Laat ik beginnen te stellen dat ik voor jou vervelend vind, maar gezien de behulpzame houding van de webshop dit voor hun ook niet prettig is. Ze willen graag, doen meer dan je kan verwachten van een "grote jongen" zoals HP of Dell, dus ik ga ook bij de webshop uit van goede wil.
Daarnaast vind ik dat mensen wel heel makkelijk wijzen naar TS en zijn programma's als oorzaak van de problemen. Als ik naar het lijstje van programma's kijk, dan is dit allemaal doodnormaal dagelijks gebruikte software wereldwijd, die dit soort hardware-problemen in de regel niet veroorzaakt.
Ik heb ook echt nooit gehoord van dit soort software wat storingen veroorzaakt wat met een reboot niet op te lossen is. TS zegt zelfs dat een herinstallatie van Windows niet altijd de oplossing is geweest, gezien het feit dat de webshop hardwareonderdelen heeft vervangen... Dat is echt niet normaal gedrag door installatie van software door TS.
Er wordt ook gesproken over de testmethodiek van de webshop, en dat die geen problemen kan constateren, maar TS na wat langer gebruik wel. In mijn ervaring worden laptops heeeeeeel oppervlakkig getest, vaak middels geautomatiseerde processen die alles 1x of maximaal 3x testen. Zijn deze testen goed, dan beschouwt de leverancier de laptop als goed functionerend en zal deze niet verder kijken.
Het lastige bij dit soort problemen is dat het zich echter pas voordoet na wat langer gebruik. Het is niet betrouwbaar te reproduceren, maar het doet zich wel degelijk meer dan eens voor.
Ik ben het ook eens met TS dat dit probleem in de laptop zit, niet in jouw Windows-installatie.
Wat zou je nog kunnen doen:
- Dual boot maken met Windows. Doet het probleem zich voor in de Windows-installatie waar jij dagelijks in werkt, boot naar je andere Windows-installatie en kijk of het probleem daar ook is
- Zodra het probleem zich voordoet booten met een Linux Live-CD en kijken of het probleem daar ook aanwezig is
- Een installatie op een andere SSD uitvoeren, deze verwijderen, en werken op je huidige installatie. Als het probleem zich voordoet je SSD vervangen voor de andere SSD en daarvan booten en kijken of het probleem zich voordoet
Als webshop zou ik overigens eieren voor mijn geld kiezen en het moederbord vervangen, om gewoon alles uit te sluiten. Ik vind dat de webshop ook zo eerlijk zou moeten zijn om toe te geven dat de programma's die TS noemt dit soort problemen niet zou moeten veroorzaken.
Dit levert slechte publiciteit op, een ontevreden klant, en werk voor jezelf wat je niet kan verhalen
En voor TS: Ik zou eieren voor m'n geld kiezen en lekker op kosten van je baas een nieuwe laptop aanschaffen. Jij verliest dagelijks(?) werk/tijd door problemen met je laptop, dus indirect kost dit je baas ook geld. Ik zou daarom als goede werknemer ook de laptop willen vervangen, je werkgever biedt zelfs al aan.