‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Kijkt lekker weg, blijft niet eindeloos bij één onderwerp hangen
Vooral die Coca Cola reclame is best interessant.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Klopt. Hij kwam in m'n Home Feed naar voren op YouTube.Toppe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:00:
[...]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik vind het niet de moeite en hou graag m'n telefoon zo lang mogelijk, maar iedereen die hier wel plezier uit haalt moet het vooral doen wat mij betreft. Heb ik meerdere keren van kunnen profiteren (iphone 4, 5s en X altijd 1 jaar oud tweedehands gekocht)
Als het goed is wordt vrijdag mijn X na 4,5 jaar vervangen door een 15 pro
Mijn vrouw heeft nu nog mijn oude X en ik ga vrijdag upgraden van de 12 pro naar de 15.Kevinns schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:31:
Als je een 15 pro 5 jaar houdt heb je zo goed als dezelfde afschrijving (~1000 euro afschrijving / 5 = 200 euro per jaar) als wanneer je 'm jaarlijks vervangt en goed weet te verkopen.
Ik vind het niet de moeite en hou graag m'n telefoon zo lang mogelijk, maar iedereen die hier wel plezier uit haalt moet het vooral doen wat mij betreft. Heb ik meerdere keren van kunnen profiteren (iphone 4, 5s en X altijd 1 jaar oud tweedehands gekocht)
Als het goed is, wordt vrijdag mijn X na 4,5 jaar vervangen door een 15 pro.
Laatst was de laadpoort van mijn 12 gevuld met stofjes en ik schrok me hoeveel ik daar zelf van kon verwijderen. Gelukkig werkte de laadpoort daarna weer naar behoren.
Heel benieuwd naar de vernieuwingen.
[ Voor 10% gewijzigd door Security op 20-09-2023 11:41 ]
Overstap zal niet zo groot zijn want je hebt een 60hz displaySecurity schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:37:
[...]
Mijn vrouw heeft nu nog mijn oude X en ik ga vrijdag upgraden van de 12 pro naar de 15.
Laatst was de laadpoort van mijn 12 gevuld met stofjes en ik schrok me hoeveel ik daar zelf van kon verwijderen. Gelukkig werkte de laadpoort daarna weer naar behoren.
Heel benieuwd naar de vernieuwingen.
Beetje onzin. Een telefoon is meer dan ProMotion. AlsOtto Jans schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:50:
[...]
Overstap zal niet zo groot zijn want je hebt een 60hz display
Het scherm van deze 15 is op andere vlakken zeer net te noemen, maar vind überhaupt de verschillen in die 4-5 jaar mwah te noemen.
Nikias is sowieso een goede om te volgen op YouTube. Zoek maar eens op de review van de Apple Watch ultra door hem. Veel films zitten erg goed in elkaar.Toppe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:00:
[...]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Nee maar wel een tweet, x of whatever it is.Citroentaart schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:25:
Iemand al een review gespot van een witte pro? Of hebben ze dit jaar alleen maar een blauwe en naturel gekregen?
https://x.com/majinbuoffi.../1704118150625694186?s=46
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Autofabrikanten hebben deze 80% feature al jaren om de batterij te sparen. Ik heb mijn Opel Ampera-e met 66kW batterij ook vast op 80% staan. Dit is ruim voldoende voor de woon-werk kilometers die ik maak. Maar ik heb wel de fijne wetenschap dat ik hem tot 100% kan laden voor het geval ik een keer een lange rit ga maken.
Ook heeft de 15 Pro Max een dermate grote batterij dat 80% geen probleem moet zijn voor een volle dag gebruik. Mijn huidige iPhone 12, die standaard al met een kleine batterij is uitgerust, heeft met nog 91% resterende capaciteit toch nog voldoende om net aan de dag door te komen met overdag podcasts luisteren e.d.. 's nachts laad ik hem dan gewoon bij, maar staat hij toch de halve nacht afgetopt op 100% en dat is wat een Li-Ion batterij sneller doet slijten.
Met de 15 Pro Max hoef ik mij daar dan niet meer druk om te maken en kan ik hem ook gewoon zo vaak aan de lader hagen als ik wil. Fijn dat Apple naar hun klanten heeft geluisterd en deze wens heeft geimplementeerd.
ja, foto's ook gezien. Ik twijfelFroggle schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:28:
[...]
Nee maar wel een tweet, x of whatever it is.
https://x.com/majinbuoffi.../1704118150625694186?s=46
Zou dat echt zoveel uitmaken? Als je de accu maar tot 80% oplaad dan moet je toch uiteindelijk vaker je accu opladen.Tranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:51:
Fantastisch nieuws dat je bij de 15 nu voor tot max. 80% laden kan kiezen. "Normaal" geoptimaliseerd laden zoals nu op mijn iPhone 12, laadt uiteindelijk gewoon door tot 100%, zelfs uren voordat de wekker gaat..
Autofabrikanten hebben deze 80% feature al jaren om de batterij te sparen. Ik heb mijn Opel Ampera-e met 66kW batterij ook vast op 80% staan. Dit is ruim voldoende woor de woon-werk kilometers die ik maak. Maar ik heb wel de fijne wetenschap dat ik hem tot 100% kan laden voor het geval ik een keer een lange rit ga maken.
