Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 19:44
Een werknemer heeft een fulltime jaarcontract bij een managementbedrijf zonder cao en deze wordt niet verlengd. Hij is niet extern, stagiair of gedetacheerd maar gewoon in dienst met een tijdelijk dienstverband. De werknemer heeft een paar dagen verlof over en deze neemt hij in de laatste maand op namelijk helemaal aan het einde van die maand.

In het begin van die laatste maand is ook het jaarlijkse personeelsuitje, georganiseerd door de werkgever (en niet door een personeelsvereniging), welke een paar dagen beslaat: vrijdag tot en met zondag. Alle personeelsleden van alle afdelingen (totaal ongeveer 47 personen) mogen mee.

De werkgever weigert het personeelslid mee te nemen op het bedrijfsuitje omdat ze aangeven zich ongemakkelijk te voelen omdat zijn contract niet wordt verlengd. Het uitje wordt volledig betaald door de werkgever en er vinden geen werkgerelateerde activiteiten plaats.

Mijn vraag is: mag een werkgever een werknemer weigeren mee te nemen op een bedrijfsuitje?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:12

Secsytime

Automagisch

Waarom zou dat niet mogen?

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Waarom zou die werknemer überhaupt onder deze omstandigheden mee willen / zijn gelijk willen halen

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00

FreakNL

Well do ya punk?

Dat mag de WG doen.

Maar de WG is in dat geval ook een druif.

Wellicht dat de werknemer helemaal geen hard feelings heeft en wil de werknemer gewoon nog een keertje met collega’s een gezellige avond hebben.

De WG laat zich kennen. Ik zou de keuze bij werknemer laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:18
Dus iemand geeft buiten werkuren een feestje, waarbij toevallig een aantal collega's zijn uitgenodigd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik zie niet waarom het niet zou mogen, wel is het natuurlijk gewoon onprofessioneel.
Aan de andere kant zou ik als toekomstig ex werknemer ook niet mee willen,
ook als werknemer zou ik niet mee willen (maar dat ben ik)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
"Ongemakkelijk voelen" kan een te verdedigen reden zijn. Een bedrijfsuitje dient immers een zakelijk doel: werknemers binden met bedrijf en elkaar.

Als er geen concrete aanleiding is voor dat ongemakkelijk voelen dan is het minder te verdedigen, onprofessioneel en potentieel dom.

Als het een drogreden is en er geen (goede, toelaatbare) reden is dan is het potentieel strijdig met goed werkgeverschap.

Maar wat doet het ertoe in de laatste paar dagen. Blijkbaar zijn werknemer en werkgever klaar met elkaar. Misschien is vrijstelling van werk vanaf die vrijdag wel redelijk omdat het daarna echt een kwestie van "ongemakkelijk voelen" is op kantoor :X

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zou meteen ontslag nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
Goede vraag, ik heb geen idee.
President schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:40:
Waarom zou die werknemer überhaupt onder deze omstandigheden mee willen / zijn gelijk willen halen
Misschien niet onder deze omstandigheden maar het uitje is volledig verzorgd met eten, uitstapjes, vliegtickets, hotelovernachtingen en dat is denk ik goed geregeld.
Is daar een wettelijke basis voor?
Teddy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:44:
Dus iemand geeft buiten werkuren een feestje, waarbij toevallig een aantal collega's zijn uitgenodigd?
Gedeeltelijk buiten werkuren waarbij iedereen is uitgenodigd behalve 1 persoon (wiens contract niet verlengd is).
Bij een tijdelijk contract?
Rukapul schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:51:
"Ongemakkelijk voelen" kan een te verdedigen reden zijn. Een bedrijfsuitje dient immers een zakelijk doel: werknemers binden met bedrijf en elkaar.
Is dat een te verdedigen reden? Immers is dit op gevoel gebaseerd en niet op feiten. De werknemer kan het misschien zien als een mooi afscheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:42
Dan voel je je wel extra klote als je daar weggaat en de rest een topweekend heeft gehad. Zeker als je ze daarna nog op het werk ziet. Ik zou me dan echt het zwarte schaap voelen. Als dat bij mij zou gebeuren zou ik mijn collega's toch even goed wijzen op die trieste actie van werkgever. Eigenlijk beschouwen ze je al niet meer als werknemer, terwijl je dat in feite nog wel bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:06
Heeft hij wel mooi de vrijdag vrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

dirk_mec schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

[...]

Is daar een wettelijke basis voor?

[...]
Hij kan het voor de rechter brengen.

Maar face it, WG wil hem/haar er niet bij. Kies dan maar eieren voor je geld…

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Iets zegt mij dat we hier maar de helft van het verhaal horen. Is het contract niet verlengd omdat ‘jammer, opdrachten vielen tegen en we willen je graag houden maar het kan niet meer uit’, of omdat ‘je bent incompetent, niemand vindt je aardig, sorry, mis-hire, bel ons niet’. In dat laatste geval snap ik goed dat men geen honderden of meer euro in je investeert. In het eerste geval had je waarschijnlijk gewoon mee gekund als waardig afscheid.

De ondernemer zal ook naar zijn huidige personeel een reputatie willen bewaren, en als je was ontslagen om redenen die niet aan jou ligt, dan had hij je wel meegenomen op dit uitje. Zo laat hij aan de rest zien dat het niet persoonlijk is. Maar als iedereen al weet dat jij slecht in de groep ligt, dan zal de rest het helemaal prima vinden dat je niet mee mag.

Dus: waarom wordt er niet verlengd? (Want er is ook gewoon een kans dat de werkgever echt een rancuneuze idiot is natuurlijk).

Of je er ‘recht’ op hebt: ik denk het wel. Als iedereen mee mag behalve jij, dan wordt je oneerlijk behandeld. Dat mag niet. Tenzij er een personeelshandboek is waar in staat dat dit soort uitjes alleen voor personeel met een vast contract is of iets dergelijks. Maar wat ga je er aan doen? Kort geding om deelname te vorderen?

En overigens: ik ben benieuwd hoe de werkgever dit financieel regelt. Vliegreizen, hotels en eten die niets met werk te maken hebben, is gewoon loon. Lijkt me niet dat je dat onder de WKR kunt afboeken.

[ Voor 22% gewijzigd door Kurkentrekker op 30-08-2023 21:23 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Bobbo90 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:11:
Heeft hij wel mooi de vrijdag vrij!
Dat, en waarom zou je in het weekend een bedrijfsuitje bijwonen? Dat zou voor mij per definitie reden zijn om niet te gaan, die tijd is gereserveerd voor mijn gezin en persoonlijke dingen.

Dit klinkt als zo'n bedrijf waar alle werknemers "familie" zijn en het kantoor een tweede thuis moet zijn. Jonge starters over de streep trekken om nét iets meer over te hebben voor het bedrijf dan waar ze voor worden betaald, maar andersom word je net zo makkelijk buiten de deur gezet.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
FreakNL schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:13:
[...]
Hij kan het voor de rechter brengen.
Op basis van wat? Het heeft toch niets met werk te maken dan heb je ook geen recht op het uitje denk ik.
Kurkentrekker schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:19:
Iets zegt mij dat we hier maar de helft van het verhaal horen. Is het contract niet verlengd omdat ‘jammer, opdrachten vielen tegen en we willen je graag houden maar het kan niet meer uit’, of omdat ‘je bent incompetent, niemand vindt je aardig, sorry, mis-hire, bel ons niet’. In dat laatste geval snap ik goed dat men geen honderden of meer euro in je investeert. In het eerste geval had je waarschijnlijk gewoon mee gekund als waardig afscheid.
De reden was dat deze persoon niet bij een managementfunctie paste echter heeft deze persoon geen negatief feedback ontvangen en paste goed in het team. Meerdere personen zijn verbaasd dat deze persoon niet mee mag en zijn ook verbaasd dat het contract niet verlengd is.
De ondernemer zal ook naar zijn huidige personeel een reputatie willen bewaren, en als je was ontslagen om redenen die niet aan jou ligt, dan had hij je wel meegenomen op dit uitje. Zo laat hij aan de rest zien dat het niet persoonlijk is. Maar als iedereen al weet dat jij slecht in de groep ligt, dan zal de rest het helemaal prima vinden dat je niet mee mag.
Ontslagen? Een contract is niet verlengd, er is geen sprake van ontslag. Deze persoon lag heel goed in de groep en binnen de afdeling waar deze persoon werkt.
Of je er ‘recht’ op hebt: ik denk het wel. Als iedereen mee mag behalve jij, dan wordt je oneerlijk behandeld.
Je "denkt" van wel? Misschien kan het oneerlijk aanvoelen maar ik "denk" dat de WG dit zeker mag doen. Ik heb geen wettelijke basis gezien dat de WG iedereen moet meenemen. In het personeelshandboek zijn geen eisen opgesteld (anders dan het geen externe persoon mag zijn). Ik vermoed dat het uitje in dit geval een soort gunst/cadeau is maar ik weet het niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:12

Secsytime

Automagisch

dirk_mec schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:40:
[...]

Op basis van wat? Het heeft toch niets met werk te maken dan heb je ook geen recht op het uitje denk ik.

[...]

De reden was dat deze persoon niet bij een managementfunctie paste echter heeft deze persoon geen negatief feedback ontvangen en paste goed in het team. Meerdere personen zijn verbaasd dat deze persoon niet mee mag en zijn ook verbaasd dat het contract niet verlengd is.

[...]

Ontslagen? Een contract is niet verlengd, er is geen sprake van ontslag. Deze persoon lag heel goed in de groep en binnen de afdeling waar deze persoon werkt.

[...]

Je "denkt" van wel? Misschien kan het oneerlijk aanvoelen maar ik "denk" dat de WG dit zeker mag doen. Ik heb geen wettelijke basis gezien dat de WG iedereen moet meenemen. In het personeelshandboek zijn geen eisen opgesteld (anders dan het geen externe persoon mag zijn). Ik vermoed dat het uitje in dit geval een soort gunst/cadeau is maar ik weet het niet zeker.
Tsjah, dat blijft natuurlijk maar perceptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
In strijdt met artikel 1 van de grondwet? ECHR? Tja....
Naar mijn gevoel gaat het over ethiek en cultuur.
In normale verhoudingen is het voor mij een beetje vreemd en raar.
Ik heb geen idee hoe de verhouding daar zijn in het bedrijf....
De beleving kan van prima tot pijnlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En overigens: ik ben benieuwd hoe de werkgever dit financieel regelt. Vliegreizen, hotels en eten die niets met werk te maken hebben, is gewoon loon. Lijkt me niet dat je dat onder de WKR kunt afboeken.
Inderdaad. Bij een werkuitje denk ik niet aan vliegreizen en hotels.

Verder komt het over als een minder doordachte werkgever.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 21:52

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik zou mijzelf ziek melden tot nader orde oftewel het einde van die laatste maand en aan de bedrijfsarts uitleggen dat je je niet goed voelt om onder die omstandigheden je laatste maand af te maken.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:13
Mensen uitsluiten geeft wel een negatief gevoel naar de andere werknemers toe, of je dat nou echt wil als werkgever...

Kans zou sowieso groot zijn dat de werknemer uberhaupt niet mee wilde.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 30-08-2023 22:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
mag het: tuurlijk

is het lullig: ja

gaat het leuk worden om.toch tegenin te gaan en mee te proberen gaan: nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
[...]

Op basis van gelijke behandeling. Als je álle 47 personeelsleden uitnodigt en eentje niet, dan moet je daar een hele goede reden voor hebben.
[...]

Maar had die persoon wel een managementfunctie ? Want dan snap ik het. Als die persoon dat niet had en goed in het team paste, dan is dit niet het hele verhaal. Of had deze persoon ook kenbaar gemaakt dat hij of zij wel een managementfunctie ambieerde en is die mogelijkheid er niet? En zelfs dan zou ik als werkgever eerst het gesprek aangaan voordat ik dit soort fratsen uit ga halen.
[...]

Ja, ontslag was niet geheel de correcte term, maar in de praktijk komt het op hetzelfde neer, overeenkomst niet voortgezet dus je kunt wat nieuws zoeken.
[...]

Waarom zet je denk tussen aanhalingstekens? Ik denk het echt. En ik ben geen arbeidsrechtdeskundige, dus daar zul je het mee moeten doen ;-)

Overigens, ben jij deze persoon zelf? Dat weten helpt voor de mensen hier wel mee in het beoordelen van de situatie, want dat maakt dat jij er misschien anders tegenaan kijkt. Of ben je de werkgever? Dat maakt ook nog uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58

Qwerty-273

Meukposter

Ik denk dat de werkgever door deze actie zich zelf eerder in de voet schiet als ook andere werknemers deze zet(ten) onbegrijpelijk vinden. Ja het mag, het is ten slotte geen verplicht uitje waar je verplicht moet verschijnen als werknemer. Wel is het zuur voor de persoon zelf.

Het zelfde zou zijn dat alle werknemers een (dure) cursus zouden volgen in dezelfde periode, en dat dezelfde persoon waar het contract niet van verlengd wordt ook mee zou willen doen. Een investering in een werknemer die binnenkort vertrekt verdien je niet terug. Zeker als dat vertrek eerder vanuit de werkgever komt dan vanuit de werknemer.

Het is dan ook niet een situatie dat "Piet" niet mee mag omdat hij gelovig is, een kleur heeft, anders is, aan de verkeerde kant van de straat woont, of dat de directeur geen klik met hem heeft. Maar het is puur om dat de werkrelatie binnenkort eindigt. Dat is mijns inziens goed te verdedigen als werkgever in een juridisch stuk.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Waarom zou iemand die weggaat recht hebben op een uitje?
Die bedrijfsuitjes zijn een investering in je team, dat doe je met medewerkers waar je toekomst in ziet.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Juup schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:26:
Die bedrijfsuitjes zijn een investering in je team, dat doe je met medewerkers waar je toekomst in ziet.
En misschien is het voor die werknemers ook beter als de sfeer goed blijft...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:44
Je laat je allereerst als WG wel kennen om zo iemand uit te sluiten. Daarnaast kun je uitsluiten interpreteren als verstoorde arbeidsrelatie en je geeft de werknemer wel munitie in handen om iets te proberen. Denk aan ziek melden of als ze echt geld zien juridische stappen. Ik denk dat de zoekterm die hierbij hoort is "goed werkgeverschap", ik zou er wel wat in zien. Te meer als de verwachting bij sollicatie is geweest dat er een leuk jaarlijks personeelsuitje is.

https://www.ondernemenmet...houdt-goed-werkgeverschap

Als je het onhandig vindt om de persoon mee te nemen op personeelsuitje, stel dan de persoon minimaal een week voor het personeelsuitje tot einde contract vrij van werk. Kost ook geld, maar goed een maandje kost je de kop ook weer niet, persoon zal al niet heel productief meer zijn laatste maand. Neem je verlies en ga door. Kom je er als WG waarschijnlijk beter uit.

[ Voor 18% gewijzigd door VERNederlander op 30-08-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:54
Naast een investering, is het vaak ook een beloning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33
Als dit soort feestjes in het weekend gevierd worden, valt het dan onder werktijd?
Zo ja dan denk ik dat de werkgever ook die dagen moet uitbetalen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17

Herman

FP ProMod
(...)

Er bestaat zoiets als de vrij ruimte. Als je over het meerdere een eindheffing betaald, is er fiscaal geen enkel probleem.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 14:59
Is de vakantie niet loon in natura en mist hij daardoor niet salaris?

Ook is zo'n lange periode denk ik ook wel grijs gebied onder werktijden, als in, je bent daar voor de baas, je krijgt iets van hem, op zijn aangewezen tijd. Hoe lullig dat ook klinkt, verlangt de WG van alle werknemers behalve TS dat ze er zijn.

Zoals het nu klinkt gaat iedereen naar het zelfde all inclusive in resort X en dat is het.
Dan is het lijkt mij toch echt loon in natura, waar alle collega's iets van terug moeten zien op hun loonstrook ivm heffing.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:18

g0tanks

Moderator CSA
Hoezo niet? Bedrijfsuitjes, personeelsfeesten, kerstpaketten, sportabo's etc. vallen allemaal onder de WKR.

Werkgevers mogen op dit moment tot 1,70% voor de eerste 400.000 euro van de totale loonsom onbelast verstrekken, daarboven is het 1,18%. Dat is al gauw enkele honderden euro's per persoon per jaar. Daar kan je best een weekendje van weg. En mocht het boven die grens komen, dan kan de werkgever dat alsnog netjes afdragen bij de belastingdienst.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zeror schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Ik zou mijzelf ziek melden tot nader orde oftewel het einde van die laatste maand en aan de bedrijfsarts uitleggen dat je je niet goed voelt om onder die omstandigheden je laatste maand af te maken.
Dat zou dan wel een bevestiging zijn dat je inderdaad niet op een managementfunctie past. Of welke functie dan ook. Lullig van de werkgever om die persoon niet uit te nodigen maar om je voor zoiets ziek te melden is gewoon uitermate onprofessioneel gedrag.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:25
Het is maar net hoe je er in staat. Je kan het ook als afscheid zien. In die hoedanigheid is er hier af en toe ook wel eens iemand mee gegaan die net dat jaar is vertrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:03
@dirk_mec Verduidelijkende vragen;
  1. Is er iets opgenomen in het tijdelijke contract over bedrijfsuitjes?
  2. Is er door de werkgever een schriftelijke verklaring voor het niet meegaan afgelegd?
Je hebt als werknemer geen recht op personeelsuitjes en daarmee ook geen recht om mee te gaan met deze personeelsuitjes als dit niet vermeld is in het arbeidscontract. De situatie zou anders worden als een werknemer wordt uitgesloten op basis van geloof, levensbeschouwing of andere redelijk duidelijke discriminerende gronden.

Ik ben het eens met @Kurkentrekker dat we maar het halve verhaal hebben hier. Op alleen de feiten gebaseerd klinkt het als een werknemer die niet (goed) functioneert en het lijkt mij niet meer dan logisch dat daar geen 'extra' kosten voor gemaakt zouden moeten worden voor teambuilding als het einde in zicht is.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben met Sogeti in Praag geweest in 2007. Daar zat dit ook allemaal bij.

Volgens mij is dit prima te regelen buiten de WKR om. En terecht ook, waarom zou het klootjesvolk niet eens een keer op reis mogen voor de fun? Bij ons zit er management wat zogenaamd voor een congres naar Las Vegas gaat maar ondertussen is het een snoepreisje...

Overigens is hier ook de loophole voor de TS, om dit soort activiteiten buiten de WKR te houden moet er een verplichting zijn voor werknemer om deel te nemen.. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 31-08-2023 02:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Een bedrijfsuitje is voor de werkgever ook een dank richting werknemers voor het afgelopen jaar. Waar dezelfde medewerker natuurlijk ook aan meegewerkt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 21:59
Persoonlijk denk ik dat de relatie werknemer met werkgever blijkbaar zo verpest was dat de werkgever tot dit besluit gekomen is. Kan het zijn dat TS hier niet het hele verhaal uit de doeken gedaan heeft?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:46
Een bedrijfsuitje kan volgens mij door de werkgever in heel veel doelen neergezet worden.

Team building is een vaak genoemd onderdeel hiervan. Ondanks dat ik het er mee eens ben dat het raar en bijzonder overkomt dat een werkgever ervoor kiest om een bepaald persoon niet mee te laten gaan op deze team building is dit volgens mij gewoon echt een keuze van de werkgever. Zo had het ook kunnen zijn dat hij bijvoorbeeld ook alleen de groep Administratie een team building liet doen ergens op de Bahama's.

Ik ben het er mee eens dat het erg bijzonder overkomt en ook de werkgever laat zich kennen door maar 1 persoon niet mee te nemen hierin. Persoonlijk als ik deze persoon was en de insteek al vertrekken was zou ik hier niet meer moeilijk doen dan kort even aangeven dat het wel een erg bijzondere actie is vanuit de werkgeverskant.

Het is aan de ene kant denk ik wel lastig te verdedigen. Een werkgever kan mogelijk omdat jij weggaat er ook expres voor gekozen hebben met als verdediging hij gaat weg en er worden bepaalde toekomstplannen gemeld. Echter dan zou het netjes zijn geweest dit ook netjes uit te leggen met de werknemer.
Het kan natuurlijk zo zijn dat ze misschien wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

nst6ldr schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:19:
[...]

Dat, en waarom zou je in het weekend een bedrijfsuitje bijwonen? Dat zou voor mij per definitie reden zijn om niet te gaan, die tijd is gereserveerd voor mijn gezin en persoonlijke dingen.

Dit klinkt als zo'n bedrijf waar alle werknemers "familie" zijn en het kantoor een tweede thuis moet zijn. Jonge starters over de streep trekken om nét iets meer over te hebben voor het bedrijf dan waar ze voor worden betaald, maar andersom word je net zo makkelijk buiten de deur gezet.
Precies dit, ik zou al bij voorbaat niet meedoen aan zo'n uitje. Een keer een borrel tot een uurtje na werktijd prima, maar een heel weekend met collega's op 'vakantie' lijkt me extreem ongemakkelijk.

Maar goed, dan zou ik me dus wel afvragen of alle werknemers ook hun 150% betaald krijgen omdat het weekend is, en dat dan voor de hele periode dat ze voor het werk van huis zijn. Zou wel zo netjes zijn :)

@TS er is geen reden waarom je niet een collega zou mogen uitsluiten van een uitje, je hebt ook gewoon uitjes die één afdeling zijn en niet het hele bedrijf, of uitjes waar een specifieke groep mensen (bijv. alle managers) bij zijn uitgenodigd. In dit geval is iedereen uitgenodigd die niet heeft aangegeven weg te gaan, en volgens mij is mensen die ontslag hebben genomen geen beschermde doelgroep (zoals zwangere mensen of mensen met een handicap) dus dan mag dat gewoon.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
dirk_mec schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:38:

De werkgever weigert het personeelslid mee te nemen op het bedrijfsuitje omdat ze aangeven zich ongemakkelijk te voelen omdat zijn contract niet wordt verlengd.
Hebben de werkgever en deze leidinggevende niet gewoon onderling mot.

En dat hij daardoor niet is verlengd?

Zou ook goede reden zijn dat WG geen zin heeft om deze persoon mee te nemen op uitje dat leuk zou moeten zijn?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
g0tanks schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 00:39:
[...]

Hoezo niet? Bedrijfsuitjes, personeelsfeesten, kerstpaketten, sportabo's etc. vallen allemaal onder de WKR.

Werkgevers mogen op dit moment tot 1,70% voor de eerste 400.000 euro van de totale loonsom onbelast verstrekken, daarboven is het 1,18%. Dat is al gauw enkele honderden euro's per persoon per jaar. Daar kan je best een weekendje van weg. En mocht het boven die grens komen, dan kan de werkgever dat alsnog netjes afdragen bij de belastingdienst.
Vergadering/congres(intern) in Milaan is helemaal niet raar als het geld op de 11e verdieping over de vensterbanken naar buiten stroomt. Die paar tientjes voor een pizza en voetbalwedstrijd of concert van een willekeurige band plak je dan onder de WKR.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
jadjong schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:06:
[...]

Vergadering/congres(intern) in Milaan is helemaal niet raar als het geld op de 11e verdieping over de vensterbanken naar buiten stroomt. Die paar tientjes voor een pizza en voetbalwedstrijd of concert van een willekeurige band plak je dan onder de WKR.
Zodra er een klant of andere zakelijke relatie bij is hoeft dat niet eens. Dan zijn het gewoon bedrijfskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40
dirk_mec schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:05:
[...]
Is dat een te verdedigen reden? Immers is dit op gevoel gebaseerd en niet op feiten. De werknemer kan het misschien zien als een mooi afscheid.
De werknemer kan zien wat em wil maar daar heeft de werkgever niks mee te maken. Je werkt ergens tijdelijk voor een jaar en er wordt besloten om niet verder te gaan. Dan stopt het toch? Je gaat toch niet iedereen die een jaartje heeft gewerkt trakteren op een uitje wat snel een duizend euro kost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zorg schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:26:
[...]

De werknemer kan zien wat em wil maar daar heeft de werkgever niks mee te maken. Je werkt ergens tijdelijk voor een jaar en er wordt besloten om niet verder te gaan. Dan stopt het toch? Je gaat toch niet iedereen die een jaartje heeft gewerkt trakteren op een uitje wat snel een duizend euro kost?
Ik zou zo gauw 1 iemand niet thuis laten. Verkeerde zuinigheid.
Ik -als werknemer- zou het een slecht signaal vinden dat er zo met mijn collega's wordt omgesprongen.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:56

Theo

moederbord

Een werknemer heeft een fulltime jaarcontract bij een managementbedrijf zonder cao en deze wordt niet verlengd. Hij is niet extern, stagiair of gedetacheerd maar gewoon in dienst met een tijdelijk dienstverband. De werknemer heeft een paar dagen verlof over en deze neemt hij in de laatste maand op namelijk helemaal aan het einde van die maand.

In het begin van die laatste maand is ook het jaarlijkse personeelsuitje, georganiseerd door de werkgever (en niet door een personeelsvereniging), welke een paar dagen beslaat: vrijdag tot en met zondag. Alle personeelsleden van alle afdelingen (totaal ongeveer 47 personen) mogen mee.

De werkgever weigert het personeelslid mee te nemen op het bedrijfsuitje omdat ze aangeven zich ongemakkelijk te voelen omdat zijn contract niet wordt verlengd. Het uitje wordt volledig betaald door de werkgever en er vinden geen werkgerelateerde activiteiten plaats.

Mijn vraag is: mag een werkgever een werknemer mag weigeren mee te nemen op een bedrijfsuitje?
Wanneer de werknemer goed in de groep ligt dan zou ik als werknemer mij gewoon ziekmelden op de dag na het uitje, en ziek blijven totdat de laatste werkdag er is. Dit soort acties kunnen bij een werknemer best wat stress opleveren gezien de uitsluiting. De werkgever stampt een hele grote wig tussen het bedrijf/de collega's en deze persoon, en creëert van een 'ons/wij' ineens een 'jij hoort er niet bij' situatie. Zoiets kan best wat stress opleveren. Kun/mag je nog met je collega's samenwerken? Kun je je leidinggevende nog vertrouwen gezien je immers niet deel meer bent van het team. Mogen je collega's jou nog helpen, en wordt je überhaupt nog als medewerker gezien ipv als last? Deze stress kan je slapeloze nachten geven waardoor een ziekmelding terecht is.

7400 Wp op het dak

Verwijderd

gambieter schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Ik tegenwoordig wel. Verschilt per werkgever natuurlijk. Wel zijn het vaak incentives om een bepaald target te halen.

Maar als enige niet mee mogen, is gewoon kinderachtig. Ik zou er goed ziek van worden waarschijnlijk, als ze ook nog zouden verwachten dat de enige verplichte achterblijver "het fort bewaakt". :)

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:06:
[...]

Ik tegenwoordig wel. Verschilt per werkgever natuurlijk. Wel zijn het vaak incentives om een bepaald target te halen.

Maar als enige niet mee mogen, is gewoon kinderachtig. Ik zou er goed ziek van worden waarschijnlijk, als ze ook nog zouden verwachten dat de enige verplichte achterblijver "het fort bewaakt". :)
Dat fort bewaken lijkt me in deze situatie voor de werkgever vrij risicovol. Ik kan me zo voorstellen dat de werknemer die dag benut om van alle toetsenborden wat letters te verwisselen. })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Laatst online: 07:50
De werkgever ziet het uitje waarschijnlijk toch als een investering in zijn medewerkers en waarom zou je investeren in een medewerker die op zeer korte termijn vertrekt. Zo'n teamuitje zal toch wel een doel hebben anders dan alleen maar plezier maken met elkaar.

Daarnaast geeft TS aan dat het contract niet verlengd werd omdat "deze persoon niet bij een managementfunctie paste", met andere woorden, de persoon in kwestie deed zijn/haar werk niet goed en daar worden de verhoudingen uiteraard ook niet beter op.

Werkgever wil gewoon niet dat werknemer mee gaat. Kunnen we vanalles van vinden, maar als de werkgever het niet wil, dan kan je je daar maar beter gewoon bij neerleggen.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Zolang er ruimte is mag dat volgens mij gewoon. Alleen, die ruimte is niet bepaald groot dus zal het wel neerkomen op extra belasting betalen.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:20
In sommige branches is het "normaal" dat er elke maand een klein bedrag naar de PV gaat voor het organiseren van bedrijfsuitjes e.d.
Mocht dit hier ook het geval zijn denk ik dat werkgever in zekere zin ook verplicht is hem mee te nemen aangezien hij ook zijn bijdrage hiervoor heeft eleverd.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:13
Werknemer heeft in mijn ogen juist geluk zonder gezeur (want dat krijg je waarschijnlijk als ze wel van je verwachten mee te gaan) een weekend vrij te hebben.
Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan bedrijven die dat soort activiteiten in jouw tijd plannen. Alsof ze het belangrijkste in je leven zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik snap niet helemaal wat je met dit topic wilt bereiken. Wil je toch mee? Of wil je compensatie in geld oid? Natuurlijk kan een werkgever besluiten wie wel en wie niet mee gaat met een bedrijfsuitje. En bij medewerkers die op korte termijn uit dienst gaan kan ik het ook goed begrijpen. Tenzij in jouw secundaire arbeidsvoorwaarden staat dat je recht hebt op specifiek dit bedrijfsuitje.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 16:46
g0tanks schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 00:39:
[...]

Tegen 80% belasting :X

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 23:22
wow wat een zure mensen allemaal hier die zo'n uitje niet leuk vinden of er zelfs een bloedhekel aan hebben.

Ik heb bij verschillende organisaties gewerkt dit dit soort dingen organiseerde en het was altijd super leuk. Ook heb ik nog nooit gezien dat zoiets een "verplichting" was maar altijd optioneel als het buiten werktijd was. (in het weekend ook met partner mee bijvoorbeeld (ook dat optioneel te kiezen door werknemer of wel of niet, soms met eigen bijdrage voor partner).

bijna ex werknemers meenemen zou ik als werkgever altijd wel doen als bedankje. de persoon is nog niet weg dus neem hem/haar gewoon lekker mee. op 47 personen zijn het de kosten ook niet meer. Of het moet natuurlijk zijn dat deze persoon eigenlijk helemaal niet lekker in de groep lag waardoor hij niet mag blijven en dit het weekend kan verpesten. Zo'n weekend is natuurlijk ook om te bouwen richting de toekomst met de groep werknemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:54
In dit geval zou ik graag die ene persoon willen zijn.
Teambuilding/teamuitje is leuk als het niet langer duurt dan een paar uur.
Als het aan mij zou liggen alleen een gezellig etentje en klaar.
Liever een paar keer in een jaar zoiets dan 1x zo'n bagger weekend.

Maar wel iedereen erbij, niet omdat iemand toch weg gaat niet uitnodigen, dat is toch zoiets als een trap nageven.
Als het iemand is die zich misdragen heeft is er iets voor te zeggen maar anders zegt het meer iets voor het soort bedrijf.

Mijn profiel op Discogs

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:32
Ik vraag me af, als deze persoon een vast contract had en hij toch niet mee mocht, heeft de werkgever dan een probleem?

Pas als dat antwoord ja is, moeten we daarna bepalen of een aflopend contract dan een goede reden kan zijn om iemand niet mee te nemen. En zal er dan ook nog van belang zijn hoe lang dat contract nog loopt. Want als je bijvoorbeeld nog 6 maanden moet lijkt me zo'n weigering een groter probleem dan dat je nog 2 weken moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
JEightyFive schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:10:
Werknemer heeft in mijn ogen juist geluk zonder gezeur (want dat krijg je waarschijnlijk als ze wel van je verwachten mee te gaan) een weekend vrij te hebben.
Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan bedrijven die dat soort activiteiten in jouw tijd plannen. Alsof ze het belangrijkste in je leven zijn.
Ad de Jong schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:35:
In dit geval zou ik graag die ene persoon willen zijn.
Teambuilding/teamuitje is leuk als het niet langer duurt dan een paar uur.
Als het aan mij zou liggen alleen een gezellig etentje en klaar.
Liever een paar keer in een jaar zoiets dan 1x zo'n bagger weekend.
Ik ben het hier zo mee eens :) De duur voelt nogal invasief op een/je gezinsleven.

Natuurlijk durft er niemand af te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:55

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:06:
[...]

Het fort bewaken zou dan wel de hele dag Netflix-en betekenen als ik in die situatie zou zitten.

En in de pauze even een rauw haringkje halen. Niet om op te eten, maar om te verstoppen op het systeemplafond, zo rond de plek waar de leidinggevende zit die dit bedacht heeft.

Verder ben ik niet rancuneus hoor.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Crysania schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:29:
Zo'n weekend is natuurlijk ook om te bouwen richting de toekomst met de groep werknemers.
Als je verder geen privéleven hebt om aan te bouwen dan inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
wow wat een zure mensen allemaal hier die zo'n uitje niet leuk vinden of er zelfs een bloedhekel aan hebben.
Dan maar zuur. Ik heb zeker geen problemen met bedrijfsuitjes, etentjes, workshops, noem maar op, maar van mijn weekend blijft een werkgever simpelweg af, tenzij het een eigen keuze is door met een groep collega's op wintersport o.i.d. te gaan wat je nog wel eens ziet.
Lekker 2 weken fulltime met je collega's opgezadeld zitten 8)7 Sorry maar sommige mensen hechten wel waarde aan hun privéleven.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58

Qwerty-273

Meukposter

Ik heb bij verschillende organisaties gewerkt dit dit soort dingen organiseerde en het was altijd super leuk. Ook heb ik nog nooit gezien dat zoiets een "verplichting" was maar altijd optioneel als het buiten werktijd was. (in het weekend ook met partner mee bijvoorbeeld (ook dat optioneel te kiezen door werknemer of wel of niet, soms met eigen bijdrage voor partner).
Dat wordt al een heel andere discussie (of topic :P). Ik heb alleen wel de ervaring bij verschillende organisaties dat het niet mogelijk was om een partner mee te nemen (met of zonder bijbetaling). Want het weekend was toch echt bedoeld voor alleen de werknemers. En waren partners niet toegestaan.

Op het moment dat je als werkgever ingrijpt op de privétijd (en zeker wanneer dat een weekend is) verwacht ik wel dat het mogelijk moet zijn (en dat mag best met bijbetaling zijn) dat je de partner mee kan nemen. Of je dat dan uiteindelijk wilt of niet (of praktisch kan wanneer er meer gezinsleden zijn) is dan de keuze aan de werknemer.

En ik heb ook andere organisaties gezien die de mogelijkheid aanbieden om het hele gezin mee te nemen op het weekend uitje (ook bijvoorbeeld Tweakers doet dat met hun MOAM - dat is dan wel met bijbetaling) en dan zie je ook dat er positieve relaties ontstaan tussen de partner van of de kinderen van met anderen die op hetzelfde uitje zijn. Een partijtje voetballen tussen kinderen, of mensen die toch goed klikken en leuke gesprekken hebben etc.

Uiteindelijk is elke werknemer verschillend, en sommigen hebben geen zin om privé met werk te mengen. En voelen zich er niet prettig bij om op zo'n uitje rond te lopen (met of zonder partner :P)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JEightyFive schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Dan maar zuur. Ik heb zeker geen problemen met bedrijfsuitjes, etentjes, workshops, noem maar op, maar van mijn weekend blijft een werkgever simpelweg af, tenzij het een eigen keuze is door met een groep collega's op wintersport o.i.d. te gaan wat je nog wel eens ziet.
Lekker 2 weken fulltime met je collega's opgezadeld zitten 8)7 Sorry maar sommige mensen hechten wel waarde aan hun privéleven.
Het gaat over 2 dagen? En het is nooit verplicht? Het is gewoon een optie om mee te gaan.

Waarom zou je daar zuur over zijn? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 15:11
Kan ook een uitje zijn, voor alle inzet van het afgelopen FY.

Iemand die nog in dienst is op de desbetreffende dag heeft ook nog steeds alle rechten en plichten tot einde dienstverband. Hoef jij je ook nog maar half werk verrichten die laatste maand?

Ik zou me zelf afvragen of ik wel mee zou willen. Als ik goed contact hebt met mijn collega's op de werkvloer zou ik wel gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
De discussies of een uitje al dan niet leuk is, doet hier toch helemaal niet aan toe.

Met betrekking of dit wel/niet kan, ja waarom niet. Het is geen recht, het is een gift van de werkgever indirect.

Gezien dat het om een einde contract gaat zoals al werd aangegeven door anderen kan het best wel zo zijn dat de werkgever het "einde" van diens contract niet geheel lekker vindt verlopen. Ik ontsla mensen regelmatig maar probeer altijd er een goed eind van te maken, kop koffie of misschien een etentje. Maar er zitten een paar tussen die ik liever kwijt was (en omgekeerd) en dan is het hooguit een koffietje en tot nooit meer ziens.

Ik kan niet voor deze werkgever spreken maar als iemand zo hard wordt uitgesloten lijkt me dat zij daar toch wel een reden voor hebben. Of je jezelf daarin kunt vinden is een ander verhaal maar uiteindelijk mag het duidelijk zijn, je bent niet gewenst.

Nu kun je wel wat tegenstribbelen, ik zie daar niet echt het nut van in. Je contract loopt af, ik zou er eerder vriendelijk afscheid nemen van de werkgever en op zoek gaan naar een nieuwe baan. Je kunt de brug wel achter je afbranden, je weet nooit wie jou werkgever kent en wat dat voor gevolgen heeft. Je staat nu al niet als goed te boek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Dank je. Mag ik zeggen wat ik van jouw houding ten opzichte hiervan vindt? Of is dat dan vijandig?
Ik heb bij verschillende organisaties gewerkt dit dit soort dingen organiseerde en het was altijd super leuk.
Als je niks anders te doen hebt, alas. Sommige mensen hebben hobby's, soms in teamverband, etc. Er zijn ook mensen die 5x8 uur lang genoeg vinden om een (aantal) kamer(s) te moeten delen met figuren die je in een privé setting nooit zou benaderen omdat je er simpelweg geen interesse in hebt.

Dat ik niet met mijn directe collega's een weekend wil doorbrengen betekent niet dat ik het rotmensen vindt noch dat ik zuur ben, maar ik heb in mijn vrije tijd bezigheden met mensen waar ik graag bij ben. Je weet wel, mensen die je in persoonlijke setting wél zou benaderen.
Ook heb ik nog nooit gezien dat zoiets een "verplichting" was maar altijd optioneel als het buiten werktijd was. (in het weekend ook met partner mee bijvoorbeeld (ook dat optioneel te kiezen door werknemer of wel of niet, soms met eigen bijdrage voor partner).
Knappe werkgever die het op papier verplicht kan maken, dat zou overwerk zijn en daar krijg je gewoon 150% voor. Maar het is juist typisch dat dit soort bedrijven sociale druk uitoefenen op de medewerkers om te mee gaan, dan is weigeren vaak het begin van het einde omdat je 'geen teamplayer' bent. Dit zijn vaak het soort bedrijven met een een pingpongtafel en andere 'secundaire arbeidsvoorwaarden' om schoolverlaters en naïvelingen mee aan te trekken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:56

Theo

moederbord

Dat is een mythe die niet correct is. Het bedrag klinkt hoog, maar de soep is niet zo heet als deze wordt gegeten.

De fiscale ruimte buiten de WKR wordt inderdaad voor 80% belast over het nettogedeelte. Geeft een werkgever iets aan de werknemer vanuit de WKR dan mag deze daar inderdaad 80% belasting over afdragen. Maar stel dat dezelfde werkgever de werknemer netto 1.000 euro aan loon zou geven dan zal dit bruto ook snel richting de 2.000 euro gaan gezien de inkomstenbelasting en de sociale premies (plus nog evt pensioen waardoor de bruto kosten al snel op 2.200 euro zitten). Geeft een werkgever dus 2.000 euro bruto aan de werknemer dan is dit 1.000 euro netto. Of, in de 'WKR analogie'; een belasting van 100%.. Dat is uiteraard niet hoe belastingen werken :P
Buiten de WKR hetzelfde, wil de werkgever 1.000 euro netto geven dan zal dit bruto 1.800 euro zijn. Dus van de 1.800 euro is 800 euro belasting, ofwel 44%, en geen 80%. De effectieve belastingdruk van de WKR is dus 44%; van elke euro is 44 cent belasting, en 56 cent voor de werknemer.

De soep wordt helemaal lauw als er nog verder wordt gekeken. WKRkosten drukken de de winst van het bedrijf, waardoor de winstbelasting (of vennootbelasting) dus wordt gedrukt. Die 1.800 euro aan WKR kosten drukt de winst met 1.800 euro, en dus met 450 euro aan belasting. Effectief kost het de werkgever dan nog maar 1.350 euro om netto 1.000 euro aan de werknemer te geven als verkapt loon. Ofwel, 26% uiteindelijke belasting voor de werkgever op uitkeringen die buiten de WKR vallen.

En als de soep helemaal koud mag worden dan koopt het bedrijf bijv een bedrijfsuitje ex. btw in, en geeft hij deze aan de medewerker. Als jij als medewerker een nieuwe (buiten de WKR vallende) vakantie boekt van 1.210 euro (=1.000 euro ex btw, want jij als consument moet wél de btw betalen) , dan betaalt de werkgever voor dezelfde reis maar 1.000 euro omdat hij de btw wél mag verrekenen. (die hem weer uiteindelijk 1.350 euro kost). Hierdoor kan de werkgever buiten de WKR vrijstelling goederen en diensten aan de werknemer cadeau doen die hem amper extra geld kosten. Iets wat voor de werknemer 1.210 euro waard is dat kost de werkgever uiteindelijk onderaan de streep dus 1.350 euro. Door alle belastingen hoeft hij dus maar 140 euro extra belasting te betalen. Dat is een fiscale druk van 10.4%. Dat komt absoluut totaal niet in de buurt van de 80% die sommige beweren.

7400 Wp op het dak

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:59

Honesty

kattenneus!

nst6ldr schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Dank je. Mag ik zeggen wat ik van jouw houding ten opzichte hiervan vindt? Of is dat dan vijandig?

