Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Wij zijn van plan om ons huis op meerdere punten te verbeteren en daarbij komen een aantal factoren bij elkaar. Ik toets graag of ik iets over het hoofd zie, ergens een fout maak of optimaler kan inrichten.

Huidige situatie:
  • SolarEdge HD Wave 5000 1-fase met 5740 Wp panelen (21 stuks. Terugverdiend, maar opwek niet meer toereikend door EV)
  • 1x40A hoofdaansluiting
  • Zappi V2.1 laadpaal geschikt voor 3-fasen, maar nu op 1x32A aangesloten
  • Gasaansluiting: verwarming/warm water & koken. Mag zo blijven.
  • WTW unit (versleten, maar nu niet enorm belangrijk)
  • Zonneboiler 300 liter met 2 panelen op dak, kan zo blijven
  • Dynamische tarieven
Nieuwe situatie moet voldoen aan:
  • Meer vermogen ivm:
  • - Toevoeging airco’s/WP’s
  • - Nu 1 EV, toekomst 2 EV’s
  • Door EV is PV opbrengst niet meer dekkend
  • Rekening houden met (toekomstige) thuisaccu
  • 3-fasen ipv 1-fase kunnen laden van de EV(‘s)
Hoe willen wij dit bereiken:
  • Meterkast verzwaring van 1x40A naar 3x25A
  • Upgrade SolarEdge 5000HD 1-fase naar SolarEdge StorEdge SE8k 3-fasen met voorbereiding accu. Dit laat ik door de installateur invoeren in de SolarEdge omgeving om nog door te rekenen
  • Plaatsing SolarEdge monitoringsmodule in meterkast
  • 6 extra panelen op garagedak. Alle drie de ZO/ZW/NW daken en het garagedak liggen dan vol met 27 standaard panelen (inmiddels wel >6 jaar oud) en 4 kleine oude 150 Wp panelen als dak van een dakkapel. Alleen op NO dak nog ruimte voor +-10 panelen, maar dat vind ik (nog) niet interessant genoeg
  • Optioneel: Minimaal 3 SolarEdge Home Batterij 4.6kWh Low Voltage batterijmodules. Is later uit te breiden tot +-23 kWh.
  • Verwarmen & koelen (lucht/lucht) & slim aansturen van:
  • - 1 binnenunit in de woonkamer met 1 buitenunit - Mitsubishi Wand single-split SRK60ZSX-W6,0 KW
  • - 3 binnenunits in de 3 slaapkamers met 1 buitenunit - 3x Mitsubishi Wandunit SRK20ZS-W 2,0 kW
  • - 1 binnenunit op zolder met 1 buitenunit - Mitsubishi Wand single-split SRK35ZS-W 3,5 kW
  • Gas blijven gebruiken voor warm water. Ja, hier valt een lucht/water WP optie tbv vloerverwarming icm buffervat als optie te noemen, maar wij hebben alleen beneden vloerverwarming waarbij helaas door de vorige bewoners is gekozen voor bijverwarming en we dus ook de hele vloer zouden moeten openbreken om meer leidingen te leggen. Daarom lucht/lucht, we willen het niet té groot maken. Doel is niet om volledig van het gas af te gaan.
  • Slimme aansturing van dit geheel door een combinatie van dynamische tarieven, Zappi/MyEnergi koppeling met Zonneplan, sturen accu en airco’s op basis van dynamische tarieven.
Ik spreek nog een aantal partijen ivm de juiste selectie voor binnen-/buitenunits voor het koelen & verwarmen, maar ben wel zoekende naar welke merken en types zich het beste via bijv. HomeAssistant laten aansturen. Heb modules/opties voor bijv. Daikin, Mitsubishi, etc. langs zien komen, maar welke types kan je echt goed via Wifi en HomeAssistant aansturen?

Wat betreft de thuisaccu: Ja, ik weet dat dat in veel gevallen nog niet de moeite waard is. Maar ik ben een Tweaker ;) En ik heb opties voor bijv. een Tesla Powerwall 2, BYD, Sessy, etc. allemaal onderzocht. Maar omdat mijn zonnepanelen al op SolarEdge gebaseerd zijn, voorkom ik DC/AC verliezen door direct een accu aan de SolarEdge omvormer aan te sluiten. Daarnaast heb je met een aantal andere oplossingen zoals bijv. Sessy een accu per fase nodig, met een enkele (meerdere modules) accu op het SolarEdge systeem kan de accu alle 3 de fases voeden en eindig je niet met bijv. 1 volle, 1 halflege en 1 lege Sessy accu, maar met een accu die alle 3 de fases tegelijkertijd kan voeden. Later kan ik altijd nog een slimme AC accu toevoegen als de 5x 4.6 kWh modules niet toereikend zijn met slimme software om bijv. peakshaving, 0 op de meter of verdienen aan tariefverschillen mogelijk te maken voor zover ik dat zelf niet voor elkaar krijg met de StorEdge accu’s ivm SolarEdge app of HomeAssistant.

Wat betreft de MySolarEdge app: Ik heb deze in gebruik en heb wat video's bekeken rondom de rapportage, prioriteitstelling mbt bijv. laadpaal vs accu, etc, maar ik heb nog weinig kunnen vinden mbt koppeling aan dynamische tarieven. Heeft iemand hier al meer ervaring mee? Werkt dit goed? Of kan ik beter een klein deel met een SolarEdge accu oplossen en dit later aanvullen met een andere AC accu met betere software?

Ik ben benieuwd of ik zaken over het hoofd zie, beter kunnen, etc. Ik ben nadrukkelijk niet op zoek naar suggesties als muren extra isoleren, een ander merk PV-omvormer, de vloer opentrekken om met lucht/water ipv lucht/lucht aan de gang te kunnen, een andere indeling van de binnenunits per kamer, etc. Dus graag binnen deze kaders blijven, tenzij ik echt een denkfout maak :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SolarEdge 3-fase heeft hoge eisen aan de paneel verdeling. Ik zie 3 windrichtingen... Mijn triggers gaan af :-)
Schrijf even uit hoeveel van welke panelen hoe liggen?

(Installateurs snappen bar weinig van dit feit!!!)

PS: verdiep je echt even in alleen gas voor SWW... Dat is erg duur douchen.
Ik zou denken aan een relatief lichte L/W WP waarmee je de vloer bijverwarmd, en met een beetje mazzel kan hij de zonneboiler verwarmen als de zon te weinig doet.
Die vloer wordt anders een stuk minder comfortabel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:58:
SolarEdge 3-fase heeft hoge eisen aan de paneel verdeling. Ik zie 3 windrichtingen... Mijn triggers gaan af :-)
Schrijf even uit hoeveel van welke panelen hoe liggen?

(Installateurs snappen bar weinig van dit feit!!!)
ZO: 7x280 Wp (Dak)
ZW: 6x270 Wp (Garage)
NW: 8x280 Wp (Dak)
Nieuw: O: 6x??? Wp (Garage)

In 6 jaar tijd 29 MWh opgewekt en dus terugverdiend.
Dat geloof ik graag, aan de andere kant zijn de energiekosten maar een enorm laag percentage van onze jaarlijkse uitgaven en kan ik mij daar geen seconde druk om maken.
Ik zou denken aan een relatief lichte L/W WP waarmee je de vloer bijverwarmd, en met een beetje mazzel kan hij de zonneboiler verwarmen als de zon te weinig doet.
Dat kan wel zijn, maar als ik ook heet water/douche/etc. wil gebruiken, dan vraagt dit meer van het totale systeem. Wij zijn voornemens om te verhuizen en hier niet nog decennia te blijven wonen. Echter komen er in de buurt geen/weinig nieuwe woningen vrij, we willen dus zo'n >5 jaar overbruggen, maar niet alles opentrekken.

Voorbeeld, pin mij nergens op vast: CV ketel met 4 radiatoren in woonkamer, 1 in iedere slaapkamer: Op bijv. 16-18 graden instellen en met L/L aanvullen tot 20-21 graden per ruimte waar nodig. In de zomer koelen tot acceptabel niveau.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 20-08-2023 22:14 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Taro schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:09:
[...]

Dit is ongeschikt voor een SE8K. Uitleg Het grote SolarEdge topic (Case study Tuinhuisje - 3 fase SolarEdge draait op 750V string spanning, Je huidige SE5000H op 380-400V afhankelijk van firmware)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:13:
[...]

Dit is ongeschikt voor een SE8K. Uitleg Het grote SolarEdge topic (Case study Tuinhuisje - 3 fase SolarEdge draait op 750V string spanning, Je huidige SE5000H op 380-400V afhankelijk van firmware)
Daarom ga ik ook nog een installateur het geheel laten doorrekenen. Maar in het kort: Waar loopt dit op vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik heb het in het topic zo kort mogelijk gehouden.

Wil je echt tl;dr: Productiebeperking op je best beschenen panelen op dat moment. Dat kan oplopen to zwaar. In jouw geval in elk geval niet nihil.

Er zijn medewerkers bij SE support die dit niet snappen. Ik vertrouw er erg weinig installateurs over.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 20-08-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:05
Test deze winter met 50 graden water in je verwarming, lukt dat dan kan je met je huidige radiatoren en vvw over naar WP

En ik graag me af of 3fase nodig is in de meterkast.

Maar wellicht kan je je gasverbruik vermelden, dat helpt om eea te beoordelen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Ronald Ik geloof je direct, aan de andere kant: Ik heb in mei 2017 5760 Wp aan panelen laten plaatsen, mei 2017 was direct ook de maand met de hoogste opwek op 1 dag. 3 maanden geleden de panelen op de daken schoon laten maken (die op het garagedak reinig ik 2x per jaar zelf met osmosewater) en weer een record opwek van >800 kWh in 1 maand gezien.

De huidige pieken komen nauwelijks meer boven de 4.000 Watt in een uur. Ik ben voornemens om 6 extra panelen op O/ZO te laten plaatsen, laten we voor het gemak zeggen: 425 Wp * 6 = 2.550 Wp extra. 5760+2550 = 8310 Wp op 3-4 windrichtingen, 8k ga ik nooit halen, 7k ook niet, 6k wel. Maar goed, stel ik plaats een SolarEdge StorEdge 8k, gaat dit dan minder dan de huidige 5760 Wp opleveren?

Klinkt misschien wat decadent, maar wij maken ons hier niet druk om kleine verschillen. Het gaat erom dat we er sowieso op vooruit gaan of niet. Als het complete systeem minder gaat performen dan moeten we dat niet doen. Als het er op vooruit gaat, maar in details misschien beter kan, dan is dat prima en kijk ik graag naar de mogelijkheden tot verbetering. Is de investering 100% nutteloos, dan uiteraard niet. Dus is het een slechte stap of een sub optimale stap? En hoe zou die beter kunnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Taro Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik blijf niet waarschuwen.

Je hebt 3 opties.
- Geloof me op mijn mooie blauwe ogen.
- Lees het topic wat gemaakt is door mij en @teacher bijna puur op basis van de waslijst aan probleemgevallen op dit forum en begrijp het zelf
- Ga in de wachtrij om toegevoegd te worden aan de lijst met showcases van medetweakers die hun installateur vertrouwd hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:19
@BarryH Niet doen de 50 graden test met een gas ketel want daarmee kom je bedrogen uit, de meeste hebben een overstoot van minstens 5c en dan zit je al op minstens 55c te verwarmen in praktijk, niet hoger dan 35-40 graden instellen om te testen, anders zien we mensen terug met "help warmtepomp hoog verbruik" "woning wordt niet voldoende warm".

@Taro Huis verwarmen met L/L WP,s kijk ook even naar vloermodellen gezien die een stuk beter comfort geven dan de wandmodellen tijdens verwarmen, wandairco,s geven een kouder vloer in tegenstelling tot radiatoren of vloerverwarming.

[ Voor 56% gewijzigd door mr_evil08 op 20-08-2023 22:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
BarryH schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:25:
Test deze winter met 50 graden water in je verwarming, lukt dat dan kan je met je huidige radiatoren en vvw over naar WP
Dat gaan wij mogelijk proberen, maar mijn vrouw zou het super fijn vinden om afscheid te kunnen nemen van de 4 radiatoren in de woonkamer. Daarom is L/L welkom, dan kunnen we zonder de vloer open te breken die units weghalen.

Op de 1e en 2e verdieping hebben wij echter geen vloerverwarming, op de 1e verdieping zijn er 3 radiatoren, op de badkamer hebben we 1:1 elektrische verwarming. Op zolder helemaal geen verwarming/koeling. Daarom is L/L het makkelijkst, ook omdat mijn werkplek zich op zolder bevindt waar geen enkele radiator aanwezig is. In de winter is het erg koud, in de zomer erg warm. L/L is daarvoor een makkelijke oplossing.
En ik graag me af of 3fase nodig is in de meterkast.
Ik laad de auto nu met max 7 kW en zonder loadbalancer. Voorheen had ik een 1-fase 7 kW lader met loadbalancer, maar die laadpaal ging kapot en de huidige nieuwe 3-fasen laadpaal kan met de aanwezige CT-klemmen niet optimaal functioneren. Dit werkt pas weer optimaal met 3-fasen met CT-klemmen.

Daarnaast voegen we 3 buitenunits en 5 binnenunits WP/Airco toe, met de wasmachine, droger, vaatwasser, warmtepomp & zandfilterpomp voor het zwembad, het laden van de auto, etc. lopen we wel tegen de +-9.2 kW max aan van 1x40A. Daarom 3x25A.
Maar wellicht kan je je gasverbruik vermelden, dat helpt om eea te beoordelen
925 m3/jaar, wat mij betreft vrij beperkt, we letten erg op ons verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Taro zorg ervoor dat bij je nieuwe solaredge opstelling elke richting apart het lijnvoltage kan halen (400v voor een1 fase omvormer, 750v voor een driefasen). Kleine groepjes panelen zijn funest op een driefasenomvormer; dat trekt je hele opbrengst onderuit. Trust us on this one.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
mr_evil08 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:37:
@Taro Huis verwarmen met L/L WP,s kijk ook even naar vloermodellen gezien die een stuk beter comfort geven dan de wandmodellen tijdens verwarmen.
Dat is meegenomen en voorgelegd aan een installateur, maar ivm de indeling van ons huis wat minder optimaal. Wij hebben een relatief groot garagedak (>65m2) en kunnen daar meerdere units op kwijt. Als we op een lager niveau units gaan aansluiten, dan moeten deze via de voorkant van het huis, of enkele meters laag via de oprit, of enkele meters onder een overkapping aan de achterkant van het huis verlopen. Het makkelijkst is het plaatsen van 3 units op het garagedak en het aansluiten ervan via:

- Woonkamer: 1 meter naar links
- 1 Hoofdslaapkamer: 1 meter naar links
- Zolder: 2 meter naar boven
- 1 Slaapkamer: 1 meter naar rechts boven de bijkeuken, betreft ook het garagedak
- 1 Slaapkamer: Doorlussen via de grootste slaapkamer of via de zolder.

Die optie is dus overwogen, maar brengt ook weer een aantal nadelen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
teacher schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:44:
@Taro zorg ervoor dat bij je nieuwe solaredge opstelling elke richting apart het lijnvoltage kan halen (400v voor een1 fase omvormer, 750v voor een driefasen). Kleine groepjes panelen zijn funest op een driefasenomvormer; dat trekt je hele opbrengst onderuit. Trust us on this one.
Dat geloof ik direct. Daarom toets ik het hier ook én laat ik dit ook nog door een installateur in de SolarEdge omgeving inrichten. Pas als de situatie daar doorheen komt laat ik het uitvoeren. De huidige situatie met SolarEdge 5k HD werkt echter prima en is al >6 jaar in gebruik en ruimschoots terugverdiend.

Wat zou het advies dan zijn om nog 6 panelen op ZO toe te voegen als er al 7 op ZO, 6 op ZW en 8 op NW liggen? Ze liggen dan echter wel op een plat garagedak richting O/ZO ipv op het huidige dak van het huis op ZO.

Ik heb ook overwogen een overkapping in de achtertuin te plaatsen ivm een buitenkeuken. Daar zouden dan zo'n 9-10 panelen op geplaatst kunnen worden. Dan zijn de 6 panelen op het garagedak niet nodig.

Wat betreft de financiën maakt het ons allemaal niet zoveel uit, als de oplossing maar goed is. We hebben een grote achtertuin en voldoende mogelijkheden. Echter is het garagedak al voorzien van meerdere kabels richting de omvormer én natuurlijk wat makkelijker te bereiken dan een overkapping die we via een nieuwe kabel door de grond moeten gaan aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Het advies is zorgen dat elke richting apart het lijnvoltage haalt. Dan gaat een solaredge knetterhard.
In je huidige setup is alleen het groepje van 6 problematisch, hoe groot het probleem is ligt aan de hoek.

Lees jezelf even snel in in solaredge: Er is een enorm goed geschreven topic: Het grote SolarEdge topic :+
Want ook installateurs zouden hier doodleuk een driefasen omvormer ophangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Taro schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:32:
• Verwarmen & koelen (lucht/lucht) & slim aansturen van:
• - 1 binnenunit in de woonkamer met 1 buitenunit - Mitsubishi Wand single-split SRK60ZSX-W6,0 KW
• - 3 binnenunits in de 3 slaapkamers met 1 buitenunit - 3x Mitsubishi Wandunit SRK20ZS-W 2,0 kW
• - 1 binnenunit op zolder met 1 buitenunit - Mitsubishi Wand single-split SRK35ZS-W 3,5 kW
• Slimme aansturing van dit geheel door een combinatie van dynamische tarieven, Zappi/MyEnergi koppeling met Zonneplan, sturen accu en airco’s op basis van dynamische tarieven.
[/list]

Ik spreek nog een aantal partijen ivm de juiste selectie voor binnen-/buitenunits voor het koelen & verwarmen, maar ben wel zoekende naar welke merken en types zich het beste via bijv. HomeAssistant laten aansturen. Heb modules/opties voor bijv. Daikin, Mitsubishi, etc. langs zien komen, maar welke types kan je echt goed via Wifi en HomeAssistant aansturen?
paar dingen gaan hier voudt.

ab-so-luut niks doen met home assitants of andere geile hippe zooi om je huis warm te regelen/stoken. het moet gewoon altijd werken zonder een magisch doosje en/of internet. het is leuk om over de bestaande bediening wat te pielen maar zorg dat het ook 100% werkt zonder die meuk eraan en zonder een aparte berg handelingen te moeten doen.
met zoveel binnenunits zou ik veel eerder kijken naar een warmtepomp en faincoils. dat is onder de streep een klap goedkoper en verwarmt en koelt ook (wel de leidingen isoleren) en kan je de vloerverwarming erbij pakken. bonus is dat daar ook veel meer opties zijn qua home assitant dingen met bijvoorbeeld heisamon. warmtepomp kost je ~1000 euro na subsidie en fancoils koop je voor relatief weinig in de zuidelijke landen....

dan het meest voor de hand liggende: de woonkamer unit is VEEL te groot. je gaat hiermee flink te fout in. 6kW uit 1 grote puist aan de muur gaat niet werken. je moet echt meerdere units ophangen daar. vloermodellen kan een uitkomst zijn als je toch bezig bent, radiatoren van de muur roppen en vloermodel ervoor in de plaats en klaar. 2 units van 3kW is dan ook ineens een stuk effectiever.

weg met die zonneboiler en smijt zonnepanelen ervoor in de plaats en de tank vervangen voor een warmtepompboiler. stukken effectiever en levert je meer nuttige energie op dan een tank gloeiend heet water in de zomer en een koude in ze winter....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flippy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:03:
[...]
ab-so-luut niks doen met home assitants of andere geile hippe zooi om je huis warm te regelen/stoken. het moet gewoon altijd werken zonder een magisch doosje en/of internet. het is leuk om over de bestaande bediening wat te pielen maar zorg dat het ook 100% werkt zonder die meuk eraan en zonder een aparte berg handelingen te moeten doen.
Eens, maar ik was ook niet van plan alleen op bijv. HomeAssistant te vertrouwen. Wel wil ik de mogelijkheid hebben om een en ander te scripten als aanvulling.
met zoveel binnenunits zou ik veel eerder kijken naar een warmtepomp en faincoils. dat is onder de streep een klap goedkoper en verwarmt en koelt ook (wel de leidingen isoleren) en kan je de vloerverwarming erbij pakken. bonus is dat daar ook veel meer opties zijn qua home assitant dingen met bijvoorbeeld heisamon. warmtepomp kost je ~1000 euro na subsidie en fancoils koop je voor relatief weinig in de zuidelijke landen....
Wat ik persoonlijk erg lastig vind is dat de standaard installateurs weinig weten van dergelijke oplossingen. Je moet dus je mannetjes weten te vinden, daarnaast heb ik als ik het goed begrijp een L/W WP nodig, waardoor ik dus ook weer met de CV-ketel, warmwater etc. aan de slag moet. Dan kan ik direct beter helemaal van het gas en moet er ook een andere kookplaat komen, etc. Het project wordt dan wel erg groot voor dit huis waar ik niet nog decennia ga wonen.
dan het meest voor de hand liggende: de woonkamer unit is VEEL te groot. je gaat hiermee flink te fout in. 6kW uit 1 grote puist aan de muur gaat niet werken. je moet echt meerdere units ophangen daar. vloermodellen kan een uitkomst zijn als je toch bezig bent, radiatoren van de muur roppen en vloermodel ervoor in de plaats en klaar. 2 units van 3kW is dan ook ineens een stuk effectiever.
Er zijn inmiddels 3 bedrijven komen kijken naar mijn situatie, de theorie op afstand is anders dan de lokale praktijk. De woonkamer grenst aan de oprit/garage, daar kan makkelijk een unit worden geplaatst. Aan de andere kant van de woonkamer, in dezelfde ruimte, zit de keuken. De keuken grenst aan de garage, een mooie plek voor een extra unit, maar die komt dan naast de afzuigkap te hangen....

Een andere optie is een 2e unit boven de eettafel, maar aan de buitenkant zit een overkapping die het onmogelijk maakt daar een leiding te leggen.

Mijn vrouw wil geen grote unit in de woonkamer hebben hangen, dus daarom is voor een slanker luxer (en zwaarder) model gekozen. Een ander bedrijf adviseerde een 5 kW versie. De units kunnen zo worden opgehangen dat ze ook richting het midden van de andere wand blazen, waardoor er ook in de keuken een luchtstroom zal ontstaan. Of het afdoende is weet ik niet.
weg met die zonneboiler en smijt zonnepanelen ervoor in de plaats en de tank vervangen voor een warmtepompboiler. stukken effectiever en levert je meer nuttige energie op dan een tank gloeiend heet water in de zomer en een koude in ze winter....
Dat is inderdaad een optie, maar door te kiezen voor die oplossing volgen er direct weer een aantal andere acties die het geheel té groot maken.

De L/L optie kost bij 2 leveranciers zo'n 12k, dan heb ik 5 binnenunits en 2-3 buitenunits. De ene adviseert om de 3 slaapkamers te combineren met de woonkamer en de zolder apart te doen. De ander adviseert om de zolder, 3 slaapkamers en woonkamer ieder een eigen unit te geven.

Zoals merkbaar is, hik ik aan tegen grote ingrijpende veranderingen mbt warmwater en dus L/W ipv L/L. Dat laatste projectje is relatief betaalbaar en simpel. Iets daarbuiten wordt het direct een veel groter en ingrijpender project, dus ook duurder. Aan de andere kant misschien wel beter het direct grootser aan te pakken, maar dan heb ik een installateur of "mannetje" nodig die daar ervaring mee heeft en die heb ik tot nu toe nog niet getroffen (ik heb er ook niet bewust naar gezocht).

Afijn, bedankt voor je suggesties en feedback, ik hou het in het achterhoofd en ga er induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
teacher schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:49:
Het advies is zorgen dat elke richting apart het lijnvoltage haalt. Dan gaat een solaredge knetterhard.
In je huidige setup is alleen het groepje van 6 problematisch, hoe groot het probleem is ligt aan de hoek.

Lees jezelf even snel in in solaredge: Er is een enorm goed geschreven topic: Het grote SolarEdge topic :+
Want ook installateurs zouden hier doodleuk een driefasen omvormer ophangen.
Gelezen, thx. De 6 nieuwe panelen (ZO) komen op dezelfde richting te liggen als 7 al bestaande panelen (ZO). Echter wel plat dak vs huis dak, dus andere hellingshoek. De 6 nieuwe zullen eerder in de schaduw liggen dan de 7 bestaande als de zon achter het huis gaat. Op dat moment valt de zon wel weer op de 6 ZW panelen.

Ik moet echter wel iets in gang zetten, want de huidige omvormer zit op 25A aangesloten met een 40A hoofdaansluiting. Straks met 3x25A moet ik naar mijn weten terug naar 20A (al hoor ik wel hier en daar dat dat met terugleveren ook weleens anders wordt gedaan en wél kan) en dat is geen optie ivm totale Wp. Ik moet dus naar een 3-fasen omvormer. Wat zijn dan mijn opties (Edit: StorEdge 5k en geen nieuwe panelen)? Of zit ik echt knel?

Nogmaals: Ik vind de theorie allemaal prachtig en wil/probeer alles te begrijpen, maar ik wacht even af totdat de installateur van de huidige set-up weer beschikbaar is om samen met mij te kijken naar de mogelijkheden en door te rekenen met de SolarEdge software. Ik zal o.a. de Red Flags, "waar op te letten bij een offerte" en de andere punten van "het tuinhuisje" daarbij meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Met die kleine groepjes panelen zit je gewoon niet goed bij een 750v omvormer. Je enige optie is de se5k-rwb short string omvormer. Absolute minimum wat je altijd in de zon moet hebben bij een 750v omvormer is 13 panelen met 60v optimizers, of 10 panelen bij 80v optimizers. Je hebt dan geen schaduw management. Bij een se5k-rwb of een eenfase: 7 bij 60v optimizers, 5 bij 80v. Let wel, absolute minimum.

Dus of de boel verdelen over een aantal 1 fase omvormers, of naar micro omvormers gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@teacher Helder, thx.

Ik lees verschillende zaken rondom selectiviteit icm terugleveren. 5760/230 = 25A. De SE 5000HD is echter afgetopt op 5.000 rond = ~22A. Kan/mag ik bij 3x25A nou wel of niet de huidige omvormer met 25A aansluiten? Ik ken de adviezen van aansluiten op 3-fasen ipv 1-fase boven een bepaald vermogen.

Af en toe tikt ie de 5.000 Watt aan, maar dat is alleen gedurende heel korte pieken, inmiddels presteert het setje een stuk minder dan 6 jaar geleden. Want dan kan ik besluiten het gewoon zo te laten en bespaar ik een nutteloze investering of het aankopen van extra omvormers en splitsen van de bestaande set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De SE5000H kan gewoon op een 25A hoofdzekering.

Selectiviteit is er voor continuïteit van de installatie en eenvoudigere diagnose bij fouten.

