Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Hoe doe ik dat en is dat veilig?
Als ik een groep uitzet en Dan met de insulation meter daarop meet. Is dat oke en veilig?
De link van eleshop is een ac DC type.
Kan ik daar Dan losse dc apparaten mee testen bijvoorbeeld:
Mobile phone
Een usb adapter
Een usb drive
Dat is DC stroom toch?
Als ik een groep uitzet en Dan met de insulation meter daarop meet. Is dat oke en veilig?
De link van eleshop is een ac DC type.
Kan ik daar Dan losse dc apparaten mee testen bijvoorbeeld:
Mobile phone
Een usb adapter
Een usb drive
Dat is DC stroom toch?
Ik heb al eerder geschreven dat je er af moet blijven. Je weet niet waar je mee bezig bent.
Je mobile telefoon kan je prima testen met een megger. Daarna kan je hem weggooien.
Je schreef eerder dat groep 10 regelmatig uitvalt.
Groep 10 is een normale automaat en valt dus alleen uit als er kortsluiting is , of als er voor langere tijd meer dan 16A doorgaat . Dat is dus geen aardfout.
Op welke groep zit de airco die je niet uit kan zetten? Ook al zo'n vreemd verhaal.
Je mobile telefoon kan je prima testen met een megger. Daarna kan je hem weggooien.
Groep 10 is een normale automaat en valt dus alleen uit als er kortsluiting is , of als er voor langere tijd meer dan 16A doorgaat . Dat is dus geen aardfout.
Op welke groep zit de airco die je niet uit kan zetten? Ook al zo'n vreemd verhaal.
Waarom kan je telefoon dood gaan Dan?devriesjande schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:59:
Ik heb al eerder geschreven dat je er af moet blijven. Je weet niet waar je mee bezig bent.
is het niet zo dat, je gerust 1000v met de megger door een teleloon dc punten kan sturen zolang er maar haast geen ampere achter zit of heel laag stroom.
Want na mijn begrip test je hiermee of een lijn nog goed is, dus je stopt 1000v erin en dat apparaat meet geen weerstand of heel laag dus een goede directe verbinding?
Of waarvoor dient het anders?
Volgens mij test het dus of een lijn goed is en geen oneindige weerstand heeft of juist weerstand heeft.
Want na mijn begrip test je hiermee of een lijn nog goed is, dus je stopt 1000v erin en dat apparaat meet geen weerstand of heel laag dus een goede directe verbinding?
Of waarvoor dient het anders?
Volgens mij test het dus of een lijn goed is en geen oneindige weerstand heeft of juist weerstand heeft.
Nee, dat bestaat niet. Je mist gewoon basis kennis van elektrotechniek. Dat is niet erg maar neem het advies dan ten harte om niet zelf aan een installatie te prutsen. Je kan een hoop schade aan apparatuur of jezelf veroorzaken als je niet weet wat je aan het doen bent..
Misschien is dit het antwoord?
Ik heb bij elektramat de configurator gepakt om te kijken, wat die zou zeggen over jouw groepenkast.
Gezien de 4polige hoofdschakelaar lijkt jouw meterkast in deze een 3 fase kast.
Een 1fase kast zou eerder een 2polige hoofdschakelaar hebben.
https://www.elektramat.nl...&gad_campaignid=278917133
Jij hebt op jouw kast
8 x 16A 1P + 1N Bkar
1x 8A beltrafo
1x hoofdschakelaar 40A 2P
2 x aardschakelaar 20A 30Mh 2P
1x airco 20A C 30ma
De link is een kast ZONDER die aansluiting voor de airco.
En dan valt mij op, dat ik een waarschuwing in beeld krijg, zodra ik een groep toevoeg... Dat gebeurt al bij het toevoegen van een 16A 1P+!N groep.
De waarschuwing die ik krijg is, dat er 1 aardlekschakelaar te weinig is.
Bij een kleine zoek krijg ik dan te zien, dat er maximaal 4 groepen op een 2 polige aardlekschakelaar mogen worden aangesloten, ongeacht of de kast een 1fase of 3fase kast is.
Jij hebt 2x 4 (16a) groepen en 2 2-polige aardlekschakelaars
Op welke aardlekschakelaar zit dan die airco aangesloten? Mogelijk heb je simpelweg een extra aardlekschakelaar nodig?
De configurator met dezelfde samenstelling die jij hebt, zij het dat in dit voorbeeld er een 1x 16A 1P +1N groep is toegevoegd ipv jouw 20A C 2P airco groep.
edit.. bovenstaande is mogelijk compleet niet van toepassing,
nader onderzoek leert, dat jouw 11/airco een aardlekautomaat is.
