iPhone 15 zwart is binnen.
Gemengde gevoelens. Er is uiteraard helemaal niets mis met de telefoon, voelt goed, snel, alles helemaal prima. Maar je leest dit vanuit het standpunt van een iPhone 13 mini ultra-fan.
Die mensen bestaan, ben ik eentje van. De mini is misschien de beste telefoon die Apple ooit heeft gemaakt. Zo sta ik er in.
Maar ik had een zeker budget te spenderen (dat bruto-netto verhaal) dus een iPhone is dan steeds een gemakkelijke keuze om dat te optimaliseren. Duur ding, dus perfect voor dat soort aankoopregeling. Dus toch maar overstag gegaan.
Maar wat zal ik de mini missen
Ik gebruik nogal vaak control center (flashlight, helderheid, volume, andere buttons) en het viel me meteen op hoe gemakkelijk je kan swipen op de mini en hoe ver en oncomfortabel het is op een 6,1". Daar moet ik wel aan wennen
Je krijgt voor die extra grootte ook niets terug. De hele interface is gewoon groter (zelfde aantal iconen, buttons, ...) dus het voelt nogal wrang dat je de handelbaarheid van een mini opgeeft en er naar interface niets voor terug krijgt. Grotere batterij, dat wel, dat snap ik.
Ja, media consumptie (filmpjes, gamen) zijn groter op een groter scherm. Maar dat doe ik bijna nooit op een telefoon. Dit is een apparaat voor handige apps, utilities en communicatie, en dat kan prima op een 5.4". Zelfs een youtube filmpje kan eigenlijk prima, uiteindelijk maakt het voor video ook niet uit. Vroeger keken we videoclips op het schermpje van een iPod
Tja, het is wat het is. Aangezien de mini's EOL zijn, dacht ik, ooit moet ik toch over naar de standaardmaat. Dan kan ik het net zo goed nu doen. De 15 wordt algemeen zeer goed gereviewed en ontvangen, en is toch een mooie update. Usb-c is op zich al een mooie feature dit jaar.
Ik heb nog een halve twijfel of ik 'm toch niet terug stuur (onwaarschijnlijk, je kan het niet zo gemakkelijk terugsturen omdat het bedrag niet zomaar teruggestort kan worden, aangezien het rechtstreeks uit je bruto loon betaald wordt. En dat potje is afgesloten voor dit fiscale jaar).
Een ding is zeker, de 15 plus of pro max is absoluut niets voor mij. Blij dat ik dit ook meteen weer bevestigd zie en 100% zeker ben. Toch opnieuw aan getwijfeld dit jaar, eventueel omwille van de batterijduur. Maar erg blij dat ik er toch van afgezien heb. Een plus zou veel en veel te groot zijn.
Ik vind ook de 15 op het randje aan de zware kant.
Blijkt toch maar weer dat ik geen 'pro-boi' ben. Ook daar opnieuw veel getwijfeld dit jaar, maar telkens als ik de non-pro haal, heb ik de bevestiging dat de non-pro het toestel is voor mij. En dat heeft met geld of budget eigenlijk niets te maken, want bijna even duur.
- Camera is goed genoeg voor mij. Ik heb enkel nood aan 1, max 2 goede lenzen. 3x, 5x is geen noodzaak.
- Het gewicht, zelfs in titanium, zou voor mij wel een dingetje zijn.
- De looks van een pro zijn nogal 'sweaty nerd'. Persoonlijk dingetje, dat gigantisch en sterk uitstekend camera eiland vind ik niet mooi. Liever een minder opvallende telefoon
- Die 60 Hz merk ik helemaal niets van. Ik ervaar wel het verschil op een iPad pro, en op m'n pc scherm. Maar niet op een iPhone. Ik vermoed dat het sterk afhankelijk is van de grootte van het scherm of het echt een enorme meerwaarde is. Een venster verslepen op een 27inch aan 144 Hz is opmerkelijk vloeiend, maar of het echt veel toevoegt bij het scrollen op een 6,1" schermpje, voor mij persoonlijk niet.
- Ik steek het budget liever in veel opslag (256Gb) dan de pro features. Op die manier leun ik minder op cloud storage, en kan ik veel lokaal doen, wat m'n voorkeur heeft
En tja, de kleuren zijn dit jaar ondermaats en teleurstellend. Door wat apple dit jaar heeft gedaan, is er eigenlijk maar 1 optie voor mij. Zwart. Jammer, vroeger zou ik me wel eens laten verleiden hebben door een aparte kleur, maar dit jaar zijn de kleuren
- urine
- grasvlekken op een witte vloer
- hard ice wit
- pink
Nee bedankt. Ondanks de finger prints verkies ik ook de meer gesatureerde, blinkende gloss blacks. Opnieuw persoonlijk.
Al bij al toch wel blij, maar ik zal toch flink moeten wennen aan de grootte.