Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hydraxide
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-09 00:37
Voor je verder leest: Deze topic gaat niet alleen over de modem van Delta maar ook over de hardware die er al ligt bij ons, de combinatie van alles. Er is een grote topic wat grotendeels deze topic dekt. [Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)

We krijgen een Delta glasvezel aansluiting met een FTU kastje, en volgens Delta een Nokia XS-2426G-B

Ik zoek een modem voor glasvezel die bij een van de volgende mogelijkheden past:

Een modem die naar 'bridge' ingesteld kan worden (wat volgens Delta niet kan met de Nokia).
Met een vlugge ethernet poort.

Een modem die ik helemaal zelf kan instellen en het zou mooi zijn als de modem ook nog een SPF poort had voor de LAN, (dus uitgang) zodat ik die kan aansluiten op een switch voor aan de andere kant van het gebouw.

De situatie hier:
Vier groepen met elk hun eigen subnet (het zijn kamerwoningen met elk een eigen 'internet' , ik speel dus ISP-tje.

Wat heb ik :

* Een firewall van Zywall met 2 WAN poorten en 4 LAN. Alle Gigabit.
Theoretisch heeft elk 'kamer' dan maximaal 500mbps per WAN, gebalanceerd
Van deze firewall gaan twee kabeltjes naar de ...(lees eerstvolgende regel)

* Een super router met tomaat software en elk LAN poort een eigen subnet (naar elk kamer dus) , die is ingesteld op 3 LAN poorten en 2 WAN. Ingesteld als load balancing.

* Opnieuw een super router, maar dan nog meer superpower met ook tomaat software. Deze staat in mijn kamer en is aangesloten op de 3e LAN poort op de firewall.

* De 4e poort op de firewall is voor de IoT en gasten wifi

* Twee hirschmann switches die ook 4x SPF poorten vrij heeft , er zitten geen adaptertje in, ik kan die nergens vinden.. behalve voor veel centjes 8)7 .

Ik kan alles opnieuw gaan instellen. No issues.

Wat zouden jullie tussen de glasvezel die van buitenaf komt (FTU Attema) en de firewall, switch en/of de routers hier neerzetten.

Kleine modem met brugje naar Ethernet? Bij de Nokia blijven?

In Duitsland heeft Telekom een modempje dat een glasvezel ingang heeft en 1 ethernet uitgang. Heet daar iets van 'Telekom Modem 2' . Zou die geschikt zijn (is het uberhaupt XGS-PON?) als 'bruggetje' ?

[ Voor 12% gewijzigd door hydraxide op 07-09-2023 11:35 . Reden: toevoeging link naar andere topic met goede informatie die mn topic deels aansluit. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Je bent niet de enige, daarom is er al een topic waarin de mogelijkheden staan.
[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)

• hydraxide
bjusterbaarlik schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:40:
Je bent niet de enige, daarom is er al een topic waarin de mogelijkheden staan.
[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)
Wonderbaarlijk, ja die topic heb ik bekeken en is een goede. Gaat helemaal over die modem en oplossingen.
In mijn topic gaat het -ook- over die modem maar ook de combinatie met de apparatuur die ik al heb.
Was ook meer zo van ' wat past er tussen de glasvezel van Delta en de apparatuur die ik heb'

Ik geef je wel een plusje voor je reactie, ik ga die link toevoegen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydraxide
Zoiets als deze en dan voor XGS-PON zou dus tot de mogelijkheden bestaan.

https://amzn.to/3ZbQm0u

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTdXl6mG3XjD6geP0vmNMykRHAo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5FlAGAmlFkqb2CaGYhrJimt1.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
In dat topic wordt ook een geschikte Huawei ONT genoemd inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door bjusterbaarlik op 08-09-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydraxide
Wie heeft (ervaring) met een Hirschmann switch , tegenwoordig Belden.
Ik heb hier de mach104-20tx-fr

Ik zoek ervan namelijk de transceiver module, zodat ik twee van deze switches aanelkaar kan koppelen. Dit speelt allemaal mee in de keuze van her-opstelling na de komst van glasvezel.
(De lokatie waar internet binnenkomt is dan ook helemaal anders, 50 meter zelfs)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_msX9suVS4xCOf07HaGBQMqomKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xtkyFKWolncNlyElVgzpNlXK.jpg?f=user_large
foto is niet die ik heb maar uit dezelfde reeks. Mijn switches zitten nu weggemoffeld in een duister hoekje.

Wat ik kon vinden en zou passen in mijn situatie is een : M-SFP-LX/LC
Daar zou ik dan een fiber kabel voor kunnen vinden via amazoon. Ik zie ook veel transceivers op amazoon maar daar staat bij 'compatibel voor cisco, meraki, mikrotik, etc etc..

Ook voor de Hirschmann? Ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Eerste vraag zou moeten zijn, slikt die alleen eigen merk optics, zo niet kun je sfp optics lc/lc single mode bestellen op fs.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydraxide
jimmy87 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:28:
Eerste vraag zou moeten zijn, slikt die alleen eigen merk optics, zo niet kun je sfp optics lc/lc single mode bestellen op fs.com.
Dat is het lastige.
In de handleiding staat
2.2 Installing an SFP transceiver (optional)
Prerequisites:
Exclusively use Hirschmann SFP transceivers.
Maar als ik online zoek naar de ''originele'' dan zie ik ook alternatieve merken tussen, zoals 'finisar'.

Dus ja, daarom ook even vragen wie heeft dat al geprobeerd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
probleem inderdaad is dat natuurlijk willen ze dat je alleen hun optics gebruikt :) maar of het werkt is inderdaad een tweede. Mag ik vragen uit welke plaats je komt? (mag ook in een prive bericht), als je in de buurt woont heb ik wel een fs optic waar je mee kunt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydraxide
jimmy87 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:24:
probleem inderdaad is dat natuurlijk willen ze dat je alleen hun optics gebruikt :) maar of het werkt is inderdaad een tweede. Mag ik vragen uit welke plaats je komt? (mag ook in een prive bericht), als je in de buurt woont heb ik wel een fs optic waar je mee kunt testen.
Ah das een mooie en duidelijk site. Even op een vlugge manier bekeken en zag ook iets van Hirschmann staan.
Testen is altijd handig _/-\o_

Mn postcode is in de 92xx reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydraxide
Ik heb nu ook nog een Draytek Vigor2132FVn met SFP als WAN poort.

Zou mooi zijn als ik die WAN poort aan de SFP van de Hirschmann switch kan aansluiten.

Kan dat uberhaupt?

Als dat kan zou dat mooi zijn, dan kan die Draytek in de gasten ruimte. De switch en mijn netwerk speelt dan zelf als ISP'tje :9

• hydraxide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XN89ZjOJvUC7mV4d_8Bj6c-_cZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBGdthragD17x5ByYp7ARmKD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVtpGOLayM9boG9_eSqik2ESG-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LTiHhqN1CpAvS2IGffBilY4.jpg?f=fotoalbum_tile

Het komt dichterbij... :D

[ Voor 68% gewijzigd door hydraxide op 20-09-2023 12:36 . Reden: plaatje bijgesneden ]

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:58
hydraxide schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:40:
[...]

Mn postcode is in de 92xx reeks.
Je hebt nog genoeg tijd om te testen hoor. De glasvezel ligt hier al maanden tot in de tuin en er is geen zicht op wanneer het naar binnen wordt gebracht. ..

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:56

Snow_King

Konijn is stoer!

Denk je er ook direct even aan IPv6 in te regelen in elk subnet?

• hydraxide
Snow_King schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:36:
Denk je er ook direct even aan IPv6 in te regelen in elk subnet?
Is dat een belangrijk punt of iets waar veel voordeel uit te halen is?

Binnen mijn eigen subnet , en nu ook de andere subnets hier, hebben geen ipv6. Die is volgens mij ook uitgeschakeld bij Ziggo 'modems'in bridge modus.

Er worden ook ip's en andere subnets gerouted hierbinnen. En ipv6 zou dat niet makkelijk maken.

Is het iets om er toch in te verdiepen of toch lekker 'uitschakelen' voor thuisnetwerken, zijn er notabene apparaten die dat echt nodig zijn?

• hydraxide
BlueMotion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:31:
Je hebt nog genoeg tijd om te testen hoor. De glasvezel ligt hier al maanden tot in de tuin en er is geen zicht op wanneer het naar binnen wordt gebracht. ..
Misschien is het afhankelijk van 'waar' of 'wie' .
Bij mn ma die zit op het platteland die had het heel snel na het graven. Iets van 3 maanden zelfs. (Kabelnoord fiber)

Is het misschien zo : alle huishoudens in een buurt/dorp/wijk hebben kabel tot de deur, dan komen de verdeelkasten en dan komen de binnenaansluiting huishoudens.

Bij ma waren het er maar 5 huishoudens, dus plof verdeelkast en ze hadden glasvezel.

Hier in het dorp zijn ze de nu laatste straten aan het doen, daarna zullen de kasten aan de beurt zijn, ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:56

Snow_King

Konijn is stoer!

hydraxide schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:02:
[...]

Is dat een belangrijk punt of iets waar veel voordeel uit te halen is?

Binnen mijn eigen subnet , en nu ook de andere subnets hier, hebben geen ipv6. Die is volgens mij ook uitgeschakeld bij Ziggo 'modems'in bridge modus.

Er worden ook ip's en andere subnets gerouted hierbinnen. En ipv6 zou dat niet makkelijk maken.

Is het iets om er toch in te verdiepen of toch lekker 'uitschakelen' voor thuisnetwerken, zijn er notabene apparaten die dat echt nodig zijn?
Zeker in verdiepen en inschakelen. Je zal zien dat >50% van je verkeer IPv6 zal zijn. Netflix, YouTube, WhatsApp, Telegram, etc, al die services zullen dan communiceren via IPv6.

Heel lastig is het niet, je krijgt van Delta gewoon een IPv6 subnet (/56) die je daarna onder verdeeld in je netwerk.

nieuws: Delta gaat vanaf vierde kwartaal IPv6-adressen geven aan glasvezelkla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydraxide
Snow_King schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:27:
[...]
Zeker in verdiepen en inschakelen. Je zal zien dat >50% van je verkeer IPv6 zal zijn. Netflix, YouTube, WhatsApp, Telegram, etc, al die services zullen dan communiceren via IPv6.

Heel lastig is het niet, je krijgt van Delta gewoon een IPv6 subnet (/56) die je daarna onder verdeeld in je netwerk.

nieuws: Delta gaat vanaf vierde kwartaal IPv6-adressen geven aan glasvezelkla...
Dat wordt een flinke overhaul en zal ik zeker meenemen in de reconfiguratie in mn DNS servertje (Bind9).
Het enige wat dan denk ik mist is de traffic monitoring, die werkt totaal nog via ipv4 maar misschien valt daar ook nog iets aan te verbeteren.

Voor de router/switches , de router voor de core switch en erna draaien beiden Tomato firmware en fungeren zelf ook als mini switches met vlans en subnets.
Het is een configuratie wat in de loop van tijd heel wat een "dat kan beter" heeft opgebouwd maar ik wacht tot het supreme moment van complete overhaul :)

• hejacon
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-05 19:50
Voor degene met interesse en als ik niet te laat ben.
Ik heb Delta glasvezel gekregen.
Had Ziggo met een bridge modem.
Met Delta werd dat een ander (vervelend verhaal, maar is een heel eind opgelost).
Moets zelf een nieuw modem kopen.
Ik heb een ONT Hauwei OptiXstar HN8010Ts XGS-PON geïnstalleerd i.c.m. Router TP-Link Archer C7 AC1750 - V5.80 (Vlan compatible noodzakelijk).

Ik heb nog wat problemen met de stabiliteit van het netwerk.
Ben nog zoekende maar het verdacht gaat naar de DNS
Veel succes

https://en.cdr.pl/p9083,h...al-1x-10ge-1x-sc-apc.html

• hydraxide
hejacon schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:05:

Moets zelf een nieuw modem kopen.
Ik heb een ONT Hauwei OptiXstar HN8010Ts XGS-PON geïnstalleerd i.c.m. Router TP-Link Archer C7 AC1750 - V5.80 (Vlan compatible noodzakelijk).

Ik heb nog wat problemen met de stabiliteit van het netwerk.
Ben nog zoekende maar het verdacht gaat naar de DNS
Veel succes

https://en.cdr.pl/p9083,h...al-1x-10ge-1x-sc-apc.html
Grappig , die website kwam ik ook tegen en betaalde je dan ook de netto prijs zonder btw?
Goed om te weten dat die werkt met Delta. Moest je de gegevens daarvan ook doorgeven aan Delta? En was het in de 'geaccepteerde PON's' lijstje van Delta ? Ik las dat als de buurt last heeft dat ze je dan zomaar kunnen afstoten als ze denken dat jouw PON de boosdoener is van problemen. :o Tenzij ze het als officieel geaccepteerde PON in een bepaald lijstje hebben. :?

