Als je Maurits Hendriks, met zijn staat van dienst, zo aanduidt, laat je nou niet echt zien kaas gegeten te hebben van de sportwereld.
De man heeft een behoorlijk palmares, en als je alleen maar uit wraakgevoelens (of iets dergelijks) zulke bewoordingen gebruikt, geef je ook niet echt blijk van hoe groepsmechanismen in clubs met een historie als Ajax werken.
Zoals ik eerder aangaf, klassiek ingroup/outgroup.
‘Omdat’ Hendriks van buiten de voetballerij komt ‘kan hij er niets van’, of zo.
Hij moest orde op zaken stellen, met de taak die er ligt (de club vanaf de huidige rokende puinhopen wederopbouwen), en hij zal vermoedelijk vakkundig tegengewerkt zijn door alle geledingen van de club die zich bedreigd voelden door een vakman die organisaties weet op te zetten.
Al die baantjesjagers met het mythologische ‘Ajax-DNA’ zullen van kiet af aan de hakken in het zand gezet hebben.
Op leeftijd, dus sowieso niet van ‘veranderen’, als ze het niet zelf bedacht hebben - ‘niet mijn idee, dus bij voorbaat slecht’.
Nooit iets anders gedaan, dus sowieso je bedreigd voelen.
‘Wat, komt zo’n hockeykakker mij vertellen hoe ik mijn werk moet doen?!?’
Etc., etc.
Ajax is sowieso door de jaren heen niet wars gebleken van nestbevuiling en verkettering van clubiconen, altijd een ‘bloedgroepenstrijd’, waarbij iconen gedesillusioneerd afhaakten en opstapten.
Als je de
Augiasstal wilt kuisen heb je een buitenstaander nodig die kleurenblind is voor de bloedgroepen en aan de slag gaat om zonder vooringenomenheid puin te ruimen.
In de oudheid was Herakles daar goed in, in het huidige tijdsgewricht, ben ik benieuwd of er überhaupt iemand bereid gevonden gaat worden om hier de bezem door te halen.
Hendriks was zo’n zwaargewicht. En die is volgens klassiek, traditioneel ingroup/outgroup-gebruik met het mes tussen de schouderbladen eruitgewerkt.
Hij heeft dus gewoon ook geen kans gehad, want geen volmacht. Als je zoiemand al laat bungelen, wordt het gewoon nooit wat.
Maar misschien is het nog niet te laat.
Volgende bezem!
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan