Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Hallo iedereen,

Ik wil zonnepanelen laten plaatsen op mijn (kleine) rijwoning (België). Ik vind online zeer uiteenlopende "gemiddelde prijzen". Vandaar mijn vraag, is dit een correcte prijs?

Ik heb een offerte binnengekregen voor het volgende:

- 9 panelen van 435 Wp = 3915 Wp
- Merk: Jinko Solar, all black, Tiger Neo-N Type
- Omvormer: Solis Hybride 3.6kW die ook geschikt is om evt later een thuisbatterij op aan te sluiten.
- Prijs incl. plaatsing en toebehoren, keuring, aanmelding bij netbeheerder, etc. door erkend RESCERT installateur.

Prijs: 7900 Euro excl. BTW.

Ik moet wel opmerken dat er een aantal zaken zijn die een hogere prijs zouden rechtvaardigen:

- Werken op 3 verschillende dakvlakken (1 schuin + 2 plat), met op alle daken ook nog eens meerdere dakvensters
- Kleine rijwoning, niet langs achter bereikbaar: alles moet door het huis gedragen worden.
- All black panelen = duurder?
- Kwaliteitsmerken (?) Jinko en Solis = duurder?
- Hoogrendementspanelen door beperkte oppervlakte = duurder?

Het punt is dat deze aannemer een vriend van een collega is, en ik weet dat die heel tevreden was van de plaatsing van zijn panelen. Aangezien zonnepanelen plaatsen inhoudt dat ze aan uw dak + elektrische installatie prutsen, wil ik dit niet zomaar door een of andere pipo laten doen die ik niet ken / vertrouw. Dus ik ben wel bereid om een meerprijs hiervoor te betalen...

Alle input is welkom, bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bijna €2 per Wp vind ik aardig aan de prijs, zelfs met keuring en 3 dakvlakken.

Maak vooral jezelf niet gek, je hoeft niet voor de verkoper te verantwoorden waarom het duur is.

Ik zou meerdere offertes opvragen en op basis daarvan een keuze maken.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04

Zenix

BOE!

Hier kan je een vergelijkbare setup maken:
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/

Dan zal je zien dat je rond de 3k zit qua materialen. Dus dan weet je wat de rest ongeveer kost.

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 19-09-2023 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
DaWizza schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:49:
Bijna €2 per Wp vind ik aardig aan de prijs, zelfs met keuring en 3 dakvlakken.

Maak vooral jezelf niet gek, je hoeft niet voor de verkoper te verantwoorden waarom het duur is.

Ik zou meerdere offertes opvragen en op basis daarvan een keuze maken.
Bedankt voor de feedback!

Je hebt gelijk. Ik vermeld er echter graag bij waarom het evt duurder zou kunnen zijn, aangezien het normaal is dat een installatie op een eenvoudig plat dak van een vrijstaand huis veel goedkoper is... ik hoor veel mensen roepen van bepaalde prijzen per Wp, maar je moet geen appelen met peren vergelijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:50
@lazer-duck-112 welke regio woon je, toevallig ben ik ook net in België wezen vergelijken en kom toch wat goedkoper uit uiteindelijk.

En 3 dakvlakken, dan 3 strings, maar Solis is meestal 2 strings, en heeft minimaal 4 panelen per string nodig.
Hoe gaat dat opgelost worden?

Heb je een situatieschets van je dak? Past er überhaupt niet meer? Wil je niet meer?

Ps, je panelen zijn glas-folie, en je omvormer is toch wat meer budget merk. (Meeste aanbieders boden deze of ander merk (SMA, HUAWEI, SOLAREDGE), waarbij dit model 500 euro goedkoper is).

Ik heb zelf een offerte gehad met deze jinko panelen en omvormer (16 stuks + 5 kw) voor 7000, verspreid over 2 dakdelen. Incl. Btw

[ Voor 75% gewijzigd door 99ruud99 op 19-09-2023 07:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
Voor NL is dit in ieder geval extreem veel te duur, nog niet dubbel maar gaat die kant op.

Weet niet of het in België algemeen wat duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
99ruud99 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:18:
@lazer-duck-112 welke regio woon je, toevallig ben ik ook net in België wezen vergelijken en kom toch wat goedkoper uit uiteindelijk.

En 3 dakvlakken, dan 3 strings, maar Solis is meestal 2 strings, en heeft minimaal 4 panelen per string nodig.
Hoe gaat dat opgelost worden?

Heb je een situatieschets van je dak? Past er überhaupt niet meer? Wil je niet meer?