Mocht een 16A omvormer apparaat echt goede kortsluiting maken dan kan deze door overlap in karakteristiek nog steeds een 25A hoofdzekering meenemen. Volledige selectiviteit is in huisinstallatie niet haalbaar.

Gelukkig is selectiviteit niet verplicht volgens de zelf niet verplichte NEN1010. Zodra die verplicht gaat zijn zal deze ook kosteloos openbaar worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:09
Luister naar Ronald en teacher nu het nog kan.

Ik had een Solaredge Designer rapport die zei dat het goed was en een installateur die zei dat het goed was en het was in de praktijk niet goed. Iig verre van optimaal.

3 fase omvormer en kleine groepjes panelen per dakvlak bij SE is een potentieel tranenfestijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Atomius schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:06:
Luister naar Ronald en teacher nu het nog kan.

Ik had een Solaredge Designer rapport die zei dat het goed was en een installateur die zei dat het goed was en het was in de praktijk niet goed. Iig verre van optimaal.

3 fase omvormer en kleine groepjes panelen per dakvlak bij SE is een potentieel tranenfestijn.
Sterker nog: Aangezien ik de huidige omvormer dus op 3x25A kan blijven gebruiken ga ik dat ook doen, de primaire reden voor de upgrade was dat ik dacht dat die naar 3-fasen moest en dan wilde ik dat moment direct gebruiken voor een upgrade met extra panelen en accu. Daar gaat dan voor nu een streep door.

Als ik de omvormer niet upgrade moet ik wel even kijken wat ik met de accuplannen doe, maar dat heeft geen haast omdat dat dus nu ook niet direct gecombineerd hoeft te worden. Ik zou ooit wel voor de StorEdge variant van de huidige SolarEdge 5000H kunnen gaan, maar die +-1500 Euro zou ik ook kunnen gebruiken voor een grotere AC accu, met dat bedrag kan je veel omzetverliezen dekken en dan heb ik ook meer keuze voor merk en type accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Se5000H kan de 400V SolarEdge home battery aan.

Met beperkt tot geen extra hardware - ik moet edge academy maar weer induiken.... Maar zit nu even teveel elearning te doen op werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:58:
Thx, deze optie wil ik alsnog verder onderzoeken, maar stel dat ik met L/L op bijv. 12.5k Euro uit kom, vermoed ik dat de L/W optie een stuk duurder zal zijn omdat:
  1. Voor de verwarming in de woonkamer is L/W een optie, maar voor de koeling niet neem ik aan via de bestaande radiatoren. Daar moet dus alsnog een (fancoil achtige?) unit voor komen.
  2. Op de 3 slaapkamers hangen radiatoren, is er geen vloerverwarming en zal er dus alsnog een unit moeten worden geplaatst om te koelen.
  3. Op zolder heb ik helemaal geen radiator of vloerverwarming en daar moet dus alsnog een unit worden geplaatst.
  4. Het gasfornuis moet worden vervangen door een elektrische kookplaat + installatie.
  5. Er moet een +-300 liter vat worden geplaatst
  6. Mogelijk nog iets dat ik over het hoofd zie.
L/L installateurs zijn lokaal erg makkelijk te vinden, L/W slechter omdat die tegenwoordig alleen nog voor bedrijven ipv particulieren willen werken... Maar ik ga iemand zoeken die de situatie hier komt bekijken en een L/W voorstel kan uitbrengen zodat ik het kan vergelijken. Maar mijn gevoel zegt dat dat op minimaal 20k Euro gaat uitkomen en met dat verschil kan ik ook wel enige tijd wat gas blijven afnemen. Nogmaals: Ik denk niet dat wij hier nog enorm lang blijven wonen, het is dat er in de buurt geen nieuwe kavels of passende huizen vrijkomen, anders waren wij al jaren geleden vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:41:
Se5000H kan de 400V SolarEdge home battery aan.

Met beperkt tot geen extra hardware - ik moet edge academy maar weer induiken.... Maar zit nu even teveel elearning te doen op werk.
Ik heb een eerste generatie 5000H, met LCD scherm. Volgens mij is die niet compatible, alleen de SetApp versie (zonder LCD scherm dus) is compatible volgens https://knowledge-center....uration-options-eu-nl.pdf.
De SolarEdge Home Batterij 400V (de "batterij") wordt ondersteund door de volgende SolarEdge omvormers, in dit document
afzonderlijk aangeduid als de "omvormer":
SetApp-compatibele 1-fase omvormer met HD-Wave technologie
SetApp-compatibele StorEdge 1-fase omvormer met HD-Wave-technologie
De batterij wordt alleen ondersteund door SetApp-compatibele SolarEdge omvormers. Neem bij twijfel contact op met uw
plaatselijke verkoopmanager om te controleren of een omvormer SetApp-compatibel is.
De afbeeldingen die in de onderstaande configuratiediagrammen worden gebruikt, zijn van de SetApp-compatibele 1-fase
omvormer met HD-Wave technologie.
Daarnaast heb ik de voorkeur voor een LFP accu, de losse modules zijn wel LFP, de 400v versie is dat naar mijn weten niet. Dus minder laadcycli en volgens de geruchten ook minder veilig.

Hoor het graag als ik het fout heb, want dan is de 400v accu zeker een optie.

[ Voor 28% gewijzigd door Taro op 22-08-2023 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Taro schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

Thx, deze optie wil ik alsnog verder onderzoeken, maar stel dat ik met L/L op bijv. 12.5k Euro uit kom, vermoed ik dat de L/W optie een stuk duurder zal zijn omdat:
  1. Voor de verwarming in de woonkamer is L/W een optie, maar voor de koeling niet neem ik aan via de bestaande radiatoren. Daar moet dus alsnog een (fancoil achtige?) unit voor komen.
  2. Op de 3 slaapkamers hangen radiatoren, is er geen vloerverwarming en zal er dus alsnog een unit moeten worden geplaatst om te koelen.
  3. Op zolder heb ik helemaal geen radiator of vloerverwarming en daar moet dus alsnog een unit worden geplaatst.
  4. Het gasfornuis moet worden vervangen door een elektrische kookplaat + installatie.
  5. Er moet een +-300 liter vat worden geplaatst
  6. Mogelijk nog iets dat ik over het hoofd zie.
L/L installateurs zijn lokaal erg makkelijk te vinden, L/W slechter omdat die tegenwoordig alleen nog voor bedrijven ipv particulieren willen werken... Maar ik ga iemand zoeken die de situatie hier komt bekijken en een L/W voorstel kan uitbrengen zodat ik het kan vergelijken. Maar mijn gevoel zegt dat dat op minimaal 20k Euro gaat uitkomen en met dat verschil kan ik ook wel enige tijd wat gas blijven afnemen. Nogmaals: Ik denk niet dat wij hier nog enorm lang blijven wonen, het is dat er in de buurt geen nieuwe kavels of passende huizen vrijkomen, anders waren wij al jaren geleden vertrokken.
als je het hele huis wilt voorzien van koeling is l/W stukken goedkoper. een WP kost rond de 1000 a 2000 na subsidie, dan nog een paar honderd aan leidingwerk door je huis en isolatie ervan, pallet aan fancoils uit wat zuid europese landen halen voor relatief weinig en dan ben je er wel voor dik onder de 10k als je bereid bent zelf een steeksleutel vast te houden en een paar tripjes naar de gamma te maken....

en je moet/hoeft nog geen SWW vat te plaatsen. je kan gewoon later een warmtepompboiler halen als je echt de ketel weg wilt doen en je fornuis wilt vervangen. niemand dwingt je om alles in 1x te doen en er is vaak ook geen noodzaak voor. het is leuk natuurlijk maar het moet wel betaalbaar blijven. voor leidingwerk als je dat zelf niet wilt doen heb je ook geen installateur nodig maar een loodgiter.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 25-08-2023 00:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@flippy Helder. Ik heb een partij gevonden die binnenkort even langskomt en ervaring met o.a. fancoils heeft.

Als ik nu alleen L/L units zou plaatsen én de CV-ketel begeeft het over enkele jaren, dan moet ik weer iets anders in gang zetten dat gezamenlijk sub-optimaal is. Beter het nu allemaal direct in één keer goed te doen. We hebben een ruim bouwdepot aangevraagd, dus er is ook ruimte om breder te kijken.

Wat betreft het zelf sleutelen: Laten we het erop houden dat ik beter ben met IT gerelateerde zaken (In dit geval bijv. een Mitsubishi Heavy Industries Wifi controller via ESP32 aansluiten en de aansturing automatiseren) dan dat ik mijzelf vertrouw met leidingwerk :) Kan ik natuurlijk wel leren, maar dat laat ik in dit geval graag aan ervaren mensen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:46

de Peer

under peer review

Taro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:39:
@flippy
Als ik nu alleen L/L units zou plaatsen én de CV-ketel begeeft het over enkele jaren, dan moet ik weer iets anders in gang zetten dat gezamenlijk sub-optimaal is.
Het is gezamenlijk toch juist optimaal als je de CV-ketel kunt vervangen door bijvoorbeeld een warmtepompboiler? 1 systeem voor alles brengt ook juist risico met zich mee.

Ik heb zelf 3 L/L units en een warmtepompboiler. Als de WPB kapot is kan ik nog gewoon het huis verwarmen. als 1 van de L/L units het begeeft kan ik het huis nog steeds warm stoken met de andere LL unit en heb ik dus ruim te tijd om naar reparatie/vervanging te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Doordat ik niet overstap op een 3-fasen omvormer twijfel ik nu over wat te doen met de thuisaccu. Ik dacht een mooie oplossing met minder DC/AC verliezen te hebben gevonden, maar mijn huidige 1-fase omvormer kan niet via DC op een accu worden aangesloten, daarnaast kan die natuurlijk maar via 1-fase terugleveren ipv de volledige accucapaciteit over 3-fasen verdelen. 3 losse AC accu's zijn altijd minder efficiënt & effectief dan 1 grotere DC accu die vermogen op 3 verschillende fases kan leveren.

Van SolarEdge weet ik dat ze verschillende settings voor de accu ondersteunen (https://knowledge-center....e_profile_programming.pdf), op de website noemen ze ook het inkopen met laag tarief en verkopen op hoog tarief, maar in de PDF zie ik dat niet terug. Ik volg o.a. Sessy al een tijdje en die biedt de opties die ik zoek (ROI, peakshaving, 0 op de meter), maar zit nog in de pioniersfase en daarnaast zou ik voor minimaal 3 losse AC accu's moeten gaan.

De zonnepanelenomvormer hangt in de garage, die garage gaat ook verbouwd worden. Er komt een betonvloer in en de wanden en het plafond worden netjes gemaakt nadat er gaten in zowel de vloer (kruipruimte->meterkast) als het plafond voor het aansluiten van de buitenunits op het dak zijn gerealiseerd. We hebben overwogen de garage direct te isoleren of niet. Het wordt er in de winter weleens iets onder 0 graden, maar de spullen die erin liggen kunnen dat prima aan, daarnaast fungeert het ook als een grote koelkast.

Ik zou er dus echter ook een accu ophangen en de combinatie met lage temperaturen is niet "optimaal".

Ik weet dat isoleren stap 1 zou moeten zijn, maar door het relatief grote oppervlak / volume (+-115 m3) zijn de kosten ook niet gering. Bijverwarmen van die ruimte is daarentegen dus ook relatief duur door de grote inhoud.

Overwegingen:
  1. Ik kan de zonneboiler panelen laten verwijderen en het vat laten verwijderen (evt. dus optioneel vervangen door een warmwatervat icm L/W)
  2. Door de zonneboiler panelen te verwijderen kan ik daar 4 extra zonnepanelen plaatsen.
  3. De SE 5000H kan vervangen worden door een SE StorEdge 5000H en deze alsnog op een DC accu aansluiten. Nadeel: Terugleveren + accu op 1 van de 3 fasen
  4. Ik kan alsnog de beoogde 6 panelen bijplaatsen op de garage en de 4 stuks ten koste van de zonneboiler panelen plaatsen en daarbij ipv een SE5000 StorEdge kijken naar bijv. 3 kleinere 1-fase omvormers, ieder gericht op een enkele windrichting en deze ieder via DC met 1 of meerdere 4,5 kWh accumodules verbinden. Deze SolarEdge accu's bieden echter nog niet de geavanceerde mogelijkheden die ik zoek
  5. Als ik voor AC accu's ga, dan heb ik ook voldoende ruimte op bijv. de zolder die altijd >15 graden is, voor de prestaties beter. Voor het gevoel van veiligheid heb ik ze echter liever in de garage hangen, maar daar heeft de lagere temperatuur mogelijk een nadelige invloed en dan zouden we alsnog de garage moeten isoleren wat de terugverdientijd niet ten goede komt.
  6. Er komt dus binnenkort iemand langs waar ik de L/W optie en fancoils mee afstem. Nou had ik mij echter al ingelezen in de Mitsubishi Heavy Industries Wifi ESP32 module en die gaat daar niet op werken. Ook daar zou ik dus los van de native aansturing ook weer naar een slimme aansturing moeten zoeken
Ik kan mij voorstellen dat voor anderen de afhankelijkheden niet direct duidelijk zijn en het klinkt alsof ik het veel te complex maak, maar een en ander grijpt op elkaar in en daar zit ook een volgordelijkheid in. We hebben een ruim bouwdepot aangevraagd en ik wil dit alles gewoon goed geregeld hebben. Daarnaast krijg ik verschillende adviezen om zelf aan de klus te gaan, maar er worden nog meer werkzaamheden uitgevoerd dan hier beschreven en ik heb een drukke fulltime baan, ik wil dit daarom door anderen laten uitvoeren, anders wordt het een meerjaren project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
de Peer schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

Het is gezamenlijk toch juist optimaal als je de CV-ketel kunt vervangen door bijvoorbeeld een warmtepompboiler? 1 systeem voor alles brengt ook juist risico met zich mee.

