De weg naar mijn hobbyloods

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:40
Ziet er goed uit.... 300 m3 aanvoeren betekent ook minimaal 300 m3 eruit... Dat is behoorlijk wat rijden. Leuk project!

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 09:39
Afgelopen weekend goed door kunnen werken aan de bekisting. Deze is nu bijna klaar.
Isolatie ligt er al in net als de folie en de eerste laag wapening. Dit weekend de laatste matten erin, piketpaaltjes bijplaatsen (verder in de grond slaan) en zand tegen de buitenkant van de bekisting en dan kunnen we op 4 maart de beton gaan storten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qD1hudnetBVG-ci2Mep12ZNJDYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZK9BQwbIvU8DkYsYUBH7DsUL.jpg?f=fotoalbum_large

@RonnieKo zoals je ziet ligt er nog een berg grond. Deze kunnen we gebruiken om rondom aan te vullen. En we hebben een natuurvijver gedempt waar we flink wat grond in kwijt konden.

[ Voor 14% gewijzigd door EdwinC op 26-02-2024 15:17 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
EdwinC schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:13:
Afgelopen weekend goed door kunnen werken aan de bekisting. Deze is nu bijna klaar.
Isolatie ligt er al in net als de folie en de eerste laag wapening. Dit weekend de laatste matten erin, piketpaaltjes bijplaatsen (verder in de grond slaan) en zand tegen de buitenkant van de bekisting en dan kunnen we op 4 maart de beton gaan storten!
Ziet er goed uit. Kijk even naar de mantelbuizen. Zet die ook nog aan de bovenzijde vast. Dan gaan ze niet te veel bewegen bij het storten. Dan kan je daarnaast goed verdichten.
EdwinC schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:13:
zoals je ziet ligt er nog een berg grond. Deze kunnen we gebruiken om rondom aan te vullen. En we hebben een natuurvijver gedempt waar we flink wat grond in kwijt konden.
Kijk :) Dan is het nog even wat rijden om het er in te krijgen. Ziet er goed uit. Mocht je nog grond over hebben: Zet een kop op de gedempte natuurvijver. Deze zal nog wat inklinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-09 09:31
Ik begrijp dat je nog wat aan de randkist gaat doen en dat lijkt me heel goed, want zoals het er nu uitziet blijft het waarschijnlijk niet staan...

Heb je nog gedacht aan vloerverzwaringen t.p.v. de puntlasten t.g.v. de hefbrug? Poeren, dikkere vloer, extra wapening?
Alle mantelbuizen aangebracht?
Ankermallen gereed voor ankers t.b.v. staalconstructie e.d.?
Wapening en betonkwaliteit overlegd met constructeur?
Verwarmde beton nodig?
Drukvastheid van de isolatie in orde?

Ik wens je veel energie en succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
BBBvB schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:49:
Ik begrijp dat je nog wat aan de randkist gaat doen en dat lijkt me heel goed, want zoals het er nu uitziet blijft het waarschijnlijk niet staan...

Heb je nog gedacht aan vloerverzwaringen t.p.v. de puntlasten t.g.v. de hefbrug? Poeren, dikkere vloer, extra wapening?
Alle mantelbuizen aangebracht?
Ankermallen gereed voor ankers t.b.v. staalconstructie e.d.?
Wapening en betonkwaliteit overlegd met constructeur?
Verwarmde beton nodig?
Drukvastheid van de isolatie in orde?

Ik wens je veel energie en succes! :)
Het betreft een zeer lichte constructie welke direct op de betonplaat gemonteerd kan worden, verder geen ingestorte ankers en dergelijke voor nodig.

Wapening en betonkwaliteit overstijgt advies van de constructeur dus dat zit wel goed :)

thanks voor je kritische vragen. Die helpen mij sowieso om goed voorbereid verder te gaan met dit project.

De paaltjes staan op dit moment 50cm hoh is dat niet voldoende volgens jouw mening? Of bedoel je vooral dat pas de helft van de paaltjes in de grond is geslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
Gave locatie, gaaf huis en gave plannen! Succes met verder bouwen en goed bezig!

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 12:11
Ik zou om het paalje een schoor zetten zodat je zeker weet dat de kist niet gaat spatten.
Want als die onder het storten spat ben je te laat ;)

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.betoncentraal.nl/wp-content/uploads/2022/06/fundering_storten_schuur.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 14:12

pistole

Frutter

dit ^^

Onderschat de druk van al dat beton niet. De paaltjes/balkjes zoals je ze nu hebt kunnen gewoon naar buiten gedrukt worden.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:05
Sjembecks schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:45:
Ik zou om het paalje een schoor zetten zodat je zeker weet dat de kist niet gaat spatten.
Want als die onder het storten spat ben je te laat ;)
En met 2400 kg/m³ gaat het zonder schoren zeker spatten. Dus even de handen (nog een keer) uit de mouwen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Als de TS de bekisting laat zitten, als het een "verloren" bekisting is, dan zal zand er tegen wsl wel genoeg versteviging zijn.

Moet de bekisting er later af, dan goed opschoren en zou ik er geen zand tegen gooien.

Over hoeveel m3 beton gaat het?
En hoe wil je dat verdelen?

Reden dat ik dat vraag is, omdat het bij een grote hoeveelheid wel es interessanter kan zijn om een betonpomp bij te huren ipv met bergen kruiwagens te lopen werken en de betonwagens er zo lang te laten staan.

En het aan 1 kant laten storten en met schoppen verder duwen gaat ook zwaar tegenvallen - beton is geen chape/cement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Het gaat om 21m3 beton en deze wordt idd met een betonpomp gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:06
Is al eerder gemeld, vergeet de netwerkaansluitingen niet.
In een metalen "doos" doet je wifi vanuit huis het niet (of zeer slecht).

Moeten de metalen panelen niet geaard/vereffend worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Vraagje: Moet de gemeente hier ook van op de hoogte zijn? Super interessant topic dit :D

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• EdwinC
Agent47 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:41:
Vraagje: Moet de gemeente hier ook van op de hoogte zijn? Super interessant topic dit :D
Afhankelijk van je perceelgrootte, de goothoogte (max 3.0m) en nokhoogte (max 5.0m afhankelijk van afstand tot erfgrens) mag je een bepaald aantal m2 vergunningsvrij bouwen.
Het bouwwerk van mij valt daar precies binnen.

De vloer is vanmorgen gestort. En voor de mensen die bezorgt waren over de bekisting, deze heeft zich prima gehouden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAuM4y4nS_3sA1TmEka9BnpC28U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NsAvFA4hCvuJuonieediJgl.jpg?f=fotoalbum_large

Netwerktoegang is geregeld. Aarding van de constructie wordt idd ook voorzien.

[ Voor 11% gewijzigd door EdwinC op 04-03-2024 12:04 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• EdwinC
Deze zaterdag was het tijd voor de volgende stap namelijk het opbouwen van het frame. Op vrijdag werd het frame geleverd. En gelukkig kon het materiaal met behulp van de kooiaap lekker dichtbij de bouwplaats afgeleverd worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1Tidz6w4ASjOAC4AT98x4enA4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbx7wGElDzvdBWbbVddo0va4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fnoe4XczUAqLRMUo79zloRS13tU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkX0nvzrEpXlpYYphj2Sig0L.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien het beton pas 5 dagen oud is, heb ik het frame nog niet bevestigd. Hiervoor geef ik het beton nog wat meer tijd zodat het goed kan uitharden.

Voor het plaatsen van de dakframes had ik een kanalenlift gehuurd. Dit zorgde ervoor dat we ze veilig tot in de nok konden heffen om ze daar te bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWHEnny_gQU1P8kHNDWN3UdKjtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHas2t3M7psR2vrWPE5huVUT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWeen_2h0p8p6ciX5MlzWOZhBn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4p83qVJ1s3ZCbEFhR98FlmA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8W7dmY6dQiZGDp7SPNG0tutyDwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rLT7oatct0gFf7McAmve36t.jpg?f=fotoalbum_large

Ook al weet je maar al te goed wat de maten zijn, als je het frame dan daadwerkelijk ziet staan voelt het toch wel groter als ik me vooraf had voorgesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door EdwinC op 11-03-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
EdwinC schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:15:
Aangezien het beton pas 5 dagen oud is, heb ik het frame nog niet bevestigd. Hiervoor geef ik het beton nog wat meer tijd zodat het goed kan uitharden.
Hum. Dat is wel erg kort. Ik heb er zelf een week of twee minimaal tussen gehad. Ook met een plastieken zijl er over om het goed te laten uitharden. Zeker om de warmte wat meer in het beton te houde.
EdwinC schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:15:
Ook al weet je maar al te goed wat de maten zijn, als je het frame dan daadwerkelijk ziet staan voelt het toch wel groter als ik me vooraf had voorgesteld.
Zeker dat valt altijd wel op. Dat vond ik ook. Zeker als de boel nu staat. Als je op de plaat staat valt het mee. Als de constructie / wanden staat valt het op dat het best groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
RonnieKo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:50:

Hum. Dat is wel erg kort. Ik heb er zelf een week of twee minimaal tussen gehad. Ook met een plastieken zijl er over om het goed te laten uitharden. Zeker om de warmte wat meer in het beton te houde.
Ik heb idd het beton afgedekt met zeil tot vrijdagavond. Verder heb ik vanaf zaterdag het beton regelmatig nat gemaakt om de uitharding goed te laten verlopen. (voor zover ik heb begrepen is het voorkomen van verdamping van water het doel van de folie).Ook is mijn vloer 12cm geiosoleerd aan de onderzijde en 5cm aan de zijkant ik denk dat dat meer helpt voor de warmte vast te houden als een laagje plastic.

Maar ik begrijp je punt.

[ Voor 19% gewijzigd door EdwinC op 11-03-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:09
Mooi om de vorderingen te zien. Gaat snel zo!

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
EdwinC schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:30:
[...]
Ik heb idd het beton afgedekt met zeil tot vrijdagavond. Verder heb ik vanaf zaterdag het beton regelmatig nat gemaakt om de uitharding goed te laten verlopen. (voor zover ik heb begrepen is het voorkomen van verdamping van water het doel van de folie).Ook is mijn vloer 12cm geiosoleerd aan de onderzijde en 5cm aan de zijkant ik denk dat dat meer helpt voor de warmte vast te houden als een laagje plastic.
Of een plaat geïsoleerd is of niet maakt dan niet uit. Die van mij had ook 120cm isolatie aan de onderzijde.
De folie is voor andere het verhelpen van verdamping. Idealiter kan het zelfs onderwater. Teststukken worden vaak onderwater uitgehard. Beton gaat reageren en krijgt daarmee warmte. Door de folie zou het minder snel moeten afkoelen. De reactie gaat minder snel als het kouder is. Daarom zou in de winter een iets langere wachttijd aangehouden moeten worden. In de zomer is er meer kans op uitdamping van vocht.
Vol belasten na een week is niet goed. Dat zal hier nog niet gebeuren. Hier gebeurt niets mee :)

Blijft een leuk project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mtronics
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 28-03-2024
Hoi edwin,

Ik ben ook van plan om bij ons aankomend nieuwe huis zo een zelfbouw loods te plaatsen.
Vind het dus echt interessant om jou hierbij te volgen hoe het verloopt!

Ik ben straks zeer benieuwd hoe goed de loods zijn werking gaat doen met de isolatie.

Ik kan niet wachten tot het volgende bericht!

Succes met bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55
Mooi project.

Folie is enkel om verdampen van water te voorkomen, houdt echt geen warmte vast. Dat hoeft ook niet. Bij woningbouw wordt er vaak al na 2 dagen begonnen met metselen, dat kan prima.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• EdwinC
Dit weekend verder gegaan met het monteren van de wanden. Wel 2 keer een meetfout gemaakt waarvan 1x ook een zaagfout. Gelukkig kon ik het paneel later na wel nog gebruiken, dus het reserve paneel heb ik nog niet nodig gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XE0Izqs_3lemz0o_akjlemJBOS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clBQMMQtKKHox3l2Jj6sSL53.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSQfg0CHBki3pvtpLXtRdQiekps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNq2AwBEBSFxFRFzOdhZIee9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wordt het volgende de kopgevels en daarna het dak. En voor het dak zit ik met een vraagje. Ik ben zelf niet onzeker op hoogtes maar wellicht juist daarom dat ik eraan denk om een valgordel te huren. Iemand van jullie ervaring hiermee of tips voor het gebruik ervan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
EdwinC schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:19:
Dit weekend verder gegaan met het monteren van de wanden. Wel 2 keer een meetfout gemaakt waarvan 1x ook een zaagfout. Gelukkig kon ik het paneel later na wel nog gebruiken, dus het reserve paneel heb ik nog niet nodig gehad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu wordt het volgende de kopgevels en daarna het dak. En voor het dak zit ik met een vraagje. Ik ben zelf niet onzeker op hoogtes maar wellicht juist daarom dat ik eraan denk om een valgordel te huren. Iemand van jullie ervaring hiermee of tips voor het gebruik ervan.
Normaal spannen ze een net onder de gordingen. Daar kun je namelijk zelf uitklimmen en als je daar in je gordel hangt kom je moeilijk weg als je alleen bent.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:02

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij Boels ofzo kunnen ze je prima adviseren, aantal aandachtspunten zijn wel, waar aan veranker je het, zorgen dat je genoeg bewegingsvrijheid hebt om te werken, lijkt mij dat je voor het dak minimaal met 2 man werkt? En zorg ervoor dat je een harnas hebt met trauma relief straps, zodat als je valt, niet te lang in het harnas blijft hangen, maar erin kan gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:09
daniel14 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:31:
[...]

Bij Boels ofzo kunnen ze je prima adviseren, aantal aandachtspunten zijn wel, waar aan veranker je het, zorgen dat je genoeg bewegingsvrijheid hebt om te werken, lijkt mij dat je voor het dak minimaal met 2 man werkt? En zorg ervoor dat je een harnas hebt met trauma relief straps, zodat als je valt, niet te lang in het harnas blijft hangen, maar erin kan gaan staan.
Precies dat: zorg voor een harnas met trauma relief straps. Bloedtoevoer via de liesslagader wordt heel snel afgekneld als je die dingen niet hebt.

Ik zou sowieso altijd met twee mensen werken, zodra er valgevaar is.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55
Als aanvulling op bovenstaande; zorg ervoor dat je dat op de juiste manier aandoet en vastmaakt. Er zijn al wat kinderwensen onmogelijk gemaakt in de gevallen waar dat niet was gedaan.
En inderdaad met 2 man, je wil er zo snel mogelijk uit geholpen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:36
geldersscheepje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:11:
Tweedehands pelletkachel een optie? Lekkere warmte, is deels de beleving in een hobbyschuur. Heb zelf een kleinere, met gaskachel op LPG-fles.
Idealiter een L/W warmtepomp (met VV) indien TS de temperatuur constant op een bepaald niveau wil houden en het geheel voldoende is geïsoleerd. Maar als dat bijvoorbeeld 'maar' voor +- 1 keer in de week aangenaam moet zijn, en dat op random tijdstippen, zou ik eerder voor iets gaan wat de temperatuur snel op kan krikken. Een goede pelletkachel kan je tegenwoordig vaak via wifi/netwerk bedienen, alsook schema's ingeven en aanpassen vanop afstand.
Zou sowieso een pelletkachel nemen ipv houtkachel, owv het gemak en de sturing. En het hogere rendement (~90%) tov houtkachels (alsook iets minder last voor omwonenden tov houtstook).

