Aardlek valt sporadisch uit, hoe vind ik de oorzaak?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:40
R.G schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:59:
Stel een mosfet in een apparaat krijgt kortsluting, kan dit soort gedrag dit veroorzaken?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik deze 4 apparaten beveilig tegen een aardlek.
Onwaarschijnlijk.

Er zit niets anders op dan meer groepen naar de ruimte brengen. Er is hier binnen de kaders van de richtlijnen geen oplossing voor.

Oplossingen die erbuiten vallen en je probleem veranderen in een gevaar:
- aardlek weghalen
- ongeaarde stekkerdozen gebruiken
- scheidingstransformatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1232
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06 12:04
R.G schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Af en toe klapt de aardlek zelfs door..

Maar de ups wordt Dan toch ingeschakeld en deze zal Dan stroom voorzien aan de stekkerdoos en dus de apparaten? Dan blijft ER Wel kortsluiting maar Dan kan je het herkennen.

Regelmatig op random momenten knalt of de groep uit en of de aardlek of beiden.

Echt al 4 maand en op de willekeurigste momenten.

Stel in een apparaat zit een slecht component en die lekt stroom aan de chassis af en toe, kan Dan dit gebeuren?

Ik probeer te ontdekken waar het in zit en desnoods zelf wat ontwikkelen?
Wat ik zelf ooit heb meegemaakt was dat de aardlekschakelaar zelf defect bleek. Deze klapte er gemiddeld 1 keer per 2 maanden uit. Na jaren van onderzoek een elektricien die simpelweg de aardlekschakelaar had vervangen en het probleem was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:35
Aardlek schakelaar getest door electrician, waren goed en niet oud.

Let op : 1,5 jaar geleden is ook de hele stoppenkast vervangen voor alles nieuw.

Sinds mijn begin post tot nu nog geen kortsluiting of stroom uitval gehad.

Nu nog een vraag stel:
Ik koop wat ups systemen en deze sluit ik aan op wat belangrijke systemen.

Valt alles Dan nog uit bij kortsluiting of aardlek?

Of wordt de ups niet meer opgeladen en blijven de gekoppelde apparaten aan totdat de accu leeg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat laatste dus....
En een UPS kan de PC vertellen dat die uit moet om schade aan het filesysteem en open data te voorkomen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 21:50
Tenzij het probleem apparaat zit aangesloten op de ups, die valt dat ook uit, en waarschijnlijk ook de automaat/aardlek. De rest draait dan wel nog even door op de accu van eventueel andere upsen.
Dus 3 apparaten met elk een eigen ups?
1 (het probleem) valt wel uit, de rest draait op accu van de andere UPS door.

Maar, dit is natuurlijk wel een dure manier van foutzoeken.. als alles aan moet blijven zou ik desnoods een paar weken een verlengsnoer leggen naar een andere groep, dan weet je uiteindelijk ook welke het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
heggico schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:27:
Tenzij het probleem apparaat zit aangesloten op de ups, die valt dat ook uit, en waarschijnlijk ook de automaat/aardlek. De rest draait dan wel nog even door op de accu van eventueel andere upsen.
Dus 3 apparaten met elk een eigen ups?
1 (het probleem) valt wel uit, de rest draait op accu van de andere UPS door.

Maar, dit is natuurlijk wel een dure manier van foutzoeken.. als alles aan moet blijven zou ik desnoods een paar weken een verlengsnoer leggen naar een andere groep, dan weet je uiteindelijk ook welke het probleem veroorzaakt.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Top ik ga dit aankomend weekend doen het is niet anders.

Plan:
Groep 10 uitzetten alle stopcontacten in kaart brengen wat niet meer werkt nadat groep 10 uit is.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Want het probleem is er nog steeds,

Een elektricien er meteen bij halen is heel prijzig en deze gaat ook waarschijnlijk bot te werk met gewoon alles loshalen want ja hij weet immers nog minder van waar het allemaal loopt lijkt mij?

Wat ik echt verschrikkelijk vind is dat groep 10 dus overal loopt, zolder, garage, gang, keuken maar niet op elke stopcontact ik heb het vandaag / in de ochtend gemerkt weer aardlek erdoor maar geen groep uit.

Is er een mogelijkheid om een apparaat te testen op lekken van stroom?

Desnoods een stroom generator met daarop een stopcontact en zo de apparaten testen stuk voor stuk?

Langzamer hand is het echt een probleem aan het worden.

Vooral als telkens nassen uitvallen en dan een scan disk of nas rebuild nodig hebben . Dit is nu al 21 x voorgekomen in het afgelopen 6 maand. Lijkt mij niet goed voor de nas ofwel?

Ik heb met een studie genoot die electro deed gesproken en hij verwacht ook dat er teveel apparaten samen net die 30ma kunnen triggeren.

maar ik heb dus dit weekend behoorlijk wat apparten uit de stopcontacten gehaald / stekkerdozen en als nog klapt dus de aardlek erdoorheen. echt random moment.

Het gebeurde dit keer terwijl niemand nog wakker was / uit bed was. dus geen zware machines aan en of andere apparatuur.

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels1232
R.G schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:33:
[...]

------------------------------------------------------------------------------------------------

Plan:
Groep 10 uitzetten alle stopcontacten in kaart brengen wat niet meer werkt nadat groep 10 uit is.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Een elektricien er meteen bij halen is heel prijzig en deze gaat ook waarschijnlijk bot te werk met gewoon alles loshalen want ja hij weet immers nog minder van waar het allemaal loopt lijkt mij?

Wat ik echt verschrikkelijk vind is dat groep 10 dus overal loopt, zolder, garage, gang, keuken maar niet op elke stopcontact ik heb het vandaag / in de ochtend gemerkt weer aardlek erdoor maar geen groep uit.

Is er een mogelijkheid om een apparaat te testen op lekken van stroom?

Desnoods een stroom generator met daarop een stopcontact en zo de apparaten testen stuk voor stuk?

Langzamer hand is het echt een probleem aan het worden.

Vooral als telkens nassen uitvallen en dan een scan disk of nas rebuild nodig hebben . Dit is nu al 21 x voorgekomen in het afgelopen 6 maand. Lijkt mij niet goed voor de nas ofwel?

Ik heb met een studie genoot die electro deed gesproken en hij verwacht ook dat er teveel apparaten samen net die 30ma kunnen triggeren.

maar ik heb dus dit weekend behoorlijk wat apparten uit de stopcontacten gehaald / stekkerdozen en als nog klapt dus de aardlek erdoorheen. echt random moment.

Het gebeurde dit keer terwijl niemand nog wakker was / uit bed was. dus geen zware machines aan en of andere apparatuur.

8)7
Dan denk ik dat er toch een aparaat is met lekstroom. Heb je 1 of 2 aardlekschakelaars in je meterkast ? Dan zou ik een verlengkabel trekken naar een groep op een 2e aardlekschakelaar, en 1 voor 1 de apparatuur daar op aansluiten, als dan de andere schakelaar klapt weet je welk apparaat de boosdoener is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:41
R.G schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:33:
[...]

Plan:

Het kan dus ook een apparaat in de keuken zijn. Of buitenverlichting?

Het lijkt mij verstandig eerst eens de hele installatie in kaart te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Top, ja dat lijkt mij ook beter.

Aankomend weekend, ga ik dat doen.

Wat ook nog een reden kan zijn is veel stof in apparaten.

Stof is geleidbaar en kan met veel apparaten samen dit ook veroorzaken hoorde ik.

Daarnaast, is een andere optie om een electricien te bellen een 3e aardlek laten in te bouwen voor alleen groep 10.

Kijken of de rest dan niet meegaat. Wat wel bijzonder is , isw dat groep 10 echt op heel veel locaties zit.

Garage, keuken, tuin,zolder etc. maar bijvoorbeeld in de garage zitten iets van 6 stopcontacten.
waarvan er 4 dus groep 10 zijn. :P

Toch raar? wat hebben ze gedaan destijds lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Zou kunnen:
Defecte aardlekschakelaar
Defect apparaat (waterkoker)
Vocht probleem (lasdoos, armatuur of apparaat)

Ik zou persoonlijk altijd de buiten aansluitingen separaat houden van de rest. Te vaak rotte lasdozen gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels1232
R.G schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:34:

Stof is geleidbaar en kan met veel apparaten samen dit ook veroorzaken hoorde ik.

Daarnaast, is een andere optie om een electricien te bellen een 3e aardlek laten in te bouwen voor alleen groep 10.

Kijken of de rest dan niet meegaat. Wat wel bijzonder is , isw dat groep 10 echt op heel veel locaties zit.

Garage, keuken, tuin,zolder etc. maar bijvoorbeeld in de garage zitten iets van 6 stopcontacten.

Is groep 10 de laatste groep in je groepenkast ? gorte kans dat Harry de doe het zelver dan die gebruikt heeft om overal de dingen die hij extra wilde aansluiten op aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vv3sl3y
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:42
Normaliter is het zo dat een aardlek (van 30mA) maximaal 4 groepen achter zich mag hebben. Daar kan al een deel van de verklaring in zitten waarom soms je aardlek eruit klapt. Want zoals ik het lees heb je dus maar 2 aardlekschakelaars voor 10 (of meer) groepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 14:18
kleine update:
Nu de hele week geen stroom uitval gehad , geen aardlek en groep die terugklapt.
maar ja, dat was al vaker zo dat het 1-3 weken kan duren.

probleem is 4 devices die nu uitstaan. Wil ik aan hebben staan en zijn nodig..
dus nu zit ik 1-5 weken zonder.. maar even een spar moment met jullie.

Stel een mosfet in een apparaat krijgt kortsluting, kan dit soort gedrag dit veroorzaken?

Probleem is er is maar 1 stop contact op deze locatie en daar gaan 2 grote stekker box dozen op.

Hier zit echt heel veel op:
2 lampen, 4 computers, beelschhermen, tv, consoles, external harddisks , 3d printer, switches, routers wat nassen. noem maar op.

maar wattage blijft wel onder de 3400w.

maar de opmerking van alle apparaten samen lekken stroom en dat loopt op tot een kritiek punt en daardoor klapt de boel.

Het is alleen niet fijn of mogelijk om minder apparaten te gebruiken.
Twee stekkerdozen op een stopcontact is al vragen om problemen eigenlijk. Kan lang goed gaan maar ook niet. En als ik dan lees wat je erop hebt zitten dat is nog al wat.
En als ik even standaard uitreken is het max 3680 watt op een groep dus daar kom je met je 3400w al erg dicht bij in de buurt. en is die 3400w als het rustig is of is dat met pcs aan en aan het gamen enz ?

[ Voor 7% gewijzigd door lordgandalf op 08-11-2023 11:20 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:12
kleine update:
Nu de hele week geen stroom uitval gehad , geen aardlek en groep die terugklapt.
maar ja, dat was al vaker zo dat het 1-3 weken kan duren.

probleem is 4 devices die nu uitstaan. Wil ik aan hebben staan en zijn nodig..
dus nu zit ik 1-5 weken zonder.. maar even een spar moment met jullie.

Probleem is er is maar 1 stop contact op deze locatie en daar gaan 2 grote stekker box dozen op.

Hier zit echt heel veel op:
2 lampen, 4 computers, beelschhermen, tv, consoles, external harddisks , 3d printer, switches, routers wat nassen. noem maar op.

maar wattage blijft wel onder de 3400w.

maar de opmerking van alle apparaten samen lekken stroom en dat loopt op tot een kritiek punt en daardoor klapt de boel.

Het is alleen niet fijn of mogelijk om minder apparaten te gebruiken.
Vrijwel alle apparaten gebruiken tegenwoordig geschakelde voedingen, en vanwege de hoge schaalfrequentie zijn die voedingen allemaal voorzien van een netfilter dat ervoor moet zorgen dat ze geen storing op het net veroorzaken. Zo'n netfilter bevat spoelen en condensatoren, zo'n condensator maakt ook verbinding tussen nul en aarde en tussen fase en aarde. Daar ligt nu net het probleem. Er hoeft in je hele setup maar één voeding tussen te zitten met een rotte condensator in het netfilter en je hele setup is ineens spanningsloos omdat de aardlekschakelaar wordt aangesproken. Om die reden zie je in serverruimtes vrijwel nooit aardlekschakelaars.

De aardlekschakelaar is bedacht voor dubbelgeïsoleerde apparaten (klasse-2) die worden gebruikt door leken, mensen zonder vakkundige kennis van elektra. Industriële apparatuur is altijd geaard (klasse-1) en bedoelt om gebruikt te worden door professionals die bekend zijn met de werking van het apparaat en die geacht worden vooraf de handleiding of instructies gelezen te hebben.

In Nederland hebben we de NEN-1010 en het bouwbesluit die voorschrijven in welke gevallen een aardlekschakelaar verplicht moet worden toegepast. Voor een serverruimte met speciaal toegewezen wandcontactdozen voor professionele apparatuur zijn aardlekschakelaars niet voorgeschreven.

Wanneer er in die serverruimte een wandcontactdoos is gemonteerd voor algemeen gebruik, bijvoorbeeld om te stofzuigen of om een telefoon op te laden dan geldt de regel dat specifiek die wandcontactdozen wel achter een aardlekschakelaar moeten zitten.

Aan jou nu de keuze of je een specifieke groep al dan niet zonder aardlekschakelaar wilt inzetten. Raadpleeg een echte gediplomeerde elektricien wanneer je hier hulp bij nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe

Ah ok, dat maakt de boel een heel stuk gecompliceerder. Een aparte aardlekschakelaar proberen.

Rol een lange haspel / verlengsnoer uit en zet één voor één een apparaat over. Bijvoorbeeld ieder uur één, zo kom je er als het goed is vanzelf achter of er een specifiek apparaat is dat een probleem heeft.

Het is ook mogelijk dat een heleboel kleine lekstromen van veel verschillende apparaten opeensrtapelen / accumuleren en zodoende de aardlekschakelaar doet aanspreken.

Veel succes met het vinden van de oorzaak.

En het hoeft trouwens lang geen 30 mA te zijn, dat is slechts de norm, een individuele aardlekschakelaar kan bijvoorbeeld al bij 18 mA afschakelen, dat is namelijk netjes binnen de norm van 30 mA.

[ Voor 7% gewijzigd door FrankHe op 09-11-2023 23:28 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Top info dames en heren :)

Helaas is het dit weekend niet gelukt om de fout te vinden.
Aankomend weekend nieuwe poging.

Het is echt een nasty probleem. Zoals nu nog geen aardlek of groep eruit gehad.

Heb niks veranderd dus tjah....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:45
Breng eerst in kaart hoe je installatie eruit ziet. Dus wat zit op welke groep. Je geeft aan dat de meterkast een paar jaar terug vervangen is. Toen is niets aangepast in de indeling van de groepen? Je kan voor jezelf bepalen of je "groep 10" wel door het hele huis wil hebben of je dat aangepast wil hebben.

Als je weet waar welke groep zit kan je controleren wat zit er op die groep. Dan weet je ook welke aparaat of apparaten het probleem kunnen veroorzaken. Dan is het eerst alles van de groep af met bijvoorbeeld wat verlengkabels op andere groepen zetten. Valt één van die groepen uit dan weet je dat een apparaat op die groep het probleem is. Zo zoek je verder. Het kost wat tijd om het een en ander zo uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
pak een weekend en begin met alles los te koppelen en schakel het eerste apparaat aan geen klap dan tweede enz enz. op een gegeven moment zegt het klap en dan heb je het gevonden maar soms is het onder specifieke omstandigheiden dat het niet of wel gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.G
lordgandalf schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:35:
pak een weekend en begin met alles los te koppelen en schakel het eerste apparaat aan geen klap dan tweede enz enz. op een gegeven moment zegt het klap en dan heb je het gevonden maar soms is het onder specifieke omstandigheiden dat het niet of wel gebeurd.
Update:
2 weken geen uitval.
Heb een haspel gebruikt van zolder naar woonkamer muur kant andere groep.

Maar nog steeds op onderzoek.
Mocht de stroom nu uitvallen op de haspel groep Dan ga ik elke apparaat afzonderlijk testen.

Ik koop een aardlek schakelaar en maak een circuit desnoods met een stroom generator op benzne of accu.

Ik zal de boosdoener vinden.

Zelf denk ik een slechte schakelende voeding In een nas of pc. Of laptop voeding die samen optellen tot > 30ma

• lordgandalf
Ik heb een probleem zelf dat soms een groep uitschiet maar niet constant dus tja maar het gebeurd te weinig om er echt veel tijd aan te besteden :D Maar ja het is gewoon uitsluiten en dan als je het vind het herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Het grote probleem met lekstromen is dat ze cumuleren en je in zulke gevallen niet direct kunt nagaan welk apparaat de boosdoener is.

Een waterkoker die bij het aanzetten een grote knal geeft en een zekeringautomaat doet klappen is heel duidelijk geval. Een stel geschakelde voedingen op een stekkerblok is soms zoeken tot je een ons weegt.

Het hoeft lang geen > 30 mA te zijn, het is goed mogelijke dat de aardlekschakelaar al bij 18 mA afschakelt, dat is namelijk binnen de norm van 30 mA. Zes apparaten die ieder een lekstroom hebben van 3 mA maken samen 18 mA. Ga die maar zien te lokaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-06 16:32

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als je toch van plan bent om een aardlekschakelaar te kopen, gebruik die dan om de huidige te vervangen. Kost een paar tientjes, maar dan sluit je dat tenminste uit.
Vind je leuk om fout te zoeken, koop dan een megger. Daar kun je van al je apparaten de isolatie weerstand meten. Omdat dit op hogere spanning gebeurd dan de netspanning gaat een haperend apparaat gelijk stuk. Pas wel op dat je niet dood gaat.

Theo

• R.G
FrankHe schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:32:
Het grote probleem met lekstromen is dat ze cumuleren en je in zulke gevallen niet direct kunt nagaan welk apparaat de boosdoener is.

Een waterkoker die bij het aanzetten een grote knal geeft en een zekeringautomaat doet klappen is heel duidelijk geval. Een stel geschakelde voedingen op een stekkerblok is soms zoeken tot je een ons weegt.

Het hoeft lang geen > 30 mA te zijn, het is goed mogelijke dat de aardlekschakelaar al bij 18 mA afschakelt, dat is namelijk binnen de norm van 30 mA. Zes apparaten die ieder een lekstroom hebben van 3 mA maken samen 18 mA. Ga die maar zien te lokaliseren.
mag dit?
die ieder een lekstroom hebben van 3 mA

• R.G
xah5kiDe schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:15:
Als je toch van plan bent om een aardlekschakelaar te kopen, gebruik die dan om de huidige te vervangen. Kost een paar tientjes, maar dan sluit je dat tenminste uit.
Vind je leuk om fout te zoeken, koop dan een megger. Daar kun je van al je apparaten de isolatie weerstand meten. Omdat dit op hogere spanning gebeurd dan de netspanning gaat een haperend apparaat gelijk stuk. Pas wel op dat je niet dood gaat.
WAt meet je dan? Wat moet ik meten of zou het juiste moeten zijn?

Daar kun je van al je apparaten de isolatie weerstand meten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-06 16:32

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Even een spoedcursus elektrotechniek. De wet van Ohm. U/I=R. Je aardlek gaat eruit bij 30mA. De netspanning is 230V. Even invullen en je krijgt 230V/30mA=7.7kOhm
En die waarde is wat je met zo'n apparaat meet. Je hebt ook een goedkope multimeter die deze waarde kan meten, maar dat werkt niet. De weerstand van de isolatie is namelijk niet constant. Bij hoge spanning kan hij zomaar veel lager zijn. Dat zou jouw probleem kunnen zijn. De verstandige keuze is een elektricien erbij halen. Maar we zitten op Tweakers, dus je krijgt uitleg. Naast doodgaan, kun je ook je nas opblazen. Interessant nietwaar?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
xah5kiDe schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:40:
Even een spoedcursus elektrotechniek. De wet van Ohm. U/I=R. Je aardlek gaat eruit bij 30mA. De netspanning is 230V. Even invullen en je krijgt 230V/30mA=7.7kOhm
En die waarde is wat je met zo'n apparaat meet. Je hebt ook een goedkope multimeter die deze waarde kan meten, maar dat werkt niet. De weerstand van de isolatie is namelijk niet constant. Bij hoge spanning kan hij zomaar veel lager zijn. Dat zou jouw probleem kunnen zijn. De verstandige keuze is een elektricien erbij halen. Maar we zitten op Tweakers, dus je krijgt uitleg. Naast doodgaan, kun je ook je nas opblazen. Interessant nietwaar?
Thx kerel :)

Alleen kan je dat meten en of moet je dat meten zonder stroom of spanning op het apparaat of met?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
[...]
Even een Megger kopen lijkt mij geen geweldig advies, in de eerste plaats kost een isolatiemeter serieus geld en in de tweede plaats is het geen speelgoed, je moet weten hoe zo'n ding te gebruiken omdat het gebruik anders gevaar kan opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
R.G schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:24:
[...]

mag dit?
die ieder een lekstroom hebben van 3 mA
Geschakelde voedingen hebben altijd een kleine lekstroom, dat komt omdat de hoge schakelfrequentie stoorsignalen veroorzaakt, dat stoorsignaal wordt in de voeding via het stroomnet naar de aarde weggeleid. Wanneer je dat signaal niet afvoert zal je voeding een antenne worden die storende radiosignalen uitzendt en dat is niet de bedoeling. Dus ja, kleine lekstromen zijn normaal.

Het wegleiden van stoorsignalen kan overigens via de nul of de fase. Bij de transformator van de netbeheerder zijn deze namelijk verbonden met de aarde. Bij de nul geleider is het potentiaal als het goed is 0 V en bij de fase is het potentiaal 230 V, ten opzichte van de aarde. Wanneer je een stoorsignaal wilt kortsluiten naar de aarde dan kan dat uitstekend via de fasedraad, niet zelf proberen om direct een draad aan te sluiten, er is namelijk een techniek met een condensator die de 230 V uitfiltert en het stoorsignaal doorlaten. Het begint nu heel technisch te worden.

Belangrijk is om te realiseren dat er hierdoor een hele klein lekstroom kan gaan lopen die in beginsel niet gevaarlijk is en die geen problemen oplevert voor een aardlekschakelaar. Wanneer je echter heel veel voedingen achter een aardlekschakelaar heb dan kan het voorkomen dat al deze kleine stomen samen optellen naar een grotere lekstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hoe de .... gebruik je zoiets ? Als ik het goed begrijp kan je hiermee een slecht contact oid mee opsporen ?

Stel ik maak een media center met ingebouwde stopcontacten en ergens zit een niet verbinding die net niet kortsluiting maakt of slecht contact, met de multimeter zie ik continuiteit maar plug je de stekker erin "pats" zekering eruit. ? zou je de megger hiervoor inzetten?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostland33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01-2024
even een elektricien bellen. weet je hoeveel die lui kosten tegenwoordig!! bij mij was het de wasmachine die zorgde dat de aardlek eruit klapte :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
vso schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:13:
[...]

hoe de .... gebruik je zoiets ? Als ik het goed begrijp kan je hiermee een slecht contact oid mee opsporen ?

Stel ik maak een media center met ingebouwde stopcontacten en ergens zit een niet verbinding die net niet kortsluiting maakt of slecht contact, met de multimeter zie ik continuiteit maar plug je de stekker erin "pats" zekering eruit. ? zou je de megger hiervoor inzetten?
Megger is een merknaam en is bekend van de isolatieweerstandsmeter. Andere merken verkopen ook isolatieweerstandsmeters en die worden vaak ook aangeduid als Megger al is dat feitelijk gezien niet correct. Deze apparaten werken op een hoge spanning van 500 V of meer en testen de isolatie / scheiding tussen gedeeltes van een apparaat of voeding die van elkaar geïsoleerd dienen te zijn. Wanneer de isolatie ontoereikend is dan vindt er 'doorslag' plaats en dat is wat het apparaat meet.

Met een multimeter kun je weerstand en continuïteit testen maar deze metingen worden uitgevoerd op een spanning van doorgaans 5 tot 15 V en dat is veel te laag om 'doorslag' te kunnen testen. Bij 500 V gebeuren er namelijk hele andere dingen dan bij 5 V. Dat maakt ook meteen dat deze testapparatuur uitsluitend door vakmensen wordt gebruikt. Verkeerd gebruik kan betekenen dat je ter plekke dood neervalt en je nabestaanden de uitvaart moeten regelen. Een Megger / isolatieweerstandsmeter is GEEN speelgoed. Als je niet weet wat het doet dan moet je het niet in bezit hebben.

Het vraagstuk van TS heeft voor mijn gevoel waarschijnlijk niets te maken met verminderde isolatieweerstand maar met cumulatie van lekstromen van een groot tal verschillende apparaten in combinatie met een wellicht wat gevoelige aardlekschakelaar die zeer ruim binnen de norm afschakelt, bijvoorbeeld bij 18 mA daar waar de norm 30 mA voorschrijft. Een vraagstuk dat bijzonder lastig te diagnosticeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FrankHe schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:36:
[...]

Megger is een merknaam en is bekend van de isolatieweerstandsmeter. Andere merken verkopen ook isolatieweerstandsmeters en die worden vaak ook aangeduid als Megger al is dat feitelijk gezien niet correct. Deze apparaten werken op een hoge spanning van 500 V of meer en testen de isolatie / scheiding tussen gedeeltes van een apparaat of voeding die van elkaar geïsoleerd dienen te zijn. Wanneer de isolatie ontoereikend is dan vindt er 'doorslag' plaats en dat is wat het apparaat meet.

Met een multimeter kun je weerstand en continuïteit testen maar deze metingen worden uitgevoerd op een spanning van doorgaans 5 tot 15 V en dat is veel te laag om 'doorslag' te kunnen testen. Bij 500 V gebeuren er namelijk hele andere dingen dan bij 5 V. Dat maakt ook meteen dat deze testapparatuur uitsluitend door vakmensen wordt gebruikt. Verkeerd gebruik kan betekenen dat je ter plekke dood neervalt en je nabestaanden de uitvaart moeten regelen. Een Megger / isolatieweerstandsmeter is GEEN speelgoed. Als je niet weet wat het doet dan moet je het niet in bezit hebben.
Dank voor de uitleg, was even benieuwd in welke situatie(s) dit toegepast werd.
Het vraagstuk van TS heeft voor mijn gevoel waarschijnlijk niets te maken met verminderde isolatieweerstand maar met cumulatie van lekstromen van een groot tal verschillende apparaten in combinatie met een wellicht wat gevoelige aardlekschakelaar die zeer ruim binnen de norm afschakelt, bijvoorbeeld bij 18 mA daar waar de norm 30 mA voorschrijft. Een vraagstuk dat bijzonder lastig te diagnosticeren is.
dan lijkt mij de zekering vervangen het meest simpele of een gevoeligere(als die er is) tussen diverse apparaten mikken en kijken welke triggert ..

ik zat meer aan de situatie te denken waarbij
1 ) je een aantal stekkerblokken doorlust (bijvoorbeeld) en ingebouwd
2) de zekering knalt er niet elke keer (direct) eruit in situatie 1
3) alle apparatuur die erop zit geeft geen issue als je alles via andere stekkerblokken doorlust en blijft werken.

Meet je situatie 1 door met een multimeter is alles correct aangesloten zonder kortsluiting :? (multimeter in continuiteit stand geeft geen signaal als je N+L of L+aarde of N+aarde doormeet)

nu snap ik dat de megger hiervoor niet bedoelt is, maar de issue vinden is ook lastig.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
We spreken hier niet over een zekering / zekeringautomaat of smeltzekering die eruit klapt. TS heeft een probleem met een aardlekschakelaar die af en toe om onverklaarbare reden afschakelt, dat is heel iets anders.

Een Megger / isolatieweerstandsmeter meet kortsluiting die optreed bij een spanning van 500 V of meer. Omdat een gewone multimeter bij 5 - 15 V meet zal de sluiting niet zichtbaar zijn, de 'doorslag' vindt immers pas plaats bij een hogere spanning.

Bij gebruik van een isolatieweerstandsmeter dien je N en L altijd kort te sluiten anders verniel je je apparatuur. Je meet altijd N en L (kortgesloten / samengebonden) ten opzichte van PE (aarde) of N en L ten opzichte van de secundaire zijde. De secundaire zijde is daar waar je een veilige spanning verwacht, de 5 V van een USB-lader, 12 V of de 19 V van een laptopvoeding, noem maar op. Die secundaire zijde moet voldoende geïsoleerd zijn van de primaire zijde waar de N en L een potentiaal van 230 V hebben.

Bij het meten ten opzichte van de secundaire zijde dien je ook altijd de secundaire zijde kort te sluiten, of te wel de - en + samenbinden en die meten ten opzichte van N en L. Nogmaals, verkeerd gebruik van een (Megger) isolatieweerstandsmeter kan je apparatuur slopen en het kan potentieel dodelijk zijn. Het is een gereedschao voor vakmensen. Wanneer je niet exact weet hoe het werkt dan moet je die testapparatuur niet gebruiken.

Helaas wordt ik niet veel wijs van je opsomming 1, 2 en 3. Wellicht kun je het iets begrijpelijker formuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 10:49
FrankHe schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:52:

Bij gebruik van een isolatieweerstandsmeter dien je N en L altijd kort te sluiten anders verniel je je apparatuur.
Als je op 100 of 250V test aan de primaire kant maakt dat toch niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Goz3rr schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:19:
[...]

Als je op 100 of 250V test aan de primaire kant maakt dat toch niet uit?
Die spanningen zijn te laag om isolatieweerstand te kunnen testen. 250 V valt binnen de marge van 230 V + 10%. Een testspanning van 250 V laat als het goed is een isolatie zien van > 1000 mega Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FrankHe schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:52:
Helaas wordt ik niet veel wijs van je opsomming 1, 2 en 3. Wellicht kun je het iets begrijpelijker formuleren?
wellicht handig dat ik aardlek aangaf ipv zekering ;) maar anyway eind resultaat is totale uitval.

Dus bij string van stekkerblokken (situatie 1) slaat de aardlek er tussen 0min en 30min eruit, maar doe je alle apparatuur op "winkel" stekkerblokken (situatie 2) gebeurt er niks zelfs niet na 24 uur. en beide situaties gebruiken 3 draden (lees alles zit op geaarde stekkerblokken beide situaties)

Dus de storing zit in situatie 1, alleen ga je meten of er kortsluiting is tussen de 3 draden zie je niks

Beetje het zelfde "gevoel" als van de TS

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 18-12-2023 17:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
vso schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:33:
[...]

wellicht handig dat ik aardlek aangaf ipv zekering ;) maar anyway eind resultaat is totale uitval.

Dus bij string van stekkerblokken (situatie 1) slaat de aardlek er tussen 0min en 30min eruit, maar doe je alle apparatuur op "winkel" stekkerblokken (situatie 2) gebeurt er niks zelfs niet na 24 uur. en beide situaties gebruiken 3 draden (lees alles zit op geaarde stekkerblokken beide situaties)

Dus de storing zit in situatie 1, alleen ga je meten of er kortsluiting is tussen de 3 draden zie je niks

Beetje het zelfde "gevoel" als van de TS
Ah ok, dank voor de verduidelijking.

Het is per definitie een goed idee om maximaal twee stekkerblokken door te koppelen in verband met de overgangsweerstand van iedere verdere verbinding.

Wanneer een specifieke combinatie doorgekoppelde stekkerblokken een probleem geeft dan zou ik het in eerste instantie in die stekkerblokken zoeken. Haal er één voor één een stekkerblok uit en zie bij welke combinatie de situatie wel stabiel is. Het stekkerblok wat op dat moment is afgekoppeld zou dan logischerwijze de boosdoener moeten zijn geweest. Een stekkerblok dat is voorzien van een overspanningsbeveiliging en / of netfilter is in staat een lekstroom te genereren.

Het enige wat een aardlekschakelaar meet is de onbalans tussen fase (L) en nul (N) en die onbalans kan verschillende oorzaken hebben. De reden dat we aardlekschakelaars gebruiken is om ons mensen te beschermen tegen elektrocutie waarbij energie vloeit tussen fase (L) en aarde (PE) met jou er tussenin. Dit geldt voor installaties die toegankelijk zijn voor leken. In een professionele / industriële (IT) omgeving zul je niet zo snel een aardlekschakelaar tegenkomen aangezien deze vorm van beveiliging in die omgeving(en) niet noodzakelijk wordt geacht. Van vakmensen mag je verwachten dat ze op de hoogte zijn van veiligheidsvoorschriften ten aanzien van het werken met elektrische apparatuur. In huis of in een klein kantoor zou ik als het even kan wel een aardlekschakelaar blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FrankHe schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:14:
[...]

Het is per definitie een goed idee om maximaal twee stekkerblokken door te koppelen in verband met de overgangsweerstand van iedere verdere verbinding.

Wanneer een specifieke combinatie doorgekoppelde stekkerblokken een probleem geeft dan zou ik het in eerste instantie in die stekkerblokken zoeken. Haal er één voor één een stekkerblok uit en zie bij welke combinatie de situatie wel stabiel is. Het stekkerblok wat op dat moment is afgekoppeld zou dan logischerwijze de boosdoener moeten zijn geweest. Een stekkerblok dat is voorzien van een overspanningsbeveiliging en / of netfilter is in staat een lekstroom te genereren.

Het enige wat een aardlekschakelaar meet is de onbalans tussen fase (L) en nul (N) en die onbalans kan verschillende oorzaken hebben. De reden dat we aardlekschakelaars gebruiken is om ons mensen te beschermen tegen elektrocutie waarbij energie vloeit tussen fase (L) en aarde (PE) met jou er tussenin. Dit geldt voor installaties die toegankelijk zijn voor leken. In een professionele / industriële (IT) omgeving zul je niet zo snel een aardlekschakelaar tegenkomen aangezien deze vorm van beveiliging in die omgeving(en) niet noodzakelijk wordt geacht. Van vakmensen mag je verwachten dat ze op de hoogte zijn van veiligheidsvoorschriften ten aanzien van het werken met elektrische apparatuur. In huis of in een klein kantoor zou ik als het even kan wel een aardlekschakelaar blijven gebruiken.
Eruit halen is lastig, maar een beveiliging klinkt aannemelijk (ook voor de TS?)

als er componenten tussen de L,N of PE zit kan je die gewoon weghalen, teminste gezien de huidige stekkerblokken wel werken dan lijkt me dat wel "de oplossing"

In mijn geval (ook op zolder) heb ik een mini zekerings kast geplaatst zodat ik niet naar de MK moet wandelen als ik op zolder met elektra wil knutselen (lees PV omvormer)

onderstaande is beetje OT vandaar kleinere tekst
mijn zolder zat direct verbonden met CV, slaapkamer 1ste verdieping, TV woonkamer en keuken verdeeld over 2 groepen. die heb ik nu los getrokken en via 3 aparte kabels vanuit de MK naar zolder doorgekoppeld dus 1 kabels = 1:1 mk --> zekerings kast zolder --> rest zolder en de ander is vergelijkbaar maar dan voor de PV installatie, 3de word 3 fase voorbereiding

Als ik 3 fase aan ga laten leggen/aanschaffen oid dan kan de monteur alles controleren (dat ga ik niet zelf doen) maar dan ligt het er al

ik heb 12 groepen waarvan 7 voor de keuken 8)7 en 2 voor de rest van de woning zelfs de tuin zat op de woonkamer bizar genoeg.

Nu bij verbouwingen ben ik waar mogelijk alles beetje beter aan het aanleggen.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
vso schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:19:
[...]

Eruit halen is lastig, maar een beveiliging klinkt aannemelijk (ook voor de TS?)

als er componenten tussen de L,N of PE zit kan je die gewoon weghalen, teminste gezien de huidige stekkerblokken wel werken dan lijkt me dat wel "de oplossing"

In mijn geval (ook op zolder) heb ik een mini zekerings kast geplaatst zodat ik niet naar de MK moet wandelen als ik op zolder met elektra wil knutselen (lees PV omvormer)

onderstaande is beetje OT vandaar kleinere tekst
mijn zolder zat direct verbonden met CV, slaapkamer 1ste verdieping, TV woonkamer en keuken verdeeld over 2 groepen. die heb ik nu los getrokken en via 3 aparte kabels vanuit de MK naar zolder doorgekoppeld dus 1 kabels = 1:1 mk --> zekerings kast zolder --> rest zolder en de ander is vergelijkbaar maar dan voor de PV installatie, 3de word 3 fase voorbereiding

Als ik 3 fase aan ga laten leggen/aanschaffen oid dan kan de monteur alles controleren (dat ga ik niet zelf doen) maar dan ligt het er al

ik heb 12 groepen waarvan 7 voor de keuken 8)7 en 2 voor de rest van de woning zelfs de tuin zat op de woonkamer bizar genoeg.

Nu bij verbouwingen ben ik waar mogelijk alles beetje beter aan het aanleggen.
Hoe de situatie is met de doorgekoppelde stekkerblokken is mij nog niet helemaal helder. Veel apparaten op dezelfde groep kan resulteren in onvoorspelbare lekstromen.

Iedere geschakelde voeding bevat van zichzelf een netfilter, ook wel ontstoringsfilter genoemd en een stekkerblok kan eventueel zijn voorzien van een netfilter of overspanningsbeveiliging.

Een netfilter heeft van nature hele kleine lekstromen doordat radiostoring via de aarde wordt weggeleid / kortgesloten. Een PV-inverter bevat zulke netfilters en ook die kunnen lekstromen veroorzaken die de aardlekschakelaar aanspreken.

