Overname door Glaspoort is dan wel onwaarschij
nlijk? Iets met concurrentie / monopolie en zo. Waardoor alleen die 200.000 aansluitingen al zo lang bij de ACM liggen. Als Glaspoort ze allemaal wilt overnemen en daarmee een concurrent echt "stoppen" zal dat er niet makkelijker op worden.
En Delta zal mogelijk op die 200.000 aansluitingen blijven leveren?
Dat Delta mogelijk blijft leveren zegt niks over het voortbestaan van DFN dat @
esky aanhaalde. Als iemand alle aansluitingen van DFN overneemt heeft DFN geen bestaansrecht meer. Tenzij ze nieuwe gebieden gaan aa
nleggen, maar dan verkoop je lijkt mij niet alles

In mijn woonplaats (ex Cogasgebied Twente) gaat Glaspoort wel de industrieterreinen aanleggen (onderzoek) , maar de dorpskernen waar Delta is aangelegd worden nog niet onderzocht. Dit lijkt een teken aan de wand.
Andersom is bij mij DFN / Delta na 2 jaar aa
nleggen eindelijk de aansluitingen aan het activeren. En tegelijkertijd is Glaspoort & KPN aan het flyeren en kun je je bij Glaspoort al "aanmelden" (/"toestemming geven voor aa
nleg tot in de woning") en bij KPN al een abo vooruit bestellen. Als Glaspoort echt van plan zou zijn om DFN over te nemen dan lijkt mij dat ze nu niet deze campagne gestart waren. (Los van al dan niet de praktijken die ik vaker van KPN heb gelezen om de boel te frustreren door (zogenaamd) gaan aan te leggen als een concurrent dat gaat doen. Waardoor bij een buurgemeente uiteindelijk Delta zich heeft teruggetrokken en ze nu helemaal geen glasvezel hebben).
En daarnaast is het hier in het dorp ook zo dat iedereen maar gedeeltelijk heeft aangelegd. Nieuwbouwwijk van een jaar of 6 terug heeft KPN/Glaspoort toen direct aangelegd. Dat ze niet meteen het hele dorp hebben gedaan is begrijpelijk. Maar Delta heeft nu wel "het hele dorp" gedaan, behalve die wijk (

straten). En dat is dan op basis van een plan van misschien al 4 jaar oud (meen dat originele inschrijftermjn van Delta in 2021 liep), dus waarschij
nlijk voordat er wellicht misschien aan een KPN/Glaspoort overname werd gedacht. Ergo naar mijn idee gaan ze allemaal voor "als er glasvezel van partij A ligt gaan we liever niet zelf er nog naast leggen". Of in ieder geval in dorpen dan waar aa
nleg relatief duur(der) zal zijn (vs stedelijk gebied) en het rendement dus lager. Want op een paar honderd tot 1000-tal woningen met zijn drieën (Ziggo + 2x glas) gaat dus maar een relatief laag aantal actieve klanten opleveren (best case waarschij
nlijk rond de 50% of zo). Terwijl je met Ziggo/coax vs 1x glasvezel een veel unieker aanbod hebt en je meer potentiële klanten hebt. (Diegene die voor glasvezel gaan zal KPN/.../ vs Delta/... niet heel veel voor uit maken, beide hebben lage latency, symmetrische snelheden (/hoge upload), .... Naast prijs zijn dat dus de belangrijkste redenen om van Ziggo/coax over te stappen. En die overstappers zou je bij 2x glasvezel dus moeten delen met een concurrent wat aa
nleg minder rendabel maakt. En als je als tweede aa
nlegt hebben die huishoudens dus al 2 opties waar ze tevreden over kunnen zijn en dus niet overstappen want "ben tevreden").