PatrickC schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:19:
[...]
Ok… dat systeem is wel heel erg low end voor VPX 10.8. Ik verbaas me over dat de meeste kasten wel een acceptabele framerate halen. Jaren terug had ik een GTX 1070 GPU met Core i7 7700hq CPU en 32GB RAM en op dat systeem werd het op een gegeven moment erg lastig 60 FPS te halen bij een groot aantal (met name VPW) kasten. Ik vrees dan ook dat je de Die Hard kast niet acceptabel kunt gaan draaien. FPS stutters zijn ook ‘dodelijk’ in pinball, dus je wilt minimaal 60 FPS stabiel hebben normaal gesproken.
Ik eigenlijk ook wel maar op 1 of andere manier is het altijd wel een systeem geweest wat ondanks zijn ogenschijnlijke veroudering heel aardig kon meekomen, zeker nadat ik deze videokaart erbij had gehaald is het een zeer goed gebalanceerd systeem.
Voorbeeld van Visual Pinball:
VPW Medieval Madness geïnstalleerd, eerste keer opstarten met standaard ongewijzigde instellingen, de tafel draait zo’n 40fps met 4ms vertraging. Tafel afgesloten, naar grafische instelling, enkel de maximale texture size naar 4096 wat visueel geen enkel verschil maakt op 1080P, tafel opstarten en hoppa, strak 60fps en 0,2ms vertraging
Ben verder lekker bezig met de kast nalopen.
Nadat ik mijn PC erin heb gezet liep ik tegen een paar dingen aan:
- elektrische interferentie (verlopende horizontale lijnen) in de backglass monitor tijdens het spelen (niet in windows)
- storing in de audio
- en de boel werd behoorlijk warm, de enkele (zeer luidruchtige) 80mm fan voor air intake haalde niet veel uit. Het frame van de backglassmonitor werd boven de voeding zo heet dat ik hem nauwelijks aan kon raken.
De storing in de backglassmonitor heb ik opgelost door ook de voeding van mijn PC over te zetten. De oude gemonteerde voeding was 50watt minder en merkloos tegenover mijn OCZ. Mijn PC was trok denk ik toch wat meer vermogen dan de oude. De oude voeding heeft demontage ook niet overleefd, de dubbelzijdige tape was behoorlijk sterk, de hele behuizing is dubbelgevouwen.🙈
De audio storing heeft zijn oorsprong in de remote volume control PCB maar komt uiteindelijk ook uit de andere voeding denk ik. Ik had nog een RCA filter liggen uit een auto audioinstallatie en die werkt hier ook perfect voor tussen de volume PCB en de versterker.
En voor de koeling heb ik achterin 2x een 120mm fan gemonteerd, gaten even mooi CNC gefreesd op werk. Ziet er heel netjes uit, de boel loopt een stuk koeler en ben er heel blij mee zo:
Ben nog even aan het nadenken over de intake fan(s) en en backglass koeling, ik heb nog 120mm fans over maar 80mm fans passen exact in de ventilatieroosters die misschien dat daar nog een doosje van bestel.
Verder nog:
- PCB’s mooi op standoffs aan het monteren
- TV bedieningsknop paneel een vaste plek gegeven.
- begonnen met aarding aanleggen
- bedrading aan het opbinden, verplaatsen en vervangen/aanpassen.
- I-Pac naar de voorkant van de kast verplaatsen voor makkelijker toegang voor de knoppen aansluitingen met oog op toekomstige vervanging met een modernere controller.
- coin button naar de buitenkant verplaats (onder de start knop)
[
Voor 3% gewijzigd door
iwaarden op 18-09-2026 09:06
]