabele terugleverkosten? Op de website van Vattenfall kom ik er niet echt uit. Is dit iets om rekening mee te houden, in de zin van dat ze deze kosten opeens veel hoger kunnen maken? Ik zie dit bij andere leveranciers waarbij ik een modelcontract heb opgemaakt niet terugkomen.
Het variabele in "variabele terugleverkosten" gaat niet over het tarief maar over de hoeveelheid stroom die je teruglevert, dat is variabel. Het tarief van de terugleverkosten staat vast.Hyperdunk_15 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:30:
Ik ben aan het rondshoppen voor een nieuw energiecontract en nu komt Vattenfall daar voor mij het gunstigste uit met een 1 jarig contract.
Zelfde schuitje hier, maar ook geen zin om de prijzen in de gaten te houden. De afgelopen jaren steeds een jaar vast gezet met een welkomstbonus. Maar nu vastzetten met €1,42 m3 + welkomstbonus voelt niet echt als een goeie deal. Kom je weer bij de glazen bol... wanneer zal het weer zakken naar het niveau van begin dit jaar? Notificatie wanneer het zakt zou wel handig zijn.japie06 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 02:44:
Mijn gascontract loopt af begin juli. Stroom heb ik bij een andere leverancier afgesloten. Ik ga denk ik naar een dynamisch gascontract zodat ik nog even de kat uit de boom kan kijken.
Het beste is de komende tijd elke 3 of 4 weken de vaste contracten gaan vergelijken denk ik.royduin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:19:
[...]
Zelfde schuitje hier, maar ook geen zin om de prijzen in de gaten te houden. De afgelopen jaren steeds een jaar vast gezet met een welkomstbonus. Maar nu vastzetten met €1,42 m3 + welkomstbonus voelt niet echt als een goeie deal. Kom je weer bij de glazen bol... wanneer zal het weer zakken naar het niveau van begin dit jaar? Notificatie wanneer het zakt zou wel handig zijn.
Ik heb net bij Vandebron één jaar vast afgesloten voor 1,42 per m3 maar met 180 euro bonus op 500 m3 jaarverbruik kom ik op 1,06 per m3 uit. En bij hen ook stroom afgesloten met ook 180 euro bonus. Normaliter is door salderen enz mijn stroomrekening 0 euro maar het eerste halfjaar van 2027 zal wel iets meer gaan kosten.royduin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:19:
[...]
Zelfde schuitje hier, maar ook geen zin om de prijzen in de gaten te houden. De afgelopen jaren steeds een jaar vast gezet met een welkomstbonus. Maar nu vastzetten met €1,42 m3 + welkomstbonus voelt niet echt als een goeie deal. Kom je weer bij de glazen bol... wanneer zal het weer zakken naar het niveau van begin dit jaar? Notificatie wanneer het zakt zou wel handig zijn.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB
Wanneer heb je dit afgesloten? Gastarief is inmiddels € 1,4018 bij Vandebron.henkzelf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:32:
[...]
Ik heb net bij Vandebron één jaar vast afgesloten voor 1,42 per m3 maar met 180 euro bonus op 500 m3 jaarverbruik kom ik op 1,06 per m3 uit. En bij hen ook stroom afgesloten met ook 180 euro bonus. Normaliter is door salderen enz mijn stroomrekening 0 euro maar het eerste halfjaar van 2027 zal wel iets meer gaan kosten.
Ok, hier een wat lastigere.
- Zonnepanelen opbrengst 4600kW
- import van net 2000kW
- export naar net 3100kW
- self consumed 1500kW
- gas 400m3
- Ferraris meter
Wat zou hier de beste keuze zijn voor een nieuw 1-jarig vast contract?
Powerpeers heeft bijv. nog een van de hoogste terugleververgoedingen van 15 cent.
- Zonnepanelen opbrengst 4600kW
- import van net 2000kW
- export naar net 3100kW
- self consumed 1500kW
- gas 400m3
- Ferraris meter
Wat zou hier de beste keuze zijn voor een nieuw 1-jarig vast contract?
Powerpeers heeft bijv. nog een van de hoogste terugleververgoedingen van 15 cent.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Tsja, 10 mei want moest 1 juni over. Dat tientje overleef ik welNovax schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:08:
[...]
Wanneer heb je dit afgesloten? Gastarief is inmiddels € 1,4018 bij Vandebron.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB
Bonus hangt vaak af van je verbruik, maar is zo rond de €400 voor gas en stroom bij elkaar.henkzelf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:52:
Tsja, 10 mei want moest 1 juni over. Dat tientje overleef ik welen wat is de bonus nu dan?
Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.