Somfy IO Motoren in Home Assistant met local API

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-04 18:16

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ik heb een aantal offertes uitstaan voor het ophangen van solar rolluiken met Somfy IO motoren erin.
Nu heb ik ook Home Assistant in gebruiken en wil ik daar alle rolluiken aan gaan koppelen.

Ik begrijp dat ik met de Overkiz integratie de rolluiken kan toevoegen, maar dan ben ik cloud afhankelijk.
Ook lees ik dat er een local API is vanuit somfy maar meer dan dat kan ik niet echt vinden qua informatie.

De Overkiz integratie in combinatie met een Homekit controller zou met de local API werken. Maar mij is niet duidelijk wat dan de mogelijkheden zijn qua uitlezen en aansturing.

Zijn hier mensen die deze combinatie werkend hebben en mij kunnen zeggen wat er nu precies mogelijk is met de local API, eventueel met een screenshot.

Mijn "smarthome"bestaat uit een VM met home assistant en een Apple Homepod Mini als Homekit Hub. Daar komt dan een Tahoma hub bij.

https://www.home-assistan...pi-via-homekit-controller

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik heb het in OpenHAB werkend met de Velux KLF200. 100% local API.
Wel een gedoe geweest om de boel te koppelen, die Tahoma zal soepeler werken omdat het van Somfy is. De Velux werkt omdat deze ook het IO-protocol gebruikt.
Denk dat HomeAssistant die Velux bridge ook wel support: https://www.home-assistant.io/integrations/velux/

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-10-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
@CyBeRSPiN Als ik dan ga kijken in de integratie dan staat er:
The module allows you to start scenes configured within KLF 200.

Wat ik dan lees als zijnde dat je niet echt volledige controle zult hebben in Home Assistant. Heb jij dat met OpenHAB wel?
Mijn verwachting is dat ik in vanuit home assistant de stand van de rolluiken kan zien en een nieuwe stand kan doorgeven als minimum. Vergelijkbaar met een dimbare lamp 0% tot 100% instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

@QinX ik kan exact dat: stand zien en aanpassen naar percentage en omhoog/stop/omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 09:43
ik heb destijds de Somfy Connectivity Kit besteld, is een soort hub, deze hangt in de meterkast en mijn somfy IO gestuurd rolluik hangt op zolder.
werkt prima met HomeAssistant, idd wel cloud based.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGY5GqHC4jFzcBszdDF7ORkRNlM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rjKAZ4ADCy8sguC3RwRaNgWp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 15:06
Over de Somfy Connectivity kit las ik dat je die ook in "Developer Mode" kunt zetten, waardoor lokale API toegang mogelijk wordt die de HA Overkiz integratie kan gebruiken. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 20:36
Ik volg. Ben ook opzoek naar een degelijke lokale aansturing van Somfy IO in Home Assistant. Voornamelijk naar ervaringen van anderen!

@QinX hoe is het bij jou uiteindelijk geworden?

[ Voor 16% gewijzigd door roelieboelie op 19-12-2023 22:28 ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 16:27
LeNNy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:18:
Over de Somfy Connectivity kit las ik dat je die ook in "Developer Mode" kunt zetten, waardoor lokale API toegang mogelijk wordt die de HA Overkiz integratie kan gebruiken. Iemand hier ervaring mee?
Ik kan dit vinden, het lijkt er dus op dat Somfy weigert om hier een local API aan te zetten onder de noemer 'hardware limitaties'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Inmiddels hangen bij mij 10 rolluiken met Somfy IO RS100 motoren er in. In eerste instantie gewoon via de cloud, maar sinds begin december overgestapt naar de lokale API. Dat werkt allemaal prima.

Waar ik niet helemaal zeker over ben of dat voorheen met de cloud ook was, aangezien dit nog geen 2 weken was, is dat als ik een scene activeer waarbij alle rolluiken moeten sluiten dat niet alle rolluiken tegelijk bewegen, ze gaan wel allemaal. Maar daar kan wel een seconde of 10 tussen zitten.

