Hemingr schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:35:
Het rare is ook, de telefoon doet het verder prima, sterker nog ik tik dit bericht er op. Enkel vocht in de lens en, en de speaker is ook gaar kom ik net achter.
Maar zelfs als ik het vocht eruit krijg heb ik er weinig vertrouwen in. Vanavond maar een backup draaien en het een en ander overzetten naar een tijdelijk toestel (signal berichten).
Het blijft irritant. Apple beroept zich op “water resistent VS waterproof”.
Ik heb zelf veel ervaring met waterdichtheid standaarden in elektronica en simpelweg had dit geen probleem mogen zijn.
Apple begrijpt nog steeds niet zo goed hoe EU consumentenbescherming werkt, of wil het niet begrijpen. Zoals het maar één jaar fabrieksgarantie bieden terwijl alle andere telefoonfabrikanten netjes twee jaar doen, telkens Amerikaanse regels gebruiken bij non-conformiteit, en Apple Care pushen voor iets wat ze gratis zouden moeten doen.
Je telefoon is nog geen jaar oud, dus volgens Nederlands recht zal Apple na jouw melding nu moeten aantonen dat het vocht in jouw telefoon daar is gekomen door niet-normaal gebruik van jou. Jij hoeft op dit moment niets te bewijzen. Apple moet eerst aannemelijk maken dat je de telefoon langer dan 30 minuten lang of dieper dan 6 meter in water hebt gehad, of dat je de telefoon opzettelijk in het water hebt gegooid. Tenzij er andere factoren zijn die kunnen bijdragen aan het bewijs, zoals valschade. Het zal voor Apple natuurlijk heel moeilijk te bewijzen zijn voor de rechter dat jij te diep bent gekomen met je telefoon of het opzettelijk hebt gedaan. Bijvoorbeeld als zij getuigen kunnen vinden die jou met scuba-outfit hebben zien duiken met de telefoon, of die je de telefoon opzettelijk in het water hebben zien gooien

.
Maar goed, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou je dit bij hen kunnen melden.
Ik vind het niet slim van Apple, want daarmee zeggen zij eigenlijk dat hun telefoons eigenlijk minder waterdicht zijn dan andere telefoons, en zullen er mensen zijn (zoals ik) die nu gaan heroverwegen een Iphone 16 te gaan kopen.