[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1

Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillingStream
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-11-2024
Dan misschien toch maar naar freedom als de prijs van GN niet zal dalen 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22
Meer mensen last van micro outages op Glasnet. Ben sinds een maand over en valt me op dat elke dag er wel een outage is van een paar minuten. Soms overdag en soms in de nacht.

Ben overgestapt van tweak naar glasnet (beide e-fiber).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
cvs79 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:32:
Meer mensen last van micro outages op Glasnet. Ben sinds een maand over en valt me op dat elke dag er wel een outage is van een paar minuten. Soms overdag en soms in de nacht.

Ben iets meer dan een maandje over naar Glasnet.

Af en toe heb ik met NLziet dat die gaat laden en gaat niet verder. Bij NLziet geen storing te zien.

Als ik op mijn PRTG kijk zie ik dan wel een packetloss maar geen down. Weet alleen niet zeker als dit aan glasnet ligt net voor ik Tweak ging verlaten had ik er ineens last van dan NLziet ermee stopt en oneindig blijft laden.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:37
Nog even update over de storing die wij maandag hadden. Gisteren is de monteur langs geweest in de wijkcentrale en de fout is hersteld. Daarna kwam mijn verbinding niet up en werd ik gelijk gebeld. Bij het uitzoeken van het probleem, uiteindelijk ook nog een keer het wachtwoord verkeerd ingevoerd. Heel fijn dat ze pro-actief belden toen de verbinding niet up kwam.

Verder was het een combinatie van een administratieve fout en monteur die klakkeloos onze verbinding eruit heeft gehaald en iemand er anders in gepatcht heeft (omdat in theorie onze verbinding op een andere poort zat). Nee heel handig maar fouten gebeuren. Blij met hoe het afgehandeld, en meerdere keren domme pech waardoor het wat langer geduurd heeft. In de wacht bij de helpdesk en ondertussen horen van andere mensen met (een ongerelateerde) storing, daardoor alleen een chat bericht achterlaten waar ze blijkbaar even niet aan toegekomen en toen duurde het even voordat het iedereen door had wat er daadwerkelijk mis was. Kan gebeuren, hopelijk blijft de volgende monteur van onze kabel af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
RobbyTown schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:44:
[...]

Ben iets meer dan een maandje over naar Glasnet.

Af en toe heb ik met NLziet dat die gaat laden en gaat niet verder. Bij NLziet geen storing te zien.

Als ik op mijn PRTG kijk zie ik dan wel een packetloss maar geen down. Weet alleen niet zeker als dit aan glasnet ligt net voor ik Tweak ging verlaten had ik er ineens last van dan NLziet ermee stopt en oneindig blijft laden.
NLZIET gaat niet lekker om met packetloss. Heb je smokeping draaien naast PRTG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:56

Tagging @aartvg, kan Glasnet hier zelf ook een troubleshoot voor op tuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:28:
[...]

NLZIET gaat niet lekker om met packetloss. Heb je smokeping draaien naast PRTG?
Ben geen linux wonder heb heel kort smokeping gehad, alleen bij een reboot startte dat smokeping niet en de tuts op internet zijn van oudere versies. Was veel tijd kwijt om het up en running te krijgen. Dus heb alleen PRTG.

Nu moet ik zeggen ik gisteren niet verder heb gekeken dan alleen mijn internet lijn.

Tijdje terug had ik een PC(plex in Proxmox) die nogal raar was. Na veel onderzoeken bleek Als iemand via een LG plex starte vloog bij mij het netwerk uit. Met een chromecast niets aan de hand. Terug naar de oude pc niets aan de hand als LG iets starte. Geen idee waar dat aan ligt (pc of de rest van de netwerkapparatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
RobbyTown schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:58:
[...]

Ben geen linux wonder heb heel kort smokeping gehad, alleen bij een reboot startte dat smokeping niet en de tuts op internet zijn van oudere versies. Was veel tijd kwijt om het up en running te krijgen. Dus heb alleen PRTG.

Nu moet ik zeggen ik gisteren niet verder heb gekeken dan alleen mijn internet lijn.

Tijdje terug had ik een PC(plex in Proxmox) die nogal raar was. Na veel onderzoeken bleek Als iemand via een LG plex starte vloog bij mij het netwerk uit. Met een chromecast niets aan de hand. Terug naar de oude pc niets aan de hand als LG iets starte. Geen idee waar dat aan ligt (pc of de rest van de netwerkapparatuur)
Plex heb ik geen kennis van, ik zou dan een Ubuntu VM maken in proxmox daar docker in installeren en daarin smokeping dan heb je weinig onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:56
stormfly schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:59:
[...]

Plex heb ik geen kennis van, ik zou dan een Ubuntu VM maken in proxmox daar docker in installeren en daarin smokeping dan heb je weinig onderhoud.
Kan ook erg goed met ESXi van VMware :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:59:
[...]

Zal nog een keer een poging wagen
https://atetux.com/how-to...smokeping-on-ubuntu-20-04
Is het meest recente wat ik kan vinden. Iemand die ubuntu v 22 met docker en smokeping ergens een kant en klare tutorial beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
japie101 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:01:
[...]

Kan ook erg goed met ESXi van VMware :*)
Nee joh dan moet je weer een extern backup pakket organiseren, ik mag ook graag linux zaken direct in het debian proxmox OS draaien. Dat kan niet met ESXi 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
RobbyTown schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:07:
[...]

Zal nog een keer een poging wagen
https://atetux.com/how-to...smokeping-on-ubuntu-20-04
Is het meest recente wat ik kan vinden. Iemand die ubuntu v 22 met docker en smokeping ergens een kant en klare tutorial beschikbaar is?
https://docs.linuxserver.io/images/docker-smokeping/

Deze draai ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41

Stuur je gegevens even via pm naar mij toe. Ik kijk graag met je mee of we het probleem kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Daar kom ik helaas niet aan uit. Krijg niet echt een handleiding gevonden hoe ik up en running krijg.

Ik installeer Ubuntu VM in Proxmox
Dan moet er docker op hier wat gevonden: https://cloudcone.com/doc...er-on-ubuntu-22-04-20-04/
Docker draait krijg ik dan terug maar geen idee hoe en wat daarna te doen om de stap naar https://docs.linuxserver.io/images/docker-smokeping/ te maken om smokeping te kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:25
Tot hoe laat werkende de patch mannetjes bij glasnet?

Ik zou vandaag omgezet worden naar hun netwerk. Maar tot op heden nog niks van vernomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Migraties worden normaal gesproken uitgevoerd voor 12 uur smiddags.

Stuur je postcode en huisnummer even in pm naar mij dan check ik het voor je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 07:56
Gisteren ben ik eindelijk over gegaan van Delta naar Glasnet op het Delta Fiber Netwerk (DFN).

Zoals ik al gelezen had van mensen die op DFN overstappen naar Freedom of Odido kan het soms lang duren tussen dat de monteur de Nokia XS-010X-Q ONT plaatst en dat je die ook echt kunt gebruiken. In mijn geval 9 dagen (!!). Gelukkig kan je in de tussentijd het Delta modem weer aansluiten zodat je niet eindeloos zonder internet zit.

Toen gisteren de internetverbinding van het Delta modem wegviel heb ik de ONT weer aangesloten met daarachter mijn eigen router. Er ging iets niet goed met PPPoE, maar de helpdesk had het aan hun kant in no time verholpen via chat en telefoon. Na wat stoeien met de instellingen van mijn Mikrotik (zoals de helpdesk van Glasnet ook zie, zelf de oplossing vinden geeft voldoening :) ) was ik eindelijk over naar internet via Glasnet. *O*

De verbinding werkt top, maar ik gebruik het nog te kort om er iets zinnigs over te zeggen. Ik moet alleen nog even tijd nemen om ipv6 op mijn Mikrotik router in te stellen.

Owja deze smokeping vanaf een linux machine naar eerst het Delta modem en daarna mijn eigen router is wel grappig. Het verschil kan ook komen door andere aanpassingen die ik tegelijk in mijn netwerk gedaan heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWbb98hdmA0E6TMlbvRs5dlpu0A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mSNGHBoQFnp9JqTyuFEqUyj4.png?f=user_large

• RobbyTown
  • Niet online
@esky welke linux / hoe draai je smokeping? Zou het bij mij ook graag werkend willen krijgen, ben alleen geen linux talent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:59
Ik ben ook over van Tweak naar Glasnet. Dik tevreden. PPPoE en IPv6, alles werkte direct op mijn Edgerouter. Ik heb de wan interface op MTU 1508 staan zodat de PPPoE tunnel MTU 1500 kan houden. Ook dat lijkt prima te werken. Wel zijn de roundtrip tijden naar mijn smokeping targets (marginaal) omhoog gegaan :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXKN0Ib_oR2BlC1n_m0cJgCcnHY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2gxnP6WNJs956Ajg0IIw54sz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
RobbyTown schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:00:
@esky welke linux / hoe draai je smokeping? Zou het bij mij ook graag werkend willen krijgen, ben alleen geen linux talent.
Beetje offtopic, maar ik gebruik op Debian de versie die in apt zit. Zoiets.

• borrie76
  • Laatst online: 08-09 01:12
RobbyTown schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:15:
[...]
...

Ik installeer Ubuntu VM in Proxmox
...
ALs je de debian/ubuntue template (LXC container) op je PROXMOX draait, geeft dat een iets beter/eerlijker resultaat, dan via docker container. Het zal niet héél veel schelen, maar in mijn eigen opzet met 3(!) geschakelde routers op de bridge(interface) is het dan iets overzichtelijker bij het troubleshoot-en (omdat ik dan kan checken of er elders in mijn netwerken congestie optreedt).

Bijkomend voordeel is dat je alles via apt kunt installeren, maar dat geldt voor Ubuntu VM/LXC net zo. Heb je een specifieke reden om dit via Docker te willen doen?

• RobbyTown
  • Niet online
borrie76 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:33:
[...]

ALs je de debian/ubuntue template (LXC container) op je PROXMOX draait, geeft dat een iets beter/eerlijker resultaat, dan via docker container. Het zal niet héél veel schelen, maar in mijn eigen opzet met 3(!) geschakelde routers op de bridge(interface) is het dan iets overzichtelijker bij het troubleshoot-en (omdat ik dan kan checken of er elders in mijn netwerken congestie optreedt).

Bijkomend voordeel is dat je alles via apt kunt installeren, maar dat geldt voor Ubuntu VM/LXC net zo. Heb je een specifieke reden om dit via Docker te willen doen?
Omdat ik er geen verstand heb en hier dus word verteld: stormfly in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"

Dus als er ergens een werkende kant en klare tut beschikbaar is smokeping in proxmox zou erg fijn zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 14-12-2023 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borrie76
  • Laatst online: 08-09 01:12
RobbyTown schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:40:
[...]

Omdat ik er geen verstand heb en hier dus word verteld: stormfly in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"

Dus als er ergens een werkende kant en klare tut beschikbaar is smokeping in proxmox zou erg fijn zijn.
zoiets?
https://www.howtoforge.co...ncy_smokeping_debian_etch

kleine edit: ik neem voor het gemak aan dat je je weg weet in PROXMOX om een template voor Debian op te zetten en gebruiken...Vandaar dat ik geen voorbeeld voor PROXMOX geef/gaf.

Je kunt ook de helper scripts van tteck gebruiken om een andere LXC te maken/starten:
https://tteck.github.io/Proxmox/
en dan in de LXC:
code:
1
apt update && apt install -y smokeping
in de CLI.

Kun je daarna de eerdere tutorial gebruiken om een begin te maken in het gebruiken ervan.

[Weer een toevoeging: houd er rekening mee dat je de server - als je router dat ondersteunt - niet naar een vlan aan WAN-zijde op het Glasnet-netwerk bereikbaar maakt...dan kun je je het zelf wel héél lastig maken

[ Voor 43% gewijzigd door borrie76 op 14-12-2023 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@esky @borrie76 Dank voor de linkjes beetje een mix gepakt het werkt. Binnen 30 min up en running. Deze targets gepakt: ANdrode in "Smokeping installeren om latency / ping te meten van ISP"

Ergens nog tijd maken om een net target lijstje te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eVrr8bTl11NINlfeuamFeAXagg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X6XyvKwx7xyQoPkeltUcHUVK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door RobbyTown op 14-12-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 22:23
@aartvg
Je hebt een PM van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
Vandaag was gepland dat er door mijn glasvezel, in nieuw E-fiber gebied 1901, voor het eerst licht zou gaan.
Zojuist op de chat bevestigd gekregen dat dit niet gaat lukken dit jaar i.v.m tekort apparatuur in de PoP.

Wel jammer voor de extra kosten die ik aan Ziggo kwijt ben maar gelukkig blijft deze wel in de lucht totdat ik deze zelf ga opzeggen.
En nu maar afwachten op een nieuwe datum, zucht.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Delph1900 Zat die pop switch al vol Glasnet klanten of moet de eerste Glasnet switch nog in de pop komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
RobbyTown schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:33:
@Delph1900 Zat die pop switch al vol Glasnet klanten of moet de eerste Glasnet switch nog in de pop komen?
Die kennis heb ik niet, Glasnet is hier ook pas ingestapt toen Tweak, waar ik mij in maart had aangemeld, het liet afweten.
Heb mij begin oktober ook meteen aangemeld bij Glasnet toen deze hier (1901) beschikbaar kwam.
Mijn aanname is dat er nog helemaal geen apparatuur in de PoP staat, in oktober is mij verteld dat er nog apparatuur geplaatst moest worden en dat de aansluiting medio december ging plaats vinden.
Dat wordt nu dus wat later :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aartvg
In de eerste 3 pops is apparatuur geplaatst. Jij zit in pop de 4de pop. Deze was nog niet opgeleverd en hebben wij nog geen hardware geplaatst.

We hebben zeker al klanten actief bij jou in de gemeente.

Ps. Als je niks te doen hebt tussen kerst en oud op nieuw. We zoeken nog wat extra hulp ;)

[ Voor 18% gewijzigd door aartvg op 15-12-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delph1900
Bedankt voor info, en ik ben blij dat ik een paar dagen vrij heb :z

[ Voor 60% gewijzigd door Delph1900 op 15-12-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:00

Osxy

Holy crap on a cracker

aartvg schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:37:
In de eerste 3 pops is apparatuur geplaatst. Jij zit in pop de 4de pop. Deze was nog niet opgeleverd en hebben wij nog geen hardware geplaatst.

We hebben zeker al klanten actief bij jou in de gemeente.

Ps. Als je niks te doen hebt tussen kerst en oud op nieuw. We zoeken nog wat extra hulp ;)
Snap dat nieuwe aansluitingen een relatief klein deel van jullie klanten zal zijn maar persoonlijk zou ik erg blij worden van meer updates over verwachte oplevering/aansluitdatum.
Ik zit in 1921 en hier moeten de kabels nog het huis in en weet totaal niet wanneer ik iets kan verwachten. Dit terwijl mijn broertje die in andere regio woont (wel efiber) van zijn toekomstige provider wel regelmatig updates ontvangt.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Even off-topic, E-Fiber sluit het hier in de Hoeksche Waard echt prachtig aan 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBMQ_qxMU6Q3Y4QoIe1RS4tALSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWXOnhVyBMHY7Pp2tyCMrM03.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Osxy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:32:
[...]

Snap dat nieuwe aansluitingen een relatief klein deel van jullie klanten zal zijn maar persoonlijk zou ik erg blij worden van meer updates over verwachte oplevering/aansluitdatum.
Ik zit in 1921 en hier moeten de kabels nog het huis in en weet totaal niet wanneer ik iets kan verwachten. Dit terwijl mijn broertje die in andere regio woont (wel efiber) van zijn toekomstige provider wel regelmatig updates ontvangt.
Als wij meer (en betrouwbare) updates zouden krijgen zouden we dit melden. Ik begrijp dat jij niet op e-fiber netwerk zit?

Wij zijn niet de partij die het netwerk aanleggen maar een simpele isp over onderandere het e-fiber netwerk.

Stuur je volledige postcode en huisnummer in een pm naar mij toe. Dan kijk ik wat ik kan vinden.
iMode schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:37:
Even off-topic, E-Fiber sluit het hier in de Hoeksche Waard echt prachtig aan 8)7

[Afbeelding]
Mijn advies is om dit even op de mail naar e-fiber te zetten. Zo kan de aannemer het niet achter laten.

[ Voor 23% gewijzigd door aartvg op 15-12-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

aartvg schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:26:
[...]

Als wij meer (en betrouwbare) updates zouden krijgen zouden we dit melden. Ik begrijp dat jij niet op e-fiber netwerk zit?

Wij zijn niet de partij die het netwerk aanleggen maar een simpele isp over onderandere het e-fiber netwerk.

Stuur je volledige postcode en huisnummer in een pm naar mij toe. Dan kijk ik wat ik kan vinden.

[...]

Mijn advies is om dit even op de mail naar e-fiber te zetten. Zo kan de aannemer het niet achter laten.
Jawel zit in efiber gebied. Een andere dan mijn broertje alleen. Bedankt voor het aanbod ieder geval!
Was al bang dat het aan kant van aanlegger de informatie bleef steken maar deze zijn naar de consument nog minder open.

[ Voor 8% gewijzigd door Osxy op 15-12-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbaanr
  • Laatst online: 14-09 20:15
Osxy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:32:
[...]

Ja de communicatie vanuit E-fiber over de aanleg is niet al te best. De klantenservice van Glasnet was wel zo vriendelijk en had al wel het e.e.a. uitgezocht voor me.

Ik denk overigens dat het ook ligt aan de aannemer die E-Fiber gebruikt. Dat zijn er verschillende. Ik zit in 1911 (ook met een kabeltje uit de grond bij de voordeur). Regelmatig zie ik ploegen van alles doen. De straat is al diverse keren opgeweest. Wij zitten in het gebied dat door SPIE wordt aangelegd. Ik zag dat het in Castricum BAM is. Overigens zijn dat dan weer hoofdaannemers die weer onderaannemers inschakelen. Die op hun beurt weer allerlei ploegen inschakelen met Roemenen, etc. Dat gaat dus over verschillende schijven. Het loopt volgens mij ook allemaal flink uit. Volgens de planning zouden ze in januari bij ons klaar moeten zijn (maar ik geloof er niet veel van). Ik wacht overigens al zo'n 15 maanden op een aansluiting. Nogmaals aan Glasnet ligt dat niet.

Daarna als E-Fiber klaar is gaat de straat nog een keer open en komt Delta haar netwerk uitrollen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

verbaanr schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:18:
[...]

Ja de communicatie vanuit E-fiber over de aanleg is niet al te best. De klantenservice van Glasnet was wel zo vriendelijk en had al wel het e.e.a. uitgezocht voor me.

Ik denk overigens dat het ook ligt aan de aannemer die E-Fiber gebruikt. Dat zijn er verschillende. Ik zit in 1911 (ook met een kabeltje uit de grond bij de voordeur). Regelmatig zie ik ploegen van alles doen. De straat is al diverse keren opgeweest. Wij zitten in het gebied dat door SPIE wordt aangelegd. Ik zag dat het in Castricum BAM is. Overigens zijn dat dan weer hoofdaannemers die weer onderaannemers inschakelen. Die op hun beurt weer allerlei ploegen inschakelen met Roemenen, etc. Dat gaat dus over verschillende schijven. Het loopt volgens mij ook allemaal flink uit. Volgens de planning zouden ze in januari bij ons klaar moeten zijn (maar ik geloof er niet veel van). Ik wacht overigens al zo'n 15 maanden op een aansluiting. Nogmaals aan Glasnet ligt dat niet.

Daarna als E-Fiber klaar is gaat de straat nog een keer open en komt Delta haar netwerk uitrollen hier :)
Het blijft verbazingwekkend ja, heel bijzonder om te zien in hoeveel stappen ze het doen en hoe vaak de stoep open gaat voor 1 provider, laat staan als er nog een 2e komt (hoewel die voor Castricum gelukkig is afgehaakt).

Wacht dus vol ongeduld tot de aansluiting werkt, maar volledig mee eens dit topic toont de wil en meedenkend vermogen van Glasnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:58
iMode schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:37:

[Afbeelding]
Nee joh, dat kan toch niet. Ik zou de aannemer bellen om het te laten fixen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 22:23
Geweldig !
Afgelopen donderdag is volgens afspraak rond 13:00 de overstap (patch) gedaan van Tweak naar Glasnet.
Bij thuiskomst 's avonds geen internet verbinding . 's Avonds laat een pm naar @aartvg. Vrijdagmorgen kon ik gelukkig de helpdesk contacten. Robert heeft geprobeerd om vrijdag nog een monteur naar mijn adres te sturen. Helaas niet gelukt.
Werd ik vanmorgen (zaterdag) gebeld door Aartvg of ik thuis was. Hij wilde langskomen. Heeft bij mij thuis een 'lampje' op mijn kabel gezet en daarna mocht ik meerijden naar de pop welke hij nog niet eerder betreden had. Aart wist binnen een minuut mijn aansluiting te vinden in rack 35 van ca. 50 racks. En daar was licht op mijn kabel! Vervolgens de patchkabel, welke 4,5 meter lang is!, van dat rack naar de apparatuur van Glasnet.nl vernieuwd. En nu ook daar licht. Patchkabel waarschijnlijk af fabriek al rot geweest. Klaar. Verbinding thuis 1Gbps. Fantastisch.
Waar maak je dat mee op zaterdag! Eén gelukje voor mij. Zijn ouders wonen in een naburig dorp en daar moest hij ook heen.
Alle lof voor Aart. Glasnet.nl wordt door mij uiteraard aanbevolen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJSFwWz2CK1hgc_GfwMze9ILevY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDPST4vuks2H183mL7NABoAV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ndgf
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-08 12:18
Bovenstaande zul je niet snel meemaken bij de grote jongens zoals Odido en KPN.
Hulde aan Glasnet !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:10
Zijn nog is leuke berichten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Jan_2teP Dit verhaal is gewoon goud!

Zojuist ook maar even op Google een reviewtje gepost niet iedereen kent Tweakers helaas. Was aan het zoeken over smokeping even rond snuffelen op de website en mede Tweaker @GorgeousMetal is ook goed te spreken over Glasnet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Hmmmm... sinds een half uurtje, 10% packetloss hier in Oss, meer mensen met hetzelfde euvel?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 23:07
M2M schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:43:
Hmmmm... sinds een half uurtje, 10% packetloss hier in Oss, meer mensen met hetzelfde euvel?
Hier in Neerkant om 22:30 volledig uitval internet. Daarna een ping tussen 15ms en 111ms en Download 52.14 - Upload 288.83 en zeer onstabiel.

Normaal zit de ping rond de 4ms Download 920 Mbit/s en Upload 600 Mbit/s (lang leve PPPOE en UDM Pro waar de MTU niet goed in te stellen is, met Tweak wel volledige snelheid haalbaar)

[ Voor 5% gewijzigd door Theflying op 16-12-2023 23:01 ]

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 22:40
M2M schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:43:
Hier ook gemeente Den Bosch.. hoop packet loss en wisselende snelheden. Gaat iets niet heel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

MMaster23 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:04:
[...]

Hier ook gemeente Den Bosch.. hoop packet loss en wisselende snelheden. Gaat iets niet heel lekker.
Snelheid is hoog genoeg dat streaming diensten eigenlijk geen issue hebben en de buffer snel genoeg weer vol hebben. Tot je probeert quake te spelen...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
M2M schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:05:
[...]

Snelheid is hoog genoeg dat streaming diensten eigenlijk geen issue hebben en de buffer snel genoeg weer vol hebben. Tot je probeert quake te spelen...
Bij mij buffert een simpel videotje al iedere 10 sec. Beetje om gek van te worden wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 23:07
MMaster23 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:06:
[...]

Bij mij buffert een simpel videotje al iedere 10 sec. Beetje om gek van te worden wel.
Hier net even getest en heb een packets loss van 21%

Theflying

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

lijkt inmiddels gefixed :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
Lijkt inderdaad weer beter.. valt mij nu ineens wel weer op dat IPv6 weer kapot is. Mijn LAN desktop krijgt wel gewoon een ipv6 in de delegated prefix maar kan er geen connectivity doorheen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
De actie is klein beetje aangepast voor Tweak overstappers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKh9Ln1deXNWwuwcV5faAcq8UtM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SPvjENsP5efz5zwvsctjEkUd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50

FutureCow

(C) FutureCow

aartvg schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:21:
De actie is klein beetje aangepast voor Tweak overstappers.
[Afbeelding]
Heb je nog een laatste update over Harderwijk, nog op tijd om van deze actie gebruik te kunnen maken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
FutureCow schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:42:
[...]

