Bij elk installatie-pakket dat je verstuurt gewoon een paar stickers doen, dan gaat dat lekker organisch
https://tweakers.net/nieu...ogelijk-delta-en-odf.html
Ik hoop toch dat dit niet doorgaat, voor je het weet gaan we overal de "kpn-toeslag" krijgen.
@aartvg hebben jullie misschien wat meer info ? Lijkt me een bedreiging van jullie model...
Ik hoop toch dat dit niet doorgaat, voor je het weet gaan we overal de "kpn-toeslag" krijgen.
@aartvg hebben jullie misschien wat meer info ? Lijkt me een bedreiging van jullie model...
Inderdaad als dit er door komt dan stelt de ACM echt niets voor want dan is er keuze uit KPN en Ziggo, want Odido gaat via ODF. Dus nog minder concurrentie dan in de telecom tak, want daar heeft Odido wel eigen masten.
[ Voor 26% gewijzigd door RobbyTown op 29-03-2025 15:06 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
In Vlaanderen is het nog erger. Je had Proximus en Telenet maar die werken nu opeens ook samen voor de glasvezel. Fiberklaar is hier aan het graven geweest drie jaar geleden, maar ik denk dat ze nooit meer terug komen om het af te maken
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Liberty Global. Toen dat nog UPC heette ooit met ze te maken gehad als werknemer van een IT bedrijf dat diensten aan UPC leverde. Zelden zo’n chaotisch bedrijf meegemaakt. Maar goed, dat zal na al die jaren hopelijk beter geworden zijn.RobbyTown schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:05:
Inderdaad als dit er door komt dan stelt de ACM echt niets voor want dan is er keuze uit KPN en Ziggo, want Odido gaat via ODF. Dus nog minder concurrentie dan in de telecom tak, want daar heeft Odido wel eigen masten.
fiberbijnaklaar.beMarzman schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:33:
In Vlaanderen is het nog erger. Je had Proximus en Telenet maar die werken nu opeens ook samen voor de glasvezel. Fiberklaar is hier aan het graven geweest drie jaar geleden, maar ik denk dat ze nooit meer terug komen om het af te maken
Als Google het juist heeft kan je Delta van één set investeerders kopen.RobbyTown schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:05:
Delta & Delta Fiber is van EQT en Stonepeak
Odido is van APAX en Warburg Pincus
ODF van KKR en Deutsche Telekom DTCP
O geen zorgen. Er zijn gewoon overeenkomsten tussen Glasnet en ODF. Zomaar de prijzen veranderen kan niet.Pixelmagic schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:55:
https://tweakers.net/nieu...ogelijk-delta-en-odf.html
Daarnaast praten we hier over geruchten. Die geruchten moeten eerst waarheid worden daarna moet het nog in de praktijk uitgevoerd worden. Ik denk aan jaren zeker geen maanden;)
Het zou naar mijn idee het meest ideaal zijn als we net als bij de energie een netwerk krijgen zoals dat van Tennet dat volledig los staat van de providers. Exact volgens het model dat e-fiber was begonnen, liefst met dark fiber naar een pop. Dan hoeft er ook nergens 2 of 3 keer glas de grond in.
Tja, die race is gelopen. Het electriciteitsnet was er al voor de privatisering van de nutsbedrijven. Na de liberalisering ergens in de jaren ‘80 werd het eigendom van bedrijven.ixp schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:06:
Het zou naar mijn idee het meest ideaal zijn als we net als bij de energie een netwerk krijgen zoals dat van Tennet dat volledig los staat van de providers. Exact volgens het model dat e-fiber was begonnen, liefst met dark fiber naar een pop. Dan hoeft er ook nergens 2 of 3 keer glas de grond in.
Glasvezel is van de decennia daarna en werd terecht aan de markt overgelaten. Jouw ideaal is een utopie, gaat niet gebeuren.
Dat zou mooi zijn, maar dat had de regering in de jaren 80 toen KPN werd verzelfstandigd moeten regelen. Nu dat voor elkaar krijgen zou denk ik alleen lukken door nationaliseren van bedrijven en dat mag vast niet van de EUixp schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:06:
Er is wel een consolidatie bezig. Ziggo gaf onlangs aan 2 netwerken te willen kopen (Delta en ODF). Als dat doorgaat heb je in Nederland eigenlijk een duopolie van KPN en Ziggo. Of die 2 dan nog een reden hebben om te innoveren of scherpe prijzen te bieden.....
Ik ga binnenkort verhuizen naar een gebied waar Glasnet (op het netwerk van Open Dutch Fiber) één van de providers is waar ik uit kan kiezen. Ik krijg, op basis van oa dit forum, wel een positieve indruk van Glasnet, maar ik vraag me af: ze bieden dus twee opties om een modem te huren aan: de Draytek 2135(F)VAC of de Fritzbox 5530. Ik had ze al gemaild wat het verschil was en ze gaven aan dat ze op de Draytek makkelijker support op afstand kunnen geven en dat er meer in te vallen stelt naar wens, maar dat de Fritzbox nieuwer is, makkelijker in te stellen is maar dat die support vanuit hun wat meer beperkt.
Nu vraag ik me af in hoeverre dat boeit als je zelf verder niks met het modem gaat doen, want ik hang er toch mijn eigen switch en accesspoints achter en ben niet van plan zelf veel te gaan klooien met dingen. Boeit het dan nog welk modem je kiest, om andere redenen dan wat ik al genoemd heb?
Nu vraag ik me af in hoeverre dat boeit als je zelf verder niks met het modem gaat doen, want ik hang er toch mijn eigen switch en accesspoints achter en ben niet van plan zelf veel te gaan klooien met dingen. Boeit het dan nog welk modem je kiest, om andere redenen dan wat ik al genoemd heb?
