Qwerty-273 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:52:
[...]
Tja, het zal niet de eerste keer zijn dat de overheid mijlenver van iedereen staat. Ook zijn er voldoende besluiten geweest die tegen of over de randen van de wet zijn geweest (en waar vervolgens jaren later pas rechtzaken tot een conclusie komen dat dingen teruggedraaid/aangepast moeten worden).
Maar als je een religie (of boek daarvan) gaat verbieden, dan is het hek van de dam natuurlijk. Genoeg voorbeelden in de geschiedenis waar dit geprobeerd is met alle gevolgen van dien. Je verdrijft het alleen maar naar de achterkamers en hebt vervolgens geen enkel zicht of controle er meer op.
Ik denk niet dat we een tweede kristalnacht moeten verwachten bij wijze van spreken.
Ik heb zelf niet PVV gestemd, ik ben veel te gematigd om 'te links' of 'te rechts' te stemmen. Wat ik echter hoor van veel mensen die nu PVV hebben gestemd (en eerder niet) is dat het niet Nexit of Anti-Islam is waarom ze erop stemmen. Het dient ook te worden gezegd dat wij Wilders niet echt meer over anti-Islam of Nexit horen praten.
Veel Wilders stemmers willen bijvoorbeeld geen Nexit. De belangrijkste beweegreden is woningnood in combinatie met immigratie. Wat ik veel hoor (en in hoeverre dat waar is laat ik in het midden) is het sentiment dat we een huizentekort hebben maar constant migranten binnen harken die voorrang krijgen op woningen. Gelijktijdig is diezelfde groep vaak ook niet bezig met klimaatverandering. Klimaat maatregels zijn vooral een extra kostenpost die wat uiteindelijk toch geen verandering gaat brengen in het klimaat.
Natuurlijk zal het soort stemmers op PVV breder zijn in spectrum dan deze argumenten maar het is wel deels een verklaring waarom de PVV zo hard is gegroeid. De belangrijkste punten deze afgelopen tijd in het nieuws en media waren immers de toenemende kosten, het klimaat, huizencrisis en migratie.
Sta jij positief op klimaat en migratie (dus je vind het belangrijk dat migranten de kans krijgen en/of het klimaat belangrijk is en in moet worden geïnvesteerd) dan stem jij waarschijnlijk PVDA/GL of als die combi je niet bevalt PVDD of wellicht D66 (alhoewel die laatste is afgestraft i.v.m. het laatste kabinet).
Maar als jij migratie ziet als een ongewenst iets, het klimaat als vooral een duur iets wat niet zal helpen en ook de woningnood erg vind dan kom je sneller uit bij PVV.
persoonlijk gesproken als centrumstemmer ben ik niet voor ingrijpen op het klimaat. Ik denk dat wij nauwelijks invloed zullen hebben op het klimaat. Ik denk dat wij allemaal kikkers zijn die langzaam gekookt worden in een pot waarvan wij niet het vuur afdoende kunnen controleren om een verschil uit in te maken. Klimaatexperts moeten roepen dat we alles eraan moeten doen zodat er wat aan wordt gedaan en we uiteindelijk kunnen zeggen 'we hebben het geprobeerd' maar ook om paniek tegen te houden.
Als jij een komeet ontdekt die over 9 maanden met 99% zekerheid de mensheid zal vernietigen en je weet dat de kans om ht af te wenden 0,001% is wat doe je dan? Als je wat zegt breekt er paniek uit en chaos terwijl het lot toch al vast ligt, Dus je houd het geheim. Komt het dan toch naar buiten dan zeg je 'er is een kans (ook al is die nihil) om het af te wenden. Dan blijven mensen rustig, is de orde bewaard en blijft de samenleving als geheel werken.
Ik deel in die zin het sentiment dat ingrijpen op het klimaat vooral duur is zonder echt resultaat. Die global warming gaat komen, meer zonnepanelen en minderbenzineauto's 'be damned'. Ik ben niet bereid om 100 a 200 euro de maand meer te gaan betalen voor het klimaat in dat licht. Ik zie ook in dat veel mensen dat niet kunnen en dus dakloos worden of in armoede komen. Dat dit stijgende criminaliteit oplevert, meer misdadigers en meer verslaafden omdat mensen door dure regels proberen een uitweg te zoeken.
Wat betreft migratie...is het in mijn ogen complexer. Ik begrijp de sympathie dat migranten huizen afsnoeppen en ik vind dat ook slecht. Echter is het banentekort reëel en hoofdzakelijk de oorzaak van vergrijzing. Daar zullen mensen voor nodig zijn om dat te vullen en Nederland zal die niet hebben als gevolg van vergrijzing. Ik
hoop dat interne arbeidsmigranten vanuit de EU dit kunnen oplossen op een manier waarop ze hier werken en uiteindelijk weer in hun eigen EU land terug gaan wonen. Maar ik weet niet zeker of dat afdoende is. En dan nog; ook die tijdelijke arbeidsmigranten hebben woonruimte nodig. Op dat punt ben ik dus sceptischer. Maar nogmaals; dit is een persoonlijke mening.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.