[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1

Pagina: 1 ... 3 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Voor de mensen die 75 euro hebben kunnen bemachtigen omdat ze van Tweak komen in de Glasnet actieperiode.

Die 75 euro is een soort tegoed die ontvang je niet fysiek op je rekening. X bedrag van gisteren tm eind okt gaat van de 75 euro af. En van 1 nov tm 30 nov is 37,50 en gaat ook van de 75 euro af dus 0 euro factuur.

Pas als de 75 euro op is dan word er pas wat van je rekening afgeschreven.

Voor mij prima zo scheelt weer transacties heen en weer.

https://mijn.glasnet.nl/ is trouwens heerlijk nice en clean en een stuk moderner dan die van Tweak :9

Kleine update. Email met proxmox werkt ook weer. Voorheen zag ik in de log dat mijn ip van tweak ineens als spam stond aangemerkt met als gevolg geen mail (proxmox kun je helaas geen externe mailserver out of de box instellen). Dus helaas als promox update had geen mail meer. Over op glasnet en ik ontvang weer mail zojuist dat er updates beschikbaar zijn oOo . Benieuwd als dit ook blijft werken. Bij Tweak had het namelijk enige tijd gewerkt en plots niet meer.

Tot nu toe geen spijt van de overstap in elk geval.

[ Voor 45% gewijzigd door RobbyTown op 25-10-2023 12:04 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angelovds
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-02 15:14
hellfighter87 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:17:
Hallo,

Zoals velen hier ben ik aan het overwegen om over te stappen van tweak naar glasnet.

mijn huidige situatie is dat ik een uify security gateway heb hangen (uitvoering: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)) die naar een fritzbox connect.

de fritzbox (van tweak) heeft een SFP module.

Nou vroeg ik me af of iemand het ook al aan de gang heeft gekregen om de USG direct aan glasnet te hangeng? via bijv een SFP naar RJ-45 converter (bijv via zoiets: https://www.coolblue.nl/p...dia-converter-mc220l.html)
Dat is precies de situatie die ik bij Tweak had, met dezelfde media converter. Als je ervoor kunt kiezen om een actieve component er tussenuit te halen, en te vervangen door een layer 2 component, is er weer minder wat stuk kan gaan.

USG snapt ook PPPoE, dus dat zou goed moeten gaan. Ik ga het 15 november meemaken :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-09 09:42
Sinds gister klant bij Glasnet, voorheen Tweak. Alles soepel verlopen, het lukte me aanvankelijk niet om verbinding te krijgen, contact opgenomen en onwijs goed geholpen, (het stekkertje zat in de 2e poort :+ ). Hoge verwachtingen van Glasnet! Zeer goede eerste indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 16:38
@mijansen1987 - welk stekkertje zat in de tweede poort waarvan (een poging om te leren van andermans, eh, fouten)?
mijansen1987 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 06:12:
Sinds gister klant bij Glasnet, voorheen Tweak. Alles soepel verlopen, het lukte me aanvankelijk niet om verbinding te krijgen, contact opgenomen en onwijs goed geholpen, (het stekkertje zat in de 2e poort :+ ). Hoge verwachtingen van Glasnet! Zeer goede eerste indruk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 22:23
De FTU van E-fiber (merk Commscope, type HFTP-N0-NN00-E) welke in de meterkast komt of zit heeft twee mini plastic dekseltjes onderop, waar een steker in kan.
Deze zijn genummerd 1 en 2.
De binnenshuis patch glaskabel steker, type groen SC/APC, vanaf je eigen fiber-modem of geleverde media converter moet in poort 1. Dat is de poort die het dichts bij de dikke glaskabel zit die je woning binnen komt.
Jouw groene SC/APC steker heeft ook een klein verdikkingkje aan één kant. Die moet naar de kijker toewijzen !!
Als je onderop in het chassisdeel kijkt zie je daar een klein gleufje lopen waar dit 'bultje' in past.
Zie de meest rechtse groene steker op de foto.

De kleinere groene LC/APC komt IN DIT VOORBEELD in de fiber ingang van de Fritz!box 5530 (AON)
De L in de steker naam staat voor Little en de S voor Small
Little is kleiner dan Small

NB Jij mag dit kastje, de FTU, NIET openen. Maak je daarin wat kapot, dan kan dit voor hoge kosten zorgen!

ConnectorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG55-_UOAz44wr48wkpWBbCo0ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xG3Ube0hQdAs7hLpp08x7xiV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMsbKdocXL_0DvK_cWoidm9k30Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhuL5SC7EPYEdAz4d7QPUKGu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fLi4Gp5VgnzeQX1iul6Xwfzdb8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gQOZGrpWVVRUZAMssgtsQdTI.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_25waKEYtzP5KjT927uCOW4y0_U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JRN3UnRVFvcr757B5H8IVeaI.png?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door Jan_2teP op 25-10-2023 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:32
Jan_2teP schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:12:
De FTU van E-fiber (merk Commscope, type HFTP-N0-NN00-E) welke in de meterkast komt of zit heeft twee mini plastic dekseltjes onderop, waar een steker in kan.
Deze zijn genummerd 1 en 2.
De binnenshuis patch glaskabel steker, type groen SC/APC, vanaf je eigen fiber-modem of geleverde media converter moet in poort 1. Dat is de poort die het dichts bij de dikke glaskabel zit die je woning binnen komt.
Jouw groene SC/APC steker heeft ook een klein verdikkingkje aan één kant. Die moet naar de kijker toewijzen !!
Als je onderop in het chassisdeel kijkt zie je daar een klein gleufje lopen waar dit 'bultje' in past.
Zie de meest rechtse groene steker op de foto.

De kleinere groene LC/APC komt IN DIT VOORBEELD in de fiber ingang van de Fritz!box 5530 (AON)
De L in de steker naam staat voor Little en de S voor Small
Little is kleiner dan Small

NB Jij mag dit kastje, de FTU, NIET openen. Maak je daarin wat kapot, dan kan dit voor hoge kosten zorgen!

Connector[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hoop niet dat de 2e foto jou aansluiting is, deze is niet goed gemonteerd en geeft op deze manier demping.

Ik heb die van mij wel opengemaakt en zelf opnieuw gelast :+

Ik heb 15 jaar lang in de glasvezeltechniek gewerkt, inmiddels al 4 jaar niet meer.
De monteur die bij mij kwam “2 a 3 maand”, eerst zat hij bijna met de boor in de gasleiding daarna ging hij lassen zonder alcohol, had hij geen ant knijper en nog meer ellende :X

Oud collega maar even gebeld en samen de boel opnieuw gemonteerd zoals het wel hoort _O-

Edit: vandaag kwamen ze trouwens bij mijn vriendin de glasvezel monteren (KPN, onderaannemer Selecta)
Ze hadden niet de juiste boor bij zich, oplossing, Ziggo aansluiting (coax) eruit en daardoor de glasvezel heen, echt wat een cowboys tegenwoordig 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door iMode op 25-10-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
Jan_2teP schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:12:
hmmm. ik heb een blauwe SC connector in de FTU zitten....

Daar groen en blauw verschillend oppervlak hebben vraag ik me af welke goed is :?
Heb geen problemen met de verbinding......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:32
brigges schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:43:
[...]

Nee geen zorgen hier, de Pigtail die ze hier gebruikt hebben in toevallig de blauwe uit het setje. je hebt verschillende kleuren waaronder blauw en groen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bgQsQtBNscgnFVNX8R7rKUJafA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5Pok4iWiD6TOR0Idsiqgghk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
brigges schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:43:
[...]

Daar groen en blauw verschillend oppervlak hebben vraag ik me af welke goed is :?
Heb geen problemen met de verbinding......
Gaat ook gewoon werken, je krijgt alleen wat reflectie als je SC met SC/APC verbindt.

SC is vlak, SC/APC staat onder een hoek van 8 of 9 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
aartvg schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:40:
[...]
Nee geen zorgen hier, de Pigtail die ze hier gebruikt hebben in toevallig de blauwe uit het setje. je hebt verschillende kleuren waaronder blauw en groen.

[Afbeelding]
Klopt, de pigtails zijn blauw en groen, de 2 vezels in de kabel zijn ook blauw en groen. De monteurs die “2 a 3 maand” dit werk doen kunnen op deze manier geen fout maken door de verkeerde vezels aan elkaar te lassen :+

Vroeger waren alle pigtails wit, dan pakte je een zwarte stift en / of opschuif nummers om ze te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_2teP
SC/UPC heeft een vlakke finish en SC/APC heeft een hoek van 8 graden finish.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:52
Op het forum van de concurrent straat wel een goede uitleg

https://community.freedom...gie-rondom-glasvezel/2287

15x330 SW38

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:48
Ik ben deze week ook aangesloten bij Glasnet, in het e-fiber gebied in de Hoeksche Waard. Ik kom van een Ziggo abo met 400mbit down en 40 up.

De glasvezel lag al een tijdje binnen, maar Tweak liet het afweten. Na een tijdje het Tweak topic te hebben gevolgd, ben ik aangehaakt bij Glasnet. En tot nu toe dik tevreden!
Ook de klantenservice ben ik over te spreken, direct iemand met verstand van zaken aan de lijn.

Ik heb gekozen voor het Internet Only pakket, 1gbit up en down. De glasvezel gaat direct m'n UDM pro in, dat vind ik wel cool! Geen mediaconverter nodig.
Ik heb echter wel de mediaconverter aangevraagd, ik heb vervolgens alleen de inbegrepen glasvezelkabel + SFP module gebruikt van de terminal (noem je dat zo?) naar de UDM. In de UDM hoefde ik alleen de PPPoE settings in te vullen.

De hoge upload is echt een verademing! Een van ons thuis is videograaf, dus we slepen zo nu en dan aardig wat gigabytes heen en weer. Het viel me na de installatie ook op dat de latency verbeterd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbtgQU8hzyXP1YhBXg9Panz-Qzg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RTfYzZC2Aisz00nRFAkXaNzH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bLUderx0pZt5X-0p0Ld8h3jtdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZPHGUAUZ54bR86htlN25kEJZ.png?f=user_large

De speedtest toont op beide afbeeldingen dezelfde up/down speeds. Blijkbaar houd de UDM geen aparte speedtest bij per WAN? Want die 895/929 kon ik natuurlijk nooit halen bij Ziggo.
Inmiddels zit de Glasnetverbinding op WAN1 en Ziggo op WAN2, voor zolang het Ziggo abo nog loopt, tot ergens in januari.

Al met al, de eerste dagen zeer tevreden!

[ Voor 3% gewijzigd door tostikop op 26-10-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
iMode schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

Gaat ook gewoon werken, je krijgt alleen wat reflectie als je SC met SC/APC verbindt.

SC is vlak, SC/APC staat onder een hoek van 8 of 9 graden.
Kan ik aan de FTU aan de buiten zien wat er op moet PC/APC. Mijn connectoraansluiting op de FTU heeft een groene huizing. Als daar een blauwe connector op zit lijkt met me toch niet juist.
Het werkt wel goed, heb geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
brigges schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:25:
[...]
Kan ik aan de FTU aan de buiten zien wat er op moet PC/APC. Mijn connectoraansluiting op de FTU heeft een groene huizing. Als daar een blauwe connector op zit lijkt met me toch niet juist.
Het werkt wel goed, heb geen problemen.
Nee dan heb je inderdaad niet de juiste, ondanks dat het werkt.

Ik heb eventueel het juiste patchsnoer liggen voor je, mocht je uit de buurt van de hoekschewaard komen mag je hem ophalen.
Voor de fritz 5530 (SC/APC naar LC/APC) of voor de Draytek van Glasnet (SC/APC naar SC/PC)

Of anders even Glasnet bellen, sturen ze hem vast kosteloos op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brigges
iMode schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Nee dan heb je inderdaad niet de juiste, ondanks dat het werkt.

Ik heb eventueel het juiste patchsnoer liggen voor je, mocht je uit de buurt van de hoekschewaard komen mag je hem ophalen.
Voor de fritz 5530 (SC/APC naar LC/APC) of voor de Draytek van Glasnet (SC/APC naar SC/PC)

Of anders even Glasnet bellen, sturen ze hem vast kosteloos op.
Dank voor het aanbod. Bestel wel een bij FS.com. Moet toch SFP modules bestellen voor mijn interne glasnetwerk in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignatius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:58
tostikop schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:41:
Ik ben deze week ook aangesloten bij Glasnet, in het e-fiber gebied in de Hoeksche Waard. Ik kom van een Ziggo abo met 400mbit down en 40 up.

De glasvezel lag al een tijdje binnen, maar Tweak liet het afweten. Na een tijdje het Tweak topic te hebben gevolgd, ben ik aangehaakt bij Glasnet. En tot nu toe dik tevreden!
Ook de klantenservice ben ik over te spreken, direct iemand met verstand van zaken aan de lijn.

Ik heb gekozen voor het Internet Only pakket, 1gbit up en down. De glasvezel gaat direct m'n UDM pro in, dat vind ik wel cool! Geen mediaconverter nodig.
Ik heb echter wel de mediaconverter aangevraagd, ik heb vervolgens alleen de inbegrepen glasvezelkabel + SFP module gebruikt van de terminal (noem je dat zo?) naar de UDM. In de UDM hoefde ik alleen de PPPoE settings in te vullen.

De hoge upload is echt een verademing! Een van ons thuis is videograaf, dus we slepen zo nu en dan aardig wat gigabytes heen en weer. Het viel me na de installatie ook op dat de latency verbeterd is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De speedtest toont op beide afbeeldingen dezelfde up/down speeds. Blijkbaar houd de UDM geen aparte speedtest bij per WAN? Want die 895/929 kon ik natuurlijk nooit halen bij Ziggo.
Inmiddels zit de Glasnetverbinding op WAN1 en Ziggo op WAN2, voor zolang het Ziggo abo nog loopt, tot ergens in januari.

Al met al, de eerste dagen zeer tevreden!
Dat ziet er veelbelovend uit. Ik woon zelf in Heinenoord en ik wacht nog steeds op mijn aansluiting (ook bij Glasnet aangemeld). Waar woon jij als ik vragen mag? Ik heb net E-Fiber gebeld en zij zeggen dat het nog tot 1 december kan duren voordat wij zijn aangesloten. De FTU heb ik al wel in mijn meterkast hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
ignatius schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:16:
[...]
Dat ziet er veelbelovend uit. Ik woon zelf in Heinenoord en ik wacht nog steeds op mijn aansluiting (ook bij Glasnet aangemeld). Waar woon jij als ik vragen mag? Ik heb net E-Fiber gebeld en zij zeggen dat het nog tot 1 december kan duren voordat wij zijn aangesloten. De FTU heb ik al wel in mijn meterkast hangen.
Grappig, ik woon vlakbij je (OBL)
Ik heb sinds mei 2023 Glasnet (E-fiber), altijd 933 up en down, ping van 3 - 6 ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel-tje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 09:51
Hier in Hilversum ook overstap van Tweak naar Glasnet gewaagd, we gaan op 13 december over.

Moet mijn oude Fritzbox 5490 inleveren bij Tweak, denk eraan om een nieuwe Fritzbox 5590 aan te schaffen. Hier tevreden gebruikers met een Fritzbox 5590?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:19
appel-tje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:08:
Hier in Hilversum ook overstap van Tweak naar Glasnet gewaagd, we gaan op 13 december over.

Moet mijn oude Fritzbox 5490 inleveren bij Tweak, denk eraan om een nieuwe Fritzbox 5590 aan te schaffen. Hier tevreden gebruikers met een Fritzbox 5590?
Gewoon houden dat ding, je hebt 25 euro borg betaalt. Kan ook zeggen dat je hem kwijt bent, ben je er ook vanaf.
Bij Tweak gaan ze toch in de prullenbak of naar Odido die er niks mee gaan doen (en ik ook niet veel gun).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tostikop
ignatius schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Hallo buurman :) , daar woon ik ook. Ik had een abo afgesloten op 6 oktober, de verbinding zou eigenlijk vandaag opgeleverd worden, maar ik had het dinsdag 24 al geprobeerd, en dat werkte toen al. Kreeg toen ook gelijk de factuur, haha! Zoals afgesproken hoor, dus dat was helemaal correct. Er zat dus wel een paar weken tussen, dat zal wel zijn omdat iemand iets moet patchen in POP.

Mijn overbuurman heeft de vezel overigens nog niet eens binnen liggen, er ligt wel een bosje glasvezel ergens bij hem in de tuin, dus dat moeten ze uberhaupt nog komen aansluiten. Ik kan het maar moeilijk wie wanneer aangesloten wordt. Die planning van e-fiber was ook geen pijl op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbaanr
  • Laatst online: 14-09 20:15
Ik had mij (inmiddels meer dan een jaar geleden) aangemeld bij Tweak via E-Fiber (Uitgeest). Er steekt inmiddels een draadje uit de grond bij mijn voordeur, maar het Tweak-feest gaat niet door. Ik moet dus opnieuw een keuze maken. Er zijn best veel mogelijkheden: Odido, SNLR, TriNed, Fiber, RapidXS, Multifiber, ONVI, Freedom, Youfone, Stipte. ODIDO geeft een fikse korting het eerste jaar om klanten over te halen, maar ik voel er niet veel voor. Ik ben echt niet een hardcore IT techneut, maar ook weer niet de doelgroep van een van de grote jongens.

Belangrijk vind ik een stabiele verbinding zonder te veel haperingen/gedoe. Voor MSFS is een lage latency ook wel handig. Voor TV stappen we over op NL-Ziet. Maar ik wil wel mijn vaste telefoonlijn (en nummer) houden. Niet zozeer om te bellen, maar wel om gebeld te worden.

Dus ik neig nu naar of:

a) Freedom of
b) Glasnet

Ik heb van Glasnet best een positieve indruk, maar heb nog wel een paar vragen:
- Zijn er verschillen in de verbinding (bijv. technisch: AON vs. GPON)?
- De "belaansluiting" is bij Glasnet relatief duur. Is het mogelijk (met nummerbehoud) dat via een andere dienst te regelen (ik las iemand die cheapconnect gebruikt)?
- Ervaringen met de Draytek router (en bellen met een DECT telefoon)? Of levert Glasnet ook Fritzbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:30
verbaanr schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:12:
- De "belaansluiting" is bij Glasnet relatief duur. Is het mogelijk (met nummerbehoud) dat via een andere dienst te regelen (ik las iemand die cheapconnect gebruikt)?
Ik neem dat je bedoelt dat het zoveel duurder wordt vanwege niet internet-only, daar €2 p/m voor de SIP zelf niet zo duur is?

Toen ik chatte met de klantenservice hierover, waren de meerkosten vooral bedoeld voor TV, gezien daar veel meer voor moet gebeuren en bij bellen is het een SIP account organiseren en klaar, dat zou ook moeten kunnen met een internet-only account.

Maar anders zou je zeker elders een SIP-account kunnen nemen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@VHware Bij E-Fiber gebied heb je variant van 37,50 pm dat scheelt 10 pm met de normale. Als je die van 37,50 kiest word de rest allemaal niet mogelijk (op modem huur na)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtwA3s8yry8Ja_Rh0-ZVBKQdPNM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cCJeU7TVdf9cTB8d6VNk53YC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPyu9GUDRIK8eyA4O2obTyrgVuU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PST2RX7unJ4PwJbsGqtH7hHM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door RobbyTown op 27-10-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbaanr
Ja, precies. Als je TV of Bellen kiest dan wordt het 10 euro duurder los van de telefonie/tv opties. Zoals gezegd kunnen we TV wel anders organiseren, maar ik weet nog niet hoe het moet met een vaste lijn bellen. Heeft iemand ervaring met Cheapconnect? Dat is maar € 9 per jaar + € 5 (eenmalig) voor nummerbehoud en lage bel tarieven. Is dat mogelijk met een internet-only van Glasnet? Als dat kan ga ik voor Glasnet.

Freedom is namelijk € 11 p/m duurder voor internet-only (incl. de huur van de router in beide gevallen). Bellen kost bij Freedom nog eens € 5, maar zou via zo'n dienst nog niet eens een euro per maand zijn. Daarvoor kan ik het gezin blij maken met Amazon Prime o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_2teP
Vraag: account instellen Fritz!box 5530 Fiber

Kan iemand zijn inputscherm van de Fritz.box fiber laten zien waar je voor Glasnet.nl je
PPPoE gebruikersnaam en
PPPoE Password
kan invoeren?
Uiteraard jouw gegevens 'blurren'
Zie bijlage
Ik kan niet verder gaan met bladeren omdat ik dan mijn huidige verbinding met Tweak om zeep help.
Binnenkort stap ik over op Glasnet en wil graag weten, waar ik wat, moet invullen?
Misschien staar ik me te veel blind op PPPoE ? Want dan kom ik bij 'PPPoE Passthrough' en wordt ik gewaarschuwd voor extra kosten. Het kan toch niet zo moeilijk zijn?
Wie laat het juiste scherm zien en vermeld de te nemen stappen?
Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMYjpV8vEF9BtJfZ4_dpHwOdG_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GA3JcRtG9ub1skCIAEjAxx3T.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Jan_2teP op 28-10-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
RobbyTown schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:20:
@VHware Bij E-Fiber gebied heb je variant van 37,50 pm dat scheelt 10 pm met de normale. Als je die van 37,50 kiest word de rest allemaal niet mogelijk (op modem huur na)
Dat weet ik, ik zit ook in E-Fiber gebied, maar heb hierover gechat met de klantenservice en kreeg dat antwoord (ook na nog even extra aangeven dat het om E-Fiber gebied gaat en zoals het nu in het aanvragen 10 eur meer zou kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@verbaanr dat word zo te lezen een chat met glasnet doen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbaanr
RobbyTown schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:30:
@verbaanr dat word zo te lezen een chat met glasnet doen :) .
Haha, ja ik zal ze maandag eens bellen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aartvg
Als je de support van Glasnet belt en lief vraagt of je telefoon mag bij je basic internet pakket, Als je kan beloven dat je het zelf kan instellen dan kunnen ze het met de hand toevoegen. Uit ervaring weet ik dat een aantal helpdesk medewerkers dit voor je willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ignatius
tostikop schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:37:
[...]

Hallo buurman :) , daar woon ik ook. Ik had een abo afgesloten op 6 oktober, de verbinding zou eigenlijk vandaag opgeleverd worden, maar ik had het dinsdag 24 al geprobeerd, en dat werkte toen al. Kreeg toen ook gelijk de factuur, haha! Zoals afgesproken hoor, dus dat was helemaal correct. Er zat dus wel een paar weken tussen, dat zal wel zijn omdat iemand iets moet patchen in POP.

