Even reageren want ik was degene die de Godwin noemde. En dat was het feitelijk ookDido schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:06:
Dit topic begon met hoe een school, of docenten op een school, met dit soort dingen om zouden moeten gaan.
Er werd wat geroepen over (on)wenselijkheid van het accepteren van niet-gestandaardiseerd gedrag door een school, terwijl de ouders er wellicht anders tegenaan kijken.
Ooit werden linkshandigen gedwongen om met rechts te schrijven (en op gebruik van de linkerhand stonden lijfstraffen) Daar hadden de ouders weinig mee te schaften.
Iets recenter had je wel eens een jongen in de klas die een vriendje had, of een meisje dat op meisjes viel. Toen dat in de samenleving een beetje uit de taboesfeer begon te komen werd het op een gegeven moment vrij normaal dat een school die situatie accepteerde, en de kinderen in kwestie niet buitensloot of discrimineerde. Ook als de ouders vonden dat homoseksualiteit een verderfelijke ziekte, afwijking of straf van God was.
En nu de linkshandiogen met links mogen schrijven, kids een relatie mogen aangaan met wie ze willen, willen jongens die als meisje geboren zijn, of meisjes die als jongen geboren zijn, ook gewoon geaccepteerd worden om wie ze zijn. Zo gek is het allemaal niet.
De knee-jerk reacties over geslachten, DNA en dat je per definitie bent wat er tussen je benen zat bij je geboorte zijn werkelijk niets anders dan "normale mensen schrijven met rechts" of "de mens is gemaakt" voor relaties tussen een man en een vrouw".
En dan had ik de hoop dat de rabiate alt-right extremisten uit onder meer de VS in Nederland redelijk algemeen als idioten werden gezien (en al helemaal als ze letterlijk beweren dat transgenders geen recht hebben om te bestaan!).
Ik ben teleurgesteld dat er toch een aantal mensen zijn die (soms meer dan ze zelf wellicht doorhebben) weglopen met dergelijke, in mijn ogen, abjecte ideen.
Als je erop wijst krijg je "dat is een Godwin" naar je hoofd geslingerd, maar waar op gewezen wordt zijn extremisten die letterlijk operoepen om transgenders (en vaak eigenlijk alles wat niet wit, cis en hetero is) uit te roeien.
Ik hoop dat dergelijke doorgedraaide extremistische waanzin in Nederland buiten het debat gehouden kan worden.
En ik ben het helemaal met je eens dat extremisten (aan welke kant ook) buiten de discussie kunnen blijven. De TS vraagt om ideeën hoe om te gaan met een bepaalde situatie en alle meningen die niet tegen de wet in gaan zijn, wat mij betreft althans, welkom in deze draad. Anders heeft het vragen om meningen immers niet veel zin.
Waarom beweer je dan eerst dat het daar niet over gaat en wil je er niet op reageren ook al is dat de kern van deze draad: wie bepaalt hoe iemand genoemd 'moet' worden? En op zich moet je helemaal zelf weten of en op wie je reageert. Daar is iedereen vrij in.Shamalamadindon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:13:
[...]
1. Iedereen mag iets vinden
Uiteraard, en iedereen mag iets vinden over wat jij vind.
2. Iedereen mag iets zeggen
Uiteraard, maar met *, nuance en context. Zo ben ik op dit forum niet geheel vrij om mijn volledige mening te uiten over de eerder genoemde Amerikaanse heren omdat mijn inhoudelijke mening tegen de forumregels ingaat.
In de context van de wet ben ik vrijwel geheel vrij om mijn mening te uiten.
In de context van een leraar op een school is er beleid en eventuele contractvoorwaarden die de meningsuiting van de leraar in bepaalde scenarios (zoals in het klaslokaal) kan beperken.
[...]
Vind inderdaad, mijn mening. Mijn mening is geen wet.
En die nuance en context zie ik anders. Iedereen ziet de wereld op zijn-haar eigen manier. En de één is daarbij kort door de bocht en de ander niet. Het onderwerp in de OP is geen zwart-wit verhaal. Iedereen reageert anders. Het hangt af van je cultuur en religie als onderdeel daarvan, opvoeding, sociale kring, et cetera. Maar anders is niet per definitie 'fout'. Wellicht in de ogen van een specifiek persoon, maar voor een ander is dat dan weer normaal. En de extreme meningen zoals van die Knowles zijn niet iets waar de TS iets aan heeft, maar eerder de mening van mensen zoals jij en ik.
Als je niet bewust een kind anders aanspreekt dan hij-zij wil, want dan zou je als docent een pester zijn, dan kan een fout gemaakt worden. En als het kind daar op een bepaalde manier op reageert dan zou ik uitleggen wat de consequenties zijn van die keuze en daar dan ook aan vast houden. Niet inleveren is een onvoldoende. Het kind zal in zijn-haar leven regelmatig te maken krijgen met mensen met een andere mening of een benadering die het kind niet leuk vindt. je kunt mensen echter niet dwingen te doen wat je wil, dus is het juist een leermoment in een relatief veilige omgeving. Dat creëert weerbaarheid.Playa del C. schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:17:
[...]
Eerlijk gezegd niet, haha.
Ik ben altijd voor het idee geweest om een puber zich zelf te laten vinden. En dat alles mogelijk is. Zolang een ander er geen last van heeft.
En waar een ander, een docent, wel last van kan hebben: docent doet zijn best, maar zegt in de haast een verkeerde naam en het kind is een dag/week/jaar niet meer goed aanspreekbaar of aan het werk te krijgen. En dat terwijl ouders niet akkoord zijn met de zaak. Tja. Ik denk dat ieder kind in zo'n geval eigenlijk zichzelf in de vingers snijdt, door goede docenten of goede andere mensen van zich af te stoten. Alleen maar door woorden en woordgebruik/conventies. En dat is linksom of rechtsom niet goed voor het kind.
Aangezien ik geen woorden zoals 'hen' en dergelijke uit mijn mond krijg, zal ik proberen zo veel mogelijk de naam te noemen. Daarmee voorkom ik dat ik dingen zeg waar ik mij niet prettig bij voel, zonder het kind te beledigen. Al kun je een hele boom opzetten over beledigd worden versus beledigd voelen.
Ik zou wel uitkijken met verdere bemoeienis. Hoewel je als docent niet enkel kennis en kunde probeert over te dragen, maar ook een opvoedkundige rol hebt, ben je niet de de primaire opvoeder en beslisser. Dat is aan de leerling en zijn-haar ouders/verzorgers. Je hebt ook veel meer kinderen in de klas en die verdienen allemaal je aandacht. Dus ik zou er niet al teveel tijd aan besteden.