Offertes zonnepanelen in Belgie, graag advies.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Goedeavond mede-tweakers.
Na een paar maanden geleden een huis gekocht te hebben en het voorschot (900 euro voor 3 maanden!) erg hoog te vinden, ga ook ik kijken naar zonnepanelen.

Het huis is energieklasse B.
Er zijn 4 airco's aanwezig van 2017 (3x Mitsubitshi Electric MSZ--SF20VA en 1x Mitsubitshi ingebouwde, die is groter maar zie geen sticker). Heb ze nog niet uitgeprobeerd buiten even aan te zetten om te testen.
Er is geen goede geschiedenis aanwezig qua verbruik, ik woon er 2 maanden en vorige bewoners hadden kinderdagopvang.

Ik heb zelf geen kennis qua merken, dus ik hoop op jullie input!

ps- als je je aanmeld op website voor offerte reageren er blijkbaar meer dan 3 bedrijven kwamen we achter... en we wilden ook niet mensen afwijzen.
Beschikbare (dak)ruimte
Er zijn 2 dakdelen; op 150 en 240 * Ozmut.
Voordak: 11.6m breed, 5.1m hoog, nok 3m.
Zijdak: 8.6m breed 5.1m hoog.
Dakhelling is 30*.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNXuSwKPdOoRMRTfjDNfilztPIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f1iezXSFbag6WYbb4rjddDq8.png?f=fotoalbum_large

Schematische weergave (Sunnydesign) van maximale aantal zonnepanelen, minder past natuurlijk ook.
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
Onbekend, geschat op 3500 kWh, maar indien overschot kan dit opgevangen worden met de airco's (bijverwarmen in winter/ koelen in zomer).
We koken op dit moment nog op gas, dit gaat naar elektrisch. -> Inductie op 1 fase?
We hebben een gas-CV, maar geen ruimte voor warmtepomp / elektrische boiler (is reeds door monteur bekeken).
Hebben (nog) geen plannen voor elektrische auto
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Richtlijn 7k, max 10k, zo veel mogelijk wegvangen van energierekening.
Wie gaat het project uitvoeren
Verschillende bedrijven hebben offerte gemaakt.
Bijhouden van data
Wel wat totaal systeem opbrengst is ivm aanzetten wasmachine etc, maar hoeft niet per paneel.
Reeds verkregen offertes
Bedrijf 1:
Aantal panelen6+66+10
paneelBauer BS108M10HBB-GG 420Bauer BS108M10HBB-GG 420
WP420420
omvormerGoodwe GW3600D-NSGoodwe GW5000D-NS
Prijs€ 7.343€ 8.929
Euro/WP€ 1,457€ 1,329
Bedrijf 2:
Aantal panelen6+10
paneelAmerisolar AS-7M120-BHC-455W
WP460
omvormerHuawei SUN2000L-4.6KTL-L1
Prijs€ 8.685
Euro/WP€ 1,180
Bedrijf 3:
Aantal panelen6+66+10
paneelJW SMART-E-GRID Series IIJW SMART-E-GRID Series II
WP415415
omvormerSolplanet 5000 (M)Solplanet 5000 (M)
Prijs€ 6.903€ 7.996
Euro/WP€ 1,386€ 1,284
Bedrijf 4:
Aantal panelen6+66+96+9
paneelTrinasolar TSM-DE09R.05Trinasolar TSM-DE09R.06Trinasolar TSM-DE09R.07
WP425425425
omvormerHuawei SUN2000L-4KTL-L1Huawei SUN2000L-4.6KTL-L1Solaredge SE5000HD wave + optimizers
Prijs€ 6.320€ 7.279€ 7.894
Euro/WP€ 1,239€ 1,142€ 1,238
Bedrijf 5:
Aantal panelen6+6
paneelAton ATS-MSB108-410
WP410
omvormerGoodwe GW5048D-ES
Prijs€ 6.226
Euro/WP€ 1,519
Bedrijf 6:
Aantal panelen6+6
paneelQCell PEAK M-G11+ 400
WP400
omvormerHuawei SUN2000L-4KTL-L1
Prijs€ 5.843
Euro/WP€ 1,217
Regio
Belgie (Limburg)
Vragen
1) Bauer schijnt goed merk te zijn, QCell en Trinasolar ook, hoe zit het met de rest?
2) De QCell panelen zijn glas-folie, is dat een probleem? Rest adviseert allemaal glas-glas
3) Ik kreeg veel Huawei geadviseerd (net als rest van straat heeft overigens). Soms solaredge, maar dan moet ik er ook optimizers bij zetten. Enkel 1 bedrijf (met Bauer panelen) raadt Goodwe aan, wat is daar kwaliteit van? (Ze hebben ook huawei, maar 700 euro duurder).
4) Hoeveel panelen adviseren jullie? Dak vol, of enkel eigen (verwacht) gebruik? Bijleggen zie ik niet snel gebeuren.

5) Ultieme vraag: welke offerte lijkt jullie wat? of geen van allen? - allemaal hebben ze 10 jaar garantie op omvormer en 25 of 30 jaar opbrengstgarantie / fabrieksgarantie.

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 29-09-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Huawei wordt in België veel gebruikt omdat ze al vrij lang op veel / alle modellen accu ondersteuning hebben - dat is een afweging om even te bevestigen en mee nemen. Ik heb van hen weinig detail in het hoofd.

