Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Dit is wel een beetje microkosmos vs macrokosmos. Die regels zijn niet universeel uitwisselbaar tussen groepen. En dat hoeft ook niet.dakka schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:17:
[...]
Zal mijn kring er bij doen, paar 100 man van voornamelijk hippies, oude boerse lullen, jongeren (als je cishet bent, ben je waarschijnlijk in de minderheid)
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Je bewijst mijn stelling. dat er voor de verschillende groepen andere regels gelden.Frame164 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:19:
[...]
Een andere mening hebben is helemaal niet relevant. Een transgenderpersoon heeft een probleem en het is mooi dat daar wat aan gedaan kan worden. Een buitenstaander kan daar van alles van vinden maar dat is totaal irrelevant. Jij wordt er niet beter of slechter van als een transpersoon verandert. Andersom, als door jouw mening dingen geblokkeerd of verboden worden heeft iemand anders daar wel last van.
Dat is een fundamenteel verschil.
Wat ik, volgens jou de buitenstaander, ervan vind doet wel ter zake. Ik moet namelijk helemaal niets. Juist de houding die jij nu laat zien zorgt voor de irritatie. "Wij zijn belangrijk en alles moet wijken."
Daar pas ik voor.
Uiteraard, maar het was ook bewust een N=1-tjeFirePuma142 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:26:
[...]
Dit is wel een beetje microkosmos vs macrokosmos. Die regels zijn niet universeel uitwisselbaar tussen groepen. En dat hoeft ook niet.
Lees nog even waarom ik deze mensen aanhaalde. Niet om hun inhoud, maar om hoe er gereageerd wordt.Shamalamadindon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:25:
[...]
Bot gezegd maar je hebt het dan ook over enkele personen die met plezier de tijd terug draaien naar 1950, met alle gevolgen van dien voor mensen die *niet op hen lijken*.
Als je, net als ikzelf trouwens, niet terug wilt naar 1950 dan kan je dat toch gewoon bespreken?
Dat zijn geen normale reacties, maar is het de norm of zijn het de reacties die het nieuws of de feed halen?m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:23:
[...]
Tot hier kon ik voor een groot deel met je mee gaan, maar hier sla je echt de plank mis.
Als je ziet hoe er gereageerd wordt op mensen als Steve Cowder, Ben Shapiro, Matt Walsh. Ben zelf geen fan van deze heren, maar als je ziet hoe er regelmatig op deze heren gereageerd wordt dan kan je dat geen normale reactie noemen.
Hetzelfde geldt voor het blokkeren, intimideren van mensen die bij demonstraties kritische vragen stellen.
Schelden, bedreigen, het gebruik van megafoons en misthoorns draagt niet bij aan een dialoog.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Verwijderd
Kleedkamers en sport blijven denk ik toch de grootste twist punten waar ik niet van denk dat het ooit lukt dat iedereen het eens wordt.Frame164 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:19:
[...]
Een andere mening hebben is helemaal niet relevant. Een transgenderpersoon heeft een probleem en het is mooi dat daar wat aan gedaan kan worden. Een buitenstaander kan daar van alles van vinden maar dat is totaal irrelevant. Jij wordt er niet beter of slechter van als een transpersoon verandert. Andersom, als door jouw mening dingen geblokkeerd of verboden worden heeft iemand anders daar wel last van.
Dat is een fundamenteel verschil.
Kleedkamers zijn nooit gescheiden geweest op gender/identiteit, maar op biologie. De hele transgender discussie wil dit nu los laten en daar schaar ik mij niet achter. In deze is er voor mij een wezenlijk verschil tussen transgender en transseksueel, die laatste verwacht ik niet op een middelbare school tenzij het een leraar is.
Als jij kiest voor top- en bottom surgery dan ga je naar de kleedkamer die bij je (nieuwe) geslachtskenmerken hoort en als jij die niet ondergaat, dan ga je bij degene waar je mee geboren bent. Een perfecte oplossing komt er niet, omdat je zit met meer dan twee groepen: cis mannen en cis vrouwen, transgender mannen en transgender vrouwen en transseksuele mannen en transseksuele vrouwen en maar twee kleedkamers.
Dan komt waarom kleedkamers überhaupt gescheiden zijn; als je dat doet is er een grond voor en die grond is nooit genderidentiteit geweest. Ik ben in het buitenland echter op genoeg plekken geweest waar er drie kleedruimtes waren: mannen, vrouwen en communaal. En ook op plekken metg allen individuele kleedruimtes. Het hoeft dus niet gescheiden, maar dat is net als dat doechen in ondeerbroek ook een cultureel ding.
Bij sport wordt de discussie nog vervelender en voor veel transgender personen onoplosbaar. Sport is niet in mannen en vrouwen gescheiden op identiteit, maar omdat biologisch mannen en vrouwen bij die sporten op een ander niveau presteren. Behoudens de kleine groep die al vroeg pubertijdsblokkers krijgt ga je die verschillen nooit meer ongedaan krijgen.
Dan wordt de vraag eerst of de scheiding mannen vrouwen biologisch significant is, want er zijn ook sporten waar dit niet zo is. En als het antwoord is dat het significant is, dan is de vraag wat je zwaarder laat wegen, eerlijke competitie voor iedereen die mee doet, of uitzonderingen maken voor een relatief kleine groep. En dan sta ik voor het eerste: eerlijke competitie. Als transpersoon zal je moeten accepteren dat je biologische eigenschappen hebt die je ondanks operaties en hormoon therapieën nooit kan veranderen en dat die gevolgen hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2023 15:43 ]
Zal zeker niet de norm zijn, maar ik neem aan dat je ook gelezen hebt waar ik op reageerde?armageddon_2k1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:31:
[...]
Dat zijn geen normale reacties, maar is het de norm of zijn het de reacties die het nieuws of de feed halen?
[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 06-09-2023 15:47 . Reden: Woordje 'op' toegevoegd. ]
Het is niet zozeer voor andere groepen gelden andere regels, maar wat de consequenties van ieders gedrag zijn, een groep word gekwetst, de andere groep ondervind hinder.m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:27:
[...]
Je bewijst mijn stelling. dat er voor de verschillende groepen andere regels gelden.
Wat ik, volgens jou de buitenstaander, ervan vind doet wel ter zake. Ik moet namelijk helemaal niets. Juist de houding die jij nu laat zien zorgt voor de irritatie. "Wij zijn belangrijk en alles moet wijken."
Daar pas ik voor.
Nou is het lastig om dat te kwantificeren, en wiens probleem is nou erger is een kut discussie, maar hinder ondervinden om iemand niet te kwetsen vind ik de betere oplossing dan niks doen aan waarom iemand gekwetst is zodat ze geen hinder ondervinden.
En of iemand gekwetst is als ze dat aangeven het niet netjes is om dat in twijfel te trekken.
Dwing alleen jouw eigen gedachtegoed niet op aan mij of mijn kinderen. Er zullen altijd wel enkele kinderen zijn die in het verkeerde lichaam geboren zijn maar nu is het ineens explosief gestegen en heeft elk kind wel zijn eigen pronouns.
Als het daadwerkelijk van alle tijden zou zijn, zouden inheemse stammen in afgelegen gebieden in Afrika er ook last van hebben. Die lachen je midden in je gezicht uit als je komt met dingen als pronouns. We hebben veel te veel vrije tijd gekregen en dan gaan we maar weer eens wat verzinnen om bijzonder te zijn.
Je mag er als buitenstaander prima wat van vinden, maar jouw méning als buitenstaander, is evenveel waard als de meninkjes die ieder ander er op nahoudt. Volgens mij gaat het over die ánder en zolang de keuzes van die ander geen invloed hebben op jouw leven, heb je de keuzes van een ander te respecteren. En als je niet met die ander geconfronteerd wil worden? Ook goed, de TV kan uit, social media kanalen kan je ook niet volgen.m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:27:
[...]
Je bewijst mijn stelling. dat er voor de verschillende groepen andere regels gelden.
Daar pas ik voor.
Volgens mij is LHBTIQ+ geen gedachtengoed of ideologie, maar een onderdeel van iemands identiteit.BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:42:
Ik hoop maar dat deze hype snel voorbij is voordat mijn zoon met deze onzin in aanraking komt. Sorry als ik zo kort door de bocht kom, maar ik ben er een beetje klaar mee. Ik heb er geen enkel probleem mee als er iemand homoseksueel is of bi. Doe wat je niet laten kan.
Dwing alleen jouw eigen gedachtegoed niet op aan mij of mijn kinderen. Er zullen altijd wel enkele kinderen zijn die in het verkeerde lichaam geboren zijn maar nu is het ineens explosief gestegen en heeft elk kind wel zijn eigen pronouns.
Als het daadwerkelijk van alle tijden zou zijn, zouden inheemse stammen in afgelegen gebieden in Afrika er ook last van hebben. Die lachen je midden in je gezicht uit als je komt met dingen als pronouns. We hebben veel te veel vrije tijd gekregen en dan gaan we maar weer eens wat verzinnen om bijzonder te zijn.
Maar goed, for the sake of argument. Wanneer heeft iemand voor het laatst getracht zijn / haar / hen LHBTIQ+ 'gedachengoed' aan jou op te dringen? En kom nu niet met iemand op radio, TV, Hyves, Twitter X, of TikTok. Nee, wanneer is er iemand naar jou persoonlijk toegekomen?
[ Voor 43% gewijzigd door Bernard0343 op 06-09-2023 15:57 ]
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Wat, in jouw gedachte, valt hierover te bespreken? Hoe zie jij hun wereldbeeld voor je in termen van "daar kunnen we over praten"?m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:28:
Als je, net als ikzelf trouwens, niet terug wilt naar 1950 dan kan je dat toch gewoon bespreken?
Ikzelf zie hen in het *allerbeste* geval de macht van de overheid gebruiken om personen die anders zijn uit het publieke leven te verdringen. In het ergste geval gaan de ovens weer aan ("fun" fact, na de bevrijding van de kampen werden homoseksuelen niet vrijgelaten maar overgeplaatst naar reguliere gevangenissen).
Leuk weetje. In de periode 1880-1950 was er een "explosie" van linkshandigen. Er waren er opeens gigantisch veel meer dan daarvoor. Betekent dat dat het een hype was en het "modieus" was om opeens linkshandig te zijn? Nee, het grote verschil was dat men niet meer dacht dat het een teken van de duivel was en linkshandigen werden niet meer vervolgd.BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:42:
[ Voor 35% gewijzigd door Shamalamadindon op 06-09-2023 15:55 ]
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Vroeger werd homo/bi/watdanook gezien als een ziekte, tegenwoordig is het normaal en blijkt het er bij te horen en normaal te zijn. De mensheid kan leren en dat heeft een deel ook gedaan, laat mensen in hun waarde. Dit heeft niets met opdringen te maken maar met voortschreidend inzicht van de mensheid.BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:42:
Ik hoop maar dat deze hype snel voorbij is voordat mijn zoon met deze onzin in aanraking komt. Sorry als ik zo kort door de bocht kom, maar ik ben er een beetje klaar mee. Ik heb er geen enkel probleem mee als er iemand homoseksueel is of bi. Doe wat je niet laten kan.
Dit is geen hype, dit is een volgende stap in het erkennen dat mensen niet 50/50 verdeeld kunnen worden in exact 2 groepen (man/vrouw)... Er zijn nou eenmaal mensen die niet exact in die groep passen, dat onze maatschapij is ingericht voor 2 groepen omdat we dat voorheen aannamen/makkelijk vonden wil niet zeggen dat het de beste oplossing is. De jeugd zal er makkelijker mee omgaan dan de voorgaande generaties, en de komende generaties zullen er vast weer anders mee omgaan.
