Consistent posten van oud nieuws

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Topicstarter
Ik heb het hier ook al met meerdere redacteuren over gehad, maar nog even een formeel topic dan:

Zoals jullie weten ben ik een actieve submitter (en ja, heb recentelijk mijn username veranderd :+). Op de submitpagina staat dan ook het volgende:
Nou moe, ik heb een tip ingestuurd, maar er is geen bericht van gemaakt. Hoe kan dat?

Dat kan verschillende redenen hebben. Misschien vond de redactie het onderwerp te oud. De redactie hanteert als leidraad dat een onderwerp niet ouder mag zijn dan 24 uur als het om Amerikaanse media gaat, en 12 uur bij Nederlandse en Belgische media. Bij onderwerpen van obscuurdere bronnen en voor downloads is die termijn langer.
Oude nieuwsberichten worden dus als submit genegeerd, wat begrijpelijk is. Echter merk ik de laatste tijd (sinds ik daar meer op ben gaan letten) dat veel redacteurs vaak oud nieuws posten wat niet in lijn is met wat 'wij' submitters meekrijgen. Dat vind ik tegenstrijdig. Dan beslis ik namelijk (en maak ik de afweging) het nieuwtje niet te submitten omdat het te oud is volgens de richtlijnen, om het daarna alsnog op de frontpage zien te verschijnen. :?

Voorbeelden (vergelijk publicatiedatum met de datum van de bronnen):Dit lijstje is alleen van de paar artikelen die ik tussen neus en lippen door vond in de afgelopen paar weken. Niet actief voor gezocht, dus wie weet hoeveel oude artikelen er nog tussen zitten.

Daarom zou ik voorstellen: pas of de richtlijnen aan, of hou je strakker aan de richtlijnen als redacteur, als ik dat zo mag zeggen. :9 Als submitter is het namelijk ook nogal verwarrend naar mijn mening.

[ Voor 7% gewijzigd door Anonymoussaurus op 06-10-2023 12:11 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik zie ook dat de diversiteit en kwantiteit van Tweakers nieuws achteruit gaat. Het Tweakers kwartaalonderzoek leent zich niet echt om dat goed uit te drukken.

Zo is er een saga aan de gang van de verenigde cryptobedrijven in Nederland versus De Nederlandse Bank omtrend wetgeving die er leugenachtig is doorgedrukt en nu dus door de rechter ongeldig is verklaard. Het is zeer interessant. Van een disruptor snap je dat ze kunnen kiezen als een cowboy te werk gaan, maar van een toezichthouder is dat eigenlijk best ernstig. Na de eerste rechtzaak van DNB vs Bitonic was al duidelijk dat er nog een zou volgen, maar Tweakers kiest ervoor om er niet verder over te berichten, ondanks nieuwssubmits van mij en anderen die "zich al in de queue bevinden". Dan denk ik: Of je bericht in zijn geheel niet over deze ontwikkelingen, of wel.

Toen ik eerder aangaf dat de diversiteit van nieuws wel erg monotoon is gaan worden (een maand geen financiëel nieuws, geen bankennieuws, geen toezichtnieuws, geen wetgevingnieuws, geencryptonieuws, maar wel een eindeloze stroom aan saai smartphone nieuws) was de suggestie van een auteur dat ik het zelf in de hand had door gebruik te maken van de nieuwssubmit. Maar er worden weinig van mijn submits geplaatst over zaken waar Tweakers naar mijn mening te weinig over bericht. Dat is dus zinloos.

Prima, maar die communicatie was dus misleidend. Tweakers is de redacteur en kiest zelf wat bij het publiek past. Daarom lijkt het me interessant als Tweakers ervoor zorgt dat anderen mijn ongeplaatste nieuwssubmits kunnen volgen, en dat ik bijvoorbeeld de nieuwssubmits van @Anonymoussaurus kan volgen, door nieuwssubmits inzichtelijk/openbaar te maken.

Veel artikelen die me echt iets voor Tweakers lijken, zoals over privacy of het verschrikkelijke opportunisme van Europol, verschijnen laat of helemaal niet. Wat dat betreft lijkt Security.nl de nieuwe oude Tweakers.net te worden. Ze plaatsen veel meer artikelen. En als je zowel Tweakers.net als Security.nl in een RSS-reader zet, dan krijg je vrijwel altijd het nieuws als eerste van Security.nl en de artikelen zijn vaak kwalitatief goed.

Overigens zijn de reacties onder artikelen op Tweakers van veel hogere kwaliteit, en daarom vind ik het jammer dat ze minder diverse nieuwsberichten plaatsen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 16:44

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ik ga niet op ieder apart artikel dat je aanhaalt reageren want dat is geen doen, maar ik kan er wel wat algemeens over zeggen. In het algemeen houden we inderdaad aan dat nieuws niet te oud mag zijn, en dan zijn de 12 en 24 uur die je aanhaalt een goede leidraad. Maar zoals alles in de journalistiek is dat geen harde wetenschap; uitzonderingen zijn altijd mogelijk. Wat daarin ook belangrijk is, is de vraag of lezers iets (waarschijnlijk) gezien hebben of niet.

Als iets op een blog van een bedrijf zelf verschijnt, of op een nieuwssite waar we van kunnen inschatten dat het overgrote deel van de gebruikers het niet kent, dan vind ik het verdedigbaar om daar wat later over te schrijven. In dat geval staat namelijk centraal welke dienst we onze lezers leveren. Het merendeel van die lezers kent die websites dan niet of kijkt daar niet regelmatig en voor hen kan zoiets dus wel nieuw(s) zijn. In dat geval zou het zonde zijn iets niet te brengen omdat we een in steen gehouwen wet zouden volgen.

Als nieuws echter op de meeste grote, bekende techwebsites staat (denk The Verge, Techcrunch, Engadget), dan pakken we dat minder snel op als iets al oud is. Idem met Nederlands nieuws; als iets in de grote media zoals de Volkskrant en NRC en de NOS en bij RTL staat maar wij het nog niet hebben, is de kans klein dat we dat dan te laat doen, tenzij we daar écht iets aan kunnen toevoegen zoals onze eigen expertise.

Ik vind het wel moeilijk om daarmee een goed antwoord op je vraag te geven, want ik twijfel of jij persoonlijk hier concreet iets mee kunt. Je hebt me hiermee ook wel aan het denken gezet over de submitpagina. Ik heb al langer een plan wat meer duidelijkheid te geven over hoe Tweakers met submits omgaat en ik denk dat het goed is daar ook zeker ons beleid nog eens bij onder de loep te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
Als ik een tegengeluid mag geven op dit ontwerp: AnandTech is regelmatig 2 of 3 dagen later dan andere media met een nieuwbericht of artikel. Toch lees ik ze allemaal, omdat ze bijna altijd wel wat toe te voegen hebben: Een stukje achtergrond, implicaties die het gaat hebben, positionering ten opzichte van de concurrentie, etc. En vaak ondersteunen ze dat met een overzichts-/vergelijkingstabel (die tijd kost om te maken).

