5753, ook niet werkbaar. Veel packet loss vanaf de eerste hop in het Glasnet netwerk.
Gezien de reacties. Denk landelijke probleem. Allestoringen begint aardig te pieken en RIPE meting van Atlas probes redelijk wat hoge pings
https://atlas.ripe.net/measurements/70546694/
Omada controller hier goed van het padje/verbinding niet al te stabiel: Online-Offline-Online-Offline
https://atlas.ripe.net/measurements/70546694/
Omada controller hier goed van het padje/verbinding niet al te stabiel: Online-Offline-Online-Offline
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
5346 ook down, allestoringen geeft wel storing maar hun eigen website zegt (nog) niks.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Ja live kaart van allestoringen is overal bijna rood.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Hi, medewerkers van BlackGATE hier. Glasnet en BlackGATE. Krijgen onverwacht veel traffic binnen.
We zijn aan het onderzoeken wat waar hoe en nemen dan actie.
Excuus!
We zijn aan het onderzoeken wat waar hoe en nemen dan actie.
Excuus!
Altijd fijn om op Tweakers te lezen dat je niet de enige bent waar t niet werkt
Het al last van dat mijn homey aantal keer per dag online-offline ging misschien hier ook mee te maken?
Nu overigens helemaal geen internet.
1648
Edit: weer online sinds 20:50 ongeveer
Nu overigens helemaal geen internet.
1648
Edit: weer online sinds 20:50 ongeveer
[ Voor 12% gewijzigd door stewiegriffin op 10-02-2025 20:54 ]
Hier ook aan/uit op 4761, vaart er ergens een schip wat zijn anker vergeten is op te halen ?
Digitale invasie 😀
Lijkt wel of er problemen zijn met de AMS-IX connectie ofzo? Ik heb het idee dat alle hops daar naartoe vertraging oplopen. Binnen het 'Blackgate' netwerk werkt alles wel snel vanaf mijn netwerk
Komt denk ik omdat de API eruit ligt.tismij schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:58:
5346 ook down, allestoringen geeft wel storing maar hun eigen website zegt (nog) niks.
Glasnet site word van data voorzien via API.
Die ligt er ook nu regelmatig uit / erg lang laden (https://grm.glasnet.nl/api/getNotices)
Uurtje geleden stond er hier een KPN verkoper aan de deur en nu opeens mn verbinding down, begon al een en ander met elkaar te "verbinden" 😆
Update: en weer up!
Update Twee: toch nog niet helemaal lekker
Update: en weer up!
Update Twee: toch nog niet helemaal lekker
[ Voor 19% gewijzigd door Quantor op 10-02-2025 20:26 ]
Ik ben bij m’n zwager, 3846, ligt er nog steeds uit.
Nu 5 maanden glasnet en tot nu toe 1x een probleem gehad (stroomstoring in de wijkcentrale - kan glasnet niks aan doen)
Op zich verder super tevreden, een keer een outage kan gebeuren. Laten we hopen dat ze het snel weten op te pakken. En tot die tijd 5G dan maar
Op zich verder super tevreden, een keer een outage kan gebeuren. Laten we hopen dat ze het snel weten op te pakken. En tot die tijd 5G dan maar
Hier valt ook steeds de verbinding weg. Tevens Hoeksche Waard, 3263.VHware schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:30:
Kan momenteel niet eens serie kijken op Netflix (Hoeksche Waard).
Telefoon gaat niet over bij ze, waarschijnlijk over belast.
Ze hebben hier gepost dat ze last hebben van een DDOS aanval. Ze zijn er druk mee bezig.
offtopic:
SURFnet heeft meerdere dagen last gehad van DDOS aanvallen. Hopelijk is het niet dezelfde, hardnekkige, aanvaller.
SURFnet heeft meerdere dagen last gehad van DDOS aanvallen. Hopelijk is het niet dezelfde, hardnekkige, aanvaller.
Het heeft echt bijzonder weinig zin om ze nu te gaan bellen. Ze weten echt wel dat er een storing is. Er staat hierboven letterlijk een reactie van een medewerker.Chris499 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:35:
[...]
Hier valt ook steeds de verbinding weg. Tevens Hoeksche Waard, 3263.
Telefoon gaat niet over bij ze, waarschijnlijk over belast.
Zodra de storing opgelost is merken we dat snel genoeg vanzelf wel. En zodra er meer details bekend zijn komen die sneller hier dan dat je ze kunt bellen.
Edit [20:41] terwijl ik dit typ beginnen dingen ineens weer te werken
[ Voor 6% gewijzigd door Peetz0r op 10-02-2025 20:41 ]
Als het idd DDoS is dan zijn ze denk ik niet alleen die problemen hebben. Als je kijkt op allestoringen dan zie je her en der meer diensten met eenzelfde curve op hetzelfde moment.
*empty*
Renkum is ook weer aangehaakt. Hopelijk blijft dat zo...
Deurne is ook weer terug, binnen blackgate had ik ook een redelijke packetloss
Het kan aan je eigen netwerk liggen. Even bellen is dan een snelle manier om Quick scan te doen. Vooral na een lange dag waar je hoofd er niet naar staat om het op een andere wijze uit te zoeken.Peetz0r schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:40:
[...]
Het heeft echt bijzonder weinig zin om ze nu te gaan bellen. Ze weten echt wel dat er een storing is. Er staat hierboven letterlijk een reactie van een medewerker.
Zodra de storing opgelost is merken we dat snel genoeg vanzelf wel. En zodra er meer details bekend zijn komen die sneller hier dan dat je ze kunt bellen.
Edit [20:41] terwijl ik dit typ beginnen dingen ineens weer te werken
Hier werkt alles nu weer. Fijne avond.
Smokeping lijntje is ook weer groen 👍
:strip_exif()/f/image/eMQ2g6jaqGZYzdBUSYoCoDmS.png?f=user_large)
Dat kunnen valse meldingen zijn.MR_VIPER schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:45:
Als het idd DDoS is dan zijn ze denk ik niet alleen die problemen hebben. Als je kijkt op allestoringen dan zie je her en der meer diensten met eenzelfde curve op hetzelfde moment.
Mensen hebben niet altijd het juiste inzicht wat er niet werkt. Zo dacht familie van mij dat NL-Ziet een storing had. Sommige mensen (vooral de a-technische variant) kijken vaak niet heel veel verder dan het eerste probleem wat ze zien. En dan krijgt NL Ziet, Netflix of YouTube de schuld.
Alles kan stuk.
And they're gone again
Hier staat tekst
Ik zag bij mij mijn UCG rare spikes krijgen. Heb toen maar verbinding eruit gehaald want hij wilde verder niet switchen naar de backup verbinding. Zag op de website dat het specifiek naar een klant was. Hoop dat het niet naar mij was. Zou ik ook vreemd vinden. Heb een paar probes draaien en 2 VPN verbindingen die beschikbaar zijn om te connecten.
[ Voor 16% gewijzigd door MR_VIPER op 11-02-2025 08:29 ]
*empty*
Heb maar heel kort geen verbinding gehad enkel het subnet connect niet meer aan de PPPoe sessie.RobbyTown schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:33:
@marvine waar ergens?
hier (5375) werkt het weer prima.
Aantal andere probes in Brabant ook
[Afbeelding]
Iemand hier bekend mee ( unifi dream machine pro max)
Dacht 30 minuten alles van de stroom halen helpt wel maar helaas niet.
Helaas is er nog een korte stroming met routed subnets. Een van onze collegas is daar as we speak mee bezig.
Fijn om te horen !Quas schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:16:
Helaas is er nog een korte stroming met routed subnets. Een van onze collegas is daar as we speak mee bezig.
@marvine Als het goed is als je jouw router herstart gaat jouw subnet weer werken.
We hebben een tijdelijke oplossing geïmplementeerd. We gaan een keer 's nachts de definitieve oplossing uitrollen.
Als er nog klanten zonder internet zijn, graag even je router herstarten en dan zou alles moeten werken. Werkt het niet? Graag even via de chat op de Glasnet website ons lastig vallen. Ik hou die ook in de gaten
We hebben een tijdelijke oplossing geïmplementeerd. We gaan een keer 's nachts de definitieve oplossing uitrollen.
Als er nog klanten zonder internet zijn, graag even je router herstarten en dan zou alles moeten werken. Werkt het niet? Graag even via de chat op de Glasnet website ons lastig vallen. Ik hou die ook in de gaten
Andere providers (waaronder KPN) hadden er ook last van dus het moet een forse geweest zijn!aartvg schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:24:
Was een DDoS meer dan al onze uplinks bij elkaar. Sorry voor de storing
klopt zelfs zonder herstart bedankt !Quas schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:51:
@marvine Als het goed is als je jouw router herstart gaat jouw subnet weer werken.
Bij ons kon ik niet meer zien dan +/- 200gbit. Wij hebben nog nooit zoveel gezien richting ons netwerk. Meestal stopt het wel met 20/30gbit dat kunnen we prima zelf afhandelen.esky schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:15:
[...]
Andere providers (waaronder KPN) hadden er ook last van dus het moet een forse geweest zijn!
Ben geen kenner maar komt men er nog wel eens achter waar zoiets vandaan komt en/of wie er achter zit ?aartvg schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:09:
[...]
Bij ons kon ik niet meer zien dan +/- 200gbit. Wij hebben nog nooit zoveel gezien richting ons netwerk. Meestal stopt het wel met 20/30gbit dat kunnen we prima zelf afhandelen.
In de wazige tijd waar we inzitten denk je al snel richting de grote boze krachten in het oosten, maar tegelijk ook meer dan genoeg malloten aan de andere kant
Of Bas op zolder met 0,0001 Bitcoin en een uurtje tijdPixelmagic schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:49:
[...]
Ben geen kenner maar komt men er nog wel eens achter waar zoiets vandaan komt en/of wie er achter zit ?
In de wazige tijd waar we inzitten denk je al snel richting de grote boze krachten in het oosten, maar tegelijk ook meer dan genoeg malloten aan de andere kant
Dat is €9, ik mag hopen dat je daarmee geen 200gb DDOS kan veroorzaken...lolgast schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:09:
[...]