Opmerkelijke groepenverdelingen komen vaker voor dan je zou verwachten en het is in veel gevallen lastig om de situatie te verbeteren. Soms zit je gewoon vast aan een onoverzichtelijke installatie. Indien mogelijk kun je extra kabels trekken of wellicht minder fraai in kabelgoten langs de gevel, wat moet dat moet.

Bij buitenverlichting met ingegraven kabels in de tuin raad ik altijd aan om over te schakelen naar een veilige spanning van 12 V of 24 V omdat deze (galvanisch) is gescheiden van de 230 V netspanning. Hierdoor kunnen er geen lekstromen meer lopen en springt je aardlekschakelaar er nooit meer om die reden uit.

Wellicht Enigszins off-topic ten opzichte van de OP van TS maar desalniettemin denk ik wel relevant in deze context.
Persoonlijk gaat bij buitenverlichting mijn voorkeur uit naar AC boven DC. Een kleine ringkerntransformator van 80 VA volstaat doorgaans om een dozijn LED lampen in de tuin te voeden. In de bekende (buitenlandse) webshops kun je 12 V en 24 V LED lampen vinden met E27 schroeffitting die prima in je bestaande buitenarmaturen passen. Let wel op dat Watt en VA niet hetzelfde zijn, een ingewikkeld technisch verhaal over arbeidsfactor van apparatuur op AC. Houdt voor de zekerheid het volgende aan, 1 Watt ≈ 2 VA. Voorbeeld, 12 LED lampen van elk 4 Watt is in totaal 48 Watt, een transformator van 50 VA is dan niet voldoende, neem in dat geval een ringkerntransformator van 80 VA. Op je energierekening zul je een verbruik van iets boven de 50 Watt zien. De reden om voor een ringkerntransformator te kiezen is een grote betrouwbaarheid bij relatief lage verliezen. Een geschakelde DC-voeding is ook mogelijk maar die zijn een stuk gevoeliger voor storing waardoor ik deze persoonlijk niet zo snel zou kiezen voor het voeden van tuinverlichting.

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Meet es de stroom die naar de aarde loopt. Zal je al wijzer van worden.
En wat ik hier boven allemaal lees over de megger aka isolatieweerstandmeter....
Dit toestel gebruik je om je installatie te testen en als je ervaring hebt kan je toestellen uitmeten...
Daarom hebben ze ook speciale meters.
Zelf heb ik een Fluke, en kan vanaf 50v metingen doen. Heb ook nog 1tje dat 10kVolt doet ;)

Hoe oud is je installatie?
Want een overactieve aardlek bestaat hoor...
Beter zou je es een aardlektester kopen
https://www.morssmitt.nl/...-aardlekschakelaar-tester
Dan kan je zelf wat verlies injecteren, als je dan start met 10mA en die vliegt er al uit...

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• RedPas
  • Nu online
FrankHe schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:14:
[...]

In de industrie is dit wel beveiligd hoor, alleen dan niet op 30 of 300mA, Maar 1A of zelfs 3A is normaal.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Wat zit er allemaal op die stekkerblokken? Ik kan had ook 'last' van een aardlekschakelaar. De oorzaak was de combinatie van 2 flinke beeldscherm voedingen + een flinke PC voeding. Als die in hetzelfde stekkerblok zitten en ik zet het blok aan dan gaat vaak de aardlek eruit. De oplossing voor mij was een losse schakelaar voor de PC zodat niet alle 3 de voedingen gelijktijdig aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
RedPas schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:21:
[...]

In de industrie is dit wel beveiligd hoor, alleen dan niet op 30 of 300mA, Maar 1A of zelfs 3A is normaal.
In een serverruimte ben ik zelf nog nooit aardlekschakelaars tegengekomen, wel op de wandcontactdoos waar ze de stofzuiger op aansluiten maar niet in een server rack. Zo'n rack en alles dat daar in zit is in beginsel allemaal klasse 1 (geaarde) apparatuur en dan volstaan correct gedimensioneerde kabels en zekeringautomaten. Bij een slechte spreidingsweerstand zou je nog een aardlekschakelaar kunnen toepassen maar dan doe je er denk ik beter aan om wat aardpennen bij te slaan en de aardingsweerstand omlaag te brengen.

• FrankHe
In een woonhuis daarentegen doe je er verstandig aan om aardlekschakelaars te gebruiken. In Nederland is het echter niet standaard om de technische installatie van een woonhuis periodiek te keuren waardoor het zomaar kan dat een aardlekschakelaar ongemerkt defect raak met als gevolg dat die gevoelig wordt en bij het minste of geringste eruit springt of juist helemaal niet meer op lekstromen reageert. Het eerste is vervelend en het tweede kan gevaarlijke situaties opleveren. In dat geval geldt, meten is weten. Er is niets irritanter dan (schijnbaar) willekeurig trippende aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldus1955
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-02 15:46
Ik heb een klant die al maanden een gelijkaardig probleem heeft als OP, maar de elektricien is wel bijna 10x langsgeweest...

In een kleine handelszaak:
Verliesstroomschakelaar valt ca 1-2x per dag (sommige dagen niet, soms 2-3x). Nooit op dezelfde momenten, nooit voorspelbaar.
- De verliesstroomschakelaar is al een paar keer vervangen door nieuwe
- We hebben al elke dag een verschillende stroomkring uitgezet (via de respectievelijke zekering), om zo per eliminatie de stroomkring te vinden die voor problemen zorgt. Dit heeft niets opgeleverd, het blijft gebeuren ongeacht welke kring uit staat.

De elektricien en zijn medewerkers weten niet meer wat proberen.
Heeft iemand ideeën? Zijn er bedrijven die 'lekopsporing' kunnen doen voor lekstroom? Zijn er toestellen die we kunnen zetten die eventueel iets kunnen loggen, om dichter bij de oorzaak te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:27
arnoldus1955 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:18:
Ik heb een klant die al maanden een gelijkaardig probleem heeft als OP, maar de elektricien is wel bijna 10x langsgeweest...

In een kleine handelszaak:
Verliesstroomschakelaar valt ca 1-2x per dag (sommige dagen niet, soms 2-3x). Nooit op dezelfde momenten, nooit voorspelbaar.
- De verliesstroomschakelaar is al een paar keer vervangen door nieuwe
- We hebben al elke dag een verschillende stroomkring uitgezet (via de respectievelijke zekering), om zo per eliminatie de stroomkring te vinden die voor problemen zorgt. Dit heeft niets opgeleverd, het blijft gebeuren ongeacht welke kring uit staat.

De elektricien en zijn medewerkers weten niet meer wat proberen.
Heeft iemand ideeën? Zijn er bedrijven die 'lekopsporing' kunnen doen voor lekstroom? Zijn er toestellen die we kunnen zetten die eventueel iets kunnen loggen, om dichter bij de oorzaak te komen?
Andersom werken, alles uitzetten en een dagje wachten en daarna iedere keer met 1 groep ? (bij voorkeur laten doen als je op vakantie bent ;) ). Zeker als het hele systeem oud is of niet zo heel netjes aangelegd kan ik me voorstellen dat je b.v. een lek hebt van de ene groep naar de andere. Als je er dan maar 1 van die 2 uitzet blijft het systeem op dezelfde manier afschakelen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Laatst online: 16-06 23:35
Gezien groep 10 helemaal door het huis loopt op meerdere plekken, al naar ventilatie en/of eventueel pompen op de groep gekeken?
Als de groepen er uit klappen, wat voor weer is het dan op dat moment?

Heb een vergelijkbaar probleem gehad, bleek toen de ventilatie-unit te zijn waar de kap vanaf gewaaid was en dus met regenbuien de regelaar onder water stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Momenteel heb ik ook nog niet de oorzaak gevonden.

Momenteel hebben we de groepen kleiner gemaakt dus een Megan Lange katrol kabel van zolder naar de woonkamer getrokken en nu de helft op een zeker andere groep gezet en dat lijkt nu nog goed te gaan.

Maar Dan nog zegt het niks want is het Dan een los apparaat dat teveel trekt en of is het nu samen opgeteld onder de 28Ma,

Nu kan ik gaan bekijken of elk apparaat dat nu bij de woonkamer groep opzit los testen.

Ik geef nog niet op als ik het weet licht ik jullie in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
wally1987 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:42:
Gezien groep 10 helemaal door het huis loopt op meerdere plekken, al naar ventilatie en/of eventueel pompen op de groep gekeken?
Als de groepen er uit klappen, wat voor weer is het dan op dat moment?

Heb een vergelijkbaar probleem gehad, bleek toen de ventilatie-unit te zijn waar de kap vanaf gewaaid was en dus met regenbuien de regelaar onder water stond.
Goede ga dit zeker meenemenern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Helaas, probleem deed vannacht weer voor.

Hoe kan ik de lekstroom op de aardlekschakelaar meten?

Is daar een tussenzet kastje voor?

Ik Wil nu uitsluiten of er Wel echt 30ma + erop staat.

Mag dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goz3rr
Stroomtang om de nul- en fasedraad klemmen, de stroom die je dan meet is de lekstroom. Je zult alleen wel eentje moeten hebben die gevoelig genoeg is om kleine stromen van een paar mA kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Goz3rr schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:29:
Stroomtang om de nul- en fasedraad klemmen, de stroom die je dan meet is de lekstroom. Je zult alleen wel eentje moeten hebben die gevoelig genoeg is om kleine stromen van een paar mA kunnen meten.
Net gedaan meet 0,03
denk dus 3ma.

alleen dit is nu dus een moment opname, eigenlijk wil ik dit kunnen loggen en zien of er daadwerkelijk 20ma+ op komt te staan.

