jeroenkb schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:07:
[...]
Lekker dan, zo'n valharnas.
de meest simpele klimgordel is gemaakt om mee te vallen. Heb nooit iemand hoeven bellen om me uit mijn gordel te redden, omdat er iets afgeklemd wordt.
En als ik die prijzen zie: gewoon een klimgordel aanschaffen en wat klimtouw.
Het is iets lastiger dan 'even een klimset' aanschaffen. Er komt veel kijken bij werken op hoogte. Zo is het voorbeeld van een klimtouw op zich niet gek, maar er komt veel meer bij kijken wat zonder kennis en kunde toch gevaar kan leiden.
Als voorbeeld: zo'n klimtouw is dynamisch en heeft enkele tientallen procenten 'rek', die rek absorbeert veel energie, ook omdat er meestal zo'n 10-20m touw tussen de klimmer en de zekeraar zit waardoor er dus meters aan 'rek' is. Daarom kan je met een klimtouw prima een val van meerdere meters maken zonder een greintje pijn, het touw pakt alle energie door uit te rekken en op jouw lichaam komt weinig kracht terecht. Want in die 10-20 meter 'uitgegeven touw' zit al snel 1-3 meter rek. Daarom raak je soms letterlijk nog (zachtjes) de grond als je van 2m uit de klimmuur valt.
Ga je met een touw bijvoorbeeld vanaf dak op 10m (vast punt) werken dan zit je in veel gevallen heel kort op dat vaste punt, misschien maar een paar meter. Val je vervolgens 3-4m naar beneden dan is de 'rek' minimaal omdat het touw zo kort is (maar een paar meter van vast punt naar klimmer) en heb je aanzienlijke kans dat je je rug ernstig beschadigd. Daar zijn dan ook weer oplossing voor, met rem-vertragers (ook bekend van de via-ferrata sets) waarvan stiksel openscheurt en zo de energie opvangt. Maar dat moet je allemaal wel weer weten natuurlijk. Ga maar eens google'n op 'valfactoren' dan wordt het vanzelf duidelijk.
Dus op zich heb je een punt: met een klimgordel aanschaffen en wat klimtouw kom je een heel eind. Maar het werkt eigenlijk alleen feilloos als je dan een solide vast omlooppunt bovenaan hebt en een zekeraar onderaan, en tussen alles in nergens een scherpe rand om je touw te vernielen en de dakwerker niet teveel hoeft te traverseren (gevaar voor pendel) en er niets van boven op de zekeraar kan vallen (dan zijn ze allebei de pineut, al zal een grigri wellicht uitkomst bieden bij een bewusteloze zekeraar

.. Kortom, als je bouwplaats overeenkomt met een klimmuur dan zit je goed, in alle andere gevallen zou ik toch echt bij een professional aankloppen voor hoogtewerk-advies
[
Voor 5% gewijzigd door
Valorian op 18-03-2024 21:08
]