Voorheen kon je hier niet voor uitkomen als je niet bij je uiterlijke kenmerken past of werd er niet begrepen wat het probleem is, tegenwoordig is er nou eenmaal meer kennis over psychisch welzijn dan vroeger (en die kennis en inzichten zal verder groeien met de wetenschap). Dat het bij bepaalde groepen niet gezien wordt, wil niet zeggen dat het niet bestaat!
https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl
Transexuelen bestaan al sinds de oudheid, alleen werd er vroeger minder een issue van gemaakt.BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:42:
Bij stammen werd zo iemand dan de shaman of zo. De aantallen dat het gebeurd is zo laag, meh.
Die stammen zullen waarschijnlijk lachen om pronouns ja, maar het fenomeen dat een man een vrouw blijkt te zijn of andersom zal ze niet onbekend zijn.
Het gebeurd nu eenmaal dat de natuur af en toe een fuck up doet tijdens de zwangerschap.
Het zou best kunnen dat het tegenwoordig vaker voor komt dan vroeger door alle vervuiling, maar daar kunnen die mensen niks aan doen. Meer kans dat er iets fout gaat tijdens de zwangerschap door alle troep.
Juist als je kinderen laat zijn wat ze zijn is er het minste aan de hand. Dan merk je vanzelf als er iets niet klopt.
Dwing je ze in de geboorterol als ze dat niet willen, dan ontstaan de problemen.
Taal verandert doordat een groot deel van de mensen bepaalde woorden niet meer of juist wel gebruiken. Alleen je bepaalt zelf of je al dan niet 'gij' wil gebruiken. Al moet je dan wel accepteren dat mensen je wellicht ouderwets vinden.japie06 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:41:
[...]Nou dat is dus iets wat jij vindt, wat geschikt is als voornaamwoord. Vroeger was 'gij' ook heel normaal om te gebruiken als tweede persoon enkelvoud. Taal veranderd...
Een naam is uniek voor jou als persoon. Een persoonlijk voornaamwoord is, hoewel de naam anders suggereert, niet persoonlijk. Het is gekoppeld aan een groep mensen. 'Hij' voor mannen en 'zij' voor vrouwen. En op zich zou er een woord bedacht kunnen worden dat gekoppeld is aan iedereen die zich niet één van beiden voelt. Wel graag een woord dat niet verwijst naar meervoud...Als ik Peter heet maar iemand anders blijft mij Jeroen noemen want "Jij bent toch meer een Jeroen dan een Peter". Dan raakt dat toch ook mijn identiteit?...
Aan de ene kant zeg je dat niemand verplicht wordt om iets te vinden of zeggen, maar je vindt wel dat mensen die alleen 'hij' of 'zij' zeggen onaardig zijn? Dus geen verplichting, maar je hebt wel een negatieve mening over die mensen. Is dat dan ook niet onaardig?...Niemand heeft het over dwang? Niemand wordt verplicht iets te vinden of te zeggen. Je mag wat dat betreft in Nederland heel veel op een paar extreme opvattingen na.
Alleen als iemand aangeeft met een bepaald voornaamwoord te worden aangesproken, is het toch heel onaardig omdat expres niet te doen?
Heb je er wel eens aan gedacht dat mensen niet per se onaardig zijn of willen doen, maar werkelijk vinden dat taal alleen de biologische tweedeling hoort te benoemen? Al dan niet door religie ingegeven. Of omdat zij erg ouderwets/conservatief zijn? Of omdat zij taalpurist zijn? Of omdat.....?
En stel voor het gemak dat mensen inderdaad onaardig zijn. Dan is dat heel vervelend, maar dat mag iemand ook gewoon zelf weten. Je kunt immers iemand niet verplichten aardig te zijn. Dat is sowieso lastig, want je persoonlijkheid en karakter is niet zomaar te veranderen. Net zoals je primaire en secundaire geslachtskenmerken niet zomaar kunt veranderen. Iemand die zich vrouw voelt in een mannenlichaam kan zich wellicht ook niet mannelijk gedragen (of vice versa). Iemand die onaardig is kan niet zomaar aardig zijn. En daarbij, wat is dat het voelen als man of vrouw? En hoe weet je dat dan?
Wat versta je onder 'haat'? Als je het hebt over pesten, bedreigen, uitschelden, mishandelen en dergelijke dan is dat simpelweg verwerpelijk. Of zie je het als haat als iemand die het woord 'hen' of 'die' niet wil gebruiken als dit taalkundig (volgens onze huidige grammaticaregels) incorrect is? Of is het haat als iemand zegt niets met een bepaalde groep te maken willen hebben, bijvoorbeeld vanwege redenen die ik hierboven noem? Of is het haat als iemand het woord 'omgebouwd' gebruikt voor iemand die man is maar vrouwelijke geslachtskenmerken aangemeten krijgt? Of als iemand niet weet welke benaming bij welk letter in 'het alfabet' hoort?ph4ge schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:46:
...Het is gewoon haat bij veel mensen...
Begrippen zoals tolerantie, acceptatie en zo lopen door elkaar heen. Iemand kan tolereren hoe je jezelf noemt, maar moet die persoon je dan ook accepteren? Je bepaalt toch zelf wie je al dan niet accepteert in je leven. Als je niet met iemand in deze doelgroep om wil gaan, dan moet je dat helemaal zelf weten. En andersom ook, waarom zou je geaccepteerd willen worden als iemand dat overduidelijk niet doet? Of ben je dan een ...foob? En zo ja, wat dan nog?
Ten slotte over hip zijn of niet. Ik heb de indruk dat dit begrip meer gaat over het kunnen zeggen dat je begrip hebt voor anderen die in het spectrum tussen man en vrouw zitten, dan die specifieke groep zelf. Met andere woorden: de mensen die niet tot de groep behoren roepen het hardst.
Ik stel voor dat mensen het uit zichzelf zeggen in plaats dat anderen het moeten vragen.dakka schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:17:
...Merk ook ieder jaar steeds meer dat mensen bij twijfel gewoon vooraf vragen, kleine moeites allemaal.
En die dat uiteraard gewoon mogen vinden. Net zoals iemand mag vinden dat iedereen 'hen' moet gebruiken als het over één persoon gaat. En anderen hoeven daar dan weer niet in die gedachtegang mee te gaan. Waarom mag haat naar die eerste groep wel en naar de tweede groep niet? Ik mag toch hopen dat je vindt dat haat naar wie dan onwenselijk is.Shamalamadindon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:25:
Bot gezegd maar je hebt het dan ook over enkele personen die met plezier de tijd terug draaien naar 1950, met alle gevolgen van dien voor mensen die *niet op hen lijken*.
Er zou nog wel eens iets anders aan de hand kunnen zijn. De wereld van nu is zoveel dynamischer en anders dan tien jaar geleden. Laat staan 30 jaar geleden. Kunnen we dat nog wel aan? Of maakt het ons kwetsbaar en grijpen we dan terug op iets waarvan we denken dat het ons wat zekerheid biedt?BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:42:...We hebben veel te veel vrije tijd gekregen en dan gaan we maar weer eens wat verzinnen om bijzonder te zijn.
Een Godwin is niet echt constructief.Shamalamadindon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:51:
...In het ergste geval gaan de ovens weer aan...
Als een volwassen persoon besluit dat hij in het verkeerde lichaam zit kan ik daar ergens nog vrede mee hebben, maar je ziet nu ook dat ze puberteitblockers geven aan kinderen. Dat is toch niet gezond..?N3oC schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:52:
[...]
Vroeger werd homo/bi/watdanook gezien als een ziekte, tegenwoordig is het normaal en blijkt het er bij te horen en normaal te zijn. De mensheid kan leren en dat heeft een deel ook gedaan, laat mensen in hun waarde. Dit heeft niets met opdringen te maken maar met voortschreidend inzicht van de mensheid.
Dit is geen hype, dit is een volgende stap in het erkennen dat mensen niet 50/50 verdeeld kunnen worden in exact 2 groepen (man/vrouw)... Er zijn nou eenmaal mensen die niet exact in die groep passen, dat onze maatschapij is ingericht voor 2 groepen omdat we dat voorheen aannamen/makkelijk vonden wil niet zeggen dat het de beste oplossing is. De jeugd zal er makkelijker mee omgaan dan de voorgaande generaties, en de komende generaties zullen er vast weer anders mee omgaan.
Voorheen kon je hier niet voor uitkomen als je niet bij je uiterlijke kenmerken past of werd er niet begrepen wat het probleem is, tegenwoordig is er nou eenmaal meer kennis over psychisch welzijn dan vroeger (en die kennis en inzichten zal verder groeien met de wetenschap). Dat het bij bepaalde groepen niet gezien wordt, wil niet zeggen dat het niet bestaat!
En wat ga je doen als het wel zo is, en je zoon voelt zich prettiger met hun of ze, ga je die dan dwingen naar jouw gedachtegoed?BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:42:
Niemand wil iemand dwingen dit te doen, en degenen die zeggen van wel zijn enkele dwazen die niet representatief zijn.
En in veel talen heb je niet eens het concept van persoonlijke voornaamwoorden, of talen zonder gender, dus dat slaat ook nergens op.
Roenie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:55:
Een Godwin is niet echt constructief.
Deze uitspraak kreeg groot applaus op de conferentie zelf. Is bij mijn weten niet tegengesproken door prominente conservatieven (of door zijn werkgever, Daily Wire/Ben Shapiro)Right-wing commentator Michael Knowles of the Daily Wire said that “transgenderism must be eradicated from public life entirely” at the Conservative Political Action Conference on Saturday.
He added that it would be “for the good of society.”
https://www.advocate.com/...transgenderism-eradicated
Hoe ver ze momenteel publiek durven te gaan "in beschaafd gezelschap" terwijl de media meekijkt zit al dus aan mijn "best case" scenario.
[ Voor 6% gewijzigd door Shamalamadindon op 06-09-2023 16:05 ]
"Die" is geen persoonlijk voornaamwoord maar een aanwijzend voornaamwoord. Het lastige met "hen" is dat dit al een functie heeft in het Nederlands. Daar komt ook de taalkundige afkeer vandaan die @P_Tingen beschrijft (meervoudsvorm gebruiken als enkelvoud en niet-onderwerpsvorm gebruiken als onderwerpsvorm). Een beetje hetzelfde als dat "hun hebben" of "die meisje" nogal onaangenaam klinken.ph4ge schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:54:
(...)
We hadden al het onzijdige "die", maar dat hoort niet als je het over een mens hebt. "Hen" bestond ook al en wordt "hun" in de bezittende wijs, waarbij het woord "diens" een beetje ouderwets is maar het misschien logischer maakt.
(Edit: Zoals aangekaart in dakka in "Gender-problematiek in het voortgezet onderwijs." kloppen de voorbeelden niet helemaal. Dus hier een ander voorbeeld: Desi gaat verhuizen. Hen heeft namelijk een nieuw huis gekocht.)
"Hen" wordt puur zo gebruikt omdat dit uit het Engels is komen overwaaien, daar is het namelijk wel mogelijk om "they" hiervoor te gebruiken. Dit is dus gewoon een lelijk anglicisme. (Zie ook: Wikipedia: Genderneutrale voornaamwoorden)
Het probleem id dat het Nederlands eigenlijk geen goede manier heeft om dit wel te doen, verwijzen naar personen met "het" voelt ook niet goed. Echter is dit geen reden om dan maar klakkeloos de Engelse constructie over te nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door skimine op 06-09-2023 16:07 . Reden: Toevoegen voorbeeld ]
Gezonder dan je kind door de verkeerde puberteit forceren en ze traumatiseren voor het leven.BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:01:
Als een volwassen persoon besluit dat hij in het verkeerde lichaam zit kan ik daar ergens nog vrede mee hebben, maar je ziet nu ook dat ze puberteitblockers geven aan kinderen. Dat is toch niet gezond..?
Zie een eerdere post van @hackerhater, die heeft daar al wat over geroepen. Dat gezegd hebbende, die puberteitsremmers worden door een medisch specialist voorgeschreven, nadát er uitgebreid onderzoek is gedaan. En deze middelen voorschrijven doet een arts niet lichtvaardig.BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:01:
[...]
Als een volwassen persoon besluit dat hij in het verkeerde lichaam zit kan ik daar ergens nog vrede mee hebben, maar je ziet nu ook dat ze puberteitblockers geven aan kinderen. Dat is toch niet gezond..?
Laten we nu niet doen alsof een traject om van geslacht te veranderen even eenvoudig als een bamiblok bij de Febo halen is. Het is een lang, zwaar en heftig proces voor álle betrokkenen. Doen alsof het anders is, is echt tendentieus gezwets.
[ Voor 16% gewijzigd door Bernard0343 op 06-09-2023 16:13 ]
Zeker, je hebt gelijk. Die context is belangrijk.m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:38:
[...]
Zal zeker niet de norm zijn, maar ik neem aan dat je ook gelezen hebt waar ik op reageerde?
Maar nou haal je natuurlijk ook wel mensen aan die, op z'n zachts gezegd, er kei en kei hard in gaan en een following hebben die nou niet bekend staan om hun subtiele debatskills. Dus de tegenreactie is dan niet vreemd, ook al kan je er vraagtekens bij stellen.
Ik denk dat in die discussie beide kanten totaal niet representatief zijn of uberhaubt iets bijdragen aan een normale discussie. Het heeft dan ook geen zin ze erbij te halen.
Het hele voordeel van puberteitsblokkers is dat ze (behoorlijk) omkeerbaar zijn. En natuurlijk, je pubertijd een stuk later doorlopen gaat altijd alsnog impact hebben. Het is ook zeker niet iets wat zomaar bij de Kruidvat te koop moet zijn. Maar het is een optie die relatief weinig impact heeft, tov van veel andere opties.BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:01:
[...]
'Ze' is in dit geval Michael Knowles, niet die andere twee. Ten tweede mag iemand dat vinden. En ten derde blijft jouw posting een Godwin. En dat mag, alleen dat is simpelweg niet constructief. Net zoals de opmerking van Knowles dat niet is overigens. Iets met "two wrongs...."Shamalamadindon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:03:...Deze uitspraak kreeg groot applaus op de conferentie zelf. Is bij mijn weten niet tegengesproken door prominente conservatieven (of door zijn werkgever, Daily Wire/Ben Shapiro)
Dat is hoe ver ze momenteel publiek durven te gaan.
Graag haal ik in dat verband een deel van de posting van @armageddon_2k1 aan:
armageddon_2k1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:07:...Ik denk dat in die discussie beide kanten totaal niet representatief zijn of uberhaubt iets bijdragen aan een normale discussie. Het heeft dan ook geen zin ze erbij te halen.
Daar noem je ook wel een stel provocateurs die er hun geld mee verdienen om zoveel mogelijk mensen te beledigen en vervolgens zo hard mogelijk te huilen zodra er iemand wat terug zegt. En dan transgenders verwijten dat ze een slachtofferrol spelen.m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:23:
[...]
Tot hier kon ik voor een groot deel met je mee gaan, maar hier sla je echt de plank mis.
Als je ziet hoe er gereageerd wordt op mensen als Steve Cowder, Ben Shapiro, Matt Walsh. Ben zelf geen fan van deze heren, maar als je ziet hoe er regelmatig op deze heren gereageerd wordt dan kan je dat geen normale reactie noemen.
Bijv. Shapiro is beroemd geworden met filmpjes waar hij leerlingen op scholen/universiteiten lastig valt en vervolgens de reacties te verknippen. Hij noemt transgenders oa ziek en doelbewust niet bij hun gender, en is vervolgens beledigd als iemand hem wat noemt.
Het simpele feit dat jij weet wie deze Amerikanen zijn en ze verdedigt geeft wat mij betreft aan dat je veel te veel laat beïnvloeden door Amerikaanse conservatieve media. Wat deze mannen roepen, en de reacties die ze proberen te ontlokken, hebben helemaal niks met een transgender op een middelbare school in Nederland te maken.
Indianen verhalen waar we niks mee kunnen en die alleen maar onderstrepen dat alle ""kritiek"" nergens op gebaseerd is. Het gros van de transgenders durft zich uberhaupt niet uit te spreken.m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:23:
Hetzelfde geldt voor het blokkeren, intimideren van mensen die bij demonstraties kritische vragen stellen.
Schelden, bedreigen, het gebruik van megafoons en misthoorns draagt niet bij aan een dialoog.
Je hebt het over zogenaamde megafoons, maar kijk eens naar de ophef omdat Starfield personen de optie geeft om hun voornaamwoord te kiezen. Dat heeft he-le-maal niks te maken met wat transgenders doen, een ieniemienie optie in een role playing game is voor veel mensen al ondraagelijk. En wat voor gigantische metaforische megafoons hebben de Shapiro's van deze wereld niet?
Dat kan allebei, het is afhankelijk van de context. Die/diens gebruiken we tegenwoordig nauwelijks, maar is een taaltechnisch correct vervangen van hen/hun. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik ook nooit een expert ben geweest in de Nederlandse taal.skimine schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:03:
[...]
"Die" is geen persoonlijk voornaamwoord maar een aanwijzend voornaamwoord.
[ Voor 12% gewijzigd door ph4ge op 06-09-2023 17:02 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ook dit (en waar je op reageert) is weer zo binair. Er zijn ook pubers voor wie het slechts een fase is in hun ontdekkingsreis naar wie ze zijn. Daar wordt door ouders ook ontzettend mee geworsteld. Je wil het juiste doen voor je kind, maar dat is voor een puber lang niet altijd hetgeen het wil.hackerhater schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:04:
[...]
Gezonder dan je kind door de verkeerde puberteit forceren en ze traumatiseren voor het leven.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Zeker, maar daarvoor zijn dus die blockers. Om de keuze 4 jaar uit te stellen tot ze 16 zijn.FirePuma142 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:13:
Ook dit (en waar je op reageert) is weer zo binair. Er zijn ook pubers voor wie het slechts een fase is in hun ontdekkingsreis naar wie ze zijn. Daar wordt door ouders ook ontzettend mee geworsteld. Je wil het juiste doen voor je kind, maar dat is voor een puber lang niet altijd hetgeen het wil.
Die blockers doen niks anders dan de boel even op pauze zetten.
Laten we eerlijk zijn, als ze 4+ jaar volledig als het andere geslacht leven is het geen fase.
Bedenken ze zich in die 4 jaar: oke, verander je kleren en naam en stop met het nemen van de blockers.
De natuur gaat zijn gang en de puberteit begint alsnog.
[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 06-09-2023 16:18 ]
Een groter maatschappelijk probleem is naar mijn mening dat de nuance zoek is en dat je echt enkel links of rechts kan zijn. Wat ik hier mee bedoel is dat als je voor het milieu bent en ook voor asielzoekers en voor homorechten moet zijn. En rechts dan het tegenover gestelde. Je kan blijkbaar, als voorbeeld, niet voor homorechten maar tegen asielzoekers zijn.armageddon_2k1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:07:
[...]
Zeker, je hebt gelijk. Die context is belangrijk.
Maar nou haal je natuurlijk ook wel mensen aan die, op z'n zachts gezegd, er kei en kei hard in gaan en een following hebben die nou niet bekend staan om hun subtiele debatskills. Dus de tegenreactie is dan niet vreemd, ook al kan je er vraagtekens bij stellen.
Ik denk dat in die discussie beide kanten totaal niet representatief zijn of uberhaubt iets bijdragen aan een normale discussie. Het heeft dan ook geen zin ze erbij te halen.
Fijn dat mijn tegelwijsheden hergebruikt wordenRoenie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:11:
[...]
[...]
Dan ga je het wel over iets heel anders hebben.
De nuance is absoluut niet zoek. Maar de nuance is totaal niet interessant om over te berichten. Nooit geweest en zal ook nooit zo zijn. Het is alleen dat de winst (financieel, electoraal, of hoe dan ook) veel groter is geworden de afgelopen jaren als je polariseert omdat het bereik groter is geworden door sociale media en hypertargetting middels die media. En dus zal je dat meer zien.m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:19:
[...]
Een groter maatschappelijk probleem is naar mijn mening dat de nuance zoek is en dat je echt enkel links of rechts kan zijn. Wat ik hier mee bedoel is dat als je voor het milieu bent en ook voor asielzoekers en voor homorechten moet zijn. En rechts dan het tegenover gestelde. Je kan blijkbaar, als voorbeeld, niet voor homorechten maar tegen asielzoekers zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 06-09-2023 16:24 ]
Sta er dan boven en weerleg de kritiek met feiten.ph4ge schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:11:
[...]
Daar noem je ook wel een stel provocateurs die er hun geld mee verdienen om zoveel mogelijk mensen te beledigen en vervolgens zo hard mogelijk te huilen zodra er iemand wat terug zegt. En dan transgenders verwijten dat ze een slachtofferrol spelen.
Bijv. Shapiro is beroemd geworden met filmpjes waar hij leerlingen op scholen/universiteiten lastig valt en vervolgens de reacties te verknippen. Hij noemt transgenders oa ziek en doelbewust niet bij hun gender, en is vervolgens beledigd als iemand hem wat noemt.
Het simpele feit dat jij weet wie deze Amerikanen zijn en ze verdedigt geeft wat mij betreft aan dat je veel te veel laat beïnvloeden door Amerikaanse conservatieve media. Wat deze mannen roepen, en de reacties die ze proberen te ontlokken, hebben helemaal niks met een transgender op een middelbare school in Nederland te maken.
[...]
Indianen verhalen waar we niks mee kunnen en die alleen maar onderstrepen dat alle ""kritiek"" nergens op gebaseerd is. Het gros van de transgenders durft zich uberhaupt niet uit te spreken.
Je hebt het over zogenaamde megafoons, maar kijk eens naar de ophef omdat Starfield personen de optie geeft om hun voornaamwoord te kiezen. Dat heeft he-le-maal niks te maken met wat transgenders doen, een ieniemienie optie in een role playing game is voor veel mensen al ondraagelijk.
[...]
Maar in je voorbeeld kan je ook weer "hun hebben", hebben is in deze context een infinitief zelfstandig naamwoord net zoals heeft (maar ik zou eerder gaan voor "ze hebben" waardoor ze gender neutraal wordt).skimine schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:03:
[...]
"Die" is geen persoonlijk voornaamwoord maar een aanwijzend voornaamwoord. Het lastige met "hen" is dat dit al een functie heeft in het Nederlands. Daar komt ook de taalkundige afkeer vandaan die @P_Tingen beschrijft (meervoudsvorm gebruiken als enkelvoud en niet-onderwerpsvorm gebruiken als onderwerpsvorm). Een beetje hetzelfde als dat "hun hebben" of "die meisje" nogal onaangenaam klinken.
(Edit: Zoals aangekaart in dakka in "Gender-problematiek in het voortgezet onderwijs." kloppen de voorbeelden niet helemaal. Dus hier een ander voorbeeld: Desi gaat verhuizen. Hen heeft namelijk een nieuw huis gekocht.)
"Hen" wordt puur zo gebruikt omdat dit uit het Engels is komen overwaaien, daar is het namelijk wel mogelijk om "they" hiervoor te gebruiken. Dit is dus gewoon een lelijk anglicisme. (Zie ook: Wikipedia: Genderneutrale voornaamwoorden)
Het probleem id dat het Nederlands eigenlijk geen goede manier heeft om dit wel te doen, verwijzen naar personen met "het" voelt ook niet goed. Echter is dit geen reden om dan maar klakkeloos de Engelse constructie over te nemen.
Nee, "ze" slaat in dit geval op zijn minst op Knowles, de klappende aanwezigen en Ben Shapiro (die in zijn rol als Daily Wire eigenaar en pundit hier best afkeurend op had kunnen reageren).Roenie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:11:
[...]
'Ze' is in dit geval Michael Knowles, niet die andere twee. Ten tweede mag iemand dat vinden. En ten derde blijft jouw posting een Godwin. En dat mag, alleen dat is simpelweg niet constructief. Net zoals de opmerking van Knowles dat niet is overigens. Iets met "two wrongs...."
[...]
Is er een internet wet over het invoken van "oh dat mag iemand volgens jou dus niet zeggen"?Roenie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:11:
Ten tweede mag iemand dat vinden
Ten eerste is't Alberto, ten tweede.... vervang ovens gerust met een andere vorm van sociaal conservatieve vervolging van minderheden. Punt blijft hetzelfde, als ze de politieke kans krijgen zullen ze hem nemen. Daar geloof ik heilig in.Roenie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:11:
En ten derde blijft jouw posting een Godwin. En dat mag, alleen dat is simpelweg niet constructief. Net zoals de opmerking van Knowles dat niet is overigens. Iets met "two wrongs...."
[...]
Hoewel ik het normaliter hiermee eens ben ben ik ook van mening dat niet iedereen het waard is om met feiten van kritiek te voorzien, zeker als je weet dat er niks met die feiten gebeurt.m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:20:
[...]
Sta er dan boven en weerleg de kritiek met feiten.
Je kan er beter gewoon boven staan. Punt.
Ik ga ook niet met een flat-earther in gesprek omdat onze belevingswerelden zo enorm ver van elkaar af staan en je zo anders de wereld in kijk dat ik mijn kostbare tijd daar niet aan ga verspillen.
Misschien is dat laf, maar er is ook zoiets als je energie verspillen aan iets dat sowieso kansloos is. De vraag is of feiten uberhaubt interessant zijn voor deze mensen of dat er andere belangen spelen.
School / universiteit / college / wat dan ook, is natuurlijk ook communiceren, het is zo'n beetje de basis voor kennisdeling. Zonder communicatie is er geen kennisdeling. Als iemand dan dus weigert te communiceren, omdat die persoon zich niet aangesproken voelt, creëer je dus ook een soort van muur. Ook al zijn de ouders het er niet mee eens, de leerling zelf zal het dan dus in elk geval wel soort van afdwingen in de klas en zo niet, dan communiceert diegene simpelweg niet, of erger, gaat spijbelen.MC_Sparkles schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:45:
Vind het apart dat een school iets uitvoert waar de ouders(voogden) het niet mee eens zijn om welke reden ook. Helemaal om het dan achter de rug van de ouders te doen is not done in mijn ogen. Een school heeft naar mijn mening daar geen rol in en gaat vooral over kennisdeling.
[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 06-09-2023 16:25 ]
Dan moet men misschien ophouden met basis opvoedtaken op de docenten afwentelen. Een tendens die de afgelopen decennia bezig is.MC_Sparkles schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:45:
Vind het apart dat een school iets uitvoert waar de ouders(voogden) het niet mee eens zijn om welke reden ook. Helemaal om het dan achter de rug van de ouders te doen is not done in mijn ogen. Een school heeft naar mijn mening daar geen rol in en gaat vooral over kennisdeling.
Ik weet het niet, ik geloof niet zo dat je zomaar je pubertijd even kan uitstellen. Hormonen moet je niet mee kloten. Ik denk dat je beter een goed gesprek aan kan gaan met het kind over wat hem of haar dwars zit en daar wat mee doen. Ik denk dat er vaak een dieper probleem ter grondslag zit.Sissors schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:07:
[...]
Het hele voordeel van puberteitsblokkers is dat ze (behoorlijk) omkeerbaar zijn. En natuurlijk, je pubertijd een stuk later doorlopen gaat altijd alsnog impact hebben. Het is ook zeker niet iets wat zomaar bij de Kruidvat te koop moet zijn. Maar het is een optie die relatief weinig impact heeft, tov van veel andere opties.
Die is er wel, maar dat is niet de groep die je op Twitter tegenkomt. Maar ook de reguliere media gaat stelling nemen.m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:19:
[...]
Een groter maatschappelijk probleem is naar mijn mening dat de nuance zoek is en dat je echt enkel links of rechts kan zijn.
Hoewel het bij kinderen allemaal lastiger wordt, durf ik wel te stellen dat heel veel Nederlanders het met mij eens zijn dat qua transgenders het gewoon leven en laten leven is. Als iemand als vrouw door het leven nu wil gaan, be my guest. Alleen wel zolang dat niet andere mensen negatief beinvloedt: Oftewel degene die op hoog niveau competitief aan sporten mee doen als transgender, die geven ook wel hele makkelijke munitie aan de andere kant. Dat moet je gewoon niet willen. (Waarbij bijvoorbeeld, iemand die wel vanaf d'r 12de puberteisblokkers heeft gehad, en nu bij het dames 3 team wil meehockey'en, ik zie nul problemen).
Maar links Twitter wil de excessen op rechts graag posten, want dan kunnen ze wijzen hoe gek rechts is, en rechts twitter wil de excessen op links graat posten, want idem dito. Dat veel gewoon lekker in het midden zitten, is totaal niet interessant voor degene die stelling willen nemen.
Het heeft zeker nadelen, het is niet zonder risico.BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:26:
Ik weet het niet, ik geloof niet zo dat je zomaar je pubertijd even kan uitstellen. Hormonen moet je niet mee kloten. Ik denk dat je beter een goed gesprek aan kan gaan met het kind over wat hem of haar dwars zit en daar wat mee doen. Ik denk dat er vaak een dieper probleem ter grondslag zit.
Maar het is stukken beter dan het alternatief als je kind echt trans is.
Er is geen perfecte oplossing, alleen de minst slechte.
Een meisje (m2f) dwingen de baard in de keel te krijgen en beharing overal is traumatiserend.
Net als het traumatiserend is als een jongen (f2m) borsten krijgt en gaat menstrueren.
En dat gesprek heb je al gehad als je kind zegt "pap ik wil een meisje/jongen zijn"
[ Voor 18% gewijzigd door hackerhater op 06-09-2023 16:30 ]
Wikipedia: Puberty blockerBootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:26:
[...]
Ik weet het niet, ik geloof niet zo dat je zomaar je pubertijd even kan uitstellen. Hormonen moet je niet mee kloten. Ik denk dat je beter een goed gesprek aan kan gaan met het kind over wat hem of haar dwars zit en daar wat mee doen. Ik denk dat er vaak een dieper probleem ter grondslag zit.
Om even met gestrekt been erin te gaan: Daarom hebben we experts om dat te bepalen, en niet wat wij als leken al dan niet geloven.While few studies have examined the effects of puberty blockers for gender non-conforming and transgender adolescents, the studies that have been conducted generally indicate that these treatments are reasonably safe, are reversible, and can improve psychological well-being in these individuals.[25][26][27]
En natuurlijk, het heeft grote impact, zoals ik al schreef, dit moet niet bij de Kruidvat te halen zijn, hier moet een serieus traject met een psycholoog aan vooraf gaan. Maar als de opties zijn:
1. Het mes erin
2. Zelfmoord
3. Puberteitsblokkers
Dan is optie 3 ineens heel redelijk.
Edit: En hormonen moet je niet mee kloten? Ben je ook tegen de pil?
Dan kun je dat toch zeggen in plaats van een zware metafoor als 'de ovens' gebruiken.Shamalamadindon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:23:
[...]
Nee, "ze" slaat in dit geval op zijn minst op Knowles, de klappende aanwezigen en Ben Shapiro (die in zijn rol als Daily Wire eigenaar en pundit hier best afkeurend op had kunnen reageren).
[...]
Is er een internet wet over het invoken van "oh dat mag iemand volgens jou dus niet zeggen"?
[...]
Ten eerste is't Alberto, ten tweede.... vervang ovens gerust met een andere vorm van sociaal conservatieve vervolging van minderheden. Punt blijft hetzelfde, als ze de politieke kans krijgen zullen ze hem nemen. Daar geloof ik heilig in.
Mijn punt is juist dat iedereen iets mag zeggen of vinden, maar dat dit consequenties heeft. Als ik steevast iemand een 'hij' noem terwijl die persoon een biologische man is die vrouwelijke geslachtskenmerken heeft gekregen, dan zou ik verwachten dat die persoon geen zin meer heeft om met mij om te gaan. En helemaal terecht. En die Knowles hoef ik op mijn beurt ook niet te spreken met zulke denkbeelden, maar hij mag het van mij wel zeggen.
Nogmaals de vraag: wat, in jouw gedachte, valt hierover te bespreken? Hoe zie jij hun wereldbeeld voor je in termen van "daar kunnen we over praten"?m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:20:
[...]
Iets wat de afgelopen tig pagina's volgens mij compleet niet aan de orde is geweest. Ik ga er dan ook niet op in.Roenie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:30:
Mijn punt is juist dat iedereen iets mag zeggen of vinden
[ Voor 30% gewijzigd door Shamalamadindon op 06-09-2023 16:32 ]
Gedachtegoed opdringen? Op school leren kinderen door blootstelling aan verschillende culturen, religies en denkwijzen. Wat ze daar allemaal van vinden is aan henzelf en juist één van de dingen die ze in die tijd ontwikkelen. Dat jouw kind straks misschien in de klas zit met nonbinaire kinderen en misschien een transkind, betekent niet dat jouw zoon je de volgende dag bekent dat hij zich altijd een meisje heeft gevoeld. Veel waarschijnlijker is dat hij nonbinaire en transmensen meer als mensen gaat zien en vanuit meer empathie zal denken over dit onderwerp.BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:42:
Artsen wel. Zullen we de medische zaken gewoon aan hen laten?BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:26:
[...]
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Wat begint met een kleine onschuldige vraag of intresse op jonge leeftijd wordt 100x per dag! Herhaalt en uitvergroot.
Op dezelfde wijze hoe nu mensen kunnen gaan geloven in allerlei vergezochte conspiracies, platte aarde etc. Herhaling, herhaling, herhaling...
Zoals je vroeger je muziek genre 'koos' door de vrienden waarmee je omging wordt nu je hele leven beïnvloedt door de bubble die Social media je voorschotelt. Levensgevaarlijk!
Dat gebeurt dus niet perse om deze ideologie te verspreiden maar puur uit winstbejag van bedrijven als Google.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Van de website van RadboudUMC:BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:26:
[...]
Zie: https://www.radboudumc.nl...at-zijn-puberteitsremmersHet effect van deze behandeling is omkeerbaar. Als je wil, kun je nog stoppen met deze hormoonbehandeling. Je puberteitsontwikkeling gaat dan gewoon verder.
Ik geloof de informatie van het Radboud hierin wel. En @BootVluchteling , je krijgt geen puberteitsremmers zónder dat daar goede gesprekken aan vooraf gaan.
Wim T. Schippers had daar een aardige oplossing voor in de vorm van "joe". (link)skimine schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:03:
[...]
- "Hoe is het met joe?" "Is joe voet al weer helemaal genezen?"
In het stellingwerfs/drents gebruik je overigens ook "joe" voor "jou" en "joen" voor "jouw" dus dit voelt voor mij heel natuurlijk.
Wat vindt joe daarvan?
[ Voor 15% gewijzigd door P_Tingen op 06-09-2023 16:36 ]
... en gaat over tot de orde van de dag
Net als het niet mogelijk is om een hetro een homo te maken of omgekeerd.
Is het niet mogelijk om een kind trans te maken.
Het kind wordt zo geboren of niet.
Naja niet, er is 1 manier: Bij een intersekse kind het verkeerde geslacht kiezen.
[ Voor 20% gewijzigd door hackerhater op 06-09-2023 16:36 ]
Mijn stem heb je. Kan het demissionair kabinet even een uitzondering maken en het er met ~10 regels aan wetgeving doorrammen?P_Tingen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:33:
Wat vindt joe daarvan?
Ze zijn al sinds de jaren 80 in gebruik, dus we hebben generaties die nu rond de 50-60 zitten die niet massaal langdurige problemen er aan over hebben gehouden, ja, er zijn bijwerken, en een paar die niet mals zijn, maar het percentage dat daar door getroffen wordt is klein vergeleken met de voordelen voor een overweldigende meerderheid.BootVluchteling schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:26:
[...]
Geen enkel medicijn is perfect, zelfs paracetamol geeft een kans op overlijden in de bijsluiter.
En inderdaad, een goed gesprek is altijd de beste eerste stap.
PS; je kwam met je eerste post nogal woest over, maar volgens mij bedoel je het verder niet zo kwaad, en wil je het begrijpen, mogen we ook wel eens van elkaar zeggen.
[ Voor 12% gewijzigd door dakka op 06-09-2023 16:39 ]
Welke ideologie?Cobb schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:32:
Dat gebeurt dus niet perse om deze ideologie te verspreiden maar puur uit winstbejag van bedrijven als Google.
In short: geboren als jongen, operatie ging fout en werd besloten er een meisje van te maken.
Opgevoed als meisje, werkte voor geen meter. Het gedrag bleef mannelijk en voelde zich zeer ongemakkelijk in het lijf.
Naar keuze van de bubbel waarin je terecht komt.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Bij een heel klein aantal zeg ik akkoord, maar hoe het nu gaat speelt zeker de social media bubbel en rol. Net als reclame kan beïnvloeden wat je koopt...hackerhater schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:33:
@Cobb
Naja niet, er is 1 manier: Bij een intersekse kind het verkeerde geslacht kiezen.
Die blockers doen wel nog wat anders, namelijk de botontwikkeling ontregelen. Waar kinderen op die leeftijd normaal een sterke botontwikkeling hebben, blijft dat met blockers uit. Hoewel je daar deels ook wat aan kunt doen is dit wel een aanzienlijk risico.hackerhater schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:15:
[...]
Zeker, maar daarvoor zijn dus die blockers. Om de keuze 4 jaar uit te stellen tot ze 16 zijn.
Die blockers doen niks anders dan de boel even op pauze zetten.
Laten we eerlijk zijn, als ze 4+ jaar volledig als het andere geslacht leven is het geen fase.
Bedenken ze zich in die 4 jaar: oke, verander je kleren en naam en stop met het nemen van de blockers.
De natuur gaat zijn gang en de puberteit begint alsnog.
Daarmee zeg ik dus niet dat je het niet moet doen, want dan kom je weer bij het gepolariseerde gesprek uit, maar je moet daar wel goed over nadenken en niet zomaar even blockers voorschrijven.
Vooral om even aan te geven dat het niet zo zwart-wit is als jij nu stelt.
Zie die documentaire wat ik noemdeCobb schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:41:
Bij een heel klein aantal zeg ik akkoord, maar hoe het nu gaat speelt zeker de social media bubbel en rol. Net als reclame kan beïnvloeden wat je koopt...
Als zelfs als baby van geslacht veranderen + opgevoed worden als het nieuwe geslacht je gender niet kan veranderen. Dan kan social media het al helemaal niet.
Die dingen zijn hardwired in onze zelfzijn
@Hann1BaL
Zeker en daarom wordt ook aangeraden ze niet te lang te gebruiken. Maar een paar jaar is geen issue.
En het alternatief is erger. Je kan ze ook niet bij de kruidvat krijgen of zo. Dat gaat onder begeleiding van artsen.
[ Voor 18% gewijzigd door hackerhater op 06-09-2023 16:44 ]
Ja, dat is toch ook juist het punt? De interne systemen van het gros van de mensen zijn aantoonbaar in te delen in man en vrouw. Denkend aan hormonen, hersenactiviteit, skeletontwikkeling, orgaangroei.hackerhater schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:40:
Een mooi voorbeeld hoe hardwired onze gender is, is de documentaire "the boy who was turned into a girl"
In short: geboren als jongen, operatie ging fout en werd besloten er een meisje van te maken.
Opgevoed als meisje, werkte voor geen meter. Het gedrag bleef mannelijk en voelde zich zeer ongemakkelijk in het lijf.
Juist denken dat man vs vrouw een sociale constructie is, is gewoon gevaarlijk. Genoeg onderzoek wat aantoont dat meisjes en jongens wat anders nodig hebben. Sterker nog: dat het huidige schoolsysteem meer gemaakt is voor meisjes dan voor jongens, waardoor meisjes gemiddeld beter presteren. Om maar een voorbeeld te noemen.
Wel nu dit gesteld is, is er nog steeds ruimte voor een kleine groep waar dat nu wel net anders ligt. Bovenstaande levert daar geen conflict mee. Meeste klavertjes hebben 3 blaadjes, soms is er 1 met 4.
@hackerhater maar voor de meesten gaat het om een paar jaar (of wat is jouw definitie) en blijkt het dus wel een risico te vormen. Uiteraard moeten ze worden voorgeschreven, maar je komt op mij over alsof daar niet te moeilijk over gedaan moet worden en ik denk dat dat juist wel een zeer goede afweging vereist
[ Voor 18% gewijzigd door Hann1BaL op 06-09-2023 16:48 ]
Er zijn kleinschalige onderzoeken geweest die toonden dat transvrouwen vrouwelijke hersens hebben en transmannen mannelijke hersens. De onderzoeken zijn nog te klein voor harde conclusies, maar onderschrijven dat het aangeboren is.Hann1BaL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:46:
[...]
Ja, dat is toch ook juist het punt? De interne systemen van het gros van de mensen zijn aantoonbaar in te delen in man en vrouw. Denkend aan hormonen, hersenactiviteit, skeletontwikkeling, orgaangroei.
Juist denken dat man vs vrouw een sociale constructie is, is gewoon gevaarlijk. Genoeg onderzoek wat aantoont dat meisjes en jongens wat anders nodig hebben.
Wel nu dit gesteld is, is er nog steeds ruimte voor een kleine groep waar dat nu wel net anders ligt. Bovenstaande levert daar geen conflict me. Meeste klavertjes hebben 3 blaadjes, soms is er 1 met 4.
Dat de gender en de hersens dus overeen komen. De gender/hersens en het lijf echter niet.
Ik ga er vanuit als een arts ze voorschrijft dat er een goede afweging gemaakt is.Hann1BaL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:46:
@hackerhater maar voor de meesten gaat het om een paar jaar (of wat is jouw definitie) en blijkt het dus wel een risico te vormen. Uiteraard moeten ze worden voorgeschreven, maar je komt op mij over alsof daar niet te moeilijk over gedaan moet worden en ik denk dat dat juist wel een zeer goede afweging vereist
Er is nu eenmaal geen perfecte oplossing voor dit probleem.
[ Voor 22% gewijzigd door hackerhater op 06-09-2023 16:51 ]
Maar komen was dan niet uit op de transsexuelen, die 1 op de 5000-10000 van de samenleving zijn? Of iig, ik ben het met je eens dat lange termijn het uiteindelijk wel komt bovendrijven, maar op korte termijn is het denk ik wel te beinvloeden. Maar goed, daarom zijn het ook dingen die absoluut niet over een nacht ijs moeten gaan.hackerhater schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:48:
[...]
Er zijn kleinschalige onderzoeken geweest die toonden dat transvrouwen vrouwelijke hersens hebben en transmannen mannelijke hersens. De onderzoeken zijn nog te klein voor harde conclusies, maar onderschrijven dat het aangeboren is.
Dat de gender en de hersens dus overeen komen. De gender/hersens en het lijf echter niet.
Is joe dan tweede of derde persoon enkelvoud?
Dit gaat over transsexuelen jaSissors schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:50:
[...]
Maar komen was dan niet uit op de transsexuelen, die 1 op de 5000-10000 van de samenleving zijn? Of iig, ik ben het met je eens dat lange termijn het uiteindelijk wel komt bovendrijven, maar op korte termijn is het denk ik wel te beinvloeden. Maar goed, daarom zijn het ook dingen die absoluut niet over een nacht ijs moeten gaan.
Ik zie het zelf als een aangeboren afwijking waar ze niks aan kunnen doen.
En er is een prima medische oplossing voor handen.
Tenminste prima tot we stamcellen kunnen manipuleren en het lijf helemaal om kunnen zetten
[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 06-09-2023 16:53 ]
Als iemand zegt dat je niet het recht hebt om te trouwen, geestelijk ziek bent en een pedo bent, en je weigert met respect te behandelen, hoe begin je met deze "kritiek" te weerleggen?m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:20:
Je moet niet meten met 2 maten. Het maakt niet uit welke willekeurige groep je kiest, als je maar lang genoeg provoceert zal je altijd een tegenreactie krijgen waar je vervolgens zelf heel, heel zielig over kunt doen. Dat is een kunstje waar jij gewoon moet leren om doorheen te prikken.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Je laatste conclusie slaat kant noch wal. Even uitgaande dat wat je stelt qua onderzoek klopt, stel je hier: Onderzoek bij de kleine uitzonderingsgroep laat zien dat gender/hersens en het lijf niet overeenkomen.hackerhater schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:48:
[...]
Er zijn kleinschalige onderzoeken geweest die toonden dat transvrouwen vrouwelijke hersens hebben en transmannen mannelijke hersens. De onderzoeken zijn nog te klein voor harde conclusies, maar onderschrijven dat het aangeboren is.
Onderzoek laat zien dat je aan lijf en hersenen en geslacht heel veel kunt voorspellen en het bijna altijd goed hebt. “Brede heupen is een vrouw” Dus die link is er gewoon wel. Alleen niet in alle gevallen. Een kleine groep wijkt daar inderdaad van af.
Meeste mensen worden geboren met 5 vingers per hand, maar soms zit er net 1 tussen met 4 vingers. Als je dan onderzoek doet bij mensen met 4 vingers, ga je concluderen dat je bij mensen 4 vingers kunt verwachten
Wat je aangehaalde onderzoek wel aantoont en daar ben ik het wel mee eens is dat voor veel transgenders het niet een bedacht probleem is. Echter is de vraag of mensen in zeer gevoelige leeftijd niet beinvloedt worden door de aandacht die er nu is en daarom moet je goede methoden hanteren bij het bepalen of iemand echt in die groep valt.
Dit vind ik ietwat naief. Nederland staat er bekend dat het antidepressiva gebruik extreem hoog is en je moet gaan concluderen dat het te makkelijk wordt voorgeschreven, om maar een voorbeeld te noemen.hackerhater schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:48:
[...]
Ik ga er vanuit als een arts ze voorschrijft dat er een goede afweging gemaakt is.
Maar het probleem zal altijd een afweging zijn omdat het niet mogelijk is om het altijd fysiek vast te stellen en gaat het over inschattingen. De huidige maatschappelijke discussies over te lange wachtlijsten zouden tot druk kunnen leiden om sneller over te gaan op behandeling.
Transexuelen zijn een afwijking van de norm ja.
Het is gewoon iets waarmee ze geboren zijn. Hersens die niet bij het lijf horen qua indeling.
Ik ben de laatste om dat te ontkennen.
En aangezien we de hersens niet aan kunnen passen, passen we het lijf maar aan om de hersens te matchen.
De huidige procedures duren jaren, de wachtlijsten nog negerend.
Als iemand in al die tijd van overtuigd blijft dat ze bij het andere geslacht horen is de kans heel groot dat het ook zo is.
Het spijt percentage is minder dan 1%, en dat is inclusief de mensen die niet geaccepteerd worden.
Dat is een enorm laag percentage voor zo'n zwaar traject.
Ergens hoop ik dat die onderzoeken met de hersens bevestigd worden en dat de diagnose het straks met een enkele MRI-scan gesteld kan worden.
[ Voor 9% gewijzigd door hackerhater op 06-09-2023 16:58 ]
Maar dit staat los van een andere naam of pronoun(s) toch? Ik geloof namelijk ook dat mensen geboren worden met een specifieke sexualiteit of in het verkeerde lichaam geboren kunnen worden.hackerhater schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:33:
@Cobb
Echter zie ik op social media echter ook de bubbels waar we allemaal in zitten en niks is zo kneedbaar als een kind. Niemand word namelijk geboren als racist, fascist, religieus etc. maar ze zijn er wel degelijk. Dus dat het aangepraat wordt dat je andere pronouns "moet" hebben kan wel komen door een bubbel waar je als persoon in zit. Als iedereen die je volgt dit ook heeft voel je als 13 jarige misschien wel een druk dat je dit ook moet doen.
Hiermee zeg ik niet dat er geen redenen zijn vanuit de persoon zelf of dat er geen mensen in een verkeerd lijf zitten, maar niet alle mensen die een andere pronoun willen gebruiken zitten in een verkeerd lijf. Voor mijn gevoel is dat een kleine groep,maar heb hier geen cijfers voor.
Ik denk dus dat de bubbels met algoritmes weldegelijk invloed uitoefenen om ook je pronouns te benoemen dan wel te wijzigen.
Hoe verklaar jij dat er een bijna eindeloze lijst in met culturen die niet de traditionele westerse genderrollen erkennen? Westerse genderrollen die overigens ook nog niet zo oud zijn als je zou denken.Hann1BaL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:46:
Juist denken dat man vs vrouw een sociale constructie is, is gewoon gevaarlijk. Genoeg onderzoek wat aantoont dat meisjes en jongens wat anders nodig hebben. Sterker nog: dat het huidige schoolsysteem meer gemaakt is voor meisjes dan voor jongens, waardoor meisjes gemiddeld beter presteren. Om maar een voorbeeld te noemen.
Gender en geslacht zijn verschillende zaken, waarbij gender 100% een sociale constructie is die constant verandert, en het ook van alle tijden is dat er mensen zijn die zich niet in de sociale constructie herkennen.
Ik denk dat jullie draadje een beetje begint te verwateren.Hann1BaL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:53:
[...]
Je laatste conclusie slaat kant noch wal. Even uitgaande dat wat je stelt qua onderzoek klopt, stel je hier: Onderzoek bij de kleine uitzonderingsgroep laat zien dat gender/hersens en het lijf niet overeenkomen.
Onderzoek laat zien dat je aan lijf en hersenen en geslacht heel veel kunt voorspellen als je wat weet en het bijna altijd goed hebt. Dus die link is er gewoon wel. Alleen niet in alle gevallen. Een kleine groep wijkt daar inderdaad van af.
Meeste mensen worden geboren met 5 vingers per hand, maar soms zit er net 1 tussen met 4 vingers. Als je dan onderzoek doet bij mensen met 4 vingers, ga je concluderen dat je bij mensen 4 vingers kunt verwachtenIk stel dat je nog steeds 5 vingers per hand kunt verwachten.
Wat je aangehaalde onderzoek wel aantoont en daar ben ik het wel mee eens is dat voor veel transgenders het niet een bedacht probleem is. Echter is de vraag of mensen in zeer gevoelige leeftijd niet beinvloedt worden door de aandacht die er nu is en daarom moet je goede methoden hanteren bij het bepalen of iemand echt in die groep valt.
Wat @hackerhater eerder aanhaalde met die documentaire had weer te maken met wat je nu vraag: "f mensen in zeer gevoelige leeftijd niet beïnvloedt worden door de aandacht die er nu is". Dat je het namelijk niet echt kan beïnvloeden.
Nou wil ik er wel in meegaan dat er iets is waardoor meer mensen er mee experimenteren, en dat daar mensen tussen zitten waarbij het een fase is, maar daar zie ik niet in hoe het een probleem wordt voor diegene als dat te lang door blijft gaan.
Maar hoe denk je dat een kind aan puberteitsremmers komt? het is écht niet zo dat iemand die zomaar krijgt. Doe dan ook niet alsof dat wel zo is(!) Deze medicatie wordt écht niet voorgeschreven door de huisarts na een telefonisch consult.Hann1BaL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:53:
[...]
Je laatste conclusie slaat kant noch wal. Even uitgaande dat wat je stelt qua onderzoek klopt, stel je hier: Onderzoek bij de kleine uitzonderingsgroep laat zien dat gender/hersens en het lijf niet overeenkomen.
Onderzoek laat zien dat je aan lijf en hersenen en geslacht heel veel kunt voorspellen als je wat weet en het bijna altijd goed hebt. Dus die link is er gewoon wel. Alleen niet in alle gevallen. Een kleine groep wijkt daar inderdaad van af.
Meeste mensen worden geboren met 5 vingers per hand, maar soms zit er net 1 tussen met 4 vingers. Als je dan onderzoek doet bij mensen met 4 vingers, ga je concluderen dat je bij mensen 4 vingers kunt verwachtenIk stel dat je nog steeds 5 vingers per hand kunt verwachten.
Dat is nota bene het onderwerp van de OP: hoe om te gaan met leerlingen die op een bepaalde manier aangesproken willen worden. En je hebt zelf in deze draad duidelijk gemaakt dat je vindt dat mensen zich aan moeten passen aan hoe een persoon genoemd wil worden. Zie onderstaande quote. Of ik heb je verkeerd begrepen met die quote, dat kan ook.Shamalamadindon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:30:Iets wat de afgelopen tig pagina's volgens mij compleet niet aan de orde is geweest. Ik ga er dan ook niet op in.
@Playa del C., ben je al wat wijzer in hoe dit op school aan te pakken?Shamalamadindon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:56:Hoe zou jij het vinden als iemand je constant en ondanls vriendelijk verzoek voor correctie van jou kant moedwillig met een andere naam/geslacht aanspreekt?
Maar dat vind ik dan weer naïef om die conclusie te trekken, is dat zo, of wordt er in Nederland juist beter voorgeschreven in plaats van dat de verkeerde behanding wordt voorgeschreven, of zijn we in dit land gewoon klinisch depressiever dan andere landen, of is onze meetmethode nauwkeuriger?Hann1BaL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:57:
[...]
Dit vind ik ietwat naief. Nederland staat er bekend dat het antidepressiva gebruik extreem hoog is en je moet gaan concluderen dat het te makkelijk wordt voorgeschreven, om maar een voorbeeld te noemen.
Maar het probleem zal altijd een afweging zijn omdat het niet mogelijk is om het altijd fysiek vast te stellen en gaat het over inschattingen. De huidige maatschappelijke discussies over te lange wachtlijsten zouden tot druk kunnen leiden om sneller over te gaan op behandeling.
Er werd wat geroepen over (on)wenselijkheid van het accepteren van niet-gestandaardiseerd gedrag door een school, terwijl de ouders er wellicht anders tegenaan kijken.
Ooit werden linkshandigen gedwongen om met rechts te schrijven (en op gebruik van de linkerhand stonden lijfstraffen

Iets recenter had je wel eens een jongen in de klas die een vriendje had, of een meisje dat op meisjes viel. Toen dat in de samenleving een beetje uit de taboesfeer begon te komen werd het op een gegeven moment vrij normaal dat een school die situatie accepteerde, en de kinderen in kwestie niet buitensloot of discrimineerde. Ook als de ouders vonden dat homoseksualiteit een verderfelijke ziekte, afwijking of straf van God was.
En nu de linkshandiogen met links mogen schrijven, kids een relatie mogen aangaan met wie ze willen, willen jongens die als meisje geboren zijn, of meisjes die als jongen geboren zijn, ook gewoon geaccepteerd worden om wie ze zijn. Zo gek is het allemaal niet.
De knee-jerk reacties over geslachten, DNA en dat je per definitie bent wat er tussen je benen zat bij je geboorte zijn werkelijk niets anders dan "normale mensen schrijven met rechts" of "de mens is gemaakt" voor relaties tussen een man en een vrouw".
En dan had ik de hoop dat de rabiate alt-right extremisten uit onder meer de VS in Nederland redelijk algemeen als idioten werden gezien (en al helemaal als ze letterlijk beweren dat transgenders geen recht hebben om te bestaan!).
Ik ben teleurgesteld dat er toch een aantal mensen zijn die (soms meer dan ze zelf wellicht doorhebben) weglopen met dergelijke, in mijn ogen, abjecte ideen.
Als je erop wijst krijg je "dat is een Godwin" naar je hoofd geslingerd, maar waar op gewezen wordt zijn extremisten die letterlijk operoepen om transgenders (en vaak eigenlijk alles wat niet wit, cis en hetero is) uit te roeien.
Ik hoop dat dergelijke doorgedraaide extremistische waanzin in Nederland buiten het debat gehouden kan worden.
Dat is vrij simpel. Naast de echte biologische verschillen hebben we er ook een heel sociaal construct bijgemaakt. En die is uiteraard compleet anders op andere plekken op deze wereld. Dat bijt mijn statement totaal niet.ph4ge schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:00:
[...]
Hoe verklaar jij dat er een bijna eindeloze lijst in met culturen die niet de traditionele westerse genderrollen erkennen? Westerse genderrollen die overigens ook nog niet zo oud zijn als je zou denken.
Gender en geslacht zijn verschillende zaken, waarbij gender 100% een sociale constructie is die constant verandert, en het ook van alle tijden is dat er mensen zijn die zich niet in de sociale constructie herkennen.
Zaken als hersenontwikkeling van baby tot pubertijd is gewoon meetbaar anders. Dat jongetjes blauw zijn en meisjes roze is gewoon compleet sociaal gemaakt. Maar dat jongetjes liever gooien met objecten dan meisjes is dat niet.
En ik ben met je eens dat het construct ook verder niet relevant is, maar dat maakt voor mij gender dus ook niet relevant, omdat het eigenlijk geen betekenis heeft.
Dat klopt, maar er wordt wel druk op gezet om het makkelijker te maken en de wachtlijsten te verkorten en dat is een risico.Bernard0343 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:02:
[...]
Maar hoe denk je dat een kind aan puberteitsremmers komt? het is écht niet zo dat iemand die zomaar krijgt. Doe dan ook niet alsof dat wel zo is(!) Deze medicatie wordt écht niet voorgeschreven door de huisarts na een telefonisch consult.
Ben Shapiro heb ik al ergens benoemd dus dan maar Matt Walsh.Shamalamadindon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:30:
[...]
Nogmaals de vraag: wat, in jouw gedachte, valt hierover te bespreken? Hoe zie jij hun wereldbeeld voor je in termen van "daar kunnen we over praten"?
[...]
Vooral bekend om What is a woman?"
Definitie: Adult human female.
Als je dan ziet hoe mensen zich in allerlei bochten wringen en om de hete brij heendraaien om vooral geen concreet antwoord te geven dan bezorg hem gewoon munitie en stof voor zijn kanalen.
Waar is de "Vent je lult uit je nek, want......"?
Hann1BaL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:07:
Dat jongetjes blauw zijn en meisjes roze is gewoon compleet sociaal gemaakt.
Dat is zelfs een vrij recent construct. Eerder was roze (licht rood) een mannelijke kleur, terwijl blauw (geassocieerd met de helige maagd) juist een vrouwelijke kleur
Dat gaat wel heel kort door de bocht. Social constructs zijn wel degelijk relevant binnen de maatschappij waarin die constructs bestaan.En ik ben met je eens dat het construct ook verder niet relevant is, maar dat maakt voor mij gender dus ook niet relevant, omdat het eigenlijk geen betekenis heeft.
Zo is het idee dat naakt zijn "fout" is zeer zeker een social construct, maar dat maakt het al dan niet dragen van kleding in de openbare ruimte allerminst irrelevant
Of, om iets meer op het randje te gaan zitten, het taboe op sex tussen siblings is, in de moderen tijd van betrouwbare anticonceptie, ook geen biologische noodzakelijkheid meer. Toch zou ik dat taboe niet zo maar als irrelevant social construct terzijde schuiven

Matt zoekt de mensen op die reageren zoals hij dat wilt, zodat hij een boek kan verkopen en hits kan scoren op TV. Dat mag.m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:09:
[...]
Ben Shapiro heb ik al ergens benoemd dus dan maar Matt Walsh.
Als je dan ziet hoe mensen zich in allerlei bochten wringen en om de hete brij heendraaien om vooral geen concreet antwoord te geven dan bezorg hem gewoon munitie en stof voor zijn kanalen.
Ik deel de mening dat het antwoord op de vraag wat een vrouw is, niet het woord vrouw zou moeten bevatten. En als vrouw, als gender gezien, een sociaal construct is, kom je er bijna op uit dat het dus eigenlijk geen betekenis heeft.
Alleen is dat verder relevant? Als iemand zich niet in het hokje thuis voelt van het gros van de meisjes in de klas, maar ook niet bij de jongens, dan is dat toch ok? Eigenlijk is het categoriseren van al dit, misschien het wel probleem. We zijn maar aan het sorteren (en dat is gewoon mens eigen om de wereld begrijpbaar te houden) maar misschien is dat niet zo relevant.
@Dido ok, maar ik doelde op het sociale construct wat mannen, vrouwen, jongens en meisjes zijn en niet verder dan dat. Je trekt het nu wat ver door
Als we namelijk gaan stellen dat iedereen zich vrouw of man mag noemen, dan haal je daarmee toch de betekenis weg? Als ik je aangehaalde voorbeeld van naakt er bij haal. Als ik mijzelf als aangekleed beschrijf terwijl anderen dat zien als naakt en we gaan dat accepteren, dan raakt de waarde van het verschil tussen die 2 ook weg. Ik stel voor dat we dat niet moeten willen op het “naakt” vlak.
[ Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 06-09-2023 17:17 ]
1. Iedereen mag iets vindenRoenie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:03:
[...]
Dat is nota bene het onderwerp van de OP: hoe om te gaan met leerlingen die op een bepaalde manier aangesproken willen worden. En je hebt zelf in deze draad duidelijk gemaakt dat je vindt dat mensen zich aan moeten passen aan hoe een persoon genoemd wil worden. Zie onderstaande quote. Of ik heb je verkeerd begrepen met die quote, dat kan ook.
Uiteraard, en iedereen mag iets vinden over wat jij vind.
2. Iedereen mag iets zeggen
Uiteraard, maar met *, nuance en context. Zo ben ik op dit forum niet geheel vrij om mijn volledige mening te uiten over de eerder genoemde Amerikaanse heren omdat mijn inhoudelijke mening tegen de forumregels ingaat.
In de context van de wet ben ik vrijwel geheel vrij om mijn mening te uiten.
In de context van een leraar op een school is er beleid en eventuele contractvoorwaarden die de meningsuiting van de leraar in bepaalde scenarios (zoals in het klaslokaal) kan beperken.
Vind inderdaad, mijn mening. Mijn mening is geen wet.En je hebt zelf in deze draad duidelijk gemaakt dat je vindt dat mensen zich aan moeten passen aan hoe een persoon genoemd wil worden
Eerlijk gezegd niet, haha.Roenie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:03:
[...]
@Playa del C., ben je al wat wijzer in hoe dit op school aan te pakken?
Ik ben altijd voor het idee geweest om een puber zich zelf te laten vinden. En dat alles mogelijk is. Zolang een ander er geen last van heeft.
En waar een ander, een docent, wel last van kan hebben: docent doet zijn best, maar zegt in de haast een verkeerde naam en het kind is een dag/week/jaar niet meer goed aanspreekbaar of aan het werk te krijgen. En dat terwijl ouders niet akkoord zijn met de zaak. Tja. Ik denk dat ieder kind in zo'n geval eigenlijk zichzelf in de vingers snijdt, door goede docenten of goede andere mensen van zich af te stoten. Alleen maar door woorden en woordgebruik/conventies. En dat is linksom of rechtsom niet goed voor het kind.
De mensen die wel een concreet antwoord hebben worden natuurlijk niet getoond in die video. Het is propaganda, geen poging tot informeren.m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:09:
[...]
Ben Shapiro heb ik al ergens benoemd dus dan maar Matt Walsh.
Mijn antwoord zou zijn: eenieder die zich als vrouw identificeert. Simpel, duidelijk en concreet.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Wellicht die naam gewoon op de klassenlijsten voor de docent zetten?
Zodat dat duidelijk is.
Specifiek vind ik dat kinderen zeker ook geleerd moet worden dat als je afwijkt van de grote groep dan is dat prima, maar moet je ook even leren omgaan met momenten waarop je geconfronteerd wordt met vergissingen en je dit zult moeten accepteren. Dus als dat resulteert in een tijd van onaanspreekbaar zijn dan is dat onaanvaardbaar.Playa del C. schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:17:
[...]
Eerlijk gezegd niet, haha.
Ik ben altijd voor het idee geweest om een puber zich zelf te laten vinden. En dat alles mogelijk is. Zolang een ander er geen last van heeft.
En waar een ander, een docent, wel last van kan hebben: docent doet zijn best, maar zegt in de haast een verkeerde naam en het kind is een dag/week/jaar niet meer goed aanspreekbaar of aan het werk te krijgen. En dat terwijl ouders niet akkoord zijn met de zaak. Tja. Ik denk dat ieder kind in zo'n geval eigenlijk zichzelf in de vingers snijdt, door goede docenten of goede andere mensen van zich af te stoten. Alleen maar door woorden en woordgebruik/conventies. En dat is linksom of rechtsom niet goed voor het kind.
Dit lijkt een breder probleem waarbij er weinig incasseringsvermogen is. (Ik heb daar geen onderzoek naar gedaan, dus beetje erg onderbuikgevoel.)
Als het kind in kwestie zo extreem reageert dan is er meer aan de hand en moet er 'gewoon' met het kind over de situatie gesproken worden - met of zonder ouders erbij. Dat heeft eigenlijk niet veel te maken met genderidentiteit in mijn optiek.Playa del C. schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:17:
[...]
En waar een ander, een docent, wel last van kan hebben: docent doet zijn best, maar zegt in de haast een verkeerde naam en het kind is een dag/week/jaar niet meer goed aanspreekbaar of aan het werk te krijgen.
Ik frut, dus ik epibreer
Klopt, dat is een risico. En dat moeten 'we' als maatschappij goed in de gaten houden. Het kan namelijk niet zo zijn dat welke behandeling dan ook, minder zorgvuldig uitgevoerd moet worden omdat er te weinig geld is.Hann1BaL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:08:
[...]
Dat klopt, maar er wordt wel druk op gezet om het makkelijker te maken en de wachtlijsten te verkorten en dat is een risico.
[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 06-09-2023 17:25 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik reken dat antwoord verder wel goed, maar taalkundig, als we niet weten wat de variabele $VROUW is, dan weten we dus met die definitie nog steeds nietsJ2S schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:19:
[...]
De mensen die wel een concreet antwoord hebben worden natuurlijk niet getoond in die video. Het is propaganda, geen poging tot informeren.
Mijn antwoord zou zijn: eenieder die zich als vrouw identificeert. Simpel, duidelijk en concreet.
Er is geen verschil tussen het brein van een man of vrouw.hackerhater schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:48:
[...]
[...]
Ik ga er vanuit als een arts ze voorschrijft dat er een goede afweging gemaakt is.
https://www.nature.com/articles/d41586-019-00677-x
Jazeker, het kan ook een soort vluchtgedrag zijn of een roep om aandacht of zelfs volledig met opzet gedaan worden.pistole schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:20:
[...]
Als het kind in kwestie zo extreem reageert dan is er meer aan de hand en moet er 'gewoon' met het kind over de situatie gesproken worden - met of zonder ouders erbij. Dat heeft eigenlijk niet veel te maken met genderidentiteit in mijn optiek.
Het is complex, zeker bij jongeren. De meeste leerlingen doen hun best op school, ook een paar die met genderzaken bezig zijn.
Het vervalt echter snel in situaties als: mag een man zich identificeren als vrouw en een wereldrecord zetten in de topsport? Kan een jongen identificeren als meisje en dan die kleedkamer ingaan? Kan iemand eisen dat een naam wordt gebruikt die niet officieel is?
Er zijn op dit moment geen grenzen en dat maakt het denk ik raar. Binnen alle redelijkheid, van beide kanten, is er immers niks aan de hand.
[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 06-09-2023 17:30 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Well voor die heisa in de VS startte was de regels voor topsport dat ze minimaal 2 jaar aan de hormonen zaten + op vrouwelijk niveau.Playa del C. schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:26:
[...]
Jazeker, het kan ook een soort vluchtgedrag zijn of een roep om aandacht of zelfs volledig met opzet gedaan worden.
Het is complex, zeker bij jongeren. De meeste leerlingen doen hun best op school, ook een paar die met genderzaken bezig zijn.
Het vervalt echter snel in situaties als: mag een man zich identificeren als vrouw en een wereldrecord zetten in de topsport? Kan een jongen identificeren als meisje en dan die kleedkamer ingaan? Kan iemand eisen dat een naam wordt gebruikt die niet officieel is?
Er zijn op dit moment geen grenzen en dat maakt het denk ik raar. Binnen alle redelijkheid, van beide kanten, is er immers niks aan de hand.
Identificeren samen met de kleedkamers is wat lastiger. Zeggen ze het gewoon out of the blue zou ik er wat sceptisch over zijn.
Diegene die al in de meidenkleren vanaf dag 1 kwam (dus brugklas): gewoon toe laten.
Anders zou ik persoonlijk stap voor stap de "privileges" geven, waarbij de kleedkamer de allerlaatste is.
En dan zeker niet heen en weer switchen.
De naam: well, het is gewoon de roepnaam niet? Die kan afwijken van wat er op de papieren staat.
YouTube: Hebben vrouwen een ander brein dan mannen?Cobb schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:23:
[...]
Er is geen verschil tussen het brein van een man of vrouw.
https://www.nature.com/articles/d41586-019-00677-x
Aan de rijksuniversiteit Groningen is de mening net wat anders. Deze video gaat overigens voor een groot deel waarom jongens en meisjes, mannen en vrouwen wel degelijk anders moeten worden behandeld. Ze streeft naar ongelijke behandeling. Ik vond het een mooi college.
Ja die is hardwired en ja daar zitten " afwijkende gevallen' tussen.hackerhater schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:43:
[...]
Zie die documentaire wat ik noemde
Als zelfs als baby van geslacht veranderen + opgevoed worden als het nieuwe geslacht je gender niet kan veranderen. Dan kan social media het al helemaal niet.
Die dingen zijn hardwired in onze zelfzijn
Maar dat maakt bijvoorbeeld niet dat een bi curious jongen of een "ik voel mij meer vrouw jongen ' of een onzekere jongere niet door een enorme overload aan extreme gender ideen in zijn bubbel niet gepushed kan worden naar 'ik ben een x y z en volledig die rabbithole in worden gezogen met niet te overziene gevolgen...
Ja, als die leerling structureel weigert door een foutje van de docent, en die docent verder in goede trouwe het wel probeert, dan vind ik dat natuurlijk wel een probleem van de leerling, maar dan vind ik dat er een ander probleem onder zit wat niet zozeer te maken heeft met het de voorkeur van persoonlijke voornaamwoorden.Playa del C. schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:17:
[...]