Weet je heel zeker, dat jouw airco hierop aangesloten is?
https://www.elektramat.nl...gad_campaignid=1644748055 << wat extra info over aardlekautomaat
Gezien de 4 polige hoofdschakelaar... Heb je een 3fase of 1 fase aansluiting? Staat er op je rekening 1x40 of 3x25 ?
Welke airco heb je? model/tech specificaties?
Kook je elektrisch of gas? Indien inductie/elektrisch, wat is de aansluitwaarde van je kookplaat?
Ik heb bij elektramat de configurator gepakt om te kijken, wat die zou zeggen over jouw groepenkast.
Jij hebt op jouw kast
8 x 16A 1P + 1N Bkar
1x 8A beltrafo
1x airco 20A C 30ma
En dan valt mij op, dat ik een waarschuwing in beeld krijg, zodra ik een groep toevoeg... Dat gebeurt al bij het toevoegen van een 16A 1P+!N groep.
Bij een kleine zoek krijg ik dan te zien, dat er maximaal 4 groepen op een 2 polige aardlekschakelaar mogen worden aangesloten, ongeacht of de kast een 1fase of 3fase kast is.
Op welke aardlekschakelaar zit dan die airco aangesloten? Mogelijk heb je simpelweg een extra aardlekschakelaar nodig?
De configurator met dezelfde samenstelling die jij hebt, zij het dat in dit voorbeeld er een 1x 16A 1P +1N groep is toegevoegd ipv jouw 20A C 2P airco groep.
https://www.elektramat.nl...gad_campaignid=1644748055 << wat extra info over aardlekautomaat
Gezien de 4 polige hoofdschakelaar... Heb je een 3fase of 1 fase aansluiting? Staat er op je rekening 1x40 of 3x25 ?
Kook je elektrisch of gas? Indien inductie/elektrisch, wat is de aansluitwaarde van je kookplaat?
[ Voor 29% gewijzigd door lotje1 op 24-05-2025 06:07 ]
Als je naar de codering onder de hoofdschakelaar kijkt is dit waarschijnlijk van oorsprong een 1 fase kast. En later, misschien bij het plaatsen van de aardlekautomaat, omgebouwd naar 3 fasen.
Het is waarschijnlijk een super simpele oorzaak waar nu al tig reacties over en weer van komen omdat TS de ballen verstand heeft van stroom/elektra.
In 9/10 gevallen is het oorzaak apparaat wat verstopt zit of iedereen is vergeten.
Een muurfan, een boiler, plintboiler.
In 1/10 keer zit het in de installatie. Dan kan dat zijn na schroeven of boren in plafond of wand.
En in een kleinste geval een verbinding in een lasdoos.
Wat je ook vaker ziet is een oude groepenkast, waar de nul zo nu en dan niet gescheiden is in de groepen. En die wordt omgebouwd naar automaten met 0.03A aardlek. Of textielen draden in stalen buis.
In 9/10 gevallen is het oorzaak apparaat wat verstopt zit of iedereen is vergeten.
In 1/10 keer zit het in de installatie. Dan kan dat zijn na schroeven of boren in plafond of wand.
Wat je ook vaker ziet is een oude groepenkast, waar de nul zo nu en dan niet gescheiden is in de groepen. En die wordt omgebouwd naar automaten met 0.03A aardlek. Of textielen draden in stalen buis.
Wat bedoel je met nul gescheiden in de groepen?Technician- schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:45:
Het is waarschijnlijk een super simpele oorzaak waar nu al tig reacties over en weer van komen omdat TS de ballen verstand heeft van stroom/elektra.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Soms zit er ergens een verbinding tussen de nul, in de nieuwe situatie tussen 2 verschillende groepen.
Als deze 2 groepen achter verschillende aardlekschakelaars zitten en je gaat vermogen afnemen op 1 van deze 2 groepen tript 1 van de 2 aardlekschakelaars (of allebei).
Als deze 2 groepen achter verschillende aardlekschakelaars zitten en je gaat vermogen afnemen op 1 van deze 2 groepen tript 1 van de 2 aardlekschakelaars (of allebei).
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik zal alles zo doorlezen en de kap eraf halen.
Ik zit wel te denken om een electricien te laten komen..
Dan als hij of zij wat vindt, dan zal ik hier updaten.
De eleshop inuslatietester skip ik voor nu, hoewel ik het wel gaaf vindt om te leren en het te proberen.
Maar teveel ellende als de airco uit moet, want als de airco uitgaat dan moet er een airco tech komen om het weer aan te zetten. Blijkbaar kunnen wij dat niet zelf geen idee waarom.
