☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik heb op de offerte staan, onder andere:Dyna schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:06:
Hoi de module en software functioneerd tot op dit moment goed, maar is gebaseerd op 1W communicatie. Dus in feite simuleert hij de standaard remote die met de screens wordt meegeleverd. 1 esp kan meerdere screens bedienen.
Elektrisch Somfy RS100 i o SOLAR afstandbediend
Handzender: 1st. Somfy Situo 5 i o meerkanaals
Deze werken dus met de module die jij hebt ontwikkeld?
Ja dat zou moeten werken.manusjevanalles schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:52:
[...]
Ik heb op de offerte staan, onder andere:
Elektrisch Somfy RS100 i o SOLAR afstandbediend
Handzender: 1st. Somfy Situo 5 i o meerkanaals
Deze werken dus met de module die jij hebt ontwikkeld?
[ Voor 47% gewijzigd door kolk11 op 25-03-2026 20:31 ]
Een paar bevindingen. Ik gebruik de default git branch.
Mijn setup, een Situo 5 io Pure II. Op kanaal 1 een pergola zonwering die ongeveer 64s duurt voor in/uitrollen.
En op kanaal 2 een dimbare lamp.
Gebruik de Heltec Wireless Bridge.
* Mijn zonwering lijkt net 'inverted'. Wellicht heb ik de programmering toen net verkeerd om gedaan. Ik moet op "close cover" klikken om hem uit te rollen. In developer tools is dus de status (waarbij ingerold) status "open" (current_position: 100). Ik had het idee dat dit wel altijd goed ging via de Tahoma.
* Aangezien we de timing (travel_time) kunnen invullen had ik ook verwacht dat ie status "opening/closing" zou gebruiken. Maar die zie ik in de developer tools niet langskomen?
* Mijn lamp ziet HA ook als "screen" (device_class: blind in developer tools). Ik weet niet of "solar energy" in de webGUI dit zou moeten aanpassen maar als ik die aanvink en op save klik dan vergeet hij deze waarde direct? (bij weer openen is het vinkje uit)
* Sowieso heb ik het idee dat ik de brightness niet overeenkomt met de "current_position". Ik kan dus de lamp regelen door de "up/down" knop ingedrukt te houden. Het getal schiet supersnel tussen 0-100.
* In het dashboard heb ik dus een "remote_awning" en "remote_awning_light". Deze laatste is gelinkt aan "awning_light". Dat zie je in het dashboard. Als ik dan op "edit" klik dan staat bij "device-select" geselecteerd "awning" ipv "awning_light".
Om de knop om te draaien (inverted) kan je in de config.yaml een code aanmaken die je een knop geeft die goed staat. De verkeerde kan je dan verbergen.
De lamp kan je ook aanpassen met een yaml code dan kan je een lichtknop krijgen die met de juiste versnelling het dimmen redelijk kloppend krijgt.
Het klinkt nu alsof ik helemaal begrijp wat ik doe maar dit heb ik uitgevogeld in overleg met Gemini die lijkt mij beter en foutlozer te helpen dan bijvoorbeeld chat gpt
Met de file editor kan je deze in de config plakken
[ Voor 96% gewijzigd door kolk11 op 29-03-2026 14:35 ]
Dank, ondanks dat ik meestal wel voorstander ben van "as-code" zou dit half/half worden.
Ik zie liever dit soort dingen configurabel in de webGUI
Ik heb vandaag nog even een hervalidatie gedaan via de Tahoma. En wonderbaarlijk werkt het nu weer opeens.
Ik zie in de developer tools dat deze van type "awning" is en niet "blind".
Ik denk dat ik wireless bridge vooral als fallback ga gebruiken.
In appdaemon trigger ik op een regensensor. Die zal dan eerst via de Tahoma/Overkiz een "close" starten. Ik start dan een timer die na x-tijd via de Bridge dit doet (indien de status niet "closed/closing" is)
Ooit ook eens met een iemand het volgende geinstalleerd om zijn screens via de domotica aan te sturen
https://www.amazon.com.be...&smid=A3Q3FYJVX702M2&th=1
Werkt via batterij. En kan via potential vrije contacten aangestuurd worden.
Helaas zijn de rolluiken vanwege stroomstoring uit de app gegaan en ik krijg ze met geen mogelijkheid aan de app gekoppeld, heeft waarschijnlijk te maken met de keys.
Ik wil eigenlijk af van die connectivity kit, is het dan aan te bevelen om het Lora bordje te gebruiken? Of ga ik dan ook tegen key issue aanlopen? Is er hiervoor een tutorial beschikbaar? Ik zit in de discord maar zie zo geen stappenplan, of zit deze in de general chat?
Tutorial heb ik inmiddels gevonden (https://github.com/rspaargaren/iohomecontrol/wiki) Dank hiervoor! Vraag omtrent de pair keys staat nog wel uit.
[ Voor 16% gewijzigd door n0ss op 07-04-2026 16:11 ]
Het kan ook te maken hebben met de frequentie. Ze kunnen op 2 frequenties werken dacht ik, mogelijk zijn ze geswitcht. Door ze te resetten verander je de frequentie weer.n0ss schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:01:
@Dyna Ik heb een 3tal IO rolluiken gekoppeld aan de connectivity kit, samen met 2 single en 1 triple knop module (IO draadloos)
Helaas zijn de rolluiken vanwege stroomstoring uit de app gegaan en ik krijg ze met geen mogelijkheid aan de app gekoppeld, heeft waarschijnlijk te maken met de keys.
Ik wil eigenlijk af van die connectivity kit, is het dan aan te bevelen om het Lora bordje te gebruiken? Of ga ik dan ook tegen key issue aanlopen? Is er hiervoor een tutorial beschikbaar? Ik zit in de discord maar zie zo geen stappenplan, of zit deze in de general chat?edit:
Tutorial heb ik inmiddels gevonden (https://github.com/rspaargaren/iohomecontrol/wiki) Dank hiervoor! Vraag omtrent de pair keys staat nog wel uit.
Met de tutorial is het goed te doen. Ik heb nu al het boardje klaar (van Ali), de screens komen over een paar weken.
Wanneer je ze reset dien je ook de smoove io knoppen weer te pairen inclusief het afstellen van de rolluiken? Wil dat eigenlijk voorkomen.manusjevanalles schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:21:
[...]
Het kan ook te maken hebben met de frequentie. Ze kunnen op 2 frequenties werken dacht ik, mogelijk zijn ze geswitcht. Door ze te resetten verander je de frequentie weer.
Met de tutorial is het goed te doen. Ik heb nu al het boardje klaar (van Ali), de screens komen over een paar weken.
Wanneer een lora bordje gewoon werkt heb ik dat liever, ben ik ook niet afhankelijk van de connectivity kit.
bron: Somfy - Wat je verder moet weten over RTS"Somfy gaat de verkoop van RTS (en WT) producten verder afbouwen de komende jaren maar deze zijn nog wel leverbaar in de vakhandel."
Wat een mooie ontwikkeling! Is hier reeds over nagedacht? Is er al iets kant-en-klaar te krijgen?Dyna schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:10:
Later kunnen we nog wel ff nadenken of we ook een hardware setje kunnen samenstellen met 3D case oid.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu