Feature: Owner lock om speculatie(en escalatie) te voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter

Owner lock / Eigenaar slotje

Het is eigenlijk een half-slotje.
Use case: Ik zie op GoT regelmatig topics verschijnen van (nieuwe) users, die hebben een vraag of een rare situatie, dat levert allerlei vragen van andere users op, maar vervolgens laat TS lang op zich wachten. Als fictief voorbeeld: 4 dagen later gaat TS even in zijn topic kijken en moet hij 15 pagina's aan speculatie doorspitten. Regelmatig moeten mods ingrijpen in dergelijke situaties, aanwijzingen geven, posts verwijderen, boze mensen managen en het topic op slot gooien met de melding aan TS: stuur maar een PB als hij weer open moet.
Het maakt die topics bijzonder onaantrekkelijk en jaagt nieuwe users zonder pardon weer weg.
Dit kan volgens mij met deze feature en één simpele handeling van een mod wordt opgelost.

Aangezien dit duidelijk vaker voorkomt én omdat ik denk dat de irritatie hierover bij velen (bij mij in ieder geval wel) hoog is, lijkt een owner lock feature mij een super mooie toevoeging om dit probleem te kunnen oplossen.
Hoe werkt de Owner lock
Een owner lock wordt ingezet door een mod (aan de hand van post reports, bijvoorbeeld), bij een topic waar de GoT speculatie club potentieel pagina's aan posts gaat genereren terwijl er wordt gewacht op een antwoord van de TS.
Als de owner lock op een topic staat, wordt dat duidelijk weergeven. Het moet voor bezoekers ook duidelijk te zien zijn wat dit type lock betekend. Niemand kan erin posten behalve de mods en de TS!. Zodra de TS erin post, gaat automatisch de Owner lock eraf. Zo heeft een mod daar geen extra werk aan.
Als de owner lock erop staat kunnen er nog wel duimpjes worden gegeven.

Dus lang verhaal kort: als een topic dreigt te verzanden in speculatie, zet een mod er een Owner lock op. Zodra de TS een post plaatst gaat de Owner lock er automagisch meteen weer vanaf.

Het meest recente voorbeeld waar een Owner lock zou kunnen uitblinken in zijn aanwezigheid:
Señor Sjon in "Buurman maakt problemen om onze plant"

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 24-08-2023 01:31 ]

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Gerelateerd feature request: Topic volgen TS

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hier een ander voorbeeld:
Weigering bedrijfsuitje

TS start een topic: "mag een specifieke werknemer uitgesloten worden van personeelsfeest"

En alle Tweakers gaan vol aan het speculeren, het hele topic wordt ondergesneeuwd, waar TS de vraag wat duidelijker zou moeten maken, zal die eerder overladen worden door alle reacties.

Persoonlijk denk ik echter dat zo'n topic gesloten/verwijderd kan worden met de opmerking: "maak maar een nieuw topic aan welke wel duidelijk omschreven is."

Maar dat is minder subtiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 08:48
Ik vind het een goed idee, getuigd van een goed forum dat de reacties sneller komen dan de TS na zijn OP 😁

En denk soms ook wel eens: het is maar internet hè, of het is maar waar je je druk om wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

Wat is er mis met een echt slotje...? Liefst een beetje op tijd, voordat een topic echt uit de hand loopt. Desnoods kan zo'n topic dan weer open als de TS in overleg met de moderator van dienst alsnog een constructieve bijdrage levert.

(En stiekem zijn het soms gewoon de leukste topics, tot ze op slot gaan, soort guilty pleasure... :7 )

[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 29-08-2023 23:06 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Nog een voorbeeld (met daarin ook nog eens een flinke offtopic subdiscussie) waar ook al een modje schrijft dat het even wachten is op de TS, die al even niet van zich heeft laten horen. Maar inmiddels is voorspelbaar dat het speculatie gedrag door zo'n mod post in ieder geval niet ophoudt. Zo'n feature als deze (zei de gek) lost dat meteen op.

Parkeren op overpad

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Even een ander geluid: Het legt wel een extra verantwoordelijkheid op het inzicht van de moderators. Die zullen dus moeten inschatten of een TS genoeg info bevat om relevante reacties te krijgen of dat het alleen maar speculatie oplevert. Er zijn genoeg topics waar veel users al snel om meer informatie schreeuwen, terwijl sec gezien de TS genoeg info bevat om feitelijk advies te geven. Maar users op een forum zijn vaak nieuwsgierig en willen meer juice ;) , en als het aan feitelijke kennis ontbreekt om gericht te helpen, dan komen er vaak andere "tips" of adviezen (die dan idd soms weer meer info vereisen, maar niet daadwerkelijk gevraagd worden door TS).

Dus: Ondanks dat er inderdaad voorbeelden te over zijn dat meer info nodig is, zijn er ook meer dan genoeg voorbeelden te geven waar die info wel massaal gevraagd wordt maar niet daadwerkelijk nodig is om het probleem / vraagstuk van de TS op te lossen. Deze feature legt een (te?) grote verantwoordelijkheid bij een moderator, omdat het te vroeg inzetten van zo'n "owner lock" er voor kan zorgen dat het juiste antwoord niet meer gegeven kan worden.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben ook geen fan, het komt vaak genoeg voor dat iemand met echte inhoudelijke expertise of ervaringen net zoals TS wat later zo'n topic (terug)leest en dan met zeer waardevolle informatie komt. Waarom zou zo iemand dan niet meer morgen reageren terwijl er (bij wijze van spreke) vijftig nietsnutten op elkaar aan het etteren zijn. Dan kan een ingreep van een mod ook prima treffend zijn om een onzin discussie plat te slaan én als er iemand toch met echt inhoudelijk nieuwe (en goede) punten langskomt kan deze die nog steeds in het topic deponeren.

We zijn geen helpdesk, het is geen ticketsysteem O-)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:04

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Fiber schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:00:
Wat is er mis met een echt slotje...? Liefst een beetje op tijd, voordat een topic echt uit de hand loopt. Desnoods kan zo'n topic dan weer open als de TS in overleg met de moderator van dienst alsnog een constructieve bijdrage levert.
Da's dus wel een beetje het punt. We hebben de tooling feitelijk al, alleen is de unlock een handmatige stap. En toch wordt het vrij weinig gebruikt. Ik denk daarom dat een dergelijke feature ook niet veel gebruikt zal gaan worden. Ik vind het wel een mooi idee, maar ik heb mijn twijfels over de effectiviteit.

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 18-09-2023 23:47 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Fiber schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:00:
Dat verhoogt de drempel voor vooral nieuwe users natuurlijk wel. Ik zou op een voor mij onbekend platform niet snel een DM gaan sturen naar een moderator om weer in mijn eigen topic te kunnen posten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1