Hey,
Hierbij even een update. Ik heb de keuze gemaakt voor een Somfy Connectivity kit. De installatie is super makkelijk er werkte meteen. Heb er wel een Somfy account voor moeten aanmaken om de configuratie van de box te kunnen voltooien en om de screens, rolluiken en zonnescherm te koppelen (hiervoor heb de Somfy afstandbediening nodig en de app op je telefoon).
Daarna de Connectivity kit via Overkiz en HomeKit aan HA gekoppeld. Gevolg is dat de device via beide integraties beschikbaar komen. De Overkiz devices heb ik disabled in HA en gebruik nu enkel HomeKit.
So far so good :-)
Voor / nadelen van de keuzes.
Connectivity kit (CK) versus Tahoma
-Tahoma ondersteund local API, CK niet. Kan ik mee leven omdat HomeKit wel lokaal werkt.
-Beide ondersteunen HomeKit. Prima
-Heb al Zigbee stick in HA, daarom niet nog een Tahoma nodig met Zigbee
-CK kost 62 eur, Tahoma rond de 200. Keuze snel gemaakt.
-CK ondersteund 20 io / RTS devices, de Tahoma meer. Geen probleem zoveel io devices heb ik niet.
Velux KLF 200
-Heb hier niet voor gekozen omdat deze niet meer ondersteund worden qua software updates. Laatste software update is van jaren geleden). Ook las ik wisselende ervaringen op diverse fora qua stabilities. Regelmatig moeten rebooten e.d. heb ik echt geen zin in.
HomeKit versus Overkiz
-HomeKit werk lokaal, Overkiz met een CK enkel cloud. Daarom voor HomeKit gekozen
-Overkiz ondersteund de "My" knop. HomeKit niet.
-Overkiz ondersteund het "Stop" commando. (Bijv. als je halverwege je rolluik wilt stoppen). HomeKit niet.
-Beide ondersteunen een percentage uitschuiven of zakken. Da's voor nu prima.
Heb je CK nu van internet afgesloten door een "drop" rule en een static IP mapping in te stellen om mijn router. Daarna kan ik alle apparaten nog steeds bedienen. Da's voor mij "lokaal" genoeg.
Al met al mooie oplossing, werkt zonder problemen en lokaal!
Hopelijk hebben jullie er wat aan.
[
Voor 10% gewijzigd door
LeNNy op 21-01-2024 16:13
]