Het begint natuurlijk bij jezelf. Jouw reactie was ook niet bepaald vriendelijk. Maar goed laten we het daarbij houden.ernstoud schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:20:
[...]
Joh, hier duurde het 2,5 jaar. En er is geen regel op Tweakers dat bij een reactie overal op gereageerd moet worden. Er is wel een regel dat er vriendelijk gecommuniceerd wordt.
Het begint natuurlijk met het eerste bericht in de reeks. En die is van jou.Husy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:21:
[...]
Het begint natuurlijk bij jezelf. Jouw reactie was ook niet bepaald vriendelijk. Maar goed laten we het daarbij houden.
Jij begint met klagen over Glasnet terwijl het probleem wel eens heel ergens anders zou kunnen liggen. Als de PoP niet gereed is, dan gaat geen enkele provider kunnen leveren. En als dat in de administratie van de netwerkbeheerder fout staat, dan zullen ze allemaal met dezelfde "valse belofte" komen. Dat is wat @ernstoud probeert aan te geven hier.
Met andere woorden: Odido zegt te kunnen leveren, maar als niet toevallig precies nu de PoP opgeleverd wordt dan ga je daar gegarandeerd precies hetzelfde probleem krijgen.
Wat voor nu het handigst is, is om gewoon af te wachten en vooral je lopende order te laten staan. Dan kan een provider escaleren naar hun leverancier (de netwerkbeheerder) en het probleem oplossen. Als jij boos gaat lopen doen en nu overstapt naar een ander, dan maak jij het moeilijker om het onderliggende probleem op te lossen.
Voor wat meer context: een PoP (Point of Presence) is min of meer de glasvezel wijkcentrale. De kabel die naar je huis loopt, die loopt daarvandaan. De kabel in je straat is misschien netjes afgewerkt, maar de aanleg is feitelijk nog bezig. En je internetprovider is niet de partij die dat doet. Als dat nog niet klaar is, dan kan je hoog of laag springen, maar dan is afwachten letterlijk de enige oplossing. Overstappen gaat je niet helpen.
Noot: als dit niet gaat om een situatie waar de boel pas net is aangelegd, dan is al het bovenstaande niet van toepassing. Dan is er iets anders aan de hand. Kan vanalles zijn. Dan geldt alsnog: als dat niet bij de ISP maar bij de netwerkbeheerder ligt, dan is overstappen geen oplossing.
Hoedanook: doe jezelf een plezier en stuur @aartvg die DM, dan weet je het precies.
Misverstandje. Mijn reactie “Knap…” was helemaal niet aan jou gericht maar aan Odido die aangeeft snel een aansluiting te kunnen regelen als de POP niet gereed is. Zowel Glasnet als Odido gebruiken dezelfde (KPN) POP namelijk.Husy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:21:
[...]
Het begint natuurlijk bij jezelf. Jouw reactie was ook niet bepaald vriendelijk.
Maar goed laten we het daarbij houden.
Inderdaad. Jij begrijpt het.Peetz0r schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:26:
[...]
Als de PoP niet gereed is, dan gaat geen enkele provider kunnen leveren. En als dat in de administratie van de netwerkbeheerder fout staat, dan zullen ze allemaal met dezelfde "Valse belofte" komen. Dat is wat @ernstoud probeert aan te geven hier.
[ Voor 21% gewijzigd door ernstoud op 09-01-2024 16:29 ]
Glasnet vertelt mij dus precies dat de netwerkbeheerder (e-fiber) al alles gedaan heeft en dat glasnet zelf de apparatuur moeten leveren en dat dit dus door hun zelf nog niet gedaan is. Dus het probleem ligt wel degelijk bij Glasnet.Peetz0r schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:26:
[...]
Het begint natuurlijk met het eerste bericht in de reeks. En die is van jou.
Jij begint met klagen over Glasnet terwijl het probleem wel eens heel ergens anders zou kunnen liggen. Als de PoP niet gereed is, dan gaat geen enkele provider kunnen leveren. En als dat in de administratie van de netwerkbeheerder fout staat, dan zullen ze allemaal met dezelfde "valse belofte" komen. Dat is wat @ernstoud probeert aan te geven hier.
Met andere woorden: Odido zegt te kunnen leveren, maar als niet toevallig precies nu de PoP opgeleverd wordt dan ga je daar gegarandeerd precies hetzelfde probleem krijgen.
Wat voor nu het handigst is, is om gewoon af te wachten en vooral je lopende order te laten staan. Dan kan een provider escaleren naar hun leverancier (de netwerkbeheerder) en het probleem oplossen. Als jij boos gaat lopen doen en nu overstapt naar een ander, dan maak jij het moeilijker om het onderliggende probleem op te lossen.
Voor wat meer context: een PoP (Point of Presence) is min of meer de glasvezel wijkcentrale. De kabel die naar je huis loopt, die loopt daarvandaan. De kabel in je straat is misschien netjes afgewerkt, maar de aanleg is feitelijk nog bezig. En je internetprovider is niet de partij die dat doet. Als dat nog niet klaar is, dan kan je hoog of laag springen, maar dan is afwachten letterlijk de enige oplossing. Overstappen gaat je niet helpen.
Noot: als dit niet gaat om een situatie waar de boel pas net is aangelegd, dan is al het bovenstaande niet van toepassing. Dan is er iets anders aan de hand. Kan vanalles zijn. Dan geldt alsnog: als dat niet bij de ISP maar bij de netwerkbeheerder ligt, dan is overstappen geen oplossing.
Hoedanook: doe jezelf een plezier en stuur @aartvg die DM, dan weet je het precies.
Ai. Ik was helemaal vergeten dat dat ook nog een mogelijk scenario is. (Ik woon zelf op een plek waar KPN netwerkbeheerder is en andere ISP's helemaal geen eigen switches kunnen ophangen)Husy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:46:
[...]
Glasnet vertelt mij dus precies dat de netwerkbeheerder (e-fiber) al alles gedaan heeft en dat glasnet zelf de apparatuur moeten leveren en dat dit dus door hun zelf nog niet gedaan is. Dus het probleem ligt wel degelijk bij Glasnet.
Ik ben benieuwd of @aartvg nog inzicht kan verschaffen in de planning.
Het gaat goedkomen. Ik ben net gebeld en hij hangt er dus nu finally in. Batches zijn verstuurd naar de netwerkbeheerder en ik ga hopelijk snel internet krijgen.Peetz0r schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:54:
[...]
Ai. Ik was helemaal vergeten dat dat ook nog een mogelijk scenario is. (Ik woon zelf op een plek waar KPN netwerkbeheerder is en andere ISP's helemaal geen eigen switches kunnen ophangen)
Ik ben benieuwd of @aartvg nog inzicht kan verschaffen in de planning.
De pop waar Husk op zit is recent opgeleverd door E-fiber, Wij hebben toevallig gisten de apparatuur geïnstalleerd in deze wijkcentrale.
Voor alle wachtende klanten zijn de patchorders ingeschoten en worden over 5 dagen opgeleverd door ons
Sorry voor het wachten.
Voor alle wachtende klanten zijn de patchorders ingeschoten en worden over 5 dagen opgeleverd door ons
Sorry voor het wachten.
Uitgeest ook al toevallig?

15x330 SW38
Iemand last van een verstoring omgeving Cuijk? Zojuist korte tijd ~5 min geen WAN IP. Maak gebruikt van media converter en USG.
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Vanmorgen ben ik omgezet naar Glasnet. Mijn Citrix verbinding met kantoor viel ineens weg, dus dat was een vrij duidelijke indicator. Ik had mijn PPPoE verbinding op mijn Mikrotik al klaargezet dus die hoefde ik alleen maar te enablen. Downtime was eigenlijk maar 5 seconden daardoor. IPv6 adres ook netjes actief. Al met al een prima omzetting 
Zag op de storingspagina wel dat er in mijn regio (Oss) sinds gisteravond storingen zijn, maar ik heb er nu geen last van gelukkig
Zag op de storingspagina wel dat er in mijn regio (Oss) sinds gisteravond storingen zijn, maar ik heb er nu geen last van gelukkig
Betreft een switch in een pop, Gelukkig hebben we er meer switches en zitten hier nog maar 8 klanten op. Hij word nu vervangen monteur is in de pop.[b]lolgast in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"
Hier zelfde gisteravond van 1854 tot 1857 in regio 5384. Maar moet zeggen dat er bijna elke paar dagen wel zo'n micro-outage is.aapjuh99 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:02:
Iemand last van een verstoring omgeving Cuijk? Zojuist korte tijd ~5 min geen WAN IP. Maak gebruikt van media converter en USG.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gIStGdkP72C0Uk7GBYLx6kvo.png?f=user_large)
Dat idee kreeg ik dus ook al.. vorige week was er ook zo'n micro-outagecvs79 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:02:
[...]
Hier zelfde gisteravond van 1854 tot 1857 in regio 5384. Maar moet zeggen dat er bijna elke paar dagen wel zo'n micro-outage is.
[Afbeelding]
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Gisten avond was er een verstoring op de AMS-IX, 1 van onze 2 porten met de AMS-IX gingen plat, BGP heeft het dan even druk met al het verkeer her routeren. Als je je router dan een ping op heeft staan naar bijvoorbeeld Google voor check internet dan is dit even plat geweest.
https://www.ams-ix.net/ams/documentation/total-stats
Is de dip zeker te zien.
Is de dip zeker te zien.
Gisteren succesvol gemigreerd van Tweak naar Glasnet, exact zoals gedacht: PPPoE credentials toevoegen en weer in de lucht.
Verbinding is stabiel (E-Fiber gebied), wat wel op valt is dat mijn smokeping targets allemaal een fractie latency erbij hebben.
Bijvoorbeeld richting NLZiet is het van 2.3ms bij Tweak naar nu 2.9ms bij Glasnet gegaan.
Ga ik dat merken? Nee, maar procentueel wel een hoge stijging tov Tweak.
Ook is er duidelijk meer “smoke”, wat duidt op veel variatie in latency. Al met al was het bij Tweak wat rimpelozer.
Maar zo lang het in ieder geval packetloss vrij blijft (gezien meldingen eerder in dit topic) hoor je mij niet.
Verbinding is stabiel (E-Fiber gebied), wat wel op valt is dat mijn smokeping targets allemaal een fractie latency erbij hebben.
Bijvoorbeeld richting NLZiet is het van 2.3ms bij Tweak naar nu 2.9ms bij Glasnet gegaan.
Ga ik dat merken? Nee, maar procentueel wel een hoge stijging tov Tweak.
Ook is er duidelijk meer “smoke”, wat duidt op veel variatie in latency. Al met al was het bij Tweak wat rimpelozer.
Maar zo lang het in ieder geval packetloss vrij blijft (gezien meldingen eerder in dit topic) hoor je mij niet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oo5y00BYua4PoVHeAI5G5epQ.png?f=user_large)
Vandaag ook overgegaan naar Glasnet, om 08.30 verdween mijn Tweak verbinding die ons in 3 jaar tijd niet in de steek gelaten heeft.
Ik heb mijn MikroTik router met pensioen gestuurd en gebruik nu de Vigor van Glasnet, deze wilde in eerste instantie niet verbinden, vlug contact gezocht met de helpdesk en prima geholpen uiteindelijk kwam alles online na een factory reset. Buiten deze kleine hobbel een fijne eerste ervaring met het telefonisch contact met de helpdesk. Hopelijk heb ik de helpdesk van Glasnet de komende jaren net als bij Tweak niet nodig.
Update 17.10 helaas is mijn verbinding weggevallen en de Vigor offline. Nader onderzoek leer dat de TP link converter niets meer doet, alle lampjes zijn donker en is deze dus overleden. Gelukkig de 'oude; van Tweak nog liggen, deze werkt en weer online!.
Ik heb mijn MikroTik router met pensioen gestuurd en gebruik nu de Vigor van Glasnet, deze wilde in eerste instantie niet verbinden, vlug contact gezocht met de helpdesk en prima geholpen uiteindelijk kwam alles online na een factory reset. Buiten deze kleine hobbel een fijne eerste ervaring met het telefonisch contact met de helpdesk. Hopelijk heb ik de helpdesk van Glasnet de komende jaren net als bij Tweak niet nodig.
Update 17.10 helaas is mijn verbinding weggevallen en de Vigor offline. Nader onderzoek leer dat de TP link converter niets meer doet, alle lampjes zijn donker en is deze dus overleden. Gelukkig de 'oude; van Tweak nog liggen, deze werkt en weer online!.
[ Voor 18% gewijzigd door Buzzfeed op 12-01-2024 17:21 ]
@Buzzfeed
Er zijn vast meer ex Tweak klanten die mogelijk ooit deze Optcore _Model MC-GSB11-A20C media converter willen gebruiken.
Zou jij ons in een paar stappen uit kunnen leggen hoe je hierin de PPPoE gebruikersnaam en het password op instelt?
Achter deze media converter kun je dan in principe met elk accesspoint/router via een UTP aansluiting toch verder?
Alvast bedankt.
Er zijn vast meer ex Tweak klanten die mogelijk ooit deze Optcore _Model MC-GSB11-A20C media converter willen gebruiken.
Zou jij ons in een paar stappen uit kunnen leggen hoe je hierin de PPPoE gebruikersnaam en het password op instelt?
Achter deze media converter kun je dan in principe met elk accesspoint/router via een UTP aansluiting toch verder?
Alvast bedankt.
:strip_exif()/f/image/iIZZRAiOP9ivQIV2Yb9Z8fEb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door Jan_2teP op 13-01-2024 06:02 ]
Niet het is een mediaconverter. Instellingen zet je in een router.Jan_2teP schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 06:00:
@Buzzfeed
Alvast bedankt.
[Afbeelding]
Wat bjusterbaarlik zegt inderdaad.Jan_2teP schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 06:00:
@Buzzfeed
Alvast bedankt.
[Afbeelding]
Ik ben geen techneut (al helemaal geen ICT techneut), maar volgens mij is de media converter niets meer en niets minder dan een apparaat dat de licht-pulsjes omzet in elektrische pulsjes en vice versa. Door de glasvezel gaan informatiestromen die op dezelfde manier zijn gestructureerd als over je ethernet. Daardoor hoeft er geen omzetting plaats te vinden van de informatie stroom. Dat is wel nodig bij een (A)DSL of kabelaansluiting (naar golven), daarom spreek je daar van een 'modem' (modulator / demodulator). Bij glasvezel heb je die dus niet. Glasvezel kun je dus eigenlijk zien als 'ethernet' over glas.Jan_2teP schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 06:00:
@Buzzfeed
Alvast bedankt.
Bij een PON netwerk moet in de ONT (Optical Network Termination) wel een encryptie/decryptie plaatsvinden van jouw signaal, omdat hierbij het spectrum wordt gedeeld over meerdere aansluitingen.
Vanmorgen Tweak eruit, einde jaarcontract.
Gegevens in de Fritz 5590 gezet, herstart en draaien op Glasnet.
Top.
Gegevens in de Fritz 5590 gezet, herstart en draaien op Glasnet.
Top.
[ Voor 5% gewijzigd door XallaX op 15-01-2024 11:29 ]
Vandaag ging het dan echt gebeuren. Ik zou glasvezel internet krijgen. Na jaren wachten en daarna nog eens anderhalve maand nadat ik eigenlijk op 23-11 online zou moeten zijn. Maar niets was minder waar. Helaas heb ik nog steeds geen lichtnet. Heb de klantenservice gebeld en die zeggen ondanks dat alle apparatuur al is geïnstalleerd in de wijkcentrale er inderdaad geen lichtnet is. Ik vind het gewoon heel jammer.aartvg schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:04:
De pop waar Husk op zit is recent opgeleverd door E-fiber, Wij hebben toevallig gisten de apparatuur geïnstalleerd in deze wijkcentrale.
Sorry voor het wachten.
Geldt dat ook voor Gorinchem en dan met name mijn wijk? Want ik kreeg gisteren onderstaand antwoord te horen van ODF (e-fiber) dat mijn straat/wijk pas in maart zal zijn:aartvg schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:04:
Sorry voor het wachten.
Op het moment zal de provider hun apparatuur nog moeten installeren.
De verwachting is dat dat in Maart zal gebeuren.
Ik weet het, ik heb geen geduld
Spannend wist niet dat odf bepaald wanneer wij apparatuur plaatsen. Misschien kan het pas vanaf maart omdat er backhole naar jou pop niet gereed is.SVP schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:19:
[...]
Op het moment zal de provider hun apparatuur nog moeten installeren.
De verwachting is dat dat in Maart zal gebeuren.
Ik weet het, ik heb geen geduld
Stuur je klant nummer even via pm dan check ik het.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9qZ9rNxIdwzw0jS66b9Yzmdp.png?f=user_large)
Ik heb nu al een paar dagen dat ik hele hoge ping tijden heb. Meer mensen hier last van?
Bij tweak had ik hier nooit last van..
Als je last hebt van dit probleem kan je het beste even je router herstarten/opnieuw pppoe sessie opzetten.
Je komt dan uit op andere router van ons.
Vandaag heeft hij al een keer een herstart gehad voor een update.
Maar zowel voor als na de herstart heeft hij hoge ping tijden.
Ik ga hem nog wel een keer herstarten.
Maar zowel voor als na de herstart heeft hij hoge ping tijden.
Ik ga hem nog wel een keer herstarten.
Hier gaat het niet helemaal lekker. Postcode 1647. Capaciteitsprobleem in de avond? Of iets anders?
:fill(white):strip_exif()/f/image/VB0ncXBEYA5JokZsOfhwhZre.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/QtouahqDlmGQuZeS4XqH6ujA.png?f=user_large)
Edit: Door de helpdesk word ik het bos ingestuurd met een standaard "Wij zien niets mis. Controleer de instellingen van je router" antwoord. Jammer, ik had anders verwacht.
:fill(white):strip_exif()/f/image/VB0ncXBEYA5JokZsOfhwhZre.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/QtouahqDlmGQuZeS4XqH6ujA.png?f=user_large)
Edit: Door de helpdesk word ik het bos ingestuurd met een standaard "Wij zien niets mis. Controleer de instellingen van je router" antwoord. Jammer, ik had anders verwacht.

[ Voor 15% gewijzigd door vinniefireman op 19-01-2024 11:13 ]
Even een vraag die ik op de site van Glasnet niet kan vinden, maar Glasnet heeft geen eigen DNS servers? Ik zie in mijn OPNsense 8.8.8.8 en 1.1.1.1 voorbij komen, wat ik niet ingesteld heb. Of ik heb niet goed gekeken...
Oei, ik zie bijna exact hetzelfde. Maar mijn postcode is 2592.vinniefireman schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:13:
Hier gaat het niet helemaal lekker. Postcode 1647. Capaciteitsprobleem in de avond? Of iets anders?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/KR5VP8NyEJsO9j33I1hg98d3.png?f=user_large)
Peetz0r schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:49:
[...]
Oei, ik zie bijna exact hetzelfde. Maar mijn postcode is 2592.[Afbeelding]
vinniefireman schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@aartvg hebben jullie een nieuwe PPPoE doos neergezet? Een kennis van mij heeft zijn router gereboot op jouw advies en de nieuwe PPPoE sessie lijkt afgehandeld te worden door een BRAS die het minder druk heeft aan de Glasnet zijde?aartvg schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:38:
Als je last hebt van dit probleem kan je het beste even je router herstarten/opnieuw pppoe sessie opzetten.
Is dat echt een bigger box, of als iedereen nu zijn router reboot is het daar weer net zo druk? Heb je wat meer inzicht te delen voor ons als Tweakers?
:fill(white):strip_exif()/f/image/rpnQrOIGtu8ApK1jsCsU6M7D.png?f=user_large)
Klopt. Glasnet heeft geen eigen DNS en verwijst naar Google/Cloudflare.ardvark99 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:24:
Even een vraag die ik op de site van Glasnet niet kan vinden, maar Glasnet heeft geen eigen DNS servers? Ik zie in mijn OPNsense 8.8.8.8 en 1.1.1.1 voorbij komen, wat ik niet ingesteld heb. Of ik heb niet goed gekeken...
OK. Dan ga ik eens kijken wat ik zelf kan instellen, om iig geen direct gebruik te maken van dat soort diensten.vinniefireman schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Klopt. Glasnet heeft geen eigen DNS en verwijst naar Google/Cloudflare.
Klopt er waren capaciteitsprobleem. Dit is tijdelijk opgelost, vanmorgen rond 6:00 uur hebben we de load weer netjes verveeld tussen de 2 BRASsen voor KPN, Delta en oud Rekam netwerk. Hier zitten ook een aantal klanten in E-fiber Noord Holland op.vinniefireman schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:13:
Wij hebben wel eigen DNS alleen gebruiken we deze nog niet bij Glasnet aansluitingen, Indien je wil kan je gebruikmaken van: 185.41.38.38 en 185.41.38.41vinniefireman schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Klopt. Glasnet heeft geen eigen DNS en verwijst naar Google/Cloudflare.
Wij zijn in gesprek om al onze huidige PPPoE Servers (BRAS) te vervangen, Op dit moment hebben wij 3x BRAS hangen voor Glasnet en 2x Zakelijk.stormfly schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:52:
Is dat echt een bigger box, of als iedereen nu zijn router reboot is het daar weer net zo druk? Heb je wat meer inzicht te delen voor ons als Tweakers?
De verdeling is als volgt: Zit je op KPN, of Deltafiber zit je zeker op de zakelijke BRASsen,
Zit je op het Rekam netwerk zit je gedeeltelijk op de zakelijke BRAS of Glasnet PPPoE servers,
Zit je op het E-fiber netwerk is het voornamelijk Glasnet oplossing.
We lopen tegen de limieten van de hardware aan, zeker als je dan 1 zakelijke Bras leeg wil halen voor software update
We zijn blij met alle aanmeldingen. Maar onze techneuten kunnen het soms niet bijbenen hoeveel GB'tjes jullie verstoken.
Nog even geduld er word hard gewerkt aan meer capaciteits!
Dank voor je openheid, goed dat er wordt geïnvesteerd want de klanten investeren ook in jullie. Is er ook een plan om externe BGP sessies gelijk te trekken voor IPv4 en IPv6? Ik zag bijvoorbeeld bij mijn kennis dat akamai over IPv4 een mooi kort pad over de NL-IX heeft maar over IPv6 via een transit (NTT?) pad verloopt.aartvg schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:26:
[...]
Klopt er waren capaciteitsprobleem. Dit is tijdelijk opgelost, vanmorgen rond 6:00 uur hebben we de load weer netjes verveeld tussen de 2 BRASsen voor KPN, Delta en oud Rekam netwerk. Hier zitten ook een aantal klanten in E-fiber Noord Holland op.
[...]
Wij hebben wel eigen DNS alleen gebruiken we deze nog niet bij Glasnet aansluitingen, Indien je wil kan je gebruikmaken van: 185.41.38.38 en 185.41.38.41
[...]
Wij zijn in gesprek om al onze huidige PPPoE Servers (BRAS) te vervangen, Op dit moment hebben wij 3x BRAS hangen voor Glasnet en 2x Zakelijk.
De verdeling is als volgt: Zit je op KPN, of Deltafiber zit je zeker op de zakelijke BRASsen,
Zit je op het Rekam netwerk zit je gedeeltelijk op de zakelijke BRAS of Glasnet PPPoE servers,
Zit je op het E-fiber netwerk is het voornamelijk Glasnet oplossing.
We lopen tegen de limieten van de hardware aan, zeker als je dan 1 zakelijke Bras leeg wil halen voor software update
We zijn blij met alle aanmeldingen. Maar onze techneuten kunnen het soms niet bijbenen hoeveel GB'tjes jullie verstoken.
Nog even geduld er word hard gewerkt aan meer capaciteits!
Al deze verbeteringen zullen wel samenkomen bij die FTE's die nu al druk zijn
Ik heb nooit goed begrepen waarom een BRAS met PPPoE een voor de hand liggende ontwerpkeuze is voor een ISP? Is een DHCP gebaseerde verbinding niet schaalbaarder met de groei die je nu doormaakt, dan hoef je slechts te routeren?
Eventjes een korte update van mijn kant. @aartvg is zo vriendelijk geweest om even na te gaan hoe het zit met mijn aansluiting. En daar is uit gekomen dat de PoP waar ik op aangesloten moet worden kennelijk al klaar is.aartvg schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:00:
[...]
Spannend wist niet dat odf bepaald wanneer wij apparatuur plaatsen. Misschien kan het pas vanaf maart omdat er backhole naar jou pop niet gereed is.
Stuur je klant nummer even via pm dan check ik het.
Echter, waar ik woon, wordt glasvezel aangelegd door E-Fiber, wat nu ODF is geworden.
De aanvraag die ik had gedaan was oorspronkelijk een glasvezel abbo van Tweak, dat was op dat moment de beste en goedkoopste oplossing. Maar halverwege september kwam het nieuws dat Tweak zou gaan stoppen omdat ze overgenomen waren door Odido. Ik moest hierdoor op zoek naar een vervangende provider, want Tweak zou niet meer gaan leveren.
Hierbij kwam ik al snel bij Glasnet uit, echter die leverde op dat moment niet in mijn woonplaats, maar na contact met de Glasnet zelf, kwamen zij met de oplossing dat ze toch wilden gaan leveren in mijn woonplaats. Want ze hadden al veel meer vragen gehad om te gaan leveren vanwege het stoppen van Tweak.
Ik heb dus bij Tweak aangegeven dat ik een andere provider had gevonden en volgens Tweak was dat prima en ik kreeg per email de bevestiging dat mijn contract zou worden ontbonden.
Vervolgens heb ik een abonnement afgesloten bij Glasnet, waarbij ik bij de aanvraag te horen kreeg dat zodra alles technisch gereed was Glasnet een afspraak met mij zou maken om de aansluiting op te leveren.
MAARRRRRR, omdat ik natuurlijk geen geduld heb ben ik een aantal weken nadat mijn vezel was gemonteerd aan de bel gaan trekken. En heeft het antwoord van @aartvg mij getriggerd om weer in contact te treden met ODF over mijn aansluiting.
Na een aantal mailtjes heen en weer is nu duidelijk geworden dat Tweak mijn voorinschrijving niet heeft ingetrokken en dat dit dus ook de inschrijving van Glasnet blokkeert.
Inmiddels heeft ODF een berichtje gestuurd naar Tweak om de voorinschrijving voor mijn adres eruit te halen zodat Glasnet een inschrijving kan doen.
TLDR: Voor velen niet interesssant, maar misschien wel voor gebruikers, die net als ik zijn overgestapt van Tweak naar Glasnet, op basis van een voorinschrijving. En nu aan het wachten zijn op een bericht om aangesloten te worden; check even of het administratief goed zit bij ODF..
edit: spelfout
Bij mij exact hetzelfde. Ik woon overigens in Uitgeest (gebied 1c). Maar de aannemer moet nog wel langskomen om de aansluiting naar binnen te trekken. Ik had eind vorig jaar al eens gebeld, werd niet opgenomen. Later een mail gestuurd die wel beantwoord werd door de aannemer (Spie). Ze zouden begin dit jaar contact opnemen. Dat is nog niet gebeurd, over een week ga ik wel weer eens bellen
Dat lijkt bijna op pesterij van Odido/Tweak....verbaanr schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:27:
Bij mij exact hetzelfde. Ik woon overigens in Uitgeest (gebied 1c). Maar de aannemer moet nog wel langskomen om de aansluiting naar binnen te trekken. Ik had eind vorig jaar al eens gebeld, werd niet opgenomen. Later een mail gestuurd die wel beantwoord werd door de aannemer (Spie). Ze zouden begin dit jaar contact opnemen. Dat is nog niet gebeurd, over een week ga ik wel weer eens bellen
Ik denk meer chaos... E-Fiber neemt Cambrium over. Dat is de feitelijke club achter Tweak die ook nog zelf een netwerk had. Vervolgens neemt ODF neemt E-Fiber over, maar die mogen weer geen provider hebben. Dus ze zaten omhoog met Tweak. Vervolgens neemt T-Mobile Tweak over van E-Fiber/ODF. Daarbij worden ook afspraken worden gemaakt over exclusiviteit van T-Mobile op het netwerk van ODF in het eerste jaar na aanleg. So far so good en er zou niets veranderen. Vervolgens wijzigt T-Mobile haar strategie en naam in Odido (T-Mobile in NL stond al los van T-Mobile Duitsland). Odido besluit vervolgens helemaal te stoppen met Tweak. Odido hoopt in de tussentijd zoveel mogelijk originele klanten te behouden (met een mooie korting het eerste jaar), maar schrijft ongetwijfeld een aantal klanten af (wellicht een groep hardcore tweakers met eigen apparatuur, etc.). Tel daarbij op dat dit in een relatief korte tijd gebeurd is. Nog geen drie jaar tijd. Bij ons was er net besloten - als een van de laatste gemeenten in het land - om glasvezel aan te laten leggen door E-Fiber. Overigens om de chaos nog groter te maken, die aanleg is ook nog voor de rechter gekomen omdat Delta opeens ook een glasvezel netwerk wilde aanleggen. Delta komt nu de straat openmaken zodra E-Fiber klaar is. Tel daar dan ook nog bij op dat om het enigszins rendabel te maken (wij willen als goede Hollanders voor een dubbeltje op de eerste rang) alles bloedscherp moet worden ingekocht. Hoofdaannemers moeten daarvoor gebruik maken van onderaannemers en zetbazen die mensen in het buitenland ronselen om hier voor ons die glasvezel aan te leggen. Met vaak onrealistisch hoge productietargets per dag en zo'n laag tarief dat wij Hollanders daarvoor niet uit ons bed komen. Dus deze mensen komen uit Roemenië etc. Dit alles is niet zonder verlies aan kwaliteit. De straat is namelijk in de tussentijd opnieuw open geweest om het straatwerk op de juiste wijze te herstellen.Pixelmagic schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:45:
[...]
Dat lijkt bijna op pesterij van Odido/Tweak....
Dus tja, waar ligt de regie in zo'n proces met al die wijzigingen en gelaagdheid van partijen. Prima als alles volgens planning gaat en er niets mis gaat. Maar haal uit deze ketting één schakel en...
Nou ja ik ben een positief mens. Ik heb er nog alle vertrouwen in en in de tussentijd heeft Glasnet mij al prima geholpen door allerlei zaken na te vragen!
Delta is inmiddels afgehaakt in Castricum en idd een paar Turkse mannen kwamen namens de BAM de aansluiting regelen, overigens hele aardige en nette kerels en niet te beroerd om wat uit te leggen en de aansluiting op de gewenste manier uit te voeren.
Nu had ik ook tweak besteld maar ivm de content en korting nu even naar Ziggo gegaan vanaf kpn vvdsl maar volg hier niet voor niets. Overigens is de aansluiting tot in de meterkast aangesloten.
Nu had ik ook tweak besteld maar ivm de content en korting nu even naar Ziggo gegaan vanaf kpn vvdsl maar volg hier niet voor niets. Overigens is de aansluiting tot in de meterkast aangesloten.
Ik zit hier dus precies in dezelfde schuit, ik dacht dat Tweak automatisch wel zou kappen nadat ze waren overgenomen. Die vage mailtjes van Odido maakten het ook niet beter. Dan moet ik toch maar eens aankloppen bij ODF.SVP schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:13:
[...]
Eventjes een korte update van mijn kant. @aartvg is zo vriendelijk geweest om even na te gaan hoe het zit met mijn aansluiting. En daar is uit gekomen dat de PoP waar ik op aangesloten moet worden kennelijk al klaar is.
Echter, waar ik woon, wordt glasvezel aangelegd door E-Fiber, wat nu ODF is geworden.
De aanvraag die ik had gedaan was oorspronkelijk een glasvezel abbo van Tweak, dat was op dat moment de beste en goedkoopste oplossing. Maar halverwege september kwam het nieuws dat Tweak zou gaan stoppen omdat ze overgenomen waren door Odido. Ik moest hierdoor op zoek naar een vervangende provider, want Tweak zou niet meer gaan leveren.
Hierbij kwam ik al snel bij Glasnet uit, echter die leverde op dat moment niet in mijn woonplaats, maar na contact met de Glasnet zelf, kwamen zij met de oplossing dat ze toch wilden gaan leveren in mijn woonplaats. Want ze hadden al veel meer vragen gehad om te gaan leveren vanwege het stoppen van Tweak.
Ik heb dus bij Tweak aangegeven dat ik een andere provider had gevonden en volgens Tweak was dat prima en ik kreeg per email de bevestiging dat mijn contract zou worden ontbonden.
Vervolgens heb ik een abonnement afgesloten bij Glasnet, waarbij ik bij de aanvraag te horen kreeg dat zodra alles technisch gereed was Glasnet een afspraak met mij zou maken om de aansluiting op te leveren.
MAARRRRRR, omdat ik natuurlijk geen geduld heb ben ik een aantal weken nadat mijn vezel was gemonteerd aan de bel gaan trekken. En heeft het antwoord van @aartvg mij getriggerd om weer in contact te treden met ODF over mijn aansluiting.
Na een aantal mailtjes heen en weer is nu duidelijk geworden dat Tweak mijn voorinschrijving niet heeft ingetrokken en dat dit dus ook de inschrijving van Glasnet blokkeert.
Inmiddels heeft ODF een berichtje gestuurd naar Tweak om de voorinschrijving voor mijn adres eruit te halen zodat Glasnet een inschrijving kan doen.
TLDR: Voor velen niet interesssant, maar misschien wel voor gebruikers, die net als ik zijn overgestapt van Tweak naar Glasnet, op basis van een voorinschrijving. En nu aan het wachten zijn op een bericht om aangesloten te worden; check even of het administratief goed zit bij ODF..
edit: spelfout
Ik wacht nu nog steeds tot mijn verbinding wordt opgeleverd. Zou eigenlijk 8 december worden, toen misschien 22 december en nu is de activatiedatum geheel onbekend
Ik heb er nog een keer achteraangebeld en de PoP schijnt nog steeds niet opgeleverd te zijn en de vriendelijke helpdesk van glasnet wist helaas ook niet waarom. Kreeg het advies om maar om de paar weken te bellen voor de stand van zaken. Gelukkig dat ik een geduldig persoon ben
Zoals al aangegeven door @aartvg is alles inmiddels weer goedPeetz0r schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:49:
[...]
Oei, ik zie bijna exact hetzelfde. Maar mijn postcode is 2592.[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/8jZlkYpHBax9tg5L3hmRuZKG.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door esky op 22-01-2024 10:50 ]
Vorige week ook de overstap gedaan van Tweak naar Glasnet.
In eerste instantie nog niet gelukt om mijn Asus RT AX88U in te stellen.
Na contact met helpdesk iig op het juiste spoor gezet (VLAN instelling), maar dat heet dus net iets anders in mijn router. Uiteindelijk hier op GoT in het KPN topic de oplossing gevonden en mijn verbinding werkt nu probleemloos. (oplossing: Via LAN instellingen > IPTV > ISP: Manual Setting > internet VID =6)
In eerste instantie nog niet gelukt om mijn Asus RT AX88U in te stellen.
Na contact met helpdesk iig op het juiste spoor gezet (VLAN instelling), maar dat heet dus net iets anders in mijn router. Uiteindelijk hier op GoT in het KPN topic de oplossing gevonden en mijn verbinding werkt nu probleemloos. (oplossing: Via LAN instellingen > IPTV > ISP: Manual Setting > internet VID =6)
Vandaag een busje zo een 700 meter van mijn huis gespot waar ze met allerlei kabels bezig waren. Ik kom thuis van werk en jawel, ik heb lichtnet! Meteen alles aangesloten via de converter en ik heb eindelijk verbinding van Glasnet.
Hopelijk zo rond de 240 Volt?Husy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:25:
Vandaag een busje zo een 700 meter van mijn huis gespot waar ze met allerlei kabels bezig waren. Ik kom thuis van werk en jawel, ik heb lichtnet! Meteen alles aangesloten via de converter en ik heb eindelijk verbinding van Glasnet.
Tek gek! voor woorden dat het werkt!Husy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:25:
Mijn upload snelheid komt niet hoger dan 300mbps. Dit terwijl mijn download de 900 haalt. Meerdere speedtests over de lan gedaan en ook verschillende laptops geprobeerd maar helaas blijft de upload toch hangen.
@Husy hoe is je opstelling? Eigen router, Glasnet router, media omvormer, .....?
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Ik heb een eigen deco mesh systeem met een converter van tp-link.RobbyTown schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:32:
@Husy hoe is je opstelling? Eigen router, Glasnet router, media omvormer, .....?
Geen idee welke Deco je hebt maar hier posten ze iets soortgelijks: https://www.reddit.com/r/..._xe75_slow_upload_speeds/Husy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:02:
[...]
Ik heb een eigen deco mesh systeem met een converter van tp-link.
Enige manier om snel uit te sluiten is je Deco even te wisselen voor iets anders.
Ook ik zit hier in gebied Limmen (e fiber) te wachten dat de glasvezel die naast mijn voordeur ligt eindelijk eens in mijn meterkast wordt aangesloten. Ik zit in gebied 5 en het duurt allemaal wel erg lang. Geen bericht, mailtjes naar e fiber krijg ik bullshit antwoorden terug. Glasnet weet ook niet meer. Mijn collega aan de andere kant van het dorp is al aangesloten door odido. Bijna al spijt ook niet voor odido gekozen te hebben.
Dit geldt overigens voor de gehele gemeente Castricum. Eerst gaan ze graven, dan schieten en bij het doortrekken naar je huis moeten ze een afspraak inplannen. Tegen mij hadden ze gezegd dat het alleen tussen dan en dan kan dus heb die afspraak ook maar zo snel mogelijk geregeld en het ligt hier dus ook al binnen. Dit omdat ze daarna weer een ander gebied zullen doen (ik verwacht dat ze de uitstekende kabels op het einde allemaal meenemen/doortrekken) en je anders wel maanden kunt wachten. En om nog maar eens te bevestigen dat het aan de individuele afspraak ligt, hier in de straat is alles al naar binnen getrokken op één adres na. Welke provider je kiest heeft er dus helemaal niks mee te maken. Ik had mij ingeschreven voor Tweak en later Glasnet. Alleen de oplevering van Glasnet zelf laat nu nog op zich wachten.arie2005 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:02:
Ook ik zit hier in gebied Limmen (e fiber) te wachten dat de glasvezel die naast mijn voordeur ligt eindelijk eens in mijn meterkast wordt aangesloten. Ik zit in gebied 5 en het duurt allemaal wel erg lang. Geen bericht, mailtjes naar e fiber krijg ik bullshit antwoorden terug. Glasnet weet ook niet meer. Mijn collega aan de andere kant van het dorp is al aangesloten door odido. Bijna al spijt ook niet voor odido gekozen te hebben.
@Husy Dat is precies het verschijnsel (lagere upload- dan downloadsnelheid) dat ik de laatste weken ook heb opgemerkt op een pc met Windows 10 Pro die via een ethernetkabel is aangesloten op een Draytek Vigor 2133, in e-fibergebied, Noord-Limburg. Bij mij blijft de uploadsnelheid ook steeds steken tussen de 200 en 400 mbit/sec.
Ik heb het volgende getest, zonder dat het een verschil maakte: andere Windows 10 pc's gebruiken (zowel laptops als desktops), een andere router (TP Link) proberen, de pc met een andere ethernetkabel aansluiten, alle LAN-ethernetkabels uit de router loshalen behalve die van de pc, verschillende browsers gebruiken, de Speedtest-app gebruiken ipv een browser, tijdelijk de antivirus uitzetten (ESET NOD32), Windows opstarten in de veilige modus.
Toen kwam ik op het idee de pc eens op te starten met een Ubuntu usb-stick, en jawel hoor: In Ubuntu is de uploadsnelheid 940 mbit/sec, dus wat je zou mogen verwachten.
Nu nog zoeken naar de verklaring voor die traagheid in Windows. Zou er misschien malware kunnen draaien? Of is het iets met de Defender-firewall? Hoe vind je dat uit?
Ik heb het volgende getest, zonder dat het een verschil maakte: andere Windows 10 pc's gebruiken (zowel laptops als desktops), een andere router (TP Link) proberen, de pc met een andere ethernetkabel aansluiten, alle LAN-ethernetkabels uit de router loshalen behalve die van de pc, verschillende browsers gebruiken, de Speedtest-app gebruiken ipv een browser, tijdelijk de antivirus uitzetten (ESET NOD32), Windows opstarten in de veilige modus.
Toen kwam ik op het idee de pc eens op te starten met een Ubuntu usb-stick, en jawel hoor: In Ubuntu is de uploadsnelheid 940 mbit/sec, dus wat je zou mogen verwachten.
Nu nog zoeken naar de verklaring voor die traagheid in Windows. Zou er misschien malware kunnen draaien? Of is het iets met de Defender-firewall? Hoe vind je dat uit?
Husy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:23:
Mijn upload snelheid komt niet hoger dan 300mbps. Dit terwijl mijn download de 900 haalt. Meerdere speedtests over de lan gedaan en ook verschillende laptops geprobeerd maar helaas blijft de upload toch hangen.
[ Voor 2% gewijzigd door Paut op 24-01-2024 10:08 . Reden: typfoutje ]
VPN (als je die gebruikt) of netwerk drivers daar zou ik het eerst zoeken. Software iig.
[ Voor 25% gewijzigd door bjusterbaarlik op 24-01-2024 11:50 ]
Ik gebruik geen VPN, maar zie wel deze informatie:
https://learn.microsoft.c...vs-linux-on-same-hardware
https://learn.microsoft.c...vs-linux-on-same-hardware
bjusterbaarlik schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:49:
VPN (als je die gebruikt) of netwerk drivers daar zou ik het eerst zoeken. Software iig.
Het is mij gelukt om een upload snelheid van rond de 800mbits te krijgen. Windows 11 wel en direct aangesloten op de hoofddeco met een lan-kabel, dus geen tussenkomst van een switch of een secundaire deco ofzo. Zou het met Windows 10 te maken hebben dan? Andere laptop die ik heb gebruikt was dus wel windows 10 en niet 11.Paut schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:10:
@Husy Dat is precies het verschijnsel (lagere upload- dan downloadsnelheid) dat ik de laatste weken ook heb opgemerkt op een pc met Windows 10 Pro die via een ethernetkabel is aangesloten op een Draytek Vigor 2133, in e-fibergebied, Noord-Limburg. Bij mij blijft de uploadsnelheid ook steeds steken tussen de 200 en 400 mbit/sec.
[...]
@Husy die Windows 10 kan zoveel zijn. Zoals al vermeld drivers, is die Windows 10 pc/laptop wel snel genoeg? Kan de cpu het wel bijhouden bv.
Het is een laptop uit 2023 dus ja. Heb niks getest op oude laptops.RobbyTown schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:04:
@Husy die Windows 10 kan zoveel zijn. Zoals al vermeld drivers, is die Windows 10 pc/laptop wel snel genoeg? Kan de cpu het wel bijhouden bv.
Als je het echt heel belangrijk vind, dan kun je overwegen om een schone install. van Windows 10 op de laptop te doen, en eventueel kun je er ook W11 op zetten, ook als de laptop niet "geschikt" is voor W11, de meesten hier weten wel hoe dat werkt.
Interessant dat het probleem in Windows 11 niet lijkt te bestaan.
Ik maak uit verschillende websites op dat die vertraging er alleen in Windows 10 is, en dan pas vanaf een bepaalde versie. Het zou te maken hebben met de suboptimale optimalisatie van de pakketoverdracht.
Ik heb helaas niet de kennis om mijn netwerkverkeer te analyseren op pakketniveau. Upgraden naar Winndows 11 kan volgens Microsoft niet met mijn pc (te oud), dus zal ik moeten wachten tot er een keer een nieuwe pc in huis komt of totdat MS het probleem oplost.
Ik maak uit verschillende websites op dat die vertraging er alleen in Windows 10 is, en dan pas vanaf een bepaalde versie. Het zou te maken hebben met de suboptimale optimalisatie van de pakketoverdracht.
Ik heb helaas niet de kennis om mijn netwerkverkeer te analyseren op pakketniveau. Upgraden naar Winndows 11 kan volgens Microsoft niet met mijn pc (te oud), dus zal ik moeten wachten tot er een keer een nieuwe pc in huis komt of totdat MS het probleem oplost.
Husy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:40:
[...]Zou het met Windows 10 te maken hebben dan? Andere laptop die ik heb gebruikt was dus wel windows 10 en niet 11.
Windows 10 helemaal opnieuw installeren zal niet werken, volgens de vele sites met probleemoplossing voor dit verschijnsel.
Ndgf schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:08:
Als je het echt heel belangrijk vind, dan kun je overwegen om een schone install. van Windows 10 op de laptop te doen, en eventueel kun je er ook W11 op zetten, ook als de laptop niet "geschikt" is voor W11, de meesten hier weten wel hoe dat werkt.
Geef eens een bron want ik heb hier niets van gelezen… ook niet hier op Tweakers.Paut schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:54:
Interessant dat het probleem in Windows 11 niet lijkt te bestaan.
Ik maak uit verschillende websites op dat die vertraging er alleen in Windows 10 is, …
[...]
Maandag ga ik over naar Glasnet, ik heb nu een Edgerouter 4 met eigen SFP die wil ik dus uiteraard blijven gebruiken. Maar nu vraag ik mij af wat zijn de juiste/beste settings?
Volgens een video op youtube moet de MTU lager dan 1500 maar ik denk dat dit niet hoeft bij Glasnet? En je zit ook nog met de zogenaamde TCP MSS clamping. Ik vond op een website dat dit getal moet zijn MTU -20 -20 dus bij 1500 MTU zet je het op 1460.
Ik heb hier helaas geen verstand van maar mogelijk zijn er andere die ook de zelfde hardware hebben en de juiste settings?
Volgens een video op youtube moet de MTU lager dan 1500 maar ik denk dat dit niet hoeft bij Glasnet? En je zit ook nog met de zogenaamde TCP MSS clamping. Ik vond op een website dat dit getal moet zijn MTU -20 -20 dus bij 1500 MTU zet je het op 1460.
Ik heb hier helaas geen verstand van maar mogelijk zijn er andere die ook de zelfde hardware hebben en de juiste settings?
@Tweak_ MTU op 1508 blijkbaar zie post: vinniefireman in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"
Thnx, heb ik er dus alsnog overheen gekeken.RobbyTown schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:46:
@Tweak_ MTU op 1508 blijkbaar zie post: vinniefireman in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"
Ik ben maar een netwerk leek maar ben wel nieuwsgierig. In mijn PFsense configuratie stond de MTU op 1500. Ik begrijp dat dit de maximale grootte van een pakket is in bytes? Ik heb het nu maar als test op 1508 gezet ondanks dat ik geen problemen ervaarde. Wat voor verschil zou de verhoging van 8 bytes moeten geven?
MTU is de maximaal maat aan pakketjes die een router over een verbinding stuurt. Dus als de pakketjes groter kunnen zijn kun je met minder pakketjes even veel data versturen. Minder pakketjes is minder overhead dus een hogere snelheid. Nu gaat het om 1500 vs 1508 wat een 0.5% snelheidsverschil op zou leveren. Verwaarloosbaar dus.
Let wel op dat op de verschillende netwerken waar Glasnet over levert verschillende MTU's worden ondersteund en dat je niet altijd duidelijk een terugkoppeling krijgt van je router waarom er issues zijn.
Mijn advies zou altijd zijn om de MTU op 1492 te zetten. Dan kunnen de 8 bytes van de PPPoE header er nog bij en kan het allemaal zonder issues door een 1500 MTU link (wat als het goed is overal ondersteund wordt).
Let wel op dat op de verschillende netwerken waar Glasnet over levert verschillende MTU's worden ondersteund en dat je niet altijd duidelijk een terugkoppeling krijgt van je router waarom er issues zijn.
Mijn advies zou altijd zijn om de MTU op 1492 te zetten. Dan kunnen de 8 bytes van de PPPoE header er nog bij en kan het allemaal zonder issues door een 1500 MTU link (wat als het goed is overal ondersteund wordt).
Helder! Ik begrijp dat we zelf als hobbyisten aan het klooien zijn met onze eigen spullen maar zijn dit geen instellingen waar Glasnet meer transparantie over kan geven?Quas schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:07:
MTU is de maximaal maat aan pakketjes die een router over een verbinding stuurt. Dus als de pakketjes groter kunnen zijn kun je met minder pakketjes even veel data versturen. Minder pakketjes is minder overhead dus een hogere snelheid. Nu gaat het om 1500 vs 1508 wat een 0.5% snelheidsverschil op zou leveren. Verwaarloosbaar dus.
Ik zal het binnenkort inventariseren per netwerk en dan op de https://glasnet.nl/eigenmodem.html erbij vermelden. Goede oplossing?Bytebandit schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:12:
[...]
Helder! Ik begrijp dat we zelf als hobbyisten aan het klooien zijn met onze eigen spullen maar zijn dit geen instellingen waar Glasnet meer transparantie over kan geven?
Prima oplossing!Quas schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:16:
[...]
Ik zal het binnenkort inventariseren per netwerk en dan op de https://glasnet.nl/eigenmodem.html erbij vermelden. Goede oplossing?
Maak je dan ook meteen een kopje voor KPN zodat iedereen weet dat er een VLAN nodig is
@Quas Als je de gegevens zo uit jou mouw kan schudden. DM mij even dan zet ik het alvast in de TS
.
Ik gebruik een Fritzbox 5590 met een AON module erin.
Werkt perfect, alleen instellen van de MTU is niet mogelijk, AVM zegt hier het volgende over:
Het verlies is minimaal maar misschien iets voor Glasnet om mee te nemen in de netwerkinstellingen?
Werkt perfect, alleen instellen van de MTU is niet mogelijk, AVM zegt hier het volgende over:
https://nl.avm.de/service...e-in-FRITZ-Box-aanpassen/In de FRITZ!Box kan de MTU-grootte (Maximum Transmission Unit) niet handmatig worden aangepast. Dat betekent dus dat de maximale grootte van de gebruikersgegevens die in één gegevenspakket kunnen worden doorgegeven, niet handmatig kan worden aangepast.
Het handmatig aanpassen van de MTU-grootte is ook niet nodig, omdat de FRITZ!Box ondersteuning biedt voor MSS clamping (Maximum Segment Size), waardoor automatisch de grootte van de gegevenspakketten wordt aangepast aan de kleinere MTU van de netwerken die met elkaar verbonden zijn.
Er treedt dus geen prestatieverlies op door gefragmenteerde of genegeerde gegevenspakketten.
Het verlies is minimaal maar misschien iets voor Glasnet om mee te nemen in de netwerkinstellingen?
Ik ben met je eens dat het in de praktijk weinig verschil maakt, maar bovenstaande klopt niet.Quas schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:07:
Nu gaat het om 1500 vs 1508 wat een 0.5% snelheidsverschil op zou leveren. Verwaarloosbaar dus.
Want voor ieder extra pakket (van in het slechtste geval alleen die 8 bytes of minder) moet weer 20 bytes extra IP header verzonden worden. Daarnaast kost ieder extra IP pakket weer extra CPU cycles in je router.
Dus? Als ik het goed snap op de interface (bij mij eth3) de MTU op 1508 zetten en op de PPPoE zet ik hem op 1500 ?
Maar moet die TCP MSS Clamping dan gewoon uit blijven?
Maar moet die TCP MSS Clamping dan gewoon uit blijven?
Mits je op een deel van het Glasnet netwerk zit wat MTU >1500 ondersteund is dit wat mij betreft de beste optie. Wil je het op safe spelen dan zet je PPPoE op MTU 1492 en hou je de eth interface op 1500, dat werkt altijd.Tweak_ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:11:
Dus? Als ik het goed snap op de interface (bij mij eth3) de MTU op 1508 zetten en op de PPPoE zet ik hem op 1500 ?
TCP MSS clamping kun je uit laten. Dat heb je (in principe) in geen geval nodig.
Thnx! Ik ga het maandag gewoon proberen =) (E-Fiber heeft het hier aangelegd)vinniefireman schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:09:
[...]
Mits je op een deel van het Glasnet netwerk zit wat MTU >1500 ondersteund is dit wat mij betreft de beste optie. Wil je het op safe spelen dan zet je PPPoE op MTU 1492 en hou je de eth interface op 1500, dat werkt altijd.
TCP MSS clamping kun je uit laten. Dat heb je (in principe) in geen geval nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ op 26-01-2024 23:22 ]
Met dank aan deze post hoefde ik maar 2 minuten met Robert te bellen (Kremx schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:03:
[...]
Bij deze een update van mijn kant omdat de situatie inmiddels is opgelost!
Naar aanleiding van de problemen die wij ervaarde contact gehad met de helpdesk van Glasnet, om vervolgens afgelopen zaterdag 2,5 uur met Robert () aan de telefoon te hangen om het probleem te troubleshooten. Na van alles geprobeerd te hebben trokken we de conclusie dat het waarschijnlijk aan de mediaconverter van Tweak lag. Glasnet heeft direct een nieuwe mediaconverter opgestuurd maar voor de zekerheid toch een monteur ingepland. Twee dagen later zelf de mediaconverter aangesloten en de verbinding bleek meteen stabiel op circa 950mbit symmetrisch. De monteur hoefde uiteindelijk dus niet te komen!
Inmiddels dus alweer enkele dagen stabiel en helemaal tevreden met de verbinding.
Zojuist bij NLziet blur beeld en internet hing. In die grafiek niet te zien (update 21:02 inmiddels wel) maar bij deze is er een dipje te zien: https://stats.ams-ix.net/index.htmlaartvg schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:00:
Gisten avond was er een verstoring op de AMS-IX, 1 van onze 2 porten met de AMS-IX gingen plat, BGP heeft het dan even druk met al het verkeer her routeren. Als je je router dan een ping op heeft staan naar bijvoorbeeld Google voor check internet dan is dit even plat geweest.
Is de dip zeker te zien.
Bij AMS al de 2de dip het spul aan vervanging toe?
Volgens mij wordt de AMS-IX juist vervangen van X naar Juniper deze periode.RobbyTown schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:20:
[...]
Zojuist bij NLziet blur beeld en internet hing. In die grafiek niet te zien maar bij deze is er een dipje te zien: https://stats.ams-ix.net/index.html
Bij AMS al de 2de dip het spul aan vervanging toe?
[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 27-01-2024 20:26 ]
De switch van ams-ix is herstart. Ams-ix heeft mooie oplossing dat je op dat moment automatisch overschakelt naar andere hardware. Alleen moeten sommige bgp sessies opnieuw opgebouwd worden.
Waarom die grafiek zoon enorme dip laat zien is omdat ze problemen hebben met het uitlezen van een switch doormiddel van SNMP.
Niet de eerste keer wat ze problemen hebben afgelopen maand.
Binnenkort (opdracht gegeven) gaan we net glasnet van 20g naar 100g upgraden op de ans-ix
Waarom die grafiek zoon enorme dip laat zien is omdat ze problemen hebben met het uitlezen van een switch doormiddel van SNMP.
Niet de eerste keer wat ze problemen hebben afgelopen maand.
Binnenkort (opdracht gegeven) gaan we net glasnet van 20g naar 100g upgraden op de ans-ix
Alles lijkt gewoon te werken.. eth3 staat op 1508 MTU en de PPPoE op 1500 upload snelheid lijkt iets lager als ik had met netrebel.Tweak_ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:21:
[...]
Thnx! Ik ga het maandag gewoon proberen =) (E-Fiber heeft het hier aangelegd)
Omdat je in E-Fiber zit dacht jij komt ook van Tweak (wat bij vele het geval isTweak_ schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:33:
[...]
Alles lijkt gewoon te werken.. eth3 staat op 1508 MTU en de PPPoE op 1500 upload snelheid lijkt iets lager als ik had met netrebel.
@ernstoud
De bron was eigenlijk het ontbreken van bronnen over dit probleem in Windows 11, maar na wat uitgebreider speurwerk weet ik nu dat het ook voorkomt in Windows 11 (in Windows gaat downloaden veel langzamer dan uploaden ten opzichte van Ubuntu, terwijl de uploadsnelheid gelijk is).
Zoals hier, over Win11: https://www.reddit.com/r/..._internet_speed_is_three/
De bron was eigenlijk het ontbreken van bronnen over dit probleem in Windows 11, maar na wat uitgebreider speurwerk weet ik nu dat het ook voorkomt in Windows 11 (in Windows gaat downloaden veel langzamer dan uploaden ten opzichte van Ubuntu, terwijl de uploadsnelheid gelijk is).
ernstoud schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:11:
[...]
Geef eens een bron want ik heb hier niets van gelezen… ook niet hier op Tweakers.
Ik heb hier op een Windows 10 PC gewoon de volle mep (940/930). In de link waar je naar verwijst lijkt het me een driver probleem.Paut schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:40:
@ernstoud
[...]
Het heeft niks met Windows 10 of 11 nodig maar een stukje software op je PC misschien een driver zoals enkele dagen geleden al aangegeven. Dit is niet een probleem wat alle andere mensen hebben namelijk die gebruik maken van Windows 10 of 11. Vandaar dat je er ook bijna niks over kan vinden.Paut schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:40:
@ernstoud
[...]
En als wel veel W10 of W11 gebruikers dit probleem hadden, had het ook wel op Tweakers gestaan.bjusterbaarlik schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:29:
[...]
Het heeft niks met Windows 10 of 11 nodig maar een stukje software op je PC misschien een driver zoals enkele dagen geleden al aangegeven. Dit is niet een probleem wat alle andere mensen hebben namelijk die gebruik maken van Windows 10 of 11. Vandaar dat je er ook bijna niks over kan vinden.
Ik zit best vaak laat nog achter de pc, netrebel heeft regelmatig "onaangekondigd onderhoud" uitgevoerd (dus in de avond) ze hebben toen beloofd er een soort backup lijn bij te maken in oktober. Hierna weer 2x gehad dus die 2de lijn was/is er nog niet. En nog wat andere dingetjes, ik vind de communicatie niet fijn en ook vaak laat antwoord je kan niet bellen niks.RobbyTown schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Omdat je in E-Fiber zit dacht jij komt ook van Tweak (wat bij vele het geval is), maar niet dus. Wat is de reden van de switch dat je netrebel verlaat?
Ik miste ook een smtp server en die bied Glasnet wel aan.
@Tweak_ aha oke duidelijke. Tja tegen het premium support van de Glasnet crew hier op tweakers kan niemand tegen op

@ernstoud niet alles komt in bij de Tweakers FP. Al diverse dingen in het verleden gesubmit maar komen nooit door. Voorbeeld ongeveer 1 week geleden per 1 maart stopt er een webhosting bedrijf (900 websites worden er gehost) gesubmit niets op de FP, aardig nieuwswaardig zou ik zeggen, want klanten moeten snel plots een alternatieve partij vinden en de boel verhuizen. Maar prijsverhoging van een webhosting bedrijven die worden wel geplaatst. Of zo iets als dit of dit haalt het nieuws wel.
@ernstoud niet alles komt in bij de Tweakers FP. Al diverse dingen in het verleden gesubmit maar komen nooit door. Voorbeeld ongeveer 1 week geleden per 1 maart stopt er een webhosting bedrijf (900 websites worden er gehost) gesubmit niets op de FP, aardig nieuwswaardig zou ik zeggen, want klanten moeten snel plots een alternatieve partij vinden en de boel verhuizen. Maar prijsverhoging van een webhosting bedrijven die worden wel geplaatst. Of zo iets als dit of dit haalt het nieuws wel.
[ Voor 80% gewijzigd door RobbyTown op 30-01-2024 09:11 ]
Goed nieuws voor (toekomstige) klanten in Castricum, De backhole is eindelijk gereed. Het zal niet lang meer duren voordat de eerste klanten online kunnen gaan komen.
Moet nog wel apparatuur geplaats worden!
Klanten in Uitgeest moeten nog even geduld hebben sorry!
Ahhaartvg schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:34:
Maar bedankt voor het op de hoogte houden.
15x330 SW38
Ik zal eens kijken of ik die drivers kan updaten. Het doet zich hier voor op 3 Windows 10-pc's met drie verschillende netwerkkaarten. Dat is wel heel opvallend. Bedankt in elk geval voor het meedenken, @ernstoud
ernstoud schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:10:
[...]Ik heb hier op een Windows 10 PC gewoon de volle mep (940/930). In de link waar je naar verwijst lijkt het me een driver probleem.
aartvg schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:34:
Goed nieuws voor (toekomstige) klanten in Castricum, De backhole is eindelijk gereed. Het zal niet lang meer duren voordat de eerste klanten online kunnen gaan komen.

Hi, iemand hier ervaring met Glasnet op CAI Harderwijk met een Fritz!Box? Ik stap over van Tweak. De oude situatie is:
Glasvezel uit de grond → Passief kastje van CAI Harderwijk → dun glasvezeltje → Actief Genexis kastje → ethernet → Fritz!Box 7590 AX (Ethernet WAN poort)
Nu heb ik van Glasnet een Fritz!Box 5530 gekregen. Deze heeft geen Ethernet poort voor WAN, maar zo'n SFP poort. Ik denk dus dat ik nog een SFP module nodig heb. En ik weet niet of er SFP modules zijn waar het dunne glasvezeltje direct in past, of dat ik ook nog een media converter o.i.d. nodig heb? Zou ik dat van CAI Harderwijk moeten krijgen, of van Glasnet?
Glasvezel uit de grond → Passief kastje van CAI Harderwijk → dun glasvezeltje → Actief Genexis kastje → ethernet → Fritz!Box 7590 AX (Ethernet WAN poort)
Nu heb ik van Glasnet een Fritz!Box 5530 gekregen. Deze heeft geen Ethernet poort voor WAN, maar zo'n SFP poort. Ik denk dus dat ik nog een SFP module nodig heb. En ik weet niet of er SFP modules zijn waar het dunne glasvezeltje direct in past, of dat ik ook nog een media converter o.i.d. nodig heb? Zou ik dat van CAI Harderwijk moeten krijgen, of van Glasnet?
Raar dat ze dan een 5530 zonder SFP verstrekken, dan lijkt die dus te ontbreken. Ik zou ze dan maar eens even bellen. Glasvezel gaat rechtstreeks in de SFP.trab_78 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:41:
Hi, iemand hier ervaring met Glasnet op CAI Harderwijk met een Fritz!Box? Ik stap over van Tweak. De oude situatie is:
Kijk eens goed, cq plaats eens een foto?trab_78 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:41:
Alles kan stuk.
Ik heb ze al gebeld, wordt teruggebeld. Maar dat zal wel niet meer vandaag zijn... Ik zal hier laten weten wat de uitkomst is.ernstoud schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:08:
[...]
Raar dat ze dan een 5530 zonder SFP verstrekken, dan lijkt die dus te ontbreken. Ik zou ze dan maar eens even bellen. Glasvezel gaat rechtstreeks in de SFP.
Je kan ook gewoon je originele Fritzbox gebruiken. Ff PPPoE instellen met user+pass en gaan!trab_78 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:08:
[...]
Ik heb ze al gebeld, wordt teruggebeld. Maar dat zal wel niet meer vandaag zijn... Ik zal hier laten weten wat de uitkomst is.