Langdurig problemen met laptop, geen oplossing vanuit winkel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-03-2024
asdfqwerty schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:21:
Misschien moet je eens nagaan wat je precies wil. Ik lees dat je graag een werkende laptop wil (precies degene die je zelf uitgezocht hebt) en dat is ook logisch. @Kurkentrekker geeft hierboven aan hoe je dat het snelste kan bereiken. Je geeft meermaals aan dat je na alle geïnvesteerde tijd en moeite nu niet op wilt geven, maar ik zie nergens wat je precies wil bereiken.

Half off-topic; als je er nog niet bekend mee bent, lees je eens in over de sunk cost fallacy
Je maakt een goed punt over het helder krijgen van mijn doel. Wat ik eigenlijk wil is een betrouwbare laptop die doet wat hij moet doen. Ik ben me bewust van de 'sunk cost fallacy', maar het gaat me niet alleen om de tijd en het geld dat ik erin heb gestoken. Het gaat erom dat de leverancier zijn verantwoordelijkheid neemt en het probleem adequaat aanpakt. En als dat niet lukt, wil ik in ieder geval een werkende laptop kunnen inleveren bij mijn werkgever. Ik waardeer je inzicht en het geeft me stof tot nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als zij toch toegeven dat er problemen zijn, dan stuur je dat ding toch retour zodat zij die problemen kunnen oplossen? Dan stappen ze zelf maar wat hardware onderdelen en testen ze hem daarna, zo lastig kan dat toch niet zijn? Lukt dat niet, dan ontbind je de koop. Je hebt inmiddels genoeg redenen om dat te doen, namelijk een non conform product en een leverancier die dat ook toegeeft.

Vervolgens koop je ergens anders een laptop, want een winkel die jou onderdelen opstuurt met de instructie om zelf maar te gaan sleutelen, Tsja, dat is goed bedoeld maar niet heel professioneel.

Overigens, heeft je werkgever hier niet ook een mening over? Als jij dit allemaal onder werktijd uitvoert dan is die laptop voor hem nu al twee keer zo duur geworden. Een goeie softwaredeveloper die twee dagen niks kan doen vanwege problemen met een stukje hardware ter waarde van een kwart maandsalaris (gokje?) is niet heel handig voor je business.

[ Voor 23% gewijzigd door Kurkentrekker op 11-09-2023 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:28
morritz34 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:33:
[...]

Maar dat kunnen zij niet erkennen omdat zij het probleem niet constateren. Dit is juist het hele punt in deze vaak.

Verder sluit ik me volledig aan bij de laatste reactie van @Kurkentrekker
Maar ze vervangen wel het mobo en hebben alle onderdelen los van elkaar vervangen voor niets? Of uit goede will? Dat lijkt mij sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Kurkentrekker schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:17:
Als zij toch toegeven dat er problemen zijn, dan stuur je dat ding toch retour zodat zij die problemen kunnen oplossen? Dan stappen ze zelf maar wat hardware onderdelen en testen ze hem daarna, zo lastig kan dat toch niet zijn? Lukt dat niet, dan ontbind je de koop. Je hebt inmiddels genoeg redenen om dat te doen, namelijk een non conform product en een leverancier die dat ook toegeeft.

Vervolgens koop je ergens anders een laptop, want een winkel die jou onderdelen opstuurt met de instructie om zelf maar te gaan sleutelen, Tsja, dat is goed bedoeld maar niet heel professioneel.

Overigens, heeft je werkgever hier niet ook een mening over? Als jij dit allemaal onder werktijd uitvoert dan is die laptop voor hem nu al twee keer zo duur geworden. Een goeie softwaredeveloper die twee dagen niks kan doen vanwege problemen met een stukje hardware ter waarde van een kwart maandsalaris (gokje?) is niet heel handig voor je business.
Je maakt een aantal valide punten. Ten eerste, ik ben het met je eens dat de laptop gewoon naar de leverancier moet voor reparatie, in plaats van dat ik zelf eraan ga sleutelen. Ik ben weliswaar geïnteresseerd in de technische aspecten, maar ik ben niet van plan om mijn vrije tijd eraan op te offeren, zeker niet als het niet mijn fout is.

Ten tweede, je hebt gelijk dat als dit zo doorgaat, het probleem waarschijnlijk niet volledig wordt opgelost. Als de Bluetooth-kaart bijvoorbeeld niet de oorzaak is van de vastlopers, dan ben ik terug bij af. Wat ze ook beweren over het vervangen en testen van hardware, het feit blijft dat er iets structureel mis lijkt te zijn.

Wat betreft het werkaspect, de meeste uren die ik hierin steek zijn in mijn eigen tijd, maar dat maakt de situatie niet minder frustrerend. Het is een beetje een tweesnijdend zwaard; aan de ene kant wil ik dat dit opgelost wordt, aan de andere kant is het ook een leerzame ervaring.

Ik heb al geprobeerd om de koop te ontbinden, maar dan krijg ik eerst een lesje over hoe ik niet op mijn consumentenrechten kan leunen, want ik heb de factuur naar zakelijk laten aanpassen. Vervolgens vertellen ze hoe flexibel ze wel niet zijn geweest door de hardware te vervangen, uitgebreide tests uit te voeren en nu zelfs onderdelen naar mij op te sturen. Het is dus niet zozeer een kwestie van onwilligheid van hun kant, maar eerder een gebrek aan een structurele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
loki504 schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:34:
[...]

Maar ze vervangen wel het mobo en hebben alle onderdelen los van elkaar vervangen voor niets? Of uit goede will? Dat lijkt mij sterk.
Dat klopt, en het wordt nog interessanter. Ze hebben me na het vervangen van het moederbord instructies via WhatsApp gestuurd om een los kabeltje aan te sluiten, omdat het toetsenbordverlichting niet goed werkte. Ze gaven me de keuze: óf ik stuur de laptop weer terug en ben 'm weer een paar weken kwijt, óf ik probeer het zelf te fixen met hun hulp op afstand. Ze wisten dat ik genoeg technische knowhow heb om dit aan te kunnen. Nu met dit nieuwe hardwareprobleem rondom de Bluetooth-kaart, bieden ze weer aan om het onderdeel op te sturen zodat ik er zelf mee kan sleutelen. Maar ik ben van plan om dat deze keer niet te doen; de laptop gaat gewoon terug. Ik wacht nu af wat hun volgende stap is. Ze hebben aangegeven dat ze rond 15u samen met mij naar de situatie gaan kijken. Dus ik ben benieuwd wat er dit keer uit de bus komt. Ik houd jullie op de hoogte. Ik heb al vervolgstappen ondernomen en zal daar later meer over delen.

Als jullie nog tips of opmerkingen hebben die me uit deze lastige situatie kunnen helpen, of die me in ieder geval een beter zicht op een mogelijke oplossing kunnen geven, dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
De koop ontbinden is een handeling, en dat doe je door aan te geven ‘ik ontbind de koopovereenkomst’. Dat is niet een kwestie van proberen, want de winkel hoeft er niet mee akkoord te gaan. Ze mogen van alles vinden, maar jij hebt recht op een conform product, OOK als je een zakelijke aankoop zou doen. Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://www.absoluteadvoc...tenrecht/non-conformiteit

Je kunt dus gewoon ontbinden, en daarna kun je het aankoopbedrag terugvorderen. Natuurlijk is het vast een klusje om de winkel ervan te overtuigen dat ze ook daadwerkelijk moeten betalen, maar dit lijkt me een mooie klus voor de rechtsbijstand van je werkgever.

Mijn advies is dus om een brief op te stellen waarin je aangeeft de koop te ontbinden op grond van non conformiteit, daar zijn voldoende modelbrieven voor te vinden. Daarna stuur je de laptop terug, en dan moet de winkel het aankoopbedrag terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:30:

Mijn advies is dus om een brief op te stellen waarin je aangeeft de koop te ontbinden op grond van non conformiteit, daar zijn voldoende modelbrieven voor te vinden. Daarna stuur je de laptop terug, en dan moet de winkel het aankoopbedrag terugbetalen.
Kan hij dat wel doen, is hij de eigenaar van de notebook want daar is nog steeds geen antwoord op.
En eerlijk gezegd irriteert mij dat mateloos dat TS nog steeds geen uitsluitsel geeft daarover, snap dan ook niet waarom die elke keer weer beetje bij beetje met meer info aankomt en waarom die het niet gewoon vraagt aan z'n werkgever dan weet hij dat ook gelijk en kan ik die direct de juiste wegen bewandelen en nog belangrijker correcte adviezen krijgen.