Je hebt niet voldoende aan een bridge? Heb je een eigen router?jasjenl schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:50:
Ik ga binnenkort verhuizen naar een gebied waar Glasnet (op het netwerk van Open Dutch Fiber) één van de providers is waar ik uit kan kiezen. Ik krijg, op basis van oa dit forum, wel een positieve indruk van Glasnet, maar ik vraag me af: ze bieden dus twee opties om een modem te huren aan: de Draytek 2135(F)VAC of de Fritzbox 5530. Ik had ze al gemaild wat het verschil was en ze gaven aan dat ze op de Draytek makkelijker support op afstand kunnen geven en dat er meer in te vallen stelt naar wens, maar dat de Fritzbox nieuwer is, makkelijker in te stellen is maar dat die support vanuit hun wat meer beperkt.
@jasjenl Ik gebruik mijn Asus RT-AX82U als router/modem. Rechtsreeks aangesloten met utp op media converter van Glasnet/ODF. PPPOE gegevens ingesteld in me Asus router en gaan.
Ik heb de Draytek gehuurd, en toen ik iets verprutst had en mijn modem niet meer in kwam, heeft de helpdesk, tijdens het chat-gesprek, het modem op afstand gereset en kon ik meteen weer verder. (De helpdesk is echt heel goed!)
De Draytek heeft ook features voor dynamisch DNS en VPN ingebouwd, dat kan ook handig zijn.
De Draytek heeft ook features voor dynamisch DNS en VPN ingebouwd, dat kan ook handig zijn.
Na een fabrieksreset kwam je er ook niet meer in?fub schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:13:
Ik heb de Draytek gehuurd, en toen ik iets verprutst had en mijn modem niet meer in kwam, heeft de helpdesk, tijdens het chat-gesprek, het modem op afstand gereset en kon ik meteen weer verder. (De helpdesk is echt heel goed!)
Ik heb zelf geen router en was dat ook niet van plan, ik wil het liefst een zo plug & play mogelijke oplossing hebben zonder zelf moeilijk te hoeven doen.Spekkie99 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:59:
[...]
Je hebt niet voldoende aan een bridge? Heb je een eigen router?
Dat hoefde dus niet, en al mijn instellingen zaten er nog gewoon in. Ja, ik had een fabrieksreset kunnen doen, maar dat hoefde dus niet eens.Connor schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:16:
[...]
Na een fabrieksreset kwam je er ook niet meer in?
Dan zou ik gaan voor de draytek ivm betere support.jasjenl schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:20:
[...]
Ik heb zelf geen router en was dat ook niet van plan, ik wil het liefst een zo plug & play mogelijke oplossing hebben zonder zelf moeilijk te hoeven doen.
In mijn ogen is de draytek een betere router maar de Fritzbox heeft betere wifi.
Ga je voor eigen wifi? Neem een draytek.
Wil je een alles in een apparaat? Neem een Fritzbox.
Ga je voor eigen wifi? Neem een draytek.
Wil je een alles in een apparaat? Neem een Fritzbox.
Dan zal inderdaad voor mij Draytek de beste keuze zijn, mede omdat ik zelf al Unifi access points heb.
Dan zou ik voor een Ubiquiti router en switch kiezen.jasjenl schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:08:
Dan zal inderdaad voor mij Draytek de beste keuze zijn, mede omdat ik zelf al Unifi access points heb.
Was @jasjenl niet van plan: jasjenl in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"ardvark99 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:31:
[...]
Dan zou ik voor een Ubiquiti router en switch kiezen.
Klopt, ik wil het zo simpel mogelijk houden. Ik heb nu ook alleen twee access points en dat voldoet voor mijn scenario.RobbyTown schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:15:
[...]
Was @jasjenl niet van plan: jasjenl in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"
Even mijn ervaringen delen, want men verdient zeker deze erkenning.
Sinds vorige week klant bij Glasnet via Delta XGS-PON. Na een telefoontje met wat vragen werd ik zo kundig te woord gestaan door Robert van de klantenservice, dat ik direct besloot klant te worden.
Afgelopen week ook de Zaram besteld om in de UCG Fiber te prikken. De activatie ging snel, alleen moest het VLAN ID van de WAN poort nog aangepast worden (701 in dit geval). Dit ligt aan Delta Netwerken, maar hier nam Aart ruim de tijd voor om mij te helpen dit juist te configureren. Hij nam zelf contact op omdat hij zag dat er iets niet goed ging.
Petje af voor de kennis, kunde, het initiatief en vooral ook de wil om te helpen bij het configureren van de UCGF icm de Zaram module (zelfs bij het instellen van het extra subnet). Al met al een geweldige ervaring. Zeer tevreden klant hiero.
Sinds vorige week klant bij Glasnet via Delta XGS-PON. Na een telefoontje met wat vragen werd ik zo kundig te woord gestaan door Robert van de klantenservice, dat ik direct besloot klant te worden.
Afgelopen week ook de Zaram besteld om in de UCG Fiber te prikken. De activatie ging snel, alleen moest het VLAN ID van de WAN poort nog aangepast worden (701 in dit geval). Dit ligt aan Delta Netwerken, maar hier nam Aart ruim de tijd voor om mij te helpen dit juist te configureren. Hij nam zelf contact op omdat hij zag dat er iets niet goed ging.
Petje af voor de kennis, kunde, het initiatief en vooral ook de wil om te helpen bij het configureren van de UCGF icm de Zaram module (zelfs bij het instellen van het extra subnet). Al met al een geweldige ervaring. Zeer tevreden klant hiero.
Nee hoor, Glasnet heeft op DFN infra dus een eigen VLAN. Uiteraard, anders kun je geen met meerdere ISP’s gedeelde infra hebben.Raling schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:43:
De activatie ging snel, alleen moest het VLAN ID van de WAN poort nog aangepast worden (701 in dit geval). Dit ligt aan Delta Netwerken,…
Je lijkt iets negatiefs over Delta Fiber Networks te suggereren, dat is niet terecht.
Andersom vind ik het raar dat hier https://www.glasnet.nl/eigenmodem.html VLAN37 genoemd wordt.
Het was dan ook niet negatief bedoeld. Ik begrijp wat je zegt, maar volgens mij zou Delta Fiber Networks prima in staat moeten zijn mij automatisch aan het juiste VLAN toe te wijzen, gezien ook zij weten bij welke ISP ik nu klant ben. Aart zei dan ook dat hij 'wel weer een ticket bij Delta in ging schieten'. Vandaar dat ik zei dat het aan Delta Netwerken lag.ernstoud schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:44:
[...]
Nee hoor, Glasnet heeft op DFN infra dus een eigen VLAN. Uiteraard, anders kun je geen met meerdere ISP’s gedeelde infra hebben.
Je lijkt iets negatiefs over Delta Fiber Networks te suggereren, dat is niet terecht.
Andersom vind ik het raar dat hier https://www.glasnet.nl/eigenmodem.html VLAN37 genoemd wordt.
Jongens geen ruzie. Het is naar een vlan;)
Delta kan gewoon vlan translate doen alleen gaat dit fout hier.
Vlan 37 is voor IPTV niet nodig in dit geval.
Delta kan gewoon vlan translate doen alleen gaat dit fout hier.
Vlan 37 is voor IPTV niet nodig in dit geval.
Ik heb nu al een paar keer gehad dat er nog maar 10% van de snelheid gehaald kan worden.
Ik maak gebruik van een converter die geleverd is door Glasnet met daar achter een UDM Pro,
In de log zie ik dan "Primary internet is experiencing high latency. Please restart the modem or contact the ISP if this persists."
Even de media converter van de spanning af halen is weer genoeg om weer een normale verbinding te krijgen.
Nu is dat al even gaande alleen was het met een interval van 4 a 5 weken maar nu is het alweer de 2 keer in 2 dagen tijd. Dat begint nu wel irritant te worden.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Ik maak gebruik van een converter die geleverd is door Glasnet met daar achter een UDM Pro,
In de log zie ik dan "Primary internet is experiencing high latency. Please restart the modem or contact the ISP if this persists."
Even de media converter van de spanning af halen is weer genoeg om weer een normale verbinding te krijgen.
Nu is dat al even gaande alleen was het met een interval van 4 a 5 weken maar nu is het alweer de 2 keer in 2 dagen tijd. Dat begint nu wel irritant te worden.
Even op FS.com de juiste SFP + patchcover bestellen en de mediaconverter verwijderen. Zo’n mediaconverter is niet echt te troubleshooten zonder GUI of logs.Nelisj schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:49:
Ik heb nu al een paar keer gehad dat er nog maar 10% van de snelheid gehaald kan worden.
Goedemiddag allen,
Ik ben voornemens om van Odidoover te stappen naar Glasnet. Mijn contract bij Odido loopt in augustus af. Nu vroeg ik me af of ik nu al kon bestellen tegen de huidige actievoorwaarden met een ingangsdatum in augustus. Ik kan namelijk nergens iets vinden over aansluit- of ingangsdatum op hun site,
Dank voor de reacties.
Ik ben voornemens om van Odidoover te stappen naar Glasnet. Mijn contract bij Odido loopt in augustus af. Nu vroeg ik me af of ik nu al kon bestellen tegen de huidige actievoorwaarden met een ingangsdatum in augustus. Ik kan namelijk nergens iets vinden over aansluit- of ingangsdatum op hun site,
Dank voor de reacties.
Dat kan je het beste aan Glasnet zelf vragenAskjeeves schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:32:
Goedemiddag allen,
Dank voor de reacties.
Ja je kan wel bestellen plaatsen. Je kan alleen nog geen installatie datum plannen zo ver in de toekomst. De overstap service gaat ook niet werken omdat je contact nog meer dan 120 dagen loopt.
Gewoon bestellen en +/- 1.5 maand bellen en alles inplannen inc opzegging van odido.
Gewoon bestellen en +/- 1.5 maand bellen en alles inplannen inc opzegging van odido.
Klopt maar laat de crew + eindbaas van Glasnet actief zijn op Tweakers en zelfs in dit topic. Antwoord is al gegeven. Handig voor een anderboswandeling schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:20:
[...]
Dat kan je het beste aan Glasnet zelf vragen

Dank voor de antwoorden. Ik ga er mee aan de slag!
Dag allen,
Ik maak de overstap van Ziggo naar Glasnet, bij mij is dat XGS-PON van Glaspoort / KPN. In de doos met de geleverde spullen zit o.a. de standaard KPN mediaconverter / ONT van Genexis. Het gaat om de HV 1.0 versie met productiedatum 2021-09, waarschijnlijk (hopenlijk) wel met nieuwe firmware omdat er nogal wat problemen zijn (geweest?) met deze ONT op het XGS-PON net van KPN, zie hier: https://community.odido.n...etwerk-365921/index4.html en hier: https://community.kpn.com...-ticket-aangemaakt-608801
Ondermeer om een dergelijk hopeloos / horror verhaal met de KPN "service" te voorkomen heb ik gekozen voor Glasnet. Maar omdat het gaat om een aansluiting op de Glaspoort / KPN glasvezel infrastructuur zal Glasnet (en ik dus ook) bij storingen in dat deel van de dienst toch aangewezen zijn op KPN support.
Om de kans op problemen te minimaliseren heb ik gevraagd of Glasnet i.p.v. de Genexis ONT de Nokia versie kan leveren: https://tweakers.net/nieu...-modellen.html#r_19865596
Ondermeer omdat het gewoon leuk is om dieper in de (voor mij nieuwe glasvezel materie) te duiken, denk ik erover om de Genexis of Nokia ONT niet te gebruiken, maar in plaats daarvan een MikroTik RB5009 i.c.m. een Zaram SFP+ ONT aan te schaffen, zoals hier beschreven: https://gathering.tweaker...message/76725106#76725106, die setup zou prima moeten werken volgens deze thread. Gaat wat tijd vragen om RouterOS in de MikroTik RB5009 onder de knie te krijgen, maar dat is een deel van de charme van deze oplossing.
Heeft iemand hier zo'n setup al draaien bij Glasnet op XGS-PON bij KPN?
En heeft misschien iemand van Glasnet hier al eens naar gekeken?
Ik maak de overstap van Ziggo naar Glasnet, bij mij is dat XGS-PON van Glaspoort / KPN. In de doos met de geleverde spullen zit o.a. de standaard KPN mediaconverter / ONT van Genexis. Het gaat om de HV 1.0 versie met productiedatum 2021-09, waarschijnlijk (hopenlijk) wel met nieuwe firmware omdat er nogal wat problemen zijn (geweest?) met deze ONT op het XGS-PON net van KPN, zie hier: https://community.odido.n...etwerk-365921/index4.html en hier: https://community.kpn.com...-ticket-aangemaakt-608801
Ondermeer om een dergelijk hopeloos / horror verhaal met de KPN "service" te voorkomen heb ik gekozen voor Glasnet. Maar omdat het gaat om een aansluiting op de Glaspoort / KPN glasvezel infrastructuur zal Glasnet (en ik dus ook) bij storingen in dat deel van de dienst toch aangewezen zijn op KPN support.
Om de kans op problemen te minimaliseren heb ik gevraagd of Glasnet i.p.v. de Genexis ONT de Nokia versie kan leveren: https://tweakers.net/nieu...-modellen.html#r_19865596
Ondermeer omdat het gewoon leuk is om dieper in de (voor mij nieuwe glasvezel materie) te duiken, denk ik erover om de Genexis of Nokia ONT niet te gebruiken, maar in plaats daarvan een MikroTik RB5009 i.c.m. een Zaram SFP+ ONT aan te schaffen, zoals hier beschreven: https://gathering.tweaker...message/76725106#76725106, die setup zou prima moeten werken volgens deze thread. Gaat wat tijd vragen om RouterOS in de MikroTik RB5009 onder de knie te krijgen, maar dat is een deel van de charme van deze oplossing.
Heeft iemand hier zo'n setup al draaien bij Glasnet op XGS-PON bij KPN?
En heeft misschien iemand van Glasnet hier al eens naar gekeken?
There are 10 kind of people in this world, those who understand binary, and those who don't
@aschoots die genexis problemen met de defecte UTP poort worden proactief vervangen. De Genexis uitdagingen met de Odido performance zijn met firmware ook opgelost.
Het is onwaarschijnlijk dat je zoiets nog tegenkomt. Neemt niet weg dat het een goede reden is voor een nieuwe hobby project
Ik denk niet dat Glasnet zoveel invloed heeft dat ze de ONT kunnen bepalen. Ze huren slechts een lijn van A naar B van KPN WBA.
Een PPPoE setup voor MikroTik is wel via google te vinden. De Zaram is een vrij selectieve SFP hij babbelt niet altijd met elke router dan zou je de duurdere FS ONU sfp moeten aanschaffen om dat ook uit te sluiten. In het KPN XGS-PON topic staan wat uitdagingen met een BananaPi board en UniFi routers.
Het is onwaarschijnlijk dat je zoiets nog tegenkomt. Neemt niet weg dat het een goede reden is voor een nieuwe hobby project
Ik denk niet dat Glasnet zoveel invloed heeft dat ze de ONT kunnen bepalen. Ze huren slechts een lijn van A naar B van KPN WBA.
Een PPPoE setup voor MikroTik is wel via google te vinden. De Zaram is een vrij selectieve SFP hij babbelt niet altijd met elke router dan zou je de duurdere FS ONU sfp moeten aanschaffen om dat ook uit te sluiten. In het KPN XGS-PON topic staan wat uitdagingen met een BananaPi board en UniFi routers.
[ Voor 26% gewijzigd door stormfly op 03-05-2025 15:35 ]
Internet er uitgeklapt en terwijl ik klantenservice in de chat had weer online en paar minuten later helaas toch weer offline.
Zie geen meldingen dus lijkt geen grote storing, hoop snel opgelost iig.
Edit: weer up, ben benieuwd of nu blijft
P.S. erg weinig storingen overigens, sinds een aantal jaar Glasnet en super tevreden mee, ook wegens makkelijke en snelle klantenservice.
Zie geen meldingen dus lijkt geen grote storing, hoop snel opgelost iig.
Edit: weer up, ben benieuwd of nu blijft
P.S. erg weinig storingen overigens, sinds een aantal jaar Glasnet en super tevreden mee, ook wegens makkelijke en snelle klantenservice.
[ Voor 31% gewijzigd door tismij op 14-05-2025 10:51 ]
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Voor aankomend onderhoud hebben wij in omgeving Oss een redundante route moeten omzetten. Dit gaat normaal storing vrij maar 3 switches in pops hadden er geen zin meer in en zijn herstart.
Sorry!
Sorry!
[ Voor 142% gewijzigd door aartvg op 14-05-2025 11:26 ]
Idem (5386), zojuist medewerker van glasnet gesproken. Ze gaan er mee aan de slag.cvs79 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:43:
Werkte hier nog prima tot nu maar ligt er nu ook uit. Postcode 5384
Update: lijkt opgelost te zijn.DJ-B schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:55:
[...]
Idem (5386), zojuist medewerker van glasnet gesproken. Ze gaan er mee aan de slag.
Hier nog niet!
Volgens Glasnet website :
Regio: Brabant en Limburg
Diensten: Internet
Netwerk leverancier: ODF
Gebeurtenis: Storing netwerk Open Dutch Fiber Brabant en Limburg
Status: In onderzoek
Aanvang: 14-05-2025 om 13:45
Opgelost: Nog niet bekend
Na vanochtend goed internet tot 7 minuten geleden, nu ook weer offline.