Of Bas op zolder met 0,0001 Bitcoin en een uurtje tijd
Je krijgt een lc/pc sfp+ module.
De aansluiting van E-Fiber/ODF blijft een sc/apc. Uiteraard zorgen we voor de juiste kabels.
De aansluiting van E-Fiber/ODF blijft een sc/apc. Uiteraard zorgen we voor de juiste kabels.
Dank, de router bevindt zich echter een meter of 7 van de ONT ODF-aansluiting af dus dat ga ik niet halen met de 1m die (gok ik) jullie leveren.
[ Voor 8% gewijzigd door FearMe op 13-02-2025 21:06 ]
Nee onze kabel gaat dit niet halen.
Ne verwacht ik niet dat je je van deze kabels arm wordt ( https://www.fs.com/de-en/...tribute=103054&id=3689120)
Ne verwacht ik niet dat je je van deze kabels arm wordt ( https://www.fs.com/de-en/...tribute=103054&id=3689120)
Fritz!box 5530: IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
De afgelopen dagen had ik deze melding, een internet onderbreking, een enkele keer.
Vandaag, de hele dag, elk uur op dezelfde minuut en seconde een echte internet onderbreking.
Het modem: Fritz!box 5530 fiber AON
Firmware : OS 8.02 (2025-01-09)
Regio Hoeksche Waard (3297)
Het log bestand laat elk uur dit zien (begin onderaan, naar boven lezen):
14.02.25 14:42:56 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
Een uur later exact hetzelfde etc. etc. elk uur.
14.02.25 13:43:00 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2a0d:6e00:1a23::/48
14.02.25 13:43:00 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2a0d:6e00:1a23::1eed:xxxx:xxxx:xxxx
14.02.25 13:42:55 Internet connection established successfully. IP address: 192.145.xx.xx, DNS server: 185.41.38.38 and 185.41.36.36, gateway: 46.231.18.12, broadband PoP: SRE02
14.02.25 13:42:55 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
Wie weet wat hier aan de hand is?
De afgelopen dagen had ik deze melding, een internet onderbreking, een enkele keer.
Vandaag, de hele dag, elk uur op dezelfde minuut en seconde een echte internet onderbreking.
Het modem: Fritz!box 5530 fiber AON
14.02.25 13:43:00 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2a0d:6e00:1a23::/48
14.02.25 13:43:00 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2a0d:6e00:1a23::1eed:xxxx:xxxx:xxxx
14.02.25 13:42:55 Internet connection established successfully. IP address: 192.145.xx.xx, DNS server: 185.41.38.38 and 185.41.36.36, gateway: 46.231.18.12, broadband PoP: SRE02
Je zit op de nieuwe core router zo te zien. Dit zou goed moeten werken.Jan_2teP schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:41:
Fritz!box 5530: IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
Het modem in de Fritz!box 5530 fiber AON
Ik heb een bericht naar de technische collega gestuurd! Ik hoop dat hij morgen even kan kijken.
Mocht je merken dat je internet het ook even niet doet als dit gebeurd kan ik je terug zetten naar de oude core router. Stuur me daarvoor even je postcode huisnummer
Update 22:20. Klant omgezet en weer online.
Hi,
Inzake de uitval precies elk uur, dit heb ik ook sinds deze week. erg lastig als je vanaf thuis werkt en in een call zit
. Ik dacht dat het aan mij lag, heb de laatste dagen een poging gedaan om ipv6 te activeren wat niet wil lukken (ook alles teruggedraaid wat ik voor ipv6 had ingeschakeld). Met de pogingen om het werkend te krijgen ook goede hulp gehad van de helpdesk maar het wil met mijn Fortigate nog niet lukken.
Belangrijkste is een stabiele ipv4 verbinding. Zou daar naar gekeken kunnen worden?
Zijn er mensen hier met een Fortigate die ipv6 wel werkend hebben?
Alvast bedankt.
Groeten,
Remon
Inzake de uitval precies elk uur, dit heb ik ook sinds deze week. erg lastig als je vanaf thuis werkt en in een call zit
Belangrijkste is een stabiele ipv4 verbinding. Zou daar naar gekeken kunnen worden?
Zijn er mensen hier met een Fortigate die ipv6 wel werkend hebben?
Alvast bedankt.
Groeten,
Remon
Welk Fortigate modem heb je precies (zie sticker)
Wat is de versie van je FortiOS (firmware / software modem)
Werk je met Windows ? Welke versie.
Of werk je met een Mac welk OS?
Zelf was ik in Windows ooit vergeten in de eigenschappen van mijn netwerkkaart IPv6 aan te vinken als actief.
Wat is de versie van je FortiOS (firmware / software modem)
Werk je met Windows ? Welke versie.
Of werk je met een Mac welk OS?
Zelf was ik in Windows ooit vergeten in de eigenschappen van mijn netwerkkaart IPv6 aan te vinken als actief.
Hi, Fortigate 60E v7.4.5
Ja ik werk met Windows, probleem zit hem niet echt in dat stuk, ik kan prima een ipv6 interface vanaf de laptop pingen. Bij de wan interface op de Fortigate waar PPoe op is ingesteld, blijft de ipv6 verbinding (die op dhcp6 staat) op connecting staan en komt er geen ipv6 reservering tevoorschijn. Als ik als test een Pfsense opspin, werkt alles wel.
Ja ik werk met Windows, probleem zit hem niet echt in dat stuk, ik kan prima een ipv6 interface vanaf de laptop pingen. Bij de wan interface op de Fortigate waar PPoe op is ingesteld, blijft de ipv6 verbinding (die op dhcp6 staat) op connecting staan en komt er geen ipv6 reservering tevoorschijn. Als ik als test een Pfsense opspin, werkt alles wel.
Dit is geen modem maar een soort van firewall gebruikt door hotels en bedrijven om allerlei restricties in te stellen. Juist het blokkeren van van alles en nog wat.
Heeft direct ook niks met fiber te maken.
Ik lees wel steeds dat je eerst IPv6 in orde moet maken, en daarna IPv4 instellen.
Hier is een topic met allerlei IPv6 issues in de Fortinet community. Misschien staat hier een tip voor je tussen:
https://community.fortine...tate=3&suCaseCreate=false
Heeft direct ook niks met fiber te maken.
Ik lees wel steeds dat je eerst IPv6 in orde moet maken, en daarna IPv4 instellen.
Hier is een topic met allerlei IPv6 issues in de Fortinet community. Misschien staat hier een tip voor je tussen:
https://community.fortine...tate=3&suCaseCreate=false
[ Voor 5% gewijzigd door Jan_2teP op 15-02-2025 16:47 ]
Sorry? Een modem? Zeg dan niks als je zelf niet weet waar je het over hebt. Glasnet heeft geen modem nodig, het is fiber geen coax of kpn dsl netwerk. Enige wat eventueel nodig is is een mediaconverter van glas naar utp/ethernet als je router/firewall geen glas aansluiting heeft. Een Fritzbox is ook een firewall hoor en in de basis gewoon vergelijkbaar aan een Fortigate. Of heb je de firewaal uit staan en mag iedereen vanaf de hele wereld naar jouw systemen thuis?
Voor degene die een Fortigate hebben: hebben jullie wel met succes ipv6 verkeer werkend over de ipv4 ppoe verbinding die Glasnet aanbied? Zoals eerder aangegeven, heb ik een wel werkende opstelling met Pfsense maat met Forti wil het helaas nog niet
Alvast bedankt.
Voor degene die een Fortigate hebben: hebben jullie wel met succes ipv6 verkeer werkend over de ipv4 ppoe verbinding die Glasnet aanbied? Zoals eerder aangegeven, heb ik een wel werkende opstelling met Pfsense maat met Forti wil het helaas nog niet
Alvast bedankt.
Ik heb vandaag mijn glasnet verbinding opgeleverd, eindelijk nadat e-fiber en/of ODF deze 2 jaar te laat in de woning gebracht hebben
Maar goed, ik heb PPPoE gekozen omdat ik een eigen Firewall/router heb, een Sophos waar nu OPNSense op actief is. Werkt allemaal prima, SFP module uit de TP link gehaald en in de Sophos geschoven, PPPoE ingevuld en ik ben online.
Alleen nu valt de Download mij wel wat tegen, ik had hiervoor Ziggo 1 gbit/s en trok met Usenet een goeie 100 MB/s, nu met Glasnet kom ik niet verder dan 85 MB/s. Upload is wel de volle snelheid.
Kan dat nog ergens een MTU ding zijn ofz? Ik heb deze nu default staan (1500?)
Edit: Hetzelfde als ik de Media Converter er tussen laat overigens.
Maar goed, ik heb PPPoE gekozen omdat ik een eigen Firewall/router heb, een Sophos waar nu OPNSense op actief is. Werkt allemaal prima, SFP module uit de TP link gehaald en in de Sophos geschoven, PPPoE ingevuld en ik ben online.
Alleen nu valt de Download mij wel wat tegen, ik had hiervoor Ziggo 1 gbit/s en trok met Usenet een goeie 100 MB/s, nu met Glasnet kom ik niet verder dan 85 MB/s. Upload is wel de volle snelheid.
[ Voor 7% gewijzigd door Donstil op 25-02-2025 13:48 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik heb de MTU van de fysieke interface (ether1 op mijn Mikrotik router) op 1508 staan en die van de pppoe interface op 1500.Donstil schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:36:
Ik heb vandaag mijn glasnet verbinding opgeleverd, eindelijk nadat e-fiber en/of ODF deze 2 jaar te laat in de woning gebracht hebben![]()
PPPOE is single threaded en dus ERNSTIG cpu bound op opnsenseDonstil schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:36:
Ik heb vandaag mijn glasnet verbinding opgeleverd, eindelijk nadat e-fiber en/of ODF deze 2 jaar te laat in de woning gebracht hebben![]()
Wedden dat je upload hoger ligt? zo ja cpu probleem
EDIT : dat zei je dus al idd, ja dus.