Verder wel helemaal tevreden over de werking in Homeassistant in combinatie met de Overkiz integratie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-04 21:03
Wij hebben 3 Somfy IO rolluiken die door OVERKIZ lopen zonder problemen. In HA kan je ze toevoeggen en scripts maken naar hartenlust. Wij zijn er blij mee, ne geen problemen ondervonden. Works out of the box. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Om nog even terug te komen op de vertraging die ik aangaf. Zojuist ging mijn automatisering om alle rolluiken te sluiten bij zonsondergang af.

Een scene activeert dan die alle rolluiken moet sluiten.
Volgens de automatisering trace:
Finished at December 21, 2023 at 16:32:53 (runtime: 261.12 seconds)

Bijna 5 minuten om alles te sluiten. in 3 fases ging de rolluiken dicht.
Misschien dat ik ze beter niet in een scene kan zetten of dat ik ze met een 100ms delay "1-voor-1" moet sluiten.

EDIT:
Heb de scene uitgeschakeld en het sluiten via de automatisering zelf ingesteld en de vertraging is nu helemaal weg. het lijkt dus aan de scene te liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door QinX op 21-12-2023 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Nog een kleine update:
Alles in een automatisering gooien zonder delay gaf uiteindelijk hetzelfde euvel waarbij het bijna 5 minuten duurt voordat alle rolluiken op of dicht zijn.

Op aanraden van mijn schoonbroer geprobeerd om alles parallel uit te voeren, maar dit gaf ook hetzelfde resultaat.

Ik heb alles wil met een 100ms delay tussen ieder rolluiken en serieel staan en dat heeft vanmorgen gewoon goed gewerkt, binnen 11 seconden was de automatisering klaar.

Nu ben ik niet bekend met github issues, maar ik ga kijken of ik daar iets mee kan, want het lijkt alsof de lokale API niet alle commands in een keer kan ontvangen.

Ik ben prima tevreden om die delay toe te voegen, maar hierdoor kun je dus niet met scenes werken en het is een knullige oplossing voor iets wat niet een probleem hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeNNy
lunarmoon schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:40:
Wij hebben 3 Somfy IO rolluiken die door OVERKIZ lopen zonder problemen. In HA kan je ze toevoeggen en scripts maken naar hartenlust. Wij zijn er blij mee, ne geen problemen ondervonden. Works out of the box. 8)
Heb jij een Tahoma Switch of een connectivity kit gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
Wij hebben een TaHoma Box van Somfy. Als je rolluiken hierin is opgenomen dan werkt het perfect met Overkiz. Let op Somfy heeft 2 soorten systemen, een op frequentie 800 MHz en een op 1700 Mhz. Wij gebruiken beide systemen. Het lagere frequentie in voor onze rolgordijnen buiten en het hogere binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-04 08:44
lunarmoon schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:31:
Wij hebben een TaHoma Box van Somfy. Als je rolluiken hierin is opgenomen dan werkt het perfect met Overkiz. Let op Somfy heeft 2 soorten systemen, een op frequentie 800 MHz en een op 1700 Mhz. Wij gebruiken beide systemen. Het lagere frequentie in voor onze rolgordijnen buiten en het hogere binnen.
Volgens mij klopt dat niet helemaal.

Je hebt RTS dat is 433.42mhz en je hebt IO en dat is 868MHz.

RTS is een vrij open protocol dat door veel dingen aangestuurd kan worden.
IO is een gesloten systeem dat alleen maar werkt met bridges/hubs van Somfy zoals de connectivity kit/tahoma/connexoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
Dat klopt, jij heb gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik twijfel ook nog tussen de bekende opties. Kloppen de nadelen die hier opsom?

