Hoi,
Voor mijn nieuwbouwwoning HSB woning ben ik op zoek naar advies naar de grootte van de installatie en een schetsje van een opzet om het zelf te installeren.
De warmtepomp en boilervat etc. wil ik zelf gaan plaatsen.
Voor het huis zijn de volgende berekeningen gemaakt:
- BENG berekening, koellast en warmte verlies berekening en een vloerverwarmingsplan.
Het is voor mij nu duidelijk dat ik het huis zou kunnen verwarmen met 3,9 kW verwarmingsvraag, echter is het mij nog niet duidelijk hoe groot het totaal zou moeten worden om dan ook een boilervat van 400L sww op temperatuur te houden.
Zouden jullie hier even een blik op kunnen werpen qua diameters van systeem grootte en welke warmtepomp ik qua grootte zou nodig hebben (lucht water) met tapwater verwarming?
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Omdat het nieuwbouw betreft zijn hier geen gegevens van bekend
Het voldoet aan de nieuwe beng norm.
Volgens de warmte verlies berekening is er een aansluitvermogen voor verwarmen nodig van 3918 watt bij -8 Graden celcius.
Volgens de beng berekening is er een warmte behoefte per jaar van 5340 kWh voor het verwarmen van vloerverwarming?
Volgens de beng berekening is er een warmte behoefte per jaar van 3096 kWh voor het verwarmen van tapwater?
[h3]Afgiftesysteem:[/h3]
Vloerverwarming:
Beneden verdieping: 65 m2 oppervlakte. 8 groepen vloerverwarming met HoH 10 cm. dia buis 16mm.
totale lengte van de slangen: 566 m , 3152 Watt afgifte en 9,10 l debiet per min. Drukverlies 4964 Pa.
Bovenverdieping:
60 m2 oppervlakte, 7 groepen vloerverwarming met HoH 10 cm. dia buis 16 mm.
totale lengte slangen 520 m , 2895 watt afgifte en 8,36 l debiet per min. drukverlies 6455 Pa.
Dit is berekend met een T aanvoer van 35 graden C.
[h3]SWW:[/h3]
Boiler komt op de eerste verdieping in de technische ruimte.
Volgens het warmte verlies berekeningsbedrijf zou ik een 400L boiler genoeg moeten hebben om onder de stortdouche te gaan en een bad te vullen.
- DWTW aanwezig?
Balans ventilatie / WTW is ook aanwezig.
[h3]Warmtepompvoorkeur:[/h3]
Voorkeur gaat uit naar een L/W warmtepomp. Ben op zoek naar een model waar de onderdelen gangbaar zijn in omloop zodat je zelf een print en dergelijke kan vervangen mocht het stuk gaan
[h3]Wie gaat het installeren?[/h3]
We gaan voor een DIY project
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
De buitenunit komt in de tuin te staan. In de fundering wil ik een paar pvc pijpen laten meegieten met beton storten. de slangen en rand apparatuur kan dan via de kruipruimte naar de wc op de begane grond toe.
Hier laten we een dubbele wand plaatsen met doorvoer naar kruipruimte en technische ruimte hierboven zodat alles goed te bereiken / te installeren is.
De binnen unit en boiler , buffervat etc. komen in de technische ruimte op de 1e verdieping te staan.
/f/image/KeBz9m6frcFRCLZKzRh0Vafj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5WTSSwvSm2d4ZOn9uYiNSfkm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pZEbGP6CgoQed99nX6Vamnyj.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/mGLux0iBNx3nfhxKo344CoYY.png?f=user_large)
Voor mijn nieuwbouwwoning HSB woning ben ik op zoek naar advies naar de grootte van de installatie en een schetsje van een opzet om het zelf te installeren.
De warmtepomp en boilervat etc. wil ik zelf gaan plaatsen.
Voor het huis zijn de volgende berekeningen gemaakt:
- BENG berekening, koellast en warmte verlies berekening en een vloerverwarmingsplan.
Het is voor mij nu duidelijk dat ik het huis zou kunnen verwarmen met 3,9 kW verwarmingsvraag, echter is het mij nog niet duidelijk hoe groot het totaal zou moeten worden om dan ook een boilervat van 400L sww op temperatuur te houden.
Zouden jullie hier even een blik op kunnen werpen qua diameters van systeem grootte en welke warmtepomp ik qua grootte zou nodig hebben (lucht water) met tapwater verwarming?
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Omdat het nieuwbouw betreft zijn hier geen gegevens van bekend
Het voldoet aan de nieuwe beng norm.
Volgens de warmte verlies berekening is er een aansluitvermogen voor verwarmen nodig van 3918 watt bij -8 Graden celcius.
Volgens de beng berekening is er een warmte behoefte per jaar van 5340 kWh voor het verwarmen van vloerverwarming?
Volgens de beng berekening is er een warmte behoefte per jaar van 3096 kWh voor het verwarmen van tapwater?
[h3]Afgiftesysteem:[/h3]
Vloerverwarming:
Beneden verdieping: 65 m2 oppervlakte. 8 groepen vloerverwarming met HoH 10 cm. dia buis 16mm.
totale lengte van de slangen: 566 m , 3152 Watt afgifte en 9,10 l debiet per min. Drukverlies 4964 Pa.
Bovenverdieping:
60 m2 oppervlakte, 7 groepen vloerverwarming met HoH 10 cm. dia buis 16 mm.
totale lengte slangen 520 m , 2895 watt afgifte en 8,36 l debiet per min. drukverlies 6455 Pa.
Dit is berekend met een T aanvoer van 35 graden C.
[h3]SWW:[/h3]
Boiler komt op de eerste verdieping in de technische ruimte.
Volgens het warmte verlies berekeningsbedrijf zou ik een 400L boiler genoeg moeten hebben om onder de stortdouche te gaan en een bad te vullen.
- DWTW aanwezig?
Balans ventilatie / WTW is ook aanwezig.
[h3]Warmtepompvoorkeur:[/h3]
Voorkeur gaat uit naar een L/W warmtepomp. Ben op zoek naar een model waar de onderdelen gangbaar zijn in omloop zodat je zelf een print en dergelijke kan vervangen mocht het stuk gaan
[h3]Wie gaat het installeren?[/h3]
We gaan voor een DIY project
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
De buitenunit komt in de tuin te staan. In de fundering wil ik een paar pvc pijpen laten meegieten met beton storten. de slangen en rand apparatuur kan dan via de kruipruimte naar de wc op de begane grond toe.
Hier laten we een dubbele wand plaatsen met doorvoer naar kruipruimte en technische ruimte hierboven zodat alles goed te bereiken / te installeren is.
De binnen unit en boiler , buffervat etc. komen in de technische ruimte op de 1e verdieping te staan.
/f/image/KeBz9m6frcFRCLZKzRh0Vafj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5WTSSwvSm2d4ZOn9uYiNSfkm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pZEbGP6CgoQed99nX6Vamnyj.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/mGLux0iBNx3nfhxKo344CoYY.png?f=user_large)
/f/image/Zd2BEeXjaIOCM48HDkld9NXk.png?f=fotoalbum_large)