Welke problemen zie je dan in de stabiliteit en waarom verdenk je de DNS? Gebruik je een eigen DNS server of ...

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
hydraxide schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:07:
Grappig , die website kwam ik ook tegen en betaalde je dan ook de netto prijs zonder btw?
Je betaalt de prijs incl. BTW als particulier.
Goed om te weten dat die werkt met Delta. Moest je de gegevens daarvan ook doorgeven aan Delta? En was het in de 'geaccepteerde PON's' lijstje van Delta ? Ik las dat als de buurt last heeft dat ze je dan zomaar kunnen afstoten als ze denken dat jouw PON de boosdoener is van problemen. :o Tenzij ze het als officieel geaccepteerde PON in een bepaald lijstje hebben. :?
Deze staat in de lijst met gecertificeerde XGSPON-ONT's en wordt door Delta geaccepteerd, zie ook het topic specifiek over het gebruik van een eigen modem op Delta's XGSPON-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydraxide
Heeft iemand bij installatie van glasvezel aansluiting aan huis ook een ander lokatie dan het gebruikelijke 'meterkast' voor de FTU aangewezen?

Ik heb de aansluiting laten aanleggen naar daar waar geen meterkast is, maar gewoon een kamertje.

De kabel ligt nu klaar buiten bij de muur, er zit nog meters van die groene draad opgerold in de grond bij de muur.

Ik ga vragen om al meters van die groene draad opgerold te houden in de kruipruimte zodat die FTU later nog verlegd kan worden binnen.

En ook wil ik eigenlijk dat de FTU in de kruipkruimte komt op een plaat en niet in de ruimte erboven, zodat die aan de groene kabel kan blijven zitten, en dat ga ik dus vragen/zeggen.

Gat in de vloer, en daar het gele kabeltje door naar de modem.

Wie heeft dat ook zo gedaan, of in ieder geval de FTU in een 'abnormaal' plekje laten installeren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Naast de meterkast is de woonkamer ook een veel voorkomende plaats voor het FTU. Maar uiteindelijk bepaal je zelf waar die komt, zolang het maar een haalbare realistische optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydraxide
A few minutes (kuch!) later ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R456zlWW4WAhg4BTyY_DL7Nk5NM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2b68bGdS32Kn35y4Cp4ul7eA.jpg?f=fotoalbum_large

_/-\o_

En hatsikidam daar zijn ze, Allinq, vorige week bij ons geweest.
De FTU kastje kon in de kruipruimte hangen.
Moesten het wel eerst even navragen maar het kon allemaal.
Ook die groene kabel hebben ze niet ingekort, precies zoals ik wenste.
En met de FTU op het plankje is het later makkelijk te verplaatsen naar ergens anders in het gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydraxide
jimmy87 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:24:
Ik heb hier nu een universele geprobeerd en anders dan 'hmSFPChange 1.6' in de logboek komt er niet veel uit. Dus lijkt erop dat die inderdaad eigen optics slikt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydraxide
Een extra blogje is gemaakt voor "glasboer spelen binnen huis, met glasmodems als accespunt." Gericht op gebruik van de Nokia van Delta en andere 'modem/routers' van andere providers , en dan niet achter de FTU maar achter je eigen switch.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2267094

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydraxide
En de plan zoals het nu is , de modem komt komende week en krijgt dan een plekje bij de servers. Hoe , dat zien we dan nog wel. Ik vraag de monteur om een langer kabel en voor geval hij/zij/hem/het geen patchkabel heeft heb ik er eentje paraat.
Voor die server bestel ik een 2.5G netwerkkaartje om zo de 2.5G poort van de Nokia te benutten en de volle 1000/1000 kan gebruiken. (bij 1G aansluiting zit je toch wel wat lager)
In die server draai ik dan een machine die alles routed , met 2x1G trunking naar een switch waar alle andere dingen op aangesloten zit.

Resultaten, fotos, komt ! :)
Pagina: 1