• WT motoren met zigbee relais
Loopt in de papieren: € 50 per motor

• Overkiz Integratie Local API
Authenticatietoken wordt online opgehaald
Online account nodig bij setup

• Overkiz Integratie HomeKit controller
Authenticatietoken wordt online opgehaald
Online account nodig bij setup

• Velux KLF 200
Een reboot van HA vereist een reboot van de KLF

Andere vraag: is voor het pairen een remote vereist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lunarmoon
Hoi, wij gebruiken Overkiz om Somfy aan te sturen. En JA je heb een account nodig voor activatie en gebruik bij Somfy.
Wat betreft de KLF200 weet ik niet. Idem over WT spul.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• LeNNy
Hey,

Hierbij even een update. Ik heb de keuze gemaakt voor een Somfy Connectivity kit. De installatie is super makkelijk er werkte meteen. Heb er wel een Somfy account voor moeten aanmaken om de configuratie van de box te kunnen voltooien en om de screens, rolluiken en zonnescherm te koppelen (hiervoor heb de Somfy afstandbediening nodig en de app op je telefoon).

Daarna de Connectivity kit via Overkiz en HomeKit aan HA gekoppeld. Gevolg is dat de device via beide integraties beschikbaar komen. De Overkiz devices heb ik disabled in HA en gebruik nu enkel HomeKit.

So far so good :-)

Voor / nadelen van de keuzes.

Connectivity kit (CK) versus Tahoma

-Tahoma ondersteund local API, CK niet. Kan ik mee leven omdat HomeKit wel lokaal werkt.
-Beide ondersteunen HomeKit. Prima
-Heb al Zigbee stick in HA, daarom niet nog een Tahoma nodig met Zigbee
-CK kost 62 eur, Tahoma rond de 200. Keuze snel gemaakt.
-CK ondersteund 20 io / RTS devices, de Tahoma meer. Geen probleem zoveel io devices heb ik niet.

Velux KLF 200

-Heb hier niet voor gekozen omdat deze niet meer ondersteund worden qua software updates. Laatste software update is van jaren geleden). Ook las ik wisselende ervaringen op diverse fora qua stabilities. Regelmatig moeten rebooten e.d. heb ik echt geen zin in.

HomeKit versus Overkiz

-HomeKit werk lokaal, Overkiz met een CK enkel cloud. Daarom voor HomeKit gekozen
-Overkiz ondersteund de "My" knop. HomeKit niet.
-Overkiz ondersteund het "Stop" commando. (Bijv. als je halverwege je rolluik wilt stoppen). HomeKit niet.
-Beide ondersteunen een percentage uitschuiven of zakken. Da's voor nu prima.

Heb je CK nu van internet afgesloten door een "drop" rule en een static IP mapping in te stellen om mijn router. Daarna kan ik alle apparaten nog steeds bedienen. Da's voor mij "lokaal" genoeg.

Al met al mooie oplossing, werkt zonder problemen en lokaal!

Hopelijk hebben jullie er wat aan.

[ Voor 10% gewijzigd door LeNNy op 21-01-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Niet online
@LeNNy bedankt voor de goede vergelijking! Dat klinkt als een goede oplossing, zeker omdat je nog een werkende oplossing hebt met die firewall drop rule!
Heb je enig idee of je ook zonder een afstandsbediening een motor kunt koppelen aan de CK?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeNNy
Voor zover ik weet niet, maar heb er ook niet naar gezocht :-)

Als je een io motor koppelt, dan selecteer je eerst het type afstandsbediening in de App, dan scan je de code op de achterkant en in de laatste stap druk je even op de prog knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
LeNNy schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:07:
Hey,

Hierbij even een update. Ik heb de keuze gemaakt voor een Somfy Connectivity kit. De installatie is super makkelijk er werkte meteen. Heb er wel een Somfy account voor moeten aanmaken om de configuratie van de box te kunnen voltooien en om de screens, rolluiken en zonnescherm te koppelen (hiervoor heb de Somfy afstandbediening nodig en de app op je telefoon).

Daarna de Connectivity kit via Overkiz en HomeKit aan HA gekoppeld. Gevolg is dat de device via beide integraties beschikbaar komen. De Overkiz devices heb ik disabled in HA en gebruik nu enkel HomeKit.

-Tahoma ondersteund local API, CK niet. Kan ik mee leven omdat HomeKit wel lokaal werkt.
-CK ondersteund 20 io / RTS devices, de Tahoma meer. Geen probleem zoveel io devices heb ik niet.

Velux KLF 200

-Heb hier niet voor gekozen omdat deze niet meer ondersteund worden qua software updates. Laatste software update is van jaren geleden). Ook las ik wisselende ervaringen op diverse fora qua stabilities. Regelmatig moeten rebooten e.d. heb ik echt geen zin in.

HomeKit versus Overkiz

-HomeKit werk lokaal, Overkiz met een CK enkel cloud. Daarom voor HomeKit gekozen
-Overkiz ondersteund het "Stop" commando. (Bijv. als je halverwege je rolluik wilt stoppen). HomeKit niet.

Heb je CK nu van internet afgesloten door een "drop" rule en een static IP mapping in te stellen om mijn router. Daarna kan ik alle apparaten nog steeds bedienen. Da's voor mij "lokaal" genoeg.

Dank voor je uitleg, ik sta voor dezelfde keuze en overweeg ook een CK omdat ik liever met HA wil werken dan met de Somfy setup, 2 vragen:
  • Als een dakraam een screen heeft buiten en een verduisterend gordijn heeft binnen telt dat als 1 of 2 devices?
  • Als een 3-tal motors parallel werken op 1 raam telt dat als 1 of als 3 devices?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeNNy
mukky schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Dank voor je uitleg, ik sta voor dezelfde keuze en overweeg ook een CK omdat ik liever met HA wil werken dan met de Somfy setup, 2 vragen:
  • Als een dakraam een screen heeft buiten en een verduisterend gordijn heeft binnen telt dat als 1 of 2 devices?
  • Als een 3-tal motors parallel werken op 1 raam telt dat als 1 of als 3 devices?
Elke unieke motor wordt in HA als een device gezien. In het geval van je dakraam zou ik zeggen 2.

Wat betreft je 2e vraag:
Als je 3 motoren op 1 raam hebt, zijn dat nog steeds 3 devices. Je kunt die 3 wel in een groep zetten, via een helper. Dan kun je ze alle drie tegelijk, maar nog steeds ook separaat bedienen.

Zo heb ik dat ook gedaan met 5 rolluiken op de 1e verdieping. Allemaal in een groep gezet via een HA group helper. Samen met de losse devices in een dashboard gezet. Zo kun je ze tegelijk maar ook apart van elkaar bedienen. Super handig.

[ Voor 4% gewijzigd door LeNNy op 30-01-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hey,

Begrijp ik goed uit je verhaal dat je Overkiz nodig hebt om je Somfy aan HA te koppelen, alleen HomeKit volstaat niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vhond schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:15:
[...]

