Stuur je adresgegevens met de avmg pon-id in dm en ik activeer het voor je.Dj-sannieboy schreef op woensdag 23 september 2026 @ 23:08:
[...]
Bedankt, die instelling laten we dan voor wat het is.
Ik ben bekend met het PON-ID, deze is ook terug te vinden in de user interface van de Fritzbox. (Ter test heb ik glasvezel al even rechtstreeks ingeprikt om te zien of de componenten werken)
Ik had ook al in het KPN glasvezel topic gepost dat ik geen gebruik kan maken van de KPN servicetool waar KPN naar verwijst op de pagina voor het gebruik van eigen apparatuur.
Morgen de klantenservice bellen en hopen dat ze mij kunnen helpen bij het registreren van de ONT.
In afwachting van de activatie van @Economics een aantal keer contact gehad met KPN, ik had namelijk gisteravond een belafspraak gemaakt via de AI assistent.
Volgens de klantenservice was het nodig om de Experiabox aan te sluiten om gebruik te kunnen maken van de servicetool, maar helaas werkt het ook niet als ik deze aangesloten heb. Er is aangegeven dat het "wel even kan duren" voordat het werkt, als de Experiabox eenmaal is aangesloten.
Het is jammer dat je telefonisch niet doorgeschakeld wordt naar een technische medewerker, die direct je PON-ID kan activeren.
Volgens de klantenservice was het nodig om de Experiabox aan te sluiten om gebruik te kunnen maken van de servicetool, maar helaas werkt het ook niet als ik deze aangesloten heb. Er is aangegeven dat het "wel even kan duren" voordat het werkt, als de Experiabox eenmaal is aangesloten.
Het is jammer dat je telefonisch niet doorgeschakeld wordt naar een technische medewerker, die direct je PON-ID kan activeren.
Iemand nog een Zaram XGSpon sfp in de kast liggen die stof ligt te trekken 😉
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Inmiddels dankzij @Economics een werkende verbinding via de Fritz!SFP XGS-PON 
De snelheid van het 1Gb abonnement is via XGS-PON is net wat hoger dan via AON.
De snelheid van het 1Gb abonnement is via XGS-PON is net wat hoger dan via AON.
@Dj-sannieboy Uit nieuwsgierigheid, waar zat nu het probleem?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Na het activeren van het PON-ID van de Fritzbox heb ik de Nokia ONT afgekoppeld, de patchcover erop geschoven en de kabel aangesloten op de SFP poort, waarna de verbinding direct tot stand kwam.Raven schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 08:33:
@Dj-sannieboy Uit nieuwsgierigheid, waar zat nu het probleem?
(Ik had pas het weekend tijd om wat in de meterkast om te prikken, vandaar dat het even geduurd heeft voor het PON-ID geactiveerd is)
Ik kan overigens nog steeds geen gebruik maken van de service tool, geen idee waarom niet.
In de browser zie ik dat er op het request naar api.kpn.com/service/v1/auth/ip/ de volgende response wordt gegeven {"success":false,"code":"0004"}
Of dit er iets mee te maken heeft weet ik niet want als ik dit request via de developer tools opnieuw indien krijg ik wel {“success”:true} terug, maar de servicetool werkt dan nog steeds niet.
[ Voor 21% gewijzigd door Dj-sannieboy op 29-09-2026 23:31 ]
Ik ben sinds vandaag over van mijn oude KPN abonnement, dat op naam van mijn vriendin stond, naar een nieuw KPN abonnement op mijn eigen naam. Volgens KPN zou de omzetting van de internetlijn geen onderbreking moeten opleveren, ook niet wanneer je eigen apparatuur gebruikt. Dit is helaas niet het geval en ik zit nou al een halve dag zonder internet.
Voorheen heb ik via @Economics mijn SFP ONT laten registreren. Het lijkt er nu op dat deze registratie door de omzetting naar het nieuwe abonnement is vervallen en dat ik mijn SFP ONT opnieuw moet laten registreren.
Kan iemand bevestigen of dit inderdaad het geval is bij een nieuwe KPN abonnement?
Voorheen heb ik via @Economics mijn SFP ONT laten registreren. Het lijkt er nu op dat deze registratie door de omzetting naar het nieuwe abonnement is vervallen en dat ik mijn SFP ONT opnieuw moet laten registreren.
Kan iemand bevestigen of dit inderdaad het geval is bij een nieuwe KPN abonnement?
Je neemt een volledig nieuw abonnement, nieuw klantnummer etc, het is alsof je een nieuwe bewoner bent op dat adres, zou gek zijn als je ONT het wel direct zou doen...Mr-Famous schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:56:
Ik ben sinds vandaag over van mijn oude KPN abonnement, dat op naam van mijn vriendin stond, naar een nieuw KPN abonnement op mijn eigen naam. Volgens KPN zou de omzetting van de internetlijn geen onderbreking moeten opleveren, ook niet wanneer je eigen apparatuur gebruikt. Dit is helaas niet het geval en ik zit nou al een halve dag zonder internet.
Wie gelijk heeft? Tja, KPN? Er is geen onderbreking bij je omzetting, mits je eigen apparatuur correct is ingesteld, wat dus nu niet het geval is. Ik neem aan dat je de meegeleverde ONT ook hebt geprobeerd en daarop gewoon verbinding hebt?
Ik heb hem voor je omgezet...Mr-Famous schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:56:
Dank, en ik kan nu natuurlijk alleen maar bevestigen dat bij omzetting van abonnement vanzelfsprekend de gegevens worden omgezet. Inmiddels weer up and running! Mijn dank is wederom groot.