Ik zit wel te denken om een electricien te laten komen..
Dan als hij of zij wat vindt, dan zal ik hier updaten.
De eleshop inuslatietester skip ik voor nu, hoewel ik het wel gaaf vindt om te leren en het te proberen.
Maar teveel ellende als de airco uit moet, want als de airco uitgaat dan moet er een airco tech komen om het weer aan te zetten. Blijkbaar kunnen wij dat niet zelf geen idee waarom.
Groepenkast vervangen:
220 x 330
1 hoofdschakelaar 4P/40A
2 Aardlekschakelaar 2P/40A/0.03
6 Groepen 16A
1 alamat c20 groep Airco
1 aparte groep B16 Garage
Dit staat op de rekening, ook nog groepenkast is voorbereidt voor zonne collectoren.
220 x 330
1 hoofdschakelaar 4P/40A
2 Aardlekschakelaar 2P/40A/0.03
6 Groepen 16A
1 alamat c20 groep Airco
1 aparte groep B16 Garage
Dit staat op de rekening, ook nog groepenkast is voorbereidt voor zonne collectoren.
Hoe test ik ditJim423 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:35:
Soms zit er ergens een verbinding tussen de nul, in de nieuwe situatie tussen 2 verschillende groepen.
Dat hoef je niet te testen.
Als er twee nuladers van verschillende groepen verbonden zijn dan zou er veel vaker een aardlekschakelaar uitschakelen.
Jouw probleem is het uitschakelen van groep 10.
Dan zit er ergens rottigheid in die groep.
Wat zit er allemaal aangesloten op groep 10?
Als er twee nuladers van verschillende groepen verbonden zijn dan zou er veel vaker een aardlekschakelaar uitschakelen.
Jouw probleem is het uitschakelen van groep 10.
Dan zit er ergens rottigheid in die groep.
Wat zit er allemaal aangesloten op groep 10?
Er is geen aardlek te weinig. Hij heeft 8 installatie automaten van B16 10kA. Verdeeld over 2 aardleks 40A/2P/30mA . Daarnaast zit er een aardlekautomaat C20/2P/30mA. Gevoed door een hoofdschakelaar 4P/40A die waarschijnlijk op alle drie de fase is doorverbonden. Wat hij moet doen is met een megger de iso weerstand meten. De Airco kan hij gewoon spannings vrij maken.lotje1 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 02:59:
Misschien is dit het antwoord?
Jij hebt op jouw kast
8 x 16A 1P + 1N Bkar
1x 8A beltrafo
1x airco 20A C 30ma
Eens met het eerste, maar een megger is een merknaam en van isolatieweerstandmeters (megger toevallig) bestaan er ook meters waarmee je met lagere spanning kunt meten. Ik heb jarenlang gevaren en gebruikten ze regelmatig om aardfouten te vinden in ons automatiseringssysteem.devriesjande schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:59:
https://www.euro-index.nl/images/products/1006-738-0.jpg
Een Megger is inderdaad een merk. Maar je hebt ook isolatie weerstand meters van Fluke bijvoorbeeld. Een E-installatie moet je spanningsloos en zonder of uitgeschakelde apparatuur doormiddel van een werkschakelaar gemeten worden met een spanning van 1000 voltAntonl91 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:09:
[...]
Eens met het eerste, maar een megger is een merknaam en van isolatieweerstandmeters (megger toevallig) bestaan er ook meters waarmee je met lagere spanning kunt meten. Ik heb jarenlang gevaren en gebruikten ze regelmatig om aardfouten te vinden in ons automatiseringssysteem.
https://www.euro-index.nl/images/products/1006-738-0.jpg
Je hebt het denk ik over een standaard voor het meten van de bekabeling? Want dat is verder niet zo relevant voor het opsporen van een aard fout in elektrische apparatuur (230V).Jessez schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:45:
[...]
Een Megger is inderdaad een merk. Maar je hebt ook isolatie weerstand meters van Fluke bijvoorbeeld. Een E-installatie moet je spanningsloos en zonder of uitgeschakelde apparatuur doormiddel van een werkschakelaar gemeten worden met een spanning van 1000 volt
Daar kun je gewoon 250 volt voor gebruiken en dan moet de werkschakelaar juist aanblijven staan en je moet in gedachten houden dat sommige delen van het apparaat misschien geen verbinding hebben met wat je meet. Als je bijvoorbeeld de bekabeling naar een motor meet, met een relais ertussen dan moet je ná het relais meten, maar datzelfde geld voor een verwarmingelement in een oven. Als die door een thermostaat gescheiden is kan de isolatiemeter oneindig aangeven terwijl de weerstand naar aarde bij wijze van 0MOhm kan zijn.
klopt van die aardlekautomaat, dat had ik er als edit al bijgezetJessez schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:44:
[...]
Er is geen aardlek te weinig. Hij heeft 8 installatie automaten van B16 10kA. Verdeeld over 2 aardleks 40A/2P/30mA . Daarnaast zit er een aardlekautomaat C20/2P/30mA. Gevoed door een hoofdschakelaar 4P/40A die waarschijnlijk op alle drie de fase is doorverbonden. Wat hij moet doen is met een megger de iso weerstand meten. De Airco kan hij gewoon spannings vrij maken.
Evengoed laat ik het verhaal er wel staan, mijn eerste gedachte hierin was dan wel fout, maar wellicht brengt het anderen op ideeën.
Antwoord geven op mijn vraag. Wat zit er allemaal aangesloten op groep 10?
Je zou ook de uitgaande bedrading van groep 4 en groep 10 om kunnen wisselen en afwachten of het probleem dan naar groep 4 verhuist.
Maar daarvoor moet je gezien je ervaring met elektriciteit wel eerst de hoofdschakelaar uitzetten. En dat kan niet omdat ook de airco dan uitvalt.
Je zou ook de uitgaande bedrading van groep 4 en groep 10 om kunnen wisselen en afwachten of het probleem dan naar groep 4 verhuist.
Maar daarvoor moet je gezien je ervaring met elektriciteit wel eerst de hoofdschakelaar uitzetten. En dat kan niet omdat ook de airco dan uitvalt.
Volgens mij heb ik dat al eens gedaan,devriesjande schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:15:
Antwoord geven op mijn vraag. Wat zit er allemaal aangesloten op groep 10?
Maar ik heb nog niet alles van groep 10 in kaart, het is lastig te pinpointen.
maar nassen, consoles, 3d printer , lampen, usb laders, etc van alles.
Als ik dit vandaag bestel of aankomende week.
UT501A LCD Digitale Isolatie Multimeter Isolatie Tester Meter Megohmmeter
De airco schakelaar toch omzet i.v.m. komende week niet zo warm?
Kan ik dan wat testen doen voor ons om factoren of mogelijkheden uit te gaan sluiten?
Zolang ik de hoofschakelaar uitzet en zorg dat mijn handen alleen de geisoleerde meet draden vasthou dan is het niet zo gevaarlijk toch?
Oftwel: raden jullie mij nu aan om zon apparaatje te bestellen zodat ik kan meten.
Hoewel ik dus ook las over de relais met een keuken oven , dat heb ik denk ik wel?
Maar kan ik niet alleen eerst groep 10 bijvoorbeeld meten?
Ik ben wel bang dat bij de begin van electriciteit aanleggen en het bouw van het huis misschien inderdaad wel groepen zijn doorverboden ofzoiets?
Want op groep 10 zit ook bepaalde apparatuur dat helemaal beneden staat, terwijl er ook op zolder apparaatuur op groep 10 zit kwam ik achter.
Ook heb ik ooit geconstanteerd dat er achter de tv meubel een stekker doos was gesmolten inclusief de kabel in de muur die heb ik eraf gehaald en gebruik die verbinding niet meer.
Hoewel ik dus ook las over de relais met een keuken oven , dat heb ik denk ik wel?
Maar kan ik niet alleen eerst groep 10 bijvoorbeeld meten?
Ik ben wel bang dat bij de begin van electriciteit aanleggen en het bouw van het huis misschien inderdaad wel groepen zijn doorverboden ofzoiets?
Want op groep 10 zit ook bepaalde apparatuur dat helemaal beneden staat, terwijl er ook op zolder apparaatuur op groep 10 zit kwam ik achter.
Ook heb ik ooit geconstanteerd dat er achter de tv meubel een stekker doos was gesmolten inclusief de kabel in de muur die heb ik eraf gehaald en gebruik die verbinding niet meer.
R.G schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:28:
[...]
Volgens mij heb ik dat al eens gedaan,
Maar ik heb nog niet alles van groep 10 in kaart, het is lastig te pinpointen.
Sorry maar dit is de laatste keer dat ik reageer.R.G schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:30:
We draaien in cirkels. Je begint nu weer over de aanschaf van een megger. Dit terwijl je totaal niet begrijpt hoe je met dat ding moet werken.
Op 15 mei zeg je dat alles in kaart is gebracht.
Als ik dan vraag wat er op groep 12 aangesloten zit dan weet je dat niet.
En als ik lees dat 'de kabel in de muur is gesmolten' dat kan ik je maar één advies geven: Bel een professionele installateur.