Is die leerling dan gewoon aan het drammen onder het excuus van; is er psychologisch meer aan de hand en was de fout van de docent alleen maar een trigger/druppel die de emmer deed overlopen?
Daar zit echt meer achter, het is dan ook niet eerlijk voor alle partijen om daar het woordgebruik van de schuld te geven, maar het handelen van de docent treft dan ook geen blaam.
[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 06-09-2023 17:34 ]
Ik ben ook voor een ongelijke behandeling, ik zie dat mijn jongens worstelden met een juf voor de klas en bloeiden met een meester. Maar ook voor kinderen van het gelijke geslacht zijn er verschillen in hoe ze stof tot zich nemen.Hann1BaL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:30:
[...]
YouTube: Hebben vrouwen een ander brein dan mannen?
Aan de rijksuniversiteit Groningen is de mening net wat anders. Deze video gaat overigens voor een groot deel waarom jongens en meisjes, mannen en vrouwen wel degelijk anders moeten worden behandeld. Ze streeft naar ongelijke behandeling. Ik vond het een mooi college.
Biologisch zijn onze breinen nagenoeg gelijk, de verschillen die er zijn komen meer door het verschil in grootte van het hoofd en lichaam.
Even reageren want ik was degene die de Godwin noemde. En dat was het feitelijk ookDido schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:06:
Dit topic begon met hoe een school, of docenten op een school, met dit soort dingen om zouden moeten gaan.
Er werd wat geroepen over (on)wenselijkheid van het accepteren van niet-gestandaardiseerd gedrag door een school, terwijl de ouders er wellicht anders tegenaan kijken.
Ooit werden linkshandigen gedwongen om met rechts te schrijven (en op gebruik van de linkerhand stonden lijfstraffen) Daar hadden de ouders weinig mee te schaften.
Iets recenter had je wel eens een jongen in de klas die een vriendje had, of een meisje dat op meisjes viel. Toen dat in de samenleving een beetje uit de taboesfeer begon te komen werd het op een gegeven moment vrij normaal dat een school die situatie accepteerde, en de kinderen in kwestie niet buitensloot of discrimineerde. Ook als de ouders vonden dat homoseksualiteit een verderfelijke ziekte, afwijking of straf van God was.
En nu de linkshandiogen met links mogen schrijven, kids een relatie mogen aangaan met wie ze willen, willen jongens die als meisje geboren zijn, of meisjes die als jongen geboren zijn, ook gewoon geaccepteerd worden om wie ze zijn. Zo gek is het allemaal niet.
De knee-jerk reacties over geslachten, DNA en dat je per definitie bent wat er tussen je benen zat bij je geboorte zijn werkelijk niets anders dan "normale mensen schrijven met rechts" of "de mens is gemaakt" voor relaties tussen een man en een vrouw".
En dan had ik de hoop dat de rabiate alt-right extremisten uit onder meer de VS in Nederland redelijk algemeen als idioten werden gezien (en al helemaal als ze letterlijk beweren dat transgenders geen recht hebben om te bestaan!).
Ik ben teleurgesteld dat er toch een aantal mensen zijn die (soms meer dan ze zelf wellicht doorhebben) weglopen met dergelijke, in mijn ogen, abjecte ideen.
Als je erop wijst krijg je "dat is een Godwin" naar je hoofd geslingerd, maar waar op gewezen wordt zijn extremisten die letterlijk operoepen om transgenders (en vaak eigenlijk alles wat niet wit, cis en hetero is) uit te roeien.
Ik hoop dat dergelijke doorgedraaide extremistische waanzin in Nederland buiten het debat gehouden kan worden.
En ik ben het helemaal met je eens dat extremisten (aan welke kant ook) buiten de discussie kunnen blijven. De TS vraagt om ideeën hoe om te gaan met een bepaalde situatie en alle meningen die niet tegen de wet in gaan zijn, wat mij betreft althans, welkom in deze draad. Anders heeft het vragen om meningen immers niet veel zin.
Waarom beweer je dan eerst dat het daar niet over gaat en wil je er niet op reageren ook al is dat de kern van deze draad: wie bepaalt hoe iemand genoemd 'moet' worden? En op zich moet je helemaal zelf weten of en op wie je reageert. Daar is iedereen vrij in.Shamalamadindon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:13:
[...]
1. Iedereen mag iets vinden
Uiteraard, en iedereen mag iets vinden over wat jij vind.
2. Iedereen mag iets zeggen
Uiteraard, maar met *, nuance en context. Zo ben ik op dit forum niet geheel vrij om mijn volledige mening te uiten over de eerder genoemde Amerikaanse heren omdat mijn inhoudelijke mening tegen de forumregels ingaat.
In de context van de wet ben ik vrijwel geheel vrij om mijn mening te uiten.
In de context van een leraar op een school is er beleid en eventuele contractvoorwaarden die de meningsuiting van de leraar in bepaalde scenarios (zoals in het klaslokaal) kan beperken.
[...]
Vind inderdaad, mijn mening. Mijn mening is geen wet.
En die nuance en context zie ik anders. Iedereen ziet de wereld op zijn-haar eigen manier. En de één is daarbij kort door de bocht en de ander niet. Het onderwerp in de OP is geen zwart-wit verhaal. Iedereen reageert anders. Het hangt af van je cultuur en religie als onderdeel daarvan, opvoeding, sociale kring, et cetera. Maar anders is niet per definitie 'fout'. Wellicht in de ogen van een specifiek persoon, maar voor een ander is dat dan weer normaal. En de extreme meningen zoals van die Knowles zijn niet iets waar de TS iets aan heeft, maar eerder de mening van mensen zoals jij en ik.
Als je niet bewust een kind anders aanspreekt dan hij-zij wil, want dan zou je als docent een pester zijn, dan kan een fout gemaakt worden. En als het kind daar op een bepaalde manier op reageert dan zou ik uitleggen wat de consequenties zijn van die keuze en daar dan ook aan vast houden. Niet inleveren is een onvoldoende. Het kind zal in zijn-haar leven regelmatig te maken krijgen met mensen met een andere mening of een benadering die het kind niet leuk vindt. je kunt mensen echter niet dwingen te doen wat je wil, dus is het juist een leermoment in een relatief veilige omgeving. Dat creëert weerbaarheid.Playa del C. schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:17:
[...]
Aangezien ik geen woorden zoals 'hen' en dergelijke uit mijn mond krijg, zal ik proberen zo veel mogelijk de naam te noemen. Daarmee voorkom ik dat ik dingen zeg waar ik mij niet prettig bij voel, zonder het kind te beledigen. Al kun je een hele boom opzetten over beledigd worden versus beledigd voelen.
Ik zou wel uitkijken met verdere bemoeienis. Hoewel je als docent niet enkel kennis en kunde probeert over te dragen, maar ook een opvoedkundige rol hebt, ben je niet de de primaire opvoeder en beslisser. Dat is aan de leerling en zijn-haar ouders/verzorgers. Je hebt ook veel meer kinderen in de klas en die verdienen allemaal je aandacht. Dus ik zou er niet al teveel tijd aan besteden.
Maar daar zit je natuurlijk wel in een enorm subjectief grijs gebied.dakka schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:30:
Ja, als die leerling structureel weigert door een foutje van de docent, en die docent verder in goede trouwe het wel probeert, dan vind ik dat natuurlijk wel een probleem van de leerling, maar dan vind ik dat er een ander probleem onder zit wat niet zozeer te maken heeft met het de voorkeur van persoonlijke voornaamwoorden.
Is die leerling dan gewoon aan het drammen onder het excuus van; is er psychologisch meer aan de hand en was de fout van de docent alleen maar een trigger/druppel die de emmer deed overlopen?
Daar zit echt meer achter, het is dan ook niet eerlijk voor alle partijen om daar het woordgebruik van de schuld te geven, maar het handelen van de docent treft dan ook geen blaam.
Als de docent in kwestie de vijfde achter elkaar is die hem als haar aansprak, is het niet zo gek dat er in het hoofd van dat kind (want laten we niet vergeten dat het gewoon over kinderen gaat!) ergens iets knapt.
Is de reactie om een week lang niet meer tegen die docent te praten een rationele? Nopes.
Staan 16-jarigen eropm bekend dat ze enorm goed zijn in het maken van rationele afwegingen en maken van rationele beslissingen met een goed begrip van de gevolgen, en inachtneming van de gevoelens en beweegredenen van anderen (empatie, dus)?
Laatste keer dat ik checkte was het antwoord op die laatste vraag alleszins negatief
Geef eens een inhoudelijk, concreet antwoord dan? Adult human female is geen definitie. De uiterlijke kenmerken kunnen we al "maken", het "gereedschap" *functioneel* aanpassen is een kwestie van tijd. Intersexe mensen bestaan, dus op puur chromosoom niveau kom je er ook niet.m-vw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:09:
De praktische realiteit is dat er altijd al afwijkende mensen zijn geweest, we slaan, branden en moorden het er tegenwoordig alleen niet meer uit.
Zegt dat iets over de persoon of het geslacht/gender van die persoon? De ene docent is de andere niet.Cobb schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:36:
[...]
Ik ben ook voor een ongelijke behandeling, ik zie dat mijn jongens worstelden met een juf voor de klas en bloeiden met een meester. Maar ook voor kinderen van het gelijke geslacht zijn er verschillen in hoe ze stof tot zich nemen.
Ik begrijp niet zo goed waarom je dit er nu bij haalt. Of zijn deze discussies bij jou op school ook aan de orde?Playa del C. schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:26:
[...]
Ik frut, dus ik epibreer
Om dit heel even met een ander en mogelijks minder beladen topic als voorbeeld te nemen, evolutietheorie vs creationisme (scheppingsleer)
Het is niet aan een docent om te bepalen voor de leerlingen welk van de 2 het moet zijn of nog erger zoals in de VS soms gebeurd, evolutie theorie compleet verbannen. Als onderwijsinstelling geef je alle informatie en organiseer je indien nodig een open debat zonder daarbij leerlingen te pushen naar a of b.
Of maw je speelt hier vrij onpartijdig waarbij je vooral een open klimaat nastreeft waar leerlingen veilig en met respect met elkaar kunnen omgaan alsook vrij kunnen opgroeien.
Hoe om te gaan met ouders die niet akkoord gaan, net zoals een leerkracht geen visie mag opdwingen is dat net hetzelfde naar de ouders toe. Het is niet de bedoeling dat een ouder gaat beslissen hoe een kind in het leven moet staan, een kind heeft recht op vrijheid van mening.
Dat ouders eisen dat hun kind visie X heeft, religie Y heeft en richting Z volgt waar het kind absoluut niet akkoord mee gaat, tenzij daar een gegronde reden voor bestaat (zoals bescherming van het kind), is dit een inbreuk op het verdrag ter inzake de rechten van het kind.
Als een leerling een andere visie heeft dan de ouders en daarbij vraagt met een andere naam aangesproken te worden op voorwaarde dat er geen wetten en/of schoolreglementen worden overtreden, er geen duidelijke motivatie is dat het kind hieronder zou leiden dan heb je als onpartijdige school weinig andere opties dan dit verzoek te honoreren.
Indien de leerling verzoekt om dit niet aan de ouders te vertellen, idem dito, privacy ook tov de ouders is een recht dat kinderen hebben waarbij ik geen andere optie zie dan verzoek te honoreren.
Het conflict tussen ouder en kind kan 2 ledig zijn,
Het kan zijn dat het kind nog zoekend is en pas naar de ouders wil toestappen als ze erover uit zijn.
Of het kind voelt zich thuis niet veilig genoeg om zich daar te uiten maar blijkbaar wel veilig genoeg op school om het daar wel te doen. Dat is een compliment voor de school maar mogelijks wel een indicator dat er thuis iets serieus fout loopt.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dit topic is gesloten.