[ Voor 16% gewijzigd door CrankyGamerOG op 25-02-2025 14:00 ]
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Dit staat er echt wss helemaal los vanesky schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:49:
[...]
Ik heb de MTU van de fysieke interface (ether1 op mijn Mikrotik router) op 1508 staan en die van de pppoe interface op 1500.
Dat probleem heb je op vrij veel devices inderdaad (mijn UDM Pro haalt de 1gbit wel maar veel marge zit er niet in), helaas geen DHCP mogelijkheid.CrankyGamerOG schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:58:
[...]
PPPOE is single threaded en dus ERNSTIG cpu bound op opnsense(Ziggo is dhcp)
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Aah duidelijk, thanks. Het is een Atom C3508 en ondanks dat 2017 nog heel recent voelt is dat natuurlijk ook alweer bijna 10 jaar geldenCrankyGamerOG schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:58:
[...]
PPPOE is single threaded en dus ERNSTIG cpu bound op opnsense(Ziggo is dhcp)
EDIT : dat zei je dus al idd, ja dus.

Ik laat het voorlopig wel even zo dan, er een losse router voor nemen vind ik het dan ook weer niet helemaal waard.
Edit: Tijdens het downloaden piekt de CPU niet verder, beetje rond de 40 a 50% als de download loopt.
Of moet ik dat anders zien?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3w8gvdtLnZHyEc0epypHtRDB.jpg?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Donstil op 25-02-2025 14:10 ]
Maak maar eens een terminal open op je opnsense en kijk dan nog maar eens met top.Donstil schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:05:
[...]
Aah duidelijk, thanks. Het is een Atom C3508 en ondanks dat 2017 nog heel recent voelt is dat natuurlijk ook alweer bijna 10 jaar gelden![]()
Ik laat het voorlopig wel even zo dan, er een losse router voor nemen vind ik het dan ook weer niet helemaal waard.
Edit: Tijdens het downloaden piekt de CPU niet verder, beetje rond de 40 a 50% als de download loopt.
Of moet ik dat anders zien?
[Afbeelding]
Deze grafiek is alle cores volgens mij, en dus niet 1 enkele core.
Jouw opnsense is sws al vrij beperkt in cpu gezien je grafiekje lmfao
Jouw atom doet maar 1.6Ghz dat is echt never nooit niet genoeg voor pppoe 1gbps
[ Voor 9% gewijzigd door CrankyGamerOG op 25-02-2025 14:38 ]
Ah sad, dan ga ik eens kijken of er binnenkort nog eens een nieuwere uit gefaseerd wordt. Verder werkt alles prima namelijk.CrankyGamerOG schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:32:
[...]
Maak maar eens een terminal open op je opnsense en kijk dan nog maar eens met top.
Deze grafiek is alle cores volgens mij, en dus niet 1 enkele core.
Je opnsense sws al vrij beperkt in cpu gezien je grafiekje lmfao
Je atom doet maar 1.6Ghz dat is echt never nooit niet genoeg voor pppoe 1gbps
Hey allen,
Ik deel hier even onderstaand topic:
gwabber in "Geen IPv6 in OPNsense / poorten lijken niet open te gaan"
Ik krijg IPv6 niet aan de gang op OPNSense, terwil het prima werkt met pfSense,
Het ligt volgens mij dus niet aan de provider, maar aan mijn settings in OPNSense. Ondanks reeds goede hulp van de helpdesk krijg ik mijn OPNSense doos niet draaiend en zit nog op pfSense.
zou iemand zijn config met mij willen delen, zodat ik kan kijken of ik ergens iets verkeerd heb gedaan of dat ik het in iets anders moet zoeken?
Alvast bedankt!
Ik deel hier even onderstaand topic:
gwabber in "Geen IPv6 in OPNsense / poorten lijken niet open te gaan"
Ik krijg IPv6 niet aan de gang op OPNSense, terwil het prima werkt met pfSense,
Het ligt volgens mij dus niet aan de provider, maar aan mijn settings in OPNSense. Ondanks reeds goede hulp van de helpdesk krijg ik mijn OPNSense doos niet draaiend en zit nog op pfSense.
zou iemand zijn config met mij willen delen, zodat ik kan kijken of ik ergens iets verkeerd heb gedaan of dat ik het in iets anders moet zoeken?
Alvast bedankt!
Ik draai ook op OPNsense, ben er ook even mee bezig geweest om IPv6 werkend te krijgen, maar kreeg het ook niet snel voor elkaar. Nu moet ik zeggen dat ik het daarna naast mij neer heb gelegd, wegens andere prio's, met de bedoeling om het later weer eens op te pakken. Zo te zien ben ik dus niet de enigste die het niet direct werkend krijgt, en ben dus ook benieuwd naar een oplossing.
