Ik heb 2 jaar terug een appartement in een kleinschalig appartementencomplex gekocht en gerenoveerd. Het laatste jaar is gebleken dat de collectieve rookgasafvoer vervangen moet worden. De VvE heeft hiervoor geen geld gereserveerd waardoor de kosten per appartement ca. €3.250 worden. Het is nu erg urgent geworden omdat installateurs in principe niet meer aan de cv-ketels mogen werken. Voor de volledigheid: elke bewoner heeft een eigen cv-ketel. Vervangen van de collectieve rookgasafvoer geeft minimale overlast voor bewoners, de werkzaamheden zijn in een dag afgerond waarna het weer minimaal 20 jaar mee kan.
Het recent aangestelde 2-persoons VvE bestuur ziet dit als geld weggooien omdat gas niet de toekomst is. Hun voorkeur is om de collectieve rookgasafvoer niet te vervangen en op korte termijn allemaal elektrisch te gaan verwarmen, bijvoorbeeld met infrarood of elektrische vloerverwarming in combinatie met infraroodpanelen (COP = 1). Dit is voor zover ik kan vinden een extreem slecht idee, maar na een verhaal vol onjuistheden heeft het bestuur een aantal bewoners enthousiast weten te maken.
Ik heb meerdere keren geprobeerd aan te tonen dat:
Ik vraag me nu af wat de beste vervolgstappen zijn. Belangrijk lijkt me om in ieder geval de bewoners correct te informeren over elektrisch verwarmen, is dit iets voor een onafhankelijke energieadviseur? Overig advies en informatie is uiteraard ook erg welkom.
Het recent aangestelde 2-persoons VvE bestuur ziet dit als geld weggooien omdat gas niet de toekomst is. Hun voorkeur is om de collectieve rookgasafvoer niet te vervangen en op korte termijn allemaal elektrisch te gaan verwarmen, bijvoorbeeld met infrarood of elektrische vloerverwarming in combinatie met infraroodpanelen (COP = 1). Dit is voor zover ik kan vinden een extreem slecht idee, maar na een verhaal vol onjuistheden heeft het bestuur een aantal bewoners enthousiast weten te maken.
Ik heb meerdere keren geprobeerd aan te tonen dat:
- De energiekosten veel hoger zullen worden
- Er een door elke bewoner zelf te regelen grote verbouwing nodig is die veel overlast gaat geven en veel duurder is dan het vervangen van de collectieve rookgasafvoer
- Dit niet duurzaam is ondanks dat je van het gas af gaat
- Dit niet is toegestaan als hoofdverwarming
- In de buurt nieuwbouwappartementen nog steeds met gas cv-ketel worden opgeleverd
- Er privé een collectief probleem opgelost moet worden, met alle risico's van dien
Ik vraag me nu af wat de beste vervolgstappen zijn. Belangrijk lijkt me om in ieder geval de bewoners correct te informeren over elektrisch verwarmen, is dit iets voor een onafhankelijke energieadviseur? Overig advies en informatie is uiteraard ook erg welkom.