Begrijp ik goed uit je verhaal dat je Overkiz nodig hebt om je Somfy aan HA te koppelen, alleen HomeKit volstaat niet?
Nee hoor, HomeKit is voldoende als je de Connectivity Kit hebt. Werkt hier ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeNNy
Klopt, alleen HomeKit is voldoende. HA vond ze beide, daarom beide maar toegevoegd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zertyx
  • Laatst online: 18-04 16:55
LeNNy schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:51:
Klopt, alleen HomeKit is voldoende. HA vond ze beide, daarom beide maar toegevoegd :-)
Nog een vraagje: ik heb geen Apple producten en dus geen ervaring met HomeKit. Heb ik het juist begrepen dat ik HomeKit kan toevoegen aan Home Assistant, en vervolgens de Connectivity Kit hierop kan koppelen en bedienen en dat dit allemaal lukt zonder over bijvoorbeeld een iPhone te beschikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeNNy
Klopt. Ik heb mijn iPhone niet nodig gehad om dit werkend te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marco_mk
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-10-2024
Kleine toevoeging .... er staat een code boven de QR code op de verpakking en op de Connectivity Kit zelf.
Deze heeft twee regels met 4 nummers en moet je invoeren zoals aangegeven in HA (dus 123-45-678).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-02 21:28
n0m0r3 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:37:
ik heb destijds de Somfy Connectivity Kit besteld, is een soort hub, deze hangt in de meterkast en mijn somfy IO gestuurd rolluik hangt op zolder.
werkt prima met HomeAssistant, idd wel cloud based.
[Afbeelding]
Een bump, maar ik vroeg mij af welke kaart jij hier gebruikt? Ik heb namelijk ook een zonnescherm met Somfy IO gekoppeld aan HA via de connectivity kit, maar met de standaard 'cards' uit HA krijg ik de stop/pauze knop niet aan de praat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeNNy
Wat ik in mijn HA zie is dat de stop/pauze functie niet mogelijk is als je het screen bedient via HomeKit. Dat kan alleen via Overkiz.

Ik gebruik een mix van tile and entity cards voor mijn rolluiken, screens and zonnescherm en daar werken de stop/pauze knop prima mee via Overkiz.

Alleen Overkiz gaat via cloud en Homekit niet.

[ Voor 19% gewijzigd door LeNNy op 31-05-2024 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:54
jcneji schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Een bump, maar ik vroeg mij af welke kaart jij hier gebruikt? Ik heb namelijk ook een zonnescherm met Somfy IO gekoppeld aan HA via de connectivity kit, maar met de standaard 'cards' uit HA krijg ik de stop/pauze knop niet aan de praat.
Ik heb het met overkiz zo werkend. Alle knoppen van io en rts werken.
Wellicht kan je hier wat mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cn5lHoIKz_bP0NTvXQLGLBxMEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6BMMdwG5Ztg4kCjyNJEUgbg.jpg?f=fotoalbum_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
type: entities
entities:
  - entity: button.sunea_io_my_position
    name: My position
  - cover.sunea_io
title: Zonnescherm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jcneji
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-02 21:28
LeNNy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:30:
Wat ik in mijn HA zie is dat de stop/pauze functie niet mogelijk is als je het screen bedient via HomeKit. Dat kan alleen via Overkiz.

Ik gebruik een mix van tile and entity cards voor mijn rolluiken, screens and zonnescherm en daar werken de stop/pauze knop prima mee via Overkiz.

Alleen Overkiz gaat via cloud en Homekit niet.
Thanks! Inmiddels via Overkiz aan de praat gekregen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 09:43
jcneji schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:59:
[...]

dit is de custom:mushroom-cover-card
https://github.com/piitay.../main/docs/cards/cover.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfie09
  • Laatst online: 01-08-2024
Hey,

Velux KLF 200

HomeKit versus Overkiz

Klinkt als een goed verhaal, kan er alleen niet achter komen hoe ik de somfy rolluik toevoeg aan HA.
of hoe ik homekit moet integreren in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoalaBear84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-03 20:47
Hier de Somfy Connexoon sinds ongeveer 2 maanden, ook via de Overkiz integratie (die volgens mij al klaarstond voordat ik 'm zelf toe wilde voegen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHsZLSOGIkcWDMNXiAx9OYzDue8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZEfSR4XQ9PGwDQiPy1MtDIUB.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uD5ppyCa_RxLInkSw3bpKSZZ3xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PKibaPJyRHoZEh6WLK0MY1jM.png?f=fotoalbum_large

Toevoegen moet denk ik via de officiële app, die heb ik ook nog steeds op m'n telefoon omdat het soms wel handig is ook

En als ik het screenshot moet geloven van HA lijkt het erop dat dit automatisch zou moeten gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door KoalaBear84 op 30-07-2024 14:01 ]

