• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 13:51
Waarom niet?

Ik woon ruim 10 jaar in Nederland en in mijn ogen zijn bijna alle partijen liberaal in Nederland... ander kleurtje ander praatje maar verder erg identiek. Uitzonderingen zijn de SP, PvDD en FvD (en misschien nog andere, kleine partijen die niet op mijn radar verschijnen)

  • BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 20:51
Ik zie van FvD weinig kritiek op marktwerking (niet méér dan van PVV). FvD positioneert zichzelf als liberaal-conservatief.
Idem met Ja21; VVD-light in mijn optiek - zei het met wat kritiek op de EU, maar onderscheid zichzelf in dat opzicht van SP door die weg ze zetten als Nexit/anti-EU (ondanks dat SP net als Ja21 hervorming vd EU wil). Hoe dan ook, niet heel heftige EU kritiek.

Trump II - Project 2025 tracker


  • DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-06 14:35

DevWouter

Creator of Todo2d.com

BadRespawn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:52:
Ik zie van FvD weinig kritiek op marktwerking (niet méér dan van PVV). FvD positioneert zichzelf als liberaal-conservatief.
Idem met Ja21; VVD-light in mijn optiek - zei het met wat kritiek op de EU, maar onderscheid zichzelf in dat opzicht van SP door die weg ze zetten als Nexit/anti-EU (ondanks dat SP net als Ja21 hervorming vd EU wil). Hoe dan ook, niet heel heftige EU kritiek.
Dat is ook omdat verschillende partijen verschillende marketingstrategieën hebben. FVD, PVV en JA21 promoten vooral uh… onderwerpen die bij hun potentiële stemmers passen.

Het idee dat die partijen een ideaal hebben en dus een ideologie is iets waar ik zwaar aan twijfel. Ze worden niet voor niks populistisch partijen genoemd. Een populist zal rustig zijn ideaal inruilen voor iets wat stemmen trekt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel


  • D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:59
Omdat ze vooral rechtsconservatieve standpunten hebben en zoals @defiant hierboven al noemde is dat dus niet de originele betekenis van liberaal. Bij liberaal moet je volgens mij meer denken aan het huidige D66, de Britse liberalen of de Duitse FDP. Economisch meer aan de rechterkant maar toch duidelijk progressiever dan De Wever of jouw voorbeeld JA21.

  • D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:59
BadRespawn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:52:

Idem met Ja21; VVD-light in mijn optiek
Light? Meer de zwaardere uitvoering lijkt me

  • BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 20:51
Ja die partijen hebben niet een traditionele ideologie, maar qua economie is het stemgedrag van die partijen eerder liberaal dan iets anders.

Trump II - Project 2025 tracker


  • robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 13:51
Zo zie ik het ook, op de meer ethische thema's zullen ze zich conservatiever/rechtser opstellen maar economisch of maatschappelijk (in de zin van ongelijkheid e.d.).

Misschien dat de term neoliberaal de lading beter dekt... het liberale idee waar D66 of VLD mee zich mee identificeert zie ik eigenlijk meer bij de sociaaldemocratische partijen dan bij partijen die zich liberaal noemen...
Pagina: 1 2 3 Laatste