Mooie r*kbunker in ieder geval _/-\o_ O-)

[ Voor 3% gewijzigd door TiezZ_BE op 18-03-2024 16:03 ]

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Mocht je van het dak vallen en in het harnas hangen dan gelijk de brandweer bellen voordat je zelf een reddingspoging onderneemt. Zoals hierboven gemeld wordt door een val harnas iets afgeklemd in je benen. Ga je eerst zelf lopen hannesen met keukentrapjes dan komt hulp van de brandweer te laat. Liever dat ze onderweg zijn en je er zelf uit komt dan dat ze pas gebeld worden als je er al tien minuten hangt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:04:
[...]

Mocht je van het dak vallen en in het harnas hangen dan gelijk de brandweer bellen voordat je zelf een reddingspoging onderneemt. Zoals hierboven gemeld wordt door een val harnas iets afgeklemd in je benen. Ga je eerst zelf lopen hannesen met keukentrapjes dan komt hulp van de brandweer te laat. Liever dat ze onderweg zijn en je er zelf uit komt dan dat ze pas gebeld worden als je er al tien minuten hangt.
Lekker dan, zo'n valharnas.

de meest simpele klimgordel is gemaakt om mee te vallen. Heb nooit iemand hoeven bellen om me uit mijn gordel te redden, omdat er iets afgeklemd wordt.

En als ik die prijzen zie: gewoon een klimgordel aanschaffen en wat klimtouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:56

duarf

-Kuffy-

Met wat heb je die platen eigenlijk gezaagd? Ik heb iets soortgelijks in het vooruitzicht en ben nog aan het twijfelen tussen zelf plaatsen en laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
jeroenkb schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:07:
[...]

de meest simpele klimgordel is gemaakt om mee te vallen. Heb nooit iemand hoeven bellen om me uit mijn gordel te redden, omdat er iets afgeklemd wordt.

Mee eens, maar dan moet je wel wat skills hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
duarf schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:04:
Met wat heb je die platen eigenlijk gezaagd? Ik heb iets soortgelijks in het vooruitzicht en ben nog aan het twijfelen tussen zelf plaatsen en laten plaatsen.
Ik heb gewoon met een cirkelzaag gezaagd. En dan aan beide kanten zagen. Dat gaat prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik weet dat je voor simpele dakklusjes een veiligheidset kan huren. Verder zijn er ook “nokladders” die je om de nok haakt. Maar dat is vooral bij simpele klussen op een pannendak. Voor een forse klus op hoogte zoals wat jij doet zou ik niet meteen weten hoe / wat, en zou ik professioneel advies vragen.

Als je iets huurt dan wellicht óók kijken naar een stijgklem, dat is even simpel gezegd een apparaatje wat jou aan het touw (wat vast zit aan/via een hoger punt koppelt en wat je steeds mee kan schuiven, maar bij een val blokkeert. Zo wordt een val niet langer dan nodig.

Ik kan vanuit mijn klimkennis wel eea verder tippen en uitleggen, maar dat vind ik niet verantwoord want ik ben geen instructeur en klimkennis laat zich ook niet een op een vertalen naar hoogtewerk in de bouw. Omdat verkeerd of onvolledig advies hier kan lijden tot groot letsel doe ik dat dus maar niet. ;)

Edit: als je een verhuurbedrijf zoekt met specialisatie op hoogtewerk dan hebben ze denk ik ook wel goed advies: bijv deze partij biedt instructie “on site” https://heightsafetyexpert.com/services/verhuur

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 18-03-2024 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
jeroenkb schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:07:
[...]

Het is iets lastiger dan 'even een klimset' aanschaffen. Er komt veel kijken bij werken op hoogte. Zo is het voorbeeld van een klimtouw op zich niet gek, maar er komt veel meer bij kijken wat zonder kennis en kunde toch gevaar kan leiden.

Als voorbeeld: zo'n klimtouw is dynamisch en heeft enkele tientallen procenten 'rek', die rek absorbeert veel energie, ook omdat er meestal zo'n 10-20m touw tussen de klimmer en de zekeraar zit waardoor er dus meters aan 'rek' is. Daarom kan je met een klimtouw prima een val van meerdere meters maken zonder een greintje pijn, het touw pakt alle energie door uit te rekken en op jouw lichaam komt weinig kracht terecht. Want in die 10-20 meter 'uitgegeven touw' zit al snel 1-3 meter rek. Daarom raak je soms letterlijk nog (zachtjes) de grond als je van 2m uit de klimmuur valt.

Ga je met een touw bijvoorbeeld vanaf dak op 10m (vast punt) werken dan zit je in veel gevallen heel kort op dat vaste punt, misschien maar een paar meter. Val je vervolgens 3-4m naar beneden dan is de 'rek' minimaal omdat het touw zo kort is (maar een paar meter van vast punt naar klimmer) en heb je aanzienlijke kans dat je je rug ernstig beschadigd. Daar zijn dan ook weer oplossing voor, met rem-vertragers (ook bekend van de via-ferrata sets) waarvan stiksel openscheurt en zo de energie opvangt. Maar dat moet je allemaal wel weer weten natuurlijk. Ga maar eens google'n op 'valfactoren' dan wordt het vanzelf duidelijk.

Dus op zich heb je een punt: met een klimgordel aanschaffen en wat klimtouw kom je een heel eind. Maar het werkt eigenlijk alleen feilloos als je dan een solide vast omlooppunt bovenaan hebt en een zekeraar onderaan, en tussen alles in nergens een scherpe rand om je touw te vernielen en de dakwerker niet teveel hoeft te traverseren (gevaar voor pendel) en er niets van boven op de zekeraar kan vallen (dan zijn ze allebei de pineut, al zal een grigri wellicht uitkomst bieden bij een bewusteloze zekeraar ;) .. Kortom, als je bouwplaats overeenkomt met een klimmuur dan zit je goed, in alle andere gevallen zou ik toch echt bij een professional aankloppen voor hoogtewerk-advies ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 18-03-2024 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Het gaat hier om een nokhoogte van 5 meter, niet om een flat van 100 meter hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
_Piwi_ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:20:
Het gaat hier om een nokhoogte van 5 meter, niet om een flat van 100 meter hoog.
En wat is je punt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Als je dit leest:
Als voorbeeld: zo'n klimtouw is dynamisch en heeft enkele tientallen procenten 'rek', die rek absorbeert veel energie, ook omdat er meestal zo'n 10-20m touw tussen de klimmer en de zekeraar zit waardoor er dus meters aan 'rek' is. Daarom kan je met een klimtouw prima een val van meerdere meters maken zonder een greintje pijn, het touw pakt alle energie door uit te rekken en op jouw lichaam komt weinig kracht terecht. Want in die 10-20 meter 'uitgegeven touw' zit al snel 1-3 meter rek. Daarom raak je soms letterlijk nog (zachtjes) de grond als je van 2m uit de klimmuur valt.

Ga je met een touw bijvoorbeeld vanaf dak op 10m (vast punt) werken dan zit je in veel gevallen heel kort op dat vaste punt, misschien maar een paar meter. Val je vervolgens 3-4m naar beneden dan is de 'rek' minimaal omdat het touw zo kort is (maar een paar meter van vast punt naar klimmer) en heb je aanzienlijke kans dat je je rug ernstig beschadigd. Daar zijn dan ook weer oplossing voor, met rem-vertragers (ook bekend van de via-ferrata sets) waarvan stiksel openscheurt en zo de energie opvangt. Maar dat moet je allemaal wel weer weten natuurlijk. Ga maar eens google'n op 'valfactoren' dan wordt het vanzelf duidelijk.
Dan snap je mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:59
pffff sommige topics kom je op en daar word ik dan toch stik jaloers van.
Als autofiel is dit wel een droomproject hoor.
De loods gaat zoals gezegd gebruikt worden als hobbyruimte / sleutelruimte, Er zal dus ook een 2-kolomsbrug in komen. En mijn e36 cabrio ..
Man wat gaaf!!

