Helixes schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:17:
[...]
Ik probeer voor mijzelf te verklaren waarom VVD-kiezers een coalitie met PVV zo graag zien, en ik kom niet tot hele goede conclusies. Zijn ze gefrustreerd door eerdere coalities met partijen die linkser hebben gelegen, en waarbij het ogenschijnlijke rendement werd teruggehouden door idealen van die partijen?
Voor het begrip is het denk ik goed om eerst helder te krijgen waar we het precies over hebben als we het hebben over idealen en partijen. PVV, VVD, ChristenUnie, Volt: het zijn allemaal politieke partijen, maar daarmee is het begrip partij een betekenisloos begrip geworden.
Of beter: vanuit de pers komt het begrip partij tot ons als een imago van een persoon.
Wil u stemmen trekken, dan is het enige wat u hoeft te doen marketing te organiseren rondom die persoon. Er zijn partijen die dat letterlijk nemen.
Om een voorbeeld te geven. De SP heeft een programma waar menig NL'er op zou stemmen (immigratie, inkomen, zorg), heeft een uitgebreid apparaat met ervaren mensen en is verder fatsoenlijk te noemen. Kijk vervolgens naar de lijsttrekker en je hebt het grootste deel van hun probleem te pakken.
Let dus op de marketing en in het bijzonder die rondom de leider om te snappen wat de kiezer ziet en doet. Want die kiezer zit niet op tweakers.net te discussiëren met maatschappelijk betrokken vreemden.
Voelt men meer verwantschap met de partij van deze oud-VVD'er? Is de VVD verworden tot een one-issue partij, en gaat het hier echt alleen maar om migratie? Of, worden de crises voortkomend uit de afgelopen vier coalities verweten niet aan de VVD zelf, maar aan de samenwerkingen die het eerder heeft gezocht?
Doe dezelfde exercitie eens voor de VVD. De VVD heeft hele goede sentiment-meters en weet het hele jaar door hoe onze onderbuik er voor hangt. De VVD heeft met afstand de beste marketing.
De poster van afgelopen verkiezingen was: kies Dilan.
Dat was het.
Wat de kiezer er normaal gesproken achter had moeten lezen "en strenger op asiel gaat u niet kunnen krijgen in de regering". Daar ging iets fout. Ik wil heel graag nog eens de aftermath horen. Theorietje: de VVD-strategen waren nog teveel ingesteld op vernuft van Rutte en hebben daarbij te veel ruimte gelaten voor de inbreng van Dilan.
Nu, over die kiezer zelf. De VVD heeft in de afgelopen jaren alleen maar crises gegenereerd. Waar de VVD in uitblinkt is het falen op conto te krijgen van de "linkse" coalitiepartners in de ogen van kiezers.
Kijkt u echter voor de grap eens naar de prestaties van Broekers-Knol op het zogenaamde kerngebied immigratie van de VVD. Korte samenvatting: puinhoop. Dat is goed uit de pers gehouden, en dat is een studie waard.
Om de aandacht van die zelf gegenereerde crises af te leiden moet die kiezer overtuigd worden dat het de schuld is van immigratie (woningen), en dat de VVD "links" nu echt zat was en daarom de stekker uit het kabinet heeft getrokken. Dat de VVD het ministerie voor huisvesting heeft afgeschaft hoort u er niet bij. En dat ze al die jaren op asiel en immigratie zaten ook niet.
Nu het antwoord:
Het zou de VVD heel erg uitkomen als de VVD als een one-issue partij gezien zou worden. Want dan kunnen die andere issues onder de bank geschoffeld worden en op het bord van de "samenwerkende partijen" geschoven worden.
De twee centrale begrippen die ik in ieder geval associeer met de PVV zijn xenofobie en populisme. De twee centrale begrippen die ik met VVD associeer zijn liberalisme en ondernemerschap. Er lijkt zo weinig overlap te zijn, en toch willen de VVD-kiezer's niets liever.
Ik snap het oprecht niet.
Als mkb zit je bij de VVD niet aan het juiste adres. Dat is dus ook een mooi stuk marketing van de VVD: multinationals aan Jan met de pet verkopen als ondernemerschap. Tenzij overleggen over je eigen belastingtarief met de Belastingdienst als ondernemen wordt beschouwd. Probeer dat maar eens als je die spreekwoordelijke bakker met twee vestigingen bent van afgelopen debatten.
Dat de VVD-kiezer nu roept om samenwerking met de PVV is een duidelijk bewijs dat ze onder een dikke laag marketing zitten. Ik denk dat de VVD zelf slim genoeg is om te beseffen dat men bij kabinetsdeelname een groot risico loopt dat de PVV dan de hele winkel komt leegeten. De PVV had nooit salonfähig mogen worden, want dan verliest het zijn enige functie.
Pluspunt voor de VVD: PVV heeft (nog) geen capabele mensen. Eerst even zelfstandig laten uitglijden.
Voor de PVV zal opheffen publieke omroep instrumenteel zijn om uitglijders aan de aandacht te onttrekken.
PVV zelf zal dus graag aan die condities willen werken. Reacties van rechtse omroepen laatste twee dagen zullen bemoedigend zijn geweest.
En wie weet wat de PVV nu kan aantrekken van buitenaf.