Edit

Daarbij schrijft hij ook dit:
Ze hebben aangegeven dat ze rond 15u samen met mij naar de situatie gaan kijken. Dus ik ben benieuwd wat er dit keer uit de bus komt. Ik houd jullie op de hoogte. Ik heb al vervolgstappen ondernomen en zal daar later meer over delen.

[ Voor 43% gewijzigd door NicoHF op 11-09-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-10 13:34
NicoHF schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:24:
[...]

Kan hij dat wel doen, is hij de eigenaar van de notebook want daar is nog steeds geen antwoord op.
En eerlijk gezegd irriteert mij dat mateloos dat TS nog steeds geen uitsluitsel geeft daarover, snap dan ook niet waarom die elke keer weer beetje bij beetje met meer info aankomt en waarom die het niet gewoon vraagt aan z'n werkgever dan weet hij dat ook gelijk en kan ik die direct de juiste wegen bewandelen en nog belangrijker correcte adviezen krijgen.

Edit

[...]
Hij gaf aan de laptop prive te hebben aangekocht en daarna is hij overgenomen door werkgever en heeft hij ook de factuur laten aanpassen.

En met het aanpassen van de factuur naar werkgever.... is het nu een zakelijke aankoop. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
XelaRetak schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:30:
[...]

Hij gaf aan de laptop prive te hebben aangekocht en daarna is hij overgenomen door werkgever en heeft hij ook de factuur laten aanpassen.

En met het aanpassen van de factuur naar werkgever.... is het nu een zakelijke aankoop. :+
Dan kan die inderdaad geen consumenten rechten gaan uitoefenen en heeft de leverancier gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
[...]

Edit

[...]
Sorry voor de verwarring. Ik ben niet de eigenaar. Of ik of mijn werkgever de koop gaat ontbinden is op dit moment niet de kern van de zaak. Het punt is dat er problemen zijn met het product, en het lijkt erop dat de leverancier dit niet serieus neemt of in ieder geval geen definitieve oplossing biedt. Dat ik nu een zakelijke gebruiker ben, betekent niet dat de service ineens niet meer deugdelijk hoeft te zijn, toch? De volgende stappen zijn aan mijn werkgever, maar ik ben nog steeds geïnteresseerd in mogelijke oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Hendrykes schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:38:
[...]

Sorry voor de verwarring. Ik ben niet de eigenaar. Of ik of mijn werkgever de koop gaat ontbinden is op dit moment niet de kern van de zaak. Het punt is dat er problemen zijn met het product, en het lijkt erop dat de leverancier dit niet serieus neemt of in ieder geval geen definitieve oplossing biedt. Dat ik nu een zakelijke gebruiker ben, betekent niet dat de service ineens niet meer deugdelijk hoeft te zijn, toch? De volgende stappen zijn aan mijn werkgever, maar ik ben nog steeds geïnteresseerd in mogelijke oplossingen.
Nee, jij vindt dat nu niet de kern van de zaak en vindt dat de zaak om andere dingen gaat.

Ik denk dat het goed is jezelf af te vragen of het helemaal gezond is op welke manier je je erin vastbijt. Je doet dit vast met de beste bedoelingen en vanuit volle overtuiging, maar ik zou niet uitsluiten dat zich dit nog tegen je gaat keren wat betreft hoe je werkgever over je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
NicoHF schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:32:
[...]

Dan kan die inderdaad geen consumenten rechten gaan uitoefenen en heeft de leverancier gelijk.
Je hebt helemaal gelijk, het feit dat dit een zakelijke aankoop is, betekent niet dat de kwaliteit of service ineens ondermaats mag zijn. Ook als zakelijke klant mag je verwachten dat een product goed functioneert en dat eventuele problemen adequaat worden opgelost.

Wat betreft het switchen van consument naar zakelijke klant: ja, dat heeft natuurlijk invloed op mijn rechten, maar het verandert niets aan de verwachting dat het product gewoon goed moet zijn. Dat de leverancier zo snel achter die technische details aangaat, suggereert inderdaad dat ze op zoek zijn naar manieren om onder hun verantwoordelijkheden uit te komen, in plaats van het probleem echt op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 13:14
Hendrykes schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:43:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, het feit dat dit een zakelijke aankoop is, betekent niet dat de kwaliteit of service ineens ondermaats mag zijn. Ook als zakelijke klant mag je verwachten dat een product goed functioneert en dat eventuele problemen adequaat worden opgelost.

Wat betreft het switchen van consument naar zakelijke klant: ja, dat heeft natuurlijk invloed op mijn rechten, maar het verandert niets aan de verwachting dat het product gewoon goed moet zijn. Dat de leverancier zo snel achter die technische details aangaat, suggereert inderdaad dat ze op zoek zijn naar manieren om onder hun verantwoordelijkheden uit te komen, in plaats van het probleem echt op te lossen.
En als ze daar niet toe in staat zijn, wat verwacht je dan? Er zijn meerdere reviews welke laten blijken dat de kwaliteit wel eens ondermaats is. Kleine speler in de markt, weinig capaciteit om dit soort zaken grondig aan te pakken. Beetje een van Moof achtig iets. Als je betere support wil kan je daarvoor adequaat betalen bij een Dell of HP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrykes
Yucon schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:42:
[...]

Nee, jij vindt dat nu niet de kern van de zaak en vindt dat de zaak om andere dingen gaat.

Ik denk dat het goed is jezelf af te vragen of het helemaal gezond is op welke manier je je erin vastbijt. Je doet dit vast met de beste bedoelingen en vanuit volle overtuiging, maar ik zou niet uitsluiten dat zich dit nog tegen je gaat keren wat betreft hoe je werkgever over je denkt.
Je hebt een punt, en ik waardeer de zorg. Maar ik wil even duidelijk maken dat de meeste tijd en energie die ik hierin steek, buiten werktijd valt. Dus mijn werkgever zou hier eigenlijk geen last van moeten hebben. Dat gezegd hebbende, snap ik wel dat het misschien overkomt alsof ik me te veel vastbijt in de zaak. Het gaat me echter niet alleen om het principe; ik wil ook dat het probleem daadwerkelijk wordt opgelost. Deze laptop is een belangrijk gereedschap voor mijn werk, en ik wil erop kunnen vertrouwen dat het goed functioneert. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Dus ja, ik blijf erbij dat de leverancier zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

Ik geloof dat collectieve kennis en ervaringen me kunnen helpen om deze situatie beter te begrijpen en ermee om te gaan. Het is ook een leerzame case voor de toekomst; hoe ga je om met dit soort issues, zowel als individu en in zakelijke context? Dus alle adviezen en inzichten zijn meer dan welkom. Misschien helpt het me sneller een oplossing te vinden en voorkomt het soortgelijke situaties in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
[...]

Edit

[...]
Dat het een zakelijke koop is zegt nog niet dat je de overeenkomst niet kunt ontbinden. Je hebt wat andere rechten als het gaat over herroeping en andere zaken, maar als zakelijke klant heb je ook gewoon recht op een conform product. (En ja, dan zou formeel de werkgever, de eigenaar van de laptop, de koop moeten ontbinden, maar TS kan dat prima namens de werkgever doen).

Ik vind het nu ook aan de kant van de werkgever een raar verhaal worden. Die zou het toch zakelijk moeten bekijken en zsm van die laptop af willen, zodat zijn medewerker weer verder kan werken? Een laptop die de helft van de tijd bij de leverancier ligt en de andere tijd vastloopt heb je niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Kurkentrekker schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:32:
[...]

Dat het een zakelijke koop is zegt nog niet dat je de overeenkomst niet kunt ontbinden. Je hebt wat andere rechten als het gaat over herroeping en andere zaken, maar als zakelijke klant heb je ook gewoon recht op een conform product. (En ja, dan zou formeel de werkgever, de eigenaar van de laptop, de koop moeten ontbinden, maar TS kan dat prima namens de werkgever doen).

Ik vind het nu ook aan de kant van de werkgever een raar verhaal worden. Die zou het toch zakelijk moeten bekijken en zsm van die laptop af willen, zodat zijn medewerker weer verder kan werken? Een laptop die de helft van de tijd bij de leverancier ligt en de andere tijd vastloopt heb je niks aan.
Je hebt helemaal gelijk, als zakelijke klant heb je ook gewoon recht op een product dat naar behoren functioneert. Mijn werkgever is op de hoogte en ook niet blij met de situatie, maar we wachten nog even af hoe de leverancier reageert. Ondertussen werk ik gelukkig zonder problemen op een andere laptop met dezelfde software. Dus aan de werkproductiviteit ligt het niet. Ik geef de leverancier nog een paar dagen om met een oplossing te komen voordat we verdere stappen ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Hendrykes schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:50:
[...]

. Deze laptop is een belangrijk gereedschap voor mijn werk, en ik wil erop kunnen vertrouwen dat het goed functioneert. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Dus ja, ik blijf erbij dat de leverancier zijn verantwoordelijkheid moet nemen.
Maar het is geen unieke laptop. Dus een nieuwe kopen is wel een optie.

Je kiest er op dit moment voor om je er in vast te bijten. En ik ben het met een aantal andere Tweakers, eens dat dat vastbijten enigszins ongezond overkomt.

Is je principe al die frustratie en verlopen privé uren waard?

Als je er niet technisch met ze uitkomt zul je de juridische weg op moeten. Gaat je nog meer tijd en energie kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrykes
jeroenkb schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:51:
[...]

Maar het is geen unieke laptop. Dus een nieuwe kopen is wel een optie.

Je kiest er op dit moment voor om je er in vast te bijten. En ik ben het met een aantal andere Tweakers, eens dat dat vastbijten enigszins ongezond overkomt.

Is je principe al die frustratie en verlopen privé uren waard?

Als je er niet technisch met ze uitkomt zul je de juridische weg op moeten. Gaat je nog meer tijd en energie kosten.
Helemaal met je eens. Ik ben me ervan bewust dat ik me er misschien te diep in heb vastgebeten. Het was in eerste instantie ook deels uit technische nieuwsgierigheid en de wil om het probleem op te lossen. Echter, het wordt inderdaad tijd om te overwegen of alle verloren uren en stress het nog waard zijn. Ik waardeer de input hier enorm, het helpt me om de situatie vanuit meerdere hoeken te bekijken. Ondertussen werk ik gewoon op een andere, probleemloze laptop en als het inderdaad op een juridische strijd uitloopt, is dat aan mijn werkgever om te beslissen. Laten we hopen dat het zo ver niet hoeft te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Laatste update:

Op vrijdag 8 september mailde de leverancier mij het volgende: "Beste Hendry,

Schikt het om maandag om 15:00 te verbinden met de laptop?

Mocht het op afstand niet lukken, dan is de volgende stap om de wifi/bluetooth kaart te vervangen. Deze kunnen wij per post sturen, de wifi/bluetooth kaart kun je gemakkelijk zelf vervangen (mocht het daaraan liggen)."

Mijn antwoord was: "Eerlijk gezegd zit mijn agenda al vol, maar ik maak wederom tijd vrij."

14:57 stuurde ik een bericht via WhatApp: "Hoe wil je zometeen meekijken naar het probleem?"

Kwartier later, stuurde ik een aanvullende reactie maar dan via mail: "Ik zit al even klaar, klaar om samen met jullie naar een oplossing te kijken. Ik heb ook al via Whatsapp een bericht gestuurd."

Nu kreeg ik via WhatsApp het volgende terug van de leverancier: "Hoi Hendry, ik heb geen afspraak bevestiging gehad klopt dit?"

Ik antwoordde met een citaat uit mijn eerdere e-mail en vervolgens kreeg ik terug: "Ik zie dit bericht niet eerlijk gezegd, wanneer heeft u deze gestuurd? Ik heb namelijk inmiddels een andere afspraak staan omdat ik geen bevestiging heb gehad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-10 15:58
Leest als een lastige case dit allemaal, vooral door het vele irrelevante informatie dat geen betrekking heeft op het probleem.

Heb je de BT kaart al eens helemaal verwijderd via Hardware Manager en daarna opnieuw getest? Om uit te sluiten dat dit de oorzaak is (gezien ook de event viewer log).

Andere vraag is:
Op de 1ste pagina van dit topic heb je een lijst aan software opgegeven dat je installeerd en gebruikt, je geeft zelf aan dat dit algemeen bekende software is.
Hendrykes schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:32:
[...]

Wil wel even benadrukken dat mijn installatie en configuratie best standaard zijn. Ik volg alle best practices, installeer essentiële updates (ook die via Intel® Driver & Support Assistant) en gebruik algemeen bekende software:
- Bitdefender Total Security
- Microsoft Teams
- Microsoft Outlook
- Microsoft Visual Studio
- Microsoft Visual Studio Code
- Visual Studio Build Tools 2019
- PuTTy
- Git
- Github Desktop
- Node.JS
- Python 3
- Rust
- Insomnia
- Google Chrome
- Double Commander
- Notepad++
- S3 Browser
- FileZilla
- 7-zip

Het is dus niet zo dat ik aan het knutselen ben geweest met obscure instellingen of onbekende software.
Maar later in het topic, waar geadviseerd wordt om de webwinkel de software voor je te installeren en dan de laptop te testen, geef je aan speciaal account gebonden software te gebruiken.
Hendrykes schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:45:
[...]

Dank voor de suggestie, Ad. Het punt is dat veel van de software die ik gebruik accountgebonden is, dus dat maakt het lastig voor de leverancier om alles voor me te installeren.
Wat is het nu?

[ Voor 45% gewijzigd door Duke of Savage op 11-09-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Duke of Savage schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:09:
Leest als een lastige case dit allemaal, vooral door het vele irrelevante informatie dat geen betrekking heeft op het probleem.

Heb je de BT kaart al eens helemaal verwijderd via Hardware Manager en daarna opnieuw getest? Om uit te sluiten dat dit de oorzaak is (gezien ook de event viewer log).

Andere vraag is:
Op de 1ste pagina van dit topic heb je een lijst aan software opgegeven dat je installeerd en gebruikt, je geeft zelf aan dat dit algemeen bekende software is.

[...]

Maar later in het topic, waar geadviseerd wordt om de webwinkel de software voor je te installeren en dan de laptop te testen, geef je aan speciaal account gebonden software te gebruiken.

[...]

Wat is het nu?
Je hebt gelijk, het klinkt misschien tegenstrijdig. Laat ik het even verduidelijken: ja, de software die ik gebruik is inderdaad 'algemeen bekend', maar veel ervan is ook accountgebonden. Denk aan de Microsoft-producten, die gekoppeld zijn aan specifieke licenties. De webwinkel zal waarschijnlijk geen betaalde accounts hebben voor al deze software, dus het is praktisch onmogelijk voor hen om alles voor mij te installeren en uitgebreid te testen.

Daarnaast zijn de problemen die ik ervaar met de laptop, zoals USB-issues, Bluetooth-kaarten en LED-verlichting, vrijwel zeker hardware-gerelateerd en niet gerelateerd aan de software die ik gebruik. Ik heb al verschillende stappen ondernomen om de hardware zelf te testen, van het updaten van drivers tot het compleet verwijderen en herinstalleren ervan. En laten we niet vergeten dat de leverancier zelf ook de mogelijkheid van een hardware-probleem met de Bluetooth-kaart opperde.

Kortom, de kans dat dit aan mijn software ligt, is uiterst klein, zeker gezien het feit dat de problemen begonnen na een vastloper. Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Wat bedoel je met een vastloper eigenlijk? Echt blue screen of death en reboot nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Kurkentrekker schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:37:
Wat bedoel je met een vastloper eigenlijk? Echt blue screen of death en reboot nodig?
Met "vastloper" bedoel ik dat de laptop op verschillende manieren volledig vast komt te zitten:
  1. Het scherm bevriest en de muis reageert niet meer. Hierbij begint de laptop ook flink te blazen.
  2. Het scherm wordt zwart en er verschijnt een vierkant vakje met roze/groene strepen rondom de muispointer.
  3. Het scherm wordt compleet zwart.
In alle drie de situaties wordt het laatst afgespeelde geluid van de afgelopen paar milliseconden herhaald, wat behoorlijk irritant is voor mijn oren. Tegelijkertijd blaast de laptop langzaam tot op volle kracht. Ik wacht meestal een minuut of vijf in de hoop op een blue screen dat wellicht meer informatie biedt, maar dat blijft helaas uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Dat klinkt mij niet als een Bluetooth of USB probleem. Eerder je GPU of een hitte-gerelateerd issue. Maar goed, daar mag de winkel iets van vinden. Ik ben benieuwd of de problemen sneller ontstaan als je er wat stress test software op loslaat en de temperatuur in de gaten houdt. Wellicht kun je de winkel dan iets meer informatie geven, want het zoeken in relatief onschuldige devices lijkt me zonde van de tijd.