Heb je nog een laatste update over Harderwijk, nog op tijd om van deze actie gebruik te kunnen maken? :)
Zeker gewoon aanmelden, Je zit nog ruim binnen de 1500 aanmeldingen. Er is ook een update geplaatst bij de CAI Harderwijk bestelpagina. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Net even CAI Harderwijk gemaild (woon daar niet). Tweak stond er nog vermeld Glasnet was niet te bekennen dat kan natuurlijk niet :p

Binnen een half uur al bericht van ze.
Dank voor de melding en klopt: Tweak is nu van de website verwijderd en Glasnet is toegevoegd. Binnen een paar dagen wordt er ook nog een nieuwsbericht geplaatst mbt de komst van Glasnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50

FutureCow

(C) FutureCow

RobbyTown schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:44:
Net even CAI Harderwijk gemaild (woon daar niet). Tweak stond er nog vermeld Glasnet was niet te bekennen dat kan natuurlijk niet :p

Binnen een half uur al bericht van ze.

[...]
Toevallig had ik vannochtend nog gekeken, toen stond Tweak niet meer in de scrollbalk bovenin, maar nog wel in de lijst. Nu idd Tweak helemaal verwijderd en glasnet erbij, Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 08:50

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik krijg sinds vandaag geen verbinding meer met mijn tlr605 tplink, met de volgende melding:
failed to connect to the server because sending PADI times out.

De oude tweak fritzbox heeft geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
sander817 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:02:
ik krijg sinds vandaag geen verbinding meer met mijn tlr605 tplink, met de volgende melding:
failed to connect to the server because sending PADI times out.

De oude tweak fritzbox heeft geen probleem
@brigges daar had jij toch ook last van? Lag aan de switch met MTU ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Apart wel, gister het omada gebeuren gereset en opnieuw ingesteld en gewoon internet. Sinds vanmiddag deze error
Merkte wel dat de upload op ca 12-13 mbit bleef steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:22
Paar dagen terug de FB weggehaald bij mijn zus en een andere router aangesloten met de NTU van Glasnet. Even de PPPoE gegevens invullen en klaar! Werkte meteen (ook van Tweak naar Glasnet) mijn collega ook aangeraden hetzelfde te doen en gaat 4 januari ook over meen ik.

Bij mij gaat het helaas wat minder goed :( van Netrebel naar Glasnet ik meen dat Robert? Mij had aangeraden om bijvoorbeeld 10 januari over te stappen maar dat word dus een dubbele factuur. Volgens netrebel had ik 31 januari moeten pakken mja dat kan niet meer aangepast worden. Of heeft @aartvg misschien een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Peetz0r dat 2de artikel van Tweak was 2016. Het lag in lijn der verwachting om breed uit te rollen. Helaas is dat in 5 jaar tijd niet gelukt. Voor 95 euro leuk en aardig maar mij geld niet waard. Inmiddels is de tent ook verkocht.

Tijdje terug is de vraag trouwens al gesteld zie hier de info: aartvg in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 20:21
RobbyTown schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:13:
@Peetz0r dat 2de artikel van Tweak was 2016. Het lag in lijn der verwachting om breed uit te rollen. Helaas is dat in 5 jaar tijd niet gelukt. Voor 95 euro leuk en aardig maar mij geld niet waard. Inmiddels is de tent ook verkocht.
Ja, de recente geschiedenis van Tweak is wel enigsinds suboptimaal. Maar aan de sandere kant, ze waren eerder dan de rest, en wellicht de enigen die >1G gedaa hebben zonder XGSPON in Nederland.
Tijdje terug is de vraag trouwens al gesteld zie hier de info: aartvg in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"
Oh, dat is een interessant perspectief, dankjewel :)

Nou is dat maar half relevant voor mij, want ik zit in KPN WBA gebied. Maar ik snap wel dat Glasnet (of elke andere kleinere ISP) niet via WBA iets snellers wilt aanbieden dan op hun eigen netwerk. Dus dat gaat uiteraard voor, ookal duurt dat wellicht nog even.

Ik ben benieuwd naar of dat XGSPON gaat worden of toch traditioneel AON. Ik heb er zelf geen hele sterke mening over. Een gedeelde verbinding heb je toch wel, al dan niet een stapje verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
RobbyTown schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:30:
[...]

@brigges daar had jij toch ook last van? Lag aan de switch met MTU ofzo?
Ja klopt dat ik last van de PADI had. Had te maken met verkeerde patch. Geeft eigenlijk aan
dat hij de remote PPPoE server niet kan vinden (simpel gezegd).

De MTU size heeft alleen invloed op grotere PPPoE (>1490) frames die niet doorkomen. Dat lag
idd aan mijn switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
brigges schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:03:
[...]

Ja klopt dat ik last van de PADI had. Had te maken met verkeerde patch. Geeft eigenlijk aan

De MTU size heeft alleen invloed op grotere PPPoE (>1490) frames die niet doorkomen. Dat lag
idd aan mijn switch.
@sander817 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

brigges schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:03:
[...]

idd aan mijn switch.
maar wat heb je gedaan dan? Ik kan op de switch waar de fiber binnenkomt geen mtu instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
sander817 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:21:
[...]

maar wat heb je gedaan dan? Ik kan op de switch waar de fiber binnenkomt geen mtu instellen
De switch MTU staat los van de PADI.

Of de instelling op je router is niet goed, of hij is niet goed gepatched. Bij mij was het dat de fiberintertace aan de Glasnet kant op auto stond. Na op 1000FD gezet te hebben (door glasnet) werkte het weer. Wellicht dat jouw glasconverter zo een switch heeft zodat jij hem op 1000FD kan zetten...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Uhm , geen idee. Mijn glasvezel gast via een sfp module een switch in, waarop de tl-r605 router zit. Daar kan ik niks op vinden wat dat betreft

Edit: oh wacht, je bedoelt 1gbit full duplex

[ Voor 14% gewijzigd door sander817 op 19-12-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Wat een rare opstelling?

Normaal zou het dit moeten zijn
glasvezel > SFP module/glasconverter > router > switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
Valt mee, zo heb ik het ook. Via een fixed VLAN port-port koppeling de router in (in mijn geval een linux server).
sander817 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:43:
Edit: oh wacht, je bedoelt 1gbit full duplex
Correct. En als dat niet helpt een sniffer trace maken (tcpdump) eventueel door de router te vervangen door een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Heeft bij tweak jaren probleemloos gewerkt deze opstelling. Met vlan inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
sander817 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:02:
Heeft bij tweak jaren probleemloos gewerkt deze opstelling. Met vlan inderdaad
Wij werken zonder vlan op de wan interface.
Als je er switch tussen hangt kan je het beste een vlan maken voor de wan en deze untagged op de sfp port zetten. Je kan dan het vlan aanbieden aan je eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
aartvg schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:16:
[...]

Wij werken zonder vlan op de wan interface.
Als je er switch tussen hangt kan je het beste een vlan maken voor de wan en deze untagged op de sfp port zetten. Je kan dan het vlan aanbieden aan je eigen router.
Zo is het idd gedaan, in en uit zijn beiden untagged. Extern is een eigen interface dus kan untagged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Ga wel weer wat proberen deze week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Hmm, ik merk ineens dat de tijden (T1, T2, Prefered Lifetime, Valid Lifetime) van de DHCPv6 responses heel krap zijn ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6o35RDzgFZNixbfwEbvtP-PwNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DtgPExYlbg4CjFci309QOFPg.png?f=fotoalbum_large

(En ook dat ze geen eigen nameservers lijken te hebben, en ons die van Google en Cloudflare laten gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Peetz0r schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:04:
Hmm, ik merk ineens dat de tijden (T1, T2, Prefered Lifetime, Valid Lifetime) van de DHCPv6 responses heel krap zijn ingesteld:
Zo lang de DHCP server het grotere aantal verzoeken aan kan door de redelijk korte T1 en T2 tijden is er toch niks aan de hand?
(En ook dat ze geen eigen nameservers lijken te hebben, en ons die van Google en Cloudflare laten gebruiken.)
Waarom zelf iets proberen te doen wat anderen beter kunnen? Kijk ook eens naar Quad9, persoonlijk geeft dat me een iets beter gevoel dan Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibi
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-04 21:06

Ibi

Ik woon in oss,

Sindsdien de overstap van tweak naar glasnet alleen maar problemen.

Om de zoveel minuten moet die bufferen. Ik kan geen normaal youtube kijken.
Ook de snelheden om de computer, ooklah speedtest haalt 1/3 van de up en download.

Ik zal ze binnenkort bellen, of pm sturen.
Soms lijkt het of de verbinding helemaal weg is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Is dat bedraad of via Wifi?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
En hoe is de boel aangesloten?

Glasnet router of eigen router?

Mediaconverter van Tweak of Glasnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibi
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-04 21:06

Ibi

Uit oss

Sorry voor ontbrekende info.

Ik heb n draytek router, ik heb telefonie.

Vooral wifi verbinding, heb nog geen online spel gespeeld.

Ook tijdens t surfen doet die moeilijk, heb morgen tijd om te kijken hoe t achter de computer is.

2 iphone, 1 tablet, 1 samsung telefoon. Bij alle hetzelfde. :(

Dnkjewel

Update 1 jan, gelukkig nieuwjaar

inmiddels paar keer opnieuw starten, dhcp server aan uit zetten. Wifi gedeelte werkt nu goed.

PC is direct aangesloten op de router, ik haal maar rond 300mbit. ook heb ik toegang tot de nas van n vriend, daar gaat t niet hoger.
Voorheen wel. Binnenkort n email naar glasnet.

Update 9 januari

Ik heb sinds 18 dec 22 internet aansluiting en heb mijn computer rechtstreeks aan de router aangesloten.
mijn snelheid is maar rond de 330 Mbps up en download.
Ik heb het vaak op verschillende tijdstippen maar ook via internet verbonden met NAS van een vriend getest.
Voorheen bij tweak haalde ik ruim 900Mbps up/down snelheid, op alle tijdstippen en rechtstreekse download van NAS.

Antwoord van Glasnet

Kort geleden ben je een gesprek bij ons gestart. Omdat deze op dat moment niet beantwoord kon worden komen we er via deze mail op terug. Het ging over "lage snelheid".
We hebben de verbinding gecontroleerd, en deze blijkt "gewoon goed" te werken en voor ons lijkt de huurrouter de lijn simpelweg niet voldoende te belasten. Julie hebben diverse apparaten na de Draytek huurrouter indirect via een andere switch/router aangesloten.

Omdat wij niet voorbij jullie eigen apparatuur kunnen kijken, is er het vermoeden dat een lokaal probleem of een bepaalde instelling op jullie Archer etc. een beperking vormt.

Om de werkelijke snelheid te testen die bij je binnen komt ,zou ik graag vragen of je het volgende wilt doen:

▪Sluit een laptop of PC met een netwerkkabel (minimaal Cat5e) rechtstreeks aan op 1 van de gele poorten van de DrayTek router.
▪Ontkoppel al de andere kabels in de overige gele poorten
▪Ga naar speedtest.net en download de app voor het apparaat waar je mee test
▪Zet de firewall en virusscanner van je PC/Laptop tijdens het testen uit
▪Zet de WiFi van de router uit (dit kan door op de DrayTek naast de antenne kort op het witte knopje te drukken. Op dezelfde manier zet je hem daarna weer aan)
▪Open de volgende applicatie op je Mac/PC (Engels):
⁃Apple Mac
⁃Finder: Applications > Utilities > Activity monitor.
⁃Windows
⁃Task Manager
▪Test je snelheid
▪Let op dat het apparaat waar je mee test ook een maximum netwerksnelheid heeft. De netwerkkaart, processor, harde schijf & werkgeheugen moeten in staat zijn om de snelheid goed weer te geven. Ook kunnen USB adapters die de netwerkkabel verbinden met je Laptop/PC van invloed zijn.

Wanneer in de Activity Monitor/Task Manager het CPU of memory verbuik omhoog schiet tijdens het testen dan is de beperkte snelheid een gevolg van de hardware van het apparaat waar mee getest wordt.

De snelheid zou moeten variëren tussen de 400 & 900 Mbps afhankelijk van je abonnement.

Je kan hierna de kabels die zijn losgehaald weer aansluiten. Als er daarna weer snelheidsproblemen zijn, dan is het gebrek aan snelheid te wijten aan een apparaat in het netwerk.

Mocht de snelheid met name op WiFi een beperking zijn dan is de oorzaak vaak iets in de omgeving. DrayTek heeft een pagina gemaakt die je verder kan helpen met het optimaliseren van WiFi prestaties. Die pagina kan je hier vinden: https://www.draytek.com/support/knowledge-base/5318

Je kan op je router inloggen door eerst verbinding te maken met je netwerk (kan via WiFi of bekabeld) en dan in je browser naar het volgende adres te gaan: https://192.168.1.1 (soms http://192.168.1.1)

Je kan inloggen met de volgende gegevens (mits deze niet zelf aangepast zijn):

Username: admin
Password: admin of glasnet

Hopelijk helpt dit je iets verder! Mocht je na bovenstaande nog problemen ervaren dan horen we het graag.
Groetjes van …..

Graag jullie mening over deze oplossing?

Mijn computer is met n volledige koperen kern cat6e twisted schielded kabel rechtsreeks op de draytek router aangesloten, (evenals ook mijn 2de router archer dit wordt alleen als wifi accespoint gebruikt meer niet!!!!!). Voorheen haalde mijn computer bij tweak wel de volle snelheid.

Ik zal hun “oplossing proberen” en de wifi ook maar uitzetten.

Graag zinvolle oplossingen

Update 18 jan

Data flow monitoring uitgezet, sindsdien wel volle snelheid.

Super :*)

[ Voor 137% gewijzigd door Ibi op 18-01-2024 23:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Ibi schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:59:
Uit oss

Sorry voor ontbrekende info.

Ik heb n draytek router, ik heb telefonie.

Ook tijdens t surfen doet die moeilijk, heb morgen tijd om te kijken hoe t achter de computer is.

Dnkjewel
Oordeel over verbinding is alleen te maken als je het bedraad test, wifi heeft veel te veel factoren die invloed kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ibi schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:59:

Dan is de kans prima aanwezig dat het probleem in je eigen Wifi verbinding zit en dat de Glasnet verbinding gewoon goed werkt. Als je even bedraad test (is je computer bedraad aangesloten?) dan heb je de Wifi factor er in ieder geval uit gelaten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsbelbel
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-12-2023
Binnekort wordt bij ons ODF (Open Dutch Fiber) opgeleverd. Ik ben erg benieuwd of Glasnet van plan is ook diensten via ODF te leveren.

Iemand een idee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
Vandaag heb ik een Tweak KPN WBA verbinding omgezet naar Glasnet (uiteraard ook via KPN WBA) en dat ging erg soepel. De glasvezel bleef gewoon in de SFP module van de Edgerouter. Rond 5 uur vanmorgen ging Tweak uit en nadat ik VLAN en PPPoE had ingesteld (en firewall aangepast) werkte Glasnet meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Laatst online: 23-09 10:51

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Vraagje voor de mensen die overgestapt zijn. Ik heb nu een Caiway verbinding puur voor internet. Daarnaast nog een koperverbinding voor vaste telefonie (KPN). Nu wil ik eigenlijk wel gaan overstappen. Vast ip en bridge zijn een grote reden, alsook de ervaringen die ik hier lees. Is het mogelijk om in 1 aanvraag 2 migraties gedaan te krijgen? Dus overstap van Caiway en overstap van KPN vaste telefonie naar een verbinding van glasnet. Of moeten dit 2 migraties worden? Heeft iemand hier ervaring mee icm Glasnet?

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Hoe wil je de vaste telefonie hebben? Ook bij glasnet? Of via een willekeurige VoIP provider. En welke apparatuur ga je gebruiken?

Het kan trouwens sowieso in twee stappen. Eerst internet en daarna telefonie. Dan is de kans op problemen en zonder zitten ook een stuk minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Dit is geen probleem. Glasnet kan alleen een van de 2 providers voor je opzeggen.

Soms is een telefoon portering ook een opzegging maar dit zou ik dubbel checken bij kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Laatst online: 23-09 10:51

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

bjusterbaarlik schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:59:
Hoe wil je de vaste telefonie hebben? Ook bij glasnet? Of via een willekeurige VoIP provider. En welke apparatuur ga je gebruiken?

Het kan trouwens sowieso in twee stappen. Eerst internet en daarna telefonie. Dan is de kans op problemen en zonder zitten ook een stuk minder groot.
Koper mag naar VOIP. Wil liefst alles bij 1 provider onder gaan brengen. Voor VOIP ga ik dan nog een telefoon aanschaffen die VOIP geschikt is. Ik ga niet een VOIP naar ATA adapter inzetten. Voor internet heb ik nu een Draytek hangen met dual WAN. Dit is een setup die ook blijft.
aartvg schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:46:
Dit is geen probleem. Glasnet kan alleen een van de 2 providers voor je opzeggen.

Soms is een telefoon portering ook een opzegging maar dit zou ik dubbel checken bij kpn.
Goed om te lezen. Ik ga even bij KPN kijken ivm met porteren cq opzeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door MR_VIPER op 02-01-2024 09:49 ]

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Bij Glasnet krijg je gewoon een router waar je nog een analoge port hebt voor je toestel. Als je helemaal over wil naar VoIP zal je zelf een VoIP telefoon moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
@aartvg hebben jullie een mening over [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken?

Ik zit namelijk in KPN WBA XGSPON-gebied en ik heb een Zaram SFP+ ONT besteld :)

[ Voor 6% gewijzigd door Peetz0r op 05-01-2024 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Peetz0r schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:21:
@aartvg hebben jullie een mening over [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken?

Ik zit namelijk in KPN WBA XGSPON-gebied en ik heb een Zaram SFP+ ONT besteld :)
Heb er zeker een mening, Ik sta 100% achter deze oplossing en wil je helpen om hem werkend te krijgen op een KPN WBA aansluiting.

Laat maar weten als je je serial nummer hebt dan registreer ik hem direct.

Bij Delta proberen we dit ook voor elkaar te krijgen. We willen eerst de problemen met de ONT's van Delta zelf opgelost hebben voordat we andere ONT's gaan toestaan :)

Moet er zelf nog een paar bestellen om er mee te testen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetz0r
Wat DM's over en weer later, en nadat @aartvg een typfoutje van mij had gespot werkte het in een keer :)

Dubbele bonuspunten dat dit op zondagochtend gewoon kan. Pasop dat je niet té hard werkt. Burn-out is sneaky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:28
Peetz0r schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:58:
Wat DM's over en weer later, en nadat @aartvg een typfoutje van mij had gespot werkte het in een keer :)

Dubbele bonuspunten dat dit op zondagochtend gewoon kan. Pasop dat je niet té hard werkt. Burn-out is sneaky.
Kun je ( @aartvg wellicht) even wat verduidelijken….

Glasnet gebruikt de infra van KPN, de Zaram SFP werkt dus op Glasnet begrijp ik?

En niet bij KPN zelf? Huh?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
ernstoud schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Kun je ( @aartvg wellicht) even wat verduidelijken….

Glasnet gebruikt de infra van KPN, de Zaram SFP werkt dus op Glasnet begrijp ik?

En niet bij KPN zelf? Huh?
Jazeker.
Peetz0r schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:25:
[...]

Het probleem is dat er dingen mis gaan met vlan mappings: Economics in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

Het werkte bij @leander-s omdat die internet-only heeft, en het werkt bij mij omdat Glasnet een eenvoudigere vlan setup heeft. Maar dat is voor KPN niet goed genoeg.

Ik heb ook ook internet-only, maar voor tv-klanten bij Glasnet zou het ook moeten werken hoor ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
Glasnet werkt op het KPN netwerk via "KPN WBA", Glasnet heeft geen eigen apparatuur staan in de wijkcentrales.
Ik heb via de KPN WBA API een Zaram ONT geregistreerd bij Peetz0r en bij hem werkt het.

Kleine update, Glasnet maakt voor IPTV (op het KPN netwerk) geen gebruik van vlan 4 wat andere ISP's wel doen. Wij doen TV via het normale internet vlan.

Op andere netwerken gebruikt Glasnet geen vlan voor internet en vlan 37 voor IPTV.

[ Voor 37% gewijzigd door aartvg op 07-01-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3vS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 16:01
Ik ga in februari overstappen van Tweak naar Glasnet. Ik heb inmiddels alle IP en PPPOE gegevens ontvangen.

Ik dacht te begrijpen aan de telefoon dat het IP4 adres niet vanuit DHCP komt en ik die dus zelf moet configureren op mijn Edgerouter. Alleen in de email van Glasnet staat geen subnet opgegeven bij de IP4 adres. Nu was ik benieuwd of ik hier wegkom om een /32 op te geven, weet een van jullie dat?

Het gaat overigens om omgeving Harderwijk.

[ Voor 5% gewijzigd door N3vS op 09-01-2024 09:51 . Reden: Omgeving toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:48
N3vS schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:50:
Ik ga in februari overstappen van Tweak naar Glasnet. Ik heb inmiddels alle IP en PPPOE gegevens ontvangen.

Ik dacht te begrijpen aan de telefoon dat het IP4 adres niet vanuit DHCP komt en ik die dus zelf moet configureren op mijn Edgerouter. Alleen in de email van Glasnet staat geen subnet opgegeven bij de IP4 adres. Nu was ik benieuwd of ik hier wegkom om een /32 op te geven, weet een van jullie dat?

Het gaat overigens om omgeving Harderwijk.
Geen idee of dit hetzelfde is, maar ik ben (in Oss, E-Fiber netwerk) op 16 december 2023 overgestapt van Tweak naar Glasnet.
Daarbij hoefde ik alleen de username / wachtwoord in te vullen voor PPPOE (ik kon daarbij ook geen static ip address invullen). Het IP address komt dus alsnog van glasnet zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Husy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06-2024
Eigenlijk te gek voor woorden maar ik heb een paar maanden terug glasnet besteld en in oktober is de aansluiting bij mij binnen gedaan door e-fiber. Vervolgens via glasnet een mail gekregen dat ik aangesloten kon gaan worden. Datum was 23 november zogenaamd. Heb tot op de dag van vandaag nog geen lichtnet binnen. Elke keer als ik bel, dan wordt er tegen mij gezegd dat de pop nog niet gereed is. Ze zijn afspraken gewoon helemaal niet nagekomen. Ik probeer nu onder mijn "contract" uit te komen. Heb odido gebeld en die geven aan dat ze vrijwel direct mijn bestelling kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Husy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:56:
Eigenlijk te gek voor woorden maar ik heb een paar maanden terug glasnet besteld en in oktober is de aansluiting bij mij binnen gedaan door e-fiber. Vervolgens via glasnet een mail gekregen dat ik aangesloten kon gaan worden. Datum was 23 november zogenaamd. Heb tot op de dag van vandaag nog geen lichtnet binnen. Elke keer als ik bel, dan wordt er tegen mij gezegd dat de pop nog niet gereed is. Ze zijn afspraken gewoon helemaal niet nagekomen. Ik probeer nu onder mijn "contract" uit te komen. Heb odido gebeld en die geven aan dat ze vrijwel direct mijn bestelling kunnen regelen.
Dat is dan knap als de POP niet gereed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Husy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06-2024
ernstoud schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Dat is dan knap als de POP niet gereed is.
Dat is wat er tegen mij gezegd is. Maar ik vind het jammer dat je dat stukje knap vind, maar het stukje waar ik sinds 23 november al aangesloten moest zijn compleet over het hoofd ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Wil je mij een PM sturen met je postcode en huisnummer? Kijk graag even met je mee waarom we je nog niet kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Husy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Dat is wat er tegen mij gezegd is. Maar ik vind het jammer dat je dat stukje knap vind, maar het stukje waar ik sinds 23 november al aangesloten moest zijn compleet over het hoofd ziet?
Joh, hier duurde het 2,5 jaar. En er is geen regel op Tweakers dat bij een reactie overal op gereageerd moet worden. Er is wel een regel dat er vriendelijk gecommuniceerd wordt.

Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste