Wij zijn van plan om ons huis op meerdere punten te verbeteren en daarbij komen een aantal factoren bij elkaar. Ik toets graag of ik iets over het hoofd zie, ergens een fout maak of optimaler kan inrichten.
Huidige situatie:
Wat betreft de thuisaccu: Ja, ik weet dat dat in veel gevallen nog niet de moeite waard is. Maar ik ben een Tweaker
En ik heb opties voor bijv. een Tesla Powerwall 2, BYD, Sessy, etc. allemaal onderzocht. Maar omdat mijn zonnepanelen al op SolarEdge gebaseerd zijn, voorkom ik DC/AC verliezen door direct een accu aan de SolarEdge omvormer aan te sluiten. Daarnaast heb je met een aantal andere oplossingen zoals bijv. Sessy een accu per fase nodig, met een enkele (meerdere modules) accu op het SolarEdge systeem kan de accu alle 3 de fases voeden en eindig je niet met bijv. 1 volle, 1 halflege en 1 lege Sessy accu, maar met een accu die alle 3 de fases tegelijkertijd kan voeden. Later kan ik altijd nog een slimme AC accu toevoegen als de 5x 4.6 kWh modules niet toereikend zijn met slimme software om bijv. peakshaving, 0 op de meter of verdienen aan tariefverschillen mogelijk te maken voor zover ik dat zelf niet voor elkaar krijg met de StorEdge accu’s ivm SolarEdge app of HomeAssistant.
Wat betreft de MySolarEdge app: Ik heb deze in gebruik en heb wat video's bekeken rondom de rapportage, prioriteitstelling mbt bijv. laadpaal vs accu, etc, maar ik heb nog weinig kunnen vinden mbt koppeling aan dynamische tarieven. Heeft iemand hier al meer ervaring mee? Werkt dit goed? Of kan ik beter een klein deel met een SolarEdge accu oplossen en dit later aanvullen met een andere AC accu met betere software?
Ik ben benieuwd of ik zaken over het hoofd zie, beter kunnen, etc. Ik ben nadrukkelijk niet op zoek naar suggesties als muren extra isoleren, een ander merk PV-omvormer, de vloer opentrekken om met lucht/water ipv lucht/lucht aan de gang te kunnen, een andere indeling van de binnenunits per kamer, etc. Dus graag binnen deze kaders blijven, tenzij ik echt een denkfout maak
Huidige situatie:
- SolarEdge HD Wave 5000 1-fase met 5740 Wp panelen (21 stuks. Terugverdiend, maar opwek niet meer toereikend door EV)
- 1x40A hoofdaansluiting
- Zappi V2.1 laadpaal geschikt voor 3-fasen, maar nu op 1x32A aangesloten
- Gasaansluiting: verwarming/warm water & koken. Mag zo blijven.
- WTW unit (versleten, maar nu niet enorm belangrijk)
- Zonneboiler 300 liter met 2 panelen op dak, kan zo blijven
- Dynamische tarieven
- Meer vermogen ivm:
- - Toevoeging airco’s/WP’s
- - Nu 1 EV, toekomst 2 EV’s
- Door EV is PV opbrengst niet meer dekkend
- Rekening houden met (toekomstige) thuisaccu
- 3-fasen ipv 1-fase kunnen laden van de EV(‘s)
- Meterkast verzwaring van 1x40A naar 3x25A
- Upgrade SolarEdge 5000HD 1-fase naar SolarEdge StorEdge SE8k 3-fasen met voorbereiding accu. Dit laat ik door de installateur invoeren in de SolarEdge omgeving om nog door te rekenen
- Plaatsing SolarEdge monitoringsmodule in meterkast
- 6 extra panelen op garagedak. Alle drie de ZO/ZW/NW daken en het garagedak liggen dan vol met 27 standaard panelen (inmiddels wel >6 jaar oud) en 4 kleine oude 150 Wp panelen als dak van een dakkapel. Alleen op NO dak nog ruimte voor +-10 panelen, maar dat vind ik (nog) niet interessant genoeg
- Optioneel: Minimaal 3 SolarEdge Home Batterij 4.6kWh Low Voltage batterijmodules. Is later uit te breiden tot +-23 kWh.
- Verwarmen & koelen (lucht/lucht) & slim aansturen van:
- - 1 binnenunit in de woonkamer met 1 buitenunit - Mitsubishi Wand single-split SRK60ZSX-W6,0 KW
- - 3 binnenunits in de 3 slaapkamers met 1 buitenunit - 3x Mitsubishi Wandunit SRK20ZS-W 2,0 kW
- - 1 binnenunit op zolder met 1 buitenunit - Mitsubishi Wand single-split SRK35ZS-W 3,5 kW
- Gas blijven gebruiken voor warm water. Ja, hier valt een lucht/water WP optie tbv vloerverwarming icm buffervat als optie te noemen, maar wij hebben alleen beneden vloerverwarming waarbij helaas door de vorige bewoners is gekozen voor bijverwarming en we dus ook de hele vloer zouden moeten openbreken om meer leidingen te leggen. Daarom lucht/lucht, we willen het niet té groot maken. Doel is niet om volledig van het gas af te gaan.
- Slimme aansturing van dit geheel door een combinatie van dynamische tarieven, Zappi/MyEnergi koppeling met Zonneplan, sturen accu en airco’s op basis van dynamische tarieven.
Wat betreft de thuisaccu: Ja, ik weet dat dat in veel gevallen nog niet de moeite waard is. Maar ik ben een Tweaker
Wat betreft de MySolarEdge app: Ik heb deze in gebruik en heb wat video's bekeken rondom de rapportage, prioriteitstelling mbt bijv. laadpaal vs accu, etc, maar ik heb nog weinig kunnen vinden mbt koppeling aan dynamische tarieven. Heeft iemand hier al meer ervaring mee? Werkt dit goed? Of kan ik beter een klein deel met een SolarEdge accu oplossen en dit later aanvullen met een andere AC accu met betere software?
Ik ben benieuwd of ik zaken over het hoofd zie, beter kunnen, etc. Ik ben nadrukkelijk niet op zoek naar suggesties als muren extra isoleren, een ander merk PV-omvormer, de vloer opentrekken om met lucht/water ipv lucht/lucht aan de gang te kunnen, een andere indeling van de binnenunits per kamer, etc. Dus graag binnen deze kaders blijven, tenzij ik echt een denkfout maak
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen