[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1

Pagina: 1 ... 5 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 07:59
Inmiddels ben ik sinds vrijdag over op Glasnet en het werkt allemaal zoals verwacht. IPv6 adres erbij alles. Zeer tevreden. Heb de Pppoe gegevens ingevuld, geen groene vinken, toen modem herstart, nogmaals ingevuld en nu marcheert het perfect.

Ik had al een brief van Tweak gehad, maar wacht gewoon met het terugsturen van het modem (en dan dus aanschaf van een eigen Fritzbox 5530) tot ze een retourdoos hebben gestuurd en echt aan gaan dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hier (in Gouda) gaat glasnet coax eruit voordat glasnet glasvezel beschikbaar komt...erg irritant. Nu moet ik verplicht naar een andere provider en ben ik mijn goede prijs kwijt (40,- voor 200Mbps internet en unencrypted dvb-c). En weer een modem op de stapel overbodige hardware.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 20:26
KabouterSuper schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:26:
Hier (in Gouda) gaat glasnet coax eruit voordat glasnet glasvezel beschikbaar komt...erg irritant. Nu moet ik verplicht naar een andere provider en ben ik mijn goede prijs kwijt (40,- voor 200Mbps internet en unencrypted dvb-c). En weer een modem op de stapel overbodige hardware.
Ja dat is echt balen! Helaas is Glasnet hier afhankelijk van Delta. Delta Fiber heeft het Rekam netwerk gekocht en daarna besloten de Rekam Coax internet infra uit te schakelen. Ook wel logisch aangezien ze nu voor Caiway als Rekam infra hadden om coax internet te leveren. Aangezien Glasnet de kleine speler was op het Coax netwerk hebben de Coax klanten op dit netwerk pech.
Als kleine provider ben je in dit soort gevallen afhankelijk van de keuzes van de netwerkbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 15:43
Ik ben vandaag overgegaan van Tweak naar Glasnet. Ik moet zeggen dat de support van Glasnet prima is; je kunt zelf een dag kiezen wanneer je over wilt en dat kun je ook doen als er een monteur in de buurt is die in geval van problemen dan langs kan komen.

Ik ben wel blij dat ik toch een router van hun heb gehuurd. In eerste instantie dacht ik die Fritzbox 5530 van Tweak te kunnen houden, maar ze willen 'm terug. Dus toch maar voor huur gekozen ipv zelf een nieuwe kopen. Voor die 2.5 p/m extra is het dan toch goedkoper lijkt mij.

Vanmorgen om 11:45 viel het internet weg van Tweak. Ik heb eerst nog geprobeerd om de instellingen van Glasnet in de Fritzbox te zetten, maar dat is mij niet gelukt. Toen toch maar de Draytek Router die ik vorige week had ontvangen aangesloten met betreffende fiberkabeltje met blauwe aansluiting ipv groen bij Tweak.

Vervolgens de Draytek aangezet en binnen een paar minuten was ik weer online. Het vooraf afgegeven IP adres klopte en dus kon ik na wat instellingen aanpassen mijn eigen VPN server weer gebruiken.

Kortom, niets op Glasnet aan te merken tot zover. Snelheidstesten lieten dezelfde snelheid zien als bij Tweak. Nu maar hopen dat het aan de kant van Tweak netjes wordt afgehandeld en ik mijn teveel betaalde maanden terug kirjg alsmede de borg van de Fritzbox die dan toch maar retour gaat.

Op zich wel jammer, want een Fritzbox instellen is stukken eenvoudiger dan die Draytek.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 16:23
Hier is zojuist het internet weggevallen regio 6596. Ik ga even contacten met glasnet, toevallig meer tweakers uitval?

Edit : terwijl ik aan de telefoon zat was het weer opgelost!

Edit 2 : en nu ligt het er inderdaad weer uit!

[ Voor 33% gewijzigd door KraveN op 28-11-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
KraveN schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:12:
Hier is zojuist het internet weggevallen regio 6596. Ik ga even contacten met glasnet, toevallig meer tweakers uitval?
Hier ook, regio 5800. Ben net gisteren van Tweak gekomen. Dit begint al goed 🤔

EDIT
Het heeft even gewerkt, maar ligt er opnieuw uit!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 28-11-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22
Hier internet er nu uit. Postcode 5384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 22:24
Hier ook plat 9:18. Postcode 5751

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
Staat al op storingspagina. Komt wel weer goed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-09 09:42
Ik ben sinds 2 maanden over van Tweak naar Glasnet, nu alweer storing! Al de 3e in 2 mnd.. Vertrouwen zakt op deze manier wel erg snel! En dan is ook de klantenservice niet bereikbaar. Zucht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-09 08:47
mijansen1987 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:31:
Ik ben sinds 2 maanden over van Tweak naar Glasnet, nu alweer storing! Al de 3e in 2 mnd.. Vertrouwen zakt op deze manier wel erg snel! En dan is ook de klantenservice niet bereikbaar. Zucht!
Hier hetzelfde... :O

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
Ik zie weer een wifi symbool op mijn smartphone..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
Ik ben ook sinds een tijdje over maar heb nog niet eerder problemen gehad. Ben eigenlijk heel netjes geholpen en service desk meestal snel bereikbaar. Ik kreeg juist bij Tweak nooit iemand te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:28

tismij

???

Is er een storing bij glasnet? Telefonisch werkt nu niet en chat ook nog geen reactie. Thuiswerken zonder internet is tamelijk lastig.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
tismij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:47:
Is er een storing bij glasnet? Telefonisch werkt nu niet en chat ook nog geen reactie. Thuiswerken zonder internet is tamelijk lastig.
https://www.glasnet.nl/storingen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
tismij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:47:
Ja er schijnt een regionale storing te zijn, ik kreeg zojuist wel iemand aan de telefoon. Ze zijn er druk mee bezig en hopen he z.s.m. op te lossen. Er komt ook een nieuwe update op de website als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

KraveN schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:57:
[...]

Ja er schijnt een regionale storing te zijn, ik kreeg zojuist wel iemand aan de telefoon. Ze zijn er druk mee bezig en hopen he z.s.m. op te lossen. Er komt ook een nieuwe update op de website als het goed is.
inderdaad 2e keer bellen redelijk snel nog iemand aan de telefoon, was 20 seconden aan het praten en toen sprong internet weer aan. Begon me ff zorgen te maken zo snel een storing na de overgang maar lijken ze niets aan te kunnen doen in dit geval.
Edit: zie inderdaad bij meer providers (inc Tweak) storingen, e-fiber issue misschien ?

[ Voor 7% gewijzigd door tismij op 28-11-2023 10:33 ]

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
Hi,

Ik kan sinds gister overstappen met mijn Glasvezel. Ik had Tweak in gedacht maar zoals wellicht bekend stoppen die begin 2024. Nu zat ik te kijken naar Freedom, Glasnet of toch bij KPN blijven.

Kwa prijs is het allemaal een beetje hetzelfde, Internet Only 1Gbit voor ongeveer €65 is het bij alle 3 wel. KPN werkt momenteel goed, heb er niet al teveel klachten over maar ik ben wel kort geleden overgestop op Unifi apparatuur (UDMPro) en wil daar direct mijn glasvezel aansluiting op doen en geen gebruik maken van de modem die geleverd wordt door de providers.

Wat raden jullie aan, KPN blijven of overstappen naar Glasnet/Freedom? Ik doe geen hosting etc. Wat ik wel intressant is een vast IP4 en IP6 te krijgen, Glasnet doet dat volgens mij en KPN niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Frid0 Glasnet is idd ipv4 en 6 en vast ip. Freedom weet ik zo niet maar daar krijg je wat hosting bij. KPN tja geen idee als je daar iets niet kan wat je wel wil. Als de prijs niet uit maakt gun het een kleine partij (freedom of Glasnet) je geld ipv kpn. Is het achteraf een drama dan word het helaas afscheid nemen.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verbaanr
  • Laatst online: 14-09 20:15
Frid0 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:43:

Wat raden jullie aan, KPN blijven of overstappen naar Glasnet/Freedom? Ik doe geen hosting etc. Wat ik wel intressant is een vast IP4 en IP6 te krijgen, Glasnet doet dat volgens mij en KPN niet.
De (IP)TV dienst van KPN vind ik best wel goed. Afgaand op de reviews/opmerkingen die ik op diverse fora lees is die beter dan de dienst van Canal Digitaal. Maar als je vanilla internet neemt (of internet en bellen) dan maakt het niets uit en gaat mijn voorkeur ook uit naar een kleine club met techneuten. Mocht er een keer toch iets zijn, krijg je gewoon een persoon aan de lijn met kennis van zaken en niet iemand die getraind is om een script te volgen. Los daarvan steun ik ook liever een kleine club dan een groot concern. TV kijken gaat overigens prima met NL Ziet (ik heb een Samsung Frame TV die daarvoor een app heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
RobbyTown schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:25:
@Frid0 Glasnet is idd ipv4 en 6 en vast ip. Freedom weet ik zo niet maar daar krijg je wat hosting bij. KPN tja geen idee als je daar iets niet kan wat je wel wil. Als de prijs niet uit maakt gun het een kleine partij (freedom of Glasnet) je geld ipv kpn. Is het achteraf een drama dan word het helaas afscheid nemen.
verbaanr schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:35:
[...]

De (IP)TV dienst van KPN vind ik best wel goed. Afgaand op de reviews/opmerkingen die ik op diverse fora lees is die beter dan de dienst van Canal Digitaal. Maar als je vanilla internet neemt (of internet en bellen) dan maakt het niets uit en gaat mijn voorkeur ook uit naar een kleine club met techneuten. Mocht er een keer toch iets zijn, krijg je gewoon een persoon aan de lijn met kennis van zaken en niet iemand die getraind is om een script te volgen. Los daarvan steun ik ook liever een kleine club dan een groot concern. TV kijken gaat overigens prima met NL Ziet (ik heb een Samsung Frame TV die daarvoor een app heeft).
Bedankt beide voor jullie input. Twijfel heel erg maar denk dat ik toch ga overstappen. Tv kijken wil ik inderdaad gaan doen via NLZiet en mede daarvoor een Apple TV aanschaffen zodat alles via de Apple TV loopt. Lijkt mij de meeste gebruiksvriendelijke oplossing voor mijn vrouw en kids.

Kwa glasvezel 1Gbit zag ik net ook Budget voorbij komen. Die zijn ook scherp met hun prijs maar vermoed ik niet vergelijkbaar met Glasnet of Freedom. Modem heb ik niet nodig want wil daar mijn Unifi UDMPro voor gaan gebruiken.

Moet dan alleen nog wat spulletjes kopen begreep ik om direct glasvezel erop aan te sluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03
Frid0 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:59:
[...]

[...]

Bedankt beide voor jullie input. Twijfel heel erg maar denk dat ik toch ga overstappen. Tv kijken wil ik inderdaad gaan doen via NLZiet en mede daarvoor een Apple TV aanschaffen zodat alles via de Apple TV loopt. Lijkt mij de meeste gebruiksvriendelijke oplossing voor mijn vrouw en kids.

Kwa glasvezel 1Gbit zag ik net ook Budget voorbij komen. Die zijn ook scherp met hun prijs maar vermoed ik niet vergelijkbaar met Glasnet of Freedom. Modem heb ik niet nodig want wil daar mijn Unifi UDMPro voor gaan gebruiken.

Moet dan alleen nog wat spulletjes kopen begreep ik om direct glasvezel erop aan te sluiten
Als je twijfelt tussen Glasnet en Budget had ik het allang geweten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
boswandeling schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:46:
[...]

Als je twijfelt tussen Glasnet en Budget had ik het allang geweten :P
Ik snap wat je zegt, maar moet ook denken aan de portemonnee.
Budget = €576 voor 1 jaar
Glasnet = €775 voor 1 jaar

Of bij KPN blijven maar abbo aanpassen = €730,32 vooor 1 jaar

[ Voor 9% gewijzigd door Frid0 op 28-11-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
mijansen1987 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:31:
Hier ook van Tweak naar Glasnet. 2de storing in 1 maand tijd. Vandaag zo te zien door grafwerkzaamheden. Hier maar ongeveer 45 min eruit gelegen en geen last van gehad.

Vorige week Schaijk, Herpen, Reek, Zeeland, Berghem (en miss nog een paar). Geen stroom ook door graaf werkzaam heden.

In Oss is momenteel KPN glas aan het leggen die raken bijna dagelijks wel een glasleiding of wat dan ook (je ziet aan de lopende band herstel werkzaamheden) met E-Fiber was het in elk geval stukken minder.

Ben bang dat we van de graaf storingen nog niet af zijn.

In verleden was Tweak ook niet storing vrij, hier eigen log bijgehouden (2021 mooi rampen jaar). Die waren vooral in de avond als ik thuis was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03
Frid0 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:21:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar moet ook denken aan de portemonnee.

Of bij KPN blijven maar abbo aanpassen = €730,32 vooor 1 jaar
Uiteraard moet je ook denken aan de centjes, maar las eerder een vergelijking met KPN/Freedom/Tweak en Glasnet, en dan Budget. Dat is in mijn ogen iets als een vergelijking tussen een Volkswagen en een Dacia :)

Begrijp me niet verkeerd, voor iedereen is er iets passend, maar als je iets vergelijkbaars in plaats van KPN zoekt dan zit je tussen je eerder genoemde wel goed, maar Budget denk ik niet. Overboeking/Support en misschien nog wat aspecten.

Ben van Tweak ook naar T-Mobiel gegaan voor de centjes :) daar had ik toch vrij snel spijt van, beetje appels met peren vergelijken. (door een verhuizing en geen glas meer kunnen nemen dus niet terug naar tweak gegaan, anders had het nu alsnog T-Mobile/Odido geworden)

[ Voor 7% gewijzigd door boswandeling op 28-11-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
boswandeling schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:32:
[...]

Uiteraard moet je ook denken aan de centjes, maar las eerder een vergelijking met KPN/Freedom/Tweak en Glasnet, en dan Budget. Dat is in mijn ogen iets als een vergelijking tussen een Volkswagen en een Dacia :)

Begrijp me niet verkeerd, voor iedereen is er iets passend, maar als je iets vergelijkbaars in plaats van KPN zoekt dan zit je tussen je eerder genoemde wel goed, maar Budget denk ik niet. Overboeking/Support en misschien nog wat aspecten.

Ben van Tweak ook naar T-Mobiel gegaan voor de centjes :) daar had ik toch vrij snel spijt van, beetje appels met peren vergelijken. (door een verhuizing en geen glas meer kunnen nemen dus niet terug naar tweak gegaan, anders had het nu alsnog T-Mobile/Odido geworden)
Dat ben ik met je eens, klopt, Budget niet.

Maar als ik dan er nog 2 bij mag plaatsen:

KPN = €730,32 voor 1 jaar
Freedom = €888 voor 1 jaar
Odido = €480 voor 1 jaar

Grote verschillen tussen de verschillende providers als je kiest voor een zelfde soort abbo, Internet Only met 1 Gbit. Moet wel daarbij zeggen dat Budget en Odido niet mijn voorkeur heeft, daar lees je toch slechte verhalen over en is niet te vergelijken met KPN wat ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
pffww wat een bedragen.

Ben echt blij dat ik in E-Fiber gebied zit met Glasnet met Internet Only 450 euro jaar op jaar (als er geen prijsstijgingen zijn). 1 jaar Freedom is bijna 2 jaar Glasnet echt ziekelijk.

Goed we tellen even terug per maand
Glasnet 64,50
Budget 48 euro
Verschil 16,50

Is dat het verschil waard? Bedenk goed Glasnet is een kleine club die kunnen veel sneller schakelen dan de wat grotere club Budget mocht er technisch iets niet goed zijn dan is mijn gevoel Glasnet sneller kan fixen dan Budget. Maar dan kom je bij het punt. Vind jij dat geld waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:47

Zenix

BOE!

Frid0 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:40:
[...]

Dat ben ik met je eens, klopt, Budget niet.

Maar als ik dan er nog 2 bij mag plaatsen:

KPN = €730,32 voor 1 jaar
Freedom = €888 voor 1 jaar
Odido = €480 voor 1 jaar

Grote verschillen tussen de verschillende providers als je kiest voor een zelfde soort abbo, Internet Only met 1 Gbit. Moet wel daarbij zeggen dat Budget en Odido niet mijn voorkeur heeft, daar lees je toch slechte verhalen over en is niet te vergelijken met KPN wat ik nu heb.
Budget is hetzelfde als KPN, zelfde netwerk ;) Vergeet ook niet de sim abbonementen mee te nemen, zo ben je bij Odido met een Ben abonnement 70 euro goedkoper uit. En eigenlijk moet je ook nog de cashback meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
RobbyTown schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:04:
pffww wat een bedragen.

Ben echt blij dat ik in E-Fiber gebied zit met Glasnet met Internet Only 450 euro jaar op jaar (als er geen prijsstijgingen zijn). 1 jaar Freedom is bijna 2 jaar Glasnet echt ziekelijk.

Goed we tellen even terug per maand
Glasnet 64,50
Budget 48 euro
Verschil 16,50

Is dat het verschil waard? Bedenk goed Glasnet is een kleine club die kunnen veel sneller schakelen dan de wat grotere club Budget mocht er technisch iets niet goed zijn dan is mijn gevoel Glasnet sneller kan fixen dan Budget. Maar dan kom je bij het punt. Vind jij dat geld waard.
Inderdaad, wat een bedragen he, niet normaal maar helaas heb ik er wel mee te maken.

Klopt niet helemaal, zit ook een eenmalige kosten bij Glasnet van €25. Uit mijn hoofd komt Glasnet neer op €62,50 per maand.

Eens, ik zit daardoor ook meer te denken aan:

Glasnet
Freedom
Of toch bij KPN blijven door t abbo aan te passen

Ook even overlegt met mijn vrouw, zij vind alles goed als we maar onze Spotify Family behouden. Haar voorkeur gaat daardoor uit naar blijven bij KPN :)
Zenix schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:06:
[...]

Budget is hetzelfde als KPN, zelfde netwerk ;) Vergeet ook niet de sim abbonementen mee te nemen, zo ben je bij Odido met een Ben abonnement 70 euro goedkoper uit. En eigenlijk moet je ook nog de cashback meenemen.
Ja klopt, dat zat ik net ook te lezen. Daar heb ik geen interesse in, heb nu een Sim Only voor €11 per maand en die is voor mij prima. Zit echt puur te kijken naar een Glasvezel Internet Only 1Gbit abbo voor 1 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:04

ep667

It doesn't hurt to help

Frid0 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:43:
Alleen daarvoor zou ik niet overstappen. Bij KPN is je IP-adres en je IPv6 subnet dermate vast dat deze gewoon in je account staat. Die van mij zijn al jaren hetzelfde. Alleen KPN houdt zich het recht voor deze aan te passen als dat niet anders kan.

Na 6 jaar KPN durf ik wel aan dat dit niet zo vaak gebeurt. Sowieso zie ik geen meerwaarde in een vast IP als je thuis niets host. Maar dat is waarschijnlijk vloeken in de kerk.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borrie76
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 01:12
ep667 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:05:
[...]
... Sowieso zie ik geen meerwaarde in een vast IP als je thuis niets host. Maar dat is waarschijnlijk vloeken in de kerk.
In principe heb je gelijk, maar voor wie veel smarthomediensten via een externe partij afneemt, kan een vast ip wel zinvol zijn. Clouddiensten hebben dan net iets minder vertraging, maar de vraag is of de gewone gebruikers dat überhaupt merken. (Mijn NSPanelPro in Den Haag heeft dan snellere/recentere updates ten opzichte van de NSPanel Pros van mijn familie elders door het land, omdat die cloud van Eweelink dan geen nieuwe verbinding hoeft op te zetten.)

Persoonlijk vind ik een vast ip geen vereiste, omdat er prima workarounds voor zijn. Zelfs met veel selfhostingservices kun je een flink eind komen met Cloudflare tunnels en een eigen domein.

niet dat dat altijd voor iedereen een haalbare kaart is, maar als je tegenwoordig een vast ip denkt nodig te hebben, zul je daar ergens de (meer)prijs voor moeten betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
En als je een eigen VPN server draait?
Dan heb je wel degelijk een vast ip adres nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:48:
En als je een eigen VPN server draait?
Dan heb je wel degelijk een vast ip adres nodig.
Ja- en nee. Veel IPSec-oplossingen werken nog ouderwets waardoor dat nodig is. Echter zou dit niet noodzakelijk hoeven, waardoor je het DNS-based kan doen, oftewel door middel van een hostname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charles54
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-12-2023
.Op 6 december stap ik over van Tweak naar Glasnet.

Zowel Tweak als Glasnet zitten op mijn E-fiber netwerk.
Ik blijf mijn eigen Fritzbox 5530 gebruiken die nu direct op de glasvezelaansluiting is aangesloten.

Volgens Glasnet moet ik alleen maar een kleine wijziging in mijn Fritzbox doorvoeren.

"Ga naar de PPPoE instellingen van je modem en vul je gebruikersnaam en wachtwoord in."

Als ik de interface van mijn Fritzbox open heb ik echter geen flauw idee waar ik moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
charles54 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:09:
.Op 6 december stap ik over van Tweak naar Glasnet.

Zowel Tweak als Glasnet zitten op mijn E-fiber netwerk.
Ik blijf mijn eigen Fritzbox 5530 gebruiken die nu direct op de glasvezelaansluiting is aangesloten.

Volgens Glasnet moet ik alleen maar een kleine wijziging in mijn Fritzbox doorvoeren.

"Ga naar de PPPoE instellingen van je modem en vul je gebruikersnaam en wachtwoord in."

Als ik de interface van mijn Fritzbox open heb ik echter geen flauw idee waar ik moet zijn.
Kan je dit vinden?
RobbyTown in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charles54
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-12-2023
Bedankt Robby, Verwacht dat dit wel gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsmaarmeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-03-2024
Goedemiddag, ik stap ook over van Tweak naar Glasnet met Fritzbox 5530, om 12 uur is de verbinding verbroken door Tweak en ik heb mijn instellingen aangepast zoals aangegeven via de link van Robby hierboven (bij account info PPPoE gebruikersnaam en psw ingevuld). Krijg echter een foutmelding. Moet er nog meer aangepast worden? Of moet ik gewoon even wachten, zit nu een uur zonder internet, niet fijn als je aan het werk bent… De helpdesk is blijkbaar overbelast want kom er niet door. Weet iemand meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

Alsmaarmeer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:16:
Goedemiddag, ik stap ook over van Tweak naar Glasnet met Fritzbox 5530, om 12 uur is de verbinding verbroken door Tweak en ik heb mijn instellingen aangepast zoals aangegeven via de link van Robby hierboven (bij account info PPPoE gebruikersnaam en psw ingevuld). Krijg echter een foutmelding. Moet er nog meer aangepast worden? Of moet ik gewoon even wachten, zit nu een uur zonder internet, niet fijn als je aan het werk bent… De helpdesk is blijkbaar overbelast want kom er niet door. Weet iemand meer?
in mijn UDM pro moest ik WAN van DHCP4 naar PPPoE zetten, misschien moet dat op je fritzbox ook gedaan worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanWolter
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik zou gisteren omgezet worden van Tweak naar Glasnet. Lang gewacht, niets omgezet. Ik heb nog steeds verbinding via Tweak/Odido. Telefonisch word ik opgehangen en de chat is ook slecht bereikbaar. Minder prettig.

Update: er wordt niet gemigreerd. Ze "denken" dit rond half december te kunnen doen. We wachten af!

[ Voor 19% gewijzigd door JanWolter op 04-12-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsmaarmeer
tismij schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:39:
[...]

in mijn UDM pro moest ik WAN van DHCP4 naar PPPoE zetten, misschien moet dat op je fritzbox ook gedaan worden ?
Bedankt maar die mogelijkheid vind ik niet bij mijn settings .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsmaarmeer
JanWolter schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:47:
Ik zou gisteren omgezet worden van Tweak naar Glasnet. Lang gewacht, niets omgezet. Ik heb nog steeds verbinding via Tweak/Odido. Telefonisch word ik opgehangen en de chat is ook slecht bereikbaar. Minder prettig.
Klinkt als een slecht begin. Ik had eerder prima contact met ze maar het lijkt er op dat ze problemen hebben, staat ook iets over de bereikbaarheid op hun website. Dan heb jij nog geluk Tweak te hebben, ik zit hier dus zonder :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsmaarmeer
Update: het is opgelost:) blijkt dat het lang kan duren voordat Glasnet de nieuwe login heeft verwerkt, in mijn geval bijna 3 uur maar uiteindelijk kwam alles vanzelf weer online . Mijn weekend is gered !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Vanochtend ben ik overgegaan van Tweak naar Glasnet.
Op mijn Edgerouter 6P de PPPOE gegevens ingevuld en binnen een paar minuten was ik weer online :). Alles werkt op zich prima, maar toch kwam ik één probleempje tegen waar ik niet uitkom.

Een Samsung tablet is verbonden met WiFi en dat werkt ansich prima (heb gewoon internetverbinding). Echter, als ik op de tablet wil kijken of er een software-update is, krijg ik geen verbinding met de Samsung-server. Zet ik op de tablet de VPN verbinding aan (Wireguard die ik hier thuis host) dan wordt er wél verbinding met Samsung gemaakt. (Op m'n telefoon gebeurd precies hetzelfde).

Iemand enig idee in welke hoek ik het moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:19
joep03nl schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:23:
Vanochtend ben ik overgegaan van Tweak naar Glasnet.
Op mijn Edgerouter 6P de PPPOE gegevens ingevuld en binnen een paar minuten was ik weer online :). Alles werkt op zich prima, maar toch kwam ik één probleempje tegen waar ik niet uitkom.

Een Samsung tablet is verbonden met WiFi en dat werkt ansich prima (heb gewoon internetverbinding). Echter, als ik op de tablet wil kijken of er een software-update is, krijg ik geen verbinding met de Samsung-server. Zet ik op de tablet de VPN verbinding aan (Wireguard die ik hier thuis host) dan wordt er wél verbinding met Samsung gemaakt. (Op m'n telefoon gebeurd precies hetzelfde).

Iemand enig idee in welke hoek ik het moet zoeken?
Mijn eerste poging zou zijn met de DNS maar denk niet dat dat het is.

Glasnet bellen

En anders zelf kijken naar waar die ping heen gaat en strandt, weet niet waar je VPN heen gaat maar zou nog aan Samsung kunnen liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Zijn er meer mensen die momenteel problemen ervaren met de verbinding bij Glasnet? Afgelopen dinsdag zijn wij overgezet vanaf Tweak en kwamen we helaas midden in de storing terecht. Inmiddels geeft de website van Glasnet aan dat de storing is verholpen maar desondanks lijkt onze verbinding alsnog instabiel en is de snelheid beperkt op circa 130mbit down en 1mbit up.

Wij zitten overigens in E-Fiber gebied en gebruiken een volledig Unifi netwerk. Kabel gaat rechtstreeks van de glasvezel converter naar de USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Kremx hier denk ik dinsdag 45 min down geweest Efiber gebied. Daarna werkte alles weer. Dus gelukkig nergens last van vannacht wel kort hikje gehad.

Even Glasnet contacten mogelijk iets niet goed gegaan terwijl er storing was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Kremx schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:50:
Zijn er meer mensen die momenteel problemen ervaren met de verbinding bij Glasnet?
Ben vandaag overgegaan naar Glasnet, ook in E-fiber gebied. Verbinding is hier prima de hele dag (950-980 down, 800-850 up).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 22:40
Ik was ook ingepland vandaag van Tweak naar Glasnet. Rond 10 uur liep ik de keuken in en zag dat Google Hub op fout stond. Geen idee hoe lang het dan al was. Even UDM Pro van DHCP naar PPPoE gezet en ik was heel snel weer online.

Echter, nu dus ook de optie om IPv6 actief te gaan gebruiken. Tijd om mijn IPv6 kennis uit 2007 op te frissen. Deze YT'er lijkt wel goede filmpjes hiervoor te hebben: https://www.youtube.com/@OneMarcFifty/search?query=ipv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
Heeft er iemand werkende IPv6 settings voor een UDM Pro? Maakt niet uit welke config ik probeer, ik lijk geen IPv6 op mijn UDM te krijgen. DHCPv6 en Static IP geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41
DHCPv6 zou de optie moeten zijn die je moet kiezen.

Wat is je postcode en huisnummer of klantnummer dan kijk ik even in de logs (uiteraard via pb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:06
Ik ben ook sinds gisteren over van Tweak naar Glasnet en ik maak ook gebruik van een Unifi Dream Machine Pro (UDMP). Met IPv4 werkte het meteen goed, maar IPv6 wilde niet meteen lukken op mijn UDMP.

Het lijkt met volgorde te maken te hebben hoe je dingen instelt op je UDMP en dan werkt het met zowel SLAAC als DHCPv6 goed. Ik geef nu de voorkeur aan DHCPv6.

Ga nu naar 'Internet' Settings en stel in bij 'Primary (WAN1)'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
IPv4 Configuration:
IPv4 Connection: PPPoE
UserName: <gegevens van Glasnet>
Password: <gegevens van Glasnet>

IPv6 Configuration:
IPv6 Connection: DHCPv6
Prefix Delegation Size: 48

Je zou nu ook een IPv6 adres moeten krijgen op je internet connectie.

Stel nu je 'Networks' Settings in:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Network: IPv6
Interface Type:Prefix Delegation 
Primay Delegation Interace: Primary (WAN1)
Advanced: Manual

Client Address Assignment DHCPv6
(de rest default settings)

[ Voor 90% gewijzigd door GorgeousMetal op 03-12-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GorgeousMetal
[...]

[ Voor 169% gewijzigd door GorgeousMetal op 03-12-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
Ah nu werken diezelfde instellingen wel. Mijn PC heeft nu inderdaad een delegated IPv6 IP en kan ook IPv6 test sites bereiken. Klopt het dat de UDM Pro zelf geen IPv6 adres krijgt?

ppp0: flags=4305<UP,POINTOPOINT,RUNNING,NOARP,MULTICAST> mtu 1492
inet 192.145.xxx.xxx netmask 255.255.255.255 destination 185.229.52.1
inet6 fe80::2088:xxxx:xxxxx:xxxx prefixlen 128 scopeid 0x20<link>

fe80 is volgens mij Link Local adres toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:12
MMaster23 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:33:
Ah nu werken diezelfde instellingen wel. Mijn PC heeft nu inderdaad een delegated IPv6 IP en kan ook IPv6 test sites bereiken. Klopt het dat de UDM Pro zelf geen IPv6 adres krijgt?

fe80 is volgens mij Link Local adres toch?
Je UDM Pro heeft wel degelijk een GUA IP adres. Je verward het hier met de WAN kant: hier heb je namelijk een FE80 link local adres omdat een GUA adres aan de WAN kant niet heel logisch is als je kijkt naar hoe IPv6 werkt. Het werkt dus meer zoals IPv4 RFC1918 adressen, waar je router een IP adres heeft aan je LAN zijde (want bij IPv6 is deze globaal uniek), ze staan dus gewoon in hetzelfde subnet als je andere apparaten. En gezien IPv6 geen NAT meer heeft is een adres aan de WAN kant dus ook niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:32
Op mijn mikrotik krijg ik ook alleen een prefix, dus geen eigen ipv6 adres. Wel kun je een vast ipv6 adres uit je ::/48 subnet op een interface zetten.

Ik heb bijvoorbeeld een ::/64 op mijn dmz interface gezet.

Bijvoorbeeld van glasnet krijg je 2001:db8:123::/48, dan zet je op je dmz interface 2001:db8:123:abcd::1/64.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
Horatius schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:55:
[...]

Mijn eerste poging zou zijn met de DNS maar denk niet dat dat het is.

Glasnet bellen

En anders zelf kijken naar waar die ping heen gaat en strandt, weet niet waar je VPN heen gaat maar zou nog aan Samsung kunnen liggen
Het was nogal zoeken, maar ik moest de MTU aanpassen (eth0 op 1508 en pppoe op 1500). Nu krijg ik netjes een reactie van Samsung dat er geen update is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
Er lijkt toch iets geks aan de hand te zijn met IPv6. Ik was vandaag nog wat aan het experimenteren en krijg nu opeens geen IPv6 adres meer op mijn Unifi Dream Machine Pro.

Dit werkte vantevoren wel met deze instellingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
IPv4 Configuration:

IPv6 Configuration:

Als ik op mijn UDMP inlog met Putty en kijk dan krijg ik inderdaad geen IPv6 adres waar dit voorheen wel zichtbaar was. Ik check op UDMP met het commando:

code:
1
ifconfig ppp0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22
GorgeousMetal schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:31:
Er lijkt toch iets geks aan de hand te zijn met IPv6. Ik was vandaag nog wat aan het experimenteren en krijg nu opeens geen IPv6 adres meer op mijn Unifi Dream Machine Pro.

Dit werkte vantevoren wel met deze instellingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
IPv4 Configuration:

IPv6 Configuration:

Als ik op mijn UDMP inlog met Putty en kijk dan krijg ik inderdaad geen IPv6 adres waar dit voorheen wel zichtbaar was. Ik check op UDMP met het commando:

code:
1
ifconfig ppp0
Hier ook een udm pro en krijg ipv6 met geen mogelijkheid werkend. Allen combis van instellingen geprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmjvdlinden
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01 20:16
Na enige consternatie, Tweak bedacht midden op de dag dat we wel zonder internet konden, direct bij thuiskomst de FRITZ!Box 5490 via PPPoE overgezet én IPv6 opengesteld: binnen 1 minuut weer online :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N2gYdFE92GcpCsMj7Prxec4U7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iqNVodnvFcoUWqnHfBQViTTn.png?f=user_large

Vraag is alleen, is het slim om IPv6 als native in te stellen? De instellingen zijn nu als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHOYGoQOQl5GxFtkCWkhYRM27V8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3FsIJt8vfQtC45Li77VaEi30.png?f=fotoalbum_large

Overigens: Telefonisch is Glasnet niet goed te bereiken. Via de chat is het super. Deskundige en snelle ondersteuning en ruimte voor een grapje tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-09 14:29
Hier ook gekozen om van Tweak over te stappen naar Glasnet.. helaas al 5 dagen geen internet.

Het lijkt erop dat er iets is mis gegaan met de aansluiting/patch in de wijkcentrale gezien er totaal geen glasvezelsignaal op de lijn zit. De klantenservice van Glasnet kon slechts beperkt hierin helpen, gezien we in een E-Fiber gebied zitten, waardoor ze afhankelijk zijn van externe beheerders die de aansluiting moeten nalopen. Wel hield Glasnet ons telefonisch op de hoogte, maar tot heden nog geen verbinding.

Vandaag staat er een monteur gepland om langs te komen die de aansluiting gaat nalopen, hiervan nog in afwachting of de beste man gaat komen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanWolter
mafino schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:04:
Hier ook gekozen om van Tweak over te stappen naar Glasnet.. helaas al 5 dagen geen internet.

Het lijkt erop dat er iets is mis gegaan met de aansluiting/patch in de wijkcentrale gezien er totaal geen glasvezelsignaal op de lijn zit. De klantenservice van Glasnet kon slechts beperkt hierin helpen, gezien we in een E-Fiber gebied zitten, waardoor ze afhankelijk zijn van externe beheerders die de aansluiting moeten nalopen. Wel hield Glasnet ons telefonisch op de hoogte, maar tot heden nog geen verbinding.

Vandaag staat er een monteur gepland om langs te komen die de aansluiting gaat nalopen, hiervan nog in afwachting of de beste man gaat komen..
Slik..bij ons is de lijn die half december over zou gaan zojuist, uitgevallen. Ze zouden hier nog over berichten. Ik ben benieuwd of er vanmiddag prik op de lijn is vanuit Glasnet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilco_Ettema
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-06 18:50
Vanochtend overgegaan van Tweak naar Glasnet.

Om 10:45 was de internetverbinding verdwenen. Een eigen Fritz!Box 5530 opgehangen. PPPOE gegevens ingevuld en draaien maar. De hele exercitie duurde nog geen 5 minuten. Het ophangen van de nieuwe Fritz!Box was nog het meeste werk :)

Alleen IPV6 wil nog niet echt lukken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuO0xUnBq6qQC1xi5NsHQeAd_4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cYQAoHZTTJlqfL44m4Eka72e.png?f=user_large

Iemand enig idee ?
Anders neem ik even contact op met de helpdesk, maar die wil ik niet teveel belasten omdat voor de rest alles prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Laatst online: 12:37
Wilco_Ettema schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:54:
[Afbeelding]

Iemand enig idee ?
Anders neem ik even contact op met de helpdesk, maar die wil ik niet teveel belasten omdat voor de rest alles prima werkt.
Zat ik ook even mee te tobben. Uit m'n hoofd moet je in het tabblad 'IPv6' de derde optie kiezen en dan het subnet invullen dat je van Glasnet hebt gehad. Hopelijk is het net voldoende info om verder te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mafino
JanWolter schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:12:
[...]

Slik..bij ons is de lijn die half december over zou gaan zojuist, uitgevallen. Ze zouden hier nog over berichten. Ik ben benieuwd of er vanmiddag prik op de lijn is vanuit Glasnet..
We zijn inmiddels online. We bleken inderdaad op een verkeerd bord te zijn gepatched. De lijn is stabiel en behalen ook via Glasnet de volle snelheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 20:26
Wilco_Ettema schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:54:
Vanochtend overgegaan van Tweak naar Glasnet.

Om 10:45 was de internetverbinding verdwenen. Een eigen Fritz!Box 5530 opgehangen. PPPOE gegevens ingevuld en draaien maar. De hele exercitie duurde nog geen 5 minuten. Het ophangen van de nieuwe Fritz!Box was nog het meeste werk :)

Alleen IPV6 wil nog niet echt lukken:

[Afbeelding]

Iemand enig idee ?
Wat Insider info hier. In Noord Holland op het E-Fiber netwerk gebruiken we net iets andere netwerk infra. En ik heb gezien dat IPv6 nog niet goed werkt. (Subnets worden niet goed uit de pop profielen gelezen)

De netwerk collega's moeten dit nog even uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
Quas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:31:
[...]

Wat Insider info hier. In Noord Holland op het E-Fiber netwerk gebruiken we net iets andere netwerk infra. En ik heb gezien dat IPv6 nog niet goed werkt. (Subnets worden niet goed uit de pop profielen gelezen)

De netwerk collega's moeten dit nog even uitzoeken :)
Ah, vandaar ik inderdaad nog geen IPv6 adres tegen kom. Kun je ons op deze wijze op de hoogte houden als het beschikbaar zou moeten zijn :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
Ik zit in eFiber gebied (Zundert).

Ik krijg IPv6 ook niet meer werkend (heeft hiervoor gewerkt) op mijn Unifi Dream Machine Pro (UDMP). Als ik in de UDMP logging (in '/var/log/messages') kijk dan zie ik:

code:
1
2
2023-12-05T17:44:13+01:00 UDMPro pppd[27021]: Unsupported protocol 'IPv6 Control Protocol' (0x8057) received
2023-12-05T17:44:13+01:00 UDMPro pppd[27021]: Unsupported protocol 'MPLSCP' (0x8281) received

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanWolter
mafino schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:44:
[...]

We zijn inmiddels online. We bleken inderdaad op een verkeerd bord te zijn gepatched. De lijn is stabiel en behalen ook via Glasnet de volle snelheid.
Dat is fijn! Wij hebben ook verbinding, ik kan alleen niet via automatisch DNS verbinden. Dan komt er geen antwoord terug. Nu de DNS op google servers gezet. Dan doet het het wel. Ik word nog teruggebeld hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
Valt me de hele week al op dat het soms lang duurt voordat een webpagina opent, lijn snelheid wel normaal.

Zou dat ook iets met dns te maken hebben?

Zal in mijn archer c2300 wel op auto staan ga ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
Het uitdelen van IPv6 lijkt nu weer te werken bij mij. Ik heb aan mijn kant niets veranderd, dus ik neem aan dat Glasnet ergens een aanpassing heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
destro9704 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:08:
Valt me de hele week al op dat het soms lang duurt voordat een webpagina opent, lijn snelheid wel normaal.

Mogelijk een DNS issue? Kan ook zijn dat er nog een verkeerde/oude/niet werkende DNS server is geconfigureerd in je netwerk instellingen of in je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:07
Is er iemand die via ipv6 werkend heeft gekregen in PFSense? Ik krijg het namelijk niet voor elkaar..

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcnOxakIK0a_QKvhiuOWZzHr4XI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ozwjCxScmtb691GCVARGlyIP.png?f=fotoalbum_large

Heb het werkend gekregen via een guide die alleen nog via archive.org bereikbaar was. Voor mensen met hetzelfde probleem: https://web.archive.org/w...ll-pfsense-opnsense-ipv6/

[ Voor 74% gewijzigd door Bytebandit op 07-12-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motormouz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 13:21
Is het al duidelijk of Glasnet in Harderwijk gaat leveren? Het staat mij bij dat per 1-12 gekeken zou worden of er genoeg animo zo zijn. Ik heb mij in ieder geval aangemeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41
Ik kan je vertellen dat Glasnet diensten gaat leveren in Harderwijk. We zijn bezig met de voorbereidingen. Binnenkort meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsmaarmeer
Vandaag stuurde Tweak de doos voor het terugsturen van onze Fritz!box5530. Ik wil hem graag houden. In de brief zeggen ze dat ze je borg innemen en de kosten in rekening brengen. Heeft iemand een idee wat ze dan gaan rekenen? Ik vind het zo’n onzin om allemaal dozen heen en weer te gaan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Alsmaarmeer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:16:
Vandaag stuurde Tweak de doos voor het terugsturen van onze Fritz!box5530. Ik wil hem graag houden. In de brief zeggen ze dat ze je borg innemen en de kosten in rekening brengen. Heeft iemand een idee wat ze dan gaan rekenen? Ik vind het zo’n onzin om allemaal dozen heen en weer te gaan sturen.
Volgens deze post 175 euro

Idd onzin want odido gebruikt het niet. En opnieuw inzetten zie ook niet gebeuren dus. Verzending en ewaste wat is odido goed bezig

[ Voor 11% gewijzigd door RobbyTown op 07-12-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 22:23
Ter info: Een nieuwe Fritz!box 5530 AON incl. SFP kost vandaag bij Mediamarkt, Amazon en Bol EUR 150,45 incl verzendkosten. De fabrikant AVM garandeert minimaal 5 jaar gratis software updates.

[ Voor 21% gewijzigd door Jan_2teP op 07-12-2023 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
RobbyTown schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:29:
[...]

Volgens deze post 175 euro

Idd onzin want odido gebruikt het niet. En opnieuw inzetten zie ook niet gebeuren dus. Verzending en ewaste wat is odido goed bezig
Gewoon een mailtje er naar toe sturen met de vraag of dat je de FB tegen de borg kunt houden.
Heb ik ook gedaan en dat is nu blijkbaar geen probleem meer. Ik had die terugstuurdoos ook al gekregen en ik dacht, "ik waag er nog één mailtje aan" en dat werkte dus.
Inmiddels heb ik van hun de bevestiging binnen dat het nu afgehandeld is. Zij de borg, ik de Fritzbox ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
Alsmaarmeer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:16:
Zie mijn reactie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

Ook omgezet vandaag. Had reeds tweak met glasvezel rechtstreeks in mijn UDM Pro. Glasnet had toch nog een extra mediaconverter opgestuurd voor de zekerheid (die ligt nu dus te niksen).

Echter, niets fysieks aangepast, in UDM Pro de connectie even naar PPPoe gezet en daar username/pw ingevuld en in het IPv4 adres veld het ipadres met /24 er achter. 10 seconden later weer verbinding d:)b

Prima zo :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 08-12-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsmaarmeer
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:38:
[...]

Gewoon een mailtje er naar toe sturen met de vraag of dat je de FB tegen de borg kunt houden.
Heb ik ook gedaan en dat is nu blijkbaar geen probleem meer. Ik had die terugstuurdoos ook al gekregen en ik dacht, "ik waag er nog één mailtje aan" en dat werkte dus.
Inmiddels heb ik van hun de bevestiging binnen dat het nu afgehandeld is. Zij de borg, ik de Fritzbox ;)
Bedankt voor de reacties! Ik heb gebeld en nu ook bevestigd gekregen dat ik hem mag houden in ruil voor de borg. Goede deal! Moet het nog even met de mail bevestigen.
Dus dat valt 100% mee, het is dus wel slim om het even netjes af te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Alsmaarmeer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:08:
[...]

Bedankt voor de reacties! Ik heb gebeld en nu ook bevestigd gekregen dat ik hem mag houden in ruil voor de borg. Goede deal! Moet het nog even met de mail bevestigen.
Dus dat valt 100% mee, het is dus wel slim om het even netjes af te spreken.
Mooie deal dat wel maar persoonlijk vind ik het ronduit amateuristisch.

In het Tweak topic word gezegd, je mag hem houden voor de borg prijs (net wie je dan spreekt). Even later komen ze erop terug oh nee je moet dan boete betalen en mag alleen houden als Odido klant blijft.

Bedrag is veel te hoog dus stuurt hem terug, Odido gooit hem toch in de kliko, zonde.

Maar als je toch nog een mailtje stuurt kost het eindelijk toch alleen je borg ipv terugsturen en de kliko in of een veel te hoog bedrag betalen.

Had vanaf moment 1 gewoon afgesproken wil je houden dan kost het 25 euro wel of geen klant naar Odido.

Scheelt verzenddozen en een hoop gedoe/verwarring.

Die geen extra mailtje gedaan hebben en toch teruggestuurd ben je nu mooi gefopt 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
Vandaag mijn restant abo van Tweak teruggestort gekregen. Dat is binnen 3 weken. Zijn wel uitgegaan van het maandbedrag en niet van het maandbedrag of basis van jaarbetaling ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• destro9704
brigges schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:29:
Vandaag mijn restant abo van Tweak teruggestort gekregen. Dat is binnen 3 weken. Zijn wel uitgegaan van het maandbedrag en niet van het maandbedrag of basis van jaarbetaling ...
Is toch niks mis mee? Je had er toch ook voor kunnen kiezen om je abonnement uit te zingen totdat tweak de stekker eruit trekt? Dan is jaarbedrag delen door 12 bij verrekening wel de correcte manier.

Nu heb je toch zelf eerder opgezegd, m.i. dus correct afgewikkeld en ik heb er verder geen moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

destro9704 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:08:
[...]

Is toch niks mis mee? Je had er toch ook voor kunnen kiezen om je abonnement uit te zingen totdat tweak de stekker eruit trekt? Dan is jaarbedrag delen door 12 bij verrekening wel de correcte manier.

Nu heb je toch zelf eerder opgezegd, m.i. dus correct afgewikkeld en ik heb er verder geen moeite mee.
Inderdaad Contractbreuk door klant.

Ik zit gewoon lekker de rit uit bij Tweak, om de jaarkorting te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
de Peer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:29:
[...]

Inderdaad Contractbreuk door klant.

Ik zit gewoon lekker de rit uit bij Tweak, om de jaarkorting te behouden.
Als ze gewoon netjes hadden gecommuniceerd dat ze bij blijven zitten aan het eind ook correct zouden afwikkelen had ik dat ook gedaan.

Nu ze dat verzuimd hebben als "straf" heb ik zelf opgezegd uit principe en wat me dat dan uiteindelijk kost interesseert me dan verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
destro9704 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:08:

Bleek te liggen aan mijn ingestelde nextdns server in smartphone, was schijnbaar niet meer actueel
heb die aangepast naar andere nextdns en werkt weer als een speer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
Dat impliceer ik toch nergens ....

Geef alleen aan dat ze van vol maandbedrag zijn uitgegaan. En daar is niks mis mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Kremx schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:50:
Zijn er meer mensen die momenteel problemen ervaren met de verbinding bij Glasnet? Afgelopen dinsdag zijn wij overgezet vanaf Tweak en kwamen we helaas midden in de storing terecht. Inmiddels geeft de website van Glasnet aan dat de storing is verholpen maar desondanks lijkt onze verbinding alsnog instabiel en is de snelheid beperkt op circa 130mbit down en 1mbit up.

Wij zitten overigens in E-Fiber gebied en gebruiken een volledig Unifi netwerk. Kabel gaat rechtstreeks van de glasvezel converter naar de USG.
Bij deze een update van mijn kant omdat de situatie inmiddels is opgelost!

Naar aanleiding van de problemen die wij ervaarde contact gehad met de helpdesk van Glasnet, om vervolgens afgelopen zaterdag 2,5 uur met Robert ( _/-\o_ ) aan de telefoon te hangen om het probleem te troubleshooten. Na van alles geprobeerd te hebben trokken we de conclusie dat het waarschijnlijk aan de mediaconverter van Tweak lag. Glasnet heeft direct een nieuwe mediaconverter opgestuurd maar voor de zekerheid toch een monteur ingepland. Twee dagen later zelf de mediaconverter aangesloten en de verbinding bleek meteen stabiel op circa 950mbit symmetrisch. De monteur hoefde uiteindelijk dus niet te komen!

Inmiddels dus alweer enkele dagen stabiel en helemaal tevreden met de verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ndgf
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-08 12:18
Ben blij dat er nog bedrijven bestaan als Glasnet.
Had nog wat vragen open staan via de chat, de belangrijkste was dat ik na twee dagen online bij Glasnet mijn vaste telefonie nog niet werkte, maar vanwege drukte waren de vragen nog niet beantwoord.
In de avond na kantoortijd werd ik gebeld door Glasnet met de excuses dat ze vanwege drukte nog niet hadden gereageerd op de chat. na wat heen en weer gepraat bleek dat er een misverstand was omtrent de datum van overname telefoonnummer van voormalig provider Budget ,{ VDSL }, aangeboden om het dan meteen te doen en dat ik binnen 10 minuten weer werd gebeld om te kijken of alles naar behoren werkt.
Vaste telefoon overgeplugd naar de Phone 1 ingang van de Draytek, binnen 10 minuten weer een telefoontje van Glasnet, en alles werkte weer als vanouds.
Fijn dat dat dit tegenwoordig nog kan, waren alle bedrijven maar zo, nu maar hopen dat dit zo blijft, en dat ze ook niet worden opgeslokt door de grote jongens.

Over de internet verbinding zelf, { E-fiber gebied }, supersnel ! ruim 900 Mbit up en down, ook lijkt het wel of websites sneller openen.
Kortom, super tevreden, en vooral over de service van Glasnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Hier eerste storing met Glasnet, maar daarbij vallen ze helaas qua communicatie wel door de mand. Geen reactie op chat, telefonisch iedereen in gesprek en geen storingsmelding op de website. Waarschijnlijk kunnen ze er niets aan doen dat het down is want meer mensen met problemen in de regio maar zet het even op de storingspagina, dan weet ik dat het in beeld is en hoef ik geen telefoonlijn bezet te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@llevering is die nu gaande? Ben iets meer dan een maand klant. 2 storingen gehad die hebben ze netjes op de storingspagina destijds vermeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
RobbyTown schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:19:
@llevering is die nu gaande? Ben iets meer dan een maand klant. 2 storingen gehad die hebben ze netjes op de storingspagina destijds vermeld
Nog steeds geen verbinding, meerdere mensen in de regio met problemen. Net Glasnet gebeld en teruggebeld, nog niet duidelijk wat er mis is. Blijkbaar geen grote storing, dus daarin moet ik m'n opmerking nuanceren. Na 4 uur nog geen enkel reactie op chat dat is wel jammer (maar nu ook niet meer nodig).

Edit: na wat heen en weer bellen blijkt een monteur in de wijkcentrale het een en ander verkeerd te hebben gepatcht. Morgenochtend gaan ze er heen.

[ Voor 11% gewijzigd door llevering op 11-12-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
llevering schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:59:
[...]

Nog steeds geen verbinding, meerdere mensen in de regio met problemen. Net Glasnet gebeld en teruggebeld, nog niet duidelijk wat er mis is. Blijkbaar geen grote storing, dus daarin moet ik m'n opmerking nuanceren. Na 4 uur nog geen enkel reactie op chat dat is wel jammer (maar nu ook niet meer nodig).

Edit: na wat heen en weer bellen blijkt een monteur in de wijkcentrale het een en ander verkeerd te hebben gepatcht. Morgenochtend gaan ze er heen.
Dat patchen is toch een vak apart.

Geen idee wie of van wie die monteur is. Hier met overgang van Tweak naar Glasnet was ik fout gepatcht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillingStream
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-11-2024
Sinds enkele dagen is bekend, dat Fiber Operator de taken van Cambrium overneemt, waardoor de prijs van een Internet abo bij b.v. Freedom van 76 euro naar 51 euro daalt. Ik vraag me af of hier iemand meer weet hoe dat met Glasnet zit?

Kunnen en zullen zij ook gebruik maken van FO belichting op de plekken waar nu alleen KPN en Cambrium zitten, waardoor je bij Glasnet ook minder gaat betalen? Ik overwoog namelijk een abo bij Glasnet aan te schaffen (t.o.v. Freedom), maar door de nieuwe prijzen is Freedom toch weer net iets aantrekkelijker. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@ChillingStream Ben benieuwd wat dat bij jou met Glasnet prijs doet. Als ik nu bij Freedom check zie ik dit bij mij (dit was al 51 euro):
€ 51,00
Download: 1024 Mbit/s
Upload: 1024 Mbit/s
prijs per maand
Netwerk: E-Fiber | Belichter: Fiber Operator | Techniek: GPON
Glasnet bij netwerk E-Fiber is 37,50 (internet only) aanzienlijk prijsverschil met Freedom.

Ben benieuwd als bij jou die prijs ook zo scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillingStream
Eur 62.50 p/m
Eenmalig Eur 25
1000 Mbps
Dit is Glasnet op mijn postcode op dit moment. Ik hoop echt heel erg dat er een betere deal komt.

Freedom is dus Eur 51, 1000 Mbps:

Netwerk KPN, Belichting: FO, Techniek: AON

[ Voor 20% gewijzigd door ChillingStream op 11-12-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
ChillingStream schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:56:
[...]

Dit is Glasnet op mijn postcode op dit moment. Ik hoop echt heel erg dat er een betere deal komt.

Freedom is dus Eur 51, 1000 Mbps:

Netwerk KPN, Belichting: FO, Techniek: AON
Ai dat is jammer bij KPN samen met Glasnet betaal je helaas de hoofdprijs zie startpost van de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillingStream
Ah ja, maakt de belichting dan niet meer uit? Ik dacht dat daar dan nog een verschil zou onderstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Denk het niet bij mij is belichter ook FO.

Pagina: 1 ... 5 ... 17 Laatste