Ps, je panelen zijn glas-folie, en je omvormer is toch wat meer budget merk. (Meeste aanbieders boden deze of ander merk (SMA, HUAWEI, SOLAREDGE), waarbij dit model 500 euro goedkoper is).
Bedankt voor de feedback!

Welke prijzen heb jij gezien?

regio Antwerpen centrum. (kan ook zijn dat de aannemer geen zin heeft om in het midden van stad te parkeren etc, en daarom zijn prijs te hoog gezet heeft, wie weet).

Inderdaad, dak is te klein, en ligt vol dakvensters, dus kunnen niet meer panelen op.

Goed om te weten dat Solis en Jinko niet echt topmerken zijn. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Offertes zonnepanelen in Belgie, graag advies.

Toevallig had ik ze al uitgetypt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:32
Solis en Jinko zijn geen top merken maar om ze nu weg te zetten als slecht en af te raden dat is ook weer kort door de bocht. Vergeet niet dat de omvormer ondersteuning heeft voor een batterij dus het zal een stuk duurder uitvallen. Verder kun je iets van een leg plan delen? Ik hoor 2 tot 3 dak helften worden de panelen hier op verdeeld? Zo ja dan kan ik niks anders aanraden dan micro omvormers. De prijs is ontzettend fors ik heb ze hier in Nederland voor de helft laten leggen en dat betrof ook Jinko panelen maar dan 8 stuks en een solis omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Even afgezien van de prijs, die ook voor Vlaanderen echt heel erg hoog is…

Ik denk dat het deze omvormer is: https://www.solisinverters.com/rhi_inverter1/27072.html

Die omvormer heeft minimaal 4 panelen per string nodig om te starten. Met 3 (ik neem aan verschillend georiënteerde) dakvlakken en 9 panelen kan dit dus technisch niet werken.

Polystring kan ook niet, daarvoor is de ingang stroom van deze omvormer te laag… die is aan laag überhaupt voor de panelen.

Deze offerte over de schutting gooien dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-05 02:59
Wilke schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:23:
Voor NL is dit in ieder geval extreem veel te duur, nog niet dubbel maar gaat die kant op.

Weet niet of het in België algemeen wat duurder is.
Het is wellicht niet goedkoop, maar extreem duur lijkt me wel wat overdreven.
Plaats anders een gelijkwaardige offerte waaruit blijkt dat het veel goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
DijkDude schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:25:
[...]

Het is wellicht niet goedkoop, maar extreem duur lijkt me wel wat overdreven.
Plaats anders een gelijkwaardige offerte waaruit blijkt dat het veel goedkoper kan.

Ook België, recent, en met meerdere lastige dakvlakken.

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-05 02:59
Wilke schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:21:
[...]

Ook België, recent, en met meerdere lastige dakvlakken.
A: dit is België dus dat kan ik moeilijk vergelijken.
B: zoals ik al zei, dit is niet "extreem" goedkoper

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
DijkDude schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:30:
[...]

A: dit is België dus dat kan ik moeilijk vergelijken.
B: zoals ik al zei, dit is niet "extreem" goedkoper
€1,15/Wp vind ik anders wel extreem veel goedkoper dan de €1,94/Wp van de TS

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:42
Zenix schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 00:51:
Hier kan je een vergelijkbare setup maken:
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/

Dan zal je zien dat je rond de 3k zit qua materialen. Dus dan weet je wat de rest ongeveer kost.
hier wordt wel btw gerekend over de panelen? maar dat is toch niet van toepassing? ook niet op de materialen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
In Belgie wel, 6% BTW hier.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04

Zenix

BOE!

boyette schreef op woensdag 20 september 2023 @ 06:04:
[...]

hier wordt wel btw gerekend over de panelen? maar dat is toch niet van toepassing? ook niet op de materialen..
Prijs in TS is exclusief btw, dus goed te vergelijken.

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 22:14
20 x Hyundai Mono Shingled Full Black HiE-S395VG € 290,76 € 5.815,20 21%
1 x SolarEdge 7K 3-fase (25 jaar) € 1.470,00 € 1.470,00 21%
20 x SolarEdge Power Optimizer S440 € 68,00 € 1.360,00 21%
1 x Montagesysteem € 1.000,00 € 1.000,00 21%
1 x BTW teruggave via Nationale Belasting Adviseurs
(kosteloos)

€ 0,00 € 0,00 21%

1 x Montage voor 20 panelen € 1.530,00 € 1.530,00 21%
4 x Meerprijs plat dak € 25,00 € 100,00 21%