<Homepage>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfie09
bedankt, dat was het probleem inderdaad, ik had geen Overkizz integratie.
Is nu wel cloud based, maar ach als het maar werkt en blijft werken. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeNNy
Mocht je willen overstappen op HomeKit (local API):

1: Somfy box configureren via cloud en rolluiken etc. koppelen
2: HomeKit toevoegen aan HA
3: Somfy box in zelfde netwerk als HA opnemen en net als bij BT de koppleing voltooien met de HomeKit code die op de Somfy box staat.
4: Daarna komen de rolluiken etc. vanzelf in HA. Misschien nog een restart van HomeKit nodig in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfie09
dat heb ik geprobeerd, maar als ik homekit wil toevoegen in HA zie ik Homekit Bridge, en Homekit Device
ik kom er niet uit welke ik moet kiezen. Bij Homekit bridge zie ik select domains to be included, maar zie daar niet iets wat met rolluiken te kamen heeft. en bij Homekit Device komt hij alleen met eufy Homebase2 (bridge) wat ik overigens ook niet aan de praat krijg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-04 08:36
Ik heb ongeveer 4 jaar geleden rolluiken met Somfy Oximo WT motoren laten installeren. Die motoren bedien ik vervolgens met een qubino flush shutter (zwave) module icm met HA. Ik wilde beslist geen IO motoren want dan zat ik direct vast aan het dure somfy ecosysteem. Misschien dat t tegenwoordig anders is maar vermoed van niet.

elke rolluik module met wifi, zigbee of zwave van welk merk dan ook kan zo'n motor aansturen en dat 100% lokaal.

Nadeel, er zal alleen wel een stroomkabel door je kozijn naar binnen moeten komen voor deze oplossing.

[ Voor 24% gewijzigd door degrashopper op 02-08-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomazzive
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-01 10:24
Ze zijn net ramen komen opmeten en er wordt ook geopteerd voor Somfy IO.
Weliswaar heb ik de mogelijkheid om nog 5G stroomkabels te leggen, mits de vloer nog afgewerkt moet worden. Daarom wou ik vooral opteren voor de Somfy WT die bekabeld kan aangestuurd worden.
Ik zit ook met een QBus full domotica waarbij ik de rolluiken op een rolluikmodule kan aansturen. Die is ook gekoppeld met HA. Ik wil vooral lokaal werken. Niet afhankelijk zijn van de cloud van Somfy.

Is mijn logica dan ook correct om beter naar een WT oplossing te gaan?
Uiteraard blijft het interessant om geen kabels te moeten leggen tot aan m'n kast. Moest die connectivity kit of die tahoma switch (connectivity kit + zigbee?) werkelijk via een lokaal API werken, zou ik daar zeker voor gaan. Ook heel wat kabel bespaard, mits ik de stroom voor de IO gewoon in serie kan aansluiten. (+ dure rolluikmodels van qbus)

De IO zou via Homekit inderdaad lokaal werken. Al is dat echt iets bizar als je zelf geen Apple gebruikt. Het is een omweg om iets te gebruiken zoals het standaard zou moeten werken.

Daarnaast kan ik een Tahoma switch ook in developer mode zetten, maar soms lees ik dat ze dit niet meer toelaten. Maar die is dan wat overkill mits ik al HA met een zigbee stick heb.

concreet: zou ik de moeite doen om 5G kabels te leggen van m'n kast naar elk raam en dus kiezen voor WT? Of zou ik kiezen voor de IO en werken met een tussenstap via ...Homekit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astronaut
  • Niet online
@Tomazzive Ik heb IO motoren bekabeld aan laten leggen en gebruik de TaHoma Box v2 in developer mode afgesloten van het internet. Dat werkt goed en betrouwbaar in Home Assistent met de Overkiz integratie.

(De Box v2 heeft ethernet en geen Zigbee)

Ik was van plan om parallel geschakelde WT motoren te gebruiken, maar had niet goed genoeg ruimte in de inbouwdozen voor de slimme relais helaas.

Wel ben ik blij nog de bekabeling als back-up te hebben. Somfy kan toch ooit besluiten sterker in te zetten op hun IO home platform en developer mode te stoppen. Helaas moet je met het internet (de Somfy servers) zijn verbonden om de modus te activeren, daarna kan het internet eraf.

• Tomazzive
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-01 10:24
Dag @Astronaut , bedankt voor het geruststellend antwoord. En sorry voor mijn late antwoord. Ik krijg blijkbaar m'n meldingen niet binnen.

Heb je dus een 5G kabel gelegd van elke IO motor naar je kast? Om zo een backup te hebben voor later?

• Astronaut
  • Niet online
Tomazzive schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:05:
Dag @Astronaut , bedankt voor het geruststellend antwoord. En sorry voor mijn late antwoord. Ik krijg blijkbaar m'n meldingen niet binnen.

Heb je dus een 5G kabel gelegd van elke IO motor naar je kast? Om zo een backup te hebben voor later?
Van elke IO motor naar een wandschakeldoos in elke kamer loopt een vierpolige kabel. Aarde loopt anders. Geen slimme/domme schakelaar ertussen.

De IO motoren op zone-energie waren iets duurder, maar het trekken van de kabels kostte natuurlijk ook geld. Het prijsverschil verwaarloosbaar. Dus gekozen voor bekabeling.

Als ik zou willen terugvallen op een slimme inbouw relais ter vervanging van IO, dan moeten helaas wel de motoren vervangen worden door WT. Dus als back-up is het wel kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stievydude
  • Niet online
Ik heb geen Apple homekit en heb mijn 6 Somfy IO screens nog maar net besteld (ze moeten dus nog geïnstalleerd worden).

Ik wil totaal los zijn van de cloud (buiten tijdens de installatie, want daar kan je niet omheen als ik het zo lees).

Is de Tahoma switch dan de "goedkoopste" optie? De screens zijn trouwens draadloos bedienbaar, en dus niet via een draad (buiten de stroomdraad, duh).

[ Voor 14% gewijzigd door Stievydude op 03-01-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Niet online
@Stievydude daar lijkt het wel op. Ik heb gekozen voor de iets duurdere TaHoma Box v2 omdat die ethernet (+ poe adapter) heeft in plaats van wifi. En de Box heeft alleen Io een geen andere poespas.

Als je lokaal wil werken, heb je wel een ander systeem nodig voor de bediening zoals Home Assistant of Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:34
Stievydude schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:41:
Ik heb geen Apple homekit en heb mijn 6 Somfy IO screens nog maar net besteld (ze moeten dus nog geïnstalleerd worden).
Wat bedoel je met “ik heb geen Apple HomeKit”? Het is een protocol dat je ook zonder Apple producten kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stievydude
  • Niet online
upje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Wat bedoel je met “ik heb geen Apple HomeKit”? Het is een protocol dat je ook zonder Apple producten kan gebruiken.
Dus je wilt zeggen dat je niets van apparaat ofzo nodig hebt om Apple Homekit te gebruiken? Ik heb zelf geen Iphone of ander Apple aparaat, dus... ¯\_(ツ)_/¯
Ben ook nieuw in het hele automatiseringsgebeuren, moet Home Assistant ook nog installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stievydude
  • Niet online
Astronaut schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:25:
@Stievydude daar lijkt het wel op. Ik heb gekozen voor de iets duurdere TaHoma Box v2 omdat die ethernet (+ poe adapter) heeft in plaats van wifi. En de Box heeft alleen Io een geen andere poespas.