Hoop dan maar weer snel opgelost, mijn WFH heeft nu verplichte pauze momenten zullen we maar zeggen
Edit: ook weer online, nu hopen dat het echt opgelost is en zo blijft weer
Hoop dan maar weer snel opgelost, mijn WFH heeft nu verplichte pauze momenten zullen we maar zeggen
Edit: ook weer online, nu hopen dat het echt opgelost is en zo blijft weer
[ Voor 18% gewijzigd door tismij op 14-05-2025 14:29 ]
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
5341, mijn cloudflared tunnel geeft ook aan dat hij down is inderdaad
Edit: Komt nu net weer up
Edit: Komt nu net weer up
[ Voor 17% gewijzigd door lolgast op 14-05-2025 14:14 ]
5348 ook weer online.
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Redelijk in de buurt van Oss en in de postcodes die worden genoemd maar 5375 valt in elk geval buiten de storing scope
.
Gaat vandaag goed in Oss
. Ook al geen stroom
Gaat vandaag goed in Oss
[ Voor 37% gewijzigd door RobbyTown op 14-05-2025 14:41 ]
Hier is inmiddels ook weer alles up en running! Doen ze toch goed.
In mijn ogen niet. Wil 100% uptime!KraveN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:46:
Hier is inmiddels ook weer alles up en running! Doen ze toch goed.
Dat wil iedereen natuurlijk! Maar jullie lossen het die paar keer dat het eruit ligt toch vrij snel op en dat is ook wat waard. 👍🏻
Gisteren is mijn Glasnet 1Gb abonnement actief gemaakt, ik zit op Glaspoort XGS-PON. Zelf de Genexis ONT op de MTU geklikt en de Draytek (2133Vac) aangesloten.
Na een paar minuten 2 leds aan op de ONT: power en connection (OK), en 4 leds op de Draytek: Activity is 'blinking' (running normally); WLAN 2.4 en 5 zijn aan; en WAN poort connection is aan (verbinding met de ONT). De WAN verbinding led blijft helaas uit.
Via wlan connectie gemaakt met de Draytek (uitgebreide en toch duidelijke UI); er is inderdaad geen verbinding op WAN1. Een paar settings aangepast die mij logisch leken, kreeg helaas geen verbinding.
Vandaag (overdag vanaf werk) de helpdesk gebeld, er is even gekeken en de 'buitenkant' (Glaspoort / KPN) is in orde. Het advies gehad om een reset naar fabrieksinstellingen te doen, en als dat niet voldoende is om VLAN Tag insertion op "enable" zetten en de tag value op 6.
Dat heb ik net gedaan, maar nog altijd geen reactie van het 'provisioningsysteem', dus nog geen internet.
Dit zal toch niet liggen aan de Draytek 2133Vac? Op de site staat dat er een 2135Vac geleverd wordt, misschien heeft de 2133Vac net andere settings nodig?
Morgenochtend vroeg maar weer even met de helpdesk bellen.
Na een paar minuten 2 leds aan op de ONT: power en connection (OK), en 4 leds op de Draytek: Activity is 'blinking' (running normally); WLAN 2.4 en 5 zijn aan; en WAN poort connection is aan (verbinding met de ONT). De WAN verbinding led blijft helaas uit.
Via wlan connectie gemaakt met de Draytek (uitgebreide en toch duidelijke UI); er is inderdaad geen verbinding op WAN1. Een paar settings aangepast die mij logisch leken, kreeg helaas geen verbinding.
Vandaag (overdag vanaf werk) de helpdesk gebeld, er is even gekeken en de 'buitenkant' (Glaspoort / KPN) is in orde. Het advies gehad om een reset naar fabrieksinstellingen te doen, en als dat niet voldoende is om VLAN Tag insertion op "enable" zetten en de tag value op 6.
Dat heb ik net gedaan, maar nog altijd geen reactie van het 'provisioningsysteem', dus nog geen internet.
Dit zal toch niet liggen aan de Draytek 2133Vac? Op de site staat dat er een 2135Vac geleverd wordt, misschien heeft de 2133Vac net andere settings nodig?
There are 10 kind of people in this world, those who understand binary, and those who don't
@aartvg Ik ben vandaag door Glasnet gebeld voor het maken van een afspraak voor het plaatsen van een nieuw modem omdat mijn postcode gebied (3421 / Oudewater) overgaat van Rekam Netwerk naar Delta Netwerk.
Op deze pagina op jullie website lees ik dat ik nog niet kan overstappen op een eigen modem met XGS-PON met Delta Netwerk maar elders in deze topic lees ik dat mensen het wel hebben gedaan.
Ik zou eigenlijk nu de overstap willen maken naar de Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber. Zou jij mij kunnen zeggen of dit nu al wel of niet mogelijk is?
Op deze pagina op jullie website lees ik dat ik nog niet kan overstappen op een eigen modem met XGS-PON met Delta Netwerk maar elders in deze topic lees ik dat mensen het wel hebben gedaan.
Ik zou eigenlijk nu de overstap willen maken naar de Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber. Zou jij mij kunnen zeggen of dit nu al wel of niet mogelijk is?
Het is mogelijk om je eigen router te gebruiken. Je bent alleen een spf+ xgs pon stick nodig. Bijvoorbeeld de Zaram.camiels schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:29:
@aartvg Ik ben vandaag door Glasnet gebeld voor het maken van een afspraak voor het plaatsen van een nieuw model omdat mijn postcode gebied (3421 / Oudewater) overgaat van Rekam Netwerk naar Delta Netwerk. Op deze pagina op jullie website lees ik dat ik nog niet kan overstappen op een eigen modem met XGS-PON met Delta Netwerk maar elders in deze topic lees ik dat mensen het wel hebben gedaan.
Of je gebruikt de Nokia ONT natuurlijk, die krijg je altijd via Delta.
Als je idd wil overstappen naar de UCG-Fiber, dan heb je idd de Zaram SFP+ nodig, welke goed werkt op het xgs-pon netwerk welke we gebruiken bij glasnet, zoals Aart al vermeld, is dit een goede optie.camiels schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:29:
@aartvg Ik ben vandaag door Glasnet gebeld voor het maken van een afspraak voor het plaatsen van een nieuw model omdat mijn postcode gebied (3421 / Oudewater) overgaat van Rekam Netwerk naar Delta Netwerk. Op deze pagina op jullie website lees ik dat ik nog niet kan overstappen op een eigen modem met XGS-PON met Delta Netwerk maar elders in deze topic lees ik dat mensen het wel hebben gedaan.
Dank voor de snelle reacties, ik ga de benodigde hardware bestellen.
Bedoelen jullie deze Zaram trouwens: ZXOS11NPI
[ Voor 48% gewijzigd door camiels op 15-05-2025 20:56 ]
Ja, en die is hier goedkoper en met betere support: https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1camiels schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:49:
Dank voor de snelle reacties, ik ga de benodigde hardware bestellen.
Dank, ik heb zojuist besteld via schenkict, inclusief de groen naar blauwe patchkabel.
Blauw (SC/UPC) in de Zaram dus.camiels schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:54:
Dank, ik zoujuist besteld via schenkict, inclusief de groen naar blauwe patchkabel.
Update:aschoots schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:41:
<knip>
Met de helpdesk vanmorgen een paar setting aanpassingen getest -> geen WAN verbinding...
Later op de dag is een monteur langs geweest en die heeft de router omgewisseld -> verbinding !
Top geregeld.
Hier in de Hoeksche Waard wordt ondertussen een tweede glasvezelnetwerk aangelegd naast E-Fiber dat er nu al ligt, komt er een Glaspoort-glasvezelnetwerk (waar bv KPN wel over levert, want bij E-Fiber/ODF doen ze dat niet). Weet niet of Glasnet ergens anders al over Glaspoort levert? Begreep dat het wel andere tarieven zijn dan echt “KPN-netwerk”
Glasnet levert over Glaspoort. Wij zullen alleen nooit over Glaspoort leven als er E-Fiber beschikbaar is.
Glaspoort kopen wij in via KPN met de zelfde premium tarieven
Glaspoort kopen wij in via KPN met de zelfde premium tarieven
Ja als jullie niet direct met Glaspoort zelf zaken doen maar via KPN (WBA) dan snap ik dat je dan niet over dat netwerk levert als er een andere keuzemogelijkheid is.
Blijkbaar een DOA inderdaad, weer een 2133Vac nu, en die werkt prima.RobbyTown schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:24:
@aschoots dus router (Draytek 2133Vac) die je eerst had een DOA?
En dezelfde terug of de 2135?
Mesh wifi doe ik via de al bestaande set van 4 Netgear AX4200 (nu in AP mode).
Hoorde het idd van een maat uit P’hoek, hier OB niet, best raar.. Maar blijf sowieso bij Glasnet via E-Fiber👌VHware schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:04:
Hier in de Hoeksche Waard wordt ondertussen een tweede glasvezelnetwerk aangelegd naast E-Fiber dat er nu al ligt, komt er een Glaspoort-glasvezelnetwerk (waar bv KPN wel over levert, want bij E-Fiber/ODF doen ze dat niet). Weet niet of Glasnet ergens anders al over Glaspoort levert? Begreep dat het wel andere tarieven zijn dan echt “KPN-netwerk”
Komt vast nog in Oud-Beijerland. Woon zelf in Numansdorp en kreeg er een brief over. Op de website van Glaspoort zie ik dat Nieuw-Beijerland en Heinenoord het wel krijgen, zou raar zijn als ze OB dan overslaan lijkt me.
Toevallig meer mensen met een Mikrotik icm SFP rechtstreeks in de router die geen DHCP lease meer ontvangen? Ik heb mijn router net herstart en sindsdien krijg ik geen adres meer toegewezen
Het werkt weer. Zat net met de Glasnet chat te chatten (die snel reageerde!) en hij kwam weer op. Router was 2 keer herstart in de tussentijd maar het lijkt erop dat een disable/enable van de PPPoE interface het opgelost heeft. Voor het eerst dat ik tegen zoiets ben aangelopen met de Mikrotik
Het werkt weer. Zat net met de Glasnet chat te chatten (die snel reageerde!) en hij kwam weer op. Router was 2 keer herstart in de tussentijd maar het lijkt erop dat een disable/enable van de PPPoE interface het opgelost heeft. Voor het eerst dat ik tegen zoiets ben aangelopen met de Mikrotik
[ Voor 44% gewijzigd door lolgast op 23-05-2025 09:26 ]
Ik heb de Mikrotik gisteravond herstart ivm update naar 7.19 en toen netjes een IP lease gekregen via PPPoE.
Ook de IPv6 DHCP prefix request werkt nog.
Heb deze ochtend nog geen reboot gedaan.
Ook de IPv6 DHCP prefix request werkt nog.
Heb deze ochtend nog geen reboot gedaan.
Goedeavond,
Heeft er iemand ervarimg met een Zyxel ATP200 of Zyxel Flex router rechtstreeks met de SFP poort aangesloten?
Zit te twijfelen om een 1gb glasverbinding van Glasnet aan te schaffen, en ben benieuwd welke SFP module ik moet gebruiken? enige wat ik weet is dat als ik Odido zou nemen dat ik een XGS-Pon module nodig heb, en als ik even bij Glasnet kijk word er gesproken over een SFP module met de volgende specs : SFP-module: TX 1310 nm, RX 1490/1550 nm, SC-UPC aansluiting.
Maar dit is dan weer geen XGS-PON module ? Dit stukje is mij nog wat onduidelijk.
Ons gebied locatie Oss die zit op E-Fiber (ODF)
Alvar bedankt voor de Informatie.
Mvg,
J Smits
Heeft er iemand ervarimg met een Zyxel ATP200 of Zyxel Flex router rechtstreeks met de SFP poort aangesloten?
Zit te twijfelen om een 1gb glasverbinding van Glasnet aan te schaffen, en ben benieuwd welke SFP module ik moet gebruiken? enige wat ik weet is dat als ik Odido zou nemen dat ik een XGS-Pon module nodig heb, en als ik even bij Glasnet kijk word er gesproken over een SFP module met de volgende specs : SFP-module: TX 1310 nm, RX 1490/1550 nm, SC-UPC aansluiting.
Maar dit is dan weer geen XGS-PON module ? Dit stukje is mij nog wat onduidelijk.
Mvg,
J Smits
Ik zit in hetzelfde gebied, heb gewoon de SFP van de media gateway die je krijgt van glasnet in mijn router gestoken, werkt prima, in een unifi uxg fiber.Exorius schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:23:
Goedeavond,
Mvg,
J Smits
Je krijgt van Glasnet de juiste optic. Je kan deze gewoon uit de media converter halen en in eigen apparatuur stoppen.Exorius schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:23:
Zit te twijfelen om een 1gb glasverbinding van Glasnet aan te schaffen, en ben benieuwd welke SFP module ik moet gebruiken?
Ik heb vanavond met @aartvg gebeld (eigenlijk belde hij mij) om mijn Zaram XGSPON in te stellen wat uiteraard gelukt is!
Dank voor de goede hulp Aart. Ik ben blij met mijn werkende setup hier thuis: Unifi Cloud Fiber + Zaram XGSPON met Glasnet 1 Gbit/s
Dank voor de goede hulp Aart. Ik ben blij met mijn werkende setup hier thuis: Unifi Cloud Fiber + Zaram XGSPON met Glasnet 1 Gbit/s
@aartvg Werkt die Zaram xsgpon ook al met het glasweb venray netwerk ? Of moet ik wachten totdat ze daar gaan upgraden. Zou toch wel mooi staan in mijn Mikrotik CCR1016-12S-1S+
Je kan bij Glasweb Venray gebruik maken van een aon/p2p optic. Je moet alleen vreemde vlans gebruiken. Dit kan ik wel voor je opzoeken.
Kan de ERR_HTTP2_PROTOCOL_ERROR die ik sinds een week bij sommige sites (xdadevellopers) krijg aan Glasnet liggen ?
Is bij alle browsers hetzelfde, als ik een VPN start werkt alles wel goed.
Alle dat ik online kon vinden al lokaal geprobeerd, inclusief nieuwe browser installeren, maar krijg niet opgelost.
Enige dat helpt is VPN starten en dan geen enkel issue meer.
Is bij alle browsers hetzelfde, als ik een VPN start werkt alles wel goed.
Alle dat ik online kon vinden al lokaal geprobeerd, inclusief nieuwe browser installeren, maar krijg niet opgelost.
Enige dat helpt is VPN starten en dan geen enkel issue meer.
Denk het wel. Getest ook hier werkt xda niet via Glasnet. 5G (KPN) werkt XDA wel.
[ Voor 21% gewijzigd door RobbyTown op 14-06-2025 19:56 ]
Gelukkig, was al begonnen bij te lezen over DNS caching en netwerk routing om verder te zoeken, is een klein issue want kom niet zo vaak op die sites maar kan niet hebben dat iets niet helemaal goed werkt bij mij thuisRobbyTown schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:56:
Denk het wel. Getest ook hier werkt xda niet via Glasnet. 5G (KPN) werkt XDA wel.
Ga wel ff melden/vragen bij Glasnet.
Is het al bekend wanneer de glasvezel fysiek in Oss aankomt op postcode 5341 CS? Ik begreep dat het wel even kan duren, maar waar moet ik rekening mee houden ongeveer? Eerst maar een ziggo afsluiten om toch iets te hebben? Of zou dit binnen een paar weken rond kunnen zijn? Verneem het graag!
Exorius schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:23:
Zit te twijfelen om een 1gb glasverbinding van Glasnet aan te schaffen, en ben benieuwd welke SFP module ik moet gebruiken?
@Exorius stoppen met twijfelen en abo bij Glasnet afsluitenaartvg schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:40:
[...]
Je krijgt van Glasnet de juiste optic. Je kan deze gewoon uit de media converter halen en in eigen apparatuur stoppen.
Zelf na het Tweak-tijdperk overgestapt naar Glasnet (denk 1 - 1,5 jaar geleden). Tot gisteren mediaconverter i.c.m. Edgerouter gebruikt. Van de week van Glasnet, na chatberichtje, een SFP module ontvangen, zodat ik de rechtstreeks in de Edgerouter kan prikken. (al vraag ik me nu af of ik net gewoon de SFP module van de mediaconverter kon gebruiken). Even nieuwe PPPoE interface in de router aangemaakt en het draait als een zonnetje.
En mocht het niet lukken, gewoon even met klantenservice van Glasnet contact opnemen (je hoeft niet bang te zijn dat je een huismoedertje zonder enige kennis aan de telefoon/chat krijgt
Hier geen problemen met XDA i.c.m. Glasnet.tismij schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:49:
Kan de ERR_HTTP2_PROTOCOL_ERROR die ik sinds een week bij sommige sites (xdadevellopers) krijg aan Glasnet liggen ?
Ik heb ook problemen met XDA benaderen inderdaad. Dat lijkt dus aan onze leverancier te liggen
Nog zomaar een willekeurige die niet werkt via blackgate
/f/image/T3v6DqM7uLVr0cjyDy71OczX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/T3v6DqM7uLVr0cjyDy71OczX.png?f=fotoalbum_large)
Let wel op dat je niet via een relay of proxy of vpn gaat. Zoals bijv een iPhone via iCloud Private Relay zal gaan. Dan werkt het wel namelijk.joep03nl schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:34:
[...]
Hier geen problemen met XDA i.c.m. Glasnet.
15x330 SW38
kan zijn dat die sites niet 100% protocol volgen en dat Blackgate dat wel vereist o.i.d. heb melding gemaakt dus we wachten maar even af.Centauriprime schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:20:
Nog zomaar een willekeurige die niet werkt via blackgate
[Afbeelding]
[...]
Let wel op dat je niet via een relay of proxy of vpn gaat. Zoals bijv een iPhone via iCloud Private Relay zal gaan. Dan werkt het wel namelijk.
Tot nu toe echt bijzonder goed geholpen bij vragen en ook de internet uptime is zover ik kan zien heel goed (minder issues dan ik met Ziggo had vroeger iig).
Zeer prettig dat je technisch onderlegde mensen te spreken krijgt als er iets is, beter dan zo'n f-ing AI chatbot.
Na Ziggo naar Tweak overgestapt toen er hier eindelijk glasvezel kwam en toen die overgenomen werden naar Glasnet gegaan en zeer tevreden tot nu toe iig.
Wil gewoon goed en stabiel internet verder niks dus al die combi abo's zijn niks voor mij, kijkt hier toch niemand in huis meer gewone TV.
Mijn advies is om geen Ziggo te nemen maar een kpn maandelijks opzegbaar abonnement. Of odido klik en klaar.Buzzfeed schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:22:
Is het al bekend wanneer de glasvezel fysiek in Oss aankomt op postcode 5341 CS? Ik begreep dat het wel even kan duren, maar waar moet ik rekening mee houden ongeveer? Eerst maar een ziggo afsluiten om toch iets te hebben? Of zou dit binnen een paar weken rond kunnen zijn? Verneem het graag!
Ziggo heb je alleen jaar contracten.
Je zit in een hoogbouw woning. Dit kan misschien problemen geven als je niet op de begaandegrond woont.
offtopic:
Ik ben geen Glasnet medewerker, maar ken het centrum een beetje
@Buzzfeed nog een aanvulling @aartvg betreft de hoogbouw.
5341 CS = Als ik dat check is dat die winkelstraat (Johnny's Burger oa). Daar iets met misschien VVE? Aangezien 'om de hoek'. 5341 GS = Tegen over grasveld (als je voor de Plus staat rechts). Daar is het wel leverbaar.
E-Fiber is daar 2 jaar terug naar binnen gelegd, een jaar later kwam KPN nog een keer de stoep open gooien en is dit ook naar binnen gebracht (dus binnen het jaar kon de metalen koof er weer af omdat KPN erbij kwam).
/f/image/JhMrFBw90MM0FqCQcdZAM9C9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 15-06-2025 10:09 ]
Het is inderdaad de Burgwal, het wat oudere appartementen complex, ik zie om en bij het pand nog geen glasvezel aanwijzigingen. Ik zal inderdaad de VVE eens vragen of daar meer bekend is. We zitten op de 1e etage dus net boven de winkels.RobbyTown schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:08:
offtopic:
@Buzzfeed nog een aanvulling @aartvg betreft de hoogbouw.
5341 CS = Als ik dat check is dat die winkelstraat (Johnny's Burger oa). Daar iets met misschien VVE? Aangezien 'om de hoek'. 5341 GS = Tegen over grasveld (als je voor de Plus staat rechts). Daar is het wel leverbaar.
E-Fiber is daar 2 jaar terug naar binnen gelegd, een jaar later kwam KPN nog een keer de stoep open gooien en is dit ook naar binnen gebracht (dus binnen het jaar kon de metalen koof er weer af omdat KPN erbij kwam).
[Afbeelding]
Gewoon op m'n desktopje, zonder poespas....Centauriprime schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:20:
Let wel op dat je niet via een relay of proxy of vpn gaat. Zoals bijv een iPhone via iCloud Private Relay zal gaan. Dan werkt het wel namelijk.
/f/image/ydAqKe6fnMRMKyyhbYX2Dxsu.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij werken die websites anders ook niet, beide ERR_HTTP2_PROTOCOL_ERROR.
Glasnet Eindhoven (via KPN)
Glasnet Eindhoven (via KPN)
Hier ook ERR_HTTP2_PROTOCOL_ERROR, postcode 5346, glasnet via ODF, OPNSense als router, IPv6 wel of niet maakt geen verschil.
Heb er al kort naar gekeken. Het is een probleem bij aws. Een van onze ip blokken lijken op een block list te staan. De sites draaien niet over ipv6 dit is dus geen oplossing.
Maandag verder kijken. Als jullie nog meer sites vinden laat me weten!
wel grappig dat amazon zelf dan gewoon goed werkt, als er te verkopen valt blokkeren ze weer liever te weinig dan teveelaartvg schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:31:
Heb er al kort naar gekeken. Het is een probleem bij aws. Een van onze ip blokken lijken op een block list te staan. De sites draaien niet over ipv6 dit is dus geen oplossing.
tismij schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:28:
[...]
wel grappig dat amazon zelf dan gewoon goed werkt, als er te verkopen valt blokkeren ze weer liever te weinig dan teveel
Dus omdat een IP blok van Blackgate om een niet bekende reden door Amazon geblokt is zouden ze ook hun eigen webshop moeten blokkeren?
Ik begrijp werkelijk niet wat je nou bedoelt.
AWS (van Amazon) blokkeert een IP blok van BlackGate, amazon.nl (óók van Amazon) blijkbaar niet.ernstoud schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:47:
[...]
![]()
Dus omdat een IP blok van Blackgate om een niet bekende reden door Amazon geblokt is zouden ze ook hun eigen webshop moeten blokkeren?
Ik begrijp werkelijk niet wat je nou bedoelt.
De meeste van AWS niet maar vond em wel grappig, tis maandag zullen we maar zeggen.FearMe schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:25:
[...]
AWS (van Amazon) blokkeert een IP blok van BlackGate, amazon.nl (óók van Amazon) blijkbaar niet.
AWS en de Amazon webshop zijn twee verschillende infrastructuren. Ik begrijp nog steeds niet wat jullie zeggen.FearMe schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:25:
[...]
AWS (van Amazon) blokkeert een IP blok van BlackGate, amazon.nl (óók van Amazon) blijkbaar niet.