Ik heb zelf 3 L/L units en een warmtepompboiler. Als de WPB kapot is kan ik nog gewoon het huis verwarmen. als 1 van de L/L units het begeeft kan ik het huis nog steeds warm stoken met de andere LL unit en heb ik dus ruim te tijd om naar reparatie/vervanging te kijken.
Het scheiden van systemen biedt inderdaad ook voordelen. Stel dat ik voor 3 L/L buitenunits ga en 1 L/W unit voor warmwater, met een vat, etc. dan kan ik de L/W ook voor de vloerverwarming gebruiken naast de binnenunits voor extra comfort. Daardoor kan ik ook volledig van het gas af én dit in meerdere fases uitvoeren. Aan de andere kant werken fancoils als ik het goed begrijp op L/W en als ik voor fancoils ga, hoef ik dus nergens voor L/L te gaan en zou ik meerdere L/W units kunnen plaatsen om de afhankelijkheid te verminderen, of wordt dat dan één grotere buitenunit?

Ik gaf in mijn eerste bericht niet voor niets aan dat ik er niet teveel alternatieven bij wilde hebben, want ik vind het lastig om nu door alle bomen het bos te kunnen zien. Spreek ik een bedrijf en noem ik fancoils, dan raden ze dat af. Spreek ik een L/L bedrijf, dan raden ze L/W voor mijn situatie af en andersom.

Zou mooi zijn als ik lokaal een partij kan vinden die de combinatie van al deze factoren overziet, hier thuis kan langskomen om de praktijk ipv theorie te beoordelen en mij dan een passend advies kan geven. Of misschien moet ik maar gewoon wachten op een passend nieuw huis en daar alles vanaf 0 direct goed laten doen ipv dit huis helemaal overhoop te trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Taro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:39:
Doordat ik niet overstap op een 3-fasen omvormer twijfel ik nu over wat te doen met de thuisaccu. Ik dacht een mooie oplossing met minder DC/AC verliezen te hebben gevonden, maar mijn huidige 1-fase omvormer kan niet via DC op een accu worden aangesloten, daarnaast kan die natuurlijk maar via 1-fase terugleveren ipv de volledige accucapaciteit over 3-fasen verdelen. 3 losse AC accu's zijn altijd minder efficiënt & effectief dan 1 grotere DC accu die vermogen op 3 verschillende fases kan leveren.

Van SolarEdge weet ik dat ze verschillende settings voor de accu ondersteunen (https://knowledge-center....e_profile_programming.pdf), op de website noemen ze ook het inkopen met laag tarief en verkopen op hoog tarief, maar in de PDF zie ik dat niet terug. Ik volg o.a. Sessy al een tijdje en die biedt de opties die ik zoek (ROI, peakshaving, 0 op de meter), maar zit nog in de pioniersfase en daarnaast zou ik voor minimaal 3 losse AC accu's moeten gaan.

De zonnepanelenomvormer hangt in de garage, die garage gaat ook verbouwd worden. Er komt een betonvloer in en de wanden en het plafond worden netjes gemaakt nadat er gaten in zowel de vloer (kruipruimte->meterkast) als het plafond voor het aansluiten van de buitenunits op het dak zijn gerealiseerd. We hebben overwogen de garage direct te isoleren of niet. Het wordt er in de winter weleens iets onder 0 graden, maar de spullen die erin liggen kunnen dat prima aan, daarnaast fungeert het ook als een grote koelkast.

Ik zou er dus echter ook een accu ophangen en de combinatie met lage temperaturen is niet "optimaal".

Ik weet dat isoleren stap 1 zou moeten zijn, maar door het relatief grote oppervlak / volume (+-115 m3) zijn de kosten ook niet gering. Bijverwarmen van die ruimte is daarentegen dus ook relatief duur door de grote inhoud.

Overwegingen:
  1. Ik kan de zonneboiler panelen laten verwijderen en het vat laten verwijderen (evt. dus optioneel vervangen door een warmwatervat icm L/W)
  2. Door de zonneboiler panelen te verwijderen kan ik daar 4 extra zonnepanelen plaatsen.
  3. De SE 5000H kan vervangen worden door een SE StorEdge 5000H en deze alsnog op een DC accu aansluiten. Nadeel: Terugleveren + accu op 1 van de 3 fasen
  4. Ik kan alsnog de beoogde 6 panelen bijplaatsen op de garage en de 4 stuks ten koste van de zonneboiler panelen plaatsen en daarbij ipv een SE5000 StorEdge kijken naar bijv. 3 kleinere 1-fase omvormers, ieder gericht op een enkele windrichting en deze ieder via DC met 1 of meerdere 4,5 kWh accumodules verbinden. Deze SolarEdge accu's bieden echter nog niet de geavanceerde mogelijkheden die ik zoek
  5. Als ik voor AC accu's ga, dan heb ik ook voldoende ruimte op bijv. de zolder die altijd >15 graden is, voor de prestaties beter. Voor het gevoel van veiligheid heb ik ze echter liever in de garage hangen, maar daar heeft de lagere temperatuur mogelijk een nadelige invloed en dan zouden we alsnog de garage moeten isoleren wat de terugverdientijd niet ten goede komt.
  6. Er komt dus binnenkort iemand langs waar ik de L/W optie en fancoils mee afstem. Nou had ik mij echter al ingelezen in de Mitsubishi Heavy Industries Wifi ESP32 module en die gaat daar niet op werken. Ook daar zou ik dus los van de native aansturing ook weer naar een slimme aansturing moeten zoeken
Ik kan mij voorstellen dat voor anderen de afhankelijkheden niet direct duidelijk zijn en het klinkt alsof ik het veel te complex maak, maar een en ander grijpt op elkaar in en daar zit ook een volgordelijkheid in. We hebben een ruim bouwdepot aangevraagd en ik wil dit alles gewoon goed geregeld hebben. Daarnaast krijg ik verschillende adviezen om zelf aan de klus te gaan, maar er worden nog meer werkzaamheden uitgevoerd dan hier beschreven en ik heb een drukke fulltime baan, ik wil dit daarom door anderen laten uitvoeren, anders wordt het een meerjaren project.
de meeste omvormers (die van growatt SPH serie met 48V accu zoizo) kan je gewoon gezamelijk aansluiten. dus 3 omvormers op 1 accu. dat maakt het veel simpeler en betaalbaarder.

en AC accus bestaan niet, dus gewoon AC laten vallen, het kan anders flink verwarren. ;)

en wachten op een nieuw huis schiet ook niet op want ook daar zit je vast aan het prutswerk van de aannemer.

beste is gewoon taken verdelen. dus 1 iemand een plan laten maken (neutrale partij) en onderaannemers (dus loodgiters, electriciens enzovoort) hun eigen hoekje laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flippy schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:30:
[...]

de meeste omvormers (die van growatt SPH serie met 48V accu zoizo) kan je gewoon gezamelijk aansluiten. dus 3 omvormers op 1 accu. dat maakt het veel simpeler en betaalbaarder.
Daar heb ik helaas met de huidige 21 zonnepanelen incl. SolarEdge optimizers niet zoveel aan :) Of die moet ik anders laten aansluiten.
en AC accus bestaan niet, dus gewoon AC laten vallen, het kan anders flink verwarren. ;)
Ik bedoel daarmee uiteraard een niet direct DC, maar AC aangesloten accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Taro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

Daar heb ik helaas met de huidige 21 zonnepanelen incl. SolarEdge optimizers niet zoveel aan :) Of die moet ik anders laten aansluiten.

[...]

die optimisers gaan toch (binnenkort) wel een keer stuk dus men zal toch een keertje weer het dak op moeten. ;)

en laat dan gewoon het AC deel zitten, het is voor de mensen die er wat verder in zitten bijzonder verwarrend lezen. noem het dan gewoon een thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
flippy schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:41:
[...]

die optimisers gaan toch (binnenkort) wel een keer stuk dus men zal toch een keertje weer het dak op moeten. ;)
2 maanden geleden al 1 moeten laten vervangen :( Was wel de eerste in 6,5 jaar.
en laat dan gewoon het AC deel zitten, het is voor de mensen die er wat verder in zitten bijzonder verwarrend lezen. noem het dan gewoon een thuisaccu.
Begrijp ik, maar ik heb de voorkeur voor een DC aangesloten accu en ik wil uiteraard voorkomen dat ik goedbedoelde adviezen krijg die daar geen rekening mee houden. Ik merk dat ik nu al relatief veel "snelle" adviezen krijg die onvoldoende rekening houden met de specifieke thuissituatie en afhankelijkheden die ik heb en het eigenlijk alleen maar complexer maken om een totaaloplossing te kunnen schetsen.

Afijn, zal het vanaf nu alleen benadrukken waar het relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:10
Ik zou voor l/l voor een grotere woonkamer altijd kiezen voor 2 kleinere units, niet 1 grote. Dat ivm efficientie en comfort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Sjamo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:40:
Ik zou voor l/l voor een grotere woonkamer altijd kiezen voor 2 kleinere units, niet 1 grote. Dat ivm efficientie en comfort.
Die feedback heb ik al eerder gehad en daar heb ik al eerder op gereageerd. Om privacy redenen wil ik hier geen foto's van de binnenkant van mijn huis plaatsen, maar geloof mij, ondanks de relatief grote ruimte gaat dat door verschillende oorzaken niet lukken. De enige optie die ik zie is een unit in de bijkeuken plaatsen en de deur tussen de bijkeuken en keuken/woonkamer open te zetten wanneer dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:46

de Peer

under peer review

Volgens mij weet je al best wel goed wat je wilt wat betreft de verwarming.

Ik zou voor SWW en de (bij)vloerverwarming op het gas blijven zitten. Het is relatief duur om hiervoor een L/W warmtepomp te kopen die vervolgens niet ingezet wordt als volledige verwarming. Je gaf aan dat de vloerverwarming bijverwarming is. Echter wie weet komt er binnenkort nog een interessante L/W warmtepomp (met SWW vat) voorbij die na aftrek subsidie de moeite waard is.

Houd er bij LL rekening mee dat er tijdens de koude dagen defrosts plaats vinden en dat je dan bijvoorbeeld 2-4 minuten per uur geen warme luchtstroom hebt. Persoonlijk voel ik dat. Niet heel storend maar doet soms wel net wat afbreuk qua comfort. Ik heb dit opgelost met een 2e airco in de woonkamer. De kans dat ze tegelijk een defrost hebben is klein. Ik heb echter geen vloerverwarming wat het effect van een tijdelijk uitvallende airco groter maakt.

Persoonlijk hecht ik meer waarde aan de ervaringen in LL en LW topics hier op tweakers dan wat de installateurs zeggen. Maar dan moet je wel flink wat tijd steken in het doornemen van die topics (vele uren) om echt een goed beeld te krijgen van goede opstellingen en voor- en nadelen.
Ik ben zelf erg tevreden over Daikin LL. Ik heb 3 binnenunits met 3 buitenunits. Dus alles onafhankelijk van elkaar. Goed aan te sturen via Home Assistant (lokaal, niet via cloud) maar ik geloof dat de nieuwe Daikin units wel alleen via de cloud werken.
Bij de grotere buitenunits (met meerdere binnenunits) moet je goed opletten dat de unit zich ver genoeg kan terugregelen zodat hij op een laag wattage (100-200 W) kan draaien. Heb je dat niet dan loop je risico op pendelgedrag (veel over geschreven in de LL topics). Kies dus in ieder geval een opstelling die zich bewezen heeft qua pendelgedrag.

Aangezien je zegt dat je over iets langer dan 5 jaar wilt verhuizen zou ik het inderdaad niet te groots aanpakken. Je hebt maar 5 jaar plezier ervan.
Wat ik me dan weer afvraag is hoe een nieuwe koper zou kijken naar een huis vol met LL-warmtepompen. Het is toch iets minder gangbaar.

Lastige dilemma's.

Wat je misschien niet wilt horen maar mogelijk wel het beste is: tóch de vloer openbreken en volwaardige vloerverwarming aanleggen. En dan 1 grote L/W unit (met SWW) aanschaffen. Dan doe je het echt in 1 x goed en is ook goed voor de verkoop over 5 jaar denk ik.
Maar als dat een no-go is (begrijpelijk) dan wordt het toch concessies doen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 26-08-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Taro schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:09:
[...]

In 6 jaar tijd 29 MWh opgewekt en dus terugverdiend.
even op de opmerking van @Ronald aansluident, zonder nu direct je verdeling opnieuw te gaan berekenen, waarom de huidige bestaande installatie niet gewoon zo laten als deze is (blijkbaar werkt deze prima) en zolang deze niet echt aan vervanging (ik bedoel hier de omvormer mee) toe is (10 jaar of jonger) zou ik voor de panelen die je extra er bij gaat plaatsen (garage) gewoon een 1-fase omvormer erbij gaan plaatsen.
daar je so wie so naar een 3-fase wilt gaan kun je deze twee ook mooi op 2 fases verdelen.
(ik ben zelf ook naar een 3-fase huisaansluiting gegaan met een vlinke uitbreiding van de PV installatie maar liep ook tegen problemen van bestaande panelen (je kunt namelijk niet zo maar elke optimizer met elkaar verdelen en mn bij oudere panelen gaat dat dus een probleem worden, nieuwe optimizers kunnen niet met de oude overweg en oude niet met de nieuwe).
[...]

Dat geloof ik graag, aan de andere kant zijn de energiekosten maar een enorm laag percentage van onze jaarlijkse uitgaven en kan ik mij daar geen seconde druk om maken.

[...]

Dat kan wel zijn, maar als ik ook heet water/douche/etc. wil gebruiken, dan vraagt dit meer van het totale systeem. Wij zijn voornemens om te verhuizen en hier niet nog decennia te blijven wonen. Echter komen er in de buurt geen/weinig nieuwe woningen vrij, we willen dus zo'n >5 jaar overbruggen, maar niet alles opentrekken.
als je dat wilt heeft een investering in een WP niet echt veel zin, ROI is dan vaak langer, wat wel kan spelen, maar daar zijn nog tal van andere factoren die ook een rol gaan spelen, is de meerwaarde van een huis met WP versus zonder, ik vrees echter dat de meerprijs lager zal uitvallen dan de investering.
Voorbeeld, pin mij nergens op vast: CV ketel met 4 radiatoren in woonkamer, 1 in iedere slaapkamer: Op bijv. 16-18 graden instellen en met L/L aanvullen tot 20-21 graden per ruimte waar nodig. In de zomer koelen tot acceptabel niveau.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Taro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

[...]

mbt de AC aangesloten accu kijk eens naar Sessy (hebben hier op tweakers een eigen forum). Deze hebben een eigen omvormer die je zelfs met een stopkontact aan je huis installatie zou kunnen aansluiten, zou ik overigens niet doen, gewoon vast aansluiten.
Max 15 kWh per fase dacht ik.
Om de juiste maat voor je accu's te bepalen moet je naar je nacht verbruik (gemid. in periode mei-sept) kijken, in de overige maanden zal vermoedelijk er te weinig overblijven om de accu's te kunnen laden.
Voor de meeste mensen zal een 5 tot 10 kWh accu al meer dan genoeg zijn om in die maanden je nacht-ochtend verbruik enventueel met een volledig bewolkte dag (soms) te kunnen afdekken. Kosten circa 4.000 (5kWh)-8.000 euro (10kWh))
in de koude maanden (in die maanden waar je verwarming aan staat) zal je accu geen noemenswaardige bijdrage kunnen leveren, daar moet je je bewust van zijn.
Je gaf zelf al aan dat energiekosten voor jou geen noemenswaardige rol speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Taro schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:39:

wat is daar de technische reden achter? dat hoeft dus niet altijd. plus een 3-fase omvormer voor de accu's maakt het gewoon veel duurder.
kijk naar het verbruik per fase, je zult zien dat deze vaak niet evenwichtig zijn verdeeld en plaats bv 2 Sessy's op de 2 fases met het meeste verbruik in deze tijdstippen (nacht, ochtend). Dat aspect word heel vaak vergeten.
overigens hebben (ook sessy's) vaak een ROI die in de buurt van rond de 10 jaar ligt, dus in jou geval voor 5 jaar leg je daar dus gewoon geld bij, de vraag is of de koper een meerwaarde in accu's ziet of dit meer als een bedreiging ziet (verhoogd brandrisico in zijn ogen).

een kleine accu kun je prima isoleren, bv deze in een separate kast zetten met ventilatie die bij koude temperaturen gewoon dicht gaat.

Overwegingen:
[list=1]
• Ik kan de zonneboiler panelen laten verwijderen en het vat laten verwijderen (evt. dus optioneel vervangen door een warmwatervat icm L/W)
• Door de zonneboiler panelen te verwijderen kan ik daar 4 extra zonnepanelen plaatsen.
• De SE 5000H kan vervangen worden door een SE StorEdge 5000H en deze alsnog op een DC accu aansluiten. Nadeel: Terugleveren + accu op 1 van de 3 fasen

• Ik kan alsnog de beoogde 6 panelen bijplaatsen op de garage en de 4 stuks ten koste van de zonneboiler panelen plaatsen en daarbij ipv een SE5000 StorEdge kijken naar bijv. 3 kleinere 1-fase omvormers, ieder gericht op een enkele windrichting en deze ieder via DC met 1 of meerdere 4,5 kWh accumodules verbinden. Deze SolarEdge accu's bieden echter nog niet de geavanceerde mogelijkheden die ik zoek
welke zijn dat dan?
je moet wel beseffen dat de accu's voornamelijk je stroombehoefte in de avond, nacht en ochtend moeten cq kunnen afdekken en ze zouden daarna eigenlijk ook dan weer leeg (bijna) moeten zijn om weer opgeladen te kunnen worden. daarvoor hoefen ze dus niet echt slim te zijn.
wat veel belangrijker is dat je zelf weet wat je energiebehoefte is geduurende de dag en dat dus per Fase, wat nu dus niet mogelijk is.
• Als ik voor AC accu's ga, dan heb ik ook voldoende ruimte op bijv. de zolder die altijd >15 graden is, voor de prestaties beter. Voor het gevoel van veiligheid heb ik ze echter liever in de garage hangen
brandrisico van LiFePO4 (LFP accu's) (bv sessy gebruikt deze, Tesla gebruikt helaas wel Lithium-ion accu's in hun home-accu's) is beduidend lager dan Lithium-ion accu's, echter ik zou deze zeker niet op zolder plaatsen. Een los klein gebouw los van de overige gebouwen zou het beste zijn (bv een schuur in de tuin).
anders in de garage en in een eigen kast (geisoleerd) met een vorst-verwarming, daarmee voorkom je een drop in de capaciteit) een dergelijke kast hoeft niet duur te zijn, gebruik wel onbrandbare isolatie (bv geen eps).
, maar daar heeft de lagere temperatuur mogelijk een nadelige invloed en dan zouden we alsnog de garage moeten isoleren wat de terugverdientijd niet ten goede komt.[/li]
• Er komt dus binnenkort iemand langs waar ik de L/W optie en fancoils mee afstem. Nou had ik mij echter al ingelezen in de Mitsubishi Heavy Industries Wifi ESP32 module en die gaat daar niet op werken. Ook daar zou ik dus los van de native aansturing ook weer naar een slimme aansturing moeten zoeken
[/list]
kijk eerst eens wat je voordeel mbt je zonneboiler panelen gaat verliezen tov meer panelen, los van het feit (zijn je zonneboiler al volledig betaald dus terugverdient, anders is dit gewoon een nogo). Wil je nog zonneboiler plaatsen hou er dan rekening mee dat deze een ROI van ruim 20 jaar hebben, in jou situatie verre van ideaal.
ik zou dus het zonneboiler system gewoon laten hangen, ik denk namelijk niet (zonder de exacte gegevens te kennen) dat je daar veel cq voordeel uit zou kunnen halen.
duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@de Peer Bedankt. Ik krijg maandagavond iemand op bezoek, daar neem ik je opmerkingen/suggesties/feedback en die van anderen in mee. Daarna kom ik er hier op terug.
MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

even op de opmerking van @Ronald aansluident, zonder nu direct je verdeling opnieuw te gaan berekenen, waarom de huidige bestaande installatie niet gewoon zo laten als deze is (blijkbaar werkt deze prima) en zolang deze niet echt aan vervanging (ik bedoel hier de omvormer mee) toe is (10 jaar of jonger) zou ik voor de panelen die je extra er bij gaat plaatsen (garage) gewoon een 1-fase omvormer erbij gaan plaatsen.
daar je so wie so naar een 3-fase wilt gaan kun je deze twee ook mooi op 2 fases verdelen.
(ik ben zelf ook naar een 3-fase huisaansluiting gegaan met een vlinke uitbreiding van de PV installatie maar liep ook tegen problemen van bestaande panelen (je kunt namelijk niet zo maar elke optimizer met elkaar verdelen en mn bij oudere panelen gaat dat dus een probleem worden, nieuwe optimizers kunnen niet met de oude overweg en oude niet met de nieuwe).
Door de wijziging van het plan kan ik de zonnepanelen als losstaande upgrade uitvoeren. Mogelijk plaats ik later inderdaad nog een 1-fase omvormer op een 2e fase. Daar kan ik dan de 6 panelen op het garagedak en mogelijk ook de 4 panelen die de 2 zonneboilerpanelen vervangen (als we daartoe besluiten) op aansluiten.
als je dat wilt heeft een investering in een WP niet echt veel zin, ROI is dan vaak langer, wat wel kan spelen, maar daar zijn nog tal van andere factoren die ook een rol gaan spelen, is de meerwaarde van een huis met WP versus zonder, ik vrees echter dat de meerprijs lager zal uitvallen dan de investering.
[...]
Klopt, het lastige is echter dat wij al jarenlang ingeschreven staan voor een nieuwe kavel, maar de kans dat er de komende jaren nieuwe vrijkomen en deze dan ook nog aansluit bij onze wensen is helaas nihil gebleken. De jaren kabbelen ondertussen door, dus het kan maar zo zijn dat we hier nog heel lang wonen :) Als ik dat nu al zeker wist, dan zou ik ook heel andere besluiten nemen, lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

mbt de AC aangesloten accu kijk eens naar Sessy (hebben hier op tweakers een eigen forum). Deze hebben een eigen omvormer die je zelfs met een stopkontact aan je huis installatie zou kunnen aansluiten, zou ik overigens niet doen, gewoon vast aansluiten.
Max 15 kWh per fase dacht ik.
Om de juiste maat voor je accu's te bepalen moet je naar je nacht verbruik (gemid. in periode mei-sept) kijken, in de overige maanden zal vermoedelijk er te weinig overblijven om de accu's te kunnen laden.
Voor de meeste mensen zal een 5 tot 10 kWh accu al meer dan genoeg zijn om in die maanden je nacht-ochtend verbruik enventueel met een volledig bewolkte dag (soms) te kunnen afdekken. Kosten circa 4.000 (5kWh)-8.000 euro (10kWh))
in de koude maanden (in die maanden waar je verwarming aan staat) zal je accu geen noemenswaardige bijdrage kunnen leveren, daar moet je je bewust van zijn.
Je gaf zelf al aan dat energiekosten voor jou geen noemenswaardige rol speelt.
Het Sessy topic volg ik al enige tijd, 2 stuks a 5 kWh per fase zijn de max, maar dan wel met veel overhead vs relatief weinig opslag. Naast de opslag wil ik ook inspelen op prijsverschillen. En soms gewoon de volledige inhoud richting de EV sturen als dat nodig is. De Sessy is een leuke oplossing, maar ze zijn nog aan het pionieren en het zou mooi zijn als ze het slimme gedeelte los zouden koppelen van de accu en het mogelijk maken om grotere accu's te koppelen. Ik lees dus actief mee in dat topic, maar vermoed niet dat dat hem voor ons gaat worden.

Ik ben mij inmiddels verder aan het inlezen in Victron oplossingen en bijbehorende mogelijkheden. Dan kan ik met 3-fasen en modulair aan de slag zonder afhankelijk te zijn van zonnepanelen aanbieders. Daarnaast zijn er ook Node-Red flows beschikbaar voor het handelen. Ben nu een boodschappenlijstje aan het samenstellen om te kijken waar ik daar ongeveer op uitkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

wat is daar de technische reden achter? dat hoeft dus niet altijd. plus een 3-fase omvormer voor de accu's maakt het gewoon veel duurder.
kijk naar het verbruik per fase, je zult zien dat deze vaak niet evenwichtig zijn verdeeld en plaats bv 2 Sessy's op de 2 fases met het meeste verbruik in deze tijdstippen (nacht, ochtend). Dat aspect word heel vaak vergeten.
overigens hebben (ook sessy's) vaak een ROI die in de buurt van rond de 10 jaar ligt, dus in jou geval voor 5 jaar leg je daar dus gewoon geld bij, de vraag is of de koper een meerwaarde in accu's ziet of dit meer als een bedreiging ziet (verhoogd brandrisico in zijn ogen).
Ik zie de accu's nog wel als iets dat ik evt. mee zou kunnen nemen naar een volgend huis. Sessy is een kleine en nieuwe speler, ik weet niet of zij over 10 jaar nog bestaan, maar je bent wel van ze afhankelijk voor de werking van de thuisaccu. Ik onderzoek de Victron oplossing dus nog even verder.
een kleine accu kun je prima isoleren, bv deze in een separate kast zetten met ventilatie die bij koude temperaturen gewoon dicht gaat.
Klopt, dat is zeker een optie.
welke zijn dat dan?
Met welke bedoel je de accu's? Dat zijn deze: https://www.solaredge.com...olaredge-home-battery-48v.
je moet wel beseffen dat de accu's voornamelijk je stroombehoefte in de avond, nacht en ochtend moeten cq kunnen afdekken en ze zouden daarna eigenlijk ook dan weer leeg (bijna) moeten zijn om weer opgeladen te kunnen worden. daarvoor hoefen ze dus niet echt slim te zijn.
wat veel belangrijker is dat je zelf weet wat je energiebehoefte is geduurende de dag en dat dus per Fase, wat nu dus niet mogelijk is.
Klopt, maar ik weet wel wat nu de totale vraag van het huishouden is en dmv slimme pluggen weet ik ook het verbruik van de meeste apparaten. Maar ik zou ook laag willen inkopen en hoog willen verkopen, terwijl inderdaad 's nachts nog voldoende capaciteit beschikbaar blijft voor 0 op de meter. Daarom kies ik ook voor minimaal 15 kWh om mee te beginnen en wil ik dat modulair per fase uit kunnen breiden.
brandrisico van LiFePO4 (LFP accu's) (bv sessy gebruikt deze, Tesla gebruikt helaas wel Lithium-ion accu's in hun home-accu's) is beduidend lager dan Lithium-ion accu's, echter ik zou deze zeker niet op zolder plaatsen. Een los klein gebouw los van de overige gebouwen zou het beste zijn (bv een schuur in de tuin).
anders in de garage en in een eigen kast (geisoleerd) met een vorst-verwarming, daarmee voorkom je een drop in de capaciteit) een dergelijke kast hoeft niet duur te zijn, gebruik wel onbrandbare isolatie (bv geen eps).
Ja idd, zolder voelt eigenlijk niet ok en in de garage hebben we voldoende opties.
kijk eerst eens wat je voordeel mbt je zonneboiler panelen gaat verliezen tov meer panelen, los van het feit (zijn je zonneboiler al volledig betaald dus terugverdient, anders is dit gewoon een nogo). Wil je nog zonneboiler plaatsen hou er dan rekening mee dat deze een ROI van ruim 20 jaar hebben, in jou situatie verre van ideaal.
ik zou dus het zonneboiler system gewoon laten hangen, ik denk namelijk niet (zonder de exacte gegevens te kennen) dat je daar veel cq voordeel uit zou kunnen halen.
Het huis is in 2002 opgeleverd met o.a. zonneboiler met 2 panelen + vat, 4 zonnepanelen van +-150 Wp/stuk (doen het nog prima ;) ), WTW-unit (al versleten), etc. Ik krijg nu echter een foutmelding op het watervat, daar komt iemand naar kijken, maar dat ding is dus al afbetaald en afgeschreven. Als de reparatie goedkoop is laat ik dat zeker doen, mocht het erg duur worden, dan laat ik het weghalen en dan komen de 4 zonnepanelen weer als optie naar voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
de Peer schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:20:
Volgens mij weet je al best wel goed wat je wilt wat betreft de verwarming.
[...]
Begin van de avond nog een partij op bezoek gehad die eerder ook een offerte heeft uitgebracht. Offerte zojuist al ontvangen:

Binnenunit aan de zijkant van de keuken, aan de achterkant van het huis, gericht op het midden van de wand die door de hele woonkamer loopt, zodat ook de woonkamer wordt bereikt. Ja, mogelijk hier en daar wat kleine temperatuurverschillen in bijv. de woonkamer, maar we hebben de optie om ooit in de woonkamer alsnog een 2e unit te plaatsen en zo hangt er geen grote unit boven je hoofd te loeien.
- Mitsubishi Wand single-split SRK60ZSX-W6,0 KW Wit (de andere modules zijn groter en passen niet op de betreffende smalle muur)

3 slaapkamers:
- Buitenunit multisplit SCM50ZS-W 5,0 kW
- 3x Mitsubishi Wandunit SRK20ZS-W 2,0 kW

Zolder, vloerunit (geen rechte muren beschikbaar):
- Mitsubishi SRF-ZMX35ZMX-S 3,5 kW Wit

Daarbij een aantal custom ESP32 Wifi modules bestellen voor de slimme aansturing.

We gaan nu niet voor L/W -> SWW en gebruiken het gas nog even om de vloerverwarming de komende winter zonder radiatoren te testen icm de binnenunit. Daarna kunnen we besluiten: L/W of hybride WP, warmwatervat, gas de deur uit, radiatoren eruit, elektrische kookplaat erin, alsnog een unit in de woonkamer, etc.

Wat betreft de accu's: Victron onderzoekje loopt nog, afhankelijk van wat daar uitkomt hak ik een knoop door voor de thuisaccu icm panelen.

Als de zonneboiler gemaakt kan worden blijft die zitten, als die kapot is worden ook de 2 panelen op het dak verwijderd als blijkt dat ik inderdaad een 2e 1-fase zonnepanelen omvormer erbij plaats icm dan ook 6 extra panelen op de garage.

1e week november wordt de meterkast aangepast van 1x40A naar 3x25A en de nieuwe laadpaal dus van 1x32A naar 3x25A omgezet. Dan wordt er ook een groep per WP buitenunit aangemaakt. 2e week november komt Liander als het goed is langs voor de verzwaring. Daarna kan de vloer in de garage worden gestort omdat de leidingen er dan liggen.

De installateur had ook ervaring met fancoils, maar op basis van de indeling van het huis, leidingwerk, etc. adviseerde hij mij dat in dit geval niet te doen. Ik hak dan ook gewoon de knoop door om daar nu niet aan te beginnen.

Heb nu het gevoel dat er richting een totaaloplossing wordt toegewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Update:

Inmiddels 2 offertes liggen voor een Victron thuisaccu oplossing, 1 met 3x Multiplus II 3000 en 1 met 3x Multiplus II 5000. Als ik het allemaal goed begrijp kan ik met de 3000's maar tot maximaal +-15 kWh aan opslag dekken en aangezien ik in de toekomst wil kunnen uitbreiden kan ik nu beter direct voor de Multiplus II 5000's gaan, maar uiteraard zijn die per stuk wat duurder en moeten een aantal andere componenten ook zwaarder worden uitgevoerd. Daarnaast kan ik dan niet met 15 kWh starten, maar moet ik met minimaal 25 kWh starten, waardoor het geheel natuurlijk direct een flink stuk duurder wordt. Voordeel van deze oplossing is dat het volledig los staat van het merk zonnepanelenomvormer, er teruggeleverd kan worden over 3-fasen én dat Victron al scripts beschikbaar heeft om naast nul op de meter ook actief te handelen op basis van dynamische tarieven. Met 25 kWh dek ik zowel het nachtverbruik af, als dat er ruimte is om te handelen met 10-15 kWh/dag.

Begin oktober worden 3 MHI buitenunits en 5 binnenunits geplaatst. Daarvoor heb ik inmiddels 5 op maat gemaakte Wifi modules binnen om ze via Wifi/HomeAssistant aan te kunnen sturen. Ook wordt dan de buitenkant van de garage aangepakt. De eerste 2 weken van november wordt:
  • De meterkast voorbereid op 3-fasen
  • De laadpaal alvast op 3-fasen aangesloten ipv de huidige 1-fase (maar gaat dan tijdelijk op 1x25A ipv 1x32A werken)
  • De bekabeling via de kruipruimte naar de garage gelegd voor de 3 buitenunits die via een dakdoorvoer naar buiten worden geleid en worden aangesloten op de buitenunits
  • Samen met de bekabeling voor de buitenunits wordt ook alvast rekening gehouden met de optionele kabels/doorvoer als voorbereiding voor de thuisaccu
8-10-2023 komt Liander de aansluiting verzwaren van 1x40A naar 3x25A. Vanaf dat moment zal de laadpaal eindelijk op 3-fasen gaan werken en kan ik ook de 3 buitenunits die alle 3 op een andere groep worden aangesloten in gebruiknemen.

Als bovenstaande gereed is:
  1. Kan de betonvloer in de garage worden gestort
  2. Kan de dakdoorvoer in de garage tbv de buitenunits netjes worden afgewerkt met een plafond
  3. Weet ik hoeveel ruimte er nog resteert binnen het bouwdepot en besluit ik om wel/niet voor de Victron oplossing met Multiplus II 5000's te gaan icm 25 kWh accu die dan in de mooie nieuwe garage kunnen worden opgehangen.
Ik kreeg nog de tip om de accu's samen met wat zonnepanelen te bestellen ivm BTW-voordeel. Als dan toch alles wordt opengetrokken sluit ik misschien nog wel een extra 1-fase omvormer aan met minimaal 6 panelen (Merk/type, etc. NTB), maar dat bepaal ik als de rest is uitgevoerd en helder is hoeveel budget er nog over is.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05:39
Hi Taro, bedankt dat je ons meeneemt in deze insights, althans ik zit zelf ook in deze transitie dus geeft me nieuwe insights.

De accu’s, wat zou voor jou je maingoal zijn? (Ik heb geen tips of advies maar ben erg benieuwd).

Indien twijfel ivm bouwdepot tussen accu en zonnepanelen waarom dan geen investering in fullblowing zonnepanelen gezien je in potentie nog veel panelen kwijt kan op garage?

Of hangt dit nog ivm toekomst salderingsregeling?

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
BaBoK schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:13:
De accu’s, wat zou voor jou je maingoal zijn? (Ik heb geen tips of advies maar ben erg benieuwd).
Het gemiddelde verbruikstarief nog verder drukken én handelen op basis van dynamische tarieven. Leuk om bijv. off-grid te kunnen, maar dat is geen doel.
Indien twijfel ivm bouwdepot tussen accu en zonnepanelen waarom dan geen investering in fullblowing zonnepanelen gezien je in potentie nog veel panelen kwijt kan op garage?

Of hangt dit nog ivm toekomst salderingsregeling?
Door de dynamische tarieven nu al niet meer te maken met de salderingsregeling. Ik kan nog zo'n 9 panelen op ZO & ZW kwijt, indien nodig nog +-10 op NO, maar aangezien zonnepanelenopbrengst & eigenconsumptie niet altijd te timen zijn, kan ik beter de huidige panelen als basis gebruiken, als die iets opwekken dan is dat ruim voldoende voor het eigen verbruik op dat moment, behalve in de winter (maar dan doen die extra panelen ook weinig door hun ligging) of het betreft het laden van de auto op 11 kW en dat ga ik ook met de extra panelen niet redden op de momenten dat ik wil laden.

De extra panelen zijn leuk, maar voegt naar mijn idee minder toe dan gewoon goedkope stroom van het net inslaan dmv accu's en gebruiken wanneer je dat nodig hebt.

Om eerlijk te zijn: Ik heb ook eigenlijk geen accu's nodig om de prijs verder te drukken, ons stroomverbruik (zonder vaste kosten) is 153 Euro over heel 2023 incl. het volledig thuisladen van de nieuwe EV met inmiddels 13k (2023) op de teller, met een gemiddeld verbruikstarief van 23,37 cent en een opwektarief van 24,38 cent. Met de accu's zou ik maximaal 153 Euro hebben bespaard, dan doe ik er wel even over om ze terug te verdienen, maar door te handelen gaat dat wel sneller. Daarnaast vind ik het ook gewoon interessant, niet alles hoeft financieel neutraal of slim te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05:39
Beste @Taro, hoe is het volledige project gelopen en welke keuzes zijn er uiteindelijk gemaakt?:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
BaBoK schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:10:
Beste @Taro, hoe is het volledige project gelopen en welke keuzes zijn er uiteindelijk gemaakt?:)
De verbouwing van de garage is bijna voltooid, hopelijk komend weekend. Dan zal ik een update posten na 6 maanden in de shit te hebben geleefd en met beunhazen te moeten dealen. Man man man wat een prutsers zitten er toch tussen en het lijkt wel steeds meer op Spanje, 2 van de 3 keer komen ze niet opdagen en als ze er al zijn dan werken ze slordig, moeten delen later opnieuw, etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Tijd voor een uitgebreide update én een vervolgvraag :)

Wat hebben wij inmiddels gerealiseerd en hoe?

Meterkast en laadpaal
Meterkast aangepast van 1x40A naar 3x25A, Zappi V1 1-fase 7kW laadpaal vervangen door Zappi V2.1 3-fase 11/22kW.

L/L WP/airco's
In gebruik genomen, ieder met een eigen ESP32Home module, waardoor we ze via Home Assistant kunnen aansturen:
Woonkamer: MHI SRK60ZSX-W 6,0 KW (Bewust 1 unit ivm layout huis & woonkamer)
3 slaapkamers: 3x MHI SRK20ZS-W 2,0 kW
Zolder: MHI SRF-ZMX35ZMX-S 3,5 kW

De 3 buitenunits ieder met een eigen werkschakelaar uitgevoerd en op een andere fase aangesloten in de nieuwe meterkast. Inmiddels draait dit al een jaar, bevalt prima. Wel verwarmen we in de winter nog voornamelijk via de CV-ketel ivm extra comfort door de vloerverwarming en radiatoren in gang, bijkeuken, toilet en woonkamer. De WP verwarmt immers alleen de woonkamer, niet de hele benedenverdieping.

Overwogen de CV-ketel die inmiddels 13 jaar oud is te vervangen door een L/W WP met buffervat van 250 liter, maar na subsidie kwam dit alsnog uit op +-12k Euro en dus gaan we waarschijnlijk later dit jaar nog eenmalig voor een nieuwe HR-ketel. Ja, dat is relatief duur SWW, maar voordat we de WP + elektrische kookplaat terugverdienen wonen wij al niet meer in dit huis :)

WTW-Unit
De oude unit is vervangen door een nieuwe Itho Daalderop 350 + CO2 sensor in de woonkamer + vochtsensor in de badkamer.

Thuisaccu
Ik heb erg lang in de DIY, Victron, Sessy en later ook HomeWizard topics rondgehangen, veel offertes opgevraagd, met mede-Tweakers (thx @John245 !) over Victron + Pylontech / DIY accu oplossingen gesproken en toen kwam toevallig via een ander platform waarop ik actief ben Zendure op mijn pad. Daar ben ik een samenwerking mee aangegaan en ik heb nu 17 kWh opslag + 2 extra direct daarop DC gekoppelde zonnepanelen in gebruik genomen. Dat wordt de komende periode nog verder uitgebreid en daar heeft ook de vervolgvraag mee te maken.

Zonnepanelen
We hebben in dit topic al gesproken over uitbreiding van de zonnepanelen en het al dan niet overstappen op een 3-fase omvormer, evt. in combinatie met een DC gekoppelde accu.

Via LinkedIn in contact gekomen met iemand van SolarEdge en kreeg zelfs het aanbod om SolarEdge One te bètatesten, ik zou dan een 10 kW 3-fase omvormer opgestuurd krijgen en kon daar accu's aan koppelen. Echter benoemd waarom een 3-fase oplossing voor mijn situatie niet passend is nav de adviezen die hier eerder zijn gegeven en er daarna van afgezien.

Eind december hebben wij een 2e EV gekocht en icm dynamische tarieven laden we sommige dagen al zo'n 80 kWh op. Des te belangrijker wordt het om meer kWh's zelf te produceren én op te slaan bij overschot of als de dynamische tarieven laag zijn.

Vervolgvraag mbt zonnepanelen
Op het garagedak heb ik nog 425 cm lengte x 310 cm breedte beschikbaar voor panelen ZO/NW. Die breedte is helaas net te krap voor de huidige standaard afmeting panelen, er is wel iets marge, maar dan wordt het lastig/onmogelijk om over het garagedak te lopen, wat ik wel regelmatig moet kunnen doen.
Op het NO huis dak heb ik nog ruimte voor +-8 panelen. Voorheen was NO niet interessant, maar met diffuus licht en de huidige paneelprijzen mogelijk wel (bijv. ~43 Euro voor Jinko 440 Wp gespot).

Ik heb sinds een paar maanden een samenwerking met Zendure (Voor de volledigheid: Geen sponsorverplichtingen ofzo hier) en heb o.a. een HUB2000 opgestuurd gekregen, daarnaast heb ik een AIO 2400 en 2 Hyper 2000 omvormers (gelinkt ivm specs).

Nou heb ik dus heel veel mogelijke opties en twijfel ik over waar ik goed aan doe. Een mogelijke optie:

Op het garagedak heb ik een Esdec Flatfix Fusion 1:1:2:2 (4 rijen, 1 stuk, 1 stuk, 2 stuks, 2 stuks) opstelling met oude en smallere 285 Wp panelen richting ZW die samen met 15 andere panelen op een SolarEdge 5k 1-fase omvormer zit aangesloten. Dit gedeelte zou ik 90 graden kunnen draaien richting het nu nog beschikbare smallere 425x310 garagedak. Helaas bevindt dat nog lege deel zich achter het huis op NW/ZO, panelen richting ZO, dus minder opbrengst dan nu van deze panelen (maar biedt ook weer kansen...).
Het vrijgekomen deel richting ZW zou ik dan wederom een Esdec frame kunnen plaatsen 1:1:2:2 met nieuwe panelen als dat past, of 1:1:1:1 als het anders niet past. Daarop kan ik dan nieuwere 435-440 Wp panelen plaatsen met veel meer opbrengst per stuk.

Op de Zendure AIO2400 zitten 2 MPPT's, 1x voor 1 paneel, 1x voor 2 panelen en APS800 micro omvormer. Op de Zendure HUB2000 kan je meer panelen en ook 4 accu's aansluiten, maar in dezelfde windrichting wil ik maximaal 2x2=4 stuks panelen hanteren, hier zit daarnaast een Hoymiles 800 Watt micro omvormer op (overschot gaat naar de accu's, huishouden of wordt beperkt). En dan zou ik er een mooie combinatie van kunnen maken door de panelen op het nieuwe Esdec frame te verdelen over de AIO2400 (3 stuks) en HUB2000 (3-4 stuks). Dan heb ik direct DC gekoppelde zonnepanelen en maximaliseer ik de opbrengst op het garagedak door de bestaande panelen met lager vermogen naar het slechte deel van het dak te verplaatsen en de nieuwe panelen met hoger vermogen op het beste deel van het dak te leggen. De Zendure producten kunnen met IP65 op zich buiten staan, maar via de dakdoorvoer kunnen de kabels naar binnen en kan ik de accu's ook gewoon binnen plaatsen.

Afbeelding uit de SolarEdge App van de huidige situatie. "Noord" is eigenlijk Noord-West. De bovenste en onderste string liggen op het schuine dak van het huis, de rechter string is dus de 1:1:2:2 Esdec opstelling richting ZW op het garagedak die ik dan 90 graden wil draaien richting ZO en vervangen door de nieuwe panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oLAWLRWOzVf1I9O2SMNcGnbN_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rs6QHenzq4wyWG6taSTj2nbD.jpg?f=fotoalbum_large

Het NO schuindak zou ik van 7-8 panelen kunnen voorzien, met een standaard omvormer. Maar, de Hyper 2000's hebben ook ieder 2 MPPT's, de panelen liggen op NO dus zullen waarschijnlijk niet de max opbrengen, dus ik zou ook kunnen kijken naar 3-4 panelen per Hyper 2000 aansluiten, dan heb ik geen extra omvormer nodig.

Dan:
  • SE 5k op Fase A
  • Zendure AIO+HUB2000 op Fase B
  • NO omvormer of 2x Hyper 2000 op Fase C
En heb ik dat direct redelijk netjes verdeeld over de 3 fases.

Waarschijnlijk krijg ik feedback over de stekkeroplossing: Ik heb deze producten al liggen, binnenkort komt een elektricien langs tbv 3-fase 20A in meterkast, onderverdeler in de garage met hoofdschakelaar, 3xB16 en een stopcontact per Zendure omvormer zodat die ook ieder een eigen groep en fase krijgen zonder daarop andere verbruikers. Hierbij wordt minimaal 2,5mm2 gebruikt, ABB stopcontacten, etc. Er is een rookmelder in de garage geplaatst, ben nog aan het kijken naar evt. een goede brandblusser en er is contact geweest met verzekeraar Univé, ik voldoe daarmee ruimschoots aan hun eisen.

Het is ook een optie om 1 aparte omvormer tbv de 2 nieuwe strings aan te schaffen, maar dan benut ik niet alle 3 de fases, of ik moet 2 omvormers aanschaffen en in de meterkast aansluiten, maar dat kost ook weer meer.

Afijn, ik ben nog zoekende en feedback op bovenstaande is welkom, dan kan ik voordat de lente begint keuzes maken en in gang zetten. Alvast bedankt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ik ben zoals hierboven aangegeven nog op zoek naar een oplossing voor de extra zonnepanelen. Inmiddels ook een en ander opgemeten en gevisualiseerd en 2 partijen gesproken.

Conclusie:
- Op het platte garagedak passen niet 2x2 panelen in landscape, wel in portrait. Keuze tussen Esdec Flatfix Fusion (Partij 1 en hetzelfde als de huidige dakset) of ValkPro+ (Partij 2)
- Op het NO schuin huis dak passen minimaal 5, mogelijk 6 panelen. Had gehoopt op meer, maar door de paneelafmetingen en meerdere afvoerpijpjes is het helaas niet anders.

Zou mooi zijn als beide platdak sets er hetzelfde uitzien, maar de nieuwe panelen en oriëntatie zijn toch al anders, vanaf de straat of tuin zie je het toch niet, dus dat neem ik niet mee in de overweging.

De panelen en set op het garagedak kan ik prima zelf plaatsen, maar ik wil eigenlijk 1 partij inschakelen die:

- NO schuin dak panelen plaatst
- Dakdoorvoer maakt (heb er al 1, maar die zit vol)
- Ook aarding/vereffening, etc. meeneemt
- Plat dak set + panelen monteert

Dus eigenlijk alles aan de DC-zijde netjes en veilig regelt.

De inrichting tbv schuin dak is hier niet relevant. Op het garagedak heb ik al gezien dat ik de 1:1:2:2 SolarEdge opstelling niet 90 graden kan draaien naar het vrije deel, ook niet als 2:2:2 opstelling. Daarnaast zit ik met 21 panelen echt aan de max van het SE 5k systeem, dus bijv. panelen erop bijplaatsen of upgraden is niet slim. Om de impact op het huidige systeem nihil te houden blijf ik daar dus vanaf en zie ik de uitbreiding als volgt (Paneel 7 t/m 10):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEHp178BB3HO5WEeA__so-PL3Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qbilwcahYsTe3tJXmzymCrjb.png?f=fotoalbum_large

Stel dat het 4+6 panelen worden, dan zou ik die als volgt willen aansluiten, via de dakdoorvoer naar de garage met daarin ieder op een eigen fase & groep via onderverdeelkast die binnenkort sowieso al wordt geplaatst:

Fase A: Zendure Hyper 2000 met 2x MPPT: 2 panelen NO dak + 2 panelen ZO garagedak
Fase B: Zendure Hyper 2000 met 2x MPPT: 2 panelen NO dak + 1 paneel ZO garagedak
Fase C: Zendure Hyper 2000 met 2x MPPT: 2 panelen NO dak + 1 paneel ZO garagedak

De specs van de Hyper 2000 set zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUZmWILWQf2gVJCo1G71P5jQkFU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4XNq1QzZicJyUxYgcVEuj9KZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSrEyY8TLsmRATD0HYAUqVM7VKA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jWv3xXDdOjxf0GPk8YMSyHA9.png?f=user_large

Ik moet dus rekening houden met de limieten mbt voltage & wattage, maar ze zullen waarschijnlijk per stuk nooit het volledige vermogen halen door de oriëntatie richting NO/ZO en het huis dat ervoor staat. In overleg met beide partijen zal ik hier de juiste panelen bij uitzoeken om niet over de limieten heen te gaan.

1 van de partijen adviseert Aiko 460 Wp AK-A460-MAH54Db-BK panelen, 2x460 valt net niet binnen de 900. Open klemspanning (Voc/V) = 41.06. Ze hebben nog geen gegevens over de omvormers ontvangen, dus zal dit ook even met ze delen en daar dan verder met ze induiken. Via de rekentool zouden 4+5 panelen op 2900 kWh opwek/jaar uitkomen, minus schaduw/huis ongeveer 2000 kWh. Zelf hou ik rekening met bijv. 1500 kWh. Dat icm 2334 kWh teruglevering vorig jaar dat ik wil proberen zelf te gaan verbruiken is toch al 4000 kWh extra dat we niet meer hoeven af te nemen.

Ontvang graag feedback over deze oplossingsrichting.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 09-02-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Die omvormer… de eerste Google link gaat direct terug naar GoT…

Heel mooi dat er hier enthousiasme voor is, maar ik zou iets dergelijks onbekend niet op mijn dak leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:41:
Die omvormer… de eerste Google link gaat direct terug naar GoT…
Ze zijn sinds december in Nederland leverbaar, in o.a. Duitsland al veel langer en hebben daar een goede reputatie. In Nederland dus nog relatief nieuw en weinig over geschreven.
Heel mooi dat er hier enthousiasme voor is, maar ik zou iets dergelijks onbekend niet op mijn dak leggen.
Neem niet aan dat je omvormers op je dak legt....

Het product heeft de nodige keurmerken en is recent ook gekeurd en toegelaten ivm NL netcode. Neem aan dat je de veiligheid niet vertrouwt omdat je het merk niet kent, maar dat het nieuw is op de Nederlandse markt betekent natuurlijk niet direct dat het niet veilig is. Ik begrijp het uiteraard dat men eerst graag een goede reputatie ziet voordat iets daadwerkelijk vertrouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:50
Taro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:55:
[...]

Ze zijn sinds december in Nederland leverbaar, in o.a. Duitsland al veel langer en hebben daar een goede reputatie. In Nederland dus nog relatief nieuw en weinig over geschreven.

[...]

Neem niet aan dat je omvormers op je dak legt....

Het product heeft de nodige keurmerken en is recent ook gekeurd en toegelaten ivm NL netcode. Neem aan dat je de veiligheid niet vertrouwt omdat je het merk niet kent, maar dat het nieuw is op de Nederlandse markt betekent natuurlijk niet direct dat het niet veilig is. Ik begrijp het uiteraard dat men eerst graag een goede reputatie ziet voordat iets daadwerkelijk vertrouwd wordt.
Misschien even de MTBF in de handleiding opzoeken. Aks deze onbekend is zou ik er niet aan beginnen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
John245 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:00:
[...]

Misschien even de MTBF in de handleiding opzoeken. Aks deze onbekend is zou ik er niet aan beginnen.
Staat niet in de handleiding, maar kan ik bijv. ook niet in de handleiding van mijn SolarEdge omvormer vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Taro Interessante prijs van die omvormer met die mogelijkheden.
Kan er ook gewoon een accu aan? Dus gewoon + en - en gaan?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
onetime schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:14:
@Taro Interessante prijs van die omvormer met die mogelijkheden.
Kan er ook gewoon een accu aan? Dus gewoon + en - en gaan?
Je stapelt ze op, het betreft een zogenaamde "balkonset" en je kunt er alleen 1 of 2 kWh accu's van dit merk op aansluiten. Heb ze nu onder de overkapping staan, dat kan ivm IP65, ingebouwde verwarming, etc. Daarnaast ook ingebouwde aerosol brandblussers.

2 sets Hyper 2000's met 3 AB2000S accu's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lhB2SJs8rqU_Sn9s9RNCmsLLxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KIxmINjgpNpQEb7jHFolSMM.jpg?f=fotoalbum_large

1 set met 4 accu's en 1 met 3 accu's, met daarvoor nog een stand-alone variant met 2,4 kWh incl. micro omvormer (Hoymiles / APS) ter test:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeM88PE8HWjbm99uKCvMEoONDtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HB6rqtMZVSWHpM13oAHOgDk3.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels die onderste (Zendure AIO2400) in de tuin staan met daarop 2x 420 Wp panelen.

Je kunt er dus niet zomaar 48V DIY accu's of kant en klare accu's van andere leveranciers op aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:50
Taro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Staat niet in de handleiding, maar kan ik bijv. ook niet in de handleiding van mijn SolarEdge omvormer vinden?
Is misschien wel op te vragen. Solaredge schrijft:

In order to predict the failure rate of each of our products, we have established a reliability model based on the estimated mean time between failures (“MTBF”). The MTBF represents the average elapsed time predicted for each product unit between failures during operation. Applying the MTBF failure rate over our install base for each product type and generation allows us to predict the number of failed units over the warranty period and estimates the costs associated with the product warranty. Predicted failure rates are updated periodically based on data returned from the field and new product versions, as are replacement costs which are updated to reflect changes in our actual production costs for our products, subcontractors’ labor costs, and actual logistics costs.

Bron

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@John245 Helder. De documenten die ze wél hebben:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Taro die ingangsspanningen passen bij exact 1 paneel. Niet 2. De specs wijzen op dat het micro omvormers zijn… die gaan wel degelijk het dak op en gezamenlijk AC naar binnen.

Je gaat niet per paneel solarkabel naar binnen brengen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:27:
@Taro die ingangsspanningen passen bij exact 1 paneel. Niet 2. De specs wijzen op dat het micro omvormers zijn… die gaan wel degelijk het dak op en gezamenlijk AC naar binnen.
Ik waardeer het dat je de tijd neemt om te reageren en mee te denken, maar nee, het betreft geen micro-omvormers op het dak. Misschien is het handiger om eerst om meer details/uitleg te vragen ipv verkeerde aannames te doen.
Je gaat niet per paneel solarkabel naar binnen brengen toch?
Hangt er van af of ik een HUB2000 of Hyper 2000 omvormer toepas (heb ze beide al liggen) icm met het type paneel. Kijk je naar de specs van de PV aansluiting of MPPT? Met de juiste panelen moet 2 in parallel kunnen per MPPT. 4-5 setjes kabel vanaf beide daken direct door de dakdoorvoer naar de garage waar de omvormers staan vind ik prima, 10 setjes wordt wel veel.

Maar zoals gezegd: Morgen heb ik weer contact met beide partijen, ze moeten de specs van de omvormers nog ontvangen, dus dan kijken we naar wat er past. Ook staat de optie nog open om bijv. 1 normale omvormer toe te passen, of evt. 2 kleinere verdeeld over de 2 andere fases. Er staat nog niets vast, ik ben nu nog aan het onderzoeken welke opties ik heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 10-02-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Taro Je hebt veel plannen / projecten en bent er al achter dat er veel onvoldoende bekwame personen zich als professional presenteren.
Mijn oppervlakkige advies omdat het voor mij niet overzichtelijk is:
  • zoveel mogelijk panelen, zodat je liefst ook in de winter in principe off-grid zou kunnen.
  • pijpjes etc zoveel mogelijk weg of zorgen dat ze onder de panelen kunnen.
- Dit zorgt ervoor dat je ook op de duurdere momenten zoveel mogelijk eigen stroom hebt. -

Zie Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) voor lagere belasting van de accu.

Jammer dat die omvormer niet met een gewone accu om kan gaan. (Ik heb al losse accu units.) Want dat mppt bereik is heel mooi voor een omvormer voor 1 paneel in serie. En dan ook nog met een accu verbinden.

Gebruik je in de groepenkast op de fase waar je meer dan 15A zou kunnen terugleveren ervoor dat er:
- of een rem-automaat 40A voor de aardlek zit
- of de aardlekschakelaar de stroom kan hebben (63A?)
- of gebruik je voor alle groepen op die fase alamats

En natuurlijk de teruglever alamats direct na de hoofdschakelaar aansluiten.

En anders hier een volledig overzicht van alle groepen en onderverdelers, met zodat we goed kunnen adviseren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ronald Ik heb bij vriendin ivm flexibiliteit per paneel de kabels naar binnen gebracht en er zitten nu micro's op. Hoe zo zitten die OP het dak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
onetime schreef op maandag 10 februari 2025 @ 01:40:
@Taro Je hebt veel plannen / projecten en bent er al achter dat er veel onvoldoende bekwame personen zich als professional presenteren.
Mijn oppervlakkige advies omdat het voor mij niet overzichtelijk is:
  • zoveel mogelijk panelen, zodat je liefst ook in de winter in principe off-grid zou kunnen.
  • pijpjes etc zoveel mogelijk weg of zorgen dat ze onder de panelen kunnen.
- Dit zorgt ervoor dat je ook op de duurdere momenten zoveel mogelijk eigen stroom hebt. -
Yes, exact de reden dat ik dit doe.
Dit is al gemaximaliseerd door 2 EV's, laadpaal die op zonne overschot kan laden, 17 kWh aan thuisaccu en veel slimme stekkers.
Jammer dat die omvormer niet met een gewone accu om kan gaan. (Ik heb al losse accu units.) Want dat mppt bereik is heel mooi voor een omvormer voor 1 paneel in serie. En dan ook nog met een accu verbinden.

Gebruik je in de groepenkast op de fase waar je meer dan 15A zou kunnen terugleveren ervoor dat er:
- of een rem-automaat 40A voor de aardlek zit
- of de aardlekschakelaar de stroom kan hebben (63A?)
- of gebruik je voor alle groepen op die fase alamats

En natuurlijk de teruglever alamats direct na de hoofdschakelaar aansluiten.

En anders hier een volledig overzicht van alle groepen en onderverdelers, met zodat we goed kunnen adviseren.
Mijn elekticien regelt dit al netjes. Enige waar ik rekening mee moet houden is de fase waar de zonnepanelen nu op zitten. Als die maximaal terugleveren én de thuisaccu gaat op dezelfde fase terugleveren, dan ga ik zeer ruim over de 25A heen (ja, ik ben ermee bekend dat dat enige tijd kan). Nou zal je doorgaans een accu niet legen als de zonnepanelen maximaal terugleveren, eerder andersom, maar in theorie kan dat mis gaan, dan knallen niet de afzonderlijke groepen eruit, maar de hoofdaansluiting.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Inmiddels contact gehad en een offerte ontvangen. 4x Aiko 460Wp Neostar 2S panelen in portrait op het garagedak dmv ValkPro+ en 4+1 (als het past) stuks op het NO huisdak.

Ze hebben even meegekeken naar de Zendure omvormers en die zou ik als volgt aan kunnen sluiten:

Fase A: Zendure Hyper 2000 - 2 panelen, 1 per MPPT
Fase B: Zendure Hyper 2000 - 2 panelen, 1 per MPPT
Fase C: Zendure Hyper 2000 - 2 panelen, 1 per MPPT
Fase A, B of C: HUB2000 - 2-3 panelen, 1 op MPPT1, 1 of 2 als het past en dan parallel op MPPT2

Een Hyper 2000 heeft een max output van 1200 Watt op een eigen groep/fase
De HUB2000 kan zowel een accu voeden als een 800 Watt micro-omvormer. Die sluit ik dan op 1 van de 2 fases aan waar niet het SolarEdge 5k systeem op zit.

Heb nu 7x2 kWh modules en 2x Hyper, wil dan 1x Hyper 2000 en 1x 2 kWh accu erbij halen, zodat ik op iedere Hyper + HUB2000 4 kWh aan opslag heb, op die manier wordt de teruglevering mooi gebufferd. Later kan ik evt. meer accumodules toevoegen als dat voordeel biedt.

Mocht ik besluiten dit alles toch op de meterkast ipv Zendure producten aan te sluiten, dan wordt een Growatt MIN 3600TL-XH Omvormer aangeraden, incl. aansluiting op meterkast kost dat zo'n 800 Euro meer, ongeveer evenveel als 1x Hyper2000+2 kWh accu, maar dan heb ik bij die laatste dus wel extra opslag en DC aangesloten panelen met minder laadverliezen en die ook off-grid blijven werken, of als het wijkvoltage de 253V aantikt.

Blijft de vraag: Kan je de Zendure omvormers hiermee vertrouwen. Zij hebben ook even meegekeken en durven dat op basis van wat ze in de documenten en online vinden wel aan.

Ik kende Aiko niet, zijn dat prima panelen? Verder nog suggesties/feedback los van het wel/niet gebruiken van de Zendure producten (die ik dus allemaal al heb liggen op 1x omvormer na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Taro Wat je al hebt liggen gewoon gebruiken, is het goedkoopst, toch? En als het fout gaat zie je wel weer verder. Hou je ons op de hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
onetime schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:49:
@Taro Wat je al hebt liggen gewoon gebruiken, is het goedkoopst, toch?
Waarschijnlijk ook wat ik ga doen, daarnaast biedt het ook aanvullende opties.
En als het fout gaat zie je wel weer verder.
Mjah, het is wel mijn huis + spullen en hopelijk geen gezinsleden die dan afbranden.... Maar ik heb het in de garage staan, met rookmelder, volgens de regels aangesloten en ik ga nog wat aanvullende maatregelen treffen met fermacell platen, een goede (en dure :/ ) set brandblusmiddel met focus op LFP. Daarnaast raden veel mensen je van die aerosol brandblus ballen aan, maar na wat video's te hebben gekeken ga ik er niet van uit dat die je daadwerkelijk gaan helpen. Maar misschien dat ik er voor de volledigheid wel gebruik van maak.
Hou je ons op de hoogte?
Jazeker! En volgens mij kan ik daarna dit topic afronden, het is/was een interessante reis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:15:

Mjah, het is wel mijn huis + spullen en hopelijk geen gezinsleden die dan afbranden.... Maar ik heb het in de garage staan, met rookmelder, volgens de regels aangesloten en ik ga nog wat aanvullende maatregelen treffen met fermacell platen, een goede (en dure :/ ) set brandblusmiddel met focus op LFP. Daarnaast raden veel mensen je van die aerosol brandblus ballen aan, maar na wat video's te hebben gekeken ga ik er niet van uit dat die je daadwerkelijk gaan helpen. Maar misschien dat ik er voor de volledigheid wel gebruik van maak.
De zendure batterijen hebben die aerosol brandblus al, waarom zou je dat nog een x doen? Welk brandblusmiddel is dat specifiek voor lfp?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
mrme12345 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:18:
[...]

De zendure batterijen hebben die aerosol brandblus al, waarom zou je dat nog een x doen? Welk brandblusmiddel is dat specifiek voor lfp?
Klopt, maar het kan natuurlijk ook de omvormer zijn die gaat. En om eerlijk te zijn: Ik vertrouw nooit specifiek op een dergelijk onderdeel. Heb veel video's met aerosol brandblussers gezien, vermoed wel dat het werkt omdat de accu's in een afgesloten behuizing zitten en dan doet dat spul vaak (niet altijd) goed zijn werk. Maar mochten de vlammen eruit slaan en bijv. andere accu's gaan meenemen, dan wil ik overkoepelend nog andere maatregelen hebben.

Ik volg o.a. Veiligheid Energy Storage System (ESS) en daarin kwamen een tijdje geleden bijvoorbeeld langs:
- https://brandblusserxl.nl/lithium-accu-gel-brandblusser
- https://www.brandblussers...ccu-brandblusser-9-liter/
- https://www.avbatterijveiligheid.nl/

Sowieso ook belangrijk voldoende volume te hebben, met een klein hand brandblussertje bereik je niets.

Ben nog even zoekende of er specifiek voor LFP betere/beste blussers zijn. Ik ben ermee bekend dat bij een thermal runaway je vaak niets/weinig meer kunt doen. Maar al zou het bijv. helpen om tijd te rekken door de omgeving van de accu te blussen terwijl de brandweer onderweg is, of het het mogelijk maken ze in de kruiwagen te pleuren en naar buiten te rijden, dan mogen ze daarna in de buitenlucht doorbranden of kunnen ze ergens in worden gedompeld. Ik ben mij er ook bewust van dat het inademen van de vrijkomende zaken erg giftig is, dus sowieso natuurlijk de vraag of je wil/kan blussen. Ik zie liever de garage in vlammen opgaan terwijl ik mijn gezin red dan dat ik de brand probeer te bestrijden en ik dat door de gassen niet overleef. Maar goed, de kans is klein dat het mis gaat, de accu's zijn er inderdaad voor/tegen beveiligd, maar ik neem wel wat aanvullende maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:15:
[...] Waarschijnlijk ook wat ik ga doen, daarnaast biedt het ook aanvullende opties.

[...] Mjah, het is wel mijn huis + spullen en hopelijk geen gezinsleden die dan afbranden.... Maar ik heb het in de garage staan, met rookmelder, volgens de regels aangesloten en ik ga nog wat aanvullende maatregelen treffen met fermacell platen, een goede (en dure :/ ) set brandblusmiddel met focus op LFP. Daarnaast raden veel mensen je van die aerosol brandblus ballen aan, maar na wat video's te hebben gekeken ga ik er niet van uit dat die je daadwerkelijk gaan helpen. Maar misschien dat ik er voor de volledigheid wel gebruik van maak.

[...] Jazeker! En volgens mij kan ik daarna dit topic afronden, het is/was een interessante reis :)
Ik bedoelde met fout gaan niet brand, maar dat er gewoon iets kapot gaat.
Accu niet in het eigenlijke huis zou genoeg moeten zijn om brandgevaar voldoende te ondervangen.
Met melders / waarschuwing en voldoende tijd voor de brandweer en eigen blusmiddelen.

Ben ook met een accu bezig voor een vriendin, in de schuur, los van het huis en niet op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
onetime schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Ik bedoelde met fout gaan niet brand, maar dat er gewoon iets kapot gaat.
Accu niet in het eigenlijke huis zou genoeg moeten zijn om brandgevaar voldoende te ondervangen.
Met melders / waarschuwing en voldoende tijd voor de brandweer en eigen blusmiddelen.

Ben ook met een accu bezig voor een vriendin, in de schuur, los van het huis en niet op zolder.
Als er iets kapot gaat vind ik dat prima inderdaad, mits het geen gevolgschade veroorzaakt.

De garage bevindt zich hier niet op afstand van het huis, mocht er wat mis gaan hoop ik dat de betonnen muur zijn werk doet :) Verder zijn het maar 3 enkelsteens muren met een goedkoop plat dak erop....

Pagina: 1