Ook heeft de 15 Pro Max een dermate grote batterij dat 80% geen probleem moet zijn voor een volle dag gebruik. Mijn huidige iPhone 12, die standaard al met een kleine batterij is uitgerust, heeft met nog 91% resterende capaciteit toch nog voldoende om net aan de dag door te komen met overdag podcasts luisteren e.d.. 's nachts laad ik hem dan gewoon bij, maar staat hij toch de halve nacht afgetopt op 100% en dat is wat een Li-Ion batterij sneller doet slijten.
Met de 15 Pro Max hoef ik mij daar dan niet meer druk om te maken en kan ik hem ook gewoon zo vaak aan de lader hagen als ik wil. Fijn dat Apple naar hun klanten heeft geluisterd en deze wens heeft geimplementeerd.
Je gebruikt de laatste 20% niet zodat je de slijtage in diezelfde 20% niet merkt, dus met deze functie aan heb je de accuduur gelijkwaardig aan de slijtage van 2025 alvast te pakken. Wel zo fijnmwmike schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:45:
[...]
Zou dat echt zoveel uitmaken? Als je de accu maar tot 80% oplaad dan moet je toch uiteindelijk vaker je accu opladen.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Niet om jou en je blijdschap maar ik snap dit allemaal niet zo goed. Dat kan je net zo goed zeggen je batterij laad tot 100% maar is in werkelijkheid 80. Alles om je batterijconditie op peil te houden. Ik vind het allemaal een hoop gedoe en wordt er tureluurs van, zie door de bomen het bos niet meer en wordt als consument bijna bang gemaakt om mijn telefoon en batterij ten volle te benutten.Tranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:51:
Fantastisch nieuws dat je bij de 15 nu voor tot max. 80% laden kan kiezen. "Normaal" geoptimaliseerd laden zoals nu op mijn iPhone 12, laadt uiteindelijk gewoon door tot 100%, zelfs uren voordat de wekker gaat..
Autofabrikanten hebben deze 80% feature al jaren om de batterij te sparen. Ik heb mijn Opel Ampera-e met 66kW batterij ook vast op 80% staan. Dit is ruim voldoende woor de woon-werk kilometers die ik maak. Maar ik heb wel de fijne wetenschap dat ik hem tot 100% kan laden voor het geval ik een keer een lange rit ga maken.
©2004
Dat snap ik, maar je moet dan toch vaker de rest van je accu cellen opladen, die cellen slijten toch ook.Donstil schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:48:
[...]
Je gebruikt de laatste 20% niet zodat je de slijtage in diezelfde 20% niet merkt, dus met deze functie aan heb je de accuduur gelijkwaardig aan de slijtage van 2025 alvast te pakken. Wel zo fijn
Inderaad heel goed nieuws.Tranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:51:
Battery health zal dan veel langer op 100% blijven.
Iedere keer nu kijken tot 80% handmatig wat ik dee is nu verleden tijd
Dat vind ik dus ook. Ik laad hem gewoon op wanneer ik dat nodig vind en heb daar nooit problemen door ervaren. Daarnaast kun je na 2 jaar je accu vervangen, mocht je dat nodig vinden. Ik ben er eigenlijk niet zo mee bezig.hk12nl schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:04:
[...]
Niet om jou en je blijdschap maar ik snap dit allemaal niet zo goed. Dat kan je net zo goed zeggen je batterij laad tot 100% maar is in werkelijkheid 80. Alles om je batterijconditie op peil te houden. Ik vind het allemaal een hoop gedoe en wordt er tureluurs van, zie door de bomen het bos niet meer en wordt als consument bijna bang gemaakt om mijn telefoon en batterij ten volle te benutten.
YouTube: iPhone 15 Pro Max vs Samsung Galaxy S23 Ultra Camera Test Comparison
Op 0:34 vind ik het direct al opvallend dat het focuspunt van deze 2 toestellen verschilt. Niet helemaal een lekkere start van de video imo.Otto Jans schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:17:
15 pro Max versus Galaxy S23 ultra test camera
YouTube: iPhone 15 Pro Max vs Samsung Galaxy S23 Ultra Camera Test Comparison
Tuurlijk gewoon laden. Als je toch zo begaan bent met het milieu laat dan andere dingen, zoals de aankoop van een nieuwe foon. Als je zo'n ding heb dan wel gewoon gebruiken. Allemaal gelul in de marge.mwmike schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:12:
[...]
Dat vind ik dus ook. Ik laad hem gewoon op wanneer ik dat nodig vind en heb daar nooit problemen door ervaren. Daarnaast kun je na 2 jaar je accu vervangen, mocht je dat nodig vinden. Ik ben er eigenlijk niet zo mee bezig.
I don't have dreams, I have goals!!
Verwijderd
Je hoeft die setting toch eventueel ook maar één keer aan te zetten? Of je kan het ook niet aanzetten wat jij zelf wil, voor de mentale gemoedsrust is het daarna lekker set-and-forgethk12nl schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:04:
[...]
[….] Ik vind het allemaal een hoop gedoe en wordt er tureluurs van, zie door de bomen het bos niet meer en wordt als consument bijna bang gemaakt om mijn telefoon en batterij ten volle te benutten.
Ze hadden dat hele % nooit in het leven moeten roepen. Had een hoop hoofdbrekens gescheeld en ook heel veel reacties in dit topic 😜Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:58:
[...]