Er is enorm veel aanbod in nieuws tegenwoordig, dus ik prefereer hoge kwaliteit aan heel snel overgetikte persberichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Sando schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 01:47:
Toen ik eerder aangaf dat de diversiteit van nieuws wel erg monotoon is gaan worden (een maand geen financiëel nieuws, geen bankennieuws, geen toezichtnieuws, geen wetgevingnieuws, geencryptonieuws, maar wel een eindeloze stroom aan saai smartphone nieuws) was de suggestie van een auteur dat ik het zelf in de hand had door gebruik te maken van de nieuwssubmit. Maar er worden weinig van mijn submits geplaatst over zaken waar Tweakers naar mijn mening te weinig over bericht. Dat is dus zinloos.
Ik snap je, maar denk dat dit met alles is en ook wat de redacteur interessant vindt. Ikzelf vind bijvoorbeeld privacy & security leuk, maar ook Android-nieuws, (cloud)infra e.d. Maar ja, dat soort dingen zijn en blijven nou eenmaal subjectief.
Prima, maar die communicatie was dus misleidend. Tweakers is de redacteur en kiest zelf wat bij het publiek past. Daarom lijkt het me interessant als Tweakers ervoor zorgt dat anderen mijn ongeplaatste nieuwssubmits kunnen volgen, en dat ik bijvoorbeeld de nieuwssubmits van @Anonymoussaurus kan volgen, door nieuwssubmits inzichtelijk/openbaar te maken.
Lijkt mij een heel goed idee. Graag zou ik zelf willen dat je te zien krijgt waarom een submit is afgewezen bijvoorbeeld. Dan hoeft de redacteur 'alleen' de reden te kiezen uit een dropdownmenu, maar ik begreep dat dat lastig te implementeren is.
Veel artikelen die me echt iets voor Tweakers lijken, zoals over privacy of het verschrikkelijke opportunisme van Europol, verschijnen laat of helemaal niet. Wat dat betreft lijkt Security.nl de nieuwe oude Tweakers.net te worden. Ze plaatsen veel meer artikelen. En als je zowel Tweakers.net als Security.nl in een RSS-reader zet, dan krijg je vrijwel altijd het nieuws als eerste van Security.nl en de artikelen zijn vaak kwalitatief goed.

Overigens zijn de reacties onder artikelen op Tweakers van veel hogere kwaliteit, en daarom vind ik het jammer dat ze minder diverse nieuwsberichten plaatsen.
Eens! Ik gebruik ook veelvuldig Security.nl. Moet wel zeggen dat Security.nl soms ook erg laat is hoor met berichtgeving; ik zie regelmatig artikelen voorbij komen die meer dan een week oud zijn!
TijsZonderH schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:22:
Ik ga niet op ieder apart artikel dat je aanhaalt reageren want dat is geen doen, maar ik kan er wel wat algemeens over zeggen. In het algemeen houden we inderdaad aan dat nieuws niet te oud mag zijn, en dan zijn de 12 en 24 uur die je aanhaalt een goede leidraad. Maar zoals alles in de journalistiek is dat geen harde wetenschap; uitzonderingen zijn altijd mogelijk. Wat daarin ook belangrijk is, is de vraag of lezers iets (waarschijnlijk) gezien hebben of niet.

Als iets op een blog van een bedrijf zelf verschijnt, of op een nieuwssite waar we van kunnen inschatten dat het overgrote deel van de gebruikers het niet kent, dan vind ik het verdedigbaar om daar wat later over te schrijven. In dat geval staat namelijk centraal welke dienst we onze lezers leveren. Het merendeel van die lezers kent die websites dan niet of kijkt daar niet regelmatig en voor hen kan zoiets dus wel nieuw(s) zijn. In dat geval zou het zonde zijn iets niet te brengen omdat we een in steen gehouwen wet zouden volgen.

Als nieuws echter op de meeste grote, bekende techwebsites staat (denk The Verge, Techcrunch, Engadget), dan pakken we dat minder snel op als iets al oud is. Idem met Nederlands nieuws; als iets in de grote media zoals de Volkskrant en NRC en de NOS en bij RTL staat maar wij het nog niet hebben, is de kans klein dat we dat dan te laat doen, tenzij we daar écht iets aan kunnen toevoegen zoals onze eigen expertise.

