Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hendrykes
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 25-02 09:13
Mijn laptop heeft 4 slots, sinds gisteren een upgrade gedaan uitgevoerd:
van 2x8GB naar 2x8GB + 2x16GB. De 2x16GB op de locatie van de 2x8GB geplaatst, de laptop gestart, alles werkte. Toen op de andere (makkelijker te bereiken) locatie de 2x8GB geplaatst. Nu startte de laptop niet meer op.

Heb ik niet goed gekeken naar de specs of heeft het gewoon te maken met een bepaalde kanspercentage dat de combinatie niet met elkaar overweg kan? Dit is mijn eerste hardware-upgrade na 15 jaar ofzo... Heb me in een week tijd een hoop moeten verdiepen en het kan zijn dat ik een steekje heb laten vallen...

• MEN-O
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21-06 16:34
Wel érg weinig informatie, maar ik gok dat een oude laptop niet zoveel geheugen aankan.

(Wat moet je uberhaupt met zoveel geheugen ?)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:14
Denk idd dat die modules niet compatibel zijn met elkaar.

• Hendrykes
MEN-O schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:54:
Wel érg weinig informatie, maar ik gok dat een oude laptop niet zoveel geheugen aankan.

(Wat moet je uberhaupt met zoveel geheugen ?)
Mijn laptop is aardig high-end... alle producten die ik gebruik staan bijgevoegd aan dit topic. Ik kan tot 64GB maar er zat 2x8GB in. Ik ben een Full Stack Software Developer dat ook veel foto en videobewerking doet. Constant op maximaal geheugen werken werd vervelend. Regelmatig sloot ik programma's af die ik na een uur weer noest starten en inrichten. Heel vervelend. Foto van de sticks die erin zaten:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18:43

Nemesizz

Untouchable

Als ik wat na zoek is het Corsair geheugen dual-rank, en de Samsungs single-rank (niet verwarren met single of dual channel, is heel wat anders), grote kans dat die verschillen niet met elkaar willen werken.

Dan is vaak de opbouw van de module dusdanig verschillend, dat de memorycontroller er niet mee overweg kan.

Helaas zijn dat soort specificaties bij veel geheugen fabrikanten erg slecht te vinden, terwijl dat vaak grote invloed heeft of iets wel of niet wil werken (al dan niet in combinatie met andere modules).

• Cpt.nIX
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 15-06 12:50
Ik zie bij de Samsungs een CAS latency van 17 of 19 in de specsheet: https://www.samsung.com/s..._SODIMM_Rev1.5_Apr.18.pdf

In de specs van het Corsair geheugen een CAS latency van 18. Mogelijk eerst in je BIOS wat instellingen op automatisch zetten, zou kunnen dat dat niet lekker gaat.
Ook is het zo dat allebei je geheugen-soorten van zichzelf op 2666MT zouden moeten draaien, maar je laptop maximaal 2400MT aankan. Mogelijkerwijs is dat ook een instelling in de BIOS die niet lekker zit.

Aan de andere kant, omschrijf het niet meer opstarten. Was er een serie piepjes? Zoja, hoeveel, en waren ze allemaal van dezelfde duur? Of deed de laptop helemaal niets meer.
Zou ook nog kunnen dat je een of meerdere bankjes niet helemaal goed hebt aangeduwd.

Zoals je ziet, veel mogelijkheden!

• Hendrykes
Cpt.nIX schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:53:
Ik zie bij de Samsungs een CAS latency van 17 of 19 in de specsheet: https://www.samsung.com/s..._SODIMM_Rev1.5_Apr.18.pdf

In de specs van het Corsair geheugen een CAS latency van 18. Mogelijk eerst in je BIOS wat instellingen op automatisch zetten, zou kunnen dat dat niet lekker gaat.
Ook is het zo dat allebei je geheugen-soorten van zichzelf op 2666MT zouden moeten draaien, maar je laptop maximaal 2400MT aankan. Mogelijkerwijs is dat ook een instelling in de BIOS die niet lekker zit.

Aan de andere kant, omschrijf het niet meer opstarten. Was er een serie piepjes? Zoja, hoeveel, en waren ze allemaal van dezelfde duur? Of deed de laptop helemaal niets meer.
Zou ook nog kunnen dat je een of meerdere bankjes niet helemaal goed hebt aangeduwd.

Zoals je ziet, veel mogelijkheden!
Ik heb niets in mijn bios, waar ik wat qua geheugen op auto kan zetten oid. Het maakte iig geen piepjes toen ik hem aan deed. Deed het aan, toen even de fans aan, en toen weer stil, en dit duurde iig 10minuten voor ik hem handmatig uit deed.

[Voor 4% gewijzigd door Hendrykes op 13-07-2020 21:30]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True