De beste keuze lijkt mij bedrijf 2. Veel vermogen voor nette prijs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Bedankt voor de reactie alvast - dat maakt het makkelijker kiezen.
Misschien rare vraag; bedrijf 4 heeft een offerte met 6+9, voor 1.14 per wp, zijn die panelen minder goed of gewoon omdat het niet dak vol gelegd is? (Of omdat ze minder WP per paneel hebben).

Mij zeggen de merken helaas erg weinig, zoals je al eerder opgemerkt zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Kreeg net een extra mogelijkheid gestuurd - vraag me alleen af of dit nuttig is... behoorlijk duur, maar kwam wel goed over.

Aantal panelen6+6
paneelELAT-FB-SG-430
WP430
omvormerHuawei SUN2000L-4KTL-L1
Prijs7316
Euro/WP€ 1,418

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 04-09-2023 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Panelen zijn voor het grootste deel van de markt behoorlijk eenheidsworst.

Het vermogen wordt op standaard manier bepaald. Dus hoger getal is in de regel ook gewoon beter.

Ene bedrijf denkt er meer op te leggen dan andere… 6+10 oogt realistisch.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Wat zou beter zijn? 6+6 (eigen verbruik) of 10+6 (extra overdag, maar weinig thuis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Bedrijf 2 ben je het meest toekomstgericht. Voorbereid, als ik me niet vergis, op bijplaatsen accu.

Met accu ga je niet teveel hebben. Betekend dat je tot later in jaar wat nuttigs doet met accu.
Daarnaast verbruikt warmtepomp/airco/verwarmende airco de hele dag door voor het meest efficiënt draaien.
Veel zonnestroom verbeterd de businesscase zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Hmm oke, dus voornamelijk op toekomst gericht, en de omvormer is oke? (Begrijp nog niet volledig waarom ze allemaal 4.6 pakken ipv 5, als 5000w maximum is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik heb even geen laptop bij me voor knappe simulatie…

Maar je landgenoot Thomas Berger heeft een hele simpele tool waarmee je vermogen indicatief bepaald.

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Probleem is nogal wat het afhangt van het seizoen, in zomer top je al snel af, in winter niet.

Zou ik beter 9 panelen leggen op voorkant (15 in totaal) zodat ik wat minder aftop, of is dit juist nuttig in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Ondertussen ligt alles, 15 stuks, 6.4 kWP.
Installatie ging vlot, enige nadeel 2 mannen die niet goed Engels spraken, gelukkig kan google translate ook andere talen, gezien ze vragen hadden over tekening (stond wat fout ingetekend).
Wat jammer is: had gevraagd om de panelen uit te lijnen op het dak - ze liggen nu 2 dakpannen teveel naar de hoek, daardoor komen ze erg dicht bij de rand aan ene kant, en aan andere kant juist veel ruimte over (maar te weinig voor paneel extra).

Alleen achteraf toch raar gevoel; omvormer bleek al garantieperiode gestart te hebben in december vorig jaar...
Bedrijf gemaild: nee, niet tweedehands, maar vertraging op de boot. Garantieperiode gaat altijd lopen vanaf verzend datum.

Ik dacht altijd dat het vanaf opleverdatum is... of op z'n minst vanaf leverdatum aan consument.

@Ronald @fopjurist hebben jullie toevallig meer verstand hierover?

ps - ik ga ze niet alles van het dak laten halen, het ligt prima zo. (Alleen niet helemaal recht :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

99ruud99 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:25:
Alleen achteraf toch raar gevoel; omvormer bleek al garantieperiode gestart te hebben in december vorig jaar...
Bedrijf gemaild: nee, niet tweedehands, maar vertraging op de boot. Garantieperiode gaat altijd lopen vanaf verzend datum.

Ik dacht altijd dat het vanaf opleverdatum is... of op z'n minst vanaf leverdatum aan consument.

@Ronald @fopjurist hebben jullie toevallig meer verstand hierover?
Je hebt fabrieksgarantie en het recht op een deugdelijk product (de wettelijke garantie). Voor de fabrieksgarantie kan de verkoper zelf zijn voorwaarden en de ingangsdatum bepalen. Kijk de voorwaarden dus door wat er precies staat. Het recht op een deugdelijk product geldt in België voor twee jaar na levering, en alleen ten overstaan van de verkoper. Dat is wat de verkoper minimaal moet leveren.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
fopjurist schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:18:
[...]

Je hebt fabrieksgarantie en het recht op een deugdelijk product (de wettelijke garantie). Voor de fabrieksgarantie kan de verkoper zelf zijn voorwaarden en de ingangsdatum bepalen. Kijk de voorwaarden dus door wat er precies staat. Het recht op een deugdelijk product geldt in België voor twee jaar na levering, en alleen ten overstaan van de verkoper. Dat is wat de verkoper minimaal moet leveren.
Hmm, er staat enkel
Garantie
Panelen - 25 jaar productgarantie op de zonnepanelen. - 30 jaar Lineaire vermogensgarantie, 87%
rendement na 30 jaar. max daling van 0,35% per jaar. - Enkel Positieve toleranties +0 tot +5Wp op het
vermogen
Omvormer Huawei Omvormer Huawei: 10 jaar
Batterij
Montage 10 jaar garantie
Er wordt niet gespecificeerd tussen fabrieksgarantie of productgarantie - enkel dat zij het volledig uit handen nemen als er problemen zijn inclusief alle werkzaamheden.

maargoed, dan weet ik dus dat ik geen garantie heb, en dat het dus wel erg flauw is dat er vantevoren gemeld wordt dat je 10 jaar volledige garantie hebt...

dank voor het antwoord!
Pagina: 1