Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• t.h.e.
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-11 13:25
Hopelijk stel ik mijn vraag in het juiste topic en zie ik geen topics over het hoofd.

Dit gaat over een aanstaande verbouwing van de begane grond van ons huis (zie specs onder) waar ik een aantal zaken wat betreft installaties heb bedacht maar er nog niet goed uitkom. Ten eerste moet ik zeggen dat wij mensen zijn die boven altijd ramen open hebben en eigenlijk niet verwarmen op de verdieping en zolder (behalve de badkamer in de winter) Ook beneden hebben wij regelmatig deuren en ramen open, al is het door de kids of om te luchten. Of gewoon lekker in de zomer.
Onze tuin ligt zuid/zuidwest en dit is ook de plek waar onze uitbouw komt. In principe komt op de begane grond nog een extra airconditioning om tijdens hete dagen te koelen. Koelen doen we wel redelijk vaak boven. Ook zou ik om te koelen in de uitbouw koud water door het plafond willen laten lopen.
*edit, natuurlijk willen we om goed te kunnen koelen in de zomer de bgg dicht houden.

Onze ketel is oud, en eigenlijk toe aan vervanging. Maar, eigenlijk heb ik (nog) geen behoefte aan een complete warmtepomp, mede door maatregelen die dan getroffen moeten worden (goede isolatie, balansventilatie, ramen en deuren dicht houden, en niet te vergeten ruimte voor de installaties en een grote boiler etc) Ik ben ook bang dat een warmtepomp toepassen zonder deze maatregelen niet perse efficiënt is.

Maar wat kies ik dan? Ik heb (zonder cijfers te kennen) behoorlijk overschot van de zonnepanelen. Ook kan ik me voorstellen dat we besluiten om de spouwmuren toch opnieuw te laten isoleren zodat eventuele stookkosten alsnog iets lager uitvallen.

Optie 1: monoblock verwarming met warmtepompboiler
voordelen:
- kan ook koelen dus wellicht ook verdieping.
- compacte installatie (kan buiten aan de gevel rechtstreeks op de CV leidingen)
- van het gas af
nadelen:
- kans op bevriezen leidingen buiten
- nog een 'unit' op de muur/dak
- alsnog een voorziening voor WW warmwater nodig (dus warmtepompboiler)
- redelijke investering
- continuïteit warm water?

Optie 2: nieuwe CV met boiler als voorverwarmer (overschot zon)
voordelen:
- lagere investering
- toch redelijk efficient de ketel voorverwarmen (als dat zo werkt?)
- altijd heet water
nadelen
- toch nog afhankelijk van gas
- niet koelen

Optie 3: warmtepomp lucht
voordelen:
- op lange termijn zuinig
- geen gas
- wellicht met boilers veel warm water met overschot.
- koelen
nadelen:
- bovengenoemde bouwkundige zaken
- hoge investering
- continuïteit warm water?
- waar installeren? plek van ketel is beperkt en houten balklaag, op de begane grond is eigenlijk ook niet echt plek.

Optie 4: warmtepomp dieptebron
Ik denk qua investering geen optie voor ons, en ook onbekend of dit nog mag dus deze wil ik vergeten.

Naar mijn idee is Optie 1 een goede optie, of zou ik hierbij alsnog balansventilatie moeten toepassen?

Balansventilatie lijkt me in ons geval lastig mogelijk (ivm bovenverdieping klaar, en ramen boven altijd open) of kan balansventilatie ook enkel de begane grond doen en heeft het dan wel nut. Ook neemt een WTW (of 2 als ik boven ook doe) veel ruimte in waar geen rekening mee gehouden is.

Of sla ik de plank mis en is in dit geval waarschijnlijk optie 3 voordeliger dan optie 1

Ik ben erg benieuwd wat de meningen zijn van mede tweakers, ik ben geen expert en dat verwacht ik ook niet van jullie. Moeilijke berekeningen hoeft niet, oprechte meningen en ervaringen vind ik veel interessanter.

Hardware:
3 kinderen 1 vrouw
1972 standaard vrijstaande woning met spouwmuur isolatie tijdens de bouw al aangebracht (for what its worth) 545m3 inhoud (na aanbouw)
2018 bovenverdieping gerenoveerd met overal vloerverwarming (die nooit aan staat) en 14cm PIR dak isolatie
Nu nog CV ketel 2008 en enkel mechanische ventilatie in badkamer en apart toilet boven.
42 zonnepanelen 2018 + 2022
1 airco overloop
1 airco zolder
Loxone installatie waarin alles geregeld wordt.
Aanbouw nog te realiseren. Er komt volledig vloerverwarming gehele bgg.

Alle reacties

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn mening:
Optie 2 (gas...) en 4 (duur) zou ik niet doen. Keuze is dus een warmtepomp l/w. Ben je handig of ken je handige mensen? Dan monoblock icm wpboiler zelf installeren.
Anders blijft over offertes opvragen en dan kom je vaak op een split unit is mijn ervaring, alles compleet (wp + boiler+ installatie) zou je dan uit moeten kunnen komen op zo'n 13-15k waar dan nog 3-4k subsidie vanaf gaat.

Dan de capaciteit. Hoeveel gas verbruik je ? En is er beneden ook vvw als hoofdverwarming?

Tot slot lees rustig de diverse topics door, dat kost wat tijd maar dan weet je precies wat je nodig hebt.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 29-08-2023 04:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:07
Wij hebben onze kleine tussenwoning uit "57 " verduurzaamd".

Ik herken de behoefte aan open deuren, ramen, natuurlijke ventilatie (hier ook via raamroosters) en weinig tot niet verwarmen boven.

We hebben hier gekozen voor airco (hier mhi multisplit) omdat dat in onze kleine woning en voor onze verwarmingsbehoefte goed werkt. Na verschillende isolatie werkzaamheden en met verwarmen anders dan de cv-radiatoren onder de ramen, merkten wij dat we bij forse kou, of last hadden van tocht door de ventilatie, of wanneer we dat dicht deden, de co2 snel opliep (goede co2-meter, 1 die co2 meet).

Wij wilden geen balans ventilatie. Dat past niet bij onze behoefte aan "natuurlijke" en gratis ventilatie en het was ook lastig in te passen in onze bestaande woning. Daarnaast zou het maken dat we verwarming nodig hebben in onze douche waar dat nu niet het geval is.

Wij hebben gekozen voor goede decentrale co2-gestuurde ventilatie (wij hebben climarad sensa) waar nodig. Dat bleek in ons geval alleen in de woonkamer te zijn. Het werkt bijzonder goed en heeft hier als toegevoegde bonus de optie van zomerkoeling. Dat is een opdracht die in zomernachten de binnen- en buitentemperatuur checkt 8 uur lang, en wanneer het buiten voldoende koeler is dan binnen wordt actief koele lucht naar binnen geblazen.

Deze ventilatie was duur in aanschaf, maar zeker in combinatie met veel natuurlijk ventileren is het goedkoop qua verbruik omdat het alleen gaat werken wanneer nodig en dat is niet zo vaak.

Voor een grote woning zou ik denk ik airco beneden en boven combineren met een lucht/water warmtepomp voor radiator/vloerverwarming beneden.

De airco zal vaak voldoende zijn en kan de ruimte snel verwarmen wanneer nodig. Wanneer het echt koud wordt zal de lucht/water warmtepomp de ruimtes beneden comfortabel en stabiel warm houden.

Voordeel van de dubbele aanpak is dat het ook in delen kan worden uitgevoerd. De lucht/water warmtepomp kan later de functie van de cv overnemen. Deze kan misschien ook wat kleiner qua vermogen omdat je ook nog de airco's hebt voor wanneer het erg koud is.

In een grote woonkamer zou ik altijd voor 2 kleinere binnenunits gaan voor airco, liever niet 1 grote. Dat ivm comfort. 2 units krijgen de ruimte gelijkmatiger warm met minder herrie. Wanneer de warmte over grote afstand verplaatst moet worden kan dat alleen door heel hard te blazen (hoge fanstand), wat veel herrie geeft.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Optie 1 zou ook nog kunnen met een los buffervat zodat er geen aparte boiler nodig is.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:23
Maar, eigenlijk heb ik (nog) geen behoefte aan een complete warmtepomp, mede door maatregelen die dan getroffen moeten worden (goede isolatie, balansventilatie, ramen en deuren dicht houden, en niet te vergeten ruimte voor de installaties en een grote boiler etc) Ik ben ook bang dat een warmtepomp toepassen zonder deze maatregelen niet perse efficiënt is.
Deze zou ik toch nog eens herzien als ik jou was.
Isolatie is ook belangrijk als je met gas stookt, immers je verbruikt minder gas en je huis is comfortabeler. Balansventilatie is helemaal niet per se nodig, met en zonder balansventilatie of warmtepomp moet je lekker ramen en deuren open of dichtdoen als het jou uitkomt. dat kan gewoon.
Dat stukje technische ruimte gaat er toch een keer moeten komen, uitstellen helpt niet. je kan gaan voor doorstroomverwarming, dan voorkom je dat maar dat heeft weer andere nadelen.
Of die warmtepomp jouw huis warm krijt, of zoals je zelf zegt efficient is, kun je zelf al testen met je CV ketel. Laat die maar eens een winter op 45 of 50 graden stoken, krijg je het warm redt de warmtepomp het ook. Lukt dat niet kom je weer bij extra isolatie of zorgen voor extra warmteafgifte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35
Verdiep je ook even in (de aanstaande afschaffing van) de salderingsregeling. Kort samengevat: het (boekhoudkundige) "overschot op de panelen" bestaat over een paar jaar niet meer. Reken je dus niet rijk!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

t.h.e. schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:45:
Onze ketel is oud, en eigenlijk toe aan vervanging. Maar, eigenlijk heb ik (nog) geen behoefte aan een complete warmtepomp, mede door maatregelen die dan getroffen moeten worden (goede isolatie, balansventilatie, ramen en deuren dicht houden, en niet te vergeten ruimte voor de installaties en een grote boiler etc) Ik ben ook bang dat een warmtepomp toepassen zonder deze maatregelen niet perse efficiënt is.
Ik denk dat die angst niet perse nodig is.
Hier een oud huis (1913) met alleen goede dakisolatie. We zijn wel meteen voor WP gegaan, met oog op toekomstige verbouwingen en verbeteringen qua isolatie. Maar ook nu met ronduit slechte isolatie voor BG doet ie het prima en efficienter/goedkoper dan op gas. Van ~800 kuub gas naar ~2000kwh stroom voor verwarming en dat met ouderwetse radiatoren. 37% goedkoper zonder PV, met PV scheelt het nog veel meer.

Bedenk dat een warmte-kwh met WP goedkoper is dan een warmte-kwh met een gasketel. Dus dat hele 'voor een warmtepomp moet mijn huis ultra goed geisoleerd zijn' klopt niet. Met een WP verdien je de isolatie juist langzamer terug want warmte is goedkoper :P Als je de hut maar warm krijgt.

Idem voor balans-ventilatie: ja het helpt op zuiniger om te gaan met energie maar het kan prima zonder en ook deze maatregel geldt voor een gas oplossing net zo goed.
No Hands schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:30:
[...]

Isolatie is ook belangrijk als je met gas stookt, immers je verbruikt minder gas en je huis is comfortabeler.
Yes, eigenlijk is het nog sterker: juist bij gas de isolatie belangrijker want die warmte is duurder...

Over de verschillende opties: Wij hebben hier een split met losse WP boiler. Dat laatste had ook een boilervat kunnen zijn. Monoblock vond ik te groot voor op mij dak maar als dat bij jullie kan, zeker een aanrader. Ik zelf hou niet van warmte lucht verwarming uit airco's dus die viel hier af uit comfort redenenen.

[ Voor 41% gewijzigd door Wuursj op 29-08-2023 12:23 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Efficiëntie van het verwarming systeem staat volledig los van de warmtevraag van de woning.

Wordt inderdaad continue verkeerd of gewoon misleidend over gesproken

Efficiëntie bereik je met zeer lage watertemperatuur. Vloerverwarming is het ultieme lage temperatuur systeem. Dus gewoon goed aanleggen. Warmtepomp heeft baat bij gesloten (niet mengende) verdelers. Zo voorkom je dat de WP extra warm water moet maken. Verder heb je zeer hoge debietten bij een WP. Dus leidingen moeten erg dik zijn. Rustig 28mm staal of 32mm meerlagenbuis naar verdeler.

Verbruik, of eigenlijk warmtevraag verminderen doe je met isolatie.

In deze woning is het enige vraagstuk hoe zwaar moet de L/W warmtepomp zijn en laat je de WP het SWW maken (relatief vrije keuze over volume SWW opslag vat) of WPB (eenvoudiger installatie)

Alle andere opties zijn wat mij betreft raar

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 19:33
Nou ja, een boilervat en een driewegklep maken een systeem niet echt ingewikkelder dan een WPB wat mij betreft; daar moet je namelijk weer luchtkanalen voor kwijt (dat wil je namelijk niet met je net opgewarmde binnenlucht doen in de winter).

Monoblocks lijken wat dat betreft wel de meest voor de hand liggende optie anno nu, zeker een mooi R290 (propaan) model dat ook je tapwater met een behoorlijke efficiëntie kan maken. En voor bestaande (niet overdreven zuinige) bouw zijn ze ook met zeer behoorlijke vermogens leverbaar (12KW bij -10 voor de zwaarste Vaillant bijvoorbeeld). Da’s echt veel; als je het daarmee al niet redt moet er simpelweg geïsoleerd worden.
Pagina: 1