Je hoeft die setting toch eventueel ook maar één keer aan te zetten? Of je kan het ook niet aanzetten wat jij zelf wil, voor de mentale gemoedsrust is het daarna lekker set-and-forget
©2004
Vertelt de telefoniste van Apple Care mij dat ik die zonder problemen kan overzetten op een nieuwe iPhone.
Aangegeven dat ik dit nergens kan vinden, maar ze bleef volhouden dat het kan.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Vrijdag kom mijn nieuwe binnen, dus ik ga sowieso vrijdag bellen, maar ben wel benieuwd of het nu kan of niet.
Ja dat kan, via de Apple Support.RnB schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:15:
Ik had nog Apple Care+ op mijn iPhone 14 Pro Max, dus die wilde ik cancellen.
Vertelt de telefoniste van Apple Care mij dat ik die zonder problemen kan overzetten op een nieuwe iPhone.
Vrijdag kom mijn nieuwe binnen, dus ik ga sowieso vrijdag bellen, maar ben wel benieuwd of het nu kan of niet.
Ja, het maakt zeker uit.mwmike schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:45:
Zou dat echt zoveel uitmaken? Als je de accu maar tot 80% oplaad dan moet je toch uiteindelijk vaker je accu opladen.
Het gaat om overmatige slijtage. Bij laden tot 100% wordt de batterij meer gestresst dan wanneer je tot 80% laadt en slijt dus sneller. Dat is nu eenmaal de eigenschap van Li-Ion technologie.. Andere chemistries zoals LiFePo4 hebben daar veel minder last van en mag je in princiepe altijd ongestraft tot 100% laden. Die heeft trouwens ook een twee tot drie keer zoveel laadcyclussen als gewoon Li-Ion en gaat derhalve veel langer mee.
[ Voor 13% gewijzigd door frankegiani op 20-09-2023 15:29 ]
Is dit voor nieuwe Apple ID gebruikers of ook bestaande?frankegiani schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:27:
Ik sprak trouwens Apple nog. Ze gaven aan dat je na ontvangst van de nieuwe iphone een mail gaat ontvangen met o.a. een aanbieding van 3 maanden 'gratis' apple care +.
Exact ditTranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:26:
[...]
Ja, het maakt zeker uit.
Het gaat om overmatige slijtage. Bij laden tot 100% wordt de batterij meer gestresst dan wanneer je tot 80% laadt en slijt dus sneller. Dat is nu eenmaal de eigenschap van Li-Ion technologie.. Andere chemistries zoals LiFePo4 hebben daar veel minder last van en mag je in princiepe altijd ongestraft tot 100% laden. Die heeft trouwens ook een twee tot drie keer zoveel laadcyclussen als gewoon Li-Ion en gaat derhalve veel langer mee.
Maar stel als je hem tot 100% laadt je de dag gewoon doorkomt, en als je hem tot 80% laadt je 's avonds nog ff moet bijladen. Dan heb je dus 2 charge-cycles/momenten op een dag. Weegt dat op tegen gewoon tot 100% laden?Tranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:26:
Ja, het maakt zeker uit.
Het gaat om overmatige slijtage. Bij laden tot 100% wordt de batterij meer gestresst dan wanneer je tot 80% laadt en slijt dus sneller. Dat is nu eenmaal de eigenschap van Li-Ion technologie.. .
1 cycle is 0 -> 100%. Dus als jij op 20% gaat laden naar 80% heb je 60% erbij geladen en dus 0,6 cycle geladen. De volgende dag is je telefoon op 40% en ga je weer bijladen naar 80%. Dan heb je 0,4 cycle geladen.catchingfire schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:36:
[...]
Maar stel als je hem tot 100% laadt je de dag gewoon doorkomt, en als je hem tot 80% laadt je 's avonds nog ff moet bijladen. Dan heb je dus 2 charge-cycles/momenten op een dag. Weegt dat op tegen gewoon tot 100% laden?
Samen maakt dat dus 1 cycle maar het zijn 2 laadmomenten.
Exact. Beter had ik het niet kunnen uitleggen.dcell schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:44:
1 cycle is 0 -> 100%. Dus als jij op 20% gaat laden naar 80% heb je 60% erbij geladen en dus 0,6 cycle geladen. De volgende dag is je telefoon op 40% en ga je weer bijladen naar 80%. Dan heb je 0,4 cycle geladen.
Als je er niet voor in aanmerking komt zal Apple je geen aanbod doen denk ik. Beetje hetzelfde verhaal met dat gratis Apple-TV abbo. Als je die al een keer hebt gehad bij een vorige aanschaf krijg je die dus niet weer.Reem0nN schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:28:
Is dit voor nieuwe Apple ID gebruikers of ook bestaande?
- Ik heb nu 256GB (12 Pro Max) en maak veel foto's en filmpjes - en heb een aardige verzameling muziek op m'n telefoon gedownload (100GB+).
- Ik heb nog ongeveer 50GB over.
- Ik heb 2TB iCloud, nog lang niet vol.
Ik denk dat ik dat ik de 15 Pro Max weer ongeveer 3 jaar in gebruik heb. Wie-o-wie kan mij vertellen of 256GB niet veel zoden aan de dijk gaat zetten, of dat 512GB juist wel een goed idee is.
Is geen kwestie van geld, maar heb een behoorlijke hekel aan onnodig geld uitgeven en voor EUR 250,- kan ik ook een keer leuk van gaan uiteten.
Gebruik altijd dit plaatje als leidraad. Het aantal totale cycles wat je kunt doen tot je de 70% heb gehaald.dcell schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:44:
[...]
1 cycle is 0 -> 100%. Dus als jij op 20% gaat laden naar 80% heb je 60% erbij geladen en dus 0,6 cycle geladen. De volgende dag is je telefoon op 40% en ga je weer bijladen naar 80%. Dan heb je 0,4 cycle geladen.
Steeds van 100 tot 0 zit je dus binnen 500 cycles op 70%.
Tussen bv 80 en 20 houden heb je pas na 3500 cycles de 70% gehaald
En verder moet iedereen laden zoals ze willen natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/JqYtyJMYisO8kqVTjIq5kk8q.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan met de Pro (& Max) een SSD aansluiten via USB-C en ze daarop offloaden tijdens je vakantie. Maar dan staan ze niet in iCloud vermoed ik.thomas-x-1982 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:50:
Vraagje/advies nodig over geheugen:Ik twijfel over het aanschaffen van een 512GB telefoon. Tijdens vakanties (als ik soms 2-3 weken even géén goede wifi heb) wil de telefoon nog wel eens vollopen. Dan moet ik weer muziek wissen etc. Ik schat dat dit met de nieuwe camera (grotere bestanden) alleen maar sneller gaat gebeuren. Verder (en dan heb ik het niet over vakantie) vind ik het redelijk irritant dat foto's die ik diezelfde dag heb gemaakt al vaak richting de iWolken zijn vertrokken en ik ze weer moet downloaden als ik ze wil (laten) zien.
- Ik heb nu 256GB (12 Pro Max) en maak veel foto's en filmpjes - en heb een aardige verzameling muziek op m'n telefoon gedownload (100GB+).
Ik denk dat ik dat ik de 15 Pro Max weer ongeveer 3 jaar in gebruik heb. Wie-o-wie kan mij vertellen of 256GB niet veel zoden aan de dijk gaat zetten, of dat 512GB juist wel een goed idee is.
Is geen kwestie van geld, maar heb een behoorlijke hekel aan onnodig geld uitgeven en voor EUR 250,- kan ik ook een keer leuk van gaan uiteten.
Hoe bedoel je dit? Icloud is toch geen opslag, maar een kopie van wat je op je iPhone hebt? Dus een photo in icloud staat ook op je iPhone. Hooguit niet in volledige resolutie, als je die functie gebruikt om opslagruimte te besparen?thomas-x-1982 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:50:
Vraagje/advies nodig over geheugen:
[list]
• Ik heb nu 256GB (12 Pro Max) en maak veel foto's en filmpjes - en heb een aardige verzameling muziek op m'n telefoon gedownload (100GB+).
• Ik heb nog ongeveer 50GB over.
• Ik heb 2TB iCloud, nog lang niet vol.
Verder (en dan heb ik het niet over vakantie) vind ik het redelijk irritant dat foto's die ik diezelfde dag heb gemaakt al vaak richting de iWolken zijn vertrokken en ik ze weer moet downloaden als ik ze wil (laten) zien.
Ik meen gelezen te hebben dat foto's op de nieuwe niet (veel) groter zijn, ondanks 24mp vs 12mp.
Haters everywhere but I don’t really care
Ja dat klopt, maar ik denk geef het even aan want men adviseert nog wel eens zoveel mogelijk geheugen op de telefoon voor mensen met weinig of geen iCloud opslag (die dus ook niet aan iPhone opslag optimalisatie doen).matthijst schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:05:
[...]
Hoe bedoel je dit? Icloud is toch geen opslag, maar een kopie van wat je op je iPhone hebt? Dus een photo in icloud staat ook op je iPhone. Hooguit niet in volledige resolutie, als je die functie gebruikt om opslagruimte te besparen?
Ik meen gelezen te hebben dat foto's op de nieuwe niet groter zijn, ondanks 24mp vs 12mp.
Punt wat ik wil maken is: ik heb 2TB iCloud met nog genoeg ruimte over, dus daarvoor hoef ik inderdaad geen 512GB of 1TB aan te schaffen, weggegooid geld.
Wat ik wel heb is dat ik soms 3-4 weken op vakantie geen tot slechte wifi heb, waardoor ik soms thuis kom met 3000+ lokaal opgeslagen foto's die nog niet naar de iWolken zijn vertrokken. Uiteraard lost een 512GB telefoon dat probleem niet op, maar heel af en toe loop ik wél tegen een volle telefoon aan, waardoor ik muziek moet wissen. Op zich geen probleem, maar dat zou natuurlijk met 512GB opgelost zijn.
En algemeen (dus ook in Nederland) heb ik vaak het gevoel dat foto's erg snel richting iCloud zijn geüpload waardoor ik ze later dezelfde dag al weer moet downloaden (gaat vaak snel, maar soms ook gewoon niet). Mijn vraag is of een grotere lokale opslag het snelle syncen met iCloud+lokaal wissen ietwat vertraagt.
Maar kost wel stukje meer maar scheelt een hoop frustratie van constant volle telefoon. 😊
Inderdaad, dat was voor mijzelf de overweging waard tussen 128 met elke keer nadenken of 256 waarbij ik eens per halfjaar eens kijk van "Goh hoeveel storage zou ik nog hebben?" - om er dan achter te komen dat er nog 100 GB over iselaho schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:17:
Het lijkt mij erg irritant als je steeds muziek of foto’s moet verwijderen om nieuwe dingen er op te zetten. Ik zou dan voor het 512gb model gaan. Dat is voor jouw ook nog eens wat toekomst bestendiger.
Maar kost wel stukje meer maar scheelt een hoop frustratie van constant volle telefoon. 😊
Ja dat is dus een beetje mijn punt: je koopt volgens mij meer 'peace of mind' dan dat je het daadwerkelijk nodig hebt. Dat met vakantie zou ik nog kunnen fiksen door gewoon ff een lading muziek te wissen, is ook niet het einde van de wereld.4acesNL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:21:
Ik snap werkelijk niet dat de doorsnee gebruiker zoveel data nodig zou moeten hebben. Alleen als ProRes video zou schieten is dat wel nodig. Maar daar kwam ik met 256GB makkelijk mee uit de voeten. Het zit veelal tussen de oren. Rupsje nooit genoeg.
Ik vraag me vooral af of meer lokale storage helpt bij het minder snel uploaden+wissen van foto's/filmpjes. Dan zou ik het nog wel (icm niet meer hoeven te wissen voor meer incidentele ruimte op vakantie) waard vinden om te upgraden naar 512GB.
Heb unlimited data, maar niet in Indonesië of Mexico in de rimboe...Wouter36 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:28:
@thomas-x-1982 Geen unlimited data? Hier word alles ook via 4/5g naar icloud gestuurd.
Niets te doen tijdens je vakantie?elaho schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:17:
Het lijkt mij erg irritant als je steeds muziek of foto’s moet verwijderen om nieuwe dingen er op te zetten. Ik zou dan voor het 512gb model gaan. Dat is voor jouw ook nog eens wat toekomst bestendiger.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Als je veel ProRes video’s of foto’s maakt dan gaat het aardig hard. Dan heb je na een foto of 10 alweer een GB gevuld namelijk. Nu schiet ik zelf pas sinds de 14 pro in ProRes en ik denk straks met de 15 pro nog meer. En dan gaat opslag wel een dingetje worden.thomas-x-1982 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:34:
[...]
Ja dat is dus een beetje mijn punt: je koopt volgens mij meer 'peace of mind' dan dat je het daadwerkelijk nodig hebt. Dat met vakantie zou ik nog kunnen fiksen door gewoon ff een lading muziek te wissen, is ook niet het einde van de wereld.
Ik vraag me vooral af of meer lokale storage helpt bij het minder snel uploaden+wissen van foto's/filmpjes. Dan zou ik het nog wel (icm niet meer hoeven te wissen voor meer incidentele ruimte op vakantie) waard vinden om te upgraden naar 512GB.
[...]
Heb unlimited data, maar niet in Indonesië of Mexico in de rimboe...
Zucht...
Maar een oprecht geïnteresseerde vraag: Waarom zou je voor altijd met 80% opgeladen devices lopen en er een soort van hobby/bijna werk van maken om je batterijcapaciteit op orde te houden?Tranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:51:
Autofabrikanten hebben deze 80% feature al jaren om de batterij te sparen. Ik heb mijn Opel Ampera-e met 66kW batterij ook vast op 80% staan. Dit is ruim voldoende voor de woon-werk kilometers die ik maak. Maar ik heb wel de fijne wetenschap dat ik hem tot 100% kan laden voor het geval ik een keer een lange rit ga maken.
Is dat
- Om de telefoon goed door te kunnen verkopen
- Na 2 jaar 100 euro te besparen op een nieuwe batterij
- Of zit het tussen de oren? (Positief bedoeld, ik heb wel gekkere eigenschappen)
Kwam deze toevallig net tegen.Citroentaart schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:25:
Iemand al een review gespot van een witte pro? Of hebben ze dit jaar alleen maar een blauwe en naturel gekregen?
YouTube: Review: iPhone 15 Pro - 24 Hours Later...
[ Voor 12% gewijzigd door Alcides op 20-09-2023 17:33 ]
Snap niet waarom dit niet in iOS zit.Davidas schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:34:
De iPhone 15-modellen tonen nu het aantal batterijcycli in Instellingen.
[Afbeelding]
zou je dit niet kunnen oplossen door een USB-C drive te verbinden wanneer je opslag vol raakt en zo dingen te offloadenthomas-x-1982 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:50:
Vraagje/advies nodig over geheugen:Ik twijfel over het aanschaffen van een 512GB telefoon. Tijdens vakanties (als ik soms 2-3 weken even géén goede wifi heb) wil de telefoon nog wel eens vollopen. Dan moet ik weer muziek wissen etc. Ik schat dat dit met de nieuwe camera (grotere bestanden) alleen maar sneller gaat gebeuren. Verder (en dan heb ik het niet over vakantie) vind ik het redelijk irritant dat foto's die ik diezelfde dag heb gemaakt al vaak richting de iWolken zijn vertrokken en ik ze weer moet downloaden als ik ze wil (laten) zien.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Voor zover ik weet is dit al sinds de iPhone X zo, werkt echt prima!rmk_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:49:
[...]
Iemand schreef eerder dat alle iphones die verkocht worden in Nederland beide soorten sim ondersteunen. Dan kan je er later altijd nog esim op zetten.
Wat gelijk zoals modellen van de 14. Of toch geen verbetering die je snel zal merken.Sinan10 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:08:
Iemand al meer info over de batterijduur van de pro’s ?
Zeggen ze altijd maar is nog nooit gelukt. De eerste medewerker zegt altijd “ja kan hoor” en de senior van de cancel desk zegt dan “nope kan niet”.RnB schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:15:
Ik had nog Apple Care+ op mijn iPhone 14 Pro Max, dus die wilde ik cancellen.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Dat zou erg leuk zijn maar ik geloof niet dat ze bij KPN heel erg dom zijn.Locolau schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:23:
Kan je dan nog het abonnement ook opzeggen binnen de 14 dagen bedenktijd, en de telefoon is bezit, want al volledig betaald? Dat zou ook een leuke uitkomst zijn, haha.
Even een oprechte vraag, niet om te trollen maar gewoon om te weten....
Er was ooit zoiets als simlock, waarbij de telefoon gebonden was aan een bepaalde aanbieder.
Je kocht de telefoon met korting bij de aanbieder, maar moest dan wel zijn netwerk blijven gebruiken anders deed het ding het niet.
Is dat nu niet meer zo?
Of zou KPN een van de sims (esim of fysiek of...???) gelockt hebben zodat je toch (een beetje) aan ze vast zit?
Ik ben van plan ongeveer drie jaar te doen met de 15 Pro Max, net als mijn huidige iPhone 12. Daarbij is de batterij van de nieuwe Pro Max zo groot dat ik (verwacht) deze met het grootste gemak op 80% kan zetten. Net als met mijn auto kan ik hem altijd nog op 100% zetten als dat nodig is. Ik zie het ook als een buffertje. Ik ben ook geen zware gebruiker wat ook scheelt. Als na die drie jaar de capaciteit nog boven de 90% zit ben ik tevreden. Maar omdat ik hier zoveel verhalen lees van mensen met een 13 of 14 Pro Max die na een jaar al onder de 90% zit, wil ik dat proberen te voorkomen. Li-Ion voelt zich eenmaal het lekkerst tussen de 20 en 80% SOC. Apple heeft onlangs ook batterijvervangingen flink duurder gemaakt wat ook niet echt helpt..Dennisdn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:25:
Maar een oprecht geïnteresseerde vraag: Waarom zou je voor altijd met 80% opgeladen devices lopen en er een soort van hobby/bijna werk van maken om je batterijcapaciteit op orde te houden?
Is dat
- Om de telefoon goed door te kunnen verkopen
- Na 2 jaar 100 euro te besparen op een nieuwe batterij
- Of zit het tussen de oren? (Positief bedoeld, ik heb wel gekkere eigenschappen)
Ik denk wel dat de batterij van de 14 gewoon slecht was, of de performance van de telefoon op de batterij. De 14 wordt vaak snel warm, er zal daar wel een relatie zijn. Zelfs de mijne is naar 92% gegaan terwijl ik nooit eerder een toestel onder de 100 heb gezien en er niets in mijn gedrag is veranderd.Tranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:23:
[...]
Ik ben van plan ongeveer drie jaar te doen met de 15 Pro Max, net als mijn huidige iPhone 12. Daarbij is de batterij van de nieuwe Pro Max zo groot dat ik (verwacht) deze met het grootste gemak op 80% kan zetten. Net als met mijn auto kan ik hem altijd nog op 100% zetten als dat nodig is. Ik zie het ook als een buffertje. Ik ben ook geen zware gebruiker wat ook scheelt. Als na die drie jaar de capaciteit nog boven de 90% zit ben ik tevreden. Maar omdat ik hier zoveel verhalen lees van mensen met een 13 of 14 Pro Max die na een jaar al onder de 90% zit, wil ik dat proberen te voorkomen. Li-Ion voelt zich eenmaal het lekkerst tussen de 20 en 80% SOC. Apple heeft onlangs ook batterijvervangingen flink duurder gemaakt wat ook niet echt helpt..
Dan heeft mijn iPhone 12 het in die drie jaar tijd met 91% toch beter gedaan, ondanks dat die standaard al een kleine batterij had. Volgens mij was de 12 serie ook degene met de laagste capaciteiten. De 11 die ik daarvoor had had een grotere batterij en zat na een jaar ook nog op 100%. De 13 en 14 hadden weer grotere batterijen. Inderdaad heeft warmte een negatief effect op de levensduur dus dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de snelle(re) degradatie bij de iPhone 14 modellen. Dat probleem is met de veel efficiëntere en koelere A17 chip van de 15 Pro(Max) in ieder geval niet meer aan de orde.Dennisdn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:29:
Ik denk wel dat de batterij van de 14 gewoon slecht was, of de performance van de telefoon op de batterij. De 14 wordt vaak snel warm, er zal daar wel een relatie zijn. Zelfs de mijne is naar 92% gegaan terwijl ik nooit eerder een toestel onder de 100 heb gezien en er niets in mijn gedrag is veranderd.
2 onwaarheden in je post.Tranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:35:
[...]
Dan heeft mijn iPhone 12 het in die drie jaar tijd met 91% toch beter gedaan, ondanks dat die standaard al een kleine batterij had. Volgens mij was de 12 serie ook degene met de laagste capaciteiten. De 11 die ik daarvoor had had een grotere batterij en zat na een jaar ook nog op 100%. De 13 en 14 hadden weer grotere batterijen. Inderdaad heeft warmte een negatief effect op de levensduur dus dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de snelle(re) degradatie bij de iPhone 14 modellen. Dat probleem is met de veel efficiëntere en koelere A17 chip van de 15 Pro(Max) in ieder geval niet meer aan de orde.
A17 chip is niet efficienter en ook niet koeler. Zelfs 48 graden haalt de chip. Dus helaas
Bron: https://x.com/rjeytech/st...&t=UkkMboGqp6PrvFGrzDDj-g
Daarom rij ik dus niet elektrisch. Te veel nadenken over de accu en het gebruik er vanTranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:51:
Over drie jaar levert dat toestel echt niet meer of minder op met 90% of 80%, voor de verkoop hoef je het niet te doenTranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:23:
[...]
Ik ben van plan ongeveer drie jaar te doen met de 15 Pro Max
Dat valt reuze mee hoor. Ik hoef ook verder nergens aan te denken. Elektrisch rijdt heerlijk en zou nooit meer terug willen naar fossiel. Dat voelt zou ouderwets aan. Maar goed dat is een andere discussie die niet in dit topic thuishoort..Toppe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:42:
Daarom rij ik dus niet elektrisch. Te veel nadenken over de accu en het gebruik er van
[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 20-09-2023 18:48 ]
Hoor wel meer verhalen. Mijn 14pro staat nu nog op 100%, maar een vriend van mij die hem een paar maand langer heeft zit al op 94%. Ik leg hem elke nacht aan de oplader en maak me er verder niet druk over. Mijn vorige iphone (Xr) zat pas na 2 jaar op (als ik het goed heb) 90% ofzo. Ben benieuwd hoe de 15pro het gaat doen.Dennisdn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:29:
[...]
Ik denk wel dat de batterij van de 14 gewoon slecht was, of de performance van de telefoon op de batterij. De 14 wordt vaak snel warm, er zal daar wel een relatie zijn. Zelfs de mijne is naar 92% gegaan terwijl ik nooit eerder een toestel onder de 100 heb gezien en er niets in mijn gedrag is veranderd.
Dat is nou juist het mooie van die nieuwe software feature. Je zet hem éénmalig op 80% en je hoeft nergens meer over na te denken en je kan hem ieder moment straffeloos aan de lader gooien. Set and forget dus.Alexknl schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:48:
Wat een batterij stress lees ik de laatste pagina's. Ik zou het persoonlijk echt niet waard vinden om constant te letten op die 20-80 % regel of om oplaad momenten te gaan plannen. Als je nu puur en alleen op hoog wattage met MagSafe laadt, waarbij de batterij te maken krijgt met flink wat warmte, is misschien nog iets van te vinden, maar dan nog. Gewoon lekker dat ding gebruiken zou ik zeggen
Dat zijn geen goede berichten! Dan heeft Apple ons voorgelogen. Je zou denken dat een 3 NM chip met nog kleinere transistors koeler zou zijn. Nouja, we gaan het zien vanaf vrijdag (hoop ik).Otto Jans schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:39:
2 onwaarheden in je post.
A17 chip is niet efficienter en ook niet koeler. Zelfs 48 graden haalt de chip. Dus helaas![]()
Bron: https://x.com/rjeytech/st...&t=UkkMboGqp6PrvFGrzDDj-g
[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 20-09-2023 18:54 ]
Apple heeft nergens gezegd dat het toestel koeler is, jij denkt dat…Tranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:52:
[...]
Dan heeft Apple ons voorgelogen. Je zou denken dat een 3 NM chip met nog kleinere transistors koeler zou zijn.
En dan steeds met 80% in je scherm rondlopenTranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:50:
[...]
Dat is nou juist het mooie van die nieuwe software feature. Je zet hem éénmalig op 80% en je hoeft nergens meer over na te denken en je kan hem ieder moment aan de lader gooien. Set and forget dus.

Nou, dat ben ik niet met je eens. Ik heb wel eens iphones verkocht en ze willen altijd weten wat de accu capaciteit de batterij heeft. Het is dus echt wel een dingetje.Toppe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:45:
[...]
Over drie jaar levert dat toestel echt niet meer of minder op met 90% of 80%, voor de verkoop hoef je het niet te doen
Onder de 85 is een iphone onverkoopbaar voor een redelijk bedrag.
[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 20-09-2023 18:57 ]
Elect a clown, expect a circus.
Dat heb ik zo vaak gelezen. Misschien niet door Apple, maar feit is, ook in de computerwereld, hoe kleiner de transistoren, hoe koeler dat doorgaans is. En efficiënter. Dat laatste is iets wat Apple wel van de daken heeft geschreeuwd.Toppe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:54:
Apple heeft nergens gezegd dat het toestel koeler is, jij denkt dat…
Efficiënter is iets anders dan koeler. De chip is kleiner en in zoverre efficiënter dat de CPU/GPU minder snel harder zal gaan werken. Hij zal ongetwijfeld ook zuiniger zijn waardoor ze de accu kleiner kunnen maken om weer gewicht te besparen.Tranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:57:
[...]
Dat heb ik zo vaak gelezen. Misschien niet door Apple, maar feit is, ook in de computerwereld, hoe kleiner de transistoren, hoe koeler dat doorgaans is. En efficiënter. Dat laatste is iets wat Apple wel van de daken heeft geschreeuwd.
Efficiëntie en lage(re) temperaturen gaan meestal hand in hand. Een chip die heel warm wordt is niet efficiënt en verliest een hoop energie aan nutteloze warmte.Toppe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:01:
Efficiënter is iets anders dan koeler. De chip is kleiner en in zoverre efficiënter dat de CPU/GPU minder snel harder zal gaan werken. Hij zal ongetwijfeld ook zuiniger zijn waardoor ze de accu kleiner kunnen maken om weer gewicht te besparen.
Ik zou me er echt aan irriteren.
Je kan het percentage ook uitzetten.Toppe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:03:
Ik zou me er echt aan irriteren.
Super! dank! De keuze wordt er niet makkelijker op.. wit of naturel.Alcides schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:33:
[...]
Kwam deze toevallig net tegen.
YouTube: Review: iPhone 15 Pro - 24 Hours Later...[YouTube: Review: iPhone 15 Pro - 24 Hours Later...]
Alleen daar zou ik al stress van krijgen. Maar dat is een andere discussie..Sinan10 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:09:
De brandstofprijzen stijgen wel heel hard de laatste tijd
[ Voor 15% gewijzigd door Tranquility op 20-09-2023 19:12 ]
Persoonlijk ga ik dit x eerst even naar de store om alle kleuren zelf te bekijken, kan zelf ook nog steeds geen keuze makenCitroentaart schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:11:
[...]
Super! dank! De keuze wordt er niet makkelijker op.. wit of naturel.

Dat is een oplossing voor een niet bestaand probleem.Tranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:04:
[...]
Je kan het percentage ook uitzetten.
Ik snap niet zo goed waarom je zo gefixeerd bent op een nummertje
Ik tank altijd 80% vol, is goedkoperToppe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:42:
[...]
Daarom rij ik dus niet elektrisch. Te veel nadenken over de accu en het gebruik er van
Jij irriteeert je aan die 80% in beeld zeg je net..Toppe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:20:
Dat is een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Ik snap niet zo goed waarom je zo gefixeerd bent op een nummertje
Ik heb het over een toestel van 3 jaar oud hèSlasher schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:57:
[...]
Nou, dat ben ik niet met je eens. Ik heb wel eens iphones verkocht en ze willen altijd weten wat de accu capaciteit de batterij heeft. Het is dus echt wel een dingetje.
Onder de 85 is een iphone onverkoopbaar voor een redelijk bedrag.
Wat is er mis met het in zo goed mogelijke conditie houden van de batterij? Als het met die 80% instelling kan is dat toch prima? Kan het niet uit op een dag zet ik hem weer op 100%. Zo simpel zie ik het.Toppe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:24:
Ik heb het over een toestel van 3 jaar oud hè
Goed plan ja. Het wordt een lichte kleur in verband met eventuele krassen die dan minder opvallen.Alcides schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:20:
[...]
Persoonlijk ga ik dit x eerst even naar de store om alle kleuren zelf te bekijken, kan zelf ook nog steeds geen keuze maken
Ik zeg niets dat er wat mis mee is, ik vindt dat je op die manier een probleem creëert wat er niet hoeft te zijn.Tranquility schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:26:
[...]
Wat is er mis met het in zo goed mogelijke conditie houden van de batterij? Als het met die 80% instelling kan is dat toch prima? Kan het niet uit op een dag zet ik hem weer op 100%. Zo simpel zie ik het.
Het is een gebruiksobject, gebruik hem lekker en maak je er niet zo druk om
Dat ben ik ook zeker van plan hoor, lekker genieten van de 15 Pro Max Naturel titaniumToppe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:29:
Ik zeg niets dat er wat mis mee is, ik vindt dat je op die manier een probleem creëert wat er niet hoeft te zijn.
Het is een gebruiksobject, gebruik hem lekker en maak je er niet zo druk om
Oude iPhone 14 pro kan ik nog steeds inruilen voor 880 euro bij swappie dus ik kan eigenlijk redelijk goedkoop upgraden.
Juist nog twijfel tussen wit en naturel, beide zijn wel enorm mooi.
Dat kan, maar dan moet je hetzelfde ontwerp (A16) toepassen in 3nm, dan is de chip zuiniger.Toppe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:01:
[...]
Efficiënter is iets anders dan koeler. De chip is kleiner en in zoverre efficiënter dat de CPU/GPU minder snel harder zal gaan werken. Hij zal ongetwijfeld ook zuiniger zijn waardoor ze de accu kleiner kunnen maken om weer gewicht te besparen.
Apple kiest ervoor om die 'winst' in prestatie te stoppen, dus de A17 heeft 3 miljard transistoren erbij gekregen wat het verbruik weer gelijktrekt.
Het is gewoon echt zonde om je hier druk over te maken. Ik zou zelf nooit compleet draadloos laden of met hogere wattages.
https://www.notebookcheck...ring-gaming.753143.0.html
Over slechtere batterij duur vergeleken de 14:
https://www.notebookcheck...-14-Pro-Max.752803.0.html
Nog wat meer sensatiemakerij terwijl we wachten op onze eigen.
[ Voor 29% gewijzigd door rmk_ op 20-09-2023 20:33 ]
Kijk eerst of je reactie niet beter past in:
[iPhone] Levertijden & Beschikbaarheid - Deel 5
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11
[iPhone 15 (Plus, Pro & Max)] Accessoires, hoesjes & wallets
Als je wilt babbelen, gezellig kletsen, of slowchatten kom dan naar #apple-talk op de officiële Tweakers Discord.