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
_Piwi_ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Als je dit leest:

[...]

Dan snap je mijn punt.
Als je op 4-5 meter hoogte werkt kan je alsnog een val maken van 3 meter en in je gordel vallen. En als je iets weet van valfatoren, dynamisch vs statisch touw, et cetera dan weet je ook dat je dan zonder extra hulpmiddelen (zoals een remvertrager) ernstig letsel kan oplopen als je niet zeer zorgvuldig te werk gaat. Dat het 'meestal goed gaat' en dat je 'met klimtouw en een gordel een heel eind komt' is dan leuk voor die 99% van de mensen die er mee weg komt, maar minder prettig voor die patient die daarna met een rietje zijn rolstoel moet bedienen. Dát was mijn punt. Maar trek vooral je eigen conclusies en maak je eigen keuzes, het is mij om het even ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrIrP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-09 14:13
Twee tot 1 jaar terug hetzelfde gedaan, 8,5x16. In de klei bij de maas dus ik heb flink moeten heien...

Tips:
Dubbele mantelbuizen naar de schuur, 1 voor data, 1 voor stroom. 5-10cm uit elkaar ivm storing.
Stroom kabel DIK overdimensioneren, 4x6mm2 grondkabel ivm zonnepanelen en als voorzorg voor een eventuele laadpaal (je noemt zelf al een thuisaccu). Je doet de dikte niet voor de warmteontwikkeling mara voor de spanningsval. Zonnepanelen schakelen uit bij een te hoge spanning, en als je die kabel onderdimensioneert dan schakelen je panelen als eerst uit in de buurt. Een thuis accu zou ik igv lithium accu buiten doen. Die kunnen fikken. Alternatief is tzt een vanadium redox flow batterij, die kan sowieso binnen want brandveilig.

Vloer ABSOLUUT coaten. Ook gevlinderd beton gaat vlekken en die poets je er niet meer uit. Bij mij is die al gaan vlekken in de bouwperiode vd loods (zelf overigens via levere.nl gekocht). Als je met autos of motoren aan de gang gaat absoluut doen, inclusief olie-bestendige afwerklaag. Kost duur, maar je hebt ook wat. Ik was denk ik 3-4k kwijt, doet even pijn maar het resultaat is ernaar. Daarna kun je alles erop doen en hij is weer blinkend als je een keer gaat dweilen of stofzuigen.

Gemiste kans dat je geen vloerverwarming hebt ingestort in de vloer, kost nu weinig, maar die kan na het storten nooit meer geplaatst worden. Die vloer gaat enorm condenseren in het voorjaar met al die isolatie! Een houtkachel kun je nog altijd toevoegen.

Aparte groepenkast plaatsen in de schuur, en in huis keurig een hogere zekering ivm selectiviteit. Je hoofdzekering achter de verzegeling is waarschijnlijk 35A (zodat je in huis 25A kan afzekeren). Dus in de meterkast 3x25A zekeren naar de schuur, kun je daar met 16A verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

DrIrP schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:49:
Twee tot 1 jaar terug hetzelfde gedaan, 8,5x16. In de klei bij de maas dus ik heb flink moeten heien...

Tips:
Dubbele mantelbuizen naar de schuur, 1 voor data, 1 voor stroom. 5-10cm uit elkaar ivm storing.
Stroom kabel DIK overdimensioneren, 4x6mm2 grondkabel ivm zonnepanelen en als voorzorg voor een eventuele laadpaal (je noemt zelf al een thuisaccu). Je doet de dikte niet voor de warmteontwikkeling mara voor de spanningsval. Zonnepanelen schakelen uit bij een te hoge spanning, en als je die kabel onderdimensioneert dan schakelen je panelen als eerst uit in de buurt. Een thuis accu zou ik igv lithium accu buiten doen. Die kunnen fikken. Alternatief is tzt een vanadium redox flow batterij, die kan sowieso binnen want brandveilig.

Vloer ABSOLUUT coaten. Ook gevlinderd beton gaat vlekken en die poets je er niet meer uit. Bij mij is die al gaan vlekken in de bouwperiode vd loods (zelf overigens via levere.nl gekocht). Als je met autos of motoren aan de gang gaat absoluut doen, inclusief olie-bestendige afwerklaag. Kost duur, maar je hebt ook wat. Ik was denk ik 3-4k kwijt, doet even pijn maar het resultaat is ernaar. Daarna kun je alles erop doen en hij is weer blinkend als je een keer gaat dweilen of stofzuigen.

Gemiste kans dat je geen vloerverwarming hebt ingestort in de vloer, kost nu weinig, maar die kan na het storten nooit meer geplaatst worden. Die vloer gaat enorm condenseren in het voorjaar met al die isolatie! Een houtkachel kun je nog altijd toevoegen.

Aparte groepenkast plaatsen in de schuur, en in huis keurig een hogere zekering ivm selectiviteit. Je hoofdzekering achter de verzegeling is waarschijnlijk 35A (zodat je in huis 25A kan afzekeren). Dus in de meterkast 3x25A zekeren naar de schuur, kun je daar met 16A verder.
Goede tips. Ikzelf ben er nu met een bezig, in de klei bij de waal, 13,5x7,5 meter.
Maar, heien? Ik stort een vorstrand en vervolgens gaat er een 15-20cm betonvloer op, direct op zand...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Goede tips. Ikzelf ben er nu met een bezig, in de klei bij de waal, 13,5x7,5 meter.
Maar, heien? Ik stort een vorstrand en vervolgens gaat er een 15-20cm betonvloer op, direct op zand...
Ik kan mij ook niet voorstellen dat met vorstrand en 20cm gewapend beton en een simpel schuur skelet er voor zorgt dat de boel verzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrIrP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-09 14:13
Tsja, doe je het wel of niet, dat is aan jezelf. De oude schuur die er stond was aan alle kanten verzakt. En je slaat jezelf nogal voor de kop als je voor 20% extra niet heit, en de zaak verzakt. Dan heb je een ton door de plee getrokken. Ik wilde dat risico niet nemen en legio voorbeelden in de omgeving.
En alles in de buurt is ook geheit tot minstens 10m hier. Simpelweg de opgave aan de constructeur voor de fundering gezegd dat hij moet rekenen met ca 200 kg/m2 vloerbelasting, wat overeenkomt met een parkeergarage, en dat kwam eruit. Ik heb het zelf adhv de sondering nog eens nagerekend en moest zijn conclusie helaas bevestigen. De eerste goede zandlaag zit bij ons ook pas op 17m, dus heien was helaas niet goedkoop.
Als je een klusloods met brug en een auto eronder parkeert krijg je gewoon die vloerbelasting!