Als je lokaal wil werken, heb je wel een ander systeem nodig voor de bediening zoals Home Assistant of Homey.
Maar kan die Tahoma box v2 draadloos met de IO motoren connectie maken? Want anders moet ik de gewone nemen, lijkt me? En idd, de bedoeling is om een servertje op te zetten met Home Assistant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:02
Stievydude schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Maar kan die Tahoma box v2 draadloos met de IO motoren connectie maken? Want anders moet ik de gewone nemen, lijkt me? En idd, de bedoeling is om een servertje op te zetten met Home Assistant op.
Je hebt toch een verkoper/installateur die je een werkend totaal product verkoopt?
Bij mij heeft de verkoper/installateur ook de app geprogrammeerd. d:)b

Draadloos is relatief, er gaat bij mij een 230VAC kabeltje naar iedere motor.
Sturing is draadloos.
https://www.somfy.nl/producten/1870595/tahoma-switch
Bij de faq kun je de verschillen tussen de switch en kit zien.

Ik kan bedienen op 3 manieren, met de losse (hand) zender, met HA en via de Tahoma app.
Voor de laatste 2 zit de Tahoma switch er tussen.

Handzender is lokaal
HA via de lokale api
App via Somfy (de cloud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stievydude
  • Niet online
Simpel360 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:21:
[...]

Je hebt toch een verkoper/installateur die je een werkend totaal product verkoopt?
Bij mij heeft de verkoper/installateur ook de app geprogrammeerd. d:)b

Draadloos is relatief, er gaat bij mij een 230VAC kabeltje naar iedere motor.
Sturing is draadloos.
https://www.somfy.nl/producten/1870595/tahoma-switch
Bij de faq kun je de verschillen tussen de switch en kit zien.

Ik kan bedienen op 3 manieren, met de losse (hand) zender, met HA en via de Tahoma app.
Voor de laatste 2 zit de Tahoma switch er tussen.

Handzender is lokaal
HA via de lokale api
App via Somfy (de cloud).
Ja, maar de verkoper zei me dat het goedkoper was om die Tahoma zelf te installeren. Zij installeren de draadloze schakelaars op de muur en de handzender(s). En ja, stroom heb je idd altijd nodig :)

Zal de FAQ eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielbleker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-04 06:04
Aangezien ik bezig ben om ons zonnescherm te laten vervangen door een elektrische met een Somfy motor, even een vraagje;

Mij lijkt aansturen via Home Assistant met Homekit middels de Somy Connectivity Kit een mooie oplossing. Iemand die het stroomverbruik van de Connectivity kit heeft gemeten?

Het alternatief is voor mij gaan voor een Somfy RTS motor en die aansturen middels ESPSomfy-RTS wat draait op een ESP bordje. Maar de verkoper geeft aan dat productie van RTS motoren afgebouwd gaat worden door Somfy, en er is slechts eenweg-verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobject
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 18:14
LeNNy schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:09:
Mocht je willen overstappen op HomeKit (local API):

1: Somfy box configureren via cloud en rolluiken etc. koppelen
2: HomeKit toevoegen aan HA
3: Somfy box in zelfde netwerk als HA opnemen en net als bij BT de koppleing voltooien met de HomeKit code die op de Somfy box staat.
4: Daarna komen de rolluiken etc. vanzelf in HA. Misschien nog een restart van HomeKit nodig in HA
Ik heb de Connectivity Kit Homekit Bridge gezien, die wilde ik configureren maar mislukte omdat ik eerst niet de code kon vinden. Nu ben ik de koppeling kwijt, maar kan hem ook niet meer terugkrijgen.

Heb jij wellicht een idee hoe ik dit weer opnieuw kan triggeren?

Edit: probleem oplost, kwestie van de HomeKit connectie verwijderen uit de Somfy app (had hem gekoppeld met mijn iPhone)

[ Voor 7% gewijzigd door Kobject op 02-03-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bull
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-04 18:14
Kan iemand met een Somfy RS100 en/of Sunea 40 Solar io bevestigen of de zon/licht-sensor ook beschikbaar is in Home Assistant als sensor?
Pagina: 1