Maar goed, ik zeg ook eerlijk: de tijd dat ik nog dit soort problemen met PC had en ze wist op te lossen draaide ik nog Windows XP, dus wellicht is mijn diagnose-skill wat roestig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je hardware testen doe je niet door het verwijderen/updaten van drivers, dat doe je met testprogjes zoals hier aangeraden worden.
Verder is er nog zoiets als een Windows logboek, voor iemand die al ruim 20 jaar in de softwareontwikkeling zit als Full Stack Software Developer en al heel wat laptops heeft versleten (zowel privé als zakelijk) zou het toch geen probleem moeten zijn om wat meer informatie te geven wat er zich onder de motorkap afspeelt vlak voor het vastlopen. We weten ook nog steeds niet in hoeverre jij je laptop belast, misschien heb je wel een gigantische database open staan, 35 tabs open in 3 browsers, 10 hi-res video's in een bewerkingsprogramma en op de achtergrond een playlist van lossless audio. Ja, dan wil die laptop wel gaan blazen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrykes
Yaksa schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:31:
Je hardware testen doe je niet door het verwijderen/updaten van drivers, dat doe je met testprogjes zoals hier aangeraden worden.
Verder is er nog zoiets als een Windows logboek, voor iemand die al ruim 20 jaar in de softwareontwikkeling zit als Full Stack Software Developer en al heel wat laptops heeft versleten (zowel privé als zakelijk) zou het toch geen probleem moeten zijn om wat meer informatie te geven wat er zich onder de motorkap afspeelt vlak voor het vastlopen. We weten ook nog steeds niet in hoeverre jij je laptop belast, misschien heb je wel een gigantische database open staan, 35 tabs open in 3 browsers, 10 hi-res video's in een bewerkingsprogramma en op de achtergrond een playlist van lossless audio. Ja, dan wil die laptop wel gaan blazen.
Je hebt gelijk dat je met mijn ervaring zou verwachten dat ik alle logboeken en tests al doorgenomen zou hebben. En dat heb ik ook. Het Windows Logboek toont niets specifieks, behalve dat het systeem onverwacht is afgesloten. Dat is het hem nou juist: er is geen consistent patroon in wanneer de laptop vastloopt. Soms na 5 minuten, soms na een uur. Tijdens een Teams-overleg of tijdens het browseren. Ik heb zowat alle diagnostische tools al losgelaten op de CPU, GPU, en het geheugen, zonder enig probleem.

Je suggereert dat ik de laptop wellicht zwaar belast, maar dat is ook niet het geval. Het is volstrekt willekeurig wanneer de problemen optreden, zoals ik al eerder aangaf. Vanwege deze inconsistentie vermoed ikzelf een hardware-probleem, mogelijk met de wifi, Bluetooth, of een USB-module.

Het lijkt me dan ook dat het aan de leverancier is om dit verder uit te zoeken of een andere oplossing te bieden. Wat denk jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Kan heel veel zijn. Uit mijn hoofd: slechte voltages uit je voeding, rotte geheugenmodule, rotte cpu, problemen met de koeling waardoor bepaalde onderdelen te warm worden.

Doen de problemen zich sneller voor als je echt belastende benchmarking software laat draaien? In mijn overkloktijd was een uurtje 3dMark’03 altijd wel voldoende om te bepalen of ik het systeem stabiel had geconfigureerd. Dat is iets anders dan een diagnose tool. Daar zijn ongetwijfeld ook actuele varianten op te vinden, ik zou proberen die eens een uurtje aan te zetten. Wellicht heb je het probleem dan beter in kaart.
Of, en ik weet niet of dat kan, maar trek eens wat hardware los en kijk of je dan nog problemen ervaart. Kan er een geheugenmodule uit? Begin daar.

Maar goed, uiteindelijk is het ook gewoon aan de leverancier om dit te doen. Stel anders eens voor dat ze zonder schone installatie aan de slag gaan en kijken of ze daar op locatie jouw fout kunnen reproduceren. Als dat lukt, dan is het toch aan hen om die dan te herstellen?

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:44
Hendrykes schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:18:
[...]

Je hebt gelijk dat je met mijn ervaring zou verwachten dat ik alle logboeken en tests al doorgenomen zou hebben. En dat heb ik ook. Het Windows Logboek toont niets specifieks, behalve dat het systeem onverwacht is afgesloten. Dat is het hem nou juist: er is geen consistent patroon in wanneer de laptop vastloopt. Soms na 5 minuten, soms na een uur. Tijdens een Teams-overleg of tijdens het browseren. Ik heb zowat alle diagnostische tools al losgelaten op de CPU, GPU, en het geheugen, zonder enig probleem.

Je suggereert dat ik de laptop wellicht zwaar belast, maar dat is ook niet het geval. Het is volstrekt willekeurig wanneer de problemen optreden, zoals ik al eerder aangaf. Vanwege deze inconsistentie vermoed ikzelf een hardware-probleem, mogelijk met de wifi, Bluetooth, of een USB-module.

Het lijkt me dan ook dat het aan de leverancier is om dit verder uit te zoeken of een andere oplossing te bieden. Wat denk jij?
Heb je ook al gekeken of er een crashdump wordt gemaakt en deze vervolgens met behulp van WinDbg uitgelezen?

Mocht het trouwens weer gebeuren zou je ook kunnen kijken of de toetsencombinatie [Win + Ctrl + Shift + B] wat verschil maakt, al verwacht ik dat niet direct op basis van jouw crash-omschrijving.

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 23:26
Ik heb hetzelfde gehad met een laptop van een Nederlands computer bedrijf.
Meermaals teruggestuurd, konden niks vinden. Op de vreemdste momenten vastlopers wat ofwel betekend geheugen stuk of driver issues. Echter kon het ook zo weer een week of een maand goed gaan.
OS meermaals opnieuw geïnstalleerd, kost je elke keer een avond om alles weer te krijgen zoals je het graag zelf hebt maar helaas geen oplossing.
Is het zakelijk: Pak je verlies, koop een andere laptop en stop met tijd investeren. Elke dag dat je ermee bezig bent is omzetderving.
Het bedrijf in kwestie kan hier ook weinig aan doen waarschijnlijk, je zou kunnen overwegen een nieuwe te kopen met korting en de oude in te ruilen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Yaksa schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:31:
Je kan ook relatief makkelijk met een Linux live usb stick testen of je computer dan wel stabiel draait. Je kan van de Linux kernel ook diverse temperaturen uitlezen en kijken of dat met het probleem heeft te maken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hendrykes
Even een update: ik heb nu een nieuwe laptop ontvangen van de webwinkel. Zoals ik al verwachtte, maar voor sommigen van jullie misschien verrassend, lag het probleem aan de hardware. Het exacte defect is onbekend, aangezien er geen verdere analyse is uitgevoerd. De oude laptop is teruggestuurd naar de fabrikant.

De oplossing liet even op zich wachten, aangezien veel van jullie suggereerden dat de software wellicht de oorzaak was van de vastlopers. Ondanks dat andere laptops met dezelfde software probleemloos functioneerden, werd de software vaak als schuldige aangewezen. Uiteindelijk was ik klaar om juridische stappen te ondernemen, maar gelukkig besloot de webwinkel mij een nieuwe laptop te verstrekken. Dit aanbod kwam nadat ik, ondanks alle uitgebreide tests, bleef volhouden dat het probleem in de laptop zelf zat en beloofde dat met een nieuwe laptop de klachten zouden stoppen.

Het resultaat was iets anders dan zij hadden verwacht.

Desalniettemin wil ik iedereen bedanken die zijn of haar input heeft gegeven; ik heb er zeker wat van opgestoken.

De laptop is sinds 17 september geen één keer vastgelopen en ik gebruik hem dagelijks.

[ Voor 4% gewijzigd door Hendrykes op 23-10-2023 20:02 ]

Pagina: 1 2 Laatste