Ik vind het wel moeilijk om daarmee een goed antwoord op je vraag te geven, want ik twijfel of jij persoonlijk hier concreet iets mee kunt. Je hebt me hiermee ook wel aan het denken gezet over de submitpagina. Ik heb al langer een plan wat meer duidelijkheid te geven over hoe Tweakers met submits omgaat en ik denk dat het goed is daar ook zeker ons beleid nog eens bij onder de loep te nemen.
Op zich zijn dat goede redenen die je opgeeft, maar hoe moet ik dan als submitter inschatten wat jullie wel en niet uitzonderlijk vinden qua nieuws en wat het dus nog wel waard is? Dan kan ik dus 5 oude nieuwtjes submitten waarbij er hoogstens 1 van verschijnt, dat lijkt mij niet per se efficiënt vanuit het oogpunt van de submitter.
Balance schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:20:
Als ik een tegengeluid mag geven op dit ontwerp: AnandTech is regelmatig 2 of 3 dagen later dan andere media met een nieuwbericht of artikel. Toch lees ik ze allemaal, omdat ze bijna altijd wel wat toe te voegen hebben: Een stukje achtergrond, implicaties die het gaat hebben, positionering ten opzichte van de concurrentie, etc. En vaak ondersteunen ze dat met een overzichts-/vergelijkingstabel (die tijd kost om te maken).

Er is enorm veel aanbod in nieuws tegenwoordig, dus ik prefereer hoge kwaliteit aan heel snel overgetikte persberichten.
"Ja maar zij doen het ook" vind ik een dooddoener. Overigens ging het daar niet echt over. Mij gaat het erom dat submitters strict gezien worden gewezen op 12 en 24 uur wat betreft hoe oud nieuws mag zijn alvorens het gesubmit wordt. Dat zijn duidelijke richtlijnen. Als ik dan nu ineens een inschatting moet maken wat een willekeurige redacteur een oud nieuwtje wel of niet waard vindt, dan wordt het heel random gissen (zie ook het bovenstaande voorbeeld over bijv. 5 oude nieuwtjes submitten).

Overigens niet helemaal mee eens wat betreft die kwaliteit. Security.nl's artikelen die vrij nieuw zijn, zijn ook redelijk uitgebreid en dat wordt ook gewoon op dezelfde dag nog gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb al langer een plan wat meer duidelijkheid te geven over hoe Tweakers met submits omgaat en ik denk dat het goed is daar ook zeker ons beleid nog eens bij onder de loep te nemen.
Dat vind ik een goed initiatief. Daarbij is het misschien ook een idee om de titel alvast automatisch in te vullen, want vooral op de smartphone is dat best wel een gepiel, net als bij feedback op nieuws: Feedback op nieuwsberichten moderniseren
Idem met Nederlands nieuws; als iets in de grote media zoals de Volkskrant en NRC en de NOS en bij RTL staat maar wij het nog niet hebben, is de kans klein dat we dat dan te laat doen, tenzij we daar écht iets aan kunnen toevoegen zoals onze eigen expertise.
Dat is goed om te weten. Vanwege de vele ongeplaatste submits ging ik juist vaker wachten op berichtgeving van grotere websites omdat ik dacht dat mijn bronnen misschien te klein waren. Maar dat werkt dus averechts.

Ook is het misschien interessant om ook eens te kijken naar Nieuwstips inzichtelijk/openbaar maken omdat als iemands eigen submits (zonder tweakersartikel) in ieder geval op hun eigen profiel oid komen te staan, ze niet helemaal het gevoel hebben voor jan achternaam te submitten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Ook hier weer: nieuws: ING-klant had tijdelijk toegang tot bankrekening andere klant

Ik zag het net al voorbij komen, maar toen ik keek naar de bron (13 oktober) concludeerde ik dat het gewoon te oud was. Dus normaliter hanteren jullie 12 uur voor Nederlandse nieuwsartikelen. Dat jullie dan zeggen "prima, over 24 uur valt te discussiëren" snap ik nog, maar dit is 6(!) keer langer dan de 12 uur die jullie hanteren...

Pagina: 1