[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1

Pagina: 1 2 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 22:24
Ook maar de overstap gemaakt van tweak naar glasnet. Inderdaad erg vriendelijk en fijn contact via de telefoon. Als tweak groen licht geeft qua overstapservice dan zou het per 16/11 zover moeten zijn. Hij kreeg gewoon dat er een maand opzegtermijn zou gelden via het systeem als terugkoppeling. Benieuwd of de mediaomvormer van tweak waar overigens geen borg voor is betaald tzt nog retour moet anders laat ik die gewoon zitten en gebruiken, zou immers 1 op 1 moeten werken toch zonder enige aanpassing?

[ Voor 10% gewijzigd door destro9704 op 12-10-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:46
destro9704 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:52:
zou immers 1 op 1 moeten werken toch zonder enige aanpassing?
Volgens de opgegeven specificaties op de website wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:38
Pixelmagic schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Welke regio is dat ? Deed de check het op de website wel ?
Gemeente Koggenland. De website deed het wel, ik heb de hele bestelling doorlopen. Na het bestellen moet je een nummer bellen en daar kreeg ik dit te horen. Maar ik ga er vanuit dat het gewoon goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
Hier ook gemeente Koggenland. Ook even aan de foon gehangen. Ik kreeg te horen dat de apparatuur op tijd voor de omzetting geplaatst (13/11) zou worden.
WIlde het wel zeker weten om te voorkomen dat Tweak de stekker er uit zou trekken voor ik over was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
Bevestiging al binnen tweak omtrent opzegging. Nog nooit zo snel bericht gehad van tweak. Benieuwd of de rest inclusief werkende verbinding glasnet ook zo soepel gaat verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-09 15:34
destro9704 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:52:
Ook maar de overstap gemaakt van tweak naar glasnet. Inderdaad erg vriendelijk en fijn contact via de telefoon. Als tweak groen licht geeft qua overstapservice dan zou het per 16/11 zover moeten zijn. Hij kreeg gewoon dat er een maand opzegtermijn zou gelden via het systeem als terugkoppeling. Benieuwd of de mediaomvormer van tweak waar overigens geen borg voor is betaald tzt nog retour moet anders laat ik die gewoon zitten en gebruiken, zou immers 1 op 1 moeten werken toch zonder enige aanpassing?
Die is niet van Tweak die is van CD en heb gevraagd, die moet wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Horatius schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Die is niet van Tweak die is van CD en heb gevraagd, die moet wel terug.
Jij bedoelt waarschiijnlijk de mediabox om TV mee te kijken. Dat is iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:58
Zijn er mensen die een Fritz box 5530 willen huren in plaats van de Draytek 213*?
Bij Glasnet hebben we dit nu toegevoegd bij KPN glasvezel i.v.m. XGSPON en Delta Fiber netwerken maar zouden dit ook bij E-fiber kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:35
destro9704 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:31:
Bevestiging al binnen tweak omtrent opzegging. Nog nooit zo snel bericht gehad van tweak. Benieuwd of de rest inclusief werkende verbinding glasnet ook zo soepel gaat verlopen.
Had je een jaarabonnement bij Tweak? Ben wel benieuwd naar de creditering namelijk. Mijn enige negatieve ervaring bij die partij was juist de administratieve afdeling.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01
aartvg schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:06:
Zijn er mensen die een Fritz box 5530 willen huren in plaats van de Draytek 213*?
Bij Glasnet hebben we dit nu toegevoegd bij KPN glasvezel i.v.m. XGSPON en Delta Fiber netwerken maar zouden dit ook bij E-fiber kunnen doen.
Zijn er bepaalde voordelen? Voor mij persoonlijk maakt het niet uit, 'het moet gewoon werken'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:28

tismij

???

Is het niet goedkoper zelf te kopen ipv te huren ? (evt 2e hands kan zelfs)
Heb eigenlijk nooit apparatuur gehuurd als het niet absoluut noodzakelijk was.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
DJ-B schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Zijn er bepaalde voordelen? Voor mij persoonlijk maakt het niet uit, 'het moet gewoon werken'. ;)
Die Fritzbox heeft een 2,5GbE poort (naast 2 Gbit poorten), Wifi-6 en voor telefonie ook ingebouwde DECT-ondersteuning.

De Draytek heeft Wifi-5, Gbit poorten en geen DECT-ondersteuning.

Dat is globaal beetje het verschil in grote lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Laatst online: 09:21
Ja graag maar ik heb al besteld :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Laatst online: 10:01
VHware schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

Die Fritzbox heeft een 2,5GbE poort (naast 2 Gbit poorten), Wifi-6 en voor telefonie ook ingebouwde DECT-ondersteuning.

De Draytek heeft Wifi-5, Gbit poorten en geen DECT-ondersteuning.

Dat is globaal beetje het verschil in grote lijnen.
Thanks, de Draytek is voor mij prima. Gebruik alleen maar de netwerk poorten. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
Bytebandit schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Had je een jaarabonnement bij Tweak? Ben wel benieuwd naar de creditering namelijk. Mijn enige negatieve ervaring bij die partij was juist de administratieve afdeling.. :+
Ben ook benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik het teveel betaalde bedrag retour heb. Heb 16/7 betaald voor 1 jaar vooruit, jaarabonnementen bestaan niet bij Tweak trouwens.

Heb destijds ook maanden moeten wachten op creditering borg van 75,00 voor modem wat ik niet had, heb internet only met mediaomvormer.

Hopelijk word ik aangenaam verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Desere
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 16:18
Het zou wel fijn zijn als je de keuze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c.lemmers
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 15:45
Zeker een goed idee ben nog aan het kijken wat toen doen en die fritz box 5530 is een stuk nieuwere techniek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-09 08:47
Zo, ik ben zojuist ook van Tweak overgestapt naar Glasnet (Internet Only) a 37,50EU p/maand. Wat een geld joh, die alternatieven.. Ben benieuwd hoe de overstap zal zijn.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixp
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 15:46

ixp

Zojuist bericht van Tweak ontvangen, valt me niet tegen dat ze nu over gaan op 1/12 van het jaarbedrag per maand, dat is beter dan de eerdere berichten.
Je maakt gebruik van een jaarabonnement bij Tweak. Normaal gesproken incasseren wij in oktober het volledige bedrag in één keer. Begin volgend jaar houdt ons jaarabonnement helaas op te bestaan. In deze mail lees je waarom en hoe wij hier mee omgaan.
...
Jouw jaarbonnement
Nu we weten dat Tweak begin 2024 stopt, vinden we het wel zo netjes om jaarabonnementen niet meer te incasseren. Odido kent geen jaarabonnementen, wel andere aantrekkelijke aanbiedingen die jou hetzelfde supersnelle internet garanderen.

Tot jij een keuze hebt gemaakt, incasseren we vanaf .. oktober 2023 maandelijks 1/12 deel van jouw oorspronkelijke abonnementsbedrag. Zo behoud je gewoon jouw voordeel. En heb je tijd om over aanbiedingen van Odido na te denken. Zolang je nog geen keuze hebt gemaakt, behoud je voorlopig gewoon jouw huidige aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
ixp schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:48:
Zojuist bericht van Tweak ontvangen, valt me niet tegen dat ze nu over gaan op 1/12 van het jaarbedrag per maand, dat is beter dan de eerdere berichten.

[...]
Zeker netjes, alleen behouden we hiermee alsnog geen Tweak :-( Ik baal echt dat ze zijn overgenomen door T-Mobile. Nooit gezeik gehad bij Tweak, het werkte gewoon prima voor een mooi bedrag.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
ixp schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:48:

[...]
Ik heb jouw verhaal nog eens gemaild naar Tweak dat zij hier nogmaals bevestiging op kunnen geven. Die (imo niet eerlijke) vorige berekening is het enige dat mij momenteel tegenhoudt om over te stappen en waardoor ik bijna principieel wil blijven zitten tot de fictieve stekker eruit getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:19

de Peer

under peer review

Bytebandit schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Ik heb jouw verhaal nog eens gemaild naar Tweak dat zij hier nogmaals bevestiging op kunnen geven. Die (imo niet eerlijke) vorige berekening is het enige dat mij momenteel tegenhoudt om over te stappen en waardoor ik bijna principieel wil blijven zitten tot de fictieve stekker eruit getrokken wordt.
Ja het is een raar verhaal want het is in strijd met wat op de frontpage van tweak.nl staat linksonder bij de FAQ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• destro9704
de Peer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Ja het is een raar verhaal want het is in strijd met wat op de frontpage van tweak.nl staat linksonder bij de FAQ.
Dat ze voor toekomstige betalingen dit enigjuiste systeem gaan hanteren is hiermee wel bevestigd mi.

Grote vraag was en is nog steeds hoe wordt er tzt afgerekend bij einde tweak bij al betaalde jaarbedragen, dus wordt er dan ook 1/12 berekend zoals ze nu schijnbaar gaan doen bij toekomstige betalingen of zoals op de website met 44,00 per maand. Het eerste zou ik ook blijven tot einde tweak, bij het tweede z.s.m. vertrekken om geen dief van je eigen portemonnee te zijn, tenzij er uiteraard in je regio helaas geen goedkoper alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

destro9704 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

Dat ze voor toekomstige betalingen dit enigjuiste systeem gaan hanteren is hiermee wel bevestigd mi.

Grote vraag was en is nog steeds hoe wordt er tzt afgerekend bij einde tweak bij al betaalde jaarbedragen, dus wordt er dan ook 1/12 berekend zoals ze nu schijnbaar gaan doen bij toekomstige betalingen of zoals op de website met 44,00 per maand. Het eerste zou ik ook blijven tot einde tweak, bij het tweede z.s.m. vertrekken om geen dief van je eigen portemonnee te zijn, tenzij er uiteraard in je regio helaas geen goedkoper alternatief is.
Zou wel bijzonder zijn als ze stoppen 2 maanden voor einde jaarcontract en dan geen geld teruggeven omdat dat je "gratis" maanden zijn.
Al eerder gezegd maar wat ze eerst opgaven van normaal maandtarief voor iedere maand dat je hebt gebruikt is gewoon niet legaal volgens mij, als ik over ga dan zal ik dit ook zeker in de gaten houden.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 16:23
Ik ben ook zojuist overgestapt naar glasnet! Nu even afwachten of ik de media converter moet inleveren bij Tweak. Verder zie ik wel hoe ze de afhandeling vanuit Tweak gaan doen. Ik had kunnen wachten, maar nu heb ik een aanbieding van glasnet, ja die zou verlengd of nog beter kunnen worden. Maar aangezien ik mijn verbinding nodig heb voor mijn werk weet ik graag waar ik aan toe ben. Blijven zitten is maar de vraag wanneer de stekker eruit gaat en op welke manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
KraveN schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:12:
Ik ben ook zojuist overgestapt naar glasnet! Nu even afwachten of ik de media converter moet inleveren bij Tweak. Verder zie ik wel hoe ze de afhandeling vanuit Tweak gaan doen. Ik had kunnen wachten, maar nu heb ik een aanbieding van glasnet, ja die zou verlengd of nog beter kunnen worden. Maar aangezien ik mijn verbinding nodig heb voor mijn werk weet ik graag waar ik aan toe ben. Blijven zitten is maar de vraag wanneer de stekker eruit gaat en op welke manier.
Ik kom ook van Tweak en moest mijn glasconverter inleveren. Je krijgt nog een aparte mail waarin staat "abonnement opzeggen en terugleveren van in bruikleen producten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
aapjuh99 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Ik kom ook van Tweak en moest mijn glasconverter inleveren. Je krijgt nog een aparte mail waarin staat "abonnement opzeggen en terugleveren van in bruikleen producten".
En je kreeg ook een retourdoos met frankering van Tweak zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
aapjuh99 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Bedankt, goed om te weten, dan ga ik er zelf nog maar eentje aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapjuh99
KraveN schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Ff Glasnet bellen! Krijg je deze opgestuurd :) Vanochtend hetzelfde gedaan imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
destro9704 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

En je kreeg ook een retourdoos met frankering van Tweak zoals het hoort?
Kom ik nog op terug, als daar meer duidelijkheid over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
KraveN schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Hoezo?...die zit toch bij je glasnet abonnement.

Edit: zie hierboven ook al vermeld. Mij werd verteld die wordt door Glasnet een week voor aansluiting opgestuurd.

[ Voor 19% gewijzigd door destro9704 op 13-10-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• destro9704
aapjuh99 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

Top. Mocht ik meer weten koppel ik het ook terug. Ik ben er gemakshalve vanuit gegaan dat ie terug moest dus al meteen aangegeven bij contact met glasnet dat ik dat omvormer pakket nodig heb.

Denk trouwens dat retourkosten voor tweak hoger zijn als de waarde van zo'n jaren oude omvormer maar goed...

[ Voor 13% gewijzigd door destro9704 op 13-10-2023 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
Bedankt @aapjuh99 en @destro9704 dan ga ik zodra ik bericht heb van tweak en een datum weet even contact opnemen met glasnet voor de converter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:28

Pixelmagic

Ubergeek

destro9704 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

Top. Mocht ik meer weten koppel ik het ook terug. Ik ben er gemakshalve vanuit gegaan dat ie terug moest dus al meteen aangegeven bij contact met glasnet dat ik dat omvormer pakket nodig heb.

Denk trouwens dat retourkosten voor tweak hoger zijn als de waarde van zo'n jaren oude omvormer maar goed...
Dat was wat ik ook al zat te denken, die dingen kosten rond de twee tientjes, opnieuw gebruiken zal Odildo vast niet doen dus wordt gewoon e-waste waar postnl de lachende derde is... bijzonder concept.

Met wat geluk ga ik op 6 november al om, converter is al op de post gegaan zag ik net en heb de PPPoE gegevens en IP details al gehad.

Eerste indruk van Glasnet is top, vriendelijk aan de telefoon, geven zelfs suggesties voor je router. Hopelijk laten ze zich door de groei die ze nu meemaken niet té aantrekkelijk voor overname in de toekomst.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• destro9704
Pixelmagic schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:35:
[...]

Dat was wat ik ook al zat te denken, die dingen kosten rond de twee tientjes, opnieuw gebruiken zal Odildo vast niet doen dus wordt gewoon e-waste waar postnl de lachende derde is... bijzonder concept.

Met wat geluk ga ik op 6 november al om, converter is al op de post gegaan zag ik net en heb de PPPoE gegevens en IP details al gehad.

Eerste indruk van Glasnet is top, vriendelijk aan de telefoon, geven zelfs suggesties voor je router. Hopelijk laten ze zich door de groei die ze nu meemaken niet té aantrekkelijk voor overname in de toekomst.
Nog beter _/-\o_ ...ik heb de maand opzegtermijn in acht genomen. Je hebt de bevestiging van tweak dus ook al binnen.

Ja de mail met PPPoe gegevens ook meteen gehad, je vaste ip adres staat daar toch niet in meen ik? Ik vond het vriendelijke telefonische contact ook inderdaad een fijne ervaring. En tot op heden prima....maar goed met tweak ook jaren prima gegaan, werkte altijd prima dus ik hoefde geen contact op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:45
Horatius schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Nope klopt niet, die mag je gewoon houden. Heb met ze gebeld. Zou ook heel raar zijn als je hem wel mag houden bij odido die hun eigen modem gebruiken en niet als je naar een andere provider overstapt.

Als je een mailtje naar infra@tweak.nl stuurt mag je hem houden.
Ik heb me vandaag aangemeld bij Glasnet. Heb een mailtje gestuurd naar info@tweak.nl met de vraag of ik de router kon houden, hier de reactie:
U kunt de router alleen behouden bij een overstap naar Odido toe.
In dat geval doet u dan ook afstand op de borg voor de router.
We verwachten de router wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
destro9704 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

Nog beter _/-\o_ ...ik heb de maand opzegtermijn in acht genomen. Je hebt de bevestiging van tweak dus ook al binnen.

Ja de mail met PPPoe gegevens ook meteen gehad, je vaste ip adres staat daar toch niet in meen ik? Ik vond het vriendelijke telefonische contact ook inderdaad een fijne ervaring. En tot op heden prima....maar goed met tweak ook jaren prima gegaan, werkte altijd prima dus ik hoefde geen contact op te nemen.
23ste okt word het hier actief ook die mail gehad. Zowel ipv4 als ipv6 staat in de mail vermeld :).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Longtree schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:48:
[...]

Ik heb me vandaag aangemeld bij Glasnet. Heb een mailtje gestuurd naar info@tweak.nl met de vraag of ik de router kon houden, hier de reactie:
U kunt de router alleen behouden bij een overstap naar Odido toe.
In dat geval doet u dan ook afstand op de borg voor de router.
We verwachten de router wel terug.
Super raar. Odido heeft Zyxel waarom willen ze die fritz dan terug? Wel apart dat de een wel 25 euro kan kopen en de ander niet of percee Odido overstappen. Gaat lekker intern daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
Inmiddels ook bij glasnet een abonnement afgesloten. Tweak contract is nooit doorgegaan vanwege geen plaatsing apparatuur. Die hele Odido onzin was ik binnen een minuut op uitgekeken. CGNAT, geen vast IPv4, geen IPv6, download snelheid die na 18:00 helemaal instort bij sommigen :X

Komt glasnet eventjes mooi met een vast legacy IP en een luxe vast /48 IPv6 subnet. We zijn hier tenslotte een netwerk aan het bouwen, geen museum :+

Bestelling en telefonisch contact met glasnet was allemaal supersnel geregeld, geen wachttijd, binnen één minuut (!) klaar. Ik was in het begin nog eventjes verward omdat ik verhalen las over dat ze alleen een DIY postpakket zouden opsturen. Heb nu mail gekregen dat er alsnog een monteur langskomt en wordt nog teruggebeld voor de verdere afhandeling.

Het Ziggo lijntje kan niet snel genoeg weg, die gasten hoef ik niet meer nadat ze mij drie weken lang hebben bestookt met belletjes voor een zakelijk abonnement. Recht van verzet bestond blijkbaar niet voor ze, en de verkoper begon zelfs agressief tegen mij te doen. Dan ben ik ook zo weer weg ;w

Verwacht dat in ongeveer een maand alles wel rond zal zijn. Nu met smart afwachten hoe goed gigabit up/down nou echt is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zijn hier ook Tweakers die van Tweak al zijn overgestapt en die al reeds bij Tweak een SFP hadden in een glasvezel modem, en dit ook zo blijven gebruiken bij Glasnet?

Ik heb mijn Genexis modem open gemaakt, de glasvezel losgekoppeld in de Genexis, deze met een glasvezel koppelblokje verlengt en in de SFP geprikt in de netwerkkaart in mijn HP Microserver G8. In overleg destijds met Tweak gevraagd welke golflengtes voor de SFP, en er moest iets met een VLAN worden aangepast. Op die manier verzorgt de Microserver het internetverkeer.

Ik zou dit graag zo willen blijven gebruiken nadat Tweak bij mij (AON) er letterlijk de stekker uit heeft getrokken... Eeuwig zonde, ik mis ze nu al.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

Running_Cow schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:52:
Zijn hier ook Tweakers die van Tweak al zijn overgestapt en die al reeds bij Tweak een SFP hadden in een glasvezel modem, en dit ook zo blijven gebruiken bij Glasnet?

Ik heb mijn Genexis modem open gemaakt, de glasvezel losgekoppeld in de Genexis, deze met een glasvezel koppelblokje verlengt en in de SFP geprikt in de netwerkkaart in mijn HP Microserver G8. In overleg destijds met Tweak gevraagd welke golflengtes voor de SFP, en er moest iets met een VLAN worden aangepast. Op die manier verzorgt de Microserver het internetverkeer.

Ik zou dit graag zo willen blijven gebruiken nadat Tweak bij mij (AON) er letterlijk de stekker uit heeft getrokken... Eeuwig zonde, ik mis ze nu al.
Bij mij over e-fiber geen vlan's nodig bij Tweak, heb je internet only of ook TV want dan zou vlan's logisch zijn.
Sec internet is bij Tweak bij mij iig gewoon DHCP4, bij glasnet moet je dit veranderen in PPPoe met je login en wachtwoord.
Biede kunnen dus zonder issues direct op het glas (ik heb overigens met mediaconverter maar dat was puur omdat ik al UTP had liggen van kast naar patchkast(je) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Ow ja, dat had ik er even bij moeten zetten: Ik heb momenteel internet-only bij Tweak.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
Belangrijk is om er bij te zetten op welk netwerk je zit. E-fiber is AON -> direct vezel in je router.
Wil je gebruik maken van KPN ( in Almeren) dat is het ook AON maar in sommige gebieden is het via KPN XGSPON. De kans dat Tweak ook in deze gebieden geleverd hebt is niet zo groot maar kan wel.

Daarnaast heb je ook nog een aantal gebieden waar Glasnet via Delta Fiber levert. dit is ook XGSPon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Ik zit op Tweak AON via Cambrium.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

dan zou vlan's niet nodig moeten zijn, gewoon DHCP4 verder niets, bij galsnet dan PPPoe (met logingegevens) ipv DHCP4 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
destro9704 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:42:
[...]
Bij mij staat IPv4 en IPv6 subnet letterlijk direct onder PPPoE wachtwoord.

Verder heb ik, net als jij, een prettige ervaring aan het telefonisch contact gehad. Je kunt wel merken dat je iemand met inhoudelijke kennis aan te telefoon hebt (en dat maak je niet meer zo vaak mee, tegenwoordig bestaan de meeste callcenters uit van straat geplukte jochies en meisjes).

Hopelijk gaat de overgang van Tweak naar Glasnet begin december ook soepeltjes en dan ben ik prima tevreden (ondanks dat het een paar EUR in de maand duurder is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
joep03nl schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Bij mij staat IPv4 en IPv6 subnet letter direct onder PPPoE wachtwoord.

Verder heb ik, net als jij, een prettige ervaring aan het telefonisch contact gehad. Je kunt wel merken dat je iemand met inhoudelijke kennis aan te telefoon hebt (en dat maak je niet meer zo vaak mee, tegenwoordig bestaan de meeste callcenters uit van straat geplukte jochies en meisjes).

Hopelijk gaat de overgang van Tweak naar Glasnet begin december ook soepeltjes en dan ben ik prima tevreden (ondanks dat het een paar EUR in de maand duurder is).
Vreemd bij in de mail enkel de PPPoE gegevens. Staat verder niks onder.

Heb er een mailtje aan gewaagd.

Ja en een apart nieuwsserver abonnement. Aangezien ik dat slechts zeer sporadisch gebruik zal ik wel een Block account ergens met black friday aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Ik ben ook overgestapt van Tweak naar Glasnet, de verbinding gaat 10-11 over. Ik heb van Glasnet al de PPPoE gegevens ontvangen inclusief een ipv4 adres. In mijn Unifi omgeving moet ik een cidr adres invullen, is dat dan ipv4/32?

Daarnaast heb ik geen ipv6 gegevens ontvangen, daar heb ik alvast een mailtje voor gestuurd of zij dit ook ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Hier 23-10 over. Over een weekje is het zover :). In de mail PPPoE gegevens ontvangen en ipv4 en ipv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 19:37
tismij schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:20:
[...]

dan zou vlan's niet nodig moeten zijn, gewoon DHCP4 verder niets, bij galsnet dan PPPoe (met logingegevens) ipv DHCP4 .
Ik had eerst internet + bellen, toen was vlan 34 nodig voor internet, later op internet only overgestapt en toen was vlan idd niet meer nodig. Ik zit ook op Tweak AON via Cambrium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rothenbach
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-08 08:23
Ik heb nu Tweak in het E-fiber gebied Roerdalen. De adrescheck op de site van Glasnet geeft aan dat Glasnet (nog?) niet beschikbaar is hier. Heeft iemand een idee of en wanneer Glasnet in Roerdalen beschikbaar komt. Ik zit er met smart op te wachten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Rothenbach schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:06:
Ik heb nu Tweak in het E-fiber gebied Roerdalen. De adrescheck op de site van Glasnet geeft aan dat Glasnet (nog?) niet beschikbaar is hier. Heeft iemand een idee of en wanneer Glasnet in Roerdalen beschikbaar komt. Ik zit er met smart op te wachten namelijk.
Ik zou ze als ik jouw was morgen even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 07:59
Ik heb vanavond nog even gebeld met het speciale "Kom nu naar Odido-telefoonnummer" en de medewerkster was vrij kortaf: Als u de Fritzbox wilt houden, moet u €186 betalen. Mijn contract loopt nog tot april 2024 en ik denk dat ik er gewoon even een mailtje aan ga wagen. Desnoods koop ik voor minder een nieuwe Fritzbox 5530 Fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Miglow okay... Maar je gaat naar Glasnet?

offtopic:
dit is het Glasnet topic niet Tweak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Dat is wel het idee ja. Glasnet is namelijk wat Tweak was. Geen gezeik, technische mensen die je een fakking snelle internetpijp leveren en verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Yup. Hier net voor bekend werd dat Tweak zou stoppen rond gaan kijken. Freedom dacht ik eerst. Maar toen zag ik Glasnet. Precies zoals Tweak maar dan zonder usenet haha.

Voor Glasnet gegaan. Nog een weekje dan zit ik op Glasnet. Zeer benieuwd hoe de overgang gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:19

de Peer

under peer review

RobbyTown schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:52:
Yup. Hier net voor bekend werd dat Tweak zou stoppen rond gaan kijken. Freedom dacht ik eerst. Maar toen zag ik Glasnet. Precies zoals Tweak maar dan zonder usenet haha.

Voor Glasnet gegaan. Nog een weekje dan zit ik op Glasnet. Zeer benieuwd hoe de overgang gaat.
Ik ga ook van tweak naar glasnet maar ik ga eerst de rit bij tweak uitzitten zodat ik nog zolang mogelijk gratis usenet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:22:
[...]

Ik ga ook van tweak naar glasnet maar ik ga eerst de rit bij tweak uitzitten zodat ik nog zolang mogelijk gratis usenet heb.
Zat min of meer tegen een deadline aan. 26 okt zou nieuwe jaarabonnement ingaan (de factuur ontvang je met wat eerder dus dat wilde ik graag voor zijn). Rekening houdend met 1 maand opzegtermijn. Vorige maand knoop doorgehakt.

Usenet heb ik al heel lang via eweka voor 36 euro pj (was toen een actie via speciale link, die is er niet meer zo voordelig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

glasnet via e-fiber is toch AON en niet PON ?
Vraag ze zelf wel even, is te specifiek per lokatie blijkt.
En al antwoord, Tweak via e-fiber was AON, bij glasnet over e-fiber blijft dit AON, ga denk ik eerder overstappen, geen zin meer om nog maanden te wachten voor gezeik over mijn jaarkorting.

[ Voor 89% gewijzigd door tismij op 17-10-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
aapjuh99 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

Zojuist de brief ontvangen van Tweak. Iedereen die apparatuur in bruikleen heeft van Tweak krijg een week voordat de overgang inwerking treed een doos en label thuis gestuurd om bijv. de mediaconverter te retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
aapjuh99 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:38:
[...]

Zojuist de brief ontvangen van Tweak. Iedereen die apparatuur in bruikleen heeft van Tweak krijg een week voordat de overgang inwerking treed een doos en label thuis gestuurd om bijv. de mediaconverter te retourneren.
Klopt die brief al gehad. Dat maken ze al niet waar.

23ste ga ik over Glasnet. Dan had ik gisteren een doos moeten krijgen. Die heb ik niet gehad en voor vandaag staat er ook niets om te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
tismij schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:44:
glasnet via e-fiber is toch AON en niet PON ?
Vraag ze zelf wel even, is te specifiek per lokatie blijkt.
En al antwoord, Tweak via e-fiber was AON, bij glasnet over e-fiber blijft dit AON, ga denk ik eerder overstappen, geen zin meer om nog maanden te wachten voor gezeik over mijn jaarkorting.
Ik ook. Heb wat heen en weer gemaild met Tweak, bestel een Fritzbox 5530Fiber met AON module en stel hem zelf wel in. Fritz bevalt gewoon heel goed, heb er ook een repeater van op zolder liggen. Configuratie opslaan, nieuwe Fritz installeren, configuratie terug, done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Miglow schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:52:
[...]

Ik ook. Heb wat heen en weer gemaild met Tweak, bestel een Fritzbox 5530Fiber met AON module en stel hem zelf wel in. Fritz bevalt gewoon heel goed, heb er ook een repeater van op zolder liggen. Configuratie opslaan, nieuwe Fritz installeren, configuratie terug, done.
Je kon hem wellicht ook huren bij Glasnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik heb een E-Fiber aansluiting ja. Zal wachten met de Fritzbox kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Miglow op 17-10-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Miglow schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:58:
Ik heb een E-Fiber aansluiting ja. Zal wachten met de Fritzbox kopen.
Wellicht bij glasnet naar vragen als je de bestelling hebt geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik zal even mailen. Of aangeven als ik naar ze bel. Vind het wel lastig dat ze alleen overdag bereikbaar zijn, maar misschien vind ik binnenkort een moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik heb trouwens zojuist besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:32
Miglow schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:07:
Ik heb trouwens zojuist besteld.
En krijg je de 5530? Ik heb hem trouwens zelf nieuw gekocht, bevalt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Weet ik nog niet. Ik had al besteld voor ik las dat ik hem wellicht kan huren. Laat het wel weten als ik antwoord krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

net bestelling geplaatst, eerste indruk is iig uitstekend.
Na plaatsen bestelling, telefoonnummer gebeld dat ze opgeven voor plannen aansluiting en werd vrijwel direct opgenomen en iemand aan de lijn.
Kort gesprek, zeer duidelijk en tijdens het gesprek al de bevestigingsmail met login gegevens en IP adres.
Ook na paar minuten mail van Tweak dat ik opzeg cq overstap naar Glasnet.
Kortom over een maand ga ik over naar Glasnet en hoop dat hun internet net zo stabiel is als dat van Tweak altijd was.
Maandelijks iets van 5,- duurder dan jaarabo Tweak maar beduidend minder dan Obibi en wel weer netjes vast IP (en AON) en ipv6 etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Idem. Net gebeld, over de Fritzbox gehad en huren, tot de conclusie gekomen dat als ik ECHT een Fritzbox wil, ik deze beter zelf kan kopen. Gaan we dus dan maar gewoon doen zodra ik concreet meer weet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• aartvg
Glasnet (Wij) krijgen veel vragen over in welke gebieden wij diensten kunnen leveren.
Hierbij een afbeelding met volgende toevoegingen:
Groen = Apparatuur in wijkcentrale aanwezig.
Geel = in aanbouw.
Paars = geen plannen om diensten te leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlHxGCmvVjsYWR85qee4GSCC9YM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C0npGeTjNM7d7neBrhVKZVxy.png?f=fotoalbum_large

Bouwe planning voor de in aanbouw zijden pops:
Uitgeest December 2023
Gorinchem Oktober 2023 (Morgen opbouw 2 pops, Start levering halverwege november. )
Bergen (NH) Oktober 2023 (Al 2 Pops klaar, Start levering begin december)
Uitgeest November 2023 (Start levering begin december)
Castricum November 2023 (Start levering begin december)
Koggenland November 2023 (POP Opdam hangt al aparatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilco_Ettema
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-06 18:50
En Koggenland? Is nu ook geel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Laatst online: 09:21
aartvg schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:59:
Glasnet (Wij) krijgen veel vragen over in welke gebieden wij diensten kunnen leveren.
Hierbij een afbeelding met volgende toevoegingen:
Groen = Apparatuur in wijkcentrale aanwezig.
Geel = in aanbouw.
Paars = geen plannen om diensten te leveren.

[Afbeelding]

Bouwe planning voor de in aanbouw zijden pops:
Uitgeest December 2023
Gorinchem Oktober 2023 (Morgen opbouw 2 pops, Start levering halverwege november. )
Bergen (NH) Oktober 2023 (Al 2 Pops klaar, Start levering begin december)
Uitgeest November 2023 (Start levering begin december)
Castricum November 2023 (Start levering begin december)
Castricum, mijn huis wordt als het goed is in oktober aangesloten (wijk 4 in de planning) is de levering van Glasnet begin december dan nog afhankelijk van plaatsen eigen apparatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
Spekkie99 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

Castricum, mijn huis wordt als het goed is in oktober aangesloten (wijk 4 in de planning) is de levering van Glasnet begin december dan nog afhankelijk van plaatsen eigen apparatuur?
Ik heb inmiddels mijn glasvezelaansluiting in huis.
Vorige week gebeld met Glasnet om te vragen wat verder de planning is, daar kon hij nog geen antwoord op geven omdat er eerst nog apparatuur geplaatst moet worden en het was bij hem nog niet bekend wanneer dat zou plaats vinden.
Nu hebben we daar een antwoord op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Bedankt, Staat nu in bovenstaand overzicht er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
Ik heb bevestiging dat 13-11 over ga. Dus ik neem aan (yes, assumption is the mother ....) dat dit
dan ook geinstalleerd is .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
aartvg schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:59:
...
Wel vreemd dat ik dan net een order voor Eindhoven via de website heb kunnen plaatsen, de medewerker die ik voor de afspraak aan de lijn kreeg, was ook een beetje verbaasd en moet eerst met collega's overleggen, ik word terug gebeld. Ben benieuwd hoe dit afloopt.

[ Voor 6% gewijzigd door Quantor op 19-10-2023 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Quantor schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:17:
[...]

Wel vreemd dat ik dan net een order voor Eindhoven via de website heb kunnen plaatsen, de medewerker die ik voor de afspraak aan de lijn kreeg, was ook een beetje verbaasd en moet eerst met collega's overleggen, ik word terug gebeld. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Eindhoven kopen wij in via kpn. Het bericht waar je naar refereert is alleen de e-fiber gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:32
Heeft er toevallig al iemand ervaring met TV via de mediabox bij Glasnet?

Momenteel kijken we TV via Canal Digitaal bij Tweak, maar dat wil nog wel eens niet helemaal vlekkeloos gaan. Gezien Glasnet een andere router levert (Draytek i.p.v. FritzBox) maakt dit wellicht verschil uit.

Verder zitten er voor zover ik weet niet echt andere TV-aanbieders dan Canal Digitaal op het E-Fiber (ODF) netwerk:
  • Trined heeft zijn eigen TV platform, valt af want doet CGNAT
  • Multifiber heeft volgens mij een eigen TV platform, maar daar valt verder ook vrij weinig over te vinden
  • Odido heeft zijn eigen TV platform, maar daar wil ik juist niets meer mee te maken hebben
  • Alle andere aanbieders, waaronder Glasnet, doen het volgens mij allemaal met Canal Digitaal
Dus ervaring met Canal Digitaal en Glasnet via de mediabox zijn welkom. Als die positief zijn is de keuze makkelijk, zo niet dan wordt het Glasnet internet-only in combinatie met een TV dienst als:
  • NLZiet, eigenlijk geen optie gezien deze niet alle zenders aanbiedt die we wensen.
  • ZiggoGo, geen ervaring mee maar wel als optie gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
bundit schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:40:
  • NLZiet, eigenlijk geen optie gezien deze niet alle zenders aanbiedt die we wensen.
  • ZiggoGo, geen ervaring mee maar wel als optie gevonden
Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om Ziggo Go op een SmartTV te gebruiken tegenwoordig zonder Ziggo-internetverbinding.

Ziggo Go op smartphone kan wel op andere internetverbinding sowieso weet ik.

Edit: als ik er op zoek lijkt het nog steeds alleen mogelijk in combinatie met Ziggo-internet.

[ Voor 8% gewijzigd door VHware op 19-10-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Hier wil ik wel op reageren, Als ik eerlijk moet zijn maakt het niet uit bij welke provider je TV afneemt. Als het Canal Digitaal is zal het bij Glasnet net zo goed werken als bij Tweak.

De meeste storingen die je hebt zitten in het systeem van Canal Digitaal en niet bij Tweak of Glasnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@bundit welke zenders mis je dan bij NLziet?

Laatste jaren is CD ook behoorlijk uitgedund. Heb destijds CD via Tweak gehad het was belabberd. Zelfs met de app had ik last van blokjes en vastlopers op 4G dus staat los van Tweak.

Nlziet werkt het prima zonder blokjes en vasthangers.

Zie bij Glasnet op storing pagina vaak CD staan waar Glasnet weinig aan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bundit
Gezien we in de grensstreek wonen zijn de Duitse zenders wel fijn om te hebben. NLZiet heeft deze niet, Canal Digitaal dan weer wel.

Er gaan/gingen wel geruchten dat dit in een extra pakket ging komen bij NLZiet, maar tot op heden zitten er nog geen zenders in als ARD, ZDF of WDR.

Maar misschien dan toch maar eens een afweging gaan maken of we die willen behouden of op een andere manier kunnen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
hmmm, die kende ik nog niet. Dat kan een interessante optie zijn.
Die ga ik bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
VHware schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:49:
[...]

Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om Ziggo Go op een SmartTV te gebruiken tegenwoordig zonder Ziggo-internetverbinding.

Ziggo Go op smartphone kan wel op andere internetverbinding sowieso weet ik.

Edit: als ik er op zoek lijkt het nog steeds alleen mogelijk in combinatie met Ziggo-internet.
Correct, ik heb nu de situatie nog dat ik een ziggo tv abbo heb (net gisteren opgezegd) en een tweak internet verbinding, op m'n Sony Google TV kan ik niet de Ziggo app gebruiken, wel vanaf mijn telefoon chromecasten.

Trouwens prima geholpen door Aartvg, nogmaals dank daar voor. Ik probeer een jaar CD uit, nog geen ervaring mee en ESPN is altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 16:38
Ik stap binnenkort van Tweak (op e-fiber) over naar Glasnet en vind de uitleg op de pagina 'Eigen modem' - https://www.glasnet.nl/eigenmodem.html - ronduit verwarrend. Is er, bij de optie 'Met omvormer' echt een omvormer, een modem én een router nodig of is hier sprake van spraakverwarring? Dit is de tekst op de website:

"2. Je modem aansluiten

Sluit de Omvormer aan op de modem door middel van de bijgeleverde netwerkkabel. Deze kabel moet lopen van de LAN1 poort op de omvormer naar de Wan poort op de modem Belangrijk: Voor het beste Wi-Fi bereik is het belangrijk dat de antennes goed op de router zijn gedraaid."

Volgens mij zit er tussen het punt 'glasvezelaansluiting' en de router alleen een omvormer (van optisch naar elektronisch), en in het geval van een router met een optische WAN-ingang, niet eens een omvormer. Wat bedoelen ze daar bij Glasnet met 'modem'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Paut schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:54:
Ik stap binnenkort van Tweak (op e-fiber) over naar Glasnet en vind de uitleg op de pagina 'Eigen modem' - https://www.glasnet.nl/eigenmodem.html - ronduit verwarrend. Is er, bij de optie 'Met omvormer' echt een omvormer, een modem én een router nodig of is hier sprake van spraakverwarring? Dit is de tekst op de website:

"2. Je modem aansluiten

Sluit de Omvormer aan op de modem door middel van de bijgeleverde netwerkkabel. Deze kabel moet lopen van de LAN1 poort op de omvormer naar de Wan poort op de modem Belangrijk: Voor het beste Wi-Fi bereik is het belangrijk dat de antennes goed op de router zijn gedraaid."

Volgens mij zit er tussen het punt 'glasvezelaansluiting' en de router alleen een omvormer (van optisch naar elektronisch), en in het geval van een router met een optische WAN-ingang, niet eens een omvormer. Wat bedoelen ze daar bij Glasnet met 'modem'?
Eigen modem keuze bij Glasnet is gewoon een media converter net als bij Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Precies. Dat dacht ik ook. Dan is die websitetekst niet erg helder.
Bytebandit schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Eigen modem keuze bij Glasnet is gewoon een media converter net als bij Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
Paut schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:43:
Precies. Dat dacht ik ook. Dan is die websitetekst niet erg helder.
[...]
Ik vond het zelf ook niet helemaal helder. Maar na mijn gesprek met iemand van de klantenservice bleek het allemaal niet zo complex te zijn.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
Paut schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:54:

"2. Je modem aansluiten

Als je router/modem een SFP module heeft voor glas of optische ingang dan heb je geen omvormer nodig om hem aan te sluiten, die gaat direct je FTU op. Heb je een router waar je WAN poort RJ45 is, komt er nog een omvormer (ook wel media converter) die de glaskabel vanuit je FTU naar de omvormer leidt, die maakt er RJ45/UTP van wat in iedere router kan. Modem is de gebruikelijke term omdat iedereen wel weet wat dat is. Officieel moet het natuurlijk een router zijn want je moduleert niks bij een glasvezel. Als je het toch over modems wilt hebben, dan is de plek waar je glasvezel wordt omgezet zo'n beetje het dichtste bij een modem dat je kan zitten. Zie het als de plek waar het signaal binnenkomt en bruikbaar wordt gemaakt. Afhankelijk van je router gebeurt dat dus op het apparaat zelf of via een omvormer ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Die klantenservice zou veel minder werk hebben als de tekst op de website een beetje duidelijker zou zijn.
Bytebandit schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

Ik vond het zelf ook niet helemaal helder. Maar na mijn gesprek met iemand van de klantenservice bleek het allemaal niet zo complex te zijn.. :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Vandaag ergens iets na 12 uur was het zover. De switch van Tweak naar Glasnet.

PPPoE gegevens ingevuld op mijn TP-Link. Helaas geen internet. Wel licht op glas lijn (SPF WAN knippert). Even gecheckt geen spatie erin. Nope allesklopt. Even glasnet gebeld. Direct iemand aan de lijn (dat is al een heerlijk gevoel ipv minuten in de wacht).

Even de instellingen doorlopen, lijkt toch goed te zijn. Zou terug worden gebeld. Even aangegeven tussen half 2 en 16 uur even niet bereikbaar.

Ergens rond 13 uur werd ik al gebeld (binnen 15 min na ik had gebeld). Nog wat dingen getest en uitgesloten. Via Dynamic kwam er wel een ip (een foute). Door die info zat het in de wijkcentrale en niet bij mij. Terug weer PPPoE gegevens ingevuld en geduldig afwachten. Hopelijk is het straks opgelost als ik thuis kom.