Experts wijzen allemaal op vocht ze hebben niks gevonden.. maar denken wel een vocht issue.

extra info:
Er zit een nest thermostat tussne de kachel en het stroom.

Gisteren avond is voor het eerst de kachel even aangezet in lange tijd niet meer aangehad.

Dit misschien een doosboener? als ik kijk naar wattage zie ik dat de kachel maar maximaal 35w heeft gebruikt en toen een daling naar 3 watt.

[ Voor 45% gewijzigd door R.G op 05-08-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goz3rr
R.G schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:33:

Net gedaan meet 0,03
denk dus 3ma.
0,03A is 30mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Excuses het is0,003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:26
R.G schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:51:
Helaas, probleem deed vannacht weer voor.
Je had een zooitje apparaten toch op een haspel gezet op een andere groep? Welke groep is er nu uitgeklapt?
Hoe kan ik de lekstroom op de aardlekschakelaar meten?

Is daar een tussenzet kastje voor?

Ik Wil nu uitsluiten of er Wel echt 30ma + erop staat.
Misschien is dit een beetje een botte manier van aanpakken, maar wat nou als je een aardlekschakelaar met een lagere uitschakelwaarde op die stekkerdoos zet? Je hebt bijvoorbeeld deze aardlekschakelaar, als je nou deze tussen de stekker van de stekkerdoos en de stekkerdoos zelf plaatst, en je zet je apparaten aan, zal je snel genoeg zien of die apparaten samen al meer dan 10mA (of niet) aan lekstroom veroorzaken.

Het is niet echt een meting zoals je vraagt, maar het is wel een manier om te bepalen of er wel/niet meer dan 10mA aan lekstroom op een groep zit. Als dit je probleem is, zal deze veel sneller en vaker uitschakelen dan de aardlek in je meterkast, dat maakt het storingzoeken een heel stuk eenvoudiger.

Je zou ook de aardlekautomaat in de zekeringkast (tijdelijk) kunnen vervangen met een exemplaar met een lagere uitschakelstroom, zoals deze. Maar laat dit alsjeblieft wel doen door iemand die aan meterkasten mag sleutelen, en ga niet zelf lopen hannesen! Daarom lijkt mij de eerder genoemde optie beter geschikt.
R.G schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:33:
[...]
Er zit een nest thermostat tussne de kachel en het stroom.

Gisteren avond is voor het eerst de kachel even aangezet in lange tijd niet meer aangehad.

Dit misschien een doosboener? als ik kijk naar wattage zie ik dat de kachel maar maximaal 35w heeft gebruikt en toen een daling naar 3 watt.
Een kacheltje van 35 watt ga jij niets van merken. Een klein luchtkacheltje verbruikt al snel zo'n 600W. Dus ik weet niet hoe betrouwbaar je meting van 35W is...

Heb je inmiddels nou al een schema van de groepen en welke stopcontacten daarop aangesloten zijn?

[ Voor 41% gewijzigd door naarden 4ever op 06-08-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

naarden 4ever schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:53:

Een kacheltje van 35 watt ga jij niets van merken. Een klein luchtkacheltje verbruikt al snel zo'n 600W. Dus ik weet niet hoe betrouwbaar je meting van 35W is...
Ik denk dat hij de CV bedoeld, een stukje elektronica en mogelijk een pomp.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:26
memphis schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Ik denk dat hij de CV bedoeld, een stukje elektronica en mogelijk een pomp.
Dat zou heel goed kunnen. Scherp, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Denk dat dit ook ondertussen beter in DEI past dan MME.

Heb er ook een wat logischer titel van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
naarden 4ever schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

Je had een zooitje apparaten toch op een haspel gezet op een andere groep? Welke groep is er nu uitgeklapt?

[...]

Misschien is dit een beetje een botte manier van aanpakken, maar wat nou als je een aardlekschakelaar met een lagere uitschakelwaarde op die stekkerdoos zet? Je hebt bijvoorbeeld deze aardlekschakelaar, als je nou deze tussen de stekker van de stekkerdoos en de stekkerdoos zelf plaatst, en je zet je apparaten aan, zal je snel genoeg zien of die apparaten samen al meer dan 10mA (of niet) aan lekstroom veroorzaken.

Het is niet echt een meting zoals je vraagt, maar het is wel een manier om te bepalen of er wel/niet meer dan 10mA aan lekstroom op een groep zit. Als dit je probleem is, zal deze veel sneller en vaker uitschakelen dan de aardlek in je meterkast, dat maakt het storingzoeken een heel stuk eenvoudiger.

Je zou ook de aardlekautomaat in de zekeringkast (tijdelijk) kunnen vervangen met een exemplaar met een lagere uitschakelstroom, zoals deze. Maar laat dit alsjeblieft wel doen door iemand die aan meterkasten mag sleutelen, en ga niet zelf lopen hannesen! Daarom lijkt mij de eerder genoemde optie beter geschikt.

[...]

Heb je inmiddels nou al een schema van de groepen en welke stopcontacten daarop aangesloten zijn?
Kom er later op terug met een uitgebreidt antwoord en ja heb al veel meer in kaart en goede optie ik ga zon ding aanschaffen en dat indedaad eens testen.

Jullie horen van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
edit:
nog geen tijd gehad en komende tijd ook nog niet maar heb het op de todo staan,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Topic schopje,

Update:
Alles is in kaart gebracht.

Ik ga dit aanschaffen vandaag:
Aanrader?

https://www.eleshop.nl/un...on-resistance-tester.html

Ik ga testen of de bedrading nog in order is.
Dit is tevens ac DC dus kan Dan ook DC apparaten doormeten.

Weer viel de aardlek eruit en ook groepen.

Vreemde is / was het was zonnig 11:00 amper apparateur aan en een maximale belasting in wattage 1678 watt over alles dus meting op hoofd ader stroom bij de meterkast.

Wat mij opviel:
Ik heb aan de voordeur een slimme deurbel. Als ik op de bel druk valt het apparaat complete uit af en toe. Dan gaat de bel en meteen lampje uit en kan ik niet op nieuw drukken. Duurt Dan even. De bel loopt op ac trafo 18-21v

Vreemd? Maar heb gekeken dit was niet op het moment dat de stroom uitviel.

Het blijft raar, ook omdat ik dus groepen door heb gelust.

Daarmee bedoel ik de zolder label met een haspel op een andere groep heb gezet. Dit ging 4 maand prima tot gistern morgen....

Dus Dan lijkt dit ook een andere issue? Of is de zolder nog slechter gewoorden een apparaat daar waardoor de lek strooom nog hoger is en nu een groep wissel niet meer werkt?

Hardnekkig issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
R.G schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:41:
Topic schopje,

Update:

Ik ga dit aanschaffen vandaag:
Aanrader?

https://www.eleshop.nl/un...on-resistance-tester.html

Ik ga testen of de bedrading nog in order is.
Dit is tevens ac DC dus kan Dan ook DC apparaten doormeten.
Alles is dus in kaart gebracht, Wat zit er allemaal op de bewuste groep aangesloten?

Die 'megger'' kan behalve de isolatieweerstand ook wissel- en gelijkspanning meten.
Ik heb je topic doorgelezen. Gezien je elektrotechnische kennis lijkt het mij niet verstandig om met dit apparaat aan de slag te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door devriesjande op 15-05-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
devriesjande schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:16:
[...]

Alles is dus in kaart gebracht, Wat zit er allemaal op de bewuste groep aangesloten?

Die 'megger'' kan behalve de isolatieweerstand ook wissel- en gelijkspanning meten.
Ik heb je topic doorgelezen. Gezien je elektrotechnische kennis lijkt het mij niet verstandig om met dit apparaat aan de slag te gaan.
Ja van alles, consoles, PC , nas, scherm , opladers etc

Is het zo gevaarlijk Dan?

Gewoon alle apparatuur uit de sockets Halen en aardlek erop en groepen uit.

Dan meten door spanning in de stroom lijn te stoppem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
R.G schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:57:
[...]

Ja van alles, consoles, PC , nas, scherm , opladers etc

Is het zo gevaarlijk Dan?

Gewoon alle apparatuur uit de sockets Halen en aardlek erop en groepen uit.

Dan meten door spanning in de stroom lijn te stoppem
Wat bedoel je met ''Dan meten door spanning in de stroom lijn te stoppem"?

Als je niet weet wat je doet dan kan je zomaar apparatuur opblazen.

Als ik lees dat niet alleen de aardlekschakelaar, maar tegelijkertijd ook groepen uitvallen, dan is er iets grondig mis met je installatie. Het is gewoon niet mogelijk dat er verschillende groepen tegelijkertijd uitvallen. Of er zitten kruisingen tussen fase en nul van verschillende groepen.
Het is vaker gevraagd, maar plaats hier eens een foto van je groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Oke probeer ik vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Probleem:
De airco buiten unit mag niet uitgaan zit op aparte groep. Maar kan ik Dan wel de insulation tester toepassen?

Ik will het wel gaan doen, vanavond komt foto van meterkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
R.G schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:02:
De airco buiten unit mag niet uitgaan zit op aparte groep. Maar kan ik Dan wel de insulation tester toepassen?
Oei oei... kijk eerst even of die tester er wel tegen kan dat hij 230V ingevoed krijgt op z'n meetpennen.
Zoniet ==> dikke handschoenen en dikke rubberen zolen dragen

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-06 10:35
zet de werk schakelaar van je airco eens uit, kijk of het dan goed blijf.

Mogelijk maakt je Airco namelijk kort sluiting.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
De airco zit op een aparte groep.
De airco mag niet uit want als ik dat doe, kan ik het niet meer aandoen daarvoor moet een monteur Komen blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-06 06:51
R.G schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:02:
Probleem:

Ik will het wel gaan doen, vanavond komt foto van meterkast
Is het nog gelukt met die foto?

En ben wel benieuwd, heb je bij de apparatuur op de groepen gekeken naar verbruik of aansluitwaarde?

Heb je 1 fase x40 of 3fase 3x25 (of 35)

Heb je oudere apparatuur in huis?
Heb je met een verbruiksmeter alles nagekeken op daadwerkelijk verbruik?

Je stelt ook, dat je ca. 1,5 tot 2 jaar geleden de kast hebt laten vervangen.
Zijn daarbij nog schakelaars uit de oude kast 1 op 1 naar die nieuwe kast overgezet (mogelijk omdat ze nog redelijk nieuw waren)

Dat een kast vrij nieuw is en 1,5 jaar goed gewerkt heeft is mooi. Maar geen garantie dat hij daarna nog steeds goed is. Je verwacht, dat hij nog goed is, omdat hij vrij nieuw is. Maar dat kan dan ook gelijk een blinde vlek zijn.

Is er na die 1,5 jaar een stroomstoring geweest, die een externe oorzaak had, waardoor mogelijk iets kapot is gegaan, wat nu op en af problemen geeft?
Is er gewerkt aan electra (vervangen/plaatsen van een wcd, reparatie van een stekker of wat ook maar)

Een manier om te kijken, wat bepaalde apparaten/combinaties en/of je lampen gebruiken is het uitlezen van je meter.

Heb je daar nog afwijkingen of bijzonderheden aan gezien?

Excuus als sommige vragen al gesteld zijn en/of overbodig lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyKzAhtc7cJOB15772O-pI9D3-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkBiFnZhn1ZWIzRLH3CV9cBk.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het zou helpen als je de kap er eerst even afhaalt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Hoe doe ik dat en is dat veilig?

Als ik een groep uitzet en Dan met de insulation meter daarop meet. Is dat oke en veilig?

De link van eleshop is een ac DC type.

Kan ik daar Dan losse dc apparaten mee testen bijvoorbeeld:

Mobile phone
Een usb adapter
Een usb drive

Dat is DC stroom toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
Ik heb al eerder geschreven dat je er af moet blijven. Je weet niet waar je mee bezig bent.
Je mobile telefoon kan je prima testen met een megger. Daarna kan je hem weggooien.

Je schreef eerder dat groep 10 regelmatig uitvalt.
Groep 10 is een normale automaat en valt dus alleen uit als er kortsluiting is , of als er voor langere tijd meer dan 16A doorgaat . Dat is dus geen aardfout.
Op welke groep zit de airco die je niet uit kan zetten? Ook al zo'n vreemd verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Airco is nr 11 new erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
devriesjande schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:59:
Ik heb al eerder geschreven dat je er af moet blijven. Je weet niet waar je mee bezig bent.
Je mobile telefoon kan je prima testen met een megger. Daarna kan je hem weggooien.

Groep 10 is een normale automaat en valt dus alleen uit als er kortsluiting is , of als er voor langere tijd meer dan 16A doorgaat . Dat is dus geen aardfout.
Op welke groep zit de airco die je niet uit kan zetten? Ook al zo'n vreemd verhaal.
Waarom kan je telefoon dood gaan Dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Omdat je meet met een spanning van 500 of 1000 Volt. Daar kan de electronica slecht tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Ah zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
is het niet zo dat, je gerust 1000v met de megger door een teleloon dc punten kan sturen zolang er maar haast geen ampere achter zit of heel laag stroom.

Want na mijn begrip test je hiermee of een lijn nog goed is, dus je stopt 1000v erin en dat apparaat meet geen weerstand of heel laag dus een goede directe verbinding?

Of waarvoor dient het anders?

Volgens mij test het dus of een lijn goed is en geen oneindige weerstand heeft of juist weerstand heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:33

Cheezus

Luiaard

Nee, dat bestaat niet. Je mist gewoon basis kennis van elektrotechniek. Dat is niet erg maar neem het advies dan ten harte om niet zelf aan een installatie te prutsen. Je kan een hoop schade aan apparatuur of jezelf veroorzaken als je niet weet wat je aan het doen bent..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotje1
Misschien is dit het antwoord?

Ik heb bij elektramat de configurator gepakt om te kijken, wat die zou zeggen over jouw groepenkast.

Gezien de 4polige hoofdschakelaar lijkt jouw meterkast in deze een 3 fase kast.
Een 1fase kast zou eerder een 2polige hoofdschakelaar hebben.

https://www.elektramat.nl...&gad_campaignid=278917133

Jij hebt op jouw kast
8 x 16A 1P + 1N Bkar
1x 8A beltrafo
1x hoofdschakelaar 40A 2P

2 x aardschakelaar 20A 30Mh 2P
1x airco 20A C 30ma

De link is een kast ZONDER die aansluiting voor de airco.
En dan valt mij op, dat ik een waarschuwing in beeld krijg, zodra ik een groep toevoeg... Dat gebeurt al bij het toevoegen van een 16A 1P+!N groep.

De waarschuwing die ik krijg is, dat er 1 aardlekschakelaar te weinig is.

Bij een kleine zoek krijg ik dan te zien, dat er maximaal 4 groepen op een 2 polige aardlekschakelaar mogen worden aangesloten, ongeacht of de kast een 1fase of 3fase kast is.

Jij hebt 2x 4 (16a) groepen en 2 2-polige aardlekschakelaars

Op welke aardlekschakelaar zit dan die airco aangesloten? Mogelijk heb je simpelweg een extra aardlekschakelaar nodig?

De configurator met dezelfde samenstelling die jij hebt, zij het dat in dit voorbeeld er een 1x 16A 1P +1N groep is toegevoegd ipv jouw 20A C 2P airco groep.

edit.. bovenstaande is mogelijk compleet niet van toepassing,
nader onderzoek leert, dat jouw 11/airco een aardlekautomaat is.

Weet je heel zeker, dat jouw airco hierop aangesloten is?
https://www.elektramat.nl...gad_campaignid=1644748055 << wat extra info over aardlekautomaat

Gezien de 4 polige hoofdschakelaar... Heb je een 3fase of 1 fase aansluiting? Staat er op je rekening 1x40 of 3x25 ?

Welke airco heb je? model/tech specificaties?

Kook je elektrisch of gas? Indien inductie/elektrisch, wat is de aansluitwaarde van je kookplaat?

[ Voor 29% gewijzigd door lotje1 op 24-05-2025 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Als je naar de codering onder de hoofdschakelaar kijkt is dit waarschijnlijk van oorsprong een 1 fase kast. En later, misschien bij het plaatsen van de aardlekautomaat, omgebouwd naar 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 07:13
Het is waarschijnlijk een super simpele oorzaak waar nu al tig reacties over en weer van komen omdat TS de ballen verstand heeft van stroom/elektra.

In 9/10 gevallen is het oorzaak apparaat wat verstopt zit of iedereen is vergeten.
Een muurfan, een boiler, plintboiler.

In 1/10 keer zit het in de installatie. Dan kan dat zijn na schroeven of boren in plafond of wand.
En in een kleinste geval een verbinding in een lasdoos.

Wat je ook vaker ziet is een oude groepenkast, waar de nul zo nu en dan niet gescheiden is in de groepen. En die wordt omgebouwd naar automaten met 0.03A aardlek. Of textielen draden in stalen buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:37
Technician- schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:45:
Het is waarschijnlijk een super simpele oorzaak waar nu al tig reacties over en weer van komen omdat TS de ballen verstand heeft van stroom/elektra.

In 9/10 gevallen is het oorzaak apparaat wat verstopt zit of iedereen is vergeten.
Een muurfan, een boiler, plintboiler.

In 1/10 keer zit het in de installatie. Dan kan dat zijn na schroeven of boren in plafond of wand.
En in een kleinste geval een verbinding in een lasdoos.

Wat je ook vaker ziet is een oude groepenkast, waar de nul zo nu en dan niet gescheiden is in de groepen. En die wordt omgebouwd naar automaten met 0.03A aardlek. Of textielen draden in stalen buis.
Wat bedoel je met nul gescheiden in de groepen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:01
Soms zit er ergens een verbinding tussen de nul, in de nieuwe situatie tussen 2 verschillende groepen.
Als deze 2 groepen achter verschillende aardlekschakelaars zitten en je gaat vermogen afnemen op 1 van deze 2 groepen tript 1 van de 2 aardlekschakelaars (of allebei).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Ik zal alles zo doorlezen en de kap eraf halen.

Ik zit wel te denken om een electricien te laten komen..
Dan als hij of zij wat vindt, dan zal ik hier updaten.

De eleshop inuslatietester skip ik voor nu, hoewel ik het wel gaaf vindt om te leren en het te proberen.
Maar teveel ellende als de airco uit moet, want als de airco uitgaat dan moet er een airco tech komen om het weer aan te zetten. Blijkbaar kunnen wij dat niet zelf geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Rekening zou ik zo checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Groepenkast vervangen:
220 x 330
1 hoofdschakelaar 4P/40A
2 Aardlekschakelaar 2P/40A/0.03
6 Groepen 16A
1 alamat c20 groep Airco
1 aparte groep B16 Garage

Dit staat op de rekening, ook nog groepenkast is voorbereidt voor zonne collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Jim423 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:35:
Soms zit er ergens een verbinding tussen de nul, in de nieuwe situatie tussen 2 verschillende groepen.
Als deze 2 groepen achter verschillende aardlekschakelaars zitten en je gaat vermogen afnemen op 1 van deze 2 groepen tript 1 van de 2 aardlekschakelaars (of allebei).
Hoe test ik dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Dat hoef je niet te testen.
Als er twee nuladers van verschillende groepen verbonden zijn dan zou er veel vaker een aardlekschakelaar uitschakelen.
Jouw probleem is het uitschakelen van groep 10.
Dan zit er ergens rottigheid in die groep.

Wat zit er allemaal aangesloten op groep 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:46
lotje1 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 02:59:
Misschien is dit het antwoord?

Ik heb bij elektramat de configurator gepakt om te kijken, wat die zou zeggen over jouw groepenkast.

Gezien de 4polige hoofdschakelaar lijkt jouw meterkast in deze een 3 fase kast.
Een 1fase kast zou eerder een 2polige hoofdschakelaar hebben.

Jij hebt op jouw kast
8 x 16A 1P + 1N Bkar
1x 8A beltrafo
1x hoofdschakelaar 40A 2P

2 x aardschakelaar 20A 30Mh 2P
1x airco 20A C 30ma

De link is een kast ZONDER die aansluiting voor de airco.
En dan valt mij op, dat ik een waarschuwing in beeld krijg, zodra ik een groep toevoeg... Dat gebeurt al bij het toevoegen van een 16A 1P+!N groep.

De waarschuwing die ik krijg is, dat er 1 aardlekschakelaar te weinig is.

Bij een kleine zoek krijg ik dan te zien, dat er maximaal 4 groepen op een 2 polige aardlekschakelaar mogen worden aangesloten, ongeacht of de kast een 1fase of 3fase kast is.

Jij hebt 2x 4 (16a) groepen en 2 2-polige aardlekschakelaars

Op welke aardlekschakelaar zit dan die airco aangesloten? Mogelijk heb je simpelweg een extra aardlekschakelaar nodig?

De configurator met dezelfde samenstelling die jij hebt, zij het dat in dit voorbeeld er een 1x 16A 1P +1N groep is toegevoegd ipv jouw 20A C 2P airco groep.

edit.. bovenstaande is mogelijk compleet niet van toepassing,
nader onderzoek leert, dat jouw 11/airco een aardlekautomaat is.

Weet je heel zeker, dat jouw airco hierop aangesloten is?
https://www.elektramat.nl...gad_campaignid=1644748055 << wat extra info over aardlekautomaat

Gezien de 4 polige hoofdschakelaar... Heb je een 3fase of 1 fase aansluiting? Staat er op je rekening 1x40 of 3x25 ?

Welke airco heb je? model/tech specificaties?

Kook je elektrisch of gas? Indien inductie/elektrisch, wat is de aansluitwaarde van je kookplaat?
Er is geen aardlek te weinig. Hij heeft 8 installatie automaten van B16 10kA. Verdeeld over 2 aardleks 40A/2P/30mA . Daarnaast zit er een aardlekautomaat C20/2P/30mA. Gevoed door een hoofdschakelaar 4P/40A die waarschijnlijk op alle drie de fase is doorverbonden. Wat hij moet doen is met een megger de iso weerstand meten. De Airco kan hij gewoon spannings vrij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:56
devriesjande schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:59:

Eens met het eerste, maar een megger is een merknaam en van isolatieweerstandmeters (megger toevallig) bestaan er ook meters waarmee je met lagere spanning kunt meten. Ik heb jarenlang gevaren en gebruikten ze regelmatig om aardfouten te vinden in ons automatiseringssysteem.

https://www.euro-index.nl/images/products/1006-738-0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:46
Antonl91 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:09:
[...]

Eens met het eerste, maar een megger is een merknaam en van isolatieweerstandmeters (megger toevallig) bestaan er ook meters waarmee je met lagere spanning kunt meten. Ik heb jarenlang gevaren en gebruikten ze regelmatig om aardfouten te vinden in ons automatiseringssysteem.

https://www.euro-index.nl/images/products/1006-738-0.jpg
Een Megger is inderdaad een merk. Maar je hebt ook isolatie weerstand meters van Fluke bijvoorbeeld. Een E-installatie moet je spanningsloos en zonder of uitgeschakelde apparatuur doormiddel van een werkschakelaar gemeten worden met een spanning van 1000 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:56
Jessez schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:45:
[...]

Een Megger is inderdaad een merk. Maar je hebt ook isolatie weerstand meters van Fluke bijvoorbeeld. Een E-installatie moet je spanningsloos en zonder of uitgeschakelde apparatuur doormiddel van een werkschakelaar gemeten worden met een spanning van 1000 volt
Je hebt het denk ik over een standaard voor het meten van de bekabeling? Want dat is verder niet zo relevant voor het opsporen van een aard fout in elektrische apparatuur (230V).

Daar kun je gewoon 250 volt voor gebruiken en dan moet de werkschakelaar juist aanblijven staan en je moet in gedachten houden dat sommige delen van het apparaat misschien geen verbinding hebben met wat je meet. Als je bijvoorbeeld de bekabeling naar een motor meet, met een relais ertussen dan moet je ná het relais meten, maar datzelfde geld voor een verwarmingelement in een oven. Als die door een thermostaat gescheiden is kan de isolatiemeter oneindig aangeven terwijl de weerstand naar aarde bij wijze van 0MOhm kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
Jessez schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:44:
[...]

Er is geen aardlek te weinig. Hij heeft 8 installatie automaten van B16 10kA. Verdeeld over 2 aardleks 40A/2P/30mA . Daarnaast zit er een aardlekautomaat C20/2P/30mA. Gevoed door een hoofdschakelaar 4P/40A die waarschijnlijk op alle drie de fase is doorverbonden. Wat hij moet doen is met een megger de iso weerstand meten. De Airco kan hij gewoon spannings vrij maken.
klopt van die aardlekautomaat, dat had ik er als edit al bijgezet ;)

Evengoed laat ik het verhaal er wel staan, mijn eerste gedachte hierin was dan wel fout, maar wellicht brengt het anderen op ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Wat nu? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Antwoord geven op mijn vraag. Wat zit er allemaal aangesloten op groep 10?

Je zou ook de uitgaande bedrading van groep 4 en groep 10 om kunnen wisselen en afwachten of het probleem dan naar groep 4 verhuist.
Maar daarvoor moet je gezien je ervaring met elektriciteit wel eerst de hoofdschakelaar uitzetten. En dat kan niet omdat ook de airco dan uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
devriesjande schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:15:
Antwoord geven op mijn vraag. Wat zit er allemaal aangesloten op groep 10?

Je zou ook de uitgaande bedrading van groep 4 en groep 10 om kunnen wisselen en afwachten of het probleem dan naar groep 4 verhuist.
Maar daarvoor moet je gezien je ervaring met elektriciteit wel eerst de hoofdschakelaar uitzetten. En dat kan niet omdat ook de airco dan uitvalt.
Volgens mij heb ik dat al eens gedaan,
Maar ik heb nog niet alles van groep 10 in kaart, het is lastig te pinpointen.

maar nassen, consoles, 3d printer , lampen, usb laders, etc van alles.

Als ik dit vandaag bestel of aankomende week.

UT501A LCD Digitale Isolatie Multimeter Isolatie Tester Meter Megohmmeter

De airco schakelaar toch omzet i.v.m. komende week niet zo warm?

Kan ik dan wat testen doen voor ons om factoren of mogelijkheden uit te gaan sluiten?

Zolang ik de hoofschakelaar uitzet en zorg dat mijn handen alleen de geisoleerde meet draden vasthou dan is het niet zo gevaarlijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Oftwel: raden jullie mij nu aan om zon apparaatje te bestellen zodat ik kan meten.

Hoewel ik dus ook las over de relais met een keuken oven , dat heb ik denk ik wel?

Maar kan ik niet alleen eerst groep 10 bijvoorbeeld meten?

Ik ben wel bang dat bij de begin van electriciteit aanleggen en het bouw van het huis misschien inderdaad wel groepen zijn doorverboden ofzoiets?

Want op groep 10 zit ook bepaalde apparatuur dat helemaal beneden staat, terwijl er ook op zolder apparaatuur op groep 10 zit kwam ik achter.

Ook heb ik ooit geconstanteerd dat er achter de tv meubel een stekker doos was gesmolten inclusief de kabel in de muur die heb ik eraf gehaald en gebruik die verbinding niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
R.G schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:41:
Topic schopje,

Update:
R.G schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:28:
[...]
Volgens mij heb ik dat al eens gedaan,
Maar ik heb nog niet alles van groep 10 in kaart, het is lastig te pinpointen.
R.G schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:30:

Ook heb ik ooit geconstanteerd dat er achter de tv meubel een stekker doos was gesmolten inclusief de kabel in de muur die heb ik eraf gehaald en gebruik die verbinding niet meer.
Sorry maar dit is de laatste keer dat ik reageer.

We draaien in cirkels. Je begint nu weer over de aanschaf van een megger. Dit terwijl je totaal niet begrijpt hoe je met dat ding moet werken.

Op 15 mei zeg je dat alles in kaart is gebracht.
Als ik dan vraag wat er op groep 12 aangesloten zit dan weet je dat niet.

En als ik lees dat 'de kabel in de muur is gesmolten' dat kan ik je maar één advies geven: Bel een professionele installateur.
Pagina: 1 2 Laatste