Advies grootte warmtepomp nieuwbouw HSB woning (L/W)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkje
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-01 06:51
Hoi,

Voor mijn nieuwbouwwoning HSB woning ben ik op zoek naar advies naar de grootte van de installatie en een schetsje van een opzet om het zelf te installeren.
De warmtepomp en boilervat etc. wil ik zelf gaan plaatsen.
Voor het huis zijn de volgende berekeningen gemaakt:
- BENG berekening, koellast en warmte verlies berekening en een vloerverwarmingsplan.
Het is voor mij nu duidelijk dat ik het huis zou kunnen verwarmen met 3,9 kW verwarmingsvraag, echter is het mij nog niet duidelijk hoe groot het totaal zou moeten worden om dan ook een boilervat van 400L sww op temperatuur te houden.

Zouden jullie hier even een blik op kunnen werpen qua diameters van systeem grootte en welke warmtepomp ik qua grootte zou nodig hebben (lucht water) met tapwater verwarming?

Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Omdat het nieuwbouw betreft zijn hier geen gegevens van bekend :)
Het voldoet aan de nieuwe beng norm.
Volgens de warmte verlies berekening is er een aansluitvermogen voor verwarmen nodig van 3918 watt bij -8 Graden celcius.
Volgens de beng berekening is er een warmte behoefte per jaar van 5340 kWh voor het verwarmen van vloerverwarming?
Volgens de beng berekening is er een warmte behoefte per jaar van 3096 kWh voor het verwarmen van tapwater?

[h3]Afgiftesysteem:[/h3]

Vloerverwarming:
Beneden verdieping: 65 m2 oppervlakte. 8 groepen vloerverwarming met HoH 10 cm. dia buis 16mm.
totale lengte van de slangen: 566 m , 3152 Watt afgifte en 9,10 l debiet per min. Drukverlies 4964 Pa.

Bovenverdieping:
60 m2 oppervlakte, 7 groepen vloerverwarming met HoH 10 cm. dia buis 16 mm.
totale lengte slangen 520 m , 2895 watt afgifte en 8,36 l debiet per min. drukverlies 6455 Pa.

Dit is berekend met een T aanvoer van 35 graden C.

[h3]SWW:[/h3]
Boiler komt op de eerste verdieping in de technische ruimte.
Volgens het warmte verlies berekeningsbedrijf zou ik een 400L boiler genoeg moeten hebben om onder de stortdouche te gaan en een bad te vullen.

- DWTW aanwezig?
Balans ventilatie / WTW is ook aanwezig.

[h3]Warmtepompvoorkeur:[/h3]
Voorkeur gaat uit naar een L/W warmtepomp. Ben op zoek naar een model waar de onderdelen gangbaar zijn in omloop zodat je zelf een print en dergelijke kan vervangen mocht het stuk gaan :)

[h3]Wie gaat het installeren?[/h3]
We gaan voor een DIY project ;)

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
De buitenunit komt in de tuin te staan. In de fundering wil ik een paar pvc pijpen laten meegieten met beton storten. de slangen en rand apparatuur kan dan via de kruipruimte naar de wc op de begane grond toe.
Hier laten we een dubbele wand plaatsen met doorvoer naar kruipruimte en technische ruimte hierboven zodat alles goed te bereiken / te installeren is.
De binnen unit en boiler , buffervat etc. komen in de technische ruimte op de 1e verdieping te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zS7xh13qPzPhMw_vWHet3yloOSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KeBz9m6frcFRCLZKzRh0Vafj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XIU_WXljctwnn-5XkupHNOxJvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5WTSSwvSm2d4ZOn9uYiNSfkm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_Gk-TXnsvAEVtyNeqv_fzihmlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pZEbGP6CgoQed99nX6Vamnyj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgVXwzw2DiiAFyLubWh979IbSe0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mGLux0iBNx3nfhxKo344CoYY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9isWrtx7GOREX29XWZr2Zoy64WA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zd2BEeXjaIOCM48HDkld9NXk.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
1. buffervat is niet nodig in jouw geval dus die kun je skippen
2. je hebt voor verwarmen dus genoeg aan 4 kW blijkbaar. Vaak reken je voor SWW-maken nog 1 kW erbij dus dan zit je op 5.

voor de zekerheid/het gemak zou ik 7kW aanraden, bijv. een panasonic monoblock of een LG therma V. Met een 7kW is je 400L vat iets sneller warm en heb je net wat meer speling. Kost ook niet veel meer dan de 5kW en je kunt het makkelijk kwijt op normale 16A groepen etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
Een douchekop die zuiniger is met water is aan te raden, duurzaam leven en 18 liter tapwater per minuut door de put spoelen gaan niet samen. Verder klopt het advies over de boilergrootte niet, ze selecteren een boiler op basis van de hoeveelheid tapwater van 40 graden. Reken je met een boiler temperatuur van 55 graden dan kom je al heel anders uit.

Dus advies: douchekop van 9 liter per minuut en een 300 liter boiler. Met een verticale douche wtw er bij is dat zeker voldoende.

En check ff je constructie, zo'n groot en zwaar vat op een houten verdiepingsvloer is tricky. Die puntbelasting is stevig.

[ Voor 3% gewijzigd door Insert12 op 10-10-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-07 19:07
Een DIY project; dan wordt het Panasonic of de nieuwe Itho Amber, van beide zijn er zeer actieve Topics voor de dhz.
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2
Itho Daalderop Amber
De Itho is zeer stil, als dat belangrijk is.

[ Voor 14% gewijzigd door natural colour op 10-10-2023 19:17 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:31
Of een Vaillant (die ook zeer stil is).

Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkje
Bedankt allen voor de input, hier kan ik even mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkje
Fr33z schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:37:
1. buffervat is niet nodig in jouw geval dus die kun je skippen
2. je hebt voor verwarmen dus genoeg aan 4 kW blijkbaar. Vaak reken je voor SWW-maken nog 1 kW erbij dus dan zit je op 5.

voor de zekerheid/het gemak zou ik 7kW aanraden, bijv. een panasonic monoblock of een LG therma V. Met een 7kW is je 400L vat iets sneller warm en heb je net wat meer speling. Kost ook niet veel meer dan de 5kW en je kunt het makkelijk kwijt op normale 16A groepen etc.
Als ik de 7 kW mono Panasonic wh-mdc07j3e5 pak dan kom ik net aan uit qua flow afgifte met de vloer verwarming zonder buffer. Dit heb ik uit de specs gehaald en vloer verwarmings leiding flow boven en beneden bij elkaar opgeteld.

Hoe werkt zoiets in de praktijk zonder buffer?
Na de thermostatische 3 wegklep een t stuk inbouwen die naar beide verdelers gaat van de vloer verwarming boven en beneden? En hierin een temperatuur sensor plaatsen om de temperatuur te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
ik heb al 3 jaar een panasonic 9kW draaien, grotendeels op slechts 40m2 vloerverwarming. Wel 6 groepen en ik stuur daar gemiddeld 12 L/min door. Dat gaat prima en zonder morren. Pas onder de 9 of 8 L/min gaat de pana zeuren. Mijn vloerverwarming heeft een gesloten, pomploze verdeler. Als de panasonic dus besluit dat er water rondgepompt wordt dan gaat er water door mijn vloerverwarming lopen, je kunt wel per groep (deel van de woonkamer soort van) beetje stellen qua flow en eventueel een groep dichtzetten. Ik verdeel alleen de flow netjes over de groepen.

1. er is geen thermostatische driewegklep. Bedoel je een driewegklep om te schakelen naar SWW-maken? die wordt gewoon aangestuurd door de panasonic zelf en schakelt bij een signaal in of uit. Je wilt het zo hebben dat deze standaard in de richting staat van "huis verwarmen" en alleen bij signaaltje schakelt naar "vat verwarmen"

2. T-stuk is prima, maakt niet zoveel uit. Als je maar zorgt dat er flow naar beide verdelers kan.

De temp. regelen doe je meestal met bijv. een kamerthermostaat. Dat kan de controller van de panasonic zijn. Enige ding in deze opstelling is dan dat je niet boven afzonderlijk kunt zeggen "hey ik wil het hier warm hebben". Dus de vraag is: wil je ruimteregeling? (meestal denken mensen ja maar is het, zeker in een nieuw super geisoleerd huis eigenlijk nee). Je kunt door groepen op de vloerverwarming-verdeler boven dicht te draaien bijv. wel kiezen om slaapkamers niet mee te laten lopen. Wil je dat soort instellingen vaker wijzigen dan eens per seizoen dan kom je in zone-regeling en heb je een nieuwe studie uit te voeren op de mogelijkheden ;)

in de basis is een warmtepomp een simpel ding: je vraagt hem om water van bijv. ~30C te maken en pompt dat dan door je vloerverwarming en of radiatoren. met wat geluk geeft dat water wat energie af aan je huis en komt het kouder terug, dan meet de warmtepomp dat en blijft die gewoon gaan totdat er te weinig delta-T is OF de kamerthermostaat/klokprogramma uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe ziet je verdiepingsvloer constructie eruit?

70mm zandcement dekvloer op houten constructie kán wel, maar je ziet het niet vaak.

Zoals eerder aangegeven, 400ltr op een verdiepingsvloer is wel iets waar de constructeur iets van moet vinden.

An sich is er ook bij minder SWW vraag iets te zeggen voor een groot SWW vat. Deze hoef je dan bvb maar tot 45gr op te warmen, waar een kleiner vat een hogere temperatuur nodig heeft voor dezelfde hoeveelheid ~38gr douchewater. Dit geeft een betere COP.
Ook heb je dan relatief minder stilstand verlies.

Als je slechts incidenteel zoveel water nodig hebt kan het ook een afweging zijn om een kleiner vat en een doorstromer te gebruiken.
Dan heb je in principe onbeperkt SWW tegen een kleine beetje efficiëntie verlies.

Douche WTW is neem ik aan gepland?
Dit staat niet helemaal duidelijk in OP.

Aan de boiler berekening is af te leiden dat je alleen bent en élke dag zowel in bad gaat alsook 10min onder de douche?

Ik zou de kleinste Pana, Vailliant of Itho nemen idd, alleen als je extreem veel SWW vraag hebt kán het extra vermogen van pas komen.
4kW @-8 is echt heel weinig, en zo koud is het misschien een paar uur per jaar (afhankelijk van waar je woont).

Die VVW berekening slaat sowieso nergens op. Aanvoertemp is wss 10gr te hoog.
16mm slang kan, maar beter “gewoon “ 18 of 20mm gebruiken.

Een buffer levert alleen maar efficiëntie verlies op.
Die 1m3/u doet de pomp van de WP zelf ook makkelijk, daar heb je geen secundaire pomp voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkje
Fr33z schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:13:
ik heb al 3 jaar een panasonic 9kW draaien, grotendeels op slechts 40m2 vloerverwarming. Wel 6 groepen en ik stuur daar gemiddeld 12 L/min door. Dat gaat prima en zonder morren. Pas onder de 9 of 8 L/min gaat de pana zeuren. Mijn vloerverwarming heeft een gesloten, pomploze verdeler. Als de panasonic dus besluit dat er water rondgepompt wordt dan gaat er water door mijn vloerverwarming lopen, je kunt wel per groep (deel van de woonkamer soort van) beetje stellen qua flow en eventueel een groep dichtzetten. Ik verdeel alleen de flow netjes over de groepen.

1. er is geen thermostatische driewegklep. Bedoel je een driewegklep om te schakelen naar SWW-maken? die wordt gewoon aangestuurd door de panasonic zelf en schakelt bij een signaal in of uit. Je wilt het zo hebben dat deze standaard in de richting staat van "huis verwarmen" en alleen bij signaaltje schakelt naar "vat verwarmen"

2. T-stuk is prima, maakt niet zoveel uit. Als je maar zorgt dat er flow naar beide verdelers kan.

De temp. regelen doe je meestal met bijv. een kamerthermostaat. Dat kan de controller van de panasonic zijn. Enige ding in deze opstelling is dan dat je niet boven afzonderlijk kunt zeggen "hey ik wil het hier warm hebben". Dus de vraag is: wil je ruimteregeling? (meestal denken mensen ja maar is het, zeker in een nieuw super geisoleerd huis eigenlijk nee). Je kunt door groepen op de vloerverwarming-verdeler boven dicht te draaien bijv. wel kiezen om slaapkamers niet mee te laten lopen. Wil je dat soort instellingen vaker wijzigen dan eens per seizoen dan kom je in zone-regeling en heb je een nieuwe studie uit te voeren op de mogelijkheden ;)

in de basis is een warmtepomp een simpel ding: je vraagt hem om water van bijv. ~30C te maken en pompt dat dan door je vloerverwarming en of radiatoren. met wat geluk geeft dat water wat energie af aan je huis en komt het kouder terug, dan meet de warmtepomp dat en blijft die gewoon gaan totdat er te weinig delta-T is OF de kamerthermostaat/klokprogramma uit gaat.
Ja die 3 wegklep om SWW te maken bedoelde ik idd :) .
Dat klinkt inderdaad goed als je met 12L P/min weg komt.
Zoals ik het een beetje begrijp krijg je met een warmte pomp meer een constant leef klimaat van een bepaalde ingestelde temperatuur binnnen, ipv even een flinke zwengel aan de thermostaat te geven als het wat fris wordt zodat de warmte pomp niet pendelt.
Als het binnen overal aangenaam op temperatuur is, dan hoeft ik niet overal per kamer de temeratuur te regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkje
bbbrumbrum schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:37:
Hoe ziet je verdiepingsvloer constructie eruit?

70mm zandcement dekvloer op houten constructie kán wel, maar je ziet het niet vaak.

Zoals eerder aangegeven, 400ltr op een verdiepingsvloer is wel iets waar de constructeur iets van moet vinden.

An sich is er ook bij minder SWW vraag iets te zeggen voor een groot SWW vat. Deze hoef je dan bvb maar tot 45gr op te warmen, waar een kleiner vat een hogere temperatuur nodig heeft voor dezelfde hoeveelheid ~38gr douchewater. Dit geeft een betere COP.
Ook heb je dan relatief minder stilstand verlies.

Als je slechts incidenteel zoveel water nodig hebt kan het ook een afweging zijn om een kleiner vat en een doorstromer te gebruiken.
Dan heb je in principe onbeperkt SWW tegen een kleine beetje efficiëntie verlies.

Douche WTW is neem ik aan gepland?
Dit staat niet helemaal duidelijk in OP.

Aan de boiler berekening is af te leiden dat je alleen bent en élke dag zowel in bad gaat alsook 10min onder de douche?

Ik zou de kleinste Pana, Vailliant of Itho nemen idd, alleen als je extreem veel SWW vraag hebt kán het extra vermogen van pas komen.
4kW @-8 is echt heel weinig, en zo koud is het misschien een paar uur per jaar (afhankelijk van waar je woont).

Die VVW berekening slaat sowieso nergens op. Aanvoertemp is wss 10gr te hoog.
16mm slang kan, maar beter “gewoon “ 18 of 20mm gebruiken.

Een buffer levert alleen maar efficiëntie verlies op.
Die 1m3/u doet de pomp van de WP zelf ook makkelijk, daar heb je geen secundaire pomp voor nodig.
Beneden krijg ik gewoon een betonnen dekvloer idd van 70-80 dik.
Boven op het HSB worden fermacell platen gelegd waar mee gerekend is van 40 mm dik. hier wordt de vloerverwarming ingefreesd. zit momenteel aan het kijken voor voorgefreesde platen waar je de vloerverwarming zo in kan leggen. deze kunnen tot leiding dia 16mm.
misschien inderdaad wel een idee om dan beneden in de dekvloer op te schalen naar 18-20 mm leiding.
Het boilervat is meegenomen door de constructeur, verder staat deze op tekening onder een dragende muur.

Ben idd momenteel alleen thuis,en vaak meer dan de helft van het jaar weg van huis (werk op zee).
Had het SWW vraagstuk uitgezet voor een 3 persoons huishouden die zowel in bad als onder een douche/stortdouche kunnen. (mocht ik de woning ooit verkopen in de toekomst dan is het er voor ingericht icm 3 slaapkamers etc.)

De douche wtw heb ik nog niet naar gekeken, valt hier veel winst op te halen qua rendement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
beneden 18mm is iets beter maar 16mm is ook helemaal voldoende en omdat je al een nieuw super-geisoleerd huis hebt gaat het echt niet veel uitmaken. Niet te veel zorgen om maken. ik zou die boiler wel kleiner nemen zoals genoemd. Standaard in een nieuwbouwwoning met 3 slaapkamers etc. is een 180L boiler met (forse) meerprijs voor een 300L versie.

thermostaat klopt inderdaad, warmtepomp + vloerverwaring is het meest handig om het vrij steady te houden. Natuurlijk kun je wel wat afwisselen/instellen maar niet op uurniveau en per ruimte. gezien de tekening zou ik mooi de groepen naar de slaapkamers knijpen en de badkamer vol open laten en dan ben je boven wel klaar.

douchte-WTW zou verplicht moeten zijn in nieuwbouw. Doet ook wel weer wat voor je energielabel dus alleen op dat vlak kan het al de moeite zijn. Je wint er zo'n 30-50% warmte mee terug. De hogere score hoort bij een verticale douche-WTW, dat is een grote koperen pijp die onder de badkamer/douche komt. Je kunt daardoor dus 2x zo lang douchen, zou je dus ook gewoon een 200L boilervat neer kunnen zetten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:31
kurkje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:20:
[...]
Zoals ik het een beetje begrijp krijg je met een warmte pomp meer een constant leef klimaat van een bepaalde ingestelde temperatuur binnnen, ipv even een flinke zwengel aan de thermostaat te geven als het wat fris wordt zodat de warmte pomp niet pendelt.
Verder niet belangrijk voor de discussie, maar dit is geen pendelen. Pendelen is niet regelmatig aan en uit gaan. Pendelen is als er wel warmtevraag is (de ruimte is nog niet op temperatuur), maar de WP gaat uit omdat hij de warmte die hij (minimaal) levert niet kwijt kan in het afgiftesysteem. Bijvoorbeeld als je alleen twee radiatoren open hebt staan die bij 35 graden aanvoer samen 800 watt afgeven en je WP maakt in de heersende omstandigheden minimaal 1500 watt.

Dat een constante temperatuur wenselijk is klopt verder. Toevoeging is alleen om eventuele verwarring later te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkje
Fr33z schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:46:
beneden 18mm is iets beter maar 16mm is ook helemaal voldoende en omdat je al een nieuw super-geisoleerd huis hebt gaat het echt niet veel uitmaken. Niet te veel zorgen om maken. ik zou die boiler wel kleiner nemen zoals genoemd. Standaard in een nieuwbouwwoning met 3 slaapkamers etc. is een 180L boiler met (forse) meerprijs voor een 300L versie.

thermostaat klopt inderdaad, warmtepomp + vloerverwaring is het meest handig om het vrij steady te houden. Natuurlijk kun je wel wat afwisselen/instellen maar niet op uurniveau en per ruimte. gezien de tekening zou ik mooi de groepen naar de slaapkamers knijpen en de badkamer vol open laten en dan ben je boven wel klaar.

douchte-WTW zou verplicht moeten zijn in nieuwbouw. Doet ook wel weer wat voor je energielabel dus alleen op dat vlak kan het al de moeite zijn. Je wint er zo'n 30-50% warmte mee terug. De hogere score hoort bij een verticale douche-WTW, dat is een grote koperen pijp die onder de badkamer/douche komt. Je kunt daardoor dus 2x zo lang douchen, zou je dus ook gewoon een 200L boilervat neer kunnen zetten ;)
Top, dan kan ik inderdaad downsizen qua boiler formaat met een douche wtw. komt op het lijstje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkje
Heb zojuist even een opzetje gemaakt van een schema.

Water vanaf de de warmtepomp via de 3 wegklep of naar SWW of naar vloerverwarming verdeler boven verdieping of beneden. Met aangeknoopte zone water sensor.
Rijst de vraag of hier per verdeler nog een pompje tussen moet / zoneklep of zou direct aangesloten ook moeten kunnen?

En voor het warme water een expansie vat er tussen of zou de normale leiding druk al voldoende zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXW20b-OhLcZ9CNbWRMWzTtd3hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vYhbQvlOzylrYlxy7xZ2zS5C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
buffervat --> boilervat

verder snap ik de sensoren niet, waar zijn die voor? en hoeveel thermostaten wil je gebruiken?

je hebt geen pomp nodig bij die verdelers, ALS het goed wordt aangelegd en het pomploze, gesloten verdelers zijn (goed uitvragen bij de installateur dus). Je warmtepomp meet gewoon zelf de aanvoer/retour in de unit zelf dus heeft geen externe sensoren nodig. Makkelijkste is gewoon de controller van je warmtepomp in de woonkamer hangen en die gebruiken als thermostaat. Dan heb je geen zones/zone-regeling maar wel een simpel, overzichtelijk systeem.

verder heb je nog een inlaatcombinatie (liefst van 6 bar) nodig op de koudwater toevoer naar je boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkje
Fr33z schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:16:
buffervat --> boilervat

verder snap ik de sensoren niet, waar zijn die voor? en hoeveel thermostaten wil je gebruiken?

je hebt geen pomp nodig bij die verdelers, ALS het goed wordt aangelegd en het pomploze, gesloten verdelers zijn (goed uitvragen bij de installateur dus). Je warmtepomp meet gewoon zelf de aanvoer/retour in de unit zelf dus heeft geen externe sensoren nodig. Makkelijkste is gewoon de controller van je warmtepomp in de woonkamer hangen en die gebruiken als thermostaat. Dan heb je geen zones/zone-regeling maar wel een simpel, overzichtelijk systeem.

verder heb je nog een inlaatcombinatie (liefst van 6 bar) nodig op de koudwater toevoer naar je boilervat.
Slip of the pen, boilervat aangepast ;)
Deze sensors haalde ik uit de aquara installatie guide 1.2 en wat aangepast naar vloer verwarming.
Zou graag 2 thermostaten willen gebruiken, 1 op de beneden verdieping in de keuken en 1 boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKlPloC8cqbM_wBqgitzdFJLJgQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y3lYVQ0hlMBh8RZ9FAftU1LE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUZWYHLDP3Apv46TWqu4AOqwNoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yd2bHlDfKvPQrEcry8Zn4nDL.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1