Via Omada systeem op mijn telefoon zag ik ergens rond 15 uur zag ik dat het allemaal weer online was. Rond 15:50 was ik weer thuis. Om 16 uur werd ik gebeld (eerder was ik niet bereikbaar dus dat is netjes opgevolgd). Oorzaak: Was in de wijkcentrale een nummertje omgewisseld. Kan gebeuren blij dat het in 2 uur is gefixt.

Goed de speedtest, die is prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvrDV1Wt5ebrsvur9iCuOrcKvZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yOyrT1Qix491hhqjOT2e2qwH.png?f=fotoalbum_large

2 dagen terug kwam ik op het idee even kijken wat straks (nu dus) de ping tijden doen van Tweak/Odido VS Glasnet.

Die zijn op alle fronten lager dan bij Tweak/Odido
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op6sbL5Kb2gWvZMTJdwXOUfIJvk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EuTy12WUyWilCat6hs4rBlF4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpS2Fs_lqV9GH_jAHGxvIs6aEI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xNMJOwAuYkyCXsd5UdXNwzaN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJqizuaC7OT4AQbgM0VfIOc0yGc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zdR5KkXN7pc6ylNeunabNEmR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rv8ErmLn1PcIq8ePk1GpqTzGmAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MmgynXmg3uGOZbDfcEnLOAgg.png?f=user_large

Met de medewerker nog klein beetje liggen spelen om ipv6 werkend te krijgen dat wil nog niet helemaal lukken (denk nog wat dingen moet instellen aan mijn kant wil het allemaal werken). Heb namelijk wel ipv6 connectie :).

Update. Inmiddels ipv6 werkend, bij de lan kant nog wat instellingen moeten doen https://ipv6-test.com
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih7iOj1hbI2VR1KstLhh_CWsFsk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6DVlVW0PY6GaESMPFIClYsQ9.png?f=user_large

Update 2. Tijdje terug Tweak topic had Odido de peering aangepast van Tweak naar Odido zie post: HomeServ in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5"

Nu draai ik langer PRTG dan smokeping. Vanaf het omzetten peering naar Odido is de ping omhoog gegaan. Zie grafiek 365 dagen eind sept/begint okt. Tweak peer had dus 6 ms, Odido 7 ms, Glasnet 5ms oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HP1NsV3QDTwzMkvYkFBWqW7iXVM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LDd3SLv9JBoaIIk8SWcgDwdR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door RobbyTown op 23-10-2023 17:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• brigges
RobbyTown schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:26:
Vandaag ergens iets na 12 uur was het zover. De switch van Tweak naar Glasnet.
One down, a lot to go ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TennekeOlsen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-08 14:41
Goed bezig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:49
Hallo,

Zoals velen hier ben ik aan het overwegen om over te stappen van tweak naar glasnet.

mijn huidige situatie is dat ik een uify security gateway heb hangen (uitvoering: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)) die naar een fritzbox connect.

de fritzbox (van tweak) heeft een SFP module.

Nou vroeg ik me af of iemand het ook al aan de gang heeft gekregen om de USG direct aan glasnet te hangeng? via bijv een SFP naar RJ-45 converter (bijv via zoiets: https://www.coolblue.nl/p...dia-converter-mc220l.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 20:26
hellfighter87 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:17:
Hallo,

Zoals velen hier ben ik aan het overwegen om over te stappen van tweak naar glasnet.

mijn huidige situatie is dat ik een uify security gateway heb hangen (uitvoering: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)) die naar een fritzbox connect.

de fritzbox (van tweak) heeft een SFP module.

Nou vroeg ik me af of iemand het ook al aan de gang heeft gekregen om de USG direct aan glasnet te hangeng? via bijv een SFP naar RJ-45 converter (bijv via zoiets: https://www.coolblue.nl/p...dia-converter-mc220l.html)
Het is afhankelijk van het netwerk van de diensten die je gaat gebruiken hoe je dit aan de praat krijgt. Het is zeker mogelijk ;) Kijk hiervoor op de eigen modem pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:49
Quas schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:18:
[...]

Het is afhankelijk van het netwerk van de diensten die je gaat gebruiken hoe je dit aan de praat krijgt. Het is zeker mogelijk ;) Kijk hiervoor op de eigen modem pagina
Dat is zeker een goede, ik ga alleen internet gebruiken :D.

Ik heb ook op die eigen modem pagina gekeken maar daar word ik zelf niet wijzer van.
bijvoorbeeld:

```
Mocht je de apparatuur zelf willen aanschaffen dan moet deze aan de volgende eisen voldoen:

Glasvezelkabel: SC/APC - Aansluiting die jouw gekozen SFP-module heeft.
SFP-module: TX 1310 nm, RX 1490/1550 nm
```
die SC/APC aansluiting <- dat zal wel maar, `TX 1310 nm, RX 1490/1550 nm` <- hoe weet ik nou of die cool blue module dat doet....
ik heb verder gekeken in de USG gekeken en daar kan ik wel PPPoe instellen dus dat lijkt het probleem niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 20:26
hellfighter87 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:26:
[...]

Dat is zeker een goede, ik ga alleen internet gebruiken :D.

Ik heb ook op die eigen modem pagina gekeken maar daar word ik zelf niet wijzer van.
bijvoorbeeld:

```
Mocht je de apparatuur zelf willen aanschaffen dan moet deze aan de volgende eisen voldoen:

Glasvezelkabel: SC/APC - Aansluiting die jouw gekozen SFP-module heeft.
SFP-module: TX 1310 nm, RX 1490/1550 nm
```
die SC/APC aansluiting <- dat zal wel maar, `TX 1310 nm, RX 1490/1550 nm` <- hoe weet ik nou of die cool blue module dat doet....
ik heb verder gekeken in de USG gekeken en daar kan ik wel PPPoe instellen dus dat lijkt het probleem niet
Helemaal begrijpelijk. Maar dat zijn de specs die jouw SFP module nodig heeft. Maar ik adviseer dan gewoon bij Glasnet aan te geven dat je een omvormer nodig hebt om je eigen router aan te sluiten.. Dan zorgt Robert dat je die krijgt ;)
Pagina: 1 2 ... 17 Laatste