Hartelijk dank voor de vele reacties, wordt erg gewaardeerd!
Ik zie dat mijn gemeente inderdaad een energieloket heeft, dat lijkt me een goed punt om te starten. Die kunnen in ieder geval onafhankelijk bevestigen dat dit een erg slecht idee is. Daarnaast kunnen ze ook informatie geven over opties die wel duurzaam zijn, zoals er hier al enkele zijn genoemd.
Overigens begrijp ik dat het bestuur alleen elektrisch verwarmen niet kan verplichten, maar het gaat om een appartementencomplex met 7 appartementen. Er hoeven dus maar 2 bewoners overgehaald te worden om een meerderheid van 4 te krijgen. Als de collectieve rookgasafvoer niet vervangen wordt met als advies over te stappen op elektrisch verwarmen gaat het enorm lastig worden om zelf wat anders te regelen.
Het vervangen van de collectieve rookgasafvoer is geen ideale oplossing, maar het is voor zover ik zie wel de beste oplossing, tenzij er draagvlak en mogelijkheid is voor een duurzame oplossing.
@
twain4me
Duidelijk verhaal en precies de reden dat ik nu actie aan het ondernemen ben. Het voelt alsof dit er nooit doorheen kan komen, maar die zekerheid heb ik niet voor zover ik nu kan inschatten.
Ik kwam op ongeveer dezelfde uitkomst qua kosten, goed om te weten dat dit inderdaad een realistische inschatting is.
@
Nielson
Alle appartementen zijn standaard voorzien van een 1-fase aansluiting en sommige hebben zelfs nog een ouderwetse stoppenkast. Ik ga er inderdaad vanuit dat de hoofdaansluiting van het gebouw niet is berekend op de extra belasting.
@
chrisborst
Ja, er is een uitgebreide inspectie van de rookgasafvoer gedaan. Het gaat om een concentrisch CLV-systeem op basis van onderdruk. Dit moet voor HR-ketels (die er trouwens al op aangesloten zijn) worden veranderd naar een systeem met overdruk. Er zijn 2 strangen in het gebouw (op een zijn 4 appartementen aangesloten, op de ander 3) die beide een lichte verspringing hebben waardoor het niet mogelijk is om een stugge buis recht naar beneden te laten gaan. De huidige offerte beschrijft het monteren van een nieuw Burgerhout Multiflex CLV-systeem in de bestaande rookgasafvoer, dus dat is een andere techniek dan die bij jullie is toegepast. Hoeveel heeft dit bij jullie ongeveer gekost?
Zie m.b.t. de splitsingsakte het antwoord hieronder.
@
wibblemoo
Die zijn inderdaad opgenomen in de splitsingsakte onder de gemeenschappelijke gedeelten. De CV-ketels zijn privé-eigendom. Ik neem aan dat het met genoeg stemmen mogelijk is om de rookgasafvoer uit de splitsingsakte te halen, of werkt dat niet zo makkelijk?
@
Shadowhawk00 / @
Illusion
Goede info om mee te nemen voor een volgende ALV, bedankt!