Mijn overbuurman heeft de vezel overigens nog niet eens binnen liggen, er ligt wel een bosje glasvezel ergens bij hem in de tuin, dus dat moeten ze uberhaupt nog komen aansluiten. Ik kan het maar moeilijk wie wanneer aangesloten wordt. Die planning van e-fiber was ook geen pijl op te trekken.
Ok, wauw. Ik las in het Tweak topic dat jij net als ik ben overgestapt. Ik heb nog een paar kennissen die zich ook bij Tweak hebben aangemeld. Ik heb ze maar even op de hoogte gebracht :) Het gekke is wel dat ik gisteren E-Fiber gebeld heb en dat zij zeggen dat de wijkcentrale nog niet aangesloten is. Het is een flinke rommel bij E-Fiber en de aannemers....

Ik heb zelf op 28-09 de overstap gemaakt van Tweak naar Glasnet, omdat de aanbieding van Odido me niet aansprak en ik twijfelde of Tweak ooit nog ging leveren. Afgelopen week belde Glasnet mij en zei ook dat ze al konden gaan leveren. Ik wacht nu op mijn media converter, als ik die heb zou ik meteen gebruik moeten kunnen maken. M'n router is al geconfigureerd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Jan_2teP schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:36:
Vraag: account instellen Fritz!box 5530 Fiber

Kan iemand zijn inputscherm van de Fritz.box fiber laten zien waar je voor Glasnet.nl je
PPPoE gebruikersnaam en
PPPoE Password
kan invoeren?
Uiteraard jouw gegevens 'blurren'
Zie bijlage
Ik kan niet verder gaan met bladeren omdat ik dan mijn huidige verbinding met Tweak om zeep help.
Binnenkort stap ik over op Glasnet en wil graag weten, waar ik wat, moet invullen?
Misschien staar ik me te veel blind op PPPoE ? Want dan kom ik bij 'PPPoE Passthrough' en wordt ik gewaarschuwd voor extra kosten. Het kan toch niet zo moeilijk zijn?
Wie laat het juiste scherm zien en vermeld de te nemen stappen?
Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Geen idee als er veel afwijking is het model maar net wat niet in de screenshot zichtbaar is zou je gebruikersnaam en wachtwoord moeten invullen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvKDwOOuh1iD9Jd5lFcf1e9xkN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZKUGibtflFLhDh650xpEJGp2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 28-10-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_2teP
Dankjewel. Gewoon het eerste simpele scherm.
En de kreet PPPoE 'legt geen gewicht in de schaal bij AVM'.
Dat er bij VLAN een 6 ingevoerd moet worden is mij als 'Internet Only' klant niet verteld.

[ Voor 30% gewijzigd door Jan_2teP op 28-10-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
Vraag me zelfs af of UID/PW er wel toe doet.

De PPPOE verbindingen die ik heb en/of gehad heb kon je willekeurige naam invullen.
Bij O2 is dat O2/O2, waarschijnlijk dat bij glasnet UID/PW glasnet/glasnet ook prima gaat.

Of Glasnet moet daar strikt op controleren,...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aartvg
Jan_2teP schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:52:
Dat er bij VLAN een 6 ingevoerd moet worden is mij als 'Internet Only' klant niet verteld.
Bij Glasnet hoef je geen vlan te gebruiken en mag je het vakje leeg laten. Maak je gebruik van Glasnet op het KPN netwerk moet je wel vlan 6 gebruiken.
brigges schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:55:
Of Glasnet moet daar strikt op controleren,...
Bij Glasnet krijgt elke gebruiker zijn eigen persoonlijke username en password.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Jan_2teP schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:52:
Ik heb de afbeelding maar aangepast om verwarring te voorkomen ging meer om het stukje van de gegevens die niet op je screenshot waren te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:51
Inmiddels al bijna 4 jaar met veel plezier bij Glasnet. Vanaf het begin ook aangesloten met eigen pfSense firewall, achter de glas-ethernet converter. De verbinding is super stabiel, tot nu toe geen klachten, zoals ik eerder wel regelmatig bij Ziggo had ervaren.
Waar ik nog wel naar opzoek ben, zijn de juiste IPv6 settings. Op de Draytek router, geleverd door Glasnet waarmee ik kon testen, kreeg ik ook op de WAN connectie een publiek IPv6 adres. Dit is mij tot op heden op de pfSense firewall nog niet gelukt.

Dit zijn mijn huidige settings, ik ben benieuwd of iemand hier een aanvulling/verbetering in ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSgXHDLoSIOJWelY4yjFq7dZC9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OsoSRr7bzMzEyOwvd3xRZWhv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Streamert op 29-10-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Probeer eens een grote prefix size. Minimaal 56 of 48. Glasnet geeft elke klant zijn eigen/48. Je kan zelf meerdere 64 uithalen voor de verschillende lan interfaces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamert
Zonder iets aangepast te hebben, zie ik nu dat ik een publiek IPv6 adres heb! :) Heel bijzonder, het lijkt erop dat er aan de kant van Glasnet toch iets veranderd is. In ieder geval heel fijn dat het nu werkt, plus kunnen de publieke services tevens met v6 adres aangeboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Laatst online: 25-09 22:44
@aartvg een niet-technische vraag: hoe lang blijft Glasnet zelfstandig? Hoe blijven jullie tegenwicht bieden tegen het grote KPN en Odido?

Ik woon nu een paar jaar in Harderwijk (met toegang tot glasvezel) en na XS4All en Tweak zou ik wel eens wat langer bij een provider willen blijven. ;) Zeker met een scherpe prijs.

Kortom, ik twijfel nog een beetje of ik me moet inschrijven voor de CAI Harderwijk vraag bundeling omdat ik geen zin heb over een jaar weer met gedoe te zitten…

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:19
DeeD2k2 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:47:
@aartvg een niet-technische vraag: hoe lang blijft Glasnet zelfstandig? Hoe blijven jullie tegenwicht bieden tegen het grote KPN en Odido?

Ik woon nu een paar jaar in Harderwijk (met toegang tot glasvezel) en na XS4All en Tweak zou ik wel eens wat langer bij een provider willen blijven. ;) Zeker met een scherpe prijs.

Kortom, ik twijfel nog een beetje of ik me moet inschrijven voor de CAI Harderwijk vraag bundeling omdat ik geen zin heb over een jaar weer met gedoe te zitten…
Tja daar zullen ze geen antwoord op kunnen geven, en als ze dat wel doen kan je dat ook niet vertrouwen. Tweak zei ook zelfstandig te blijven en XS4ALL ook dus tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Horatius schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:55:
[...]

Tja daar zullen ze geen antwoord op kunnen geven, en als ze dat wel doen kan je dat ook niet vertrouwen. Tweak zei ook zelfstandig te blijven en XS4ALL ook dus tja.
Snap ik. Die eerste vraag is een beetje flauw en naïef. Maar toch ben ik benieuwd naar de reactie.

BlackGATE bestaat ook al een tijdje. Hoe is Aart daar met de concurrentie en interesse van grote partijen om gegaan?

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:26

FutureCow

(C) FutureCow

DeeD2k2 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:59:
[...]
Snap ik. Die eerste vraag is een beetje flauw en naïef. Maar toch ben ik benieuwd naar de reactie.

BlackGATE bestaat ook al een tijdje. Hoe is Aart daar met de concurrentie en interesse van grote partijen om gegaan?
Ik vrees dat je geen antwoord gaat krijgen op je vraag, of een antwoord waar je toch geen rechten aan kunt ontlenen.
Maar als je je niet aanmeld loop je het risico alleen nog maar voor de grote te kunnen kiezen... Dus toch maar ff inschrijven :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• aartvg
DeeD2k2 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:47:
Hier is helaas naar een antwoord op te geven. Zo lang als mogelijk is.

Wat jullie weten is dat Glasnet onderdeel is van BlackGATE, we gebruiken Glasnet voor de pop vulling van wijkcentrales.
Om het rendabel te maken om apparatuur op te halen in een wijkcentrale heb je bepaalde hoeveelheid klanten nodig. Dit lukt niet met alleen zakelijke aansluiting.

Als kleine provider is het lastig om tegenwicht te bieden tegen de grote jongens. Daar betaal je als slapende klant voor de nieuwe klanten die wel tot 500 euro per jaar korting krijgt.

Het beste is om je zoveel als mogelijk is aan te melden bij een van de kleinere providers om ze bestaansrecht te gunnen.

Een internet provider spelen in deze markt is niet moeilijk maar om echt mee te doen heb je klant aantallen nodig. En dan praten we over 100 000 stuks en zeker niet < 10 000 wat nu een hoop kleintjes zijn.

Nogmaals bedankt voor jullie aanmelden uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
aartvg schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:19:
Hier is helaas naar een antwoord op te geven. Zo lang als mogelijk is.

Wat jullie weten is dat Glasnet onderdeel is van BlackGATE, we gebruiken Glasnet voor de pop vulling van wijkcentrales.
Om het rendabel te maken om apparatuur op te halen in een wijkcentrale heb je bepaalde hoeveelheid klanten nodig. Dit lukt niet met alleen zakelijke aansluiting.

Als kleine provider is het lastig om tegenwicht te bieden tegen de grote jongens. Daar betaal je als slapende klant voor de nieuwe klanten die wel tot 500 euro per jaar korting krijgt.

Het beste is om je zoveel als mogelijk is aan te melden bij een van de kleinere providers om ze bestaansrecht te gunnen.

Een internet provider spelen in deze markt is niet moeilijk maar om echt mee te doen heb je klant aantallen nodig. En dan praten we over 100 000 stuks en zeker niet < 10 000 wat nu een hoop kleintjes zijn.

Nogmaals bedankt voor jullie aanmelden uiteraard!
Dank dat je toch een reactie geeft. Dit geeft in ieder geval een duidelijk beeld van hoe jij er in staat. Ik neem het mee in de overweging voor de opvolger van Tweak :)

[ Voor 25% gewijzigd door DeeD2k2 op 30-10-2023 18:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ndgf
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-08 12:18
Heb mij vorige week ook aangemeld, zit ook op het E-Fiber netwerk.
Wat mij heeft overtuigd is dat Glasnet een kleine provider is met een uitstekende bereikbaarheid.
Heel fijn als je belt en je krijgt iemand { Robert }, aan de lijn die meteen kan doorpakken, in mijn geval heeft hij geregeld dat ik InternetOnly € 37,50 + vaste telefoon kon afsluiten, nogmaals dank daarvoor.
Wordt in December aangesloten, als dat voorspoedig verloopt en ik heb een storingsvrije aansluiting, dan zal ik zeker reclame maken voor Glasnet, en prijstechnisch is het niet zo moeilijk om iemand te overtuigen.
Hopelijk kunnen we nog lang genieten van Glasnet, en blijft de service op dit niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:28

Pixelmagic

Ubergeek

aartvg schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Bestaansrecht gunnen is geen probleem voor mijzelf, als de prijs en dienst goed is doe ik dat graag. Wat ik daar zelf graag tegenover zou zien is de commitment van de andere partij om biedingen van grote overname partijen (speciaal investeerders) proberen te weerstaan en daarmee zelfstandig door te blijven gaan, als "luis in de pels". En dus niet wat er met Demon, Xs4all en nu Tweak is gebeurd.

Ik snap dat daar een minimale schaal voor nodig is en daar hoop ik mee te helpen (volgende week maandag als het goed is!)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ignatius
Ik ben zelf blij dat ik Glasnet gevonden heb. Morgen ontvang ik de media converter en ik hoop morgen te kunnen internetten via glas. Ik heb nu nog Ziggo en glas is net aangelegd in de regio. Bij mij in het dorp zijn nog een aantal mensen die bij Tweak een abbo hebben afgesloten, maar nog niet geleverd hebben gekregen. Ik ga hen zeker adviseren ook naar Glasnet over te stappen.

Mijn ouders (wonen in Zuid Beijerland) ga ik in elk geval ook van Tweak naar Glasnet over laten stappen. De gun factor is er van mijn kant zeker, en ik stuur iedereen jullie kant op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Momenteel storing bij de verbindingen in Gouda e.o. zag ik, i.v.m. kapotte glasvezelkabels door graafwerkzaamheden.

Merkte duidelijk dat dit impact heeft op de telefonische bereikbaarheid nu, wilde graag een installatiedatum plannen nu de glasvezelkabel vrijdag is aangesloten en ik vanochtend bericht kreeg van Glasnet dat E-Fiber dit gemeld had aan Glasnet, maar ik bel later wel even terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:06
Hier ook een overstapper van Tweak op Glasnet. Vind het vooral fijn dat ik op dezelfde manier kan blijven werken (Mediaconverter (TPLink) op Unifi Dream Machine Pro). Verder vast IP4/IP6 adres en natuurlijk competieve prijzen hier in eFiber gebied (37,50/maand). Op 1 december ga ik over, maar heb er veel vertrouwen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 22:40
@GorgeousMetal Beetje eng wel.. ik ging net het volgende posten:

Hier ook een Tweak overstapper.. erg fijn geregeld, kon zelf mijn migratiedatum inplannen (1 dec). Hier een UDM Pro met een TP-Link SFP module en glas kabeltjes die gewoon kunnen blijven. E-Fiber gebied, 37,50 voor alleen internet. En natuurlijk 75 euro korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verbaanr
Hier ook een Tweak overstapper. D.w.z. het Tweak feest was nog niet echt begonnen bij mij. Draadje steekt uit de grond bij de voordeur. Maar ik heb contact gehad met zowel Glasnet (telefonisch - geen keuzemenu en gewoon iemand met verstand aan de lijn!!!), Tweak (via email - beetje kort allemaal) als E-Fiber (email en telefonisch).

Ik heb er alle vertrouwen in dat Glasnet iets goeds gaat leveren voor een goede prijs. Mijn vragen over telefonie zijn goed beantwoord. De mega-korting van Odido om je in hun kamp te trekken lijkt wel leuk, maar dan moet ik aan het eind van het jaar weer overstappen. Daar heb ik geen zin in en eerlijk gezegd zit niet te wachten op weer een megareus nu me dat al twee keer overkomen is (XS4all -> KPN en Tweak -> Odido).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ignatius
Jeej! Converter aangesloten en het werkte in een keer :)

Eerste speedtest laat zien 921Mbps down en 850Mbps up. Latency is ook 6-7ms vs 15-20 bij Ziggo.

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het al zou gaan werken, omdat E-Fiber aangaf dat de wijkcentrale nog niet aangesloten was. Maar @tostikop woont bij mij in de buurt en bij hem werkte het ook al. Bij mij nu dus ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
Inmiddels contact gehad, tijdelijk uitstel i.v.m. lopend contract bij Ziggo tot februari. Ik word in januari teruggebeld om daadwerkelijk de levering te doen en Ziggo op te zeggen door Glasnet (overstapservice)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Teveel nieuwe leden in korte tijd :) ?

Regio: Landelijk
Diensten: Internet (over glasvezel)
Netwerk leverancier:
Gebeurtenis: Uitval van internetdiensten
Status: Opgelost
Aanvang: Vandaag om 12u24 uur.
Opgelost: Vandaag om 13u20 uur.
2023-11-02 13:24:00
Er heeft een grootschalige storing bij Glasnet plaatsgevonden, maar door de Technische Dienst zijn er voorzieningen getroffen om verder uitval te voorkomen. Mocht de verbinding niet vanzelf zijn teruggekomen, kan het beste de router even worden herstart met een powercycle (met aan-/uitschakelaar 5s uitzetten of 5s spanningsloos maken). Onze excuses voor het ongemak.

Straks even de handelingen uitvoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 02-11-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:28

tismij

???

RobbyTown schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:54:

Netwerk leverancier:
Er heeft een grootschalige storing bij Glasnet plaatsgevonden, maar door de Technische Dienst zijn er voorzieningen getroffen om verder uitval te voorkomen. Mocht de verbinding niet vanzelf zijn teruggekomen, kan het beste de router even worden herstart met een powercycle (met aan-/uitschakelaar 5s uitzetten of 5s spanningsloos maken). Onze excuses voor het ongemak.

sabotage door boze Odido directeuren :)

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignatius
RobbyTown schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:54:

Netwerk leverancier:

Ik heb er ook last van. Rond 13u was de verbinding een paar minuten weg, en nu net weer. Telefonisch is Glasnet niet te bereiken.

Gelukkig heb ik Ziggo nog tot eind van de maand. Die gebruik ik nu maar even als backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Hier ook glasnet... het issue zit 'm in de ipv6 infra vermoed ik.
Ik heb hier een workaround door ipv6 op de router uit te zetten zodat alle verkeer over ipv4 geforceerd wordt.
Mss dat ipv6 in je os uitzetten ook al voldoende is.

Op de Draytek zit dat onder:
WAN -> internet access -> IPv6
Dan zet je connection type naar "offline"

[ Voor 18% gewijzigd door boxlessness op 02-11-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Ik heb hier geen ipv6 aan staan. Dus dat staat er denk ik toch een beetje los van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 20:26
Als je jouw router herstart zou het weer moeten werken. Anders kan je even je een chat starten op de glasnet website en kijk ik even aan de achterkant voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Quas schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:01:
Als je jouw router herstart zou het weer moeten werken. Anders kan je even je een chat starten op de glasnet website en kijk ik even aan de achterkant voor je ;)
Oke hier herstart gedaan helaas niets. Aan het chatten... Niemand aan de chat gehad maar hier heb ik sinds net weer internet

[ Voor 9% gewijzigd door RobbyTown op 02-11-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tostikop
Hier inderdaad ook een aantal keer uitval gehad in de Hoeksche Waard (e-fiber gebied). Beetje onhandig met het thuiswerken tijdens de storm... Ik had nog geprobeerd de klantenservice te bereiken, maar vond het na 5 minuten wachten wel welletjes. Snap ook wel dat het lang duurt om iemand aan de lijn te krijgen, kan me voorstellen dat er ineens heul veul mensen gaan bellen.

De uitval begon om 12:22 met packet loss, om een paar minuten later volledig down te gaan. Om 13:11 was de verbinding weer terug. Om 14:41 ging de verbinding nogmaals down en kwam om 16:09 weer online.
Ik maak gebruik van een UDM pro en hoefde niets te herstarten. Ik neem aan dat het herstart advies meer bedoeld was voor klanten die een device huren bij hun abo?

Net als @ignatius heb ik ook nog een actief ziggo lijntje liggen, dat abonnement loopt in januari af. Dat kwam verrekt goed uit tijdens deze storing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
RobbyTown schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:59:
Ik heb hier geen ipv6 aan staan. Dus dat staat er denk ik toch een beetje los van?
En toch maakt ipv6 aan/uit hier wel het verschil, ik heb deze al een paar keer omgezet...
Maar iedere keer dat ik toggle wordt wel de router gereboot, dus mogelijk dat het net toeval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risc16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 20:20
Vanavond thuis gekomen geen internet althans niet stabiel sommige sites wel sommige niet. Volgens glasnet is alles weer actief echter merk ik ondanks van alles geprobeerd te hebben toch dat het nog niet lekker loopt. Helaas niet meer bereikbaar dus vanavond hopen dat het nog bij trekt anders morgen maar even contact leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
risc16 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:26:
Vanavond thuis gekomen geen internet althans niet stabiel sommige sites wel sommige niet. Volgens glasnet is alles weer actief echter merk ik ondanks van alles geprobeerd te hebben toch dat het nog niet lekker loopt. Helaas niet meer bereikbaar dus vanavond hopen dat het nog bij trekt anders morgen maar even contact leggen.
Zelfde hier, Tweakers wel maar erg wispelturig met diverse sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Hier al de hele avond Nlziet aan het kijken. Nergens problemen mee.

Ping is wel omhoog gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nz_OQF0lQlBdtEHks0gRNWh0J0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JolI8bRqIcDEqIiDzHZ4VKtA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risc16
RobbyTown schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:33:
Hier al de hele avond Nlziet aan het kijken. Nergens problemen mee.

Ping is wel omhoog gegaan.
[Afbeelding]
dat is het vreemde ik kan wel google gebruiken en tweakers. World of Warcraft starten gaat maar word server laden weer niet. Het is niet consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
risc16 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:38:
[...]

dat is het vreemde ik kan wel google gebruiken en tweakers. World of Warcraft starten gaat maar word server laden weer niet. Het is niet consistent.
Mogelijk door de workaround te maken?

2023-11-02 19:15:00
Mocht de internetverbinding nog niet werkzaam lijken, herstart de Draytek (huur)router (door de aan-/uitschakelaar achterop de router te gebruiken). Indien van toepassing: Mogelijk moeten de eventuele tussenliggende netwerkapparaten als switches, WiFi-repeaters, access points en dergelijk ook nog worden herstart.

2023-11-02 19:11:00
De storing is inmiddels weer opgelost, en het netwerk lijkt momenteel weer stabiel. Er is een workaround geïmplementeerd om herhaling te voorkomen en de komende tijd wordt de situatie nog in de gaten gehouden. We bieden aan alle getroffen klanten en bijna-klanten onze welgemeende excuses aan voor het ongemak door de storing en de slechte bereikbaarheid ten tijde van de uitval. We gaan de openstaande (chat/mail)berichten aan Support op termijn nog verwerken en waar mogelijk de gemiste oproepen terugbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risc16
heb reeds alles geprobeerd helaas we gaan morgen wel weer zien. Wel balen want had vanavond nog een server migratie gepland die ik nu heb afgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-09 09:42
Zucht.. en alweer offline..
Net klant, hoop niet dat dit zo doorgaat.. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Hier ook ellende sinds vanmiddag, uiteindelijk werkte het weer maar nu weer offline..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Hier ook. Vanaf rond 18 uur goed gegaan tot zojuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
Ben toch benieuwd of we komen te weten wat de oorzaak was.
Lijkt op een routering/bgp probleem.

Hopelijk is men er nog wel mee bezig en niet na de workaround vertrokken ;)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• aartvg
Het is een OSPF probleem, We zijn er nog mee bezig omdat we te horen kregen dat bepaalde sites niet werkte. Onze core routers verliezen alle routes met de PPPoE servers. Het opnieuw inladen van alle routes duur lang dit zou seconden werk moeten zijn.

Sorry jongens maar er word hard aan gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
aartvg schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:45:
Het is een OSPF probleem, We zijn er nog mee bezig omdat we te horen kregen dat bepaalde sites niet werkte. Onze core routers verliezen alle routes met de PPPoE servers. Het opnieuw inladen van alle routes duur lang dit zou seconden werk moeten zijn.

Sorry jongens maar er word hard aan gewerkt.
Bedankt voor de update en werk ze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamert
Hier is alles weer benaderbaar, wat eerder niet lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 15:23

markvt

Peppi Cola

Hier in de Hoeksche waard (efiber) nog steeds issues.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Hier ook nog steeds..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/060RmHL31jvUwtyoA7vlasuIAMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idodRG6KKs5NqIO81PWDYA45.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-09 21:15
Dit is toch wel bizar in deze tijd, een storing met deze impact kan eigenlijk niet bij een service provider.

@aartvg zou je na afloop kunnen schetsen wat jullie gedaan hebben of gaan doen om dit in de toekomst te voorkomen, mag gewoon in technische praat

Ik overweeg een overstap, dit geeft geen vertrouwen, bij Tweak nooit een outage gehad van dit caliber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemiR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 22:07

RemiR

To geek or not to geek...

Wat mij zo opvalt is dat het AMS-IX ook zo'n gek gedrag vertoont op de momenten dat Glasnet issues aangaf.
Gisterenmiddag en avond inderdaad ook problemen gehad in gemeente Moerdijk.

DNS aanpassen naar Google's public DNS'en leek soms kort te helpen maar gaf later dan toch weer problemen. En de ene dienst werkte dan weer wel, dan weer niet. Dus erg wisselvallig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dq_3GoUygc9GBY0VMo2IdSoS46k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Ccg5EEquYHpvhXE3fZ5IZRx.png?f=user_large

Kan met niet voorstellen dat een partij zoals Glasnet zo'n impact kan hebben op die stats, dus verwacht eerder dat er bij hun leveranciers issues zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@RemiR Er was denk ik wat meer storing.

rainbow six heel toevallig ongeveer dezelfde tijd storing met je grafiek
https://allestoringen.nl/storing/rainbow-six/

Storing is opgelost (hopelijk nu echt voor goed).

Glasnet website:
2023-11-03 14:14:00
De herstelwerkzaamheden lijken te hebben gewerkt en de storing is verholpen. De oorzaak lag in een onopgemerkte fout in een configuratie, die pas optrad na een herstel van kabelbreuken. We betreuren het ongemak van alle getroffen klanten. Onze excuses voor zowel de duur van de storing, als de overlast ten tijde van het onweer.
Mogelijk iets meer geraakt dan alleen glasnet? Vandaar die dip?

[ Voor 61% gewijzigd door RobbyTown op 03-11-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
japie101 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:16:
Dit is toch wel bizar in deze tijd, een storing met deze impact kan eigenlijk niet bij een service provider.

@aartvg zou je na afloop kunnen schetsen wat jullie gedaan hebben of gaan doen om dit in de toekomst te voorkomen, mag gewoon in technische praat

Ik overweeg een overstap, dit geeft geen vertrouwen, bij Tweak nooit een outage gehad van dit caliber.
Ik heb bij Tweak gezeten. Destijds eigen log bijgehouden 2021 was een behoorlijk rampen jaar en was vaak avond tijden dat ik er vaker hinder van had dan nu bij glasnet.

Met de glasnet storing. Ik kom aardig goed weg. Heel de dag niet thuis. Tussen 18 en 21 tv gekeken het werkte prima. Daarna ging het weer slecht. Zie dat er regelmatig updates komen dus zijn hard bezig. Inderdaad vervelend als het overkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemiR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 22:07

RemiR

To geek or not to geek...

Maar buiten deze storing echt goede ervaring met glasnet.

Partij met begrip
We kregen in gemeente moerdijk glasvezel. Het heeft bijna meer gekost dan toegezegd voor e-fiber (kabelbeheerder) om de glasvezel in de grond te leggen. Ook ging bij e-fiber véél mis, ze staken mijn ziggo kabel kapot, ze zijn 5x langsgekomen om aan de straatkant iets op te lassen, maar dachten steeds dat ze binnen moesten zijn dus gingen steeds weer weg... etc etc...

Glasnet had alle begrip voor mijn frustraties en bood mij zonder mopperen de optie om het getekende contract te ontbinden, maar mocht e-fiber uiteindelijk tóch aansluiten dat we alsnog gebruik mochten maken van het scherpe aanbod. Dat gebeurde uiteindelijk ook, ik kon probleemloos het contract alsnog activeren.

Kennis van zaken
Kleine pech bij het zelf-aansluiten. Ik maak gebruik van een huurmodem en blijkbaar had deze geen goede reset gehad. Aan een paar woorden hadden ze voldoende en vertelden mij dat ze het modem zouden resetten op afstand.

Ze gaven zelfs aan dat ik na het testen 'savonds in de chat een bericht mocht achterlaten en dat ze het even in de gaten zouden houden of reset gelukt was. En ze belden savonds nog na toen ze zagen dat ik er mee bezig was.

Daarna werkte alles, enkel via bekabeld kreeg ik slechtere prestaties dan Wifi. Ook wilde bepaalde sites niet lekker openen. Ook hier had Glasnet een goede verklaring voor. Ik moest IPv6 uitschakelen in de modemconfiguratie, en daarmee waren inderdaad alle prestatieproblemen opgelost. Netjes 1000/1000Mbit.

Ik ben erg tevreden op de wijze van communicatie (lekker menselijk) en de kennis van zaken op de support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-09 19:39
Ik stap binnenkort ook over van tweak naar glasnet. Nu was mijn intentie om zelf een router te kopen. Ik wou wachten op de AVM FRITZ!Box 5690 Pro. Helaas is deze uitgesteld naar aankomend jaar.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden met het uitzoeken van een nieuwe router? Ik zit in een e fiber gebied.

Zat zelf te denken aan de Fritzbox 4060 en hoop op nog wat korting met een blackfriday deal. Of evt een wat goedkopere om een paar maanden te overbruggen tot de 5690 op de markt komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
Flupke123 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:04:

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden met het uitzoeken van een nieuwe router? Ik zit in een e fiber gebied.
Nee, alleen dat die ook aan PPPoE doet, maar dat doen de Fritzbox routers sowieso wel. Je kan ook voor kiezen om ipv een router nu aan te schaffen, de Fritzbox die Glasnet levert te huren (wellicht even over bellen/chatten, zag bij de bestelpagina bij E-Fibergebied geen keuze, terwijl het op KPN-gebied keuze is uit twee routers, waaronder de Fritzbox)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_2teP
Flupke123 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:04:
Ik stap binnenkort ook over van tweak naar glasnet. Nu was mijn intentie om zelf een router te kopen. Ik wou wachten op de AVM FRITZ!Box 5690 Pro. Helaas is deze uitgesteld naar aankomend jaar.
Als je gaat voor de tijdelijke Fritz!box 4060 is dat geen fiber modem. M.a.w. dan moet Glasnet jou hun mediaconverter leveren die glas omzet naar koper.
Ook moet Glasnet de gebruikersnaam en wachtwoord erin zetten voor ze deze versturen.
Daarvandaan kun je dan met een UTP-netwerkkabel naar elk ander eigen modem.
Let wel dat je dan, i.v.m. de stroomkosten, 2 stroom adapters hebt, die 24/7 aan staan. En 2 WCD's (wandcontactdozen) bezet houdt.
Zelf zou ik daarom (tijdelijk) kiezen voor de Fritz!box 5530 AON (art nr. 20002937) WiFi 6 welke de juiste SFP module voor E-fiber glas aan boord heeft. Een USB-poort ontbreekt op dit modem. Heb je misschien niet nodig.
De 5530 AON is EUR 20 goedkoper dan de 4060. Of je koopt een gebruikte 5530 en wacht op de 5690 Pro WiFi 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Feedback over de storing fijn dat die is opgelost. Persoonlijk weinig hinder van gehad. Netjes met de regelmatige en duidelijke updates.

In een Tweak topic kwam een zeer scherpe opmerking over de Glasnet website. Glasnet ondersteunt ipv6 voor thuis. Maar de website van Glasnet heeft geen AAAA record. @aartvg word dat op korte termijn gedaan :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@RemiR misschien iets met Cloudflare?
https://www.cloudflarestatus.com/ die hebben vanaf 2 nov om 12 uur al problemen.

Had Glasnet daar ook iets in de configuratie zitten tijd is identiek. Van start van het probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
RobbyTown schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:59:
@aartvg word dat op korte termijn gedaan :) ?
Ipv6 op onze webserver activeren heeft meer voeten in de aarde dan alleen op toewijzen. Zal er na mijn vakantie eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Nou, morgen is het zover, doei Tweak en hallo Glasnet.
Ben benieuwd of het in een keer goed loopt, werk de hele dag thuis met de nodige teams meetings dus korte uitval is wel wenselijk. We gaan het zien, gegevens bij de hand en zodra de boel uitvalt de Edgerouter de PPPoE gegevens invoeren. Eigenlijk geen idee of een reboot nodig is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignatius
Pixelmagic schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:42:
Nou, morgen is het zover, doei Tweak en hallo Glasnet.
Ben benieuwd of het in een keer goed loopt, werk de hele dag thuis met de nodige teams meetings dus korte uitval is wel wenselijk. We gaan het zien, gegevens bij de hand en zodra de boel uitvalt de Edgerouter de PPPoE gegevens invoeren. Eigenlijk geen idee of een reboot nodig is.
Ik ging van Ziggo naar Tweak, dus ik kon beide verbindingen tegelijk in de lucht houden. Maar bij jou is het wat spannender. Ik zou Glasnet vragen de switch aan het eind van de dag te plannen, na je meetings... :) Of je hotspot op je telefoon aanzetten 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Om 9:30 is het gebeurd, in de router alles omgezet en direct het juiste IP gekregen. Alleen geen internet op het interne netwerk...

Mezelf de blubber lopen zoeken, helpdesk gebeld en die gaven het idee van een dns probleem. Dat bleek te kloppen, de PiHole server bleek naar een gateway te kijken die door het opnieuw instellen van de router niet meer aanwezig was... aangepast en werkt als een trein.

Kortom: user error :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignatius
Pixelmagic schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:01:
Om 9:30 is het gebeurd, in de router alles omgezet en direct het juiste IP gekregen. Alleen geen internet op het interne netwerk...

Mezelf de blubber lopen zoeken, helpdesk gebeld en die gaven het idee van een dns probleem. Dat bleek te kloppen, de PiHole server bleek naar een gateway te kijken die door het opnieuw instellen van de router niet meer aanwezig was... aangepast en werkt als een trein.

Kortom: user error :)
Haha, altijd wat :P Veel plezier van je nieuwe verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Laatst online: 22-09 20:21
aartvg schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:04:
[...] maar in sommige gebieden is het via KPN XGSPON. De kans dat Tweak ook in deze gebieden geleverd hebt is niet zo groot maar kan wel.

[...]
Die kans is 100% ;)

Ik zit in KPN WBA gebied, heb nu GPON via Tweak, en binnenkort XGS-PON via Glasnet.

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

@aartvg heeft glasnet plannen voor 2,5gbit of meer in de nabije toekomst? Ik zit in e-Fiber gebied (5382).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@_Arthur Hangt dat niet van het glasvezelnetwerk af?

Neem Trined die biedt 2.5 Gbit aan maar niet in E-Fiber gebied.
nieuws: TriNed biedt 2,5Gbit/s-abonnement aan op netwerk van ODF voor 54 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
_Arthur schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:35:
@aartvg heeft glasnet plannen voor 2,5gbit of meer in de nabije toekomst? Ik zit in e-Fiber gebied (5382).
Onze switches in de wijkcentrale zijn er al klaar voor.
Elke klant heeft een 10g port.

Het probleem is dat de backbone verbindingen in sommige gevallen maar 10g zijn. We willen niet dat 1 klant zoon verbinding dicht kan trekken.

Al deze verbindingen upgraden naar 40g is kostbaar. Zeker ook omdat klanten het willen hebben maar niet nodig hebben;)

Wat zou je willen betalen voor een 2.5g verbinding of zelfs 10g?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:28

tismij

???

moet eerlijk zeggen dat ik geen 2.5Gb nodig heb, als ik stabiele 1Gb heb ben ik dik tevreden.
En ik gebruik hem veel meer dan de gemiddelde persoon volgens mij (ook upstream voor uploaden backups etc).
Waarvoor is 2.5Gb of 10Gb nuttig? (welke toepassingen zouden daar nu gebruik van kunnen maken?)
Kan me eigenlijk alleen groepsgebruik bij voorstellen (groot gezin, studentenhuis o.i.d.).

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44
aartvg schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:09:
[...]

Onze switches in de wijkcentrale zijn er al klaar voor.
Elke klant heeft een 10g port.

Het probleem is dat de backbone verbindingen in sommige gevallen maar 10g zijn. We willen niet dat 1 klant zoon verbinding dicht kan trekken.

Al deze verbindingen upgraden naar 40g is kostbaar. Zeker ook omdat klanten het willen hebben maar niet nodig hebben;)

Wat zou je willen betalen voor een 2.5g verbinding of zelfs 10g?
Leuke interactie, jij bent van Glasnet?

Is dat een XGS-PON switch of een reguliere "AON" switch?

Hoe bepaal je de overboeking, een AON switch kent 48 SFP sloten gaan die via 1x 10G naar de core of is een POP redundant ontsloten met een netto bandbreedte van 20G waarbij een fiberbreuk de capaciteit terugvalt naar 10G? Zitten deze POP switches ook nog doorgelust waardoor je 96 huishoudens over een 10G wegstuurt?

40G is duur omdat de apparatuur de sloten niet bezit op dit moment schat ik in, of is de apparatuur geschikt en zijn de LR-40G QSFP's duur?

Tot zover het halen van de info, nu antwoord op jouw vragen.

Ik ben zelf wel in hart en nieren een Tweaker. Toch weerhoud het mij thuis om naar 2.5G te upgraden en dat komt met name door fysieke ruimte in de meterkast. Hij is gewoon weg te ondiep waardoor mijn voorkeurs merk UniFi niet past. En dan komt de Hollandse zuinigheid, als ik geen 2.5G door mijn huis kan transporteren, dan hoef ik het ook niet af te nemen bij het WAN.

Ik heb wel mijn eerste 6E WiFi device, er lijkt wel een markt transformatie te ontstaan dat er meer behoefte is voor +1Gigabit. Ik ben erg tevreden met 1Gigabit.

Als ik het even op KPN plot, dan mag jij daar zelf de Glasnet factor afhalen qua prijs. Dat lijkt mij redelijk, 2.5 zou voor mij de sweetspot zijn.

1Gigabit 52.5

2.5 Gigabit 60

4Gigabit 67.50

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:52:
[...]

Leuke interactie, jij bent van Glasnet?
Sterker nog hij is de Eindbaas ;)