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• EdwinC
Het werk aan de loods heeft op een laag pitje gestaan de afgelopen 2 weken. Dit ivm een cursus die ik heb gevolgd. En omdat we ook begonnen zijn aan het afdak aan de woning. Deze heb ik laten plaatsen, maar wel zelf elektra gedaan en het terras uitgehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N_DYSNOCwV3ZSKvRHFHhGkc87c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tY4fCo1HSQuj1Zi7TNnGOmd7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PJiq5cCqzIxe-VP_7h-6X7QqQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yf9LK7ZiR9Hu0XMn5hgnqXZV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/082ZBArC9kWKHdTSLC8ddy2qV_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4fkCqWmq8QgjGppkIrkO2S9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPdxbUKB-NxMHpcjlCvHa6AffK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NDPenRav1ZSHsfRq228iRI4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JouDooBW0ly-iqnbBvFrteLOKks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zSG3Gfbv4UCzy0aBowdS7MB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aB_Kjz7S0e4W_eDmhRh8lvjN90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGnDp8Aki5z3ehIjxD53f7LZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit weekend wel weer verder kunnen gaan aan de wanden. Zeker met wat hulp van de kids ging het uiteindelijk prima om platen van 5 meter lang rechtop te zetten en te bevestigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHqwMZMvFoQ5YHVA0TdYX8SaHe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPvjsDrQllcYQ55ovA6ADUsd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrznxlwTP4GE6-CYf-4eHyBO7aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tarnTIxZ2KtKjucGge3dxxUO.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de voorzijde bij de overhead deur is het lastig om de platen bovenin te plaatsen. Daarom volgende week maar ff een steiger die ik ervoor kan zetten en dan van daaruit de platen monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sggaos3kLmPIkIFcepHaENAmiZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOGjqbbCMRxSqUINbC0038E6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• EdwinC
Afgelopen weken tussen de bedrijven door de wanden afgemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY9vyIEsVHC0n1pfRLnpxyOuA_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40Wdjz8RaP3KKOP4a7NbZ52N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYA2RN-A9BFq01vE-6tZ8iqfljw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIQt5hIZxnnv3hNOz5N14Jyo.jpg?f=fotoalbum_large

Toen dit klaar was waren we zover om afgelopen vrijdag met behulp van een kraan de dakplaten te leggen.
Dit ging erg voorspoedig! In 4 uur hadden we het dak dicht liggen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp-SntUEqfCvH9Kc9BnH2JrYJ8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StE2wc8BUj962pvdEOaZ1yKr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo-GwPU6vLMR66vJBcegeeztExc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6BEEV1n1mbUzCApEX4Zrgmn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9W7r-24SAPvmrmBweDOXxKWTl6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2pkUAvvZ8DI0MJ5fb5fMyLS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_1FETVQ69GUAEEC-DruQbazdz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37N6dKCE5YkcVksp4ra4xRJx.jpg?f=fotoalbum_large

De kinderen dachten al dat de loods nu bijna klaar was :)
Ik heb ze toen toch maar uitgelegd dat misschien het meeste werk nog gedaan moet worden.
Alle afwerking, kozijnen, goten, elektra, inrichting etc etc.

[ Voor 4% gewijzigd door EdwinC op 15-04-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Netjes, hoe heb je het nu gedaan met de valbeveiliging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
daniel14 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:14:
Netjes, hoe heb je het nu gedaan met de valbeveiliging?
Helaas moet ik bekennen dat ik er niks meer aan gedaan heb. (niet verstandig...... maar wel de waarheid).

Gelukkig kreeg ik vandaag het aanbod van een collega dat ik voor de werkzaamheden in de toekomst wel zijn valgordel kon lenen, en van schoonvader kan ik een nokladder lenen. Dus beschamend genoeg alle mogelijkheden binnen handbereik maar er niks mee gedaan...... :(

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• EdwinC
hier ook nog een update m.b.t. de status van het afdak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjuU1hiYjnuAoIpJMHYOG2_ucsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFI4bFEFlAXFUWMJqjna6PCv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntM7e4Ry8t3IcIH3FlfojXozaQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xV1KtrzSCuSCoAVSzBu1pCfn.jpg?f=fotoalbum_large

vandaag zijn ze begonnen met het leggen van terras tegels. Dus voor het weekend zal dit ook wel klaar zijn, precies op tijd voor de verjaardag van mijn vrouw over 2 weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09 00:30

Electrowolf

Mod met Liefde!

Bij voorbaat zeg ik dat ik geen verstand heb van daken, maar komt er nog een extra laag op het dak? Ik neem aan dat er in ieder geval nog iets moet met de nok nu ik er een grote spleet/wig in zie zitten.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Alle hoekprofielen, nokstukken etc. moeten inderdaad nog gemonteerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Electrowolf schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:55:
Bij voorbaat zeg ik dat ik geen verstand heb van daken, maar komt er nog een extra laag op het dak? Ik neem aan dat er in ieder geval nog iets moet met de nok nu ik er een grote spleet/wig in zie zitten.
Even PURren en een plaatje er boven, ajeto :+
Ja, als je met zo'n platen werkt moet je de hoeken en de nok nog afdekken met plooiwerk. Zoals in de uitleg, de kinderen dachten ook dat het af was ;)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

EdwinC schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:51:
Alle hoekprofielen, nokstukken etc. moeten inderdaad nog gemonteerd worden.
En waarschijnlijk ook (warmte en met name) geluidsisolatie onder het dak? Want met een flinke regenbui zal het nu best lawaaiig worden, denk ik.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinC
pistole schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:04:
[...]

En waarschijnlijk ook (warmte en met name) geluidsisolatie onder het dak? Want met een flinke regenbui zal het nu best lawaaiig worden, denk ik.
Het zijn sandwichpanelen met 8cm PIR isolatie erin. Zal wel meevallen denk ik. Hele bedrijfshallen worden zo gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 11:27
Waarom.is eerst het dak geplaatst op stutten en daarna pas de houten staanders er onder? Wat apart zeg. Normaal plaats je toch de staanders en ga je daar op door bouwen met de dakconstructie?

Wel een mooi afdak overigens hoor!

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
pentaw1nz schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:56:
Waarom.is eerst het dak geplaatst op stutten en daarna pas de houten staanders er onder? Wat apart zeg. Normaal plaats je toch de staanders en ga je daar op door bouwen met de dakconstructie?

Wel een mooi afdak overigens hoor!
Is 1 van de vele bouwmethodes. Als je bv nog niet weet waar exact de poeren komen kun je het op deze manier doen. Lekker snel

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• EdwinC
Wegens persoonlijke omstandigheden heeft e.e.a. aardig stil gelegen afgelopen maand.

Maar er is toch wat progressie geweest die ik graag met jullie wil delen:

Als eerste heb ik de nok verder afgewerkt, dwz eerst PURren en daarna de nokplaten gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHOiXwh9xJqsPxCw-FHC9X6HhyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcytOR2A3Tq1LkfhmeOmMLfr.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik de groepenkast opgehangen en alvast de aansluiting voor de overheaddeur gemaakt (geen foto's van gemaakt helaas dus die houden jullie nog tegoed van me).

En als 3de hebben ze de overhead deur gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHcPp2o2fmm-5mi2gA1dmQfr7PU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtS5GA0C3o58EdgOG3k7ClcB.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas was de levering niet compleet en ontbrak zowel de zender als ontvanger. Hiervoor komen ze nog terug.

Volgende stap is het plaatsen van de kozijnen en daarna gaan we verder met de elektra en het afwerken rondom. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door EdwinC op 08-05-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:56

duarf

-Kuffy-

Worden die hoekprofielen van de nok en hoeken vastgelijmd of op een andere manier vastgemaakt?

Mooi gewerkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
duarf schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:51:
Worden die hoekprofielen van de nok en hoeken vastgelijmd of op een andere manier vastgemaakt?

Mooi gewerkt!
Je kunt er eigenlijk vanuit gaan dat alles aan deze constructie bevestigd wordt met zelftappende schroeven van de een of andere soort. Sommige klein andere groot, sommige met gelakte kop andere met blanke kop. :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• EdwinC
Zoals beloofd hier nog wat foto's van het elektra werk.

Als eerste de groepenkast welke ik voorgemonteerd besteld heb. Ideaal!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCPZf4HkJdUHkCpDgWazSQqCPMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsEpyh0oehIkOusAxLKAkoTW.jpg?f=fotoalbum_large

Als 2de de doorvoer van de kabels welke netjes beschermden tegen doorslijten door het scherpe ijzer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdnxQdvk0IBLrmKjk8ebgfbr6Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u78SmqtrQcvKvHyZIceL72ty.jpg?f=fotoalbum_large

En als 3de de aansluiting van de overheaddeur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVE3brjs66UEkDG4tgSHMnYZqGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S12bDgSz4UNPJQGgtShZvxQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 14:09
Edje!
Ik kwam toevallig nog eens voorbij en wou alleen even zeggen dat je goed bezig bent en het er nice uitziet _/-\o_

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
baexem schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:06:
Edje!
Ik kwam toevallig nog eens voorbij en wou alleen even zeggen dat je goed bezig bent en het er nice uitziet _/-\o_
Hej Mike, volgende keer gewoon ff binnenlopen! Zou top zijn om weer even bij te praten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Ik heb nu bijna de rabatprofielplaten (3x woordwaarde) tegen de gevel zitten. Was nog een aardig klusje om die te monteren. Maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan. En dat is het verwijderen van de glaslatten uit de kunststofkozijnen.

Is het werkelijk waar zo dat je er een plamuurmes tussen moet wurmen en dan zo los tikken?

Ik ben namelijk nogal bang voor flinke beschadigingen als ik dat ga doen.
Ik heb al e.e.a. geprobeerd met plastic demontage tools maar helaas zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Mbt kunststof kozijnen en de glaslatten: Ik heb het wel gedaan door een stanleymes blad ertussen te tikken, in het midden van de langste glaslat. Dan wat ruimte creeren en het blad meer in de wegduwrichting verder tikken. Het is niet 100% zonder beschadiging gegaan, maar de schade is minimaal.

Bij hepro hebben ze een (duur!) kwart-maan-mes voor dit doel in het assortiment: https://www.hepro.nl/kwartmaanmes/ Die ronding maakt het waarschijnlijk makkelijk om hem er tussen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Glaszetter die hier een raam kwam vervangen had een zacht kunststof plamuurmesachtig ding die hij er met een hamer tussen sloeg.

Lijkt hierop: https://www.kitcentrum.nl...el-hout-kunststof-p:3148/

[ Voor 29% gewijzigd door Sethro op 23-05-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Laatst online: 20:05

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Of een plastic spatel van Croma.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EdwinC
Nadat ik zelf heb gestoeid met het proberen plaatsen van de kozijnen, heb ik toch besloten om een timmerman in te huren om mij te helpen hiermee.

Ik ben bang dat dit mijn klus kwaliteiten te boven gaat. Dus dan maar mijn verlies nemen, verbruikte zetwerken opnieuw bestellen en een vakman inhuren.

Ik wil er toch een flink aantal jaren tegenaan kijken en van genieten :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
EdwinC schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:13:
Nadat ik zelf heb gestoeid met het proberen plaatsen van de kozijnen, heb ik toch besloten om een timmerman in te huren om mij te helpen hiermee.

Ik ben bang dat dit mijn klus kwaliteiten te boven gaat. Dus dan maar mijn verlies nemen, verbruikte zetwerken opnieuw bestellen en een vakman inhuren.

Ik wil er toch een flink aantal jaren tegenaan doorheen kijken en van genieten :)
Fixed that

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 17:45
wie heb je ingehuurd? (mag via PB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 15:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

EdwinC schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:13:

Ik wil er toch een flink aantal jaren tegenaan kijken en van genieten :)
Je eigen grenzen kennen en daarop acteren is denk ik iets wat veel DIY "helden" missen. Zie "Help mijn man is klussen" voor eindeloze voorbeelden.

blup

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• EdwinC
Eindelijk heb ik de afgelopen weken weer tijd gehad om verder te gaan aan de loods.

De volgende zaken gedaan:
Rabat delen bijna klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sk68vSkVOfZD1Fx9kIdKtDa6K0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUYFvpfWVjHrgMMNpMdQdnYa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmqV4PIxu4MvADYTUkAGeY_ucaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DooP9sjng0cUS4ltQ4J5SzP1.jpg?f=fotoalbum_large

Verlichting aangelegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctYZKZNW0DB7feDJNDecq1h4Flo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CI4gNlajIpZe6JEywYKxPDln.jpg?f=fotoalbum_large

En de voeding voor de airco aangelegd welke gaat dienen voor verwarming en koeling.
Woensdag komen ze de airco plaatsen.
Over anderhalve week de kozijnen.
En tegen die tijd wil ik ook alle rabat + zetwerk rondom gemonteerd hebben zodat we enkel nog de oprit te doen hebben en het verder afwerken van de elektra + overige infra zoals water en WiFi.

Oh ja en niet te vergeten een zonnepanelen installatie met wellicht nog een accu pakket erbij (al is die accu nog niet zeker). Ik heb net een 2 jarig contract afgesloten bij Greenchoice zonder terugleverboete.

Dan kan ik na mijn vakantie beginnen met het schoonmaken en inrichten van de loods.

Dan heeft het al met al toch een half jaar geduurd om hem te bouwen :)

[ Voor 5% gewijzigd door EdwinC op 04-07-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeddiee1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-08 19:23
Eerste keer dat ik op dit topic reageer maar ben al vrij lange tijd mee aan het lezen. Heel mooi gedaan Edwin! En ik vind persoonlijk dat half jaar niet eens zo heel lang, heb je toch allemaal snel gedaan. Houd je dit topic ook nog actief zodra het inrichten van de loods begint?
Groetjes een mede-Edwin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 05:59
EdwinC schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:42:
Eindelijk heb ik de afgelopen weken weer tijd gehad om verder te gaan aan de loods.

De volgende zaken gedaan:
Rabat delen bijna klaar.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verlichting aangelegd
[Afbeelding]

En de voeding voor de airco aangelegd welke gaat dienen voor verwarming en koeling.
Woensdag komen ze de airco plaatsen.
Over anderhalve week de kozijnen.
En tegen die tijd wil ik ook alle rabat + zetwerk rondom gemonteerd hebben zodat we enkel nog de oprit te doen hebben en het verder afwerken van de elektra + overige infra zoals water en WiFi.

Oh ja en niet te vergeten een zonnepanelen installatie met wellicht nog een accu pakket erbij (al is die accu nog niet zeker). Ik heb net een 2 jarig contract afgesloten bij Greenchoice zonder terugleverboete.

Dan kan ik na mijn vakantie beginnen met het schoonmaken en inrichten van de loods.

Dan heeft het al met al toch een half jaar geduurd om hem te bouwen :)
Hoe bevestig je die rabbatdelen? Schroef je ze direct op de sandwich platen?

Dak lekker volgooien, heb je in de lente en herfst veel profijt van. Als de boete blijvend is en het salderen er af gaat kun je over een paar jaar altijd nog je installatie uitzetten of de KW's "affakkelen".

Half jaar is zomaar voorbij, zeker als je nog een gezin en een baan hebt. Vind het niet gek hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 10:05
Gaaf! Later als ik groot ben wil ik ook zo'n loods. Een jaar of 3 heb ik een dubbele garage (6x6.5) in elkaar gefikst. Ruwbouw (muren, dak) laten zetten en de rest zelf. Daar ben ik nog steeds heel blij mee maar iets als dit is ooit een heel mooie volgende stap.

Ik zit wel ff te denken: ik zie nu 3 lagen voor je wanden:

Binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSQfg0CHBki3pvtpLXtRdQiekps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNq2AwBEBSFxFRFzOdhZIee9.jpg?f=fotoalbum_large

Dan een afwerking met staalplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrznxlwTP4GE6-CYf-4eHyBO7aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tarnTIxZ2KtKjucGge3dxxUO.jpg?f=fotoalbum_large

En dan rabat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmqV4PIxu4MvADYTUkAGeY_ucaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DooP9sjng0cUS4ltQ4J5SzP1.jpg?f=fotoalbum_large

Meeste sandwichpanelen hebben toch ook een 1mm alu buitenblad? Had je daar niet rabat tegen kunnen monteren? Of evt rabatprofielplaten.

Of waren er andere overwegingen om voor deze 3 lagen te gaan? Ben benieuwd.

Oja, en wat is je Rd waarde? 14cm PIR noemde je voor de vloer. Die heb ik ook in het dak van mijn aanbouw, die zijn Rd6.5 ongeveer. Wanden dan iets van Rd4?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EdwinC
hjkv schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:57:
Gaaf! Later als ik groot ben wil ik ook zo'n loods. Een jaar of 3 heb ik een dubbele garage (6x6.5) in elkaar gefikst. Ruwbouw (muren, dak) laten zetten en de rest zelf. Daar ben ik nog steeds heel blij mee maar iets als dit is ooit een heel mooie volgende stap.

Ik zit wel ff te denken: ik zie nu 3 lagen voor je wanden:

Meeste sandwichpanelen hebben toch ook een 1mm alu buitenblad? Had je daar niet rabat tegen kunnen monteren? Of evt rabatprofielplaten.

Of waren er andere overwegingen om voor deze 3 lagen te gaan? Ben benieuwd.

Oja, en wat is je Rd waarde? 14cm PIR noemde je voor de vloer. Die heb ik ook in het dak van mijn aanbouw, die zijn Rd6.5 ongeveer. Wanden dan iets van Rd4?
De opbouw is als volgt:

Frame
Sandwichpanelen
Rabatprofielplaten

De sandwichpanelen hebben een Rc3,77.

Vandaag wordt de airco gehangen voor verwarming en koeling en zaterdag gaan de kozijnen erin :)
En dan maandag wordt er begonnen met de oprit :)

Dan krijg ik het hopelijk voor mijn vakantie aan de buitenkant een heel eind klaar.

Elektra in de loods begint ook op te schieten. Intussen 3 van de 6 3fase WCD's (incl 220v wcd geintegreerd) voorbedraad. (1 zijde van loods) andere 3 ga ik deze week in de avonduren mee verder. Dan kan ik ook de aansluiting voor de hefbrug maken en dan is het nog de werkbank op de juistplek zetten zodat ik daar ook de WCD's en extra verlichting kan voorzien. :)

Ohja en niet te vergeten mijn compressor plaatsen (heb een prachtige vintage Atlas Copco LE6 met weinig draaiuren op de kop weten te tikken 8) )

Zo de airco hangt intussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFUAPJaJ4qFtpcH7eyk9XGFf1Bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uifusFsKRjpwIoeKBAd1ysq8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93NtdS6dK9mqp8QPDzPcrbb8P2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hca9UzKh7Gs1qLnMQN67zXNV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4y3fEs9js5Sn5NIl_lMTYZmraU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvZBbZBxzu3DXxb7C358xgvl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door EdwinC op 10-07-2024 12:33 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• EdwinC
En er is weer wat meer werk gedaan.

2 van de 3 kozijnen geplaatst. Ik miste nog 1 zetwerk profiel, en ik ben echt blij dat ik een vakman heb ingehuurd om me te helpen _/-\o_ . Dat geeft juist dat resultaat wat ik zelf niet kan leveren 8)7

En gisteren is de oprit aangepakt. Ivm kostenbesparing heb ik gekozen voor gebroken asfalt. En ik moet zeggen het ligt er netjes in en dat voor 1/4 van de prijs van andere opties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzpvMzb2aD63wi5VspNB5TwDH3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0TXbqMuSvQ9YNODqDFTW1Jv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruPm3zgfDxD6RGGh7feF6o7dNA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8nCoyG8WkrCcoRAYye6d3zL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXHZlRGvl_C3wbH8GZJMbV5n_qU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9lAtLoA0cCQdPaaCbHHXGOY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBz73TLPv9RcfbS7cLmOQNG8Nh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xpRS9mMCkFSAFaGLWEClWm0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kEXW9ODkz7aatO5uw5IDiY4QSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZsZMBGCyj5IkG8KON3YX67Z.jpg?f=fotoalbum_large

De komende weken gaan in het teken staan van de afwerking aan de buitenzijde en het afronden van de elektra binnen. Dan kan ik daarna beginnen met het opruimen rondom en binnen voordat ik begin met de inrichting :*)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• EdwinC
Gisteren nog even verder gewerkt aan de rabatplaten en nu zitten ze er allemaal tegen.

Dat betekent dat de volgende stap is om de windveren af te monteren en dan de hoekprofielen en gootprofielen te monteren. Het eindresultaat komt steeds dichterbij :)

Op deze foto kun je ook de oprit aansluiting op de loods wat beter zien ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8f_LSXS7ErXB4tQ8K3-ByFOJuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSSpdbQhLTjDqKwn3nI0y3Wf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 17:50
Als enthousiast klusser in een rijtjeshuis zonder garage wordt ik hier toch wel jaloers van! :o
Mooi project!

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• EdwinC
Hier nog even een update van de buitenkant van de loods. Intussen zitten de kozijnen er allemaal in en ook het zetwerk rondom de overheaddeur. Nu alleen nog de profielen boven de kozijnen aan de zijkant van de loods.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tBzzlBDrHImrtyvuS7EtChFBPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ow2uCW8LRHcD76ivNhFUFmF.jpg?f=fotoalbum_large

Donderdag ga ik de 2-kolom hefbrug plaatsen. Ik zal dan ook nog ff een update geven over de binnenkant van de loods. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:32
EdwinC schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:40:
Hier nog even een update van de buitenkant van de loods. Intussen zitten de kozijnen er allemaal in en ook het zetwerk rondom de overheaddeur. Nu alleen nog de profielen boven de kozijnen aan de zijkant van de loods.
[Afbeelding]

Donderdag ga ik de 2-kolom hefbrug plaatsen. Ik zal dan ook nog ff een update geven over de binnenkant van de loods. 😊
Ziet er mooi uit, ik ga hopenlijk binnenkort aan mijn schuur beginnen, wordt wel een stuk kleiner. Dus stiekem best wel jaloers dat je de ruimte voor zo een schuur hebt.

Veel plezier er mee. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
choman schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:04:
[...]

Ziet er mooi uit, ik ga hopenlijk binnenkort aan mijn schuur beginnen, wordt wel een stuk kleiner. Dus stiekem best wel jaloers dat je de ruimte voor zo een schuur hebt.

Veel plezier er mee. :*)
Thanks!! Jij veel plezier met het bouwen van je schuur. En kleiner maakt het er niet minder om 😊

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• EdwinC
Gisteren de brug geplaatst.
18mm gaten in gewapend beton boren is geen pretje 😉 maar met de juiste boor en boorhamer toch gelukt 😊. Het opbouwen is goed gegaan alleen krijg ik de sensor bovenin (met reflector) niet goed afgesteld. Dus hier moet ik nog een keer (met 2 man) goed naar kijken. Want je ziet alleen of hij de reflector ziet als de brug bediend wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdkvNQf6WAWVQtM8LL-IB_vKhUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0polrf7JGZdDvg1DLQOto7N.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een foto van de compressor. Ook maar gelijk een luchtslanghaspel aangesloten (werkt wel zo handig).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpNuPZie5Jmfhl7R9ucvhUow3EU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKteoGhOxwS0GsPW9rmJWlfj.jpg?f=fotoalbum_large

En de buitenkant is nu op de goten na klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2WqT9tuyBjcT__1s1H2GYGSAsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRC6RWLdTL456XVupoWRZWXq.jpg?f=fotoalbum_large
Morgen komt er nog een loonwerker kijken om het gazon recht te trekken en opnieuw in te zaaien + het graven van een wadi voor het regenwater wat van de loods komt.

Dan kan ik daarna het hekwerk opnieuw plaatsen en dan zijn we na 7 maande klaar 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Helaas slecht nieuws te melden. Op woensdagavond heb ik in één keer problemen met de elektra in de loods gekregen. Gisterenavond e.e.a. zitten meten en het lijkt erop dat ik te maken heb met een zwevende nul.

Nu moet ik nog vinden waar die vandaag komt.
Stap 1 gaat zijn een nieuwe noodvoeding leggen richting loods om het stuk onder de grond uit te kunnen sluiten.

Mocht het probleem daar niet zitten ga ik alles in de verdeelkast los halen en groep voor groep opnieuw aansluiten. Hopelijk kan ik op die manier steeds beter de locatie van het probleem lokaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je met alles uit in de loods de inkomende kabel gaat testen moet je snel genoeg zien of het voor de loods zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Dat hebben we gisteren gedaan en toen zat het probleem er al. Dus ik vermoed inderdaad dat het ervoor zit.

Ik kan als het goed is vandaag een noodvoeding ophalen die ik morgen kan plaatsen om te testen.

Vreemde vond ik wel dat als ik meet bij de aansluiting van het vertrekpunt van de voedingskabel dat ik hem dan wel goed meet, of is dat logisch?

[ Voor 26% gewijzigd door EdwinC op 30-08-2024 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
Vrijdag bij een vriend van mij een kabel gehaald om te testen of het probleem inderdaad in de voedingskabel richting loods zit. En inderdaad na het aansluiten van de kabel geen problemen meer met rare spanningen.

Dus het probleem gevonden en voor nu opgelost.
Echter wel aardig wat schade door de zwevende nul:

* Zodra ik de overhead deur aansluit vliegt de zekering eruit (waarschijnlijk doorgebrand)
* Zodra ik de airco aansluit vliegt de zekering eruit (waarschijnlijk doorgebrand)
* Ook bij het zwembad problemen. Echter heb ik nu alvast de pomp en de dosering lopen. Warmtepomp schakelt in maar die blijft een storing melden dus daar misschien ook iets kapot en waarschijnlijk ook de frequentie regelaar kapot......

Vandaag maar eens de verzekering bellen om te kijken of iets gedekt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
EdwinC schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:49:
Vrijdag bij een vriend van mij een kabel gehaald om te testen of het probleem inderdaad in de voedingskabel richting loods zit. En inderdaad na het aansluiten van de kabel geen problemen meer met rare spanningen.

Dus het probleem gevonden en voor nu opgelost.
Echter wel aardig wat schade door de zwevende nul:

* Zodra ik de overhead deur aansluit vliegt de zekering eruit (waarschijnlijk doorgebrand)
* Zodra ik de airco aansluit vliegt de zekering eruit (waarschijnlijk doorgebrand)
* Ook bij het zwembad problemen. Echter heb ik nu alvast de pomp en de dosering lopen. Warmtepomp schakelt in maar die blijft een storing melden dus daar misschien ook iets kapot en waarschijnlijk ook de frequentie regelaar kapot......

Vandaag maar eens de verzekering bellen om te kijken of iets gedekt wordt.
Fijn dat je het gevonden hebt, nu schade inderdaad in kaart brengen.
Stomme vraag misschien, maar hoe ontstaat een zwevende nul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
De nul komt dan los van de installatie te liggen bijv bij kabelbreuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 14:15

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

En, niet onbelangrijk: normaliter staat tussen 0 en een fase 240V spanning, bij een zwevende nul kan dat zomaar 400V worden. Daar houdt elektrische apparatuur vaak niet van. Hier wat meer info:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/64965

Als ik dat zo lees treft het vooral 1-fase apparatuur?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
thunder7 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:35:

Als ik dat zo lees treft het vooral 1-fase apparatuur?
Niet helemaal want de overhead deur is 3-fase die andere zijn inderdaad 1 fase apparaten.

Gelukkig zijn de brug en compressor me gespaard gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 14:15

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Die overhead deur heeft wellicht een 3 fasen motor, maar een 1 fasen stuurcircuit. Uit ervaring kan ik je zeggen dat alles aan de compressor 3 fasen is (ik heb dezelfde).

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinC
Weer een update vanuit mijn kant:

Overheaddeur: Printplaat bij de motor doorgefikt.......
Airco: Printplaat buitenunit doorgefikt......
Warmtepomp zwembad: Printplaat doorgefikt........

Goede nieuws:
Ik kan de rest van de zwembadinstallatie gewoon gebruiken (al gaat die komend weekend ook in zijn winterslaap).
Nieuwe voedingskabel is gelegd en aangesloten dus ik kan verder de rest van de loods ook weer gebruiken.

Nu wachten tot ik alle offertes binnen heb dan kan ik die namelijk doorsturen naar de verzekering voor de afwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 15:54
Balen @EdwinC ! Hopelijk komt het snel goed met die 3 apparaten.

Nog gevonden waar de fout zat in de vorige voedingskabel ? Of wat de oorzaak was van de breuk ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
Nee de oorzaak niet gevonden, en om nu die hele kabel te gaan opgraven en inspecteren was me net wat teveel van het goed (kabel tracé van de oude kabel is anders dan die van de nieuwe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Weer een kleine update hier, vorige week zijn de overheaddeur en de airco gerepareerd. Wachten is nu op de offerte van de reparatie van de warmtepomp (deze is wel al opgestuurd naar de technische dienst van Bunx). Ik verwacht daar deze week reactie van.

En dan hopen dat de verzekering mee wilt werken. Anders hebben we het toch over een schadepost van al gauw €4000 - €4500...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Oef, dure grap en best zuur. Ik kan me voorstellen dat verzekering wel moeilijk kan gaan doen hierover (want zelf aangelegd?). Heb je al iets lopen bij je verzekeraar?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
Ja het loopt inderdaad al bij verzekeraar. Al vind ik het zelf moeilijk inschatten of er moeilijk wordt gedaan ja of nee.

Mijn broer heeft een keertje zelf de waterleiding doorgeslepen toen hij bezig was nieuwe elektra aan te leggen. Reparatie van de waterleiding zelf niet vergoed gekregen maar alle gevolgschade wel. Dit lijkt me redelijk gelijk hieraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:24
EdwinC schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:13:
Ja het loopt inderdaad al bij verzekeraar. Al vind ik het zelf moeilijk inschatten of er moeilijk wordt gedaan ja of nee.

Mijn broer heeft een keertje zelf de waterleiding doorgeslepen toen hij bezig was nieuwe elektra aan te leggen. Reparatie van de waterleiding zelf niet vergoed gekregen maar alle gevolgschade wel. Dit lijkt me redelijk gelijk hieraan.
Verzekering betaald altijd alleen gevolgschade voor zover ik weet.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• EdwinC
Hier nog een update m.b.t. het gazon en hekwerk wat nu ook zover klaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkhdWwQBRbnArR0RoyzbbYE6Osw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GULBufW3PtEsoxgvw51DfGYu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umiw0wFotXzUGFb6aQHJBNv24yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UWpxWxZC3U8zLG4PAthOtdR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• EdwinC
Nou vandaag ook bericht van de verzekering gehad en alle gevolgschade gaat vergoed worden :).

Dan wordt het nu tijd om na te gaan denken over de puntjes op de i:
Goot afmonteren + afvoer richting wadi
Buitenverlichting
bestraten stukje langs loods
PV installatie

[ Voor 3% gewijzigd door EdwinC op 14-10-2024 12:56 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste