De weg naar mijn hobbyloods

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 09:39
Na vele avonden rondsurfen, discussies met mezelf en mijn vrouw gaat het er komend jaar dan toch hoogst waarschijnlijk van komen, het bouwen van mijn eigen hobby loods.

De afmeting van de loods wordt +/- 8x12 tot 8x14 e.e.a een beetje afhankelijk van de meerprijs voor de extra meters.

Goothoogte wordt 3.0 meter en de nokhoogte 5 meter. Hiermee val ik precies binnen de regels voor vergunningsvrij bouwen.

Nu ben ik intussen redelijk ver met de offertes maar heb ik toch nog een paar vraagjes.

Mijn idee is om een 25cmn dikke betonvloer met dubbele wapening te storten met daaronder 8cm isolatie.
Zien jullie hier problemen mee of hebben jullie een ander advies?

Ik woon in Noord-Limburg en met heipalen voor fundering heb ik gelukkig niks te maken.
De betonvloer wilde ik vlinderen, een vloercoating lijkt me dan niet meer noodzakelijk.

De loods ga ik opbouwen uit sandwichpanelen van 8 of 10cm dik. De wanden worden afgewerkt met Rabat profielplaten en het dak met dakpan profiel platen.

De loods gaat zoals gezegd gebruikt worden als hobbyruimte / sleutelruimte, Er zal dus ook een 2-kolomsbrug in komen. En mijn e36 cabrio + vouwwagen zullen in de loods gestald worden.

Verder wil ik het volgende aan voorzieningen richting loods gaan leggen:

Waterleiding via 20mm tyleenslang
Rioolafvoer (wel goed kijken hoe want de loods ligt lager als de woning)
UTP kabel
Stroom 3-fase met onderverdeel kast in de loods.
Zonnepanelen op de loods
Mogelijk thuis accu (nu we toch bezig zijn)

Voor de kabels en waterleiding wilde ik een mantelbuis leggen. Iemand een advies voor de diameter van de mantelbuis?

Zie de afbeelding hieronder voor een idee van de loods qua deuren en ramen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHjqO6U4YzXcloKLeHiTuhnDZVM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n0EhyPggcvA5Umzdau7x8dbg.png?f=user_large

Situatie op ons perceel het blauwe vierkant wordt de loods:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9v_hCB10300MvRSfdkU-z18o_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P1OWKAgcDpMStGa8ddyLv1Vc.png?f=fotoalbum_large
Aangezien mensen ook altijd geïnteresseerd zijn in de kosten zal ik alvast een inzicht geven in de kosten van de loods en vloer.

Loods 8x12 100mm geïsoleerd
Wandpanelen 100mm wit + profielplaat rabat zwart
Dakpanelen 100mm dakpanprofiel antraciet
Constructie berekend op zonnepanelen
Regengoot aan 2 zijdes
Totaal +/- €40K - €45K (geleverd als bouwpakket)

Vloer 8x12 25 cm dik dubbel gewapend en gevlinderd
Bekisting zelf maken materiaal +/- €500
Isolatie 14cm PIR (3de keus) €1200
Materiaal t.b.v. wapening €2250
Vloer storten + vlinderen €6350

Grondwerk €2500

Alle prijzen incl. btw

[ Voor 22% gewijzigd door EdwinC op 10-10-2023 16:14 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Cool!!

Denk aan:
Toch epoxycoating voor de vloer
Draagvermogen vloer
Vide of bergzolder met vaste trap, en een takel.
Reserveer alvast ruimte voor nog een brug. ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:09
Ik ga dit met interesse volgen. Ben benieuwd hoeveel de kosten per m3 worden. Hier staat ook nog een schuur op het verlanglijstje.

Als ik het goed begrijp wil je een plaatfundering storten? Lijkt me een goed uitgangspunt. Denk wel aan vorstranden en voorkom koudebruggen. EPS isolatie kost geen drol, dus 4 of 6 cm extra isolatie zou ik overwegen. Dan kun je die tweede laag kruislings op de eerste laag leggen.

Dingen om over na te denken:
  • Verwarming (L/L warmtepomp?)
  • Toilet, zodat je niet in je werkkloffie door het huis hoeft te sjouwen.
Qua mantelbuis: gebruik daarvoor rioleringsbuis, daarmee is het een stuk gemakkelijker om kabels te trekken. Groter is beter :)

[ Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 10-10-2023 08:36 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 22:35
Denk ook aan een makkelijke manier om contact te houden met vrouwlief.. Als jij dalijk urén afgezonderd in een loods gaat spenderen ben je die tijd niet in huis. Op de een of andere manier wordt dat namelijk toch anders beleeft dan dat je bijv buiten op de oprit bezig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
The Prutsor schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:40:
Denk ook aan een makkelijke manier om contact te houden met vrouwlief.. Als jij dalijk urén afgezonderd in een loods gaat spenderen ben je die tijd niet in huis. Op de een of andere manier wordt dat namelijk toch anders beleeft dan dat je bijv buiten op de oprit bezig zou zijn.
Ligt het een beetje gunstig qua avondzon bijvoorbeeld? Zet er dan een overkapping tegenaan.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Joris748 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:34:
Ik ga dit met interesse volgen. Ben benieuwd hoeveel de kosten per m3 worden. Hier staat ook nog een schuur op het verlanglijstje.

Als ik het goed begrijp wil je een plaatfundering storten? Lijkt me een goed uitgangspunt. Denk wel aan vorstranden en voorkom koudebruggen. EPS isolatie kost geen drol, dus 4 of 6 cm extra isolatie zou ik overwegen. Dan kun je die tweede laag kruislings op de eerste laag leggen.

Dingen om over na te denken:
  • Verwarming (L/L warmtepomp?)
  • Toilet, zodat je niet in je werkkloffie door het huis hoeft te sjouwen.
Qua mantelbuis: gebruik daarvoor rioleringsbuis, daarmee is het een stuk gemakkelijker om kabels te trekken. Groter is beter :)
Vorstrand heb ik met het vloerenbedrijf overgesproken en dat zou met de 25cm dikke vloer icm met de isolatie niet meer nodig zijn. Nu weet ik dat een vorstrand 60cm dik is en dit pakket maar 33cm. Wat is het risico van geen vorstrand plaatsen?

Verwarming heb ik idd of een L/L warmtepomp op het oog of een werkplaatskachel op hout. Ik heb op mijn adres geen gas meer dus het moet sowieso iets elektrisch of houtgestookt worden.

Toilet wil ik voorbereiden idd al weet ik niet of ik die direct ga plaatsen (iets met geen oneindig budget en prioriteiten stellen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
Joris748 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

Ligt het een beetje gunstig qua avondzon bijvoorbeeld? Zet er dan een overkapping tegenaan.
De zijde die richting de tuin staat (de kant met de ramen) staat gericht op het zuiden.

Maar een overkapping zal er niet zo snel bij geplaatst worden. Ik ga namelijk ook nog een overkapping aan de woning maken van 6x5 meter. En ik heb bij het zwembad ook een overkapping staan van 6x4 meter. Dus wat dat betreft al keuze genoeg :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Komt er met deze hoeveelheid ramen niet te weinig licht van buiten binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Op onderstaande site wordt een ander advies gegeven. Ik zou toch nog even andere bronnen dan alleen het vloerenbedrijf checken.
De vorstgrens is de minimale aanlegdiepte van de fundering op staal, zodat men er zeker van kan zijn dat de grond onder het gebouw niet zal bevriezen; minimaal 600 mm onder maaiveld, maar vaak wordt 800 mm gehanteerd.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/vorstrand.shtml

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
CH4OS schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:53:
Komt er met deze hoeveelheid ramen niet te weinig licht van buiten binnen?
Voldoende om in ieder geval gevoel met buiten te krijgen. Het gros van het licht zal toch van de verlichtings armaturen moeten komen. Hoe meer ramen ik plaats hoe minder muur ruimte ik over heb voor het plaatsen van kasten, stellingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Joris748 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:58:
Op onderstaande site wordt een ander advies gegeven. Ik zou toch nog even andere bronnen dan alleen het vloerenbedrijf checken.

[...]

https://www.joostdevree.nl/shtmls/vorstrand.shtml
Thanks voor de link. Ik zal er nog eens wat uurtjes research in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
Koop je een stalen frame oid wat je gaat bekleden met die sandwichplaten? Of ga je zelf een houten frame bouwen?

edit, ik zie nu je snelbouwloods.nl logo pas :)

[ Voor 18% gewijzigd door No Hands op 10-10-2023 09:32 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Ik ga voor een prefab oplossing van een van de loods aanbieders die Nederland rijk is. Ik heb 4 verschillende aanbieders bekeken en maak een keuze op basis van de manier waarop de staalconstructie vervaardigd is in combinatie met de prijs.

Er zijn namelijk een aantal aanbieders die een constructie aanbieden die gepopt moet worden en andere bieden een geschroefde constructie aan. Mijn voorkeur gaat uit naar een geschroefde constructie.

Montage van de loods doe ik wel zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVwkOG5-ITPG8maMotIfRQtpXyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dhsk5sOAE2VeYgy5pBIakr4c.png?f=user_large

Zoals te zien op deze kaart is mijn omgeving volledige zandgrond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRMNDZJvIkW3lUB5kmxanhr5ZwU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PCAjR6KcP0J97T8S5LbhzTl4.png?f=user_large

[ Voor 57% gewijzigd door EdwinC op 10-10-2023 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:14
Gaaf!

Ik zou overwegen om de overheaddeur in het midden van de gevel te plaatsen, en ene halve meter hoger te maken als dat gaat. Stiekem zijn veel voertuigen (camper?) best hoog, en is 3 meter misschien net krap.
Onze caravan is 2,6 meter, en dat is zonder dakluik of airco etc.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:42
Leg er voor de verwarming gewoon vloerverwarming in, die je later dan kunt aansluiten op een monoblock warmtepomp die je naast je loods neerzet.
Zeker in combinatie met de zonnepanelen kun je dan vaak praktisch gratis en zonder uitstoot je loods verwarmen.

Niet gaan kloten met een houtkachel.
Ten eerste geeft dat natuurlijk een totaal ongelijkmatige verwarming in zo’n grote loods, maar je zet jezelf, (eventueel) de buurt, en vooral je vrouw ook nog eens in de luchtvervuilende, kankerverwekkende stank als de wind toevallig in de richting van je woonhuis staat…

De vloerverwarmingsslangen zelf kosten geen drol, en op een (monoblock) warmtepomp kun je ook nog subsidie krijgen.. Veel duurzamer, toekomstbestendiger, klimaatvriendelijker en gezonder.

Uiteraard ook combineren met een L/L warmtepomp (airco).
Die is sneller met de lucht verwarmen, en kan koelen in de zomer natuurlijk. Vloerverwarming is trager, maar kun je bijv. ook prima gebruiken als vorstbescherming of de ruimte op een minimum temp te houden. Aangezien de slangen niks kosten zou ik er die zowiezo in leggen.

Wellicht wel wat meer isolatie dan slechts 8cm.
Ik ben momenteel ook een garage aan het bouwen, daar heb ik nu 12 cm eps onder gelegd.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Kijk, precies wat ik zoek. Over een half jaartje ga ik hier ook zo'n loods neerzetten. Ik woon in het rivierengebied dus meer funderingszaken, maar qua afmetingen en benodigde voorzieningen gelijkwaardig.
Ik heb een 75mm PVC buis voorzien van het huis naar de toekomstige loods.
Ik ga er ook houtbewerking in doen dus zal onder het beton een PVC buisnetwerk rond 160mm instorten voor de afzuiging.
Wellicht voor jou rekening houden met een smeergoot/vloer?

Zeker als je met auto's gaat knutselen zou ik toch een vloercoating aanbrengen op de gevlinderde betonvloer. desnoods antislip...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
oh, aanvulling:

Ik denk dat je zo’n 20mm tyleenslang onmogelijk door een mantelbuis geduwd gaat krijgen….
Die zou ik gewoon los in de grond ingraven…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Sjoerdfoto schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:57:
Kijk, precies wat ik zoek. Over een half jaartje ga ik hier ook zo'n loods neerzetten. Ik woon in het rivierengebied dus meer funderingszaken, maar qua afmetingen en benodigde voorzieningen gelijkwaardig.
Ik ga er ook houtbewerking in doen dus zal onder het beton een PVC buisnetwerk rond 160mm instorten voor de afzuiging.

Zeker als je met auto's gaat knutselen zou ik toch een vloercoating aanbrengen op de gevlinderde betonvloer. desnoods antislip...
Ik ben erg benieuwd naar je offertes van snelbouwloodsen. Mijn uitgangspunt is nog steeds alles zelf doen (staalconstructie, lassen, panelen etc.)

[ Voor 9% gewijzigd door Sjoerdfoto op 10-10-2023 09:59 ]

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
en het dak met dakpan profiel platen
Dakpan profielplaten?
Dat zijn van die kunststof platen die eruit zien als dakpannen?

Waarom niet gewoon dezelfde trapezium stalen geisoleerde sandwichpanelen die je voor de wanden hebt, ook gebruiken voor het dak? Die sandwichpanelen met zo’n trapeziumprofiel worden heel vaak gebruikt als dakplaten; daar heb je verder geen afwerking meer voor nodig, en is alles-in-een.
(of misschien zijn de sandwichpanelen voor je wanden wel glad, bedenk ik me. Voor het dak bedoel ik dan uiteraard van die genoemde trapezium sandwichpanelen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
EdwinC schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:27:
De betonvloer wilde ik vlinderen, een vloercoating lijkt me dan niet meer noodzakelijk.
In een hobby loods ga je veel kliederen met.. van alles en nog wat. Van olie tot remmenreiniger tot verf. Gevlinderd beton is niet heel erg slag-, slijt- en krasvast, laat staan dat er allerlei chemicaliën op komen.

Ik zou een epoxyhars coating overwegen, iets als Sikkens Wapex 660 (mat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 10:37
Tweedehands pelletkachel een optie? Lekkere warmte, is deels de beleving in een hobbyschuur. Heb zelf een kleinere, met gaskachel op LPG-fles.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
Leuk project.

Lucht/Lucht warmtepomp is ideaal hiervoor, omdat het ideaal is als je de verwarming steeds met tussenpozen gebruikt. Het warmt namelijk snel de lucht op. Een kachel kan dat ook, maar die kun je niet op afstand aanzetten met een app. Een kachel kun je ook niet in de winter aan laten staan op een lage temperatuur om de schuur vorst- en vochtvrij te houden. Een lucht/lucht WP is ook nog eens rete efficiënt als je maar een klein temperatuurverschil hoeft te overbruggen (en je schuur verwarm je waarschijnlijk meestal niet zo warm als de woonkamer). En een lucht/lucht WP kun je in de zomer ook nog gebruiken om te koelen en ontvochtigen als je schuur de hele dag in de felle zon staat.

Laat je vooral niet gek maken door leveranciers van WP's dat je obsceen grote vermogens nodig hebt. Die hanteren vaak vuistregels o.b.v. m3 en dan kom je een factor veel te hoog uit (en dat weten ze stiekem wel, maar dit is gemakkelijk en zo kunnen ze meer en duurdere apparaten verkopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:16
Je hebt ook doorzichtige dakplaten, zo kan je al je kasten plaatsen en je hebt ook genoeg licht en scheelt extra armaturen.
Je hoeft er niet heel je dak mee vol te plaatsen, maar 2 of 4 scheelt al echt veel qua licht wat binnen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rob-T6 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:50:
Gaaf!

Ik zou overwegen om de overheaddeur in het midden van de gevel te plaatsen, en ene halve meter hoger te maken als dat gaat. Stiekem zijn veel voertuigen (camper?) best hoog, en is 3 meter misschien net krap.
+1

@EdwinC deur naar het midden en hoger.......liever mee verlegen dan om verlegen.

Als dit doet, moet je het goed doen.....ook met het oog op verkoop in de toekomst.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 12:28
offtopic:
Ik herkende direct waar dit is, iets met zelf ook uit deze regio. Vermoed zelfs dat we (bijna) buren waren bij je vorige woning 1 dorpje verder ;) . Ik zat daar op nummer 5

Let bij de Tyleen slang wel op dat hij ook geschikt is voor drinkwater, voor de hand liggend maar hoeft maar gezegd te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Paar tips:

Vorstrand misschien niet nodig voor opvriezen, maar wel om mieren en ander ongedierte uit de isolatie te houden. Bij mij is de vloer weliswaar slechts 10 cm dik maar in de XPS isolatie (ook 10 dik) zitten telkens mierennesten en de mollen schoffelen ook regelmatig langs de rand.

Mantelbuizen: ik heb zo'n set doorvoerbuizen (1x gas, 1x water, 3x elektra) van de kelder in huis naar dewerkplaats liggen.
Daar kan je zo'n beetje alles in kwijt. 20 mm tyleen gaat makkelijk zat door die blauwe buis, ook door de bocht.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:34
Gaaf! :)

Paar dingen waar ik zelf goed over na zou denken:

- plek van de overheaddeur. Is linksvoor de handigste plek? Heb je dan genoeg hoogte als je toch eens een groter voertuig naar binnen wilt rijden? Kun je makkelijk de draai maken naar je brug?
Wellicht een extra deur recht tegenover je brug?
- klein deel voorzien van een verdiepingsvloer voor opslag van het een en ander?
- Verwarming is wel een dingetje, je hebt nogal wat m3 en vooral ook hoogte. Vloerverwarming is qua warmte natuurlijk super, maar zal de nodige KWh vragen en duurt lang voordat het opgewarmd is én het hoeft er niet altijd warm te zijn. Het probleem is wellicht te verkleinen door het sleutelgedeelte te voorzien van een (schuif)wand.
Het stallingsgedeelte hoeft niet per se verwarmd te worden lijkt mij. De loods is voldoend geïsoleerd, dus de auto en vouwwagen staan er ook in de winter prima ook al is het koud.
- Je zult er vast zelf al over nagedacht hebben, maar is de vloer die je voor ogen hebt ook dik/sterk genoeg voor de brug die je op het oog hebt?

Bovenstaand obv gezond boerenverstand, ben verder niet technisch onderlegd :P

Heel gaaf om zoiets op eigen terrein te kunnen realiseren, deel alsjeblieft ook wat verhalen en foto's van het proces d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Thanks voor alle reacties. Die geven mij zeker inspiratie om over na te denken. Zoals ook de locatie en de hoogte van de deur en de verwarming overwegingen.

Verder heb ik de startpost aangepast met wat prijzen voor degene die hierin geïnteresseerd zijn.

Locatie van de deur is overigens zo gekozen ivm de plaatsing van de loods t.o.v. de woning en het inrijden vanaf de oprit.

[ Voor 19% gewijzigd door EdwinC op 10-10-2023 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 14:15
Gaaf inderdaad! Wat een ruimte krijg je dan! :D

Wat de vloer aangaat, daar zou je een constructeur wat van kunnen laten vinden en een coating op de vloer lijkt me een goed idee, zekerr als je met olie e.d. aan de slag gaat. Dat is waarschijnlijk toch makkelijker schoon maken, dan zonder coating. (zoals @teacher ook al opperde)

En qua prijs valt het me ergens mee, je zit rond de 60K van wat ik zo in de gauwigheid zie. Een hoop geld, maar je krijgt er ook een hoop voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:09
EdwinC schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:35:
Zoals te zien op deze kaart is mijn omgeving volledige zandgrond.
Mocht je aan je privacy zijn gehecht. Met behulp van het kaartje kon ik eenvoudig je woonplaats achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

FouT schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:39:
offtopic:
Ik herkende direct waar dit is, iets met zelf ook uit deze regio. Vermoed zelfs dat we (bijna) buren waren bij je vorige woning 1 dorpje verder ;) . Ik zat daar op nummer 5
offtopic:
Inderdaad, wellicht straatnamen even onleesbaar maken @EdwinC, in ~5 minuten is het exact adres te achterhalen.

Zeker als je later wil gaan plaatsen wat voor een apparatuur je d'r allemaal in hebt staan en dingen gaat zeggen als: "ik heb maar geen alarmsysteem geïnstalleerd, dat zou veel te duur worden." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Een Kelder er onder?
Je zou een oude zee container er onder kunnen plaatsen of een prefeb bak kopen.

Zelf heb ik er spijt van dat niemand dat tegen mij gezegd heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
Accretion schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:54:
[...]

offtopic:
Inderdaad, wellicht straatnamen even onleesbaar maken @EdwinC, in ~5 minuten is het exact adres te achterhalen.

Zeker als je later wil gaan plaatsen wat voor een apparatuur je d'r allemaal in hebt staan en dingen gaat zeggen als: "ik heb maar geen alarmsysteem geïnstalleerd, dat zou veel te duur worden." ;)
Aangepast, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:32
onno oliver schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:05:
Een Kelder er onder?
Je zou een oude zee container er onder kunnen plaatsen of een prefeb bak kopen.

Zelf heb ik er spijt van dat niemand dat tegen mij gezegd heeft.
Heb je voor een kelder geen vergunning nodig ? ivm bodemwater etc.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
25cm beton op zand, ben ik de enige die nu denkt dat je hobby lood sparen is? :+

Wat ik zou doen: minder beton, meer isolatie en een vorstrand.

overegens heb ik goede ervaringen met hardeman uit venendaal voor een relatief kleine bedrijfshal. misschien kan je daar ook eens navragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-09 14:56
Je kunt om de isolatielaag helemaal aan te laten sluiten voor de bekisting gebruik maken van geïsoleerde kantplanken.
Dan is de gehele vloerplaat omsloten en mis je weer een koudebrug bij de overgang vloer-muur.
Alleen even kijken of dat goed uitkomt met het frame en de muren erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 07:28
twain4me schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:36:
25cm beton op zand, ben ik de enige die nu denkt dat je hobby lood sparen is? :+

Wat ik zou doen: minder beton, meer isolatie en een vorstrand.

overegens heb ik goede ervaringen met hardeman uit venendaal voor een relatief kleine bedrijfshal. misschien kan je daar ook eens navragen. :)
15 cm beton is inderdaad genoeg tenzij er zware vrachtwagens in komen. Ter plaatse van de kolommen zou je wel wat goede poeren aan moeten brengen, daar krijg je puntlasten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Denk ik te makkelijk als ik smeerput roep? Of mogen die dingen niet meer?
Wel ideaal om aan auto's te klussen. Kan ook voor of naast de brug die er al komt natuurlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwarming is al meermaals voorbij gekomen. Ik zou ook iets voor de warmwatervoorziening doen. In de winter je koude sleutelhanden wassen met koud water is geen pretje. Je mag best een beetje lief zijn voor jezelf. Bovendien gaat sommige viezigheid makkelijker van je handen af met warm water dan met koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
sypie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:21:
Verwarming is al meermaals voorbij gekomen. Ik zou ook iets voor de warmwatervoorziening doen. In de winter je koude sleutelhanden wassen met koud water is geen pretje. Je mag best een beetje lief zijn voor jezelf. Bovendien gaat sommige viezigheid makkelijker van je handen af met warm water dan met koud water.
Ik zou er een simpel doorstromertje tussen hangen.

https://www.stiebel-eltro...rstromers/dem/dem-3.html#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
@EdwinC Een toekomstbestendige loods past (later) ook een camper in ;)
Raar dat nog niemand daar over begonnen is }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-09 15:43

JanB

Het ken rotter !!!

EdwinC schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:15:
[...]

Voldoende om in ieder geval gevoel met buiten te krijgen. Het gros van het licht zal toch van de verlichtings armaturen moeten komen. Hoe meer ramen ik plaats hoe minder muur ruimte ik over heb voor het plaatsen van kasten, stellingen etc.
Je hebt een goothoogte van 3 meter. Ik zou kijken om een rij ramen dichter onder de goot te plaatsen. Komt lekker veel licht door en onder die ramen heb je genoeg wandruimte om kasten/stellingen e.d. te plaatsen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Rob-T6 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:50:
Gaaf!

@nokiaan958GB Iemand was je toch echt al voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Die deur van 3.5m is zeker iets wat ik mee ga nemen. Beter voorbereid voor, dan spijt hebben later. Zeker gezien de geringe meerkosten.

Zelfde geldt voor mij ook voor de dikkere vloerisolatie en mogelijke vorstrand.

Voor de rest blijft het design redelijk gelijk aan wat ik nu al voor ogen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zou zeker niet teveel rommelen met de verwarming.

De verzekerbaarheid wordt dan een heel stuk kleiner/lastiger..
Verwarmen met airco's lijkt me handiger.

En als je gaat voor geïsoleerde dakplaten, koop dan wel FM approved platen. Hierop mag je vaak van de verzekering wel zonnepanelen plaatsen (als dat de planning is in de toekomst).

Niks is zo zonde als je straks helemaal klaar bent en je de verzekering niet geregeld krijgt..
Lees je polisvoorwaarden eens door op bijgebouwen, daar zit vaak ook een limiet aan qua grote.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:25
Gaaf topic!

Hier in voorbereiding voor een gelijkaardig project maar dan wel met vergunning.

Eerste overweging die ik je mee wil geven, weet je zeker dat je dit vergunningsvrij wilt doen?
Als in, sluit je nu geen compromissen waar je later spijt van gaat krijgen alleen omdat je geen vergunning wilt aanvragen?
Belangrijkste item is misschien, wil je niet net wat hoger om in een deel van de hal een verdieping te kunnen maken voor opslag/kantoortje/extra ruimte?

Tweede, laat even een constructeur kijken naar je vergunning. Hier (Twente) heb ik ook zandgrond maar daar komt toch echt een vorstrand omheen die de daadwerkelijke staalconstructie gaat dragen. Bij mij kwam er een vorstrand van 60x40 uit en een vloer van 17cm. Qua hoeveelheid beton komt dat op t zelfde uit maar dan waarschijnlijk net wat beter toegespitst op de belastingen.

Een dichte vloer zonder coating kan wel maar hiervoor is wel speciaal beton vereist dus vraag dit even na bij je beton leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Er zitten een aantal redenaties achter waarom ik vergunningsvrij wil bouwen. Die zal ik hier niet allemaal gaan delen. Maar dat besluit staat redelijk vast.

Het doel wat ik voor ogen heb past binnen de regelgeving die er is voor vergunningsvrij bouwen. Verder zal ik een aantal overwegingen uit het topic zeker meenemen. Maar ook niet alles, want ergens loop ik dan toch tegen budget beperkingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb 2 jaar terug een betonvloer gemaakt van 12cm dik, 8x4 meter. Ik heb deze op 25 poeren (15x 20cm rond, en 10x 10cm rond) eronder gestort. Daarop staat een douglas schuur met overkapping. Gaat nergens meer naar toe.

Denk zelfs dat als we een nucleare oorlog krijgen, ik onder die vloer ga liggen. Volgens mij is dat ding zelfs nog bestand tegen een naderend zwart gat... :+

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
NeFoRcE schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:13:
Ik heb 2 jaar terug een betonvloer gemaakt van 12cm dik, 8x4 meter. Ik heb deze op 25 poeren (15x 20cm rond, en 10x 10cm rond) eronder gestort. Daarop staat een douglas schuur met overkapping. Gaat nergens meer naar toe.

Denk zelfs dat als we een nucleare oorlog krijgen, ik onder die vloer ga liggen. Volgens mij is dat ding zelfs nog bestand tegen een naderen zwart gat... :+
Waarom poeren? Hoe diep zijn ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Allemaal een meter lang. Had een betonbedrijf gebeld. Had eerst 15 poeren van 20cm (op alle plekken waar staanders kwamen), maar het zat mij niet lekker dat op de plek waar niks zat (grootste gedeelte dus, qua vloerplaat dus), toch maar wat extra gedaan. Betonbedrijf raadde dat ook wel aan. En het waren de kosten niet op het hele project gezien. Liever het zekere voor het onzekere. Betonvloer ligt 1 laag betonnet in (6cm hoogte).

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:55
Een loods als deze is waar ik alleen maar van kan dromen. Ik vind het een heel mooi ontwerp en zou het erg leuk vinden als je de bouw hier ook post.
Je hebt genoeg om over na te denken en keuzes te maken dus daar kan ik je verder niet mee helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een Sanibroyeur? Deze heb ik nodig omdat de loods lager ligt als de woning, en water nu eenmaal niet bergop stroomt.

Ik zoek eigenlijk ervaringen, max verloop per meter etc.

Volgens mij heb ik hier: https://www.broyeurfabriek.nl/c-4807224/vraag-antwoord/ mijn antwoord al gevonden. De opstelling zoals ik hem voor ogen had gaat niet werken.

[ Voor 28% gewijzigd door EdwinC op 12-10-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@EdwinC Heb je eigenlijk ook nagedacht over houtskelet of SIP? Ben benieuwd hoe je op deze snelbouwloods bent uitgekomen. Ik vind het een mooi concept van prefab bouw icm hoge mate van configureerbaarheid. Vraag me af of er ook bedrijven die iets vergelijkbaars aanbieden met SIP-panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
EdwinC schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:46:
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een Sanibroyeur? Deze heb ik nodig omdat de loods lager ligt als de woning, en water nu eenmaal niet bergop stroomt.

Volgens mij heb ik hier: https://www.broyeurfabriek.nl/c-4807224/vraag-antwoord/ mijn antwoord al gevonden. De opstelling zoals ik hem voor ogen had gaat niet werken.
Wat je misschien ook nog kunt onderzoeken welk peil aangehouden mag worden. Heb me eens laten vertellen dat je het peil van de woning aan kunt houden. Daarmee zou je nog wat bouwhoogte kunnen winnen als de schuur lager ligt dan je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:54

Wij hebben een Sanibroyeur in onze kelder. Staat in een put, zodat alles van de kelder daar naartoe kan. Die pompt omhoog naar buiten toe, waar het aangesloten is op rioolbuis en vanuit daar gaat het via afschot verder.

Bij jou maakt de locatie van de loods het natuurlijk lastiger. Misschien moet er dan "buiten" een andere pomp zorgen voor het verdere verloop ? Al zou ik het altijd proberen te voorkomen, als het een beetje mogelijk is.

(edit)

Ik was nu even verder aan het kijken op die site. Ik kwam onze Sanibroyeur niet tegen. Op deze site staan de goedkopere modellen zie ik.
Wij hebben gekozen voor een beter model, namelijk de Sanicubic (exacte type weet ik even niet).
Zoiets als deze: https://www.sanibroyeur.i...n/105-sanicubic-1-wp.html

Als je dan zoekt op sanicubic "horizontaal" dan zie ik wel resultaten dat deze 110 meter ver kan pompen...

[ Voor 19% gewijzigd door Plenkske op 12-10-2023 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:41
Ik heb er zo eentje in de badkamer hangen, werkt prima MAAR het is wel echt een pis-straaltje zeker als je het "goed warm" wil hebben. Ik zou dit niet graag ergens hebben waar je echt vieze / vette handen hebt. Maar het werkt verder wel prima :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:32
Mattie112 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Ik heb er zo eentje in de badkamer hangen, werkt prima MAAR het is wel echt een pis-straaltje zeker als je het "goed warm" wil hebben. Ik zou dit niet graag ergens hebben waar je echt vieze / vette handen hebt. Maar het werkt verder wel prima :)
Voor handen wassen heb je juist weinig warm water nodig. Het is eigenlijk vooral voor het comfort. Het vuil verwijderen doe je met een goede (garage)zeep.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Wild Chocolate schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:37:
[...]Voor handen wassen heb je juist weinig warm water nodig. Het is eigenlijk vooral voor het comfort. Het vuil verwijderen doe je met een goede (garage)zeep.
De combi (bio)afwasmiddel met een beetje koffiedrab (gewoon uit het filter nadat je koffie hebt gezet) werkt ook prima. Ben je ecologisch ook nog eens goed bezig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:32
Yaksa schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

De combi (bio)afwasmiddel met een beetje koffiedrab (gewoon uit het filter nadat je koffie hebt gezet) werkt ook prima. Ben je ecologisch ook nog eens goed bezig.
Afwasmiddel ontvet dan weer zo goed, dat je daar hele droge handen van krijgt. Reinigingsmiddelen hebben, net als smeermiddelen een specifieke toepassing, de samenstelling is daarop aangepast.

Ik ben zelf erg tevreden met deze:
https://www.ecotools.nl/h...s-ex-500-gram-flacon-pomp

Hoewel gelinkte verpakking niet handig is, ik heb hem met een pompje. Je wilt zo'n fles niet steeds met je vuile klauwen vastpakken...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ik gebruik altijd wat vloeibaar wasmiddel voor de gekleurde was. Dat ontvet wel maar je krijgt er geen droge handen van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
bvdbos schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

15 cm beton is inderdaad genoeg tenzij er zware vrachtwagens in komen. Ter plaatse van de kolommen zou je wel wat goede poeren aan moeten brengen, daar krijg je puntlasten..
Grote hefbruggen waar bv ook een pickup op kan willen minimaal 20cm beton met extra grote vloerplaten aan de brug of 25cm zonder.

Dus ik zou zeker minimaal 20 storten.

Hou er rekening mee dat een gevlinderde vloer wel heel vlekkerig wordt met olie etc, overweeg een coating.

Zorg dat je deur breed genoeg is, vooral met een draai heb je best wat ruimte nodig.

Bron: heb een loods van 15x15m met een 15cm gevlinderde vloer en 8cm pir rondom. (Falk) en stuk of 8 daklichten. (Ideaal maar lekgevoelig)

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 12-10-2023 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 12:31
Navi schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:34:
[...]

Grote hefbruggen waar bv ook een pickup op kan willen minimaal 20cm beton met extra grote vloerplaten aan de brug of 25cm zonder.

Dus ik zou zeker minimaal 20 storten.

Hou er rekening mee dat een gevlinderde vloer wel heel vlekkerig wordt met olie etc, overweeg een coating.

Zorg dat je deur breed genoeg is, vooral met een draai heb je best wat ruimte nodig.

Bron: heb een loods van 15x15m met een 15cm gevlinderde vloer en 8cm pir rondom. (Falk) en stuk of 8 daklichten. (Ideaal maar lekgevoelig)
Voor referentie: vriend van mij rijd rond met een 8 ton heftruck over een gewapendende 10cm betonnen vloer, waar ook weer heftrucks en verrijkers op staan.

Waarom zeg ik dit, als jouw vloer 8*14 * dikte vloer (0,25) * prijs m3 beton (150) dat is dan al 4200 euro aan alleen al beton dan moet je er nog isolatie, wapening en storten bij gaan rekenen. Ga je voor 15 cm vloerdikte dan betaal je bijna de helft (2500 euro) en je merkt dat waarschijnlijk niet omdat je niet met 15ton op die vloer rijd.

Just my 2 cents :)

Ps. ik rijd zelf rond in mijn eigen loods met 5 ton (soms) en die vloer is ~10-15cm dik, geisoleerd (10 tempex) en gewapend (rond 6 netten) :P

[ Voor 5% gewijzigd door agitri op 13-10-2023 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
agitri schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Voor referentie: vriend van mij rijd rond met een 8 ton heftruck over een gewapendende 10cm betonnen vloer, waar ook weer heftrucks en verrijkers op staan.

Waarom zeg ik dit, als jouw vloer 8*14 * dikte vloer (0,25) * prijs m3 beton (150) dat is dan al 4200 euro aan alleen al beton dan moet je er nog isolatie, wapening en storten bij gaan rekenen. Ga je voor 15 cm vloerdikte dan betaal je bijna de helft (2500 euro) en je merkt dat waarschijnlijk niet omdat je niet met 15ton op die vloer rijd.

Just my 2 cents :)

Ps. ik rijd zelf rond in mijn eigen loods met 5 ton (soms) en die vloer is ~10-15cm dik, geisoleerd (10 tempex) en gewapend (rond 6 netten) :P
Het heeft niet met de maximale belasting qua rijden te maken, een hefbrug zit nu eenmaal aan de vloer gebout en grote (2 koloms) hefbruggen waar SUV's, EV's, busjes, pickups en campers op kunnen hebben die dikte nodig voor de kolommen. Zie de specs.

Bv een 5 tons brug:
https://www.twinbusch.nl/...-0-ton-HEAVY-LINE::8.html

Dat zijn heel andere krachten dan 'gewoon' over de vloer rijden met een zwaar voertuig.

[ Voor 8% gewijzigd door Navi op 13-10-2023 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Ik ga voor een 3500kg hefbrug en vandaar idd ook die 20 tot 25cm dikke vloer met dubbele wapening. Liever overkill dan een vloer die de belasting van de brug niet aankan. Daarom safety first.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Voor wat betreft de coating van je betonnen vloer: Overweeg om in plaats van een dure coating gekookte lijnolie te gebruiken. Is een stuk goedkoper, milieuvriendelijker en makkelijk aan te brengen.
20 liter van dat spul kost je rond de 80 euro, kun je (iets verdund met terpentine) zo'n 300 vierkante meter mee behandelen. Niet te dik opbrengen, anders blijft het (zeker bij lage temperaturen) na opbrengen lang 'plakken'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
EdwinC schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:08:
Ik ga voor een 3500kg hefbrug en vandaar idd ook die 20 tot 25cm dikke vloer met dubbele wapening. Liever overkill dan een vloer die de belasting van de brug niet aankan. Daarom safety first.
Of gewoon laten berekenen. De "overkill" is al een factor in de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
bbbrumbrum schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

Of gewoon laten berekenen. De "overkill" is al een factor in de berekening.
Zoals al te zien in @Navi zijn reactie is 20cm gewoon hetgeen wat aanbevolen is (voor een hefbrug tot 4200kg daarbovven zelfs 25cm) door de leverancier van de hefbruggen. Dus zo vreemd is het dan ook weer niet.

[ Voor 6% gewijzigd door EdwinC op 15-10-2023 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:28
BrainCrash schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:57:
oh, aanvulling:

Ik denk dat je zo’n 20mm tyleenslang onmogelijk door een mantelbuis geduwd gaat krijgen….
Die zou ik gewoon los in de grond ingraven…
Ik zie veel mensen aannames maken over kabels, leidingen door zo’n mantelbuis. Zelf heb ik naar mijn overkapping/schuur met volwaardig toilet en keuken 3 mantelbuizen gelegd van 50mm. Zonder problemen heb ik er een tyleenbuis doorheen getrokken en voldoende kabels ( 3x 3x2,5mm2 en 1x 5x2,5mm2 en 2x UTP in één mantelbuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 15:41

Mijn schuur met douche ligt ook lager dan onze sceptische tank, wat ik ga doen is een betonnen waterdichte put maken en daar een DAB vlaktepomp in plaatsen (met vlotter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Aangezien ik nog geen geschikte zaag heb om de sandwich panelen te zagen, ben ik aan het kijken naar de mogelijkheden. Het beste is natuurlijk een cirkelzaag met een zaagdiepte die groot genoeg is om de plaat in 1x te zagen. Echter zijn deze lastig te vinden. Is het goed te doen om dit in 2 snedes te doen? Dus aan beide zijdes van de plaat 1 zaagsnede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Houd rekening met balken aan de lange zijdes waar je later een portaalkraan op kan monteren. Niets zo lekker als die haak ergens precies boven hangen, zooi hijsen en vervolgens aan de kant rollen. Bij een vaste takel moet je de auto waar je de motor uit hebt getakeld weg halen voordat je het blok weer neer kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
EdwinC schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:46:
Aangezien ik nog geen geschikte zaag heb om de sandwich panelen te zagen, ben ik aan het kijken naar de mogelijkheden. Het beste is natuurlijk een cirkelzaag met een zaagdiepte die groot genoeg is om de plaat in 1x te zagen. Echter zijn deze lastig te vinden. Is het goed te doen om dit in 2 snedes te doen? Dus aan beide zijdes van de plaat 1 zaagsnede?
Wat is de benodigde zaagdiepte?

Rond de 100mm lukt met een 260-270mm blad zoals Makita RS002 of HS001.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
jadjong schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:54:
Houd rekening met balken aan de lange zijdes waar je later een portaalkraan op kan monteren. Niets zo lekker als die haak ergens precies boven hangen, zooi hijsen en vervolgens aan de kant rollen. Bij een vaste takel moet je de auto waar je de motor uit hebt getakeld weg halen voordat je het blok weer neer kan zetten.
De oplossing is gewoon een motortakel. Blok ophijsen en takel met blok aan de kant rijden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• EdwinC
Zo de kogel is door de kerk. We hebben de loods besteld. Het is er een geworden van 8x13 meter, goothoogte 3 meter en dakhoek 25 graden.

Verder is de overhead deur gegroeid naar 3,25m breedte en 3,5m hoogte. (voorbereid op de toekomst)
Isolatie onder de vloer wordt 12cm PIR en de rest van de loods 8cm isolatie.

De voorgevel en rechterzijgevel worden voorzien van rabat profielplaten om het geheel in de landelijke sfeer van de tuin te laten passen. De achtergevel en de linkerzijgevel zien we vanuit de tuin toch niet dus die krijgen niet deze extra afwerking.

Het dak worden trapezium platen omdat het dakvlak richting tuin toch voor een groot gedeelte gevuld zal worden met zonnepanelen.

Met deze specificatie een goede balans tussen comfort, praktisch gebruik, uitstraling en kosten kunnen vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door EdwinC op 24-10-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:34
Mooi vooruitzichten!

Wat is ongeveer de tijdsplanning van het geheel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Het plan is dat begin januari de schop in de grond gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Wat is jullie ervaringen met het storten van beton in januari. Ik zie wat wisselende verhalen m.b.t. de temperaturen bij het storten. Sommige geven aan dat 0 graden mogelijk is terwijl anderen aangeven boven de 10 graden pas te kunnen storten.

Als ik het goed heb begrepen ligt het ook aan de additieven die toegevoegd worden aan het beton. Maar ik zou graag wat praktijk ervaringen horen van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 12:31
EdwinC schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:43:
Het plan is dat begin januari de schop in de grond gaat.
Je kunt geen slechter moment kiezen, koud, nat en korte dagen. Ik spreek uit ervaring :)
EdwinC schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:09:
Wat is jullie ervaringen met het storten van beton in januari. Ik zie wat wisselende verhalen m.b.t. de temperaturen bij het storten. Sommige geven aan dat 0 graden mogelijk is terwijl anderen aangeven boven de 10 graden pas te kunnen storten.

Als ik het goed heb begrepen ligt het ook aan de additieven die toegevoegd worden aan het beton. Maar ik zou graag wat praktijk ervaringen horen van jullie.
Ik heb mijn bouw afgelopen jaar in oktober gestart, slechte keus, met het slechte weer loop je altijd uit, als het vriest kun je niks doen, zo nog 100 op een hoop.

Mijn advies zou zijn; nu nog betonstorten, opmetselen en vloer storten. Het is ruim boven de 0 graden, begin lente starten met je bouw, langere dagen beter weer, oftewel meer vooruitgang.

Mijn hele ruwbouw duurde qua werkweken 10 weken en het stond er, ben meer dan een half jaar bezig geweest vanwege de winter, zou het niemand aanraden. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door agitri op 31-10-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Voor het beton storten heel goed het weer in de gaten houden. Voor vlinderen moet je eigenlijk droog weer hebben en die kans is in januari natuurlijk een stuk kleiner.

Mooie afmeting, daar ga je een hoop plezier van hebben. Wij zitten redelijk in de afrondende fase voor de garage, die van ons is 7x10 geworden met een volwaardige verdieping er op.

Ik had zelf geen consessies gedaan voor wat betreft de afwerking maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Ben benieuwd naar de vorderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nu storten, of pas in maart oid.
Leesvoer: https://betonhuis.nl/betonmortel/beton-storten-de-winter

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Heb je gedacht aan ventilatie?

Als je er niet veel bijzonders in doet zal het niet echt nodig zijn, maar als er (regelmatig) auto's voor een tijd stationair draaien of je anderszins luchtvervuilende werkzaamheden hebt kan het wel prettig zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 23:36

Hier vorig jaar op 15 december fundering gegoten en in februari dacht ik de plaat.
Eens gegoten wil je 24u lang niet onder 5 graden gaan. Het verwerken en afstrijken is niet fijn bij zo'n temperatuur.

Er zijn idd additieven maar liever gebruik je die niet.

Door ongelukkige samenloop wordt de plazmat van onze garage nu ook weer in december gestort, maar kijken we meer naar het weer en stellen we desnoods uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman

Paar jaar geleden in januari beton gestoord. Zolang het niet vriest, is er niks aan de hand en kan je gewoon beton storten.

Bij ons lag er 2 dagen later lichte sneeuw op, geen probleem omdat de buitenkant van het beton al hard is binnen een halve dag, en de binnenkant onwijs warm is door de chemische reactie van het beton. (moet je voor de gein een warmte camera er op zetten)

En beton is ook pas na 30 dagen volledig uitgehard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Ik wil de bekisting gaan maken van de geïsoleerde kantplanken om zo de koudebrug van de betonplaat te voorkomen.

Mijn vraag hierbij is echter hoe bevestig ik zo'n kantplank aan de piketpaaltjes? De plaat is 1cm cementvezelplaat met daarop 50mm XPS isolatie.

Kan ik gewoon door de piketpaal de cementvezelplaat vastschroeven? Of moet ik daarvoor speciale pluggen hebben? Ik heb al wat gegoogled maar ik kon niet direct een antwoord vinden. Ik kom namelijk veeluit op het achteraf monteren van de kantplank tegen de betonplaat, maar ik zou hem dus will gebruiken als verloren bekisting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:40
EdwinC schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:40:
Ik wil de bekisting gaan maken van de geïsoleerde kantplanken om zo de koudebrug van de betonplaat te voorkomen.
Waarom geïsoleerde kantplanken? Welke koude brug verwacht je? Gewoon goed bekisten en vol storten. De vloer voorzien van isolatie. Eventueel een vorstrand. Anders had je soort van spouwmuur moeten verzinnen waarbij je de vloer los hebt van de buitenmuur. Of het voor een hobbyloods nodig is.

Betonstorten: Vorstvrij. Na storten afdekken met folie. Hopen dat een paar dagen vorstvrij blijft. Gedurende de levensduur zal beton zal altijd blijven uitharden. Na 28 dagen is de officiële eindsterkte van beton gehaald. Daarna stopt de reactie niet maar verloopt heel langzaam. Na een dag of 5 - 7 kan je er wel op lopen en licht belasten.

Januari / februari zijn niet de beste maanden om buiten beton te storten. De kans op vorst is vrij aanwezig. Ontgraven: Jan / feb kan goed zo lang je de vorst maar niet te diep in de grond zit.

O ja: over fundering en dikte betonplaat. Als je op zandgrond zit heb je niet zo'n dikke betonplaat nodig. De krachten gaan toch wel redelijk vlot op de ondergrond. Een zandondergrond kan dat meestal wel goed hebben. Heb je een klei of veen ondergrond dan is het heel anders. Dan kan het juist zijn dat je iets meer aan je fundering mag doen. Dat zou een sondering en berekening door een constructeur je mee kunnen helpen. Zeker als je een "puntlast" van een hefbrug op de vloer gaat veroorzaken.

[ Voor 53% gewijzigd door RonnieKo op 29-11-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RonnieKo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:18:
[...]
De vloer voorzien van isolatie.
Dit is wellicht iets te universeel geformuleerd. Hoe bedoel je dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
bbbrumbrum schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:23:
[...]
Dit is wellicht iets te universeel geformuleerd. Hoe bedoel je dit precies?
Isolatie onder de vloer aanbrengen. En dan volstorten met beton. Dan is 10 - 12cm isolatie meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Isolatie onder de vloer wordt idd 12cm. Maar de 20cm dikke zijkant van de is dan toch een koudebrug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
EdwinC schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:29:
Isolatie onder de vloer wordt idd 12cm. Maar de 20cm dikke zijkant van de is dan toch een koudebrug?
Dan moet je gewoon tempex bekisting nemen, als je de fundering geisoleerd wilt hebben.... Maar niet iedere betonboer vind die dingen leuk, want ze breken ook nog wel eens.

zoiets bijv.
https://www.bouwbestel.nl...32mwNjEAQYAyABEgIIMPD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
EdwinC schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:29:
Ja, daarom naderhand geïsoleerde kantplanken ertegenaan. Kun je ook de aansluiting met de gevelpanelen goed maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
choman schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:24:
[...]

Dan moet je gewoon tempex bekisting nemen, als je de fundering geisoleerd wilt hebben.... Maar niet iedere betonboer vind die dingen leuk, want ze breken ook nog wel eens.

zoiets bijv.
https://www.bouwbestel.nl...32mwNjEAQYAyABEgIIMPD_BwE
Gaat hier om een plaatfundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
bbbrumbrum schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:13:
[...]
Gaat hier om een plaatfundering.
Deze heb je met een hoge kant (de buitenkant) en een lage binnenkant voor het vloerdeel. Dan heb meteen een "vorstrand".

• EdwinC
RonnieKo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:10:
[...]

Deze heb je met een hoge kant (de buitenkant) en een lage binnenkant voor het vloerdeel. Dan heb meteen een "vorstrand".
Heb je een link naar dit product? Ik had er al naar gezocht maar die kon ik niet vinden helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
EdwinC schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:48:
[...]
Heb je een link naar dit product? Ik had er al naar gezocht maar die kon ik niet vinden helaas.
Vorstrandbekisting. Zie de downloads voor de PDF's met informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
De eerste stappen zijn intussen gezet. Ik heb de afgelopen weken wat snoeiwerk verricht zodat er begonnen kan worden met de graafwerkzaamheden en vandaag zijn de 120mm dikke PIR platen geleverd voor onder de betonvloer. Echter voordat we kunnen starten met het graafwerk zal het eerst een weekje droog moeten zijn zodat het water een beetje kan wegzakken. De toplaag is namelijk compleet verzadigd.

In de laatste week van het jaar zullen dan ook alvast de wapening en de geïsoleerde kantplanken geleverd worden.

Op die manier heb ik alles beschikbaar op het moment dat de graafwerkzaamheden beginnen.

Voorlopig staat het storten van de vloer gepland op 17 januari. Dit onder voorbehoud van het weer natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

Sjoerdfoto schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:57:

Misschien een beetje laat, maar is ingieten wel zo handig? Ik heb in een houtwerkplaats gewerkt en per ongeluk een blik (van een stoffer en blik) opgezogen omdat de afzuigslang los schoot. Nu kwam deze gelukkig in de zaagselzak terecht, maar stel je voor dat hij bleef hangen in jouw oplossing onder de vloer, moet je de halve vloer openbreken om de blokkade weg te halen. Het is misschien minder netjes, maar zo'n afzuigsysteem zichtbaar en bereikbaar monteren lijkt mij velen malen beter. Is ook makkelijker aanpassen aan de toekomst als er een andere indeling komt omdat je toch een 3e zaagtafel aanschaft of een extra draaibank neerzet.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
EdwinC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:07:
De eerste stappen zijn intussen gezet. Ik heb de afgelopen weken wat snoeiwerk verricht zodat er begonnen kan worden met de graafwerkzaamheden en vandaag zijn de 120mm dikke PIR platen geleverd voor onder de betonvloer. Echter voordat we kunnen starten met het graafwerk zal het eerst een weekje droog moeten zijn zodat het water een beetje kan wegzakken. De toplaag is namelijk compleet verzadigd.

In de laatste week van het jaar zullen dan ook alvast de wapening en de geïsoleerde kantplanken geleverd worden.

Op die manier heb ik alles beschikbaar op het moment dat de graafwerkzaamheden beginnen.

Voorlopig staat het storten van de vloer gepland op 17 januari. Dit onder voorbehoud van het weer natuurlijk.
Je gaat PIR in de grond gebruiken? Normaal gebruik je daarvoor EPS of XPS ivm het vocht. Nou kan PIR best wat vocht hebben, maar op de lange termijn is het er niet geschikt voor. Zeker als je nu zegt dat de toplaag volledig verzadigd is...

V.w.b. het vastzetten van die kantplank:
Als je die voor die voor de bodemisolatie naar beneden steekt, misschien een dotje pur tussen de kantplank en de bodemisolatie, dan hoef je toch alleen de druk naar buiten op te vangen? Het beton druk die plaat alleen naar buiten.

Heb je ook overwogen om vloerverwarmingsslangen in te storten? Puur als verzekering. 3 rollen van 90m 2x18mm is prima voldoende en kost <200,-. Laat je niet gek maken over kleine HoH maat, dat is vooral nuttig voor snel aanwarmen. Je kunt die slangen er nu gemakkelijk in stoppen en later kan het niet meer. Ben je altijd voorbereid op warmtepomp.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• EdwinC
Afgelopen week hard gewerkt om het grondwerk gedaan te krijgen.

Uiteindelijk is het allemaal wat duurder geworden als vooraf gedacht (maar hé daar hebben we het potje onvoorzien voor 8)7 )

We hebben in totaal bijna 300m3 gele zand moeten aanvoeren om de bouwplaats gereed te krijgen. Maar ik ben zeer tevreden met het resultaat.
Dit weekend zal ik de bekisting gaan maken zodat uiterlijk 4 maart beton gestort kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-HGljQNxy6ELJMFyN361HMWENE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEt2p17sEghYNCr9aYAVHCO1.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymUetjXBU-MELtiY_3scF28hI50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqMJutpfa3ldLsHnmhowdjUu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpV6qbWftT1L2HBT-RFKklakQOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIOZxlBtUyGOBBfZR3MPyZE4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMdlisbGTkUu1l2wlilH_7E-2aY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j97Mboo7bET1f6RAzm9uzEnN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBbfnYx7gdHqROGSEhHpQApNxJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5IKbemVmd2U5qYgJKse4rrb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choman
EdwinC schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:28:
Afgelopen week hard gewerkt om het grondwerk gedaan te krijgen.

Uiteindelijk is het allemaal wat duurder geworden als vooraf gedacht (maar hé daar hebben we het potje onvoorzien voor 8)7 )

We hebben in totaal bijna 300m3 gele zand moeten aanvoeren om de bouwplaats gereed te krijgen. Maar ik ben zeer tevreden met het resultaat.
Dit weekend zal ik de bekisting gaan maken zodat uiterlijk 4 maart beton gestort kan worden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Veel plezier met het bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Spelen met een graafmachine is altijd leuk.
Pagina: 1 2 3 Laatste