[...]

Als je niks anders te doen hebt, alas. Sommige mensen hebben hobby's, soms in teamverband, etc. Er zijn ook mensen die 5x8 uur lang genoeg vinden om een (aantal) kamer(s) te moeten delen met figuren die je in een privé setting nooit zou benaderen omdat je er simpelweg geen interesse in hebt.

Dat ik niet met mijn directe collega's een weekend wil doorbrengen betekent niet dat ik het rotmensen vindt noch dat ik zuur ben, maar ik heb in mijn vrije tijd bezigheden met mensen waar ik graag bij ben. Je weet wel, mensen die je in persoonlijke setting wél zou benaderen.

[...]

Knappe werkgever die het op papier verplicht kan maken, dat zou overwerk zijn en daar krijg je gewoon 150% voor. Maar het is juist typisch dat dit soort bedrijven sociale druk uitoefenen op de medewerkers om te gaan, dat is vaak het begin van het einde omdat je 'geen teamplayer' bent. Dit zijn vaak het soort bedrijven met een een pingpongtafel en andere 'secundaire arbeidsvoorwaarden' om schoolverlaters en naïvelingen mee aan te trekken.
Wij hadden vroeger een WG die de pest inhad als je niet kwam opdagen op bedrijfsavondjes(niet declareerbaar natuurlijk) en dan de mensen die niet kwamen afzeek en ook sarcastisch ging opbellen(na de nodige drankjes) ik vond het altijd wel leuk om er bij te zijn(leuk team) maar was wel altijd er voor dat het een keuze was en niet verplicht.
Bij hem kregen we ook altijd zwart een kerstbonus(veel geld) en die werd ook altijd gegeven tijdens het kerstdiner en degene die niet kwamen kregen hem niet. Er was er maar 1 iemand(veel respect voor) die ook dan niet kwam.

Festina lente

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Er is geen verplichting iedereen mee te nemen naar een uitje. Gelukkig maar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crysania
nst6ldr schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

sure ga je gang ;) Ik voel me niet zo snel aangevallen.

[...]

Knappe werkgever die het op papier verplicht kan maken, dat zou overwerk zijn en daar krijg je gewoon 150% voor. Maar het is juist typisch dat dit soort bedrijven sociale druk uitoefenen op de medewerkers om te mee gaan, dan is weigeren vaak het begin van het einde omdat je 'geen teamplayer' bent. Dit zijn vaak het soort bedrijven met een een pingpongtafel en andere 'secundaire arbeidsvoorwaarden' om schoolverlaters en naïvelingen mee aan te trekken.
ten eerste wil ik me niet meteen schoolverlater noemen met mijn 40 jaar en naïveling denk het ook niet ;)

De werkgevers (meerdere dus) waar ik gewerkt heb werd totaal niet moeilijk gedaan als iemand niet mee ging. meestal gaat zo'n 80% mee ofzo. inderdaad omdat er bepaalde verplichtingen zijn (teamsport, kinderen, andere hobbies, geen zin, noem maar op)

Misschien klinkt het gek voor je maar ik kan best plezier hebben met mijn collegas en zelfs voor meer dan een paar uur in mijn vrije tijd. zijn het dan mijn vrienden? nee niet perse ik heb ook een leven naast mijn werk maar 1 weekendje in het jaar ofzo zie ik het probleem niet van. vaak zijn er op dit soort dingen ook meer dan genoeg tijd voor jezelf en maak het vooral leuk voor jezelf door mee te doen met dingen die je leuk vind en te passen voor dingen die je minder aanspreken.

Als je bij je werkgever op dat soort dingen wordt afgerekend of sociale druk wordt uitgeoefend zit je misschien bij de verkeerde partij. O-) Dit soort dingen moeten vooral sfeer verhogend zijn en niet verplicht / niet leuk / sociale druk / whatever. Voelt alsof je vooral in organisaties hebt gewerkt waar dat wel het geval is maar het blijkt dus dat dat niet overal is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:49
nst6ldr schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:19:
[...]

Dat kan ook een houding zijn. Maar dan moet je wel zuiver zijn en onder werktijd ook geen seconde aan privé zaken besteden, die tijd is tenslotte gereserveerd voor je werkgever en zakelijke dingen.

Helaas zijn er altijd collega's die er op deze manier instaan. Erg jammer, want een bedrijfsuitje kan zoveel moois brengen. Even uit de sleur en elkaar op een andere manier meemaken. Als zo'n uitje dan ook nog eens een mooi verzorgd weekend is naar een mooie plek dan heb je vooral jezelf ermee dat je niet meegaat. Uiteraard mag dit niet willen, dat is je goed recht tenslotte.

Ik probeer met elk uitje mee te gaan, lukt ook heus niet altijd. Een van de mooiste uitjes was een donderdag tot zondag naar Barcelona. Volledig verzorgd, geweldig om Barcelona te kunnen ontdekken. Uiteraard heb je dan te maken met diverse groepen collega's, je hebt de zuiperds die liefst in de hotelbar hangen tot 6 uur in de ochtend en je hebt de mensen zoals ik die gewoon lekker een drankje doen en rond 1 uur onder de wol kruipen. Ik heb een geweldige tijd gehad met een paar collega's die er precies zo instonden. Dat de rest te brak was de hele dag om iets mee te krijgen dat is lekker hun probleem, gemiste kans. Thuis kan je ook bier drinken zou ik zeggen.

En terug ontopic, ja het is de werkgever vrij om dat te doen zoals gezegd. Of het netjes is, daar kan je over discussiëren. Maar heel eerlijk, ik zou als werkgever ook niet iemand meenemen die al weg gaat, net als ik als werknemer ook niet mee zou gaan in deze situatie. Bij een uitje op donderdagmiddag waar het een paar uurtjes bowlen en een hapje eten is zou ik er anders instaan. Maar dit is wel een stuk uitgebreider en kost significant meer.

Ik zou het als werkgever wel netjes brengen en oplossen, ik zou bijvoorbeeld de betreffende werknemer uitleggen waarom ik hem niet meeneem en zou hem aanbieden om met zijn partner (en eventuele kinderen) een fatsoenlijke hapje te gaan eten dat weekend in een wat luxer restaurant. Op die manier laat je wel zien dat je iemand gewaardeerd hebt voor de jaren ervoor.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
Crysania schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:25:
[...]
De werkgevers (meerdere dus) waar ik gewerkt heb werd totaal niet moeilijk gedaan als iemand niet mee ging. meestal gaat zo'n 80% mee ofzo. inderdaad omdat er bepaalde verplichtingen zijn (teamsport, kinderen, andere hobbies, geen zin, noem maar op)
Ik heb dit bij elke werkgever ervaren, het is nu eenmaal een gegeven dat niet altijd iedereen mee kan. Nooit werd daar moeilijk over gedaan, hooguit werd er gezegd dat het jammer was dat iemand niet mee ging.

Maar het is zo zonde, je plaatst jezelf compleet buiten de groep. De maanden na een uitje, zoals door TS beschreven, komen er nog foto's en anekdotes langs is mijn ervaring. En dan zit je er een beetje schaapachtig bij te kijken, dat is toch een gemiste kans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Als je bij je werkgever op dat soort dingen wordt afgerekend of sociale druk wordt uitgeoefend zit je misschien bij de verkeerde partij. O-) Dit soort dingen moeten vooral sfeer verhogend zijn en niet verplicht / niet leuk / sociale druk / whatever. Voelt alsof je vooral in organisaties hebt gewerkt waar dat wel het geval is maar het blijkt dus dat dat niet overal is ;)
Klopt, echter dit is bij met name kleinere werkgevers in het mkb eerder regel dan uitzondering dat er druk bij komt kijken. Een weekend is meestal zoiets enorms, fantastisch, een jaar van te voren aangekondigd iets, dat als je aangeeft niet mee te willen daar wel degelijk sociale danwel directe werkegevers druk bij om de hoek komt.

Weekenden zijn in mijn boekje off limits. Partners in onregelmatigheidsdienst, kinderen, verengingen af moeten zeggen. etc. Ga dan donderdag en vrijdag, maar nee dat kan echt niet.

Niet overal, maar wel erg vaak wel hoor.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pennywiser
Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:44:
[...]
Maar het is zo zonde, je plaatst jezelf compleet buiten de groep. De maanden na een uitje, zoals door TS beschreven, komen er nog foto's en anekdotes langs is mijn ervaring. En dan zit je er een beetje schaapachtig bij te kijken, dat is toch een gemiste kans?
Kijk hier begint het vaak mee. Live voorbeeld van peer pressure..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
MaD_co schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:03:
In sommige branches is het "normaal" dat er elke maand een klein bedrag naar de PV gaat voor het organiseren van bedrijfsuitjes e.d.
Mocht dit hier ook het geval zijn denk ik dat werkgever in zekere zin ook verplicht is hem mee te nemen aangezien hij ook zijn bijdrage hiervoor heeft eleverd.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet niet of het al voorbij gekomen is in het topic oof niet, maar ik denk dat het ook wel behoorlijk cruciaal is of de medewerker in kwestie al weet dat diens contract niet verlengd wordt. Als dat het geval is, is het voor de werkgever natuurlijk ook gemakkelijker: leg de bal bij de medewerker, laat die zelf beslissen wat die wilt en doe dat niet voor die werknemer.

Weet de werkgever het niet, dan is het misschien beter om het te vertellen na het bedrijfsuitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:42
Zeror schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Ziek melden is voor als je ziek bent en niet voor als je niet mee mag met een uitje.

Als je je niet goed voelt door omstandigheden met de WG dan moet je in gesprek, en juist niet ziekmelden.

Homo sapiens non urinat in ventum

• Drardollan
pennywiser schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

Kijk hier begint het vaak mee. Live voorbeeld van peer pressure..
Als je dat zo wil zien, dan moet je dat zo zien
Met die houding zal alles wat je werkgever en collega's van je vragen en eisen wel een dingetje zijn. Al die druk om je werk binnen de gestelde afspraken te krijgen, die pressure is echt abnormaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Dat kan ook een houding zijn. Maar dan moet je wel zuiver zijn en onder werktijd ook geen seconde aan privé zaken besteden, die tijd is tenslotte gereserveerd voor je werkgever en zakelijke dingen.
Vind ik ook raar? Afhankelijk van je arbeidsovereenkomst heb je gewoon een transactie met je werkgever: tijd of productiviteit voor geld. Als je betaald krijgt voor je tijd dan moet je inderdaad geen persoonlijke dingen doen, of die tijd compenseren door langer te blijven/eerder te komen.

Leuk dat je vind dat bedrijfsuitjes in het weekend mooie dingen kunnen brengen, maar ik ben in die categorie al voorzien. Dan mag het niet zo zijn dat je word afgerekend op dat feit, en vaak is dit wel het geval. Ook in jouw voorbeeld overigens, je komt zelf al met een voorbeeld van peer pressure.
ten eerste wil ik me niet meteen schoolverlater noemen met mijn 40 jaar en naïveling denk het ook niet ;)
Leeftijd heeft daar echt niks mee te maken.
Goed, ik ga 'm anders stellen: waarom kan die bezigheid niet doordeweeks onder werktijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:10
alwind schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:20:
Er is geen verplichting iedereen mee te nemen naar een uitje. Gelukkig maar.
Nouja, als in principe "iedereen" mee gaat...dan mag er wel een degelijke reden gebruikt worden om één persoon niet mee te nemen. En "ongemakkelijk voelen" is in dat opzicht gewoon kul.

Als het puur team-building was, dan zou ik er nog wel in mee kunnen gaan. Maar met een gewoon bedrijfsuitje, dan is het wel een heel slap excuus. De werknemer in kwestie is gewoon nog een voltallige werknemer. Punt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Als je dat zo wil zien, dan moet je dat zo zien
Met die houding zal alles wat je werkgever en collega's van je vragen en eisen wel een dingetje zijn. Al die druk om je werk binnen de gestelde afspraken te krijgen, die pressure is echt abnormaal.
Gewoon je werk uitvoeren en bij iemand druk uitoefenen om een weekend op te offeren voor een bedrijfsuitje zijn ook volledig hetzelfde ja.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online

bijna ex werknemers meenemen zou ik als werkgever altijd wel doen als bedankje. de persoon is nog niet weg dus neem hem/haar gewoon lekker mee. op 47 personen zijn het de kosten ook niet meer. Of het moet natuurlijk zijn dat deze persoon eigenlijk helemaal niet lekker in de groep lag waardoor hij niet mag blijven en dit het weekend kan verpesten. Zo'n weekend is natuurlijk ook om te bouwen richting de toekomst met de groep werknemers.
Ik vind me eigen niet zuur ben best gezellig (vind ik dan) maar ik had altijd wel een hekel aan die bedrijfsfeestjes is ook niet voor iedereen weggelegd denk ik prima toch

• Drardollan
nst6ldr schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:01:
[...]

Vind ik ook raar? Afhankelijk van je arbeidsovereenkomst heb je gewoon een transactie met je werkgever: tijd of productiviteit voor geld. Als je betaald krijgt voor je tijd dan moet je inderdaad geen persoonlijke dingen doen, of die tijd compenseren door langer te blijven/eerder te komen.
Dat is in ieder geval zuiver.
Leuk dat je vind dat bedrijfsuitjes in het weekend mooie dingen kunnen brengen, maar ik ben in die categorie al voorzien. Dan mag het niet zo zijn dat je word afgerekend op dat feit, en vaak is dit wel het geval. Ook in jouw voorbeeld overigens, je komt zelf al met een voorbeeld van peer pressure.
Je veroorzaakt het zelf door dit soort dingen te weigeren. Je kan het ook omarmen en zien als een mooie kans om eens in een andere setting met de mensen te zijn en als bonus ook nog een leuke omgeving te kunnen ontdekken.

Ik ga er niet vanuit dat iemand je er op afrekent. Waarom heb je dat idee? Je legt alleen jezelf deze druk op namelijk.

• pennywiser
Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:06:

Ik ga er niet vanuit dat iemand je er op afrekent. Waarom heb je dat idee? Je legt alleen jezelf deze druk op namelijk.
Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

[ Voor 36% gewijzigd door pennywiser op 31-08-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
JEightyFive schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Gewoon je werk uitvoeren en bij iemand druk uitoefenen om een weekend op te offeren voor een bedrijfsuitje zijn ook volledig hetzelfde ja.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er vanuit een werkgever druk werd uitgeoefend om mee te gaan met een bedrijfsuitje. Ik weet niet anders dan dit vrijwillig is als het buiten werktijd is.

Je plaatst jezelf buiten de groep, dat is een keuze die je zelf maakt. Zuur thuis gaan zitten terwijl al je collega's lekker plezier maken en daar nog maanden (of jaren) over praten dat moet jezelf weten. Maar ga dan niet zielig doen over druk, accepteer de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ehm, daar heb je enkel jezelf mee? Denk je dat het de collega's die er wel bij waren en om kunnen lachen het ook maar 1 milliseconde interesseert dat jij niet mee kan lachen? Die halen gewoon de ene na de andere anekdote naar boven en dan zit je daar een beetje schaapachtig te kijken. Het is een keuze, maar of het de meest leuke is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:09:
[...]
Zuur thuis gaan zitten terwijl al je collega's lekker plezier maken en daar nog maanden (of jaren) over praten dat moet jezelf weten. Maar ga dan niet zielig doen over druk, accepteer de situatie.
Haha, goeie. Ik zit liever "zuur" thuis met zoonlief op schoot dan ook op zaterdag en zondag (waar dit voorbeeld over gaat) tegen de koppen van mijn collega's te kijken. Maar ieder zijn ding. *knip

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 02-09-2023 17:24 . Reden: Vriendelijk houden aub ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:10:
[...]

Ehm, daar heb je enkel jezelf mee? Denk je dat het de collega's die er wel bij waren en om kunnen lachen het ook maar 1 milliseconde interesseert dat jij niet mee kan lachen? Die halen gewoon de ene na de andere anekdote naar boven en dan zit je daar een beetje schaapachtig te kijken. Het is een keuze, maar of het de meest leuke is..
Je blijft maar voorbeelden van buitensluiting en daarmee groepsdruk aandragen.

Je schept als werkgever ook zelf deze situaties waarin mensen zich soms noodgedwongen "buiten de groep" moeten plaatsen. Moet je dat dan ook wel willen doen vraag ik mij af.

Iemand die niet mee kan zit dan dus alleen maar zuur thuis, dat is kennelijk hoe jij er tegenaan kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Je veroorzaakt het zelf door dit soort dingen te weigeren.
Ik snap even niet hoe je dit kan combineren met "het is geen verplichting". Een verplichting hoeft niet zwart op wit te staan, daarom noemde ik het eerder ook sociale druk. Dat zijn sociale mechanismes die helemaal niet thuishoren op de werkvloer, is ook bijzonder onprofessioneel.

• Tylen
  • Laatst online: 20:47

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn vraag is: mag een werkgever een werknemer mag weigeren mee te nemen op een bedrijfsuitje?
Ik zou niet eens mee willen meer ;)

Maar even voor de goede orde, die vrijdag geen vrije dag opnemen maar gewoon "werken" natuurlijk ;) Dat er niets te doen is, is niet zijn/haar probleem.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:45

The Zep Man

🏴‍☠️

Veel uitweiding, maar de essentie van dit topic:
Mijn vraag is: mag een werkgever een werknemer mag [sic] weigeren mee te nemen op een bedrijfsuitje?
Ja, dit mag. Of het verstandig is ligt volledig aan de situatie.

Bij een open bedrijfscultuur en een vertrekkende werknemer die bezig is met een wederzijds vriendelijk afscheid zou ik die werknemer alsnog uitnodigen. Wellicht zie je elkaar weer in de toekomst.

Als het vertrek minder vriendelijk is, dan kan een werkgever nog wel eens iets anders beslissen. Immers is de werknemer al vlot weg (mede door het opnemen van vakantiedagen), en omdat het minder vriendelijk is kan dat ook invloed hebben op het uitje. Als werkgever zou ik ook de mening van de blijvende werknemers meewegen over de vertrekkende collega in deze. Ten eerste voelen die zich dan gehoord, en het stelt je in staat om een beslissing te nemen die zo min mogelijk tegen de haren instrijkt van degenen die wel blijven (en meedoen aan een gezellig uitje! :)).

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 31-08-2023 11:16 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
nst6ldr schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

Ik snap even niet hoe je dit kan combineren met "het is geen verplichting". Een verplichting hoeft niet zwart op wit te staan, daarom noemde ik het eerder ook sociale druk. Dat zijn sociale mechanismes die helemaal niet thuishoren op de werkvloer, is ook bijzonder onprofessioneel.
Het is onprofessioneel en hoort er niet bij? Je hebt zeker nog nooit van goed werkgeverschap gehoord dan. Je moet, in mijn ogen, als werkgever goed voor je personeel zorgen. Daar hoort ook een stukje ontspanning bij.

En leuk dat jij het een verplichting blijft noemen, er is meermaals gezegd dat het geen verplichting is. Je moet het helemaal zelf weten buiten werktijd. Het is jouw keuze om zuur thuis naar de muur te gaan staren, niemand verplicht je om dat te doen. Je plaatst jezelf in een bepaalde positie, dat is geheel je eigen keuze en daar sta je vrij in.

• Drardollan
JEightyFive schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

Haha, goeie. Ik zit liever "zuur" thuis met zoonlief op schoot dan ook op zaterdag en zondag (waar dit voorbeeld over gaat) tegen de koppen van mijn collega's te kijken. Maar ieder zijn ding. Misschien heb je zelf niet zo'n fijne vrouw thuis zitten, kan natuurlijk ook.
Het zou toch wat zijn als je enkel en alleen dat ene weekend met je zoon op schoot kan zitten. Die kans moet je niet laten glippen inderdaad.

Ben ik even blij dat ik het privé én zakelijk goed voor elkaar heb. Maakt het leven zoveel leuker.

[ Voor 19% gewijzigd door Drardollan op 31-08-2023 11:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:36
interessant om te zien hoe mensen verschillend in hun werk staan. Ikzelf zit er vol mega energie in, ik heb de meest awesome baan in de wereld. Echter: collega's zijn werk-connecties, vrienden zijn prive connecties.
Ergo: mijn baan ik ergens tussen de 30 en 50 uur in de week, afhankelijk van druk etc, vrije tijd, en met name het weekend en de nachten zijn toch echt privetijd.
Ik kies mijn vrienden liever zelf, mijn collega's kies ik in het algemeen ook zelf, en voor beide keuzes gelden andere criteria.
Wat mij betreft blijft de balans werk-prive heel precair: ik ga niet snel mee naar buiten het werk gezellig zijn evenementen; als de werkgever die ECHT belangrijk vindt offert deze er maar kantoortijd aan op, ik werk immers ook wel eens 's avonds in privetijd.

En ja: collega's zijn niet mijn vrienden, ik werk er graag mee, tijdens werktijd :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Je moet, in mijn ogen, als werkgever goed voor je personeel zorgen. Daar hoort ook een stukje ontspanning bij.
Dat kan prima met salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden zoals vakantiegeld, eventuele kortingen op vluchten (bijv. reisbureau) of andere optionele zaken waar je in privésfeer beroep op kan doen.
Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

En leuk dat jij het een verplichting blijft noemen, er is meermaals gezegd dat het geen verplichting is.
...maar je bent wel buitenstaander als je niet meedoet:
Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JEightyFive
Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:19:
[...]

Het zou toch wat zijn als je enkel en alleen dat ene weekend met je zoon op schoot kan zitten. Die kans moet je niet laten glippen inderdaad.
Ik sluit af met deze en daarna stop ik met reageren want we gaan het toch niet eens worden:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.someecards.com/someecards/usercards/no-one-ever-said-on-their-deathbed-i-wish-i-had-spent-more-time-at-work-f403b.png

• Crysania
nst6ldr schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:01:

[...]

Leeftijd heeft daar echt niks mee te maken.
nou om met 40 jaar oud een schoolverlater te zijn vind ik wel wat oud. Naïef zijn heeft dat inderdaad minder maar denk toch dat ik niet naïef ben. ergens werken omdat er uitjes/pingpongtafel/xbox zijn is echt de slechtste reden. je bent 99% van je tijd met echt werk bezig, zorg ervoor dat dat leuk is met genoeg uitdaging en leuke mensen om je heen.
[...]

Goed, ik ga 'm anders stellen: waarom kan die bezigheid niet doordeweeks onder werktijd?
ligt beetje aan de strekking van het uitje. Teambuilding, persoonlijke ontwikkeling op een uitje etc vind ik ook iets wat meer onder werktijd hoort. maar een gezellig weekend als beloning of om een jubileum of iets te vieren kan wat mij betreft buiten werktijd en dan krijg je een stukje teambuilding er gratis bij maar is niet het doel.

zoals ik al aangaf zie ik het als een extratje wat optioneel is. dit onder werktijd doen kost de werkgever dubbel geld. dat al het personeel 3 dagen niet werkt is ook niet gratis. dit zorgt voor gederfde inkomsten omdat niemand aan het werk is etc naast de daadwerkelijke kosten van het uitje. in het voorbeeld van de topicstarter is het vrijdag/zaterdag/zondag waar dus waarschijnlijk al een deel uren in de tijd van de werkgever zitten. Het kan dus wel maar is een budget keuze.

• Drardollan
pennywiser schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:13:
[...]

Je blijft maar voorbeelden van buitensluiting en daarmee groepsdruk aandragen.
Ik geef voorbeelden inderdaad wat je kan ervaren.
Buitensluiten is een heel ander verhaal.
Je schept als werkgever ook zelf deze situaties waarin mensen zich soms noodgedwongen "buiten de groep" moeten plaatsen. Moet je dat dan ook wel willen doen vraag ik mij af.
Ja, en als de werkgever geen Max Havelaar koffie koopt dan sluit hij mensen ook uit. De mensen die gek zijn op Max Havelaar koffie. Wanneer doe je het dan als werkgever goed volgens jou?
Iemand die niet mee kan zit dan dus alleen maar zuur thuis, dat is kennelijk hoe jij er tegenaan kijkt.
De mensen die er hier over schrijven komen inderdaad bijzonder zuur over. Dus wellicht dat ik daardoor de aanname doe.

• Drardollan
JEightyFive schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:21:
[...]

Ik sluit af met deze en daarna stop ik met reageren want we gaan het toch niet eens worden:
[Afbeelding]
Mooi plaatje. Kan je dat ook onderbouwen met feiten?

Een bedrijfsuitje is juist geen werk overigens, dat is nu net het leuke ervan.

• Drardollan
nst6ldr schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:21:
[...]

Dat kan prima met salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden zoals vakantiegeld, eventuele kortingen op vluchten (bijv. reisbureau) of andere optionele zaken waar je in privésfeer beroep op kan doen.
Voor de materialistische mensen is dat inderdaad een mooie oplossing.
[...]
...maar je bent wel buitenstaander als je niet meedoet:
[...]
Waarom probeer je mij nu woorden in de mond te leggen? Ik heb nergens gezegd dat je dan een buitenstaander bent. Enkel dat je jezelf bewust buiten de groep plaatst en daardoor een stuk sociale interactie zal missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Drardollan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:25:
[...]

Mooi plaatje. Kan je dat ook onderbouwen met feiten?
Want jij twijfelt nog of dat wel echt zo is :)?
Pagina: 1 2 Laatste