Gelukkig, ik dacht dat ik gek was (op dit onderwerp dan). Heb je het toevallig getest in pfSense? Als dat bij jou ook werkt, dan moeten we het echt zoeken in OPNSense.ardvark99 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:55:
Ik draai ook op OPNsense, ben er ook even mee bezig geweest om IPv6 werkend te krijgen, maar kreeg het ook niet snel voor elkaar. Nu moet ik zeggen dat ik het daarna naast mij neer heb gelegd, wegens andere prio's, met de bedoeling om het later weer eens op te pakken. Zo te zien ben ik dus niet de enigste die het niet direct werkend krijgt, en ben dus ook benieuwd naar een oplossing.
Neegwabber schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:06:
[...]
Gelukkig, ik dacht dat ik gek was (op dit onderwerp dan). Heb je het toevallig getest in pfSense? Als dat bij jou ook werkt, dan moeten we het echt zoeken in OPNSense.
@RobbyTown weet jij uit je hoofd welke maximale snelheid Glasnet nu biedt?
UI.com heeft een nieuwe router en ik ben benieuwd of hij 8Gbps haalt in PPPoE. Het is hardware offloaded, als iemand hier zou kunnen testen 🙃? KPN 4/4Gbps in PPPoE haalt hij met gemak.
stormfly in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
UI.com heeft een nieuwe router en ik ben benieuwd of hij 8Gbps haalt in PPPoE. Het is hardware offloaded, als iemand hier zou kunnen testen 🙃? KPN 4/4Gbps in PPPoE haalt hij met gemak.
@stormfly 5000 Mbps maar dat hangt een beetje af van de kabel die in de grond zit.
Hier wat meer info: aartvg in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"
Hier wat meer info: aartvg in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"
[ Voor 49% gewijzigd door RobbyTown op 27-02-2025 13:31 ]
Herkenbaar xD hopen dat iemand ons kan helpen met OPNSenseardvark99 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:08:
[...]
NeeIk heb dit niet op pfSense getest, internet downtime thuis is not done.
Zelf ook even een OpnSense router opgestart,
Zelf heb ik niet veel ingesteld maar krijg ik netjes Ipv6 subnet op de lan interface.
/f/image/Ko8IUzEV9cjbln4KbEleXQk4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mSWbwHjRgpkBu6O02mGGis2z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZM9SYM1EMGVz2WyoUv2DiKRw.png?f=fotoalbum_large)
Bij "Prefix delegation size" hier kies je voor 48 in plaats 64.
/f/image/hNTLLLYjEXEPw9ZkgSt0ozfV.png?f=fotoalbum_large)
Niet te veel opletten op de IPv4 ip op de wan, dit is een test sessie voor CGNat. Jullie zullen hier gewoon een routeerbaar ip zien.
Zelf heb ik niet veel ingesteld maar krijg ik netjes Ipv6 subnet op de lan interface.
/f/image/Ko8IUzEV9cjbln4KbEleXQk4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mSWbwHjRgpkBu6O02mGGis2z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZM9SYM1EMGVz2WyoUv2DiKRw.png?f=fotoalbum_large)
Bij "Prefix delegation size" hier kies je voor 48 in plaats 64.
/f/image/hNTLLLYjEXEPw9ZkgSt0ozfV.png?f=fotoalbum_large)
Niet te veel opletten op de IPv4 ip op de wan, dit is een test sessie voor CGNat. Jullie zullen hier gewoon een routeerbaar ip zien.
Ik zie al wat verschillen, ga vannacht ff testen:aartvg schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:08:
Zelf ook even een OpnSense router opgestart,
/f/image/MrmoKaTUii3CLYqgwJvpCTGE.png?f=fotoalbum_large)
Jij hebt bij jouw WAN Modem Port vmx1 en wan, ik alleen de device naam, waardoor ik op mijn ppp configuratie aan die local IP poort zie staan, niet daarbij ook de wan.
En mijn lan poort klopt ook niet. Maar het kan ook zijn dat ik een tijd geleden het eea geprobeerd heb, en daarna het even aan de kan gelegd met foute instellingen, zolang ik maar op IPv4 internet toegang heb.
Ik ga morgen eens kijken naar doe config! Zo op eerste zicht zie ik echter geen verschil met mijn setup... Draai jij hem in een VM? Nu moet ik wel zeggen dat ik het een aantal keer probeerde en dat ik laatst bij een verse installatie een IPv6 toegewezen kreeg. Deze was echter na een herstart weer verdwenen. Bleef hij bij jou na een herstart staan?
En zijn er nog verschillen met op welk netwerk je zit? Zit zelf op Delta met XGS-PON.
En zijn er nog verschillen met op welk netwerk je zit? Zit zelf op Delta met XGS-PON.
[ Voor 25% gewijzigd door gwabber op 01-03-2025 23:44 ]
@gwabber na herstart werkt het ook nog, Draai op Vmware esxi vm, Je mag zelf even kijken en testen als je wil: https://46.231.21.211:7744/ username root password opnsense
Het is geen productie heb snapshot als hij stuk is
Het is geen productie heb snapshot als hij stuk is
Super @aartvg ! Ik ga ermee aan de gang en laat je weten of ik de verschillen zie met mijn config 😁
krijg helaas een error bij het inloggen:
The HTTP_REFERER "https://46.231.21.211:7744/" does not match the predefined settings. You can disable this check if needed under System: Settings: Administration.
The HTTP_REFERER "https://46.231.21.211:7744/" does not match the predefined settings. You can disable this check if needed under System: Settings: Administration.
[ Voor 50% gewijzigd door gwabber op 02-03-2025 12:11 ]
Gewoon de url in de browser invullen en dan werkt hetgwabber schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:55:
Super @aartvg ! Ik ga ermee aan de gang en laat je weten of ik de verschillen zie met mijn config 😁
Grapje nee toch niet. Na het inloggen ook die error
[ Voor 5% gewijzigd door Quas op 02-03-2025 15:05 ]
@gwabber en nu?
@aartvg Hij doet het! En mijn IPv6 (voor nu) ook!
Blijkbaar vond pfSense het wel fijn als ik "request prefix only" aanzette en OPNSense niet. pfSense vond het op zijn beurt weer niet fijn als ik dat uitzette.. Waar het aan ligt, geen idee, maar dat was wel het laatste duwtje dat ik nodig had. Bedankt!
Gezien de vrouw thuis moet werken, ga ik hem voorlopig ook even niet rebooten haha.
Blijkbaar vond pfSense het wel fijn als ik "request prefix only" aanzette en OPNSense niet. pfSense vond het op zijn beurt weer niet fijn als ik dat uitzette.. Waar het aan ligt, geen idee, maar dat was wel het laatste duwtje dat ik nodig had. Bedankt!
Gezien de vrouw thuis moet werken, ga ik hem voorlopig ook even niet rebooten haha.
Nu kunnen we er wel bij komen.
Ik krijg alleen niet voor elkaar om in de Point-to-Point settings bij mijn fysieke wan interface de wan interface toe te voegen bij Link interface(s). Na save ben ik mijn internet verbinding kwijt.
Wanneer ik naar mijn Dashboard kijk, en vooral naar de Firewall widget, zie ik daar Block all IPv6 staan. Ik kan alleen geen rule vinden die dat veroorzaakt.
En mijn OPNsense draait op een MS Server 2022, in Hypr-V
Edit: Die Block all IPv6 heb ik al gevonden: Interfaces > Settings > Allow IPv6 stond uit. Dan zal de rest ook wel een eenvoudige setting zijn...
[ Voor 11% gewijzigd door ardvark99 op 02-03-2025 21:44 ]
Hey @ardvark99 De PPPoE verbinding kan je toewijzen bij assignments. Dan moet je de interface bij WAN wijzigen in die van je PPPoEardvark99 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:21:
[...]
Nu kunnen we er wel bij komen.
Ik krijg alleen niet voor elkaar om in de Point-to-Point settings bij mijn fysieke wan interface de wan interface toe te voegen bij Link interface(s). Na save ben ik mijn internet verbinding kwijt.
Wanneer ik naar mijn Dashboard kijk, en vooral naar de Firewall widget, zie ik daar Block all IPv6 staan. Ik kan alleen geen rule vinden die dat veroorzaakt.
En mijn OPNsense draait op een MS Server 2022, in Hypr-V
Edit: Die Block all IPv6 heb ik al gevonden: Interfaces > Settings > Allow IPv6 stond uit. Dan zal de rest ook wel een eenvoudige setting zijn...
Dat is het probleem niet, mijn WAN interface is al aan de pppoe0 device gekoppeld. Op IPv4 werkt het al.gwabber schreef op maandag 3 maart 2025 @ 06:40:
[...]
Hey @ardvark99 De PPPoE verbinding kan je toewijzen bij assignments. Dan moet je de interface bij WAN wijzigen in die van je PPPoE
Maar wanneer ik naar mijn WAN interface ga, en via Advanced (Click here) naar de PPP configuratie ga (Prefix delegation size staat op 48), en dus naar de PPP PPPoE configuratie kijk, heb ik maar 1 interface op de Link interface(s), namelijk mijn hn1 poort. Daar kan ik de wan poort bij aan klikken, maar dan heb ik geen internet meer. Zie de screenshots van aartvg, de laatste.
Maar ik zag net dat ik nu op mijn LAN poort (hn0) een IPv6 subnet heb, alleen /64 ipv /48. Waarschijnlijk ben ik gisteren te ongeduldig geweest, alleen kijken waar die /64 vandaan komt, heb toch echt /48 ingevuld bij "Prefix delegation size".
@aartvg gaan jullie ook Glasnet aanbieden via Glaspoort? Die komen binnenkort glas leggen bij ons in de gemeente.
Ik zag jullie nog niet op Glaspoort staan tussen de providers.
Hey @ardvark99 kan je eens screenshots maken van wat je bedoelt? De prefixdelegation van 48 hoef je alleen maar bij je WAN settings in te stellen en niet bij je PPP instellingen.ardvark99 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:49:
[...]
Dat is het probleem niet, mijn WAN interface is al aan de pppoe0 device gekoppeld. Op IPv4 werkt het al.
Maar wanneer ik naar mijn WAN interface ga, en via Advanced (Click here) naar de PPP configuratie ga (Prefix delegation size staat op 48), en dus naar de PPP PPPoE configuratie kijk, heb ik maar 1 interface op de Link interface(s), namelijk mijn hn1 poort. Daar kan ik de wan poort bij aan klikken, maar dan heb ik geen internet meer. Zie de screenshots van aartvg, de laatste.
Maar ik zag net dat ik nu op mijn LAN poort (hn0) een IPv6 subnet heb, alleen /64 ipv /48. Waarschijnlijk ben ik gisteren te ongeduldig geweest, alleen kijken waar die /64 vandaan komt, heb toch echt /48 ingevuld bij "Prefix delegation size".
Ja we kunnen diensten leveren over Glaspoort. Hier heb je alleen te maken met de KPN tax. Dit geld ook voor Delta die rekenen veel geld voor een 1gb verbinding.Connor schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:32:
@aartvg gaan jullie ook Glasnet aanbieden via Glaspoort? Die komen binnenkort glas leggen bij ons in de gemeente.
Het zou zo mooi zijn als de ACM de belangen van de consument zou verdedigen en een maximaal wholesale tarief zou instellen. Achja ik droom lekker verder...aartvg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:21:
[...]
Ja we kunnen diensten leveren over Glaspoort. Hier heb je alleen te maken met de KPN tax. Dit geld ook voor Delta die rekenen veel geld voor een 1gb verbinding.
Teveel ingrijpen in de concurrentie positie van bedrijven is ook weer geen goed idee. Je haalt het verdienmodel van een glasvezel bedrijf wel onderuit als je dit zou forceren.esky schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:26:
[...]
Het zou zo mooi zijn als de ACM de belangen van de consument zou verdedigen en een maximaal wholesale tarief zou instellen. Achja ik droom lekker verder...
Dan wacht ik nog even op OpenDutchFiber. Zijn al twee keer geweest om te graven en glas naar binnen te brengen, maar ze kunnen de glasvezel niet meer vinden... Ligt er waarschijnlijk helemaal niet...aartvg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:21:
[...]
Ja we kunnen diensten leveren over Glaspoort. Hier heb je alleen te maken met de KPN tax. Dit geld ook voor Delta die rekenen veel geld voor een 1gb verbinding.
Geen idee wat ze dan 2 jaar geleden precies gedaan hebben voor me deur.
Ik heb het misschien niet helemaal duidelijk omschreven, tussen haakjes op de verkeerde plek, maar de Prefix delegation size staat ingesteld op de WAN interface, niet in de PPPoE configuratie.gwabber schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:17:
[...]
Hey @ardvark99 kan je eens screenshots maken van wat je bedoelt? De prefixdelegation van 48 hoef je alleen maar bij je WAN settings in te stellen en niet bij je PPP instellingen.
Get enigste verschil wat ik zie, is in de PPPoE configuratie ik maar 1 interface heb staan bij Link interface(s), namelijk bij mij hn1. De wan kan ik daar niet bij zetten, dan heb ik geen internet verbinding meer. Of moet ik dat toch instellen, een langer wachten voor de verbinding weer up komt?
zijn dat euro's of zelfs tientjes werk?aartvg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:21:
[...]
Hangt af van hoe snel je wil.
Met KPN tax
/f/image/YuWkqLcWNeYUvYzqixutnU9Y.png?f=fotoalbum_large)
Zonder KPN tax in E-fiber gebied.
/f/image/AuZH0z2Mcwog9LsTcT9HYFTb.png?f=fotoalbum_large)
Als je voor 1000 Mpbs wilt gaan.
40 euro zonder KPN tax
62,50 euro met KPN tax
[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 06-03-2025 14:51 ]
En Delta zit daar tussenin met € 52,50 per maand voor 1GbitRobbyTown schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:49:
[...]
Als je voor 1000 Mpbs wilt gaan.
40 euro zonder KPN tax
62,50 euro met KPN tax
Best pittige opslagen voor alleen connectie.
Bij mij heb ik ook alleen igc0 staan. Dat is alleen om de PPPoE aan de juiste fysieke poort te koppelen. WAN hoeft daar niet bij.ardvark99 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:12:
[...]
Ik heb het misschien niet helemaal duidelijk omschreven, tussen haakjes op de verkeerde plek, maar de Prefix delegation size staat ingesteld op de WAN interface, niet in de PPPoE configuratie.
Get enigste verschil wat ik zie, is in de PPPoE configuratie ik maar 1 interface heb staan bij Link interface(s), namelijk bij mij hn1. De wan kan ik daar niet bij zetten, dan heb ik geen internet verbinding meer. Of moet ik dat toch instellen, een langer wachten voor de verbinding weer up komt?
Levert Glasnet ook op netwerken waar Reggefiber de actieve operator is of zit ik dan vast aan de KPN tax?
Helaas je hebt te maken met de kpn tax. Vul je gegevens maar in op de site.dunkiegaming schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:15:
Levert Glasnet ook op netwerken waar Reggefiber de actieve operator is of zit ik dan vast aan de KPN tax?
Heb een hoop vragen gehad maar deze nog niet 
Stuur een pm met je postcode huisnummer dan stuur ik wat op
.
Stuur